فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال ششم شماره 6 (بهمن 1400)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال ششم شماره 6 (بهمن 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهمن بهتری*، علی رضائیان، عمار فیضی صفحات 1-16

    هدف از انجام پژوهش بررسی تاثیررهبری تحولگرا برمحیط نوآورانه با نقش متغیرمیانجی خالقیت مورد مطالعه کارکنان مراکز آموزش نظامی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مراکز آموزش نظامی میباشد که از بین آنها تعداد 222 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها از نرم افزار SPSS وPLS Smart استفاده شده است. تجزیه و تحلیل یافته های حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است و با استفاده از آزمونهای مختلف آماری مدل مفهومی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و فرضیات مربوط به آن آزمون شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رهبری تحولگرا بر محیط نوآورانه از طریق متغیرمیانجی خالقیت موثر است با ضریب مسیر 487/2و رهبری تحولگرا برمحیط نوآورانه با ضریب مسیر 421/2موثر است و محیط نوآورانه بر خلاقیت کارکنان با ضریب مسیر 744/2 موثر است.

    کلیدواژگان: رهبری تحول گرا، محیط نوآورانه، خالقیت، کارکنان مراکز آموزش نظامی
  • جعفر بیک زاد*، قاسم جلیلی نژاد صفحات 17-33

    در سال های اخیربا توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیزتصویب اسناد بالادستی نظیرنقشه راه دولت الکترونیک در کشور، توجه به مفهوم دولت الکترونیک و در سطحی بالاتر حاکمیت دیجیتال، از جایگاه ویژه ای برخوردار گردیده و تحقق اهداف مربوط از عوامل موثر در توسعه پایدار کشور، ارتقای کیفیت ارایه خدمات و کاهش هزینه های مربوط، افزایش شفافیت فرایندهاو در نهایت توسعه دموکراسی برشمرده میشود. بسترها و عوامل موثر بر اصلاح نظام اداری و پیاده سازی خط مشی های اصلاح مبتنی بر حکمرانی دیجیتال شامل موانع ساختاری حاکمیت دیجیتال در سازمان های ایران که زیرساختها، داده حاکمیتی باز، حکومت باز و پاسخگویی را شامل میشود. با توجه به این مهم، در مقاله حاضر با هدف آسیب شناسی حکمرانی دیجیتال، ابتدا زیرساخت های بوروکراسی و مدل حکومت باز بررسی و به الزامات، استقرار، توسعه و نتایج حکمرانی خوب الکترونیک پرداخته شده است. سپس شاخص های حکمرانی دیجیتال و موانع ساختاری آن در سازمان ها بررسی و در نهایت حکمرانی دیجیتال بر اساس مطالعات تطبیقی و با تحلیل تکنولوژی های آینده محور بحث و پیشنهاداتی جهت استقرار و توسعه حکمرانی دیجیتال در کشور ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: حکمرانی دیجیتال، دولت الکترونیک، آسیب شناسی
  • مسعود پیردستان*، یوسف آقائی پور صفحات 34-56

    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش قابلیت های تجزیه و تحلیل کسب و کار در تقویت چابکی و عملکرد شرکتها می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، معاونان و کارمندان بانک سپه و بانک صادرات ایران درشعب مرکزی شهر تهران که در زمستان سال 1311 مشغول به کار بودند، میباشد. همچنین روش نمونه گیری دراین تحقیق بهروش نمونه گیری چندمرحله ای میباشد. برای محاسبه حجم نمونه در این پژوهش نیز از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شده است. در تحقیق حاضر از پرسشنامه های محقق ساخته به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تعیین روایی محتوای پرسشنامه، پس از اصلاحات لازم، اطمینان حاصل شد که سوالات مطرح شده توانایی و قابلیت اندازهگیری محتوی و خصوصیات مورد نظر در تحقیق را دارا میباشند و پایایی پرسشنامه ها نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. در بخش استنباطی به منظور تعیین نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف (S-K) استفاده شد. همچنین جهت بررسی صحت وسقم فرضیات تحقیق از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و سپس از مدل معادالت ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد قابلیت های تجزیه و تحلیل کسب و کار در تقویت چابکی و عملکرد شرکتها تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل کسب و کار، چابکی، عملکرد سازمان، ظرفیت نوآوری
  • وحید اسماعیل فام بهی* صفحات 57-68

