فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 39 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن روشنی، اسماعیل سلیمانی صفحات 1-24

    امروزه به موازات توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات انواعی از جرایم در فضای سایبری به وقوع می پیوندد که بحث در پیرامون آن خالی از لطف نیست. بنابراین این پژوهش در صدد بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با گرایش به ارتکاب جرم در فضای سایبری است. روش تحقیق مورد استفاده برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کاربران اینترنت با سن بالای 18 سال می باشد که حجم نمونه آن با توجه به جدول مورگان 384 نفر می باشد همچنین به دلیل وجود 5 منطقه شهر در شهر ارومیه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. جهت جمع اوری داده-ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه محقق ساخته گرایش به جرم سایبری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات پژوهش از نرم افزار تحلیل آماری SPSS 21 استفاده شده است و با استفاده از از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و شاخص های استنباطی (آزمون های پیرسون، t تک نمونه ای، t گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی) به سوال های اصلی و فرعی پژوهش پاسخ داده شد. نتایج کلی تحقیق نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و گرایش به ارتکاب جرم در فضای سایبری در بین شهروندان ارومیه ارتباط وجود دارد. همچنین یافته های دیگر این پژوهش نشان داد که اعیتاد به اینترنت با همه مولفه-های گرایش به جرم سایبری اعم از کلاهبرداری اینترنتی، هک کردن اطلاعات شخصی، انتشار فایل های غیر اخلاقی، نقض مالکیت فکری و انتشار ویروس در فضای سایبری ارتباط معناداری دارد.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، جرم در فضای سایبری، شهروندان ارومیه
  • اسدالله مالکی صفحات 25-44

    این پژوهش با هدف بررسی ارتباط شیوع اختلالات شخصیت و رفتار های پر خطر با سبک های تربیتی خانوادها در دانشجویان دانشگاه پیام نور میاندوآب اجرا گردید. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانشجویان دختر و پسر کارشناسی بود که از این بین با توجه به جدول مورگان تعداد120 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه های سبک فرزند پروری بامیرند، اختلالات شخصیت میلون و مقیاس خطر پذیری بود. روش آماری در این پژوهش رگرسیون همزمان بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که بین اختلال شخصیت افسرده با سبک تربیتی مستبدانه، اختلال شخصیت وابسته با سبک تربیتی سهل گیر و مستبدانه، اختلالات شخصیت ضد اجتماعی با سبک تربیتی سهل گیر و مستبدانه رابطه معنی داری وجود داشت و هم چنین در بین شیوع رفتارهای پرخطر؛ رفتار پرخطر (گرایش به سیگار) با سبک تربیتی سهل گیر، رفتار پر خطر (گرایش به خشونت) با سبک تربیتی مستبدانه و رفتار پر خطر (گرایش به رابطه و رفتار جنسی) با سبک تربیتی سهل گیر رابطه معناداری وجود داشت. می توان نتیجه گرفت که سبک تربیتی خانوادها یک عامل پیش بینی کننده شیوع انواع اختلالات شخصیت و رفتار های پر خطر در دانشجویان دانشگاه پیام نور میاندوآب می باشد.

    کلیدواژگان: اختلالات شخصیت، رفتارهای پرخطر، سبک های تربیتی خانواده
  • حسین شمسی دارغلو صفحات 45-82

    یکی از مسایل بسیار مهمی که در زندگی همه انسانها و در کنار کار فعالیت روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است اوقات فراغت و چگونگی گذران این اوقات در زمان بیکاری می باشد.امروزه اگر به گردشگری شهری توجه شود می تواند به عنوان یکی از راهبرد های توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر ها محسوب گردد. ایجاد امکان فعالیت در فضاهای عمومی شهری در تمامی ساعات شبانه روز به ویژه شبها که بخشی از زمان از دسترفته اغلب شهرها از سویی و زمان فراغت اکثر شهروندان از سوی دیگر محسوب میشود از جمله عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری به شمار می آید. توسعه فعالیتهای شبانه شهری و به تبع آن رشد گردشگری شبانه، خود مستلزم محیا نمودن بسترهایی است که امنیت را میتوان از مهمترین آنها دانست. این نوشته بر آن است تا با بررسی عوامل موثر در تامین امنیت به ویژه امنیت شبانه در فضاهای عمومی شهری، به تبیین نقش امنیت در توسعه گردشگری با تاکید بر مولفه های امنیت ساز فضاهای عمومی شهری بپردازد. در این راستا خیابان های بافت مرکزی ارومیه که عناصر تاریخی و یا مکانهای با هویت و خاطره انگیز که به دلیل دارا بودن ویژگیهای برجسته گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی یکی از کانونهای مهم گردشگری شهر ارومیه به شمار میرود، به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که چنانچه نسبت به خیابان، نه به عنوان عبوری، بلکه به عنوان مکانی جهت طراحی و برنامه ریزی اتخاذ گردد. در آنصورت می تواند ضمن بهبود امنیت، کیفیت زندگی شهری، تعاملات انسانی و جذب گردشگر نقش مهمی را در توسعه گردشگری شهری را به همراه داشته باشد.

