فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 22 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تاثیر توانمند سازی بر تعالی رفتاری کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر مدل EFQM
    علی بوداقی، مجید ردکا، شمسی محمدنژاد صفحات 1-31

    در عصر حاضر تمامی سازمان ها به منظور نیل به تعالی و ارتقای بهره وری سازمانی به دنبال تعالی رفتار و منش مهم ترین سرمایه های خود یعنی نیروی انسانی هستند، چراکه خدمت صادقانه، برخورد صمیمی و رفتار مطلوب و به یک معنا، تعالی رفتاری کارکنان باعث بهبود عملکرد آنان و رضایت حداکثری ذی نفعان می شود. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانمند سازی بر تعالی رفتاری کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی در سال 1393 بودند که از کل کارکنان، 378 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که میزان تعالی رفتاری (36/69) در بین کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی در حد متوسط به بالا بوده است. همچنین، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیونی (به روش گام به گام) نشان داد که متغیرهای احساس معنی داری، احساس استقلال، احساس موثر بودن تاثیر معناداری بر سازه تعالی رفتاری دارند.

    کلیدواژگان: تعالی رفتاری، احساس استقلال، احساس موثر بودن، احساس معنی داری
  • حسین رستمی صفحات 33-43

    این مطالعه برای بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با نمرات تیراندازی فراگیران آموزشی مرکز ولیعصر (عج) تبریز و تعیین مولفه هایی از هوش هیجانی که می توانند پیش بینی کننده نمرات تیراندازی باشند، انجام شد. روش تحقیق همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه فراگیران آموزشی پایه خدمتی اسفند 1390 مرکز ولیعصر (عج) تبریز بودند. جامعه آماری 560 نفر بودند که حجم نمونه از طریق جدول مورگان-آرجریس 240 نفر برآورد شد. نمونه ها به روش تصادفی طبقه ای (با توجه به گروهان و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد بار-آن پس از تایید روایی توسط کارشناسان حیطه مربوطه استفاده گردید. پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ تایید گردید و اطلاعات جمع آوری شده، توسط نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه و از رگرسیون برای تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده استفاده شد. نتایج، نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و نمرات تیر اندازی است (0.411=r). سطح معناداری در این رابطه 05/0 <p است. همچنین از بین مولفه های هوش هیجانی تحمل استرس، کنترل تکانه، خودآگاهی هیجانی، مساله گشایی و خودشکوفایی بیشترین نقش را در پیش بینی نمرات تیراندازی دارند. توجه به جنبه ها و فاکتورهای هوش هیجانی می تواند به بهبود نمرات تیراندازی در فراگیران آموزشی خدمت سربازی کمک کند.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، نمرات تیراندازی، آلفای کرونباخ، فراگیران آموزشی
  • طاها عشایری، رسول پناهی، مجتبی شعاع اردبیلی صفحات 45-79

    اقتدار به توانایی و قدرت در اداره کردن جامعه و مقابله با بحران و آسیب های بیرونی بر درون جامعه و انسجام به حفظ پیوند اجتماعی بین اقوام و جامعه مدنی، افزایش همگرایی ملی و اتحاد سیاسی و تقویت حضور در حماسه های ملی-مذهبی اطلاق می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی جامعه شناختی ابعاد اقتدار ملی و انسجام اجتماعی با تاکید بر اندیشه های سیاسی-مذهبی مقام معظم رهبری با استفاده از روش تحلیلی- گفتمانی است. گفتمان های بعد از انقلاب با شدت یافتن فشارهای دخالت غرب در کشور با هدف تبیین سیاست های کلان و عمده در جهت ترسیم امنیت و اقتدار جامعه شکلی مذهبی-سیاسی به خود گرفته است که برگرفته از آرمان های اسلامی-ایرانی و مردم سالاری دینی است. تاریخ و حوادث حاکی از این است که گفتمان های بعد از انقلاب بر مبنای نیاز اجتماعی جامعه، ضرورت ها و اهداف جهانی مطرح شده است. نتایج نشان می دهد که هدف اصلی محتوای درونی گفتمان های مذکور، افزایش توان دفاعی جامعه، حفاظت از ارزش ها و دستاوردهای دینی، تلقین اعتماد ملی به جامعه، شفافیت اجتماعی، برخورد با فساد اجتماعی، توجه به اقشار ضعیف جامعه، تقویت اعتماد سیاسی، همگرایی مدنی بین اقوام، مرجعیت علمی ایران و نرمش قهرمانانه در برابر مجامع بین المللی و مشارکت در امور بین المللی در مقابله با بحران های جهانی است

    کلیدواژگان: انسجام، اعتماد سیاسی، قومی، اقتدار، رهبری، ایران
  • محمد عباس زاده، پروین پورسعدی، ابراهیم محمدپور صفحات 81-114

    هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین احساس امنیت اجتماعی و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب می باشد. روش تحقیق پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد، که با استفاده از فرمول کوکران 377 نفر از افراد به صورت نمونه‎گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که احساس امنیت اجتماعی با متغیرهای میزان استفاده از کتاب، شبکه های تلویزیون و روزنامه رابطه معنادار و مثبت و با متغیرهای میزان استفاده از سینما، ماهواره و تلفن همراه رابطه معنادار و منفی دارد؛ اما رابطه بین احساس امنیت اجتماعی و متغیرهای میزان استفاده از مجله، رادیو و اینترنت معنادار نمی باشد. همچنین متغیرهای مستقلی که در مدل رگرسیونی باقی مانده اند، توانسته اند در مجموع 4/11 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند که در این تبیین، متغیر میزان استفاده از کتاب بیش ترین سهم را داشته و متغیرهای میزان استفاده از ماهواره، سینما و تلویزیون به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

    کلیدواژگان: احساس امنیت اجتماعی، رسانه های مکتوب، غیر مکتوب، تبریز
  • مرضیه ساعی، عاطفه محمدی صفحات 115-135

    سرقت از جمله جرایم مهم و شایعی است که از مصادیق بارز ناامنی است به گونه ای که علاوه بر امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و اقتصادی را نیز تهدید می کند. در بین تمامی نهادهای اجتماعی، خانواده یکی از ارزشمندترین و اثرگذارترین نهادها می باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل خانوادگی مرتبط با میزان ارتکاب به سرقت از منزل در شهر تبریز به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش کلیه سارقین دستگیر شده حاضر در زندان تبریز در سال 1395 می باشد و با روش تمام شماری از 100 نفر اطلاعات لازم جمع آوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین سبک تربیتی مستبدانه و آسان گیرانه و میزان ارتکاب به سرقت خودرو رابطه مثبت وجود دارد. در مقابل بین سبک تربیتی مقتدرانه و میزان ارتکاب به سرقت خودرو رابطه معکوس وجود دارد. همچنین میزان همبستگی موجود بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان و میزان ارتکاب به سرقت خودرو حاکی از این است که هر چه میزان پایگاه اقتصادی و اجتماعی در بین پاسخگویان افزایش پیدا می کند، میزان ارتکاب به سرقت خودرو در بین آنان کاهش پیدا می کند. همچنین نتایج بررسی ارتباط بین متغیر سن و میزان ارتکاب به سرقت خودرو نیز حاکی از وجود رابطه معکوس بین دو متغیر می باشد. در نهایت بررسی رابطه بین دو متغیر بعد خانوار و میزان ارتکاب به سرقت خودرو نیز حاکی از وجود رابطه مثبت بین دو متغیر می باشد

    کلیدواژگان: جرم، سرقت، خانواده، سبک تربیتی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی
  • محمدرسول خدادادی صفحات 137-163

    هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و تحلیل اکتشافی و تاییدی پرسشنامه عوامل جامعه شناختی پرخاشگری تماشاگران مسابقات فوتبال می باشد. جامعه آماری پژوهش تماشاگران فوتبال شهر تبریز بود و در انتخاب نمونه آماری، از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد که در مجموع بین 500 نفر از تماشاگران 4 بازی خانگی تیم های تراکتورسازی و گسترش فولاد پرسشنامه پخش گردید و تعداد 481 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور کشف مولفه های عوامل جامعه شناختی پرخاشگری تماشاگران فوتبال از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS22 استفاده گردید که در مجموع 9 مولفه مسایل فردی و روان شناختی، وضعیت تیم، وضعیت مربی و بازیکنان، عوامل سخت افزاری ورزشگاه، جو ورزشگاه، مسایل مربوط به داوری، تقلید یا واکنش به تماشاگران سایر تیم ها، عوامل رسانه ای و تعصب فرهنگی شناسایی شد (721/0=KMO، مقدار واریانس تبیینی= 43/77، 001/0 = Sig). همچنین یافته های آزمون تحلیل عاملی تاییدی به استفاده از نرم افزار AMOS مولفه های به دست آمده در تحلیل اکتشافی را تایید نمود (92/0CFI =، 851/0TLI =، 919/0GFI =). در نتیجه یافته های پژوهش نشان داد که پرسشنامه عوامل جامعه شناختی پرخاشگری تماشاگران از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند متغیر مورد نظر را در جامعه های آماری اندازه گیری کند.

    کلیدواژگان: تماشاگران فوتبال، پرسشنامه، پرخاشگری، جامعه شناختی
|
  • The Effect of Empowerment on Behavioral Excellence of Police Employees in East Azerbaijan Province with Emphasis on EFQM Model
    Ali Budaqi, Majid Radka, Shamsi Mohammadnajad Pages 1-31

    In the present era all organizations try to achieve excellence and enhance organizational productivity for the excellence behavior and habits.It is the most important capital that means human resources, because of honest service, close dealing and desired behavior and in a sense, behavioral excellence and maximum satisfaction of stakeholders to improve their performance. The main goal of this research is to study the impact of empowerment on behavioral excellence of police employees in East Azerbaijan Province.

