فهرست مطالب

لسان مبین (پژوهش ادب عرب) - پیاپی 47 (بهار 1401)

فصلنامه لسان مبین (پژوهش ادب عرب)
پیاپی 47 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسن امرائی* صفحات 1-23

    إن تحلیل الخطاب النقدی هو مقاربه جدیده فی تحلیل الخطاب تم استخدامه فی العقود الاخیره فی مجموعه واسعه من الابحاث فی مجالات الادب وعلم النفس. کما یعد من الاتجاهات الجدیده فی علم اللغه، والذی یکشف عن وجهات النظر الایدیولوجیه للمولف عن طریق التسلل إلی الطبقات التحتیه والفوقیه للنصوص علی جمیع مستویاتها الجزییه والکلیه ویفسر العلاقه بین اللغه والسلطه والایدیولوجیا. علی الرغم من ان منهج تحلیل الخطاب النقدی یعطی الاولویه للعلاقه بین اللغه والسلطه والایدیولوجیا والخطاب، یمکن ایضا تحلیل ادب الامم وتفسیره فی سیاق الخطاب النقدی والنقد اللغوی. فی المجال ذاته، تعد المعلقات السبع من الاعمال التی تمکن دراستها فی سیاق تحلیل الخطاب النقدی؛ حیث یسمح للمحلل بالکشف عن العلاقه بین السلطه والایدیولوجیا والخطاب فی هذا العمل. إن نظریه فان دایک هی نموذج اجتماعی معرفی یقوم بتحلیل النصوص بشکل نقدی وتستخدم فیه اسالیب مختلفه لدراسه استراتیجیات النص والکلام وعلاقتها بالمجالات الاجتماعیه والسیاسیه. فی السیاق ذاته، إن الغرض من هذا المقال هو التحلیل الاجتماعی المعرفی لمعلقتی عمرو والحارث من خلال الاعتماد علی المربع الایدیولوجی لفان دایک فی تحلیل الخطاب الذی یفحص موضوع المعلقتین من منظور التاکید علی الانا (الذات) وتهمیش الآخر (الرقیب)؛ حیث سعی کل من الشاعرین لتاکید شرفه الجماعی وإثبات هیمنته القبلیه علی الرقیب. ویظهر الاستنتاج النهایی ان إبراز النقاط الإیجابیه للانا فی کلتا المعلقتین له تردد عال بالمقارنه مع إبراز النقاط السلبیه للآخر. وتمکن کل من عمرو والحارث من خلال مرافقتهما لبعض الوحدات اللغویه من إعطاء تماسک دلالی ولفظی مقبول لنظام الخطاب. لذلک، من خلال التاکید علی معنی هذه الوحدات، اوجدوا وحده موضوعیه ولغویه خاصه.

    کلیدواژگان: تحلیل الخطاب النقدی، فان دایک، الإبراز، التهمیش
  • صادق آلبوغبیش، علی خضری*، رسول بلاوی صفحات 25-44

    الادب الدیستوبی یحکی عن مجتمع فاسد، ومخیف، وغیر مرغوب فیه، ویروی احداث المکان الخبیث والواقع المریر بعد ما اصبحت المدینه الفاضله فی مخیله الادباء ولم یحصلوا عن مدینه لایقه للعیش. لذا اصبحت المجتمعات المدنیه محور الاحداث الإنسانیه فی المدینتین الفاضله والفاسده؛ فالیوتوبیا اصبحت املا للبشریه والدیستوبیا عالما یتصارع فیه النوع البشری؛ فهاتان مدینتان متنافستان علی الإصلاح والفساد. إن الشعر نشاط إنسانی إهتم بالمتغیرات الإجتماعیه، واختار مواده من تلک الاحداث المکونه فی المدینه إما الفاسده وإما الفاضله. جسد عبدالرزاق الربیعی المدینه الفاسده بتبعیضها الطایفی وفقرها وحرمانها بعد ما عاش حیاه ملییه بالتبعیض الطایفی وشهد الفوضی ونهب التراث ودمار البییه اثناء الغزو الامریکی وسلطته علی العراق. هذا البحث وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی یقوم بدراسه ظواهر الدیستوبیا کالفوضی والمعاناه الیومیه للسکان، والفقر والحرمان، ودمار البییه والتراث الإنسانی، والموت، وسلطه الاجانب علی الوطن، وتجلیات هذه القضایا فی شعر الربیعی. ومن اجل اهمیه الموضوع یحاول هذا المقال فی ضوء عناصر الدیستوبیا، تسلیط الضوء علی نصوص الربیعی، للحصول علی معلومات عن العوامل الإنسانیه والإجتماعیه التی تنمی موجه الدیستوبیا فی المجتمع وکیفیه ظهور هذه العناصر فی البنیه الشعریه لدی الشاعر. وقد بینت الدراسه رصد الشاعر للاوضاع الإجتماعیه السایده فی العراق، وقد کشفت عن امور مسکوت عنها کالمقابر الجماعیه کما انها ابانت عن جراه الشاعر فی طرح قضایا من الصعب تداولها علنا.