    کلیدواژگان: امنیت، گردشگری شهری، بافت مرکزی ارومیه، خیابان، طراحی
  • بهناز لطفی صفحات 83-106

    عوامل زیادی در وقوع و گسترش بحران موثر هستند. یکی از این عوامل، فضاهای بی دفاع شهری است. فضاهای بی دفاع دارای ویژگی های بسیاری هستند. با توجه به اینکه برخی مکان های شهر به علت ساختار کالبدی ویژه و مشخصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان و استفاده کنندگان این مکان ها، امکان و فرصت بحران های قومی بیشتر است. در مقابل در برخی محدوده های شهری به دلیل وجود موانع و شرایط باز دارنده، نرخ بحران ها اندک است. بررسی ریشه های این بحران های قومی در شهر ارومیه در ارتباط با فضاهای شهری نشان می دهد نابرابری در چگونگی توزیع خدمات در مناطق مختلف قومی و عدم دسترسی به برخی از خدمات که ریشه در تصمیم گیری های مدیریت توسعه شهری دارند، تمایزات در روند توسعه های شهری در مناطق مختلف در بین اقوام مختلف منجر به شکل گیری فضاهایی با ویژگی های فیزیکی - اجتماعی مانند ساختمان های نیمه کاره، مخروبه و... می گردد که در صورت عدم برنامه ریزی های مطلوب این فضاهای بی دفاع کانون های داغ بحران های قومی در آینده خواهد شد و منجر به کاهش میزان امنیت در کل شهر می-گردد.هدف تحقیق این است که با استفاده از نرم افزار لیزرل به بررسی فضاهای بی دفاع شهری ارومیه و انواع بحران ها و ارتباط فضاها با بحران های قومی سعی در تدوین استراتژی هایی برای کاهش انواع بحران ها در فضاهای بی دفاع شهر ارومیه دارد. نتایج نشان می دهد که فضاهای دارای تراکم ساختمانی بالا، فقدان نور و کمبود روشنایی، کنج و گوشه برای بروز بحران قومی مناسب تر است که نورپردازی مناسب شبانه و از بین بردن فضاهای تاریک و فاقد نور، بهسازی کالبدی در مدیریت بحران قومی نقش زیادی دارد.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی فضایی، مدیریت بحران، بحران های قومی، شهر ارومیه
  • اسماعیل نجف زاده نخجوانلو *، کریم جلیلییان، شهروز امیرپور صفحات 107-124

    اعتیاد از جمله آسیبهای اجتماعی است که تاثیرات نامطلوب فراوانی بر خود فرد، خانواده و جامعه می گذارد. یکی از عوامل مهم حمایت کننده فرد در مقابل گرایش به اعتیاد، دینداری است. در این راستا هدف این تحقیق، بررسی تاثیر تاثیر دینداری بر کاهش گرایش دانش آموزان به مواد مخدر می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه 4 شهر تبریز بوده که از میان آنها 300 نفر براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و به پرسشنامه های محقق ساخته پاسخ گفته اند.نتایج توصیفی تحقیق نشان داد میانگین گرایش به مواد مخدر پاسخگویان ، 58/126 بوده، که این میانگین کمتر از مقدار متوسط بود، و میانگین متغیر دینداری در بین پاسخگویان بالاتر از حد متوسط بود. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از رابطه معکوس و شدت همبستگی بالا بین متغیرهای دینداری با گرایش به مواد مخدر بود، بعبارتی هرچقدر میانگین دینداری فرد بیشتر بوده میانگین گرایش فرد به موادمخدر کمتر بوده و بالعکس. در واقع عقاید و باورهای مذهبی و معنوی به عنوان عوامل حمایتی یا حایلی هستند که از طریق دادن امید ، قدرت ، و معنابخشی به زندگی ، فشار روانی زندگی را کم می کنند و مانع گرایش به اعتیاد می شوند .

