فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری
پیاپی 11 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اکبر کمالی دولت آبادی * صفحات 1-8

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر عملکرد بوده است. این پژوهش را می‌توان کاربردی در نظر گرفت، همچنین این پژوهش در طبقه توصیفی و از نوع پیمایشی قرار می‌گیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان و کارکنان شهرداری دولت آباد به تعداد 115 نفر می باشد که به دلیل کوچکی حجم جامعه از روش سرشماری استفاده شد و در نهایت 88 پرسشنامه صحیح استخراج و مبنای انجام محاسبات قرار گرفت. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه می باشد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 0.896 تخمین زده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به دو شیوه تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی صورت پذیرفته است. به‌منظور جمع‌آوری داده ها از دو پرسشنامه دارای طیف پنج گزینه ای مقیاس لیکرت با پایایی 89/0استفاده‌شده است. داده های گردآوری‌شده از طریق پرسشنامه، وارد سیستم نرم‌افزار SPSS گردید. برای تحلیل استنباطی متغیرها به‌منظور تجزیه‌وتحلیل آماری داده ها از آزمون های مختلف آماری شامل آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، t مستقل و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان تاثیر ممعناداری دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی، عملکرد سازمان
  • امین هادی * صفحات 9-28

    عبارت \"دانش قدرت\" است جای خود را در عصر دانایی محوری، به اشتراک دانش، قدرت است داده است. هنگامی که یک سازمان تلاش می‌کند که به اهداف خود دست یابد عدم ثبات و تهدید ها در محیط، دستیابی به اهداف را به تاخیر می‌اندازد. به دلیل اینکه، دانش قدرت است سرمایه های دانشی هر سازمانی موفقیت اجرایی آن را تعیین می‌کند. وظیفه مدیریت دانش، اداره کردن جریان روان دانش و رساندن آن به کاربران نیازمند آن است تا با کمک دانشی دریافتنی با کیفیت و سرعت بیشتر عمل کنند. در این مقاله 11 عدد از مقالات طی سال های 2016 الی 2021 (1396-1400) بر اساس ماهیت پژوهش های انجام شده در سه دسته 1- اهمیت و روش استقرار مدیریت دانش 2- تهدید ها و چالش های مدیریت دانش و 3-روش هایی برای توسعه سیستم مدیریت دانش تقسیم بندی شده و به روش مرور سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در انتها ضمن نتیجه گیری پیشنهاداتی در جهت بهبود روش استقرار این سیستم و راهکارهایی جهت مقابله با تهدید ها و روش های توسعه سیستم مدیریت دانش پیشنهاد گردیده است.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، دانش، فناوری، صنعت
  • جواد سالاری اسکری *، عباس شیبانی تذرجی صفحات 51-62

    طی ادوار گذشته ، مقررات متعددی در راستای استقلال حسابرسی وضع شده است. چرخش حسابرسی و محدودیت در ارایه سایر خدمات حسابرسی از جمله این مقررات هستند. علاقه به بررسی و مطالعه پدیده چرخش حسابرس‌ درمیان دانشگاهیان و دست‌اندرکاران حرفه افزایش یافته است‌ انگیزه آنها از پژوهش در زمینه چرخش حسابرس‌ ناشی از نیاز به درک بهتر تقاضا برای خدمات حسابرسی است‌ زیرا موضوع تغییر حسابرس در درک عوامل موثر بر بازار خدمات حسابرسی و میزان رقابت‌ در حرفه حسابرسی‌ تاثیر دارد. هدف این تحقیق، بررسی مبانی در زمینه چرخش موسسات حسابرسی و محدودیت در ارایه سایر خدمات حسابرسی است. نهادهای نظارتی حرفه حسابداری و بازار سرمایه به منظور تقویت استقلال حسابرسان، تغییر منظم آنها را به عنوان یکی از راهکارها پیشنهاد یا الزام کرده و به اجرا گذاشته اند. در این مقاله مفهوم ، سابقه شکل گیری، دیدگاه ها و عوامل موثر بر چرخش حسابرس طبقه بندی شده است. با بررسی ادبیات در این زمینه نتیجه گیری می شود که احتمالا پیامد تغییر حسابرس به دلایل تغییر و انگیزه های مدیران و حسابرسان بستگی دارد.