    کلیدواژگان: الشعر العربی الحدیث، الدیستوبیا، الفوضی والتمرد، عبدالرزاق الربیعی
  • عیسی زارع درنیانی* صفحات 45-62

    تشکل الروایه جوانب مهمه من النشاطات النفسیه ،لاسیما روایه«حبی الاول»لسحر خلیفه، الثریه بنتاجاتها الفنیه، التی تزخر بالإبداعات التی تجسد وتبرز الحالات النفسیه المتشعبه لشخصیه المبدع والمتلقی. یحاول التحلیل البنیانی ان یجد فی الروایات التی لاحصر لها بعض الاتجاهات الاساسیه و بعض البنی الرییسیه فیلجا إلی علم النفس البنیانی حیث یجد ضالته المنشوده. من خلال هذه الإتجاهات، نری الإتجاه البنیانی النفسانی عند لیفی شتراوس بطریقه معاکسه وإستخدام التضاد والنزاع، والنظام التقابلی، یکشف عن بعض ما یجول بخاطر، ویلهم بقلب، ویدور بین العقل والعاطفه فی الروایه. ومن هذا المنطلق، هذه الدراسه تشیر إلی الإتجاه البنیانی النفسانی المنبثق من نظریه الثناییات المتضاده والمتنازعه عند لیفی شتراوس فی روایه «حبی الاول» ضمن المنهج البنیوی الوصفی التحلیلی من خلال دراسه من نماذج الروایه. وقد بینت الدراسه، ان مظاهر الحیاه کلها فی روایه حبی الاول نتیجه التجاذب بین قطبی هذه الثناییه التی تصدر عن الوعی المطلق، والنهایی وإلیقینی. والمفاهیم الثناییه تشکل جزءا من طبیعه الشخصیات فی الروایه، ونمط معیشه مجتمع فلسطینی آنذاک وما توثر فی حیاتهم إلیومیه وتمتد إلی جمیع مواقفهم النفسیه وتنظیمهم الاجتماعی، والثناییات المتضاده (امراه إلیوم وامراه الامس، والمقاتلون و السیاسیون، وخونه وموالون، وشرق وغرب، والفلسطین والاسراییل) والثناییات المتنازعه (الحب والثوره، والذات والمتخیل، واالموت والحیاه) تنقل احداثا کبری فی تاریخ الشعب الفلسطینی، وتملا بعض الحظات الروایه ، وفی حین ان هدف هذه الثناییات هو التکامل بینهما.

    کلیدواژگان: التحلیل النفسانی، نظریه لیفی شتراوس، سحر خلیفه، روایه حبی الاول
  • جمال طالبی قره قشلاقی* صفحات 63-80

    الالتزام فی الادب یعنی ان یوظف الادیب او الشاعر مقدرته الفکریه والفنیه فی خدمه مجتمعه، ویصور متطلبات شعبه، آلامه واحلامه بلغه صادقه دون تحیز إلی اغراض ذاتیه. وتشکل هذه الفکره جوهر الادب الملتزم. جاءت قصیده "الارض قد عادت لنا" لفاروق جویده الشاعر المصری المعاصر کنموذج رایع للادب الملتزم، وهی بمنزله ملخص للواقع السیاسی الالیم الذی عاشه الشعب المصری من الاستبداد، والفساد، والسجن، والفقر والجوع ومصادره الحریات العامه. والقصیده تتمیز بخطاب ثوری ظل فاروق فیه رافضا لکل تلک الظواهر، کما تکشف عن علاقه الشاعر الوثیقه بقضایا شعبه وإحساسه الشدید بالانتماء والوطنیه والثوریه. هذا البحث حاول بمنهجه الوصفی التحلیلی دراسه تلک القصیده وتسلیط الضوء علی رویه الشاعر الملتزمه فیها. اثبتت الدراسه ان التزام فاروق جویده کان واعیا دون تحیز إلی اغراض ذاتیه، فاصبحت قصیده "الارض عادت لنا" منشوره رایعه تجسد فیها موقفه الملتزم من الواقع السیاسی. کما کشفت ان الظروف الماساویه التی تعیشها الشعب المصری من استبداد السلطه وغیاب الحریه إضافه إلی طرح قضیه توریث الحکومه کانت اهم بواعث دعت فاروق إلی الشعور بمسوولیته الملتزمه. ظهرت من خلال دراسه القصیده ان فاروق جویده کان علی وعی وإدراک کامل باحداث ثوره الربیع العربی بمصر ومتغیراتها، کما کان علی وعی بالحاله الاجتماعیه التی وصلت إلیها مصر قبل الثوره، فقد هیمنت السلطه علی المجتمع بفعل الفساد والظلم، ولم یبق فیه إلا طبقه الحاکم واعوانه من المسوولین الفاسدین ورجال الاعمال المنتفعین. وکانت الطبقه الفقیره هی غالبیه الشعب الذین یعانون الاستبداد والتضییق فی کل مجالات الحیاه.

