فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 32 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ابراهیمی، ابراهیم قربانی، امام وردی صحرابی، جعفر تختی صفحات 1-21

    امروزه توانمندسازی به عنوان یکی از ابزارهای مفید ارتقاء کیفی کارکنان و افزایش اثربخشی هر سازمانی تلقی می گردد. به منظور کسب موفقیت در محیط در حال تغییر امروزی، سازمان ها به کسب و ارتقاء دانش و خلاقیت نیازمند می باشند. این پژوهش به بررسی وضعیت و ارتباط بین آموزش های تخصصی ضمن خدمت با توانمندسازی کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان آ. غربی پرداخته و رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و ابعاد توانمندسازی را مورد تحلیل قرار می دهد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان آ. غربی می باشد که 73 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته آموزش-های ضمن خدمت با ضریب پایایی 0.88 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی کارکنان با ضریب پایایی 0.74 را تکمیل نمودند. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. آن گونه که انتظار می رفت نتایج کلی نشان دهنده ی آن است که آموزش های تخصصی ضمن خدمت بر شاخص های توانمندسازی نیروی انسانی (شایستگی/خودکارآمدی، موثر بودن، اعتماد، خودساماندهی/استقلال، معنی دار بودن) موثر است. از بین مولفه های گوناگون توانمندسازی، تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر روی معنی دار بودن و خود ساماندهی، به ترتیب بیشترین و کمترین درصد، ارزیابی شده است. لذا بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیه های فوق در پایان پیشنهاداتی در جهت افزایش تاثیر آموزش های حین خدمت بر توانمندسازی کارکنان ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، نیروی انسانی
  • ناصر مالکی، علی ابراهیمی، اسدالله مالکی گمچی صفحات 39-51
    مقدمه و هدف

    مهندسی فرهنگی رویکردی به برنامه ریزی و مدیریت توسعه فرهنگی است که با توجه به طبیعت متغیر فرهنگ، به طراحی راهبردهای عملی برای حل مسایل و مشکلات ناشی از تعامل فرهنگ و توسعه می پردازد هدف از این پژوهش مهندسی فرهنگی شبکه های اجتماعی با تاکید بر مشترکات اقوام و ادیان می باشد.

    روش شناسی

    مطالعه حاضر توصیفی و پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر ارومیه بود که در محدوده سنی 20 تا 60 سال بودند. نمونه آماری تحقیق 384 نفر انتخاب شد. داده ها بوسیله پرسشنامه جمه آوری و با استفاده از از نرم افزار spss21 مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون، استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های های بدست آمده نشان می دهد بین تقویت هویت ملی، انسجام و همبستگی ملی، تعامل و همگرایی اقوام و احساس سرزمین مشترک با مهندسی فرهنگی شبکه های اجتماعی با تاکید بر مشترکات اقوام رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و این رابطه در همه متغیر ها مستقیم بوده و در حد متوسط به بالا و نسبتا قوی می باشد و کلیه فرضیه ها در سطح 95 درصد حمایت لازم را دریافت داشته و تایید شدند همچنین نتایج نشان داد که هرچه بر مشترکات اقوام و ادیان توجه ویژه شده وحدت و همبستگی آنها را افزایش می دهد و هرچه بر ایرانی بودن و سرزمین مشترک توجه شود احساس هویت ملی نیز افرایش می یابد.

    کلیدواژگان: مهندسی فرهنگی، اقوام و ادیان، هویت ملی، انسجام ملی، شبکه های اجتماعی
  • یعقوب زینالفام صفحات 53-71

    چکیده :با پیشرفت تکنولوژی و علم و دانش و با افزایش جمعیت جهان در جوامع بشری در دنیایی که دایما در حال تغییر و تحول می باشد، نقش معماری و شهرسازی به لحاظ امنیت و رفتارهای اجتماعی و ناهنجاری های رفتاری پیچیده تر و مهمتر می گردد. از سوی دیگر افزایش میزان جرم و جنایت در شهرها، معماران و شهرسازان را به فکر دستیابی به راه حل مناسبی در راستای پیشگیری از جرم و جنایت انداخته است. مسلما پیشگیری از جرم از طریق طراحی معماری محیط چیزی فراتر از استفاده از حصار و یا قفل زدن به درب منازل می باشد.امروزه مبارزه با جرم و جنایت و ناهنجاری های اجتماعی منوط به شناخت عوامل جرم زا است. بنابراین با از بین بردن این عوامل یا کاهش اثرات آن بایستی در وحله اول عوامل ریشه ای و پایه ای آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و بعدا نسبت به اصلاح آن اقدام نمود. این در حالی است که نخستین گام مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی ، جرم و جنایت، از بین بردن عوامل جرم زا و کاهش اثرات آن می باشد. لذا با طراحی و برنامه ریزی در عوامل معماری محیط در سطح شهر می توان در کاهش یا در افزایش جرم و جنایت و ناهنجاری های اجتماعی تاثیر گذار بود. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از طریق مطالعات میدانی در سطح شهرها به بررسی نقش معماری در کاهش جرم و جنایت در شهرها پرداخته است. نتیجه مطالعات نشان داد که رابطه مستقیمی بین نوع معماری و جرم و جنایت در شهرها وجود دارد.
    کلید واژگان: معماری، شهرسازی ، جرم و جنایت ، ناهنجاریهای اجتمایی