    هدف پژوهش بررسی محدودیت مالی و سقوط قیمت سهام بر حاکمیت شرکتی است. داده های مورد استفاده از نمونه آماری 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی بازه زمانی سالهای 1394 تا 1399 استخراج شده برای تحلیل استفاده شده Eviews اطلاعات وآزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون چند متغیره وآزمون همبستگی از طریق نرم افزار آماری است. نتایج نشان داد که بین محدودیت مالی و سقوط قیمت سهام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد مالکیت نهادی بر رابطه محدودیت مالی و سقوط قیمت سهام تاثیر معنی دار و منفی دارد. و اندازه هییت مدیره بر رابطه محدودیت مالی و خطر سقوط قیمت سهام تاثیر معنی دار ندارد.

    کلیدواژگان: جابجایی محدودیت مالی، سقوط قیمت سهام، حاکمیت شرکتی، تامین مالی بهینه
  • بهزاد کریم خانی*، سید علی موسوی، فاطمه نصیری صفحات 69-79

    یکی از نیازهای امروزه برای طراحی وسایل کمکی یا اعضای مصنوعی و حتی ساخت پروتز بررسی ساختار اندام های همان بدن با استفاده از عکس های سی تی اسکن میباشد که به پزشکان و حتی مهندسان پزشکی امکان بهتری برای خدمات بهتر ارایه میدهد؛ به پزشکان برای درمان بهتر و به مهندسان پزشک برای طراحی ارگان بدن، اندام یا پروتز متناسب با همان بدن را میدهد و برای طراحی آن پروتزی طراحی می شود که متناسب با وزن بدن باشد، که خود باعث میشود ، از آسیب های آینده پروتز در آن بدن که یکی از آنها شکستگی می باشد، جلوگیری شود. در این پژوهش ابتدا به آناتومی زانو پرداخته خواهد شد و سپس با استفاده از عکسهای سی تی اسکن فرد مورد نظر در نرم افزار میمیکس طرح سه بعدی استخوان فمور استخراج خواهد شد. سپس به نرم افزار تری متیک انتقال داده خواهد شد . پس از آن که سطح بندی استخوان در نرم افزار تری متیک انجام شد، وارد نرم افزار آباکوس شده و بارگذاری دینامیکی و استاتیکی انجام می شود و نتایج با هم مقایسه می گردد.

    کلیدواژگان: استخوان فمور، شبیه سازی، بارگذاری، آباکوس، میمیکس و تری متیک
  • زهرا ترتیبیان*، جید حق پرست صفحات 80-94

    اینترنت اشیا یک شبکه جهانی است که امکان وجود مجازی اشیاء فیزیکی را در زندگی ما فراهم می کند. اینترنت اشیا بر اساس ایده نصب دستگاه های تعبیه شده در اشیاء روزمره است. پیشرفتهای مستمر در سیستمهای اینترنت اشیا منجر به ایجاد پروتکلهای جدید شده است که به طور خاص برپایه شبکه های حسگر بی سیم طراحی شده اند. بدلیل محدودیت باطری در گره های اینترنت اشیا، صرفه جویی در مصرف انرژی اولویت اصلی بوده و موجب افزایش طول عمر و کارایی این شبکه هاست. در این تحقیق، یک مدل انتقال داده برای مسیریابی داده ها در میان گره های اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند پیشنهاد میشود. روش پیشنهادی براساس خوشه بندی اشیای هوشمند و سیستم فازی بوده، هدف آن بهینهسازی مصرف انرژی در ساختمانهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاءمی باشد. نتایج شبیه-سازی نشان میدهد که روش پیشنهادی موجب بهبود مصرف انرژی و کمینه شدن آن در هنگام استفاده از آنها و در طول چرخه انتقال اطلاعات در یک ساختمان هوشمند می شود.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، بهینه سازی مصرف انرژی، ساختمان هوشمند، سیستم فازی
  • وفا نورپور*، خالد آذری صفحات 95-102