    کلیدواژگان: الربیع العربی، فاروق جویده، قصیده الارض قد عادت لنا
  • امیر فرهنگ نیا*، علی پورحمدانیان صفحات 81-99

    یعد الزمن ومفارقاته السردیه من التقنیات الاساسیه فی الروایه ولو انتفی، ینتفی القص وسحر الروایه التی یروم الروایی إلقاءه علی المتلقی وإلی جانب بقیه العناصر السردیه، یسهم فی تحدید طبیعه الروایه وشکلها وبنیتها ویرتبط شکل الروایه ارتباطا وثیقا بمعالجه عنصر الزمن. تحکی روایه «قابیل این اخوک هابیل» عن الاحداث فی حکم القرمانلیین علی ارض لیبیا والقضیه الرییسه هی قتل اخ بید اخیه الاصغر لاستلام الحکم واصبح هذا الحدث الهام یبین موقف کل شخصیه فی بحثها وموقفها عن الذات. تکمن اهمیه دراسه روایه قابیل این اخوک هابیل فی تقدیم لمحه من تاریخ ارض لیبیا للقاری وإرشاده علی هذا العمل والتعرف علی الطابع الفنی للروایی. حیث جمع بین التاریخ والادب والواقع والخیال. تناول هذا المقال المفارقات الزمنیه فی الروایه ویسلط الضوء علی الاسترجاعات والاستباقات الداخلیه والخارجیه وحوافزها وفقا للمنهج النقدی_التحلیلی، کما یعالج التقنیات السردیه الاخری المتعلقه بالزمن کتسریع السرد الذی تجلی فی الخلاصه الزمنیه والحذف وإبطاء السرد الذی اتضح فی الوقفه والمشهد الحواری، یهدف المقال إلی معرفه کیفیه استخدام المفارقات الزمنیه ومدی تاثیرها علی الکتابه الرواییه لدی الروایی. ومن اهم النتایج التی توصل إلیها هی ان الروایی استخدم المفارقات الزمنیه بغیه التعریف بالشخصیات وکثرت الاسترجاعات بالنسبه إلی الاستباقات وکذلک الاستباقات الداخلیه بالنسبه إلی الخارجیه لانه یهدف إلی خلق احجیات یود ان یتلقاها المتلقی نفسه وبشکل فجایی دون ای مداخله من قبله واستخدم الروایی الوصف السردی بغیه الوقفه السردیه کفن من فنون الإبطاء وترابط المشهد الحواری مع الوظایف السردیه الاخری، ووصف الکونی للشخصیات من اجمل الوقفات السردیه التی استخدمها فی الروایه.

    کلیدواژگان: الزمن الروائی، الاسترجاع، الاستباق، إبراهیم الکونی، قابیل این اخوک هابیل
  • رضا ناظمیان، محمدهادی مرادی، هادی عزیزی* صفحات 101-120

