فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 47 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تحلیل نقش فضای مجازی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان های دولتی
    مسعود قهرمانی، اسماعیل رزاقی، ابراهیم قربانی صفحات 1-22

    فضای مجازی، از جمله عواملی می باشد که در سال های اخیر سهم بسیار زیادی در گرایش به اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان در بین اقشار گوناگون جامعه داشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش فضای مجازی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است و برای گرد آوری آمار و  اطلاعات به صورت میدانی از پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی معتادان شاغل، بازنشسته و اخراجی از سازمان های دولتی به تعداد 80 نفر است که به صورت تمام شمار به عضویت نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارSpss  استفاده گردید. یافته ها نشان داد متغیرهای تحقیق: 1- اشتراک نظرات مثبت توسط کاربران در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، 2- تبلیغات مثبت شبکه های مجازی در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، 3-  حمایت های مجازی- اجتماعی در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی و 4-  اطلاعات ارایه شده در خصوص شیوه های تولید و استفاده از مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، نقش بسزایی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان های دولتی دارند. نتایچ نشان داد که در بین ابعاد تحقیق، بیشترین نقش در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان های دولتی مربوط به تبلیغات مواد مخدر در شبکه های مجازی با میانگین 26/3 و کمترین نقش در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان های دولتی مربوط به مولفه اشتراک نظرات کاربران شبکه های مجازی با میانگین 61/1 می باشد.

    کلیدواژگان: مواد مخدر، اعتیاد، سازمان های دولتی، فضای مجازی، مواد روانگردان
  • تحلیل آسیب های اجتماعی ناشی از سکونتگاهی غیررسمی (مطالعه موردی: محله اسلام آباد کشتارگاه شهر ارومیه)
    میرنجف موسوی، فاطمه کهکی صفحات 23-42

    معمولا مناطق سکونتگاه های غیررسمی دارای محرومیت های مختلف اقتصادی، فرهنگی و زیربنایی عدیده ای هستند. این محرومیت ها در کنار سایر شرایط نامساعد اجتماعی، آسیب های اجتماعی مختلفی را برای ساکنان این مناطق به بار می آورند. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است و با ترکیبی از روش توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای و پیمایشی به انجام رسیده است. در این تحقیق، به منظور تحلیل و سنجش آسیب های اجتماعی، شش بعد: بیکاری، فقر، اعتیاد، مهاجرت، سرقت و انحرافات جنسی به عنوان متغیرهای مستقل (آسیب های اجتماعی)، با سکونتگاه های غیررسمی به عنوان متغیر وابسته سنجیده شده است. در این تحقیق، جامعه مورد بررسی کلیه خانوارهای محله اسلام آباد کشتارگاه شهر ارومیه می باشد. با استفاده از فرمول کوکران، نمونه ای با حجم 376 نفر از بین ساکنان محله به صورت تصادفی انتخاب شد. پایایی پرسش نامه توسط 5 نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه ریزی شهری و شهرسازی به روش مصاحبه ای بررسی شد و روایی پرسش نامه (به علت اینکه از متغیرهای چندارزشی برای سنجش متغیرها استفاده شده است) با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. سپس با استفاده از ابزار پرسش نامه به سنجش شاخص های مربوط به متغیرهای مستقل پرداخته شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد در بین انواع آسیب ها، شاخص اعتیاد و پخش مواد مخدر با میزان اثرات مستقیم و مثبت 0.65، درگیری و ایراد ضرب و جرح با میزان اثر مستقیم و مثبت 63/0، دزدی و سرقت با میزان 61/0، و مزاحمت های خیابانی با میزان 60/0، جزء تاثیرگذارترین آسیب های اجتماعی در محله حاشیه نشین اسلام آباد کشتارگاه هستند.

    کلیدواژگان: سکونتگاه های غیررسمی، آسیب های اجتماعی، اسلام آباد کشتارگاه، ارومیه
  • تبیین عوامل تشدیدکننده تعارضات قومی در استان آذربایجان غربی
    محمدحسن ابیضی صفحات 43-62

    استان آذربایجان غربی جامعه ای با خرده فرهنگ های متنوع است. گروه های قومی هر کدام در فرهنگ، آداب و رسوم، زبان، دین یا مذهب تفاوت هایی با یکدیگر دارند و این امر، گاهی زمینه ساز تعارضاتی می شود. این تحقیق در صدد آن است که به شناسایی عوامل تشدیدکننده تعارضات قومی در استان آذربایجان غربی بپردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی می باشد و رویکرد حاکم بر آن، توصیفی- تحلیلی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. از روش کتابخانه ای برای شناسایی شاخص ها و مبانی نظری، و از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برای بررسی میدانی استفاده شده است. شهروندان شهرستان های قومیتی ارومیه، نقده، سلماس، ماکو، تکاب و شاهیندژ به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت سهمیه ای می باشد و از روش تصادفی ساده برای انتخاب نمونه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت مشخص شدن معناداری و میزان تاثیر هر یک از این عوامل در تعارضات قومی، از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از همبستگی بالای عوامل داخلی و خارجی در تشدید تعارضات قومی استان است و عوامل خارجی و به خصوص، دخالت شیطنت آمیز قدرت های بزرگ، به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، پیامدهای محتمل بیشتری در تشدید تعارضات قومی استان دارند.