    سوراخکاری یکی از فرایندهای ماشینکاری سنتی است که برای ایجاد حفره های استوانهای شکل مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی نیاز به قطعات با مقاومت بالا در برابر عواملی همچون سایش، خوردگی، بارهای خارجی و مقاومت در برابر نفوذ جسم خارجی سبب شده تا محققین به دنبال ساخت موادی با این قابلیتها باشند. در روش مرسوم، قطعه کار پس از فرایند سوراخکاری، عملیات حرارتی میشود. اما امروزه با رشد صنعت و نیاز به قطعات با سختی و استحکام بالا نیاز به سوراخکاری قطعات سخت وجود دارد. در این تحقیق سوراخکاری فولاد C 44 در سه سختی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. تاثیر متغیرهای سوراخکاری شامل سرعت برشی، نرخ پیشروی، سختی قطعه کار و روانکار بر نیروی ماشینکاری و زبری سطح با استفاده از روش تاگوچی بررسی شده و روابطی جهت پیشبینی نیرو بر حسب متغیرهای ورودی تعریف شده، بدست آمده است. پس از تعیین مقادیر بهینه ی متغیرهای سوراخکاری، مقایسهای بین مزایا و محدودیتهای سوراخکاری قطعات سختکاری شده با روش مرسوم سوراخکاری صورت گرفت. نتایج نشان داد که انجام سوراخکاری بر روی قطعات سخت بر روش مرسوم به دلیل مزایای اقتصادی و فنی ارجحیت دارد، روش تاگوچی برای طراحی آزمایش مناسب بوده و نتایج آن در مورد نیروهای سوراخکاری و معیار Rt زبری سطح قابل اطمینان است. نتایج همچنین ن شان داده که سختی، نرخ پی شروی، خنک کننده و سرعت بر شی به ترتیب تاثیر گذارترین پارامترها بر نیروی ماشینکاری و درمورد زبری سطح این ترتیب به صورت سختی قطعه کار، خنک کننده، سرعت برشی و نرخ پیشروی است. مقادیر بهینه متغیرهای سوراخکاری به منظورکم نمودن نیروی ماشینکاری و زبری سطح با روش های مختلف بررسی و پیشنهاد شده است

    کلیدواژگان: سوراخ کاری، سخت کاری، زبری سطح، پارامترهای ماشین کاری
  • بهزاد کریم خانی*، سید علی موسوی، حسین محمدی جوزدانی صفحات 112-121

    زانو یکی از مهمترین اندامهای موجود در بدن انسان میباشد و همچنین یکی از نقاط اثر پذیر ناشی از وزن در بدن انسان میباشد که آسیب در این بخش میتواند منجربه اختلال در راه رفتن فرد شود. با توجه به حرکات زانو و بارگذاریهای روی زانو معموال بعد از آسیب دیدن یکی از موارد جهت بهبود آسیب، جراحی و فیزیوتراپی میباشد. علاوه بر موارد گفته شده یکی دیگر ازاین موارد استفاده از وسایلی مثل ارتز می باشد که باید برای استفاده از آن طراحی دقیقی داشت و به مواردی مثل نوع کاربری ، میزان فشار، قابل تحمل بودن ارتز از نظر استحکام متناسب با وزن بدن فرد و مواد، دقت نمود. طراحی و استفاده اشتباه می تواند منجر به آسیب شود که مشکلات جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد. در این پژوهش ابتدا به آناتومی زانو پرداخته خواهد شد، سپس به بررسی ارتز و طراحی آن در نرم افزار اینونتور پرداخته خواهد شد. سپس زانو طراحی شده با نرم افزار میمیکس مورد استفاده قرار میگیرد و به تعامل آن با ارتز در نرم افزار اینونتور پرداخته خواهد شد و در نهایت به نتایج حاصل از المان محدود آن در نرم افزار اینونتور پرداخته خواهد شد.