    کلیدواژگان: معماری، شهرسازی، جرم و جنایت، ناهنجاریهای اجتمایی
  • بلال حیدرپور انهر صفحات 73-98

    رشد فن آوری وب راحتی را در زندگی برای ما ارمغان آورده است. زیرا یک کانال مهم ارتباطی در زندگی است. هرچند در حال حاضر حملات اینترنتی مانند حملات عدم پذیرش سرویس و عدم پذیرش سرویس توزیع شده این فن آوری مهم را تهدید می کنند. حملات عدم پذیرش سرویس با ایجاد یک ترافیک سنگین از منابع چندگانه نسبت به یک گره منتخب ایجاد می گردد. سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر وب یک سیستم سازمان یافته برای جمع آوری سازماندهی و ارتباط اطلاعات است. در حالت های کلی مدل های ارایه شده برای مقابله با سیستم های اطلاعاتی تحت وب در برابر حملات عدم پذیرش توزیع شده به دو دسته معماری ها و سیستم های دفاعی تقسیم می شوند. یک معماری در چهار مرحله با یک حمله عدم پذیرش سرویس توزیع شده مقابله می کند. این مراحل چهارگانه کشف، شناسایی، کاهش آسیب پذیری و پاک سازی نام دارند. برای مشخص کردن ساده‏ترین معماری ارایه شده، معماری امنتیتی ارایه شده در این مقاله با سایر معماری ها مقایسه شده است. واضح است که یکی از معماری های ارایه شده باید در برابر حملات عدم پذیرش توزیع شده از سیستم های اطلاعاتی تحت وب به لحاظ امنیتی محافظت نماید. معماری امنیتی ارایه شده میتواند به آسانی مورد استفاده قرار گیرد. واضح است که لایه کاربردی آسیب پذیری صدمات متعددی بر در دسترس بودن خدمات وب دارد. در دسترس بودن سیستم های اطلاعاتی تحت وب در طول حملات عدم پذیرش سرویس توزیع شده می تواند حفظ شود.

    کلیدواژگان: فن آوری، کانال ارتباطی، حملات، عدم پذیرش سرویس توزیع شده، سیستم های اطلاعاتی، تحت وب، معماری امنیتی، کشف، شناسایی، لایه کاربردی
  • اکبر جسارتی، فاطمه همتی صفحات 99-122

    از آنجا که حجاب زنان یکی از ارکان اصلی نظام ارزشی جامعه ما قلمداد می‌شود، نوع آن د ر بین زنان می‌تواند اهداف مهمی را در جامعه دامن زند. پوشش غیر اسلامی زنان، خود می‌تواند زمینه ساز برخی هنجارشکنی ها و فرصت مناسبی برای تهدیدگران اجتماعی باشد. بنابر این ضرورت، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امنیت اجتماعی زنان از منظر حجاب و پوشش در شهر میاندوآب است. در این پژوهش، پس از واکاوی ادبیات تجربی و نظری پیرامون موضوع حجاب و امنیت، سعی شده است با رویکرد جدیدی به پدیده حجاب توجه شود؛ بر همین اساس، بر خلاف تحقیقات پیشین که در آنها، حجاب یا پوشش اسلامی و امنیت به طور منفک بررسی شده بود، در این پژوهش، رابطه بین حجاب و امنیت اجتماعی در بین زنان توامان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در بین 90 نفر از زنان شاغل در ادارات دولتی در دامنه سنی 18-30 سال شهر میاندوآب با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در ادارات شهر اجرا و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه شفاهی گردآوری شده است. برای تجزیه تحلیل اطلاعات و داده ها از نرم افزار Spss استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد، رابطه معناداری بین نوع پوشش و حجاب با امنیت اجتماعی زنان وجود دارد. هم چنین بین تاهل و استفاده از انواع حجاب و بین دو متغیر حجاب و امنیت اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد . بین سن افراد و نوع استفاده از انواع پوشش (چادر مقنعه. چادر ملی ، مانتو و..) به‌ عنوان حجاب رابطه معناداری مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، امنیت اجتماعی، پوشش زنان، قشربندی اجتماعی
|
  • Abrahim Ghorbani Pages 1-21