    کلیدواژگان: قوم، قومیت گرایی، تعارضات قومی، همگرایی اقوام، آذربایجان غربی
  • بررسی رابطه میان انضباط کاری و مدیریت خادمیت با اثربخشی سازمانی نیروی انتظامی (مطالعه موردی: شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و چالدران)
    سید هاشم حسینی صفحات 63-88

    امروزه تمام سازمان ها برای همراه شدن با تغییرات عصر جدید و غلبه پیدا کردن بر مشکلات و موانع، به بحث اثربخشی سازمانی توجه جدی دارند. اثربخشی در هر سازمانی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این پژوهش به تعیین رابطه میان انضباط کاری و مدیریت خادمیت با اثربخشی سازمانی نیروی انتظامی شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و چالدران می پردازد. پژوهش حاضر، کاربردی از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان انتظامی شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در سال 1396 می باشد. نمونه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسش نامه استفاده شد. روایی پرسش نامه با استفاده از نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 94/0 و 91/0 به دست آمد. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار آماری  SPSS  تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین اثربخشی سازمانی با انضباط کاری و مدیریت خادمیت رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد و هر سه متغیر انضباط کاری، مدیریت خادمیت و اثربخشی سازمانی به همراه مولفه های آنها در وضعیت مطلوب تا خیلی مطلوب قرار دارند.

    کلیدواژگان: انضباط کاری، مدیریت خادمیت، اثربخشی سازمانی، کارکنان نیروی انتظامی
  • تحلیلی بر مولفه های تاثیرگذار بر سبک زندگی اسلامی - ایرانی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مطالعه موردی: شهر ارومیه)
    علی باقری صفحات 89-120

    تمدن اسلامی- ایرانی دارای دو بخش ابزاری و حقیقی است. ارزش هایی که ما امروزه به عنوان پیشرفت کشور مطرح می کنیم، مانند: علم، اختراع، صنعت، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین المللی، تبلیغ، ابزارهای تبلیغ و... بخش ابزاری تمدن هستند. اما بخش حقیقی و اصلی تمدن، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهند که همان سبک زندگی است. هدف از این مقاله، تحلیلی بر مولفه های این بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی- ایرانی در مناطق 4 گانه شهر ارومیه است. بر اساس مولفه های تحقیق، نوع پژوهش، کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق، ساکنان مناطق 4 گانه شهر ارومیه بر اساس نمونه گیری کوکران است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه می باشد و شاخص های تحقیق هم شامل چهار شاخص: فرهنگی، اقتصادی، جمعیتی - اجتماعی و کالبدی در قالب 26 مولفه است. بر اساس یافته های تحقیق، نتایج حاصل از ضریب رگرسیون به میزان 9/98 درصد از تغییرات سبک زندگی اسلامی در مناطق شهر ارومیه را تبیین می کنند. یافته های تحقیق نشان می دهد از نظر میزان قانون گریزی، غیبت، دروغ گویی، پرخاش گری در محیط های شهری، کارگریزی، ربا در جامعه و افزایش میزان طلاق، منطقه دو دارای بیشترین میزان و منطقه یک دارای کمترین میزان می باشد. در ارتباط با آپارتمان نشینی و تجمل گرایی نیز منطقه یک بالاترین میزان و منطقه دو کمترین میزان را به خود اختصاص داده است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد مولفه های فرهنگی با میزان 539/0 و اقتصادی با میزان 302/0 بیشترین تاثیرات را در تغییرات سبک زندگی اسلامی- ایرانی در مناطق شهر ارومیه داشته اند. در رابطه با اولویت بندی تدوین چشم اندازی برای سبک زندگی اسلامی، به ترتیب، مناطق دو، یک، چهار و سه در اولویت برنامه ریزی قرار دارند که پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت سبک زندگی اسلامی - ایرانی در این مناطق ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تمدن اسلامی-ایرانی، سبک زندگی، تعالیم اسلامی، صفات الهی و انسانی، شهر ارومیه
  • پنهان نگاری امن تصویر در حوزه مکان با استفاده از نگاشت های آشوبناک
    ناصر عظیم زاده صفحات 121-147

    گسترش روزافزون استفاده از شبکه های ارتباطی عمومی علاوه بر منافع و مزایایی که داشته است  این امکان را برای کاربران فراهم ساخته است که به راحتی بتوانند به اطلاعات دیجیتال دست یابند و آنها را کپی نمایید. به طور کلی اطلاعات و آثار دیجیتال دارای مالکیت معنوی می باشند و در صورت راضی نبودن صاحب اثر، امکان انتشار آن سند دیجیتال وجود نخواهد داشت. برای جلوگیری از کپی برداری، جعل اسناد و حفاظت از حق مالکیت معنوی آثار، می توان تمهیداتی اندیشید که عموما در سه رده کلی قرار می گیرند: رمزنگاری، استگانوگرافی و واترمارکینگ؛ این سه، از زیرشاخه های علم مخفی سازی اطلاعات می باشند. در این تحقیق، واترمارک در تصاویر رنگی درج می شود و از دو کانال رنگ  RGB  برای این کار بهره گرفته می شود.  برای بالا بردن امنیت درج واترمارک که از اهمیت فراوانی برخودار می باشد از دو نقشه آشوب بهره گرفته شده است که هر کدام برای هر کانال رنگ در نظر گرفته می شوند. درج در هر یک از کانال های رنگ در روش پیشنهادی از ترکیبی از نگاشت های آشوب با شرایط اولیه متفاوت انجام می گردد. تاکید تکنیک پیشنهادی امنیت می باشد که ضعفی کلی در سیستم های واترمارکینگ می باشد. تحقیق حاضر برای فراهم ساختن امنیت در فرآیند درج و استخراج، از تیوری آشوب بهره گرفته است و با استفاده در دو مرحله از الگوریتم، توانسته است که فضای کلید را افزایش داده و باعث افزایش امنیت گردد.

    کلیدواژگان: واترمارکینگ، آشوب، امنیت، نگاشت لاجستیک