    کلیدواژگان: اعتیاد، دینداری، انحرافات اجتماعی، کج روی
  • میرصادق محمدی، سینا کریمی * صفحات 108-136

    پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی (CEPTED) تبدیل به یک روش محبوب برنامه ریزی شهری برای جلوگیری از جرم و کاهش ترس از جرم از طریق بهبود محیط های فیزیکی محله ها شده است. CEPTED به طور گسترده برای بهبود محله های منحرفی که از جرم و جنایت رنج می برند استفاده می شود.بااین حال،مطالعات اندکی به بررسی روابط تجربی پیچیده میان CEPTED،ترس از جرم وزندگی فعال پرداخته است. بنابراین مطالعات ما اثرات CEPTED اندازه گیری شده بر روی فراوانی پیاده روی و ترس از جرم را بررسی می کندو همچنین اطلاعات موجود در مورد ساکنین محله های بازسازی شده و محله های هم جوار را مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد.ما داده های نظرسنجی را از 12 محله که رویکرد CEPTED داشته و 12 محله همجوار در سیول کره را با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل کرده ایم؛ که می تواند به طور مداوم روابط پیچیده مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرهای غیرقابل مشاهده (ترس از جرم) و متغیرهای قابل مشاهده (اقدامات CEPTEDو فراوانی گردشی یا متحرک)، را تخمین بزند. ما موارد وسوالات نظرسنجی را در یک گوشی هوشمند طراحی کرده ایم.شرکت کنندگان از 102 موقعیت در 24 محله انتخاب شده و به کار گرفته شدند و درمجموع،623 نفر ،نظرسنجی ها را بر عهده گرفتند.نتایج نشان داد که دوربین های مداربسته کافی،روشنایی های خیابان و نگهبانی نقش مهمی در کاهش استرس از جرم وجنات ایفا می کند.این مطالعه دارای پیامدهای برنامه ریزی و مسایل مربوط به سیاست در رابطه با CEPTED،سلامت روان وزندگی فعال است.

    کلیدواژگان: CEPTED، ترس از جرم، فراوانی گردشی یا متحرک، مدل سازی معادلات ساختاری
  • مهدی نجاری، محمد حسنی صفحات 137-150

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با گرایش به نزاع و درگیری در بین شهروندان شهر ارومیه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر ارومیه بوده است و تعداد نمونه مورد پژوهش 384 نفر براساس جدول مورگان، به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و در دسترس انتخاب شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. روایی پرسش نامه ها توسط استاد ناظر مورد تایید قرار گرفت و برای پایایی پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که از لحاظ آماری موررد تایید بودند. برای تحلیل داده ها از آزمون تی دو گروه مستقل، آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با نزاع و درگیری عبارتند از از سن، تحصیلات، وضعیت تاهل ، پایگاه اقتصادی اجتماعی ، احساس آنومی، تجربه عینی نزاع و خویشاوندگرایی.

    کلیدواژگان: گرایش به نزاع و درگیری، عوامل مرتبط با نزاع و درگیری، شهر ارومیه
|
  • esmaeil soleymani Pages 1-24

    Today, along with the development of information and communication technology, types of crimes occur in a cyber space where the discussion around it is not worthless.Therefore, this research seeks to investigate the relationship between Internet addiction and the tendency to commit crimes in cyberspace. The research method used in this study is descriptive survey. The statistical population of this study is Internet users aged over 18 years old. The sample size is 384 according to the Morgan table. A stratified random sampling method has been used due to the existence of 5 urban areas in Urmia.To collect data, the Yang Internet addiction inventory (1998) and researcher-made cybercrime questionnaire have been used. SPSS 21 software was used to analyze the data and research data. Using descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential indices (tests Pearson, single sample t, t independent groups, one way analysis of variance, multivariate analysis of variance and post hoc test) were answered to the main questions and sub-questions of the research. The overall results of the research showed that there is a relationship between addiction to the Internet and the tendency to commit crimes in the cyberspace among the citizens of Urmia. Other findings from this study also showed that there was a significant relationship between addiction to Internet and all components of cybercrime, including hacking personal information, publishing immoral files, violating intellectual property, and disseminating the virus in cyberspace. According to the results of this study, it can be said that families, schools, universities and provincial media can play a significant role in eliminating Internet addiction damage and preventing crime in cyberspace.

