فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 34 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود علمی * صفحات 1-26

    تحقیق حاضر به بررسی میزان و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی و رابطه آن با گرایش به ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان متوسطه شهرستان هشترود می پردازد. از نظر گردآوری داده ها یک بررسی پیمایشی-میدانی است. جامعه آماری ، دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان است که جمعا 2503 دانش آموز (دختر 1041 و پسر 1462) را شامل می گردد. برای انتخاب نمونه از فرمول کوکران با ضریب خطای 5 درصد استفاده شد و تعداد 333 نفر دانش آموزان مقطع متوسطه به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود؛ که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که"بین میزان و نوع استفاده ازشبکه های اجتماعی و گرایش به ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان رابطه وجود دارد. بین میزان استفاده ازشبکه های اجتماعی با گرایش به بزهکاری، گرایش به ناهنجاری های جنسی، گرایش به ضرب و شتم، گرایش دانش آموزان به سیگار تفاوت وجود داشت. همچنین بین نوع استفاده ازشبکه های اجتماعی و گرایش به بزهکاری دانش آموزان، گرایش به ناهنجاری های جنسی، گرایش به ضرب و شتم و گرایش دانش آموزان به سیگار رابطه وجود داشت .

    کلیدواژگان: نوع استفاده از شبکه های اجتماعی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، ناهنجاری های رفتاری
  • رباب عبدی*، حسین مرسلی صفحات 27-62

    چکیده با توجه به حاد بودن مسئله اعتیاد به مواد مخدر به ویژه در بین جوانان و مخصوصا دانشجویان در پژوهش حاضر بااستفاده از روش پیمایشی سعی شده است به بررسی مطالعه تطبیقی رابطه عوامل خانوادگی با گرایش به اعتیاد در بین دانشجویان دانشگاه تبریز به تفکیک جنسیت پرداخته شود تا گامی در جهت برنامه ریزی مسیولین به منظور کنترل عوامل مرتبط با سوءمصرف مواد و ارتقاء سلامتی دانشجویان باشد. و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه می باشد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 1396 به تعداد 15729 نفر می باشد، که براساس فرمول کوکران تعداد 373 نفر به عنوان نمونه آماری از دانشجویان دانشگاه تبریز که در رشته های مختلف مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. و شیوه نمونه گیری در پژوهش حاضر، نمونه گیری طبقه ای می باشد، اطلاعات لازم در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، بین متغیر عوامل خانوادگی با گرایش به اعتیاد به مواد مخدر در بین دانشجویان دانشگاه تبریز رابطه معنی دار و معکوسی وجود دارد و بین متغیر میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و گرایش به مواد مخدر رابطه معنی دار و منفی وجود دارد، و بین متغیر گروه مرجع و گرایش به مواد مخدر رابطه معنی داری وجود ندارد، همچنین تفاوت میانگین گرایش به مواد مخدر در بین دانشجویان براساس متغیر جنسیت دانشجویان معنی دار نمی باشد.

    کلیدواژگان: مواد مخدر، دانشجویان، عوامل خانوادگی، بیکاری، طرد معتادان
  • فاطمه گلابی *، آیسان حیدرپور، عاطفه محمدی صفحات 63-93

    جامعه برای تدوام و بقا نیازمند داشتن قواعد و هنجارهایی است که باید از سوی اعضای جامعه رعایت شود و در صورت عدم رعایت هنجارها جامعه با اختلال مواجه خواهد شد. عدم رعایت هنجارها، به بروز رفتارهای ناهنجار منجر می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر گرایش به رفتارهای ناهنجار در بین دانشجویان دانشگاه تبریز به انجام رسیده است. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه شهدا در سال 1396 در دانشگاه تبریز به تعداد 2700 نفر می باشد که پس از انجام پیش تست با استفاده از جدول مورگان تعداد 335 نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. روش پژوهش پیمایش و نمونه گیری پژوهش تصادفی ساده می باشد. آنالیز آماری به کمک نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین متغیرهای احساس تعلق و سبک های تربیتی والدین و گرایش به رفتارهای نابهنجاردر بین دانشجویان دختر خوابگاه شهدای دانشگاه تبریز می باشد. کلیدواژه ها: رفتار ناهنجار، سبک تربیتی مقتدر، سهل گیر، مستبدانه، احساس تعلق، دانشگاه تبریز