    إن التبییر هو تقلیص حقل الراوی وحصر معلوماته ای انتقاء نوع من القناه الناقله للخبر من الراوی إلی قاریه فی الروایه. روایه «مصایر» تصف حیاه الفلسطینیین بعد النکبه. إذا کان الهولوکوست(مذبحه الیهود ولاشک ان هذه الحادثه وهمیه)، الذی ورد فی العنوان الفرعی للروایه، حدثا جری الاتجار به إعلامیا، فالهولوکوست الحقیقی فی «المصایر»، هو ما یعیشه الفلسطینی تحت الاحتلال منذ ما یزید علی 70 عاما. حاول ربعی المدهون ان یصف اوضاع الفلسطینیین من المهجرین ومن بقوا فی فلسطین المحتله علی شکل اربع حرکات تتمحور حول زوج واحد فی کل حرکه وتبیین موقفهما من هذه القضیه. هذا ما یحول التبییر فی هذه الروایه إلی نقطه بوصله ویخیم علی العناصر الاخری للروایه (کالشخصیه، الحبکه،و...) وتدور هذه العناصر حولها، وتمت هذه الدراسه وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی. یبدا المولف الروایه بالتبییر الخارجی لتشجیع القاری علی القراءه من خلال خلق تساولات وغموض فی باطنه. ثم ، باستخدام التبییر الصفر و إعطاء مزید من المعلومات، یونس القاری مع شخصیات الروایه و بینما یقترب من اللحظات الاکثر عاطفیه فی الروایه، یستخدم التبییر الداخلی لإشتراک مشاعر الشخصیات مع القاری وتقریبه منها. ومن خلال ثناییات الشخصیات یکشف المولف للقاری وجهات النظر المتفاوته التی یمثلها کل شخصیه من الزوجات فی الروایه حول مساله فلسطین والفلسطینیین عن البقاء وقبول الشروط المهینه او التشرید فی انحاء العالم.

    کلیدواژگان: التبئیر، ربعی المدهون، مصائر کونشرتو الهولوکوست و النکبه. ثنائیات الشخصیات
|
  • Mohammadhassan Amraei * Pages 1-23

    Critical discourse analysis is a new approach to discourse analysis that has been used in recent decades in a wide range of research in the fields of literature and psychology. It is also considered as one of the new trends in linguistics, which reveals the ideological views of the author by infiltrating the substrates and superstructures of texts at all their micro and macro levels and explains the relationship between language, authority and ideology. Although the critical discourse analysis approach prioritizes the relationship between language, power, ideology and discourse, nations' literature can also be analyzed and interpreted in the context of critical discourse and linguistic criticism. In the same respect, the Seven Pendants are among the works that can be studied in the context of critical discourse analysis. It allows the analyst to uncover the relationship between power, ideology, and discourse in this work. Van Dyck's theory is a sociocognitive model that critically analyzes texts and uses various methods to study text and speech strategies and their relationship to social and political spheres. In the same context, the purpose of this article is a socio-cognitive analysis of the comments of Amr and Al-Harith by relying on Van Dyck's ideological quadrant in discourse analysis that examines the subject of the commentators from the perspective of affirming the ego (the self) and marginalizing the other (the censor) Both poets sought to assert their collective honor and prove their tribal dominance over the censor. The final conclusion shows that highlighting t

    Keywords: critical discourse analysis, Van Dijk, Highlightingu
  • Sadegh Alboghbeish, Ali Khezri *, Rasool Ballawi Pages 25-44

    Dystopian literature tries to describe the turbulent, corrupt, and shaky societies from which citizens try to flee. Because a utopia is only theoretically written and described. This is while dystopia has covered the utopia of the poets an oblivion veil literally and realistically, leaving it only in poets’, writers’, and philosophers’ minds as a hope or ideal. The two cities are at war with each other, with utopia trying to reform society, and dystopia trying to destroy it. We knew that poetry is a human effort to change the social society, the raw material of which is to be found in the events of society, so Abdul Razzaq Al-Rubaie has incorporated dystopia in all his poetry with all the corruption, discrimination, poverty and war in his poetry after seeing his country in the grip of war, the battle and the destruction of all infrastructure and the environment. The present paper employed a descriptive-analytic method to discover dystopian axes in Abdul Razzaq al-Rubaie's poetry, such as war, environmental degradation, and antiquities, chaos, and alien domination over the country by observing and finding these axes. We found that the poet tried to express the oppression and discrimination in his society, considering Iraq an important center in dystopian literature. The poet was able to reveal subjects and subjects that no poet could dare to say.

    Keywords: : contemporary Arabic poetry, dystopia, turbulence, battle, Abdul Razzaq Al-Rubaie
  • Isa Zaredorniani * Pages 45-62

    The novel forms important aspects of psychological activities, especially the novel “My First Love” by the magic of Khalifa, which is rich with its artistic productions, which is rich in creations that embody and highlight the complex psychological states of the creator and recipient. Structural analysis tries to find in the narratives that are not counted some basic trends and some major structures, so it resorts to structural psychology, where it finds its desired approach. Through these trends, we see Levi Strauss's constructive psychological direction in the opposite way, and the use of contradiction, conflict, and contrasting system, reveals some of what is wandering mindfully, inspiring with a heart, and circulating between mind and emotion in the novel. From this standpoint, this study refers to the psychoanalytic trend that emanates from the contradictory and conflicting dualism theory of Levi Strauss in the novel “My First Love” within the structural, descriptive and analytical approach through a study of the novel models. The study showed that all aspects of life in the novel of My First Love are the result of the tension between the poles of this duality, and this duality is the way of life of the Palestinian community at that time and what affects their daily life and extends to all their psychological attitudes and their social organization, and the opposing dichotomies and major movements in the history of the people. Some moments fill the story, while the goal of these dichotomies is to complement each other