    کلیدواژگان: زانو، ارتز، المان محدود، شبیه سازی، نیرو
  • محدثه غلامیان عارفی صفحات 122-130

    اخلاق حرفه ای مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها در یک ساختار حرفه ای را تعیین می کند. از آنجایی که آسیب شناسان گفتار و زبان به درمان اختالالت گفتار و زبان و بلع می پردازند؛ همواره با چالش های بسیاری در حین ارایه خدمات بالینی مواجه می شوند و تصمیم گیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار می کند. هدف این مقاله معرفی اخلاق حرفه ای در گفتاردرمانی است.در این مقاله، استاندارد های اخلاقی و رفتاری مورد انتظار از یک گفتاردرمانگر مورد بررسی قرار گرفت و نکات کلیدی آن مشخص شد. گفتاردرمانگران ملزم به پیروی از آیین نامه اخلاقی، منشور اخلاق در گفتاردرمانی و چهارچوب نظری اخلاق پزشکی هستند. تعهد به اخلاق حرفه ای می تواند کیفیت مراقبت از بیماران را بهبود بخشد و چالش های پیش رو را مدیریت کند.

    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، گفتار درمانی
|
  • Bahman Behtari *, Ali Rezaeyan, Ammar Feyzi Pages 1-16

    The purpose of this study was to investigate the impact of transformational leadership on innovative environment with variable mediating role of creativity studied by military training center staff. This study is a descriptive-correlational one in terms of purpose and data collection. The statistical population of the study is all military personnel of which 200 were selected using Cochran formula. The required information was collected through a questionnaire and SPSS and Smart PLS software were used for data analysis and hypothesis testing. The results of the questionnaire were analyzed at both descriptive and inferential levels and analyzed using the statistical tests of the conceptual model of the research and assumptions were tested. The results of data analysis showed that transformational leadership is effective on innovation environment through creativity mediator variable with path coefficient of 0.784 and transformational leadership is effective on innovative environment with path factor of 0.721 and innovative environment is effective on Employee creativity is effective with a path coefficient of 0.475.

    Keywords: Transformational Leadership, Innovative Environment, Creativity, MilitaryTraining Center Staff
  • Mahdi Jalali*, Farshid Nickfar, Shohreh Mallakian, Malihe Jamsaz, Mahbobeh Mohajer Pages 103-111

    Functional foods are those foods that have a beneficial effect beyond one of the usual nutritional effects on one or more functional systems of the body and improve health and reduce disease. In recent years, rising medical costs have forced people to find cheaper and more effective ways to stay healthy. Therefore, the tendency towards functional foods has increased. In addition, the increase in the number of older people, as well as the increase in scientific evidence regarding the health effects of functional foods, are among the factors that play an important role in the high sales of these foods. Milk and dairy products are an important part of functional foods, and to prove it, it is enough to mention that people are already familiar with these products and believe that dairy products are healthy and natural. In recent years, with increasing awareness of the benefits of consuming functional compounds and the desire of producers and consumers for natural products, much research has been done in the field of finding sources rich in natural functional compounds. Many of the antioxidant and antimicrobial properties of plant extracts are due to the presence of substances such as phenol and flavonoids and similar compounds. Of all the dairy products, yogurt is the best known and most popular. Also, among fermented products, due to the desired flavor, texture and consistency, it is possible to mix it with other nutrients easily.

    Keywords: Plant extracts, Formulation, Yogurt