    Today empowerment as the one of the useful tools upgrade quality of workers and increase organizational effectiveness is considered. In order to succeed in today's changing environment, organizations are needed to earn and improve their knowledge and creativity. This study examines the relationship between service training with the employee’s empowerment in the anti-narcotics police in West Azerbaijan province Command and the relationship between service training and the dimensions of empowerment are analyzed. This study is descriptive survey and applied research and research population is all employees of the anti-narcotics police in West Azerbaijan province. In this study, 73 employees were selected by simple random sampling as the sample size Service training and self-made questionnaire with reliability 0/88 Empowering employees with 0/74 reliability and standard questionnaire were completed. As expected, the overall results indicate that the in-service training on empowerment indicators of human resources (competence / self-efficacy, effectiveness, confidence, self-determination / independence, significance) is effective. Among the different components of empowerment, impact of in-service training on its meaning and Accounting, the highest and lowest percentage, is evaluated. Therefore, based on the results of testing hypotheses by the end of proposals to increase the impact of employee empowerment has been provided in-service training.

    Keywords: Job training, Empowerment, Law Enforcement, Human Resources
  • Pages 23-38

    The obligation of enjoining the good and forbidding the evil in crime prevention ( A Case Study of Urmia )

  • yagoob zeinalfam Pages 53-71

    With the advancement of technology and science and the increase in world population in human societies The role of architecture and urbanism in terms of security and social behavior and behavioral disorders are more complex and more important. Dygrafzaysh the crime rates in cities Architects and urban planners to think about achieving the perfect solution to prevent the crime is thrown. Of course, crime prevention through environmental design something Of the fence and lock the door. Today the fight against crime and social ills is subject to understanding the factors causing offense So by eliminating or reducing the effects of these factors should in the first instance root causes of the basis of the review and analysis And later to correct it. These are the first step in the fight against social ills, crime and reducing its effects is to eliminate factors causing offense Therefore, the design and planning of the architecture in the city can be reduced or The increase in crime and social ills had an impact. This paper analytical method and through field studies on the role of cities in reducing crime in the city's architecture. The results revealed that the relationship between architecture and crime in cities.
    Keywords: architecture, urbanism, crime, social ills

    Keywords: architecture, urbanism, Crime, social ills
  • Belal Heydarpour Anhar Pages 73-98

    The growth of web technology has brought convenience to our life, since it has become the most important communication channel. However, now this merit is threatened by complicated network-based attacks, such as denial of service (DOS) and distributed denial of service (DDOS) attacks. Distributed Denial of Service (DDOS) attacks generate flooding traffic from multiple sources towards selected nodes. Information systems web based is any organized system for the collection, organization and communication of information. Overall the models to defend the information system web based is dividen into two part: architecture and defense system. An architecture to defense the web based information systems against DDOS attacks has four sub-problems: detection, identification, mitigation and filtering. To clear the simplest architecture the proposed security architecture is compared with other architecture. It is clear that a new kind of architecture has to be designed to counter this type of attack securitly. The proposed security architecture is used easily without any algorithm. It is clear that application-layer vulnerabilities impose an enormous risk for the availability of web services. Availability of web based information systems can be preserved during DDOS attacks by security architecture.

    Keywords: Technology, Communication Channel, Attacks, Distributed Denial Of Service (DDOS), Information Systems, Web Based, Security Aarchitecture, Detection, Identification, Application - Layer
  • Akbar Jesarati, Fatemeh Hemmati Pages 99-122

    Since the women's veil is one of the main pillars of our society as a value system, type it between women can be an important goals in a skirt. Non-Islamic women cover themselves could underlie some deviance and social opportunity to injure on. Therefore the necessity, the purpose of the present study was carried out from the perspective of women's veil and social security coverage in the city of miandoab. In this research, experimental and theoretical literature after investigating the issue of perimeter security veil, tried a new approach with regard to the veil phenomenon; accordingly, contrary to previous research, in which the Islamic veil or covering, and security was reviewed automatically منفک, in this study, the correlation between women's veil and social security between twin reviewed data. The research in the city of miandoab between 90 women using the method of random sampling in public places of the city and run the data through the oral interview and questionnaire has been used by. The results of the study is Spss. For the analysis of information and data from the software shows a significant relationship between the type of social security coverage and there are women with hijab. In the end, the proposals for the promotion of the culture of chastity and a veil and women's social security is provided.

    Keywords: The veil, Chastity, social security, Women's coverage, social stratification