    Keywords: Internet Addiction, crime in cyberspace, Urumieh citizens
  • hosein shamsi Pages 45-82

    One of the most important issues in the life of all people, along with the work of daily activities, is of particular importance to leisure time and how to spend this time at the time of unemployment.Today, urban tourism can be regarded as one of the strategies for economic and cultural development of cities. Creating the possibility of activity in urban public spaces all over the night, especially at night, which is part of the time lost in most cities, and the leisure time of most citizens on the other, is one of the most important factors in the development of urban tourism. Development of night-time urban activities, and consequently the growth of night-time tourism, itself requires the provision of security platforms that can be considered the most important. This paper seeks to explain the role of security in tourism development by emphasizing on the components of the security of the public spaces of the city by examining the factors affecting security, especially night-time security in urban public spaces. In this regard, the streets of central Urmia texture, which are historical elements or places with an identity and memorable, which is considered as a case study due to its outstanding features of tourism, cultural, social and historical importance of Urumia's most important tourist destinations. Is. In this research, descriptive - analytic method has been used. Research findings suggest that, as opposed to the street, not as a transit, but as a place for design and planning. In this way, while improving the security, the quality of urban life, human interaction and the attraction of tourists can play an important role in the development of urban tourism.

    Keywords: Security, urban tourism, Central Urmia Textures, street, design
  • behnaz lotfi Pages 83-106

    There are many factors in the occurrence and expansion of the crisis. One of these factors is urban defenseless spaces. Defensive spaces have many features. Considering the fact that some places in the city are more likely to be the possibility of ethnic crises due to the special physical structure and social, economic and cultural characteristics of residents and users of these places. In contrast, in some urban areas, due to barriers and restraining conditions, the rate of crisis is low. The study of the origins of these ethnic crises in Urmia in relation to urban spaces shows that inequality in the distribution of services in different ethnic areas and the lack of access to some services that are rooted in urban development management decisions , The distinction in the process of urban development in different regions among different ethnic groups leads to the formation of spaces with physical-social features such as semi-detachable buildings, ruins and ... which, if not planned, The desirable atmosphere of these vulnerable spaces will be the hot spots of ethnic crises in the future, And leads to a lower level of security throughout the city. The purpose of the research is to use the LaserLevel software to investigate the Urmia urban areas and the various types of crises and interrelationships with ethnic crises trying to formulate a strategy To reduce the types of crises in the defenseless areas of Urmia. The results show that spaces with high construction density, lack of light and lack of lighting, and moreover, are more suitable for the ethnic crisis, which is suitable for night lighting and the removal of dark and light spaces, physical improvement in crisis management Ethnic plays a lot.

    Keywords: Spatioal planning, Crisis Management, Ethnic crises, urmia
  • sina karimi Pages 108-136

    Crime prevention through environmental design (CPTED) has become a popular urban planning approach to preventing crime and mitigating fear of crime through the improvement of physical neigh borhood environments.CPTED is widelyusedto improved eteriorated neigh borhoods that suffer from crime. However, few studies have empirically examined the complex relationships  among CPTED,fearofcrime ,andactiveliving.Ourstudy, therefore ,investigatedtheeffects of CPTED measures on walking frequency and fear of crime, analyzing behavioral data of residents living in participatory neighborhood regeneration areas and matched neighborhoods. We analyzed survey data from 12 neighborhoods that implemented CPTED approaches and 12 matched neighborhoods in Seoul, Korea, using structural equation modeling, which could consistently estimate complex direct and indirect relationships between a latent variable (fear of crime) and observable variables (CPTED measures and walking frequency). We designed the survey instrument as a smartphone app. Participants were recruited from 102 locations within the 24 selected neighborhoods; in total, 623 individuals returned surveys. The results revealed that sufficient closed-circuit television, street lighting, and maintenance played a significant role in mitigating fear of crime. This study has implications for planning and policy issues related to CPTED, mental health, and active living.

    Keywords: CPTED, fear of crime, walking frequency, Structural Equation Modeling
  • mehdi najjari, Mohammad Hassani Pages 137-150

    The purpose of this study was to investigate the factors related to conflict and contention orientation among the citizens of Urmia. The research method is descriptive-survey. The statistical population of this study was urban citizens of Urmia. The sample size was 384 persons based on the Morgan table, using a comparative stratified and available sampling method. Data were collected using a questionnaire. Validity of the questionnaires was confirmed by observer master. For reliability of the questionnaires, the Cronbach alpha method was used which was verified statistically. For data analysis, independent t-test and correlation test were used. The results of the study showed that factors related to conflict and contention include age, education, marital status, socioeconomic status, anomy feeling, objective experience of conflict and kinship –oriented.

    Keywords: Conflict, contention Orientation, Factors Related to Conflict, contention, Urmia City