    کلیدواژگان: رفتار ناهنجار، سبک تربیتی مقتدر، سهل گیر، مستبدانه، احساس تعلق
  • محمدباقر علیزاده اقدم، فاطمه پیرانی، سکینه سلطانی * صفحات 94-126

    پلیس و به طور کلی نیروی انتظامی یکی از سازمان های بسیار مهم در هر جامعه است که وظیفه تامین نظم و امنیت بر عهده این سازمان می باشد؛ میزان اعتماد مردم در جامعه به این سازمان مهم و حیاتی، امری بسیار قابل توجه در نحوه عمملکرد این نهاد مهم می باشد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان اعتماد به پلیس در بین دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تبریز به انجام رسیده است؛ جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان این دانشکده به تعداد 1400 دانشجو می باشند که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان 300 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت بین دو متغیر دینداری (482/0) و احساس امنیت اجتماعی (302/0) با میزان اعتماد به پلیس در بین دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تبریز می باشد. به عبارتی دیگر هر چه میزان دینداری و احساس امنیت اجتماعی در بین پاسخگویان افزایش پیدا می کند، میزان اعتماد به پلیس نیز افزایش پیدا می کند. در بررسی میزان تفاوت میانگین متغیر اعتماد به پلیس بر حسب متغیرهای زمینه ای پژوهش (جنسیت و رشته تحصیلی) نیز حاکی از متفاوت بودن میانگین متغیر وابسته بر حسب متغیرهای جنسیت و رشته تحصیلی می باشد.

    کلیدواژگان: نیروی انتظامی، اعتماد، احساس امنیت اجتماعی، دینداری، دانشگاه تبریز
  • مرضیه ساعی * صفحات 127-155

    با پیشرفت های مطرح در عصر جدید، به نوعی نمی توان تصور کرد که رایانه ها در دنیای ما انسانها، وجود نداشته باشند؛ این فناوری نقش بسیار مهمی در عملکرد ما انسانها در زندگی روزمره دارند. اما باید در نظر داشت که اقشار کم سن و سال به خصوص کودکان و نوجوانان از رایانه ها، بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت و به عبارتی دیگر بیشتر تمایل به استفاده از بازی های رایانه ای دارند. به طوریکه اگر اقدامات لازم در راستای کاهش میزان ساعات استفاده از این بازی ها صورت نگیرد، آسیب های متعددی هم در خود کودکان و نوجوانان و هم در بلند مدت در جامعه قابل مشاهده خواهد بود. این پژوهش با هدف بررسی آسیب های اعتیاد به بازی های رایانه ای در نوجوانان به انجام رسیده است؛ روش پژوهش کیفی و با تکنیک مطالعه اسنادی و کتابخانه ای به انجام رسیده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که اعتیاد به بازی های رایانه ای دارای آسیب های متعدد جسمی، روانی و اجتماعی می باشند. پرخاشگری فیزیکی و کلامی، تضعیف هویت، افسردگی و اختلالات روانی و احساس تنهایی و انزوا، اختلالات سلوکی و ارتکاب به رفتارهای ناهنجار، تنبلی ذهن و ضعف در عملکرد تحصیلی و... از جمله آسیب های اعتیاد به بازی های رایانه ای در نوجوانان می باشد. طبق نتایج می توان گفت، دقت هر چه بیشتر مسیولین و اولیا در جهت انتخاب مناسب و متناسب با سن بازی های رایانه ای توسط نوجوانان بسیار مهم است؛ زیرا انتخاب نادرست این امر نه تنها آسیب های فردی غیر قابل جبرانی را بر جای خواهد گذاشت بلکه دارای اثرات مخربی در جامعه و نظم و امنیت آن خواهد بود.

    کلیدواژگان: نوجوانان، اعتیاد، بازی های رایانه ای، پرخاشگری، نظم و امنیت
  • بهنام بشیری خطیبی * صفحات 156-195