  • Hossein Rostami Pages 33-43

    This research is performed to study emotional intelligence and its relationship with the students shooting scores of Vali’asr Training Center of Tabriz and determine the components of emotional intelligence. The method is based on correlation. The study population consists of the entireEsfand 1390 training base ofVali-Asrcenter. The population of 560 people Morgan through the table of Argyris sample size was calculated to 240. Samples were selected Stratified randomly (according to groups and educational levels). To collect information on emotional intelligence, questionnaire validity time was used by experts in the relevant fields. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach alpha. And the data, were analyzed by SPSS16 software. The Pearson correlation coefficient to measure correlation and regression was used to determine predictors. Results indicate a significant positive relationship between emotional intelligence and shooting scores (r=0.411). Level of significance in this regard is P < 0.05. As well as the components of emotional intelligence, stress tolerance, impulse control, emotional self-awareness, problem solving, and self-actualization are the most important role in predicting student's scores. Attention to the aspects and factors of emotional intelligence can help improve students' scores in training military service.

  • Taha Ashayeri, Rasul Panahi, Mojtaba Shoa e Ardabili Pages 45-79

    Power refers to handling capability and power in society, deal with the crisis and external injuries on the community maintenanceof social bonds, solidarity between people and civil society, increase convergence of national and political unity, and reinforce its presence in the national-religious epics. The main objective of this study was to analyze the sociological aspects of national sovereignty and social cohesion with emphasis on political-religious thought of leader, using analytical discourses. After the revolution discourses under intense pressure from the West to interfere in the country aimed to explore policies.In order to draw security and the authority of religious-political, community has taken shape which is inspired by the ideals of Islamic-Iranian and religious democracy. Events have shown that the discourses of post-revolutionary society based on the needs, requirements and objectives of the proposed World. The results show that the main purpose of these discourses inner content, increase the defense power of society, protection of religious values and achievements, national instill confidence in the community, social transparency, dealing with social decay, due to poor segments of society, strengthening political trust, civic integration between relatives, Iran's scientific authority and heroic flexibility in the face of international organizations and participation in international affairs to deal with global crises.

    Keywords: coherence, Confidence, political, ethnic Authority, Leadership, Iran
  • Mohammad Abbaszadeh, Parvin Pursa’di, Ebrahim Mohammadpur Pages 81-114

    The aim of this study was to investigate the relationship between social security and written & unwrittenmedia. The research method was survey. The study population was all undergraduate students of Islamic Azad University of Tabriz. 377 sampleswere randomly selected according to formula.Questionnaire and for data analysis,SPSS software were used. But the relationship between social security and the variables used in magazines, radio and web was not significant. The independent variables in the regression model remain, managed a total of 11.4 percent of the variation in the dependent variable that is explained, most of the book and usage variety variables are used in the satellite, cinema and television respectively in their next ranks

  • Marziyeh Saei, Atefeh Mohammadi Pages 115-135

    Theft is one of the most common crimes and is the example of insecurity that threatens public safety, social security and economic security. Among all social institutions, family is of the most valuable and influential ones. This research was conducted with the aim of investigating the role of family factors which is associated in the perpetration of burglary in Tabrizcity. The study population was all arrested thieves in Tabriz prison at 1395. Information has collected by using census from 100 people.The results indicated that there is a positive relation between authoritative parenting style and permissive style with the rate of car theft.In contrast, there is an inverse relationship betweenauthoritative parenting styles with the rate of car theft. Also it showed that the correlation between socio-economic status of respondents and the rate of car theft is reversed. Actually as the economic and social basisincreases among the respondents, the rate of car theft reduces.What’s more, the results show that there isinverserelation between age and the rate of car theft. Finally, the relationship between two variables of household size and the rate of car theft is positive.

    Keywords: Crime, Theft, family, parenting style, socio-economic status
  • MohammadRasoul Khodadadi Pages 137-163

    The aim of this study was standardization, exploratory and confirmatory analysis of questionnaire aboutsociological factors of football spectators’ aggression. Statistical population was whole football spectators of Tabriz and sample population was 481 people chosen multistage cluster random sampling method in the 4 home matches betweenTractorsazi and Gostaresh-e-Fulad. In order to explore components of the sociological factors aggression of football spectators, exploratory factor analysis was used. Totally at 9 components was detected from individual issues and psychological state of the team, the coaches and players, agents, hardware inventory, stadium climate, imitate or respond to fans of other teams, agents, media, and cultural bias

    Keywords: football spectators, Questionnaire, aggressiveness, sociological factors