فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال دوم شماره 2 (الربیع و الصیف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/17
  • تعداد عناوین: 12
|
  • صبحی البستانی* صفحات 1-23

    إن النقد الجامعی او الاکادیمی هو فی سباق مستمر مع النتاج الادبی، إذ یسعی دایما إلی تصنیفه وتاطیره وتحدیده. ولکن التبدل السریع الذی یحدث فی المجتمع علی مختلف المستویات یجعل الاطر والحدود باطله ولو جزییا. وإذا نظرنا إلی الروایه کنوع ادبی، وبالرغم من ان الحریه والانفلات هما من طبیعتها اصلا (Robert,1972 :24)، نری بعضا منها یتخطی فی القرن الحادی والعشرین کل المقاییس التقلیدیه. فقد اتخذت مثلا وسایل التواصل الحدیثه من إنترنیت وفایسبوک وسواهما دورا مهما فی میدان الإبداع الادبی، وبتنا نقرا مثلا روایه کروایه عشیقه آدم للکاتب التونسی منصف الوهایبی والتی یصفها المولف "بالراویه الفایسبوکیه" حیث لا سرد فیها وإنما هی حوار علی الفایسبوک بین رجل وامراه، "حوار الاصابع"، کما ینعتها ایضا المولف. وهناک غیرها من الروایات)جرجور،2016) فتطرح جدیا إذا مساله الحدود بین الانواع الادبیه بشکل یتجاوز نظریه "عبر النوعیه" لادوار الخراط (الخراط،1994). وفی هذا الخضم من اضطراب المقاییس، یشهد الحقل الادبی العربی، وفی مجال الکتابه الرواییه ایضا، مبادرات تجدیدیه اخری، جاءت کرده فعل مباشره او غیر مباشره علی الاحداث التی یعیشها العالم العربی فی هذا العقد الاخیر، ای قبیل ما یسمی "بالربیع العربی" وبالفتره التی تلیه. ومن هذه المبادرات ما یتجاوز البنیه التقلیدیه للروایه ویحطم الترتیب الزمنی والتسلسل التاریخی ویلغی الحدود بین الواقع والفانتازیا فیدخل "الخیال العلمی" کعامل مباشر فی بناء السرد وتطور الاحداث. فهی، وإن غاصت فی الماضی احیانا، مستلهمه التراث، فإنها فی الوقت نفسه تستشرف المستقبل. وفی هذا السیاق تقع الکتابه الحدیثه التی تنتمی إلی تیار الیوتوبیا والدیستوبیا Utopie et Dystopie. ومن الروایات العدیده التی سارت فی هذا التیار سنتناول  فی بحثنا روایتین: "یوتوبیا" لاحمد خالد توفیق الصادره سنه 2008، و"عطارد"لمحمد ربیع الصادره سنه 2015. ترمی هذه المقاله إلی تحلیل التقنیه الرواییه التی تتخطی تراتبیه الزمن فی السرد من جهه، وتخلق عوالم تزول فیها الحدود بین الواقع والفانتازیا من جهه ثانیهعلی المنهج الوصفی التحلیلی کما انها تحاول اخیرا الربط بین هذا النوع من الکتابه والوضع السیاسی الاجتماعی المضطرب الذی یعیشه المجتمع العربی.

    کلیدواژگان: الیوتوبیا، الدیستوبیا، الروایه العربیه، العنف، الخیال العلمی
  • کیسه ملاح* صفحات 24-47

