فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 36 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا دیزجی * صفحات 1-31

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وقایع استرس زای زندگی و گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دوره متوسطه ی شهر تبریز بود. روش تحقیق از نوع همبستگی است و جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر تبریز که حدود 10000 نفر می شود تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب 384 نفر شد . روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه تمایل به اعتیاد فرچاد و همکاران (1385) و پرسشنامه وقایع استرس زای زندگی (SRRS) هولمز و راهه (1960) بود و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها نشان داد بین عوامل استرس زای خانوادگی با گرایش به اعتیاد دانش آموزان رابطه وجود دارد (05/0>P). بین عوامل استرس زای تحصیلی با گرایش به اعتیاد دانش آموزان رابطه وجود دارد (05/0>P). بین عوامل استرس زای اجتماعی با گرایش به اعتیاد دانش آموزان رابطه وجود دارد (05/0>P). بین عوامل استرس زای فردی با گرایش به اعتیاد دانش آموزان رابطه وجود دارد (05/0>P). بنابراین نتیجه می گیریم که عوامل استرس زای زندگی قادر به پیش بینی گرایش دانش آموزان به اعتیاد است.

    کلیدواژگان: عوامل استرس زای خانوادگی، عوامل تحصیلی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی، گرایش به اعتیاد
  • شمسی محمدنژاد *، ابراهیم محمدپور صفحات 32-64

    شناسایی و شناخت علل و پیامد های آسیب های اجتماعی در مناطق حاد و بحرانی می تواند گامی مهم در کاهش، مدیریت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی باشد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش مطالعه کیفی آسیب های اجتماعی در مناطق حاد و بحرانی شهرستان تبریز می باشد. روش تحقیق کیفی و با رویکرد گرندد تیوری بوده که 40 نفر از مطلعان کلیدی از طریق نمونه گیری نظری با لحاظ تکنیک اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتایج مصاحبه ها نشان داد که آسیب های اجتماعی متاثر از مقولاتی چون ضعف سرمایه اقتصادی، ضعف سرمایه فرهنگی ، آنومی، جامعه پذیری ناقص، احساس نابرابری، یادگیری اجتماعی، کم و کیف سرمایه ی اجتماعی، فشار روانی و اجتماعی ادراک شده می باشد. همچنین آسیب های اجتماعی در مناطق حاد و بحرانی شهرستان تبریز جامعه را با پیامد هایی چون تشدید رکود اقتصادی، بحران سرمایه ی اجتماعی، افزایش احساس ناامنی، افزایش فساد اخلاقی، کاهش تقید دینی، افزایش رفتارهای مخرب و عدم توسعه پایدار شهری مواجه می سازد. مصاحبه شوندگان خاطر نشان کردند که با استفاده از راهکارهایی چون توجه به مشی علمی در مدیریت آسیب های اجتماعی، توجه به اوقات فراغت جوانان، بهبود خدمات شهری،آموزش و آگاه سازی، توانمندسازی نخبگان، تقویت اعتماد سازمانی و تقویت هویت جوانان درمناطق حاد و بحرانی می باشد.

    کلیدواژگان: آسیب های اجتماعی، رکود اقتصادی، ضعف سرمایه فرهنگی، تبریز، نیروی انتظامی
  • تورج هاشمی * صفحات 65-93

    این پژوهش با هدف بررسی میزان جرایم امنیتی و جنایی در مناطق حاشیه نشین شهر تبریز به انجام رسیده است؛ این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای می باشد و از نظر بعد زمان، از نوع مقطعی و از نظر سطح، گسترده و از نظر پیامد، از نوع کاربردی و تجویزی می باشد؛ در این پژوهش جامعه مورد مطالعه، مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر تبریز در سال 1396 می باشد؛ متناسب با اهداف پژوهش، 13 منطقه حاشیه نشین و 9 منطقه غیر حاشیه نشین مورد مطالعه قرار گرفته است که در این راستا پرسشنامه محقق ساخته به کلانتری های 18 گانه شهر تبریز و حومه از طریق مرکز تحقیقات نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی ارسال گردیده است؛ نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان وقوع جرایم امنیتی و جنایی در ساکنان مناطق حاشیه نشین بیشتر از غیرحاشیه نشین کلان شهر تبریز است. در بین جرایم امنیتی، جرم سرقت از خودرو در صدر، جرم سرقت خودرو در مرتبه دوم و جرم سرقت از منزل با در مرتبه سوم قرار دارد. در بین جرایم عمومی، پدیده خودکشی در صدر و پدیده خودزنی در مرتبه بعدی قرار دارد. نتایج آزمون 2χ نیز حاکی از ایحاشیه نشین و غیرحاشیه نشین شهر تبریز در سال 1396 متفاوت بوده و این تفاوت از نظر آماری معنی دار است.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، جرم، نظم و امنیت، آنومی اجتماعی، خودکشی
  • محمدباقر علیزاده اقدم، ندا سالک مجید * صفحات 95-118