    Keywords: Psychoanalysis, Levi StraussT heory, Sahar Khalifeh, The Narration of the My First Love
  • Jamal Talebi Ghaehgheshlaghi * Pages 63-80

    The idea of commitment in literature means that the writer and poet must use their intellectual and artistic talents and abilities in the service of society, and in honest and expressive language, without inclining to personal motives or a specific political party or group, illustrating the demands. Be the hopes and aspirations of the people. The poem "The earth has come back to us " composed by Farouk Gouida, a contemporary Egyptian poet, has emerged as a beautiful example of committed poetry. This poem depicts the painful political reality of Egyptian society, which shows tyranny, corruption, imprisonment, poverty, hunger, and deprivation of social freedoms. This ode is a charter of commitment that Farouk Gouida has expressed his views on the political and social issues of the Arab Spring in Egypt. The ode uses the language of revolutionary poetry and the poet has opposed all the mentioned phenomena in it. The poet's patriotism and revolutionaries and his deep connection with the problems of society are rippling through it. This study concludes that Farouk Gouida was fully aware of the events of the Arab Spring revolution in Egypt and its variables, and he was also aware of the social situation that Egypt had reached before the revolution, as the authority had dominated society due to corruption and injustice, leaving only the ruling class and his assistants from corrupt officials and businessmen benefiting from it. The poor class was the majority of the people who suffered tyranny and restriction in all areas life.

    Keywords: Spring revolutions, Farouk Gouida, The ode of the earth has come back to us
  • Amir Farhangnia *, Ali Purhamdanian Pages 81-99

    The time and narrative paradoxes are of the basic techniques embedded in the novels, and by removing them, the narration and the key notion intended by the narrator to convey to the audience fade. Time, along with other narrative elements, plays an important role in determining the nature, form and structure of the narration; and form is also closely related to time element processing. The Novel “Caine! Where Is Your Brother Abel?” tells the story of the events during the rule of Karamanlides over Libya. The main theme is the murder of a brother by a younger brother to win the throne and determines the position of each character in search of their ego. The importance of reading this novel is in depicting a specific era in the history of Libya and linking the audience to this work and the artistic mastery of its author. He brought together history, literature, reality and fantasy. This article examines time paradoxes, focusing on the flashbacks, internal and external foresight and its motivations with a critical-analytical approach to other time-related narrative techniques, such as an acceleration in narration. All these occurred in the elimination, slowing down of narration speed, pause and dialogue scene. , suddenly and without the intervention of the novelist. In order to pause, the novelist used description as one of the techniques of slowing down and linking the dialogue scene with other narrative functions. The description of the characters is one of the most beautiful narrative pauses used by the author.

    Keywords: Narrative Time Paradoxes, Flashback, Flashforward, Ibrahim Al-Koni, Caine! Where Is Your Brother Abel?
  • Reza Nazemian, Mohammad Hadi Moradi, Hadi Azizi * Pages 101-120

    Focalization is the reduction of the narrator’s field and confining his information, that is, choosing a type of channel that conveys the news from the narrator to his reader in the novel. “Destinies” is a novel that describes the lives of Palestinians after the Nakba. If the Holocaust (The massacre of the Jews There is no doubt that this incident is fake), contained in the sub-title of the novel, is a media-trafficking event, the real Holocaust in "destinies" is what the Palestinian has been living under occupation for more than 70 years. Rabai Al-Madhoun tried to describe the conditions of the displaced Palestinians and who remained in occupied Palestine in the form of four movements centered on one pair in each move and clarify their position on this issue. This is what turns the focus in this novel into a point of compass and hangs over the other elements and revolves (Like character, plot ...) around these elements and all this was done according to the descriptive-analytical method. The author begins the novel with external blasphemy to encourage the reader to read by creating questions and ambiguities within it. Then, using the zero focus and giving more information, the reader becomes familiar with the characters of the novel and while approaching the most emotional moments in the novel .

    Keywords: focalization, Rabai Al Madhoun, Destinies: Concerto of the Holocaust, the Nakb. Dualities of the Characters