    ترتبط الروایه منذ نشاتها بهاجس ضروره استجابه الکتابه لسوال الحریه ولمعطیات العصر، وقد حاولت هذه الروایه بلوره عده مفاهیم کالحریه والمتخیل والمجتمع والهویه... کما رفضت الروایه العربیه ان تعیش علی الهامش بلا حیاه، وتحولت إلی صمام امان یحمی الامم من السقوط فی هوه النسیان، ففی عالم متناقض وصعب تصبح الحریه هاجس الادب ومبتغاه وتصبح الهویه هاجس الادیب وبحثه الدووب.  ویتعلق السوال هنا تحدیدا بتحدیات الروایه العربیه وقضایا الهویه والحریه والتاریخ، فهل هی ضروره حضاریه للحریه؟ وهل تنشا داخل الحاجه الثقافیه التی لا یمکن الاستغناء عنها لانها وجه الآخر الثقافی امام عالم متحول ومنزلق؟ وهل هذه الروایه هی التاریخ المضاد للتاریخ الذی تصنعه الموسسات الرسمیه وهو تاریخ طوباوی ملیء بالاکاذیب؟ فهل للروایه القوه من اجل قول تاریخ مسکوت عنه، والحفاظ علی جسورالحوار التی تضیق کل یوم قلیلا. تسعی هذه المقاله دراسه قضایا ثقافیه مترکزه علی المنهج الوصفی التحلیلی فی روایه اکراد اسیاد بلا جیاد. إن روایه "اکراد اسیاد بلا جیاد" نموذج لسردیات الهویه القومیه، وکما یشعر الاکراد بالاسی کانت الروایه کذلک تعبر عن مدی الالم والاسی الذی یشعر به کل کردی ومدی الالم المعبر عنه، ورغم السرد البطیء للروایه، ورغم ان لغتها تخلو من ای حشو وای إضافات شعریه، وتظهر احیانا ممله وصعبه القراءه، إلا انه هناک رابط خفی بین السطور یقود القاری إلی آخر الروایه، روایه تعبر عن مصیر شعب اضطهده العالم ونسیه التاریخ،  یجد القاری نفسه وهو یتتبع خطوات البطل فی بحثه عن صدیقه شیروان، ویتتبع القاری هویه قومیه بحاجه الی تعریف من جدید.

    کلیدواژگان: سردیات الجماعه، الروایه العربیه المعاصره، قراءه ثقافیه، روایه اکراد، اسیاد بلا جیاد، مصطفی سعید
  • ریمه لعواس* صفحات 48-67

    تعیش الکتابه النساییه الیوم مرحله جدیده من التعبیر الإبداعی سواء من حیث النوع او الکم، الامر الذی یستدعی منا المساءله والمتابعه النقدیه الجاده، وإن کان تعاطی الکتابه النساییه لیس بالامر الهین لا سیما فی العالم العربی نظرا لعدم رسوخ التصورات المنهجیه فی المعالجه النقدیه للادب النسایی، إضافه إلی ارتباط العملیه النقدیه بما یسمی بالهویه الجندریه، الامر الذی یتطلب من الناقد ان یکون حذرا وهو یسیر فی هذا الدرب الوعر إذا اخذنا بعین ان الناقدات المنحازات إلی النسویه یستبعدن البراءه عما یکتبه الرجل، وان معظم الجهود النقدیه التی بذلها الرجال حول النصوص الادبیه النساییه لا تخلو من دس ذکوریه، فهل الحقیقه کذلک؟ هذا ما سنحاول الإجابه علیه معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی من خلال هذه الورقه التی تسلط الضوء علی جمله من المسایل النقدیه التی طرحها النقاد الرجال فی العالم العربی من قبیل: الکتابه بالجسد، وکسر التابو الجنسی، طرح القضایا النسویه، میثاق السیره الذاتیه.

    کلیدواژگان: االنقد الرجالی، النسویه، السردانیه العربیه، الانوثه، الجسد، التابوهات
  • علی کاطع خلف* صفحات 68-86

    تسعی هذه الدراسه إلی البحث فی روایه الرجل الآتی للروایی العراقی د.عبدالهادی الفرطوسی من خلال احد اهم عناصر البناء الفنی فی الروایه ونعنی به الشخصیه ولکن لیس الشخصیه عموما وإنما الشخصیه البطولیه ای البطل تحدیدا لعده اسباب لعل اهمها: اولا: عنوان الروایه وما یحمل من دلالات لا تخفی علی القاری ولاسیما فی العراق، ویمکن القول بعباره اخری إن الروایه هی التی فرضت عنوان هذه الدراسه ومنهجها. ثانیا إن الروایه کتبت ونشرت قبل الاحتلال، ای فی وقت کانت الرقابه علی المطبوعات فی اقصی مداها، بید انها لم تنشر فی العراق وإنما نشرت فی الشارقه فی الإمارات العربیه المتحده.و ثالثا: إن الروایه قد فازت هناک بجازه الإبداع الروایی. یدرس الباحث فی هذه الدراسه روایه الرجل الآتی بمنهج وصفی تحلیلی. اظهرت اهم نتایج البحث ان سبب تسمیه الروایه "بالرجل الآتی" هو ان هذا الشخص هو الرجل الذی ینتظره الوقت وله خصایص معینه، ربما إذا لم نستطع ان نقول بشکل قاطع ان الانتظار ک مخلوق ثابت فی هذه الروایه هو موجود فی المکان والمکان وحتی الزمان، مخلوق تتجلی رجولیته الحقیقیه فی حضوره وظهوره فی هذه الروایه ، وتتفکک الرجولیه السابقه التی هی نوع من الرجولیه الفارغه.