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با گرایش به رفتارهای مخاطره آمیز ترافیکی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمام دانشجویان دانشگاه تبریز می باشند. حجم نمونه برابر با 150، شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد؛ برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی از روش همبستگی پیرسون و آزمون تفاوت میانگین T و آنالیز واریانس یک طرفه F استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر دینداری و میزان گرایش به رفتارهای مخاطره آمیز ترافیکی در بین دانشجویان رابطه معکوس و ضعیف (154/0-) وجود دارد که معنادار نمی باشد؛ نتیجه بررسی این رابطه بین متغیر میزان استفاده از رسانه های جمعی و گرایش به رفتارهای مخاطره آمیز ترافیکی نیز حاکی از این است که بین دو متغیر رابطه معکوس و ضعیف (204/0-) و معنادار در سطح اطمینان 95 درصد (012/0) وجود دارد. در بررسی تفاوت میانگین رفتارهای مخاطره آمیز ترافیکی دانشجویان بر حسب متغیرهای جنس، رشته تحصیلی نتایج حاکی از این است که میانگین گرایش به رفتارهای مخاطره آمیز در بین دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف، متفاوت (854/2=f) و در سطح اطمینان در سطح اطمینان 95 درصد (026/0) می باشد.

    کلیدواژگان: ترافیک، رفتارهای پرخطر، دینداری، رسانه جمعی، نظم اجتماعی
  • مهدی خداداد*، فضل الله اسمعیلی صفحات 119-167

    با توجه به اهمیت مباحث مربوط به جرایم در رفاه و آسایش شهروندان ، شناخت همه جانبه از جرایم در سطح کلان و منطقه ای، از الزاماتی است که باید مورد توجه برنامه ریزان کشور قرار گیرد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل فضایی شاخص های جرم و بزهکاری در بین استان های مرزی ایران با تاکید بر استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش شناسی، توصیفی- تحلیلی محسوب می شود. داده های مورد نیاز برای انجام این پژوهش، از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه ای بدست آمده اند. جامعه ی آماری تحقیق، 20 شهرستان استان آذربایجان شرقی در سال 1394 بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی - اداری می باشد. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره TOPSIS وSAW انجام پذیرفته و همچنین برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار Excel و برای امتیاز دهی از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. شاخص های به کار رفته در این پژوهش عبارتند از؛ 1) قتل عمد 2) ضرب و جرح و صدمه 3) تهدید 4) تظاهر به چاقو کشی 5) سرقت از اماکن دولتی 6) سرقت از منازل 7) سرقت از مغازه ها 8) سرقت از مراکز صنعتی و تجاری 9) سرقت از سایر اماکن 10) سرقت اتومبیل 11) سرقت موتور سیکلت و دوچرخه 12) سرقت احشام. یافته های به دست آمده نشان می-دهد که، شهرستان های خداآفرین و تبریز به ترتیب امن ترین و ناامن ترین شهرستان ها از نظر امنیت اجتماعی و بزهکاری قرار دارند. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که، شاخص های مورد بررسی در بین شهرستان های استان آذربایجان شرقی دارای نابرابری فضایی است و شهرستان ها از لحاظ شاخص های جرم دارای تعادل نمی باشند.

    کلیدواژگان: جرم ومناطق مرزیو تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره و استان آذربایجان شرقی
  • باقر بهادری * صفحات 168-201

    فناوری های نوین از یک سو می توانند در دست بزهکاران قرارگرفته و ارتکاب جرم و فرار از مسیولیت عمل خویش را برای آنان تسهیل نماید و هم می تواند مورداستفاده پلیس و دستگاه عدالت کیفری قرار گرفته و امر شناسایی و دستگیری مظنونین احتمالی را، ارتقا بخشند. در این مرحله مقصود از استفاده و بهره گیری از تکنولوژی نوین، شناسایی مظنونین پرونده و شرکای احتمالی او در فرض و جود و یافتن موقعیت مکانی بالفعل انان و دستگیری اشان می باشد. البته این ابزارها در زمینه یافتن ادله ی مثبته نیز نقش دارند و حتی گاهی خود نیز نقش دلیل اثباتی را برای اقناع مقام قضایی ایفا می نمایند. . در این مقاله که توصیفی و تحلیلی و به روش کتابخانه ای می باشد، تلاش شده است تا اثبات شود که در صورت استفاده از این ابزار ها ممکن است بدین علت که احتمال و سرعت کشف جرم و شناسایی مرتکب فعل و همین طور دستگیری و محکومیت فرد خاطی را افزایش می دهد، خود می تواند مانعی بزرگ بر سر راه افرادی که نیت سوء دارند برای عملی کردن نیت سوءشان باشد. چرا که استفاده از این ابزار های احتمال شناسایی و دستگیری افراد خاطی را قوت می بخشند. در واقع این ابزار ها در اماکن تحت نظارت خود نقش شاهد را، در طول مدتی که فعال هستند ایفا می کنند. در بسیاری از موارد همین فیلم های ضبط شده علاوه بر معرفی مرتکب فعل، تنها دلیل استناد جرم به فاعل نیز می باشد و حتی می تواند باعث اقناع مقام قضایی و صدور حکم محکومیت مرتکب، نیز شود(اماره قضایی).