    به موازات ظهور اینترنت و گسترش سریع آن در کشورما ، شبکه های اجتماعی فضای مجازی به جهت برخورداری از ویژگی ها و ابزارهای جذاب و مورد قبول جامعه، در کمترین زمان ممکن در بین مردم جا گرفته و به نوعی در سبک زندگی مردم و تغییر دیدگاه ها و باورها و هنجارهای جامعه، تاثیرگذار بوده است. این شبکه ها در کنار فرصت ها ، تهدیداتی در دو حوزه سخت و نرم پدید آورده اند که بایستی با مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات غیرنظامی به مقابله با آنها پرداخت . یکی از آنهاشایعات فضای مجازی می باشد که به سبب جامعه مورد بررسی آن حایز اهمیت می باشد. امروزه شایعات در فضای مجازی در قالب جنگ نرم دشمن متوجه افراد، جامعه، نظام سیاسی و حکومت است . شایعه سازی های فضای مجازی به جهت برخورداری از مولفه های جذب مخاطبین به عنوان یکی از ابزارهای تاثیرگذار جنگ مبدل گشته و سعی دارد با بهره گیری از این مولفه ها من جمله اقناء سازی ، تغییر افکار و نگرش ها و اهداف شوم دشمنان را در کشورها اجرایی نمایید. به این منظور ، و به جهت اهمیت موضوع در استان آذربایجان شرقی ، به مرکزیت کلانشهر تبریز، تحقیق حاضر با هدف تببین جامعه شناختی نقش پدافند سایبری در کاهش شایعات فضای مجازی در استان آذربایجان شرقی، به دنبال پاسخ به این سیوال است که نقش و کارکرد پدافند غیرعامل در مقابله با شایعات منحرف کننده فضای مجازی به چه میزان می باشد؟

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، شایعه، پدافند غیرعامل، جنگ نرم
|
  • Pages 1-26

    The present study investigates the amount and type of social networking and its relationship with the tendency to behavioral abnormalities in high school students in Hashtroud city. In terms of data collection, a survey is a field study. The statistical population of this study is the second grade high school students of the city, which consists of 2503 students (1041 girls and 1462 boys). For choosing the sample, Cochran formula was used with a 5% error coefficient and 333 high school students were selected by proportional volume sampling. The data collection tool will be a researcher-made questionnaire, which has been validated through formal credentials and by experts of reliability and reliability of Cronbach's alpha. To test the hypotheses, Pearson correlation and correlation coefficient of variance analysis were used. The findings of the study indicate that there is a relationship between the rate and type of social networking and the tendency to behavioral abnormalities among students, between the use of social networks with tendency to delinquency, tendency to sexual maladaptation, tendency to beating , There is a relationship between students' tendency towards cigarette smoking and the relationship between the use of social networks and the tendency towards student delinquency, tendency to sexual anomalies, tendency to beating and student tendency towards cigarette smoking.

    Keywords: type of use of social networks, the rate of use of social networks, behavioral abnormalities
  • robab abdi*, Hossein Morsali Pages 27-62

    Due to the acute problem of drug addiction, especially among young people, and especially students, this study aimed to investigate the comparative study of the relationship between family factors and tendency to addiction among students of Tabriz University in order to examine the gender. It is a step in the planning of the authorities to control the factors related to drug abuse and promotion of student health. The research method is survey and the measuring tool is a questionnaire. The statistical population of this study is 15729 students of Tabriz University in 1396, based on Cochran formula 373 students as statistical sample of Tabriz University students. Different people were studying, they were selected. The sampling method in this study is stratified sampling. The necessary information in this study was analyzed by SPSS software and statistical tests. The results of the quantitative research show that there is a significant and inverse relationship between the variables of family factors and drug addiction among students of Tabriz University and there is a significant and negative relationship between the variables of mass media and drug addiction. , And there was no significant relationship between the reference group variable and drug tendency, nor was the difference between the mean drug tendency among students based on the gender of the students.

    Keywords: Drugs, Students, Family Factors, Unemployment, Drug Abuse
  • Fatemeh Golabi *, aysan heydarpoor, atefe mohammadi Pages 63-93
  • behnam bashiri khatibi * Pages 156-195

    Along with the emergence of the Internet and its rapid expansion in our country, social networks have become as accessible and attractive as possible to the community in terms of features and tools that are as accessible as possible to people's lifestyles, changing their views and beliefs. Community norms have been influential. Alongside opportunities, these networks have created threats in two hard and soft areas that need to be tackled by a set of civilian policies and actions. One of these is cyberspace rumors that are important because of the community under study. Nowadays, rumors in cyberspace in the form of soft war are the enemy of individuals, society, political system and government. The rumors of cyberspace have become one of the most effective tools of war in order to enjoy the elements of attracting audiences and try to use these elements to persuade, change the thoughts and attitudes of the enemies in the countries. To this end, and because of the importance of the topic in East Azerbaijan Province, to the Tabriz Metropolitan Center, the present study seeks to address the sociological role of cyber defense in reducing cyberbullying rumors in East Azerbaijan Province. What is the passive defense against cyber distracting rumors?

    Keywords: Social networks, cyberspace, rumor, passive defense, soft war