    کلیدواژگان: چرخش حسابرس، گزارش حسابرسی، نوع تغییر حسابرس، شاخص های حسابرسی
  • سعید پاکدلان، علیرضا آذربراهمان *، زکیه ضیائی، بهناز عزمی صفحات 63-77

    در فرهنگ نوآورانه دولت‌ها تمایل به دنبال کردن استراتژی‌های برنامه‌ریزی مالیانی نوآورانه دارند. از این‌رو، در یک محیط رقابتی، مدیران تحت فشار دایمی برای کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های مالیاتی و بهبود کارایی هستند. بنابراین در صنایع رقابتی، شرکت‌ها تحت فشار بیشتری برای کاهش هزینه‌های مالیاتی از طریق برنامه‌ریزی مالیاتی موثر و نوآورانه هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول برفعالیت‌های اجتناب مالیاتی است. برای پیشبرد هدف پژوهش تعداد 115 شرکت برای سال‌های 1391تا 1397 (مجموع 707 سال- مشاهده) به روش غربالگری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های آماری همبستگی و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رقابت در بازار محصول و اجتناب مالیاتی به عنوان شاخصی از برنامه‌ریزی مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر نتایج بیانگر این است که پایداری در جریان‌های نقدی رابطه بین رقابت در بازار محصول و برنامه‌ریزی مالیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    کلیدواژگان: رقابت در بازار محصول، اجتناب مالیاتی، نرخ موثر مالیاتی
  • صادق حسنی مقدم *، محسن میری صفحات 78-92

    امروزه ضرورت پرداختن به موضوع تحول در علوم انسانی بر کسی پوشیده نسیت در این میان حجم قابل توجهی از موضوعات علوم انسانی مربوط به نظریات مدیریتی است و کاربرد اصطلاح معروف جنگل نظریات حکایت از فراوانی و تنوع مباحث نظری در این رشته دارد. لذا آنچه در این میان مهم است ایجاد نگاهی فراتیوری به مکاتب مطرح و اثرگذار در این رشته و زمینه علمی می باشد که در این مطالعه به طور مبسوط به یکی از این مکاتب مهم، یعنی پست مدرنیسم با رویکرد فراتیوریک پرداخته شد. بر این اساس در این پژوهش با توجه به تعریف و تشریح روش مورد مطالعه (فراتیوری) و تببین گام های اجرایی آن، ضمن پرداختن به دو ریشه و زمینه ی تاریخی مکتب پست مدرنیسم و اندیشمندان مرتبط با آن یعنی انتقادی ها و فراساختارگراها در ادامه به با توجه به محورهای اصلی چارچوب فراتیوری که مبتنی بر مبانی هستی شناسی، معرفت شناختی و انسان شناسی می باشد، واکاوی این نظریات انجام گرفت.

    کلیدواژگان: پست مدرنیسم، نظریه سازمان و مدیریت، فراتئوری، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی
  • معصومه آبیار، فاطمه دادبه * صفحات 93-115

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت مقایسه حسابداری بر کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت گذاری اقلام تعهدی اختیاری بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1390 تا 1396 بوده است. در این تحقیق، قابلیت مقایسه حسابداری متغیر مستقل و کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت گذاری اقلام تعهدی اختیاری متغیرهای وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، ازروش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 101 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد قابلیت مقایسه حسابداری بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر معنادار دارد، به علاوه قابلیت مقایسه حسابداری بر کارایی قیمت گذاری اقلام تعهدی اختیاری تاثیر معنادار دارد.

    کلیدواژگان: قابلیت مقایسه، گزارشگری مالی، اقلام تعهدی اختیاری
  • محمد نوراحمدی، مجید کرامتی مقدم *، مهدی نوراحمدی صفحات 116-128

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه اشتیاق و علاقه به زندگی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان خرم‌آباد به مرحله اجرا درآمد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری این ادارات جمعا 620 نفر می‌باشند. که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 242 نفر (27 نفر زن و 215 نفر مرد) تعیین شد و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی پرسش نامه‌ها در بین نمونه مشخص شده توزیع و تکمیل گردید. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: پرسش نامه امنیت روانی مازلو (1952)، دارای پانزده مولفه. و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990). اطلاعات تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و با روش همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان دادند که: بین اشتیاق و علاقه به زندگی با تعهد سازمانی رابطه معناداری در سطح (001/0>p) وجود دارد. و براساس تحلیل رگرسیون چندگانه، مولفه‌های اشتیاق و علاقه به زندگی از قابلیت پیش بینی تعهد سازمانی برخوردار نیستند (05/0>p).

    کلیدواژگان: اشتیاق، علاقه، زندگی، تعهد سازمانی، کارکنان دولت، آموزش و پرورش