    کلیدواژگان: پلیس، تکنولوژیهای نوین، بزهکار، شناسایی
|
  • reza dizaji* Pages 1-31

    The aim of the present study was to investigate the relationship between stressful life events and addiction in high school students in Tabriz. The research method is correlational and the statistical population of this study consisted of all high school students in Tabriz, which is about 10,000 people. The sample size was 384 people using Morgan table. The sampling method is multi-stage clustering. The measurement tool of the questionnaire was the tendency to addiction of Farchad et al. (2006) and Holmes and Rahreh (SRRS) Life Stressful Events (SRRS) Questionnaire (1960) and the data analysis method was performed using Pearson correlation test and multiple regression. The findings showed that there was a relationship between family stressors and students' addiction (P <0.05). There is a relationship between academic stressors and students' addiction (P <0.05). There is a relationship between social stressors and students' addiction (P <0.05). There is a relationship between individual stressors and students' addiction (P <0.05). Therefore, we conclude that stressful life factors are able to predict students' addiction.

    Keywords: Family Stress Factors, Educational Factors, Social Factors, Individual Factors, Addiction Tendency
  • ali mohammadi *, Ibrahim Mohammadpur Pages 32-64

    Identifying the causes and consequences of social harms in acute and critical areas can be an important step in reducing, managing and preventing social harms. Accordingly, the main purpose of this study is the qualitative study of social harms in acute and critical areas of Tabriz. The research method was qualitative and with a grounded theory approach that 40 key informants were selected as a sample through theoretical sampling in terms of theoretical saturation technique. The results of the interviews showed that social harms are affected by categories such as weak economic capital, weak cultural capital, anomie, imperfect socialization, feeling of inequality, social learning, low social capital, perceived psychological and social pressure. Also, social harms in acute and critical areas of Tabriz city face the society with consequences such as aggravation of economic recession, social capital crisis, increase of insecurity, increase of moral corruption, decrease of religious restrictions, increase of destructive behaviors and lack of sustainable urban development. Interviewees noted that by using strategies such as paying attention to scientific policy in social harm management, paying attention to youth leisure, improving municipal services, education and awareness, empowering elites, strengthening organizational trust and strengthening the identity of youth in acute and critical areas.

    Keywords: Social harms, economic recession, weak cultural capital, Tabriz, police force
  • fazllolah esmalili* Pages 119-167

    Given the importance of issues related to crime in the welfare and well-being of citizens, comprehensive knowledge of crime at the macro and regional levels, is one of the requirements that should be considered by the country's planners. In this regard, the present study has been conducted with the aim of spatial analysis of crime and delinquency indices among the border provinces of Iran with emphasis on East Azerbaijan province. This research is an applied research and in terms of methodology, descriptive-analytical. The data required for this research were obtained through documentary studies and libraries. The statistical population of the study is 20 cities of East Azerbaijan province in 1394 based on the latest political-administrative divisions. Data analysis was performed using TOPSIS and SAW multi-criteria decision making techniques and also Excel software was used for analysis and entropy method was used for scoring. The indicators used in this study are: 1) Premeditated murder 2) Beatings and injuries 3) Threats 4) Pretending to stab 5) Stealing from government places 6) Stealing from homes 7) Stealing from shops 8) Stealing from industrial and commercial centers 9) Stealing From other places 10) Car theft 11) Motorcycle and bicycle theft 12) Cattle theft. The findings show that Khodaafarin and Tabriz are the safest and most insecure cities in terms of social security and crime, respectively. The results indicate that the studied indicators have spatial inequality among the cities of East Azerbaijan province and the cities are not balanced in terms of crime indicators.

    Keywords: Crime, border areas, multi-criteria decision-making techniques, East Azerbaijan Province
  • Pages 168-201

    Modern technologies in human social and personal life is too developed that it is even seems hard and impossible to perform small deeds without utilizing such tools. In parallel to the development and expansion of modern technologies in daily life, using modern technologies in the penal procedure has become common. On the one hand, the new technologies can be at the hands of the criminals and facilitate committing crimes and being irresponsible for whatever they have done, but on the other hand, it can be at the service of the police and the criminal justice system, and enhance the process of identification and arresting the suspects. By this stage, the terms using and applying the new technologies mean the identification of the suspects and their probable partners, finding their location, and arresting them. Actually, such means have a role in finding probative evidence as well, and sometimes they even can play the role of probative evidence in convincing the judicial authority. The role of new technologies in the police functions.

    Keywords: Police, New Technologies, Crime, Identification