فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 45 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی و مطالعه پیامدهای اجتماعی و کالبدی مرتبط (مورد مطالعه: میدان ولایت فقیه؛ مرکز شهر ارومیه)
    میرصادق محمدی صفحات 1-16

    شهر به عنوان موجود زنده ای که بیانگر تجلی روح جمعی جامعه در کالبد و فضاهای شهری و تنظیم روابط بین آن ها می باشد.هر محیط با توجه به نیروهای بالقوه خود شرایط خاصی را برای ارتکاب بعضی از انواع جرایم فراهم میکند به گونه ای که به طورمعمول در مناطق مختلف از یک شهر میزان نوع جرایم معمولا متفاوت است. حال این پژوهش به تبیین و تحلیل ارتباط بین اصناف ورابطه کالبدی واجتماعی محیط و نوع جرایم شناخته شده در میدان ولایت فقیه (مرکز)یکی از مناطق جرم خیز شهرارومیه که به عنوان نقطه ای داغ در نقشه جغرافیای جرم این استان از آن یاد میشود می پردازد. روش تحقیق این پژوهش کمی وکیفی است که با استفاده از مصاحبه با اقشار واصناف متعدد وتجزیه وتحلیل جرایم در بازه 2ساله 96و97با استفاده از نرم افزار SPSS گردآوری شده است. درنهایت با توجه به نتایج حاصله پیشنهادهایی جهت مدیریت بهتر این مناطق ارایه شده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که 1-ضعف مدیریتی در طراحی محیطی 2- شکاف اجتماعی فرهنگی و 3-اندازه و کیفیت فضا ووجود مشاغل کاذب متعدد  بیشترین تاثیر را بر این جرایم دارند و متغیر نظارت و کنترل رسمی هیچگونه تاثیری بر نوع جرم ندارد. اصلاحات مربوط به فضای فیزیکی، سیاستگذاری بر روی علل ساختی جرم و تغییر سیاستهای مربوط به طراحی محیطی ازجمله پیشنهادهایی هستند که در این تحقیق جهت مدیریت بهتر میدان مرکز شهر ارومیه  پیشنهاد میشود.

    کلیدواژگان: میدان ولایت فقیه، شهر ارومیه، اصناف، کالبدی اجتماعی
  • تاثیر رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با آزمون نقش میانجی تحول نظام اداری (مطالعه موردی: فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه)
    ابراهیم قربانی، مسعود قهرمانی صفحات 17-31

    رهبری خدمتگزار عبارت است از درک و عمل رهبر به گونه ای که منافع دیگران را برتمایل و علاقه شخصی خویش مرجح می داند. هدف اصلی تحقیق حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با آزمون نقش میانجی تحول نظام اداری در فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه بود. روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری مربوط به کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه بوده که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 169 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق، پرسشنامه های روا و پایای فضیلت سازمانی کارمون (2004)، رهبری خدمتگزار تیلور (2002) و تحول نظام اداری محقر (1389) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با تاکید بر نقش میانجی تحول نظام اداری در فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه تاثیر دارد. نتایج تحقیق بیانگر تاثیر مولفه های رهبری خدمتگزار و تحول نظام اداری بر فضیلت سازمانی و همچنین تاثیر مولفه های رهبری خدمتگزار بر تحول نظام اداری بود.

    کلیدواژگان: رهبری خدمتگزار، تحول، فضیلت سازمانی، نیروی انتظامی، ارومیه
  • تغییر کاربری اراضی و پیامدها با تاکید بررویکرد امنیتی (منطقه مورد مطالعه: کلان شهر ارومیه)
    مهدی نجاری صفحات 31-49

    تغییرات استفاده از زمین و مدل های توسعه فضایی به فرآیند های زیست محیطی و جغرافیایی نسبت داده می شود که دلیل مناسبی بر روند فضایی تغییرات کاربری اراضی است. در سال های اخیر شناخت اهمیت مطالعه زمین و نقشی که انسان در شکل دادن به آن بازی می کند، افزایش یافته و بسیاری از پرسش ها بر الگوی استفاده از زمین تمرکز یافته است. با توجه به این  که تغییر کاربری اراضی در آینده نه چندان دور به یک فاجعه منطقه ای، ملی و فرا ملی تبدیل خواهد شد، ضرورت داشت در طول سه دهه گذشه اقداماتی در راستای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی صورت پذیرد. متاسفانه با مطالعه نقشه های فضایی شاهد آن بودیم که در اصل در داخل این بحران و فاجعه ملی قرار گرفته ایم اما بی توجهی برخی مسیولین و نهادها به این امر روز به روز به این فاجعه ملی دامن زده و هم اکنون یکی از چالش های اساسی و مهم در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه امنیت می باشد که ناشی از عدم وجود زیر ساخت های کنترلی و نظارتی در این حوزه می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل اثرات تغییر کاربری اراضی و پیامدهای ناشی از آن می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکرد کاربردی- نظری می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که پیامدهای ناشی از تغییر کاربری اراضی شامل پیامدهای امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، مدیریت شهری و جمعیتی می باشد.