    کلیدواژگان: االبطل، الروایه العربیه، روایه الرجل الآتی، الفرطوسی
  • مینا نیک جو*، ربابه رمضانی صفحات 87-110

    السردیه هی مجموعه من القواعد العامه حول اسالیب السرد والانظمه التی تحکم السرد او السرد القصصی وهیکل الحبکه. السرد هو نوع من التسلسل الزمنی ذی الوجهین؛ نقل الاحداث وزمن الروایه.  إحدی القضایا المهمه التی تتناولها النظریه البنیویه هی العلاقه بین الزمن والسرد وکیفیه تبلور الزمن فی السرد. یعتبر جیرار جینیت، مع المنظرین مثل فلادیمیر بروب، إی. جی. غریماس وتزیفیتون تودوروف، رواد هذا المنهج البنیوی الذین درسوا الاسالیب السردیه للنص الادبی. وقام جینیت بتحلیل زمن السرد للنص بناء علی النظام واللازمنیه والمدی والسعه والاستمرار و زمن السرد. واما کولیت الخوری فهی کاتبه القصص القصیره منها الکلمه الانثی وسنوات الحب والحرب وعبق المواعید وستلمس اصابعی الشمس، فهی کاتبه غزیره الإنتاج وسجلت العدید من الاعمال تحت اسمها. بسبب قضایا مثل التاریخ وقضیه المراه، لم تتمکن کولیت الخوری من متابعه المسار الطبیعی والخط الروایی للاحداث. إنها تستخدم تقنیات السرد مثل الاسترجاع والاستباق لإیجاد الفراغ والتشویق فی القصه وتقدمها خلال اربع طرق للازمنیه کما تستخدم المدی والسعه والتواتر السردی فی قصصها. الإنجاز الاکثر اهمیه لهذه الابحاث هو الاستفاده من المناهج الجدیده للنقد والتحلیل الادبی والعلوم الجدیده، بما فی ذلک علم السرد فی دراسه مختلف النصوص الکلاسیکیه والحدیثه مثل القصص القصیره لکولیت الخوری.

    کلیدواژگان: السردیه، جیرار جینیت، الزمن الروائی، کولیت الخوری، القصص القصیره، السردانیه العربیه
  • غلامرضا کریمی فرد*، بروین خلیلی، مسعود باوان بوری صفحات 111-139

    الیوم اصبح النقد النفسی جزءا لا یتجزا من الادب. ولفهم النص الادبی بشکل صحیح، یقتضی بالضروره، الحدیث عن الحالات النفسیه والوجدانیه للکاتب ویتم تحدیده فی سیاق کلمات وسلوک شخصیات الروایه لذلک، لفحص عقلیه الکاتب وحالاته النفسیه والروحیه، یجب علینا ان نفحص کیف یتم التعبیر عن افعال وکلام الشخصیات خلال الروایه. من اشهر علماء النفس "سیغموند فروید" الذی یومن بوجود ثلاثه اقسام للجهاز النفسی؛ هی الشعور وما قبل الشعور واللاشعور. والقسم الثالث یحتوی علی الدوافع الغریزیه البداییه الجنسیه والعدوانیه؛ ای ان الحیاه النفسیه مکونه من الانا، الهو، والانا الاعلی وهو یلعب دورا هاما فی تکوین حیاه الفرد. تعتبر روایه "لعبه النسیان" من اهم اعمال الکاتب محمد براده (1987م.) التی هی موضع دراستنا فی ضوء النقد النفسی حسب نظریه فروید- ومتمسکا بالمنهج الوصفی - التحلیلی. وقد اوحی بعض النتایج من خلال هذا البحث علی ان یتحدث محمد براده فی روایته عن الالم والصراع النفسی بین الناس والمجتمع. الموضوع الرییس للروایه هو حاله بعض افراد الاسره النفسیه بعد وفاه والدتهم والمشاکل والمصاعب التی یواجهونها فی مجتمعهم. ونری من خلال التحلیل النفسی انهم یعانون من الکآبه والحزن والصراع النفسی والحنین إلی الماضی. یعد الصراع النفسی والشعور بالنقص والنوستالوجیا والحب والاحلام من اهم الاغراض النفسیه فی الروایه ویصور الراوی حیاه شخصیات مجتمعه من خلال هذه الاغراض. توجد داخل الشخصیات العقد والامراض والآلام بسبب مصایب الحیاه او نتیجه ندم علی خطاء یرتبکونهم.