    کلیدواژگان: تغییر کاربری، اراضی، امنیت، ارومیه
  • بررسی رابطه بین نقل و انتقال کارکنان با عملکرد شعلی، رضایت شغلی و بالندگی سازمانی (مورد مطالعه:کارکنان ف.ا.ا. آذربایجان غربی)
    اسماعیل تاتاری بله سور صفحات 48-68

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین نقل و انتقال کارکنان با عملکرد شغلی، رضایت شغلی و بالندگی (مورد مطالعه ف.ا.ا. آذربایجان غربی) پرداخته است. پژوهش مذکور از نوع تحقیقات کاربردی و بنا به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی می باشد، که از بین این تعداد مورد نیاز برای این تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند، انتخاب افراد شرکت کننده در تحقیق بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام گرفت، که شمال استان خوشه اول و جنوب استان خوشه دوم در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های استانداردعملکرد سازمانی(هرسی و گلداسمیت، 2002)، رضایت شغلی (مینه سوتا)، بالندگی سازمانی (اسپایدز، 2007)، استفاده گردید. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های مذکور در دو سطح آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار   SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پایان نتایج تحقیق نشان داد، که بین نقل و انتقال کارکنان و میزان رضایت شغلی، عملکرد سازمانی، رابطه  معناداری وجود دارد، یعنی هر چه مقدار نقل و انتقال کاهش یابد، به همان میزان رضایت و عملکرد سازمانی کارکنان افزایش و ارتقاء پیدا می کند. همچنین نتایج تحقیق بین نقل و انتقال و بالندگی سازمانی رابطه معنادری را نشان نداد، به عبارت دیگر بین نقل و انتقال کارکنان و بالندگی کارکنان فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی چندان ارتباطی وجود ندارد.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، نقل و انتقال، فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی، عملکرد سازمانی
  • تاثیر وضعیت معیشت عمومی مرز نشینان بر قاچاق کالا (مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)
    تورج بهرامی صفحات 69-86

    قاچاق کالا پدیده ای است شوم که اثرات و خسارت های جبران ناپذیری را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و... بر پیکر جامعه وارد می آورد، به همین دلیل است که مطالعه دقیق در ابعاد و علل موثر تشکیل دهنده این پدیده اهمیت خاصی دارد. این تحقیق به بررسی تاثیر معیشت عمومی مرزنشینان بر قاچاق کالا در استان آذربایجان غربی پرداخته است .قاچاق؛ یکی از دغدغه هایی است که کشورهای درحال توسعه با آن درگیرند در کشور ما نیز این امر مستثنا نبوده و به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آثار نامطلوب و زیان باری را بر نظام اقتصادی کشور وارد می سازد در این میان نواحی مرزی به دلیل شرایط جغرافیایی خاصی که دور از مرکز کشور واقع گردیده همچنین به دلیل شرایط طبیعی و ماهیت توسعه نیافته اقتصادی، قادر به عرضه پتانسیل های کافی برای اشتغال نیستند و در زمره مناطق منزوی به شمار می روند. ویژگی های اقتصادی، خصوصیات قومی و اجتماعی و بالاخره ضرورت های سیاسی این گونه مناطق ایجاب می کند که مسیله نیروی انسانی و اشتغال از ماهیت و ویژگی های فوق العاده ای برخوردار باشد و در سطح سیاست گذاری های ملی طرح موضوع شود. در این بحث هدف اصلی بررسی وضعیت عمومی معیشت مرزنشینان و ارتباط آن با قاچاق کالا است در این راستا ضمن تبیین اهمیت مرز و اثرات مثبت و منفی مرزنشینی و عوامل موثر در قاچاق در ابعاد کلی به نقش تاثیرگذار معیشت مرزنشینان خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: قاچاق کالا، عوامل ساختاری، زمینه ای و فردی، اثرات مثبت و منفی مرزنشینی، معیشت
  • شناسایی عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی در مدیریت بحران (مورد مطالعه: کارکنان ادارات استان آذربایجان غربی)
    ایرج ثقفی صفحات 87-108

    عوامل انسانی مهم ترین سرمایه در هر سازمانی به شمار می روند.سازمان ها در درجه اول برای انجام دادن وظایف خود به نحو احسنت نیازمند کارکنان ماهر و زبده هستند و مدیریت کردن این منابع اساسی یکی از ضروری ترین امور به شمار می رود. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی در مدیریت بحران است. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی عوامل (فردی، سازمانی و محیطی) موثر بر مدیریت منابع انسانی در مهار بحران و رتبه بندی آنها با استفاده از تکنیک ANP بوده است که این هدف در قالب یک سه سوال بیان شد. برای پاسخگویی به سوالات، آنها را در قالب دو بخش کلی به شرح زیر تنظیم شده اند. پاسخ دهندگان از ادارات کل استان آ. غربی، به تعداد 100 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیده اند. بخش اول سیوالات: عوامل فردی، سازمانی و محیطی موثر بر مدیریت منابع انسانی در مهار بحران کدامند؟ بخش دوم سیوالات: رتبه بندی هریک از عوامل اصلی و فرعی با استفاده از تکنیک ANP چگونه است؟ تا در نهایت بتوان با شناسایی و رتبه بندی این عوامل راهکارهای مناسبی برای مدیریت و حفاظت از منابع انسانی در مواقع اضطراری و مهار بحران ارایه داد.یافته های تحقیق مبین این است، که آموزش افراد در زمینه مدیریت بحران و آمادگی در برابر بلایا موجب حفظ جان هزاران نفر شده و کاهش هزینه ها، حفظ دارایی ها و پیشگیری از عوارض ثانویه را به همراه خواهد داشت. بنابراین؛ پیشنهاد می شود مدیریت منابع انسانی باید عوامل اساسی و مهم در زمان مدیریت بحران را مورد توجه و تاکید قرار دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، مدیریت بحران، آذربایجان غربی