    کلیدواژگان: الروایه، النقد النفسی، فروید، لعبه النسیان، محمد براده، السردانیه العربیه
  • مسعود باوان بوری*، عبدالاحد غیبی، خلیل بروینی، مهین حاجی زاده صفحات 140-167

    تم دمج العلامات علی نطاق واسع فی حیاه الإنسان کاداه مهمه لنقل الرسایل والمعنی. فیما یتعلق بهذا، حاول علم السیمیاییه ان یصف موقف العلامات فی حیاه الإنسان الیومیه خلال فک رموز العلامات فی الظواهر المختلفه. لإبراهیم نصرالله اعمال رایعه حصدت العدید من الجوایز فی مهرجانات مرموقه. روایه حرب الکلب الثانیه من اعماله التی حازت علی جایزه بوکر باللغه العربیه، مما یبرز الحاجه إلی البحث عنها. حاولت الدراسه الحالیه دراسه هذه الروایه باستخدام الطریقه السیمیاییه من اجل فهم هذه الروایه بشکل افضل، وتحدید وتصنیف الادوات والقنوات التی استخدمها الکاتب لروایه السلوکیات غیر اللفظیه لشخصیاته. تظهر نتایج البحث ان إبراهیم نصرالله فی هذه الروایه الفانتازیه، التی تحمل موضوعا ملییا بالخوف والقلق، قد استخدم حقول دلالیه مرتبطه مثل الغضب والقلق والخوف والمفاجاه فی مواقف مختلفه. کما ان له قدره خاصه علی وصف الشخصیات والمشاهد، وباستخدام عناصر مختلفه، یخلق جوا من الخوف والقلق للقاری، مما یفاجیه باحداث مختلفه. توضح دراسه نص الروایه ان المولف قد استخدم ما مجموعه 135 علامه غیر لفظیه فی هذه الروایه، والتی تحتوی وظیفه الاستبدال علی معظم الوظایف وقد تم استخدام وظیفه التاکید 3 مرات فقط. وتشیر النتایج إلی ان السلوکیات الصوتیه تلعب الدور الاهم فی إیصال معانی العلامات غیر اللفظیه. استخدم نصرالله الحقول الدلالیه ذات الصله فی مواقف مختلفه. الغضب، وبالتالی، الصراخ هو احد اکثر المواضیع المستخدمه فی هذه الروایه وضوحا. یسبب خوف الناس وقلقهم من کونهم مثل بعضهم البعض فی الشعور بالکراهیه. بالإضافه إلی ذلک، حب راشد لزوجته خالد. فی المشاهد المختلفه للروایه، یلعب التفکیر ایضا دورا لا یمکن الاستغناء عنه. المفاجاه هی موضوع آخر شایع الاستخدام فی هذه الروایه لان جو الروایه جعل هذا امرا لا مفر منه. بشکل عام، یمکن الاعتراف بان نصرالله یمتلک إتقانا خاصا فی جذب الجمهور لقراءه الروایه. ایضا لإبراهیم نصرالله قدره خاصه فی توصیف الاشخاص والمشاهد؛ خلق نصرالله باستخدام عناصر مختلفه، جوا مرعبا من القلق والتوتر للقاری، مما یفاجی القاری باحداث مختلفه.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، السیمیائیه، العلامه، فیلهم وونت، التواصل غیراللفظی، إبراهیم نصرالله، حرب الکلب الثانیه
  • سمانه موسی بور*، یوسف هادی بور صفحات 168-186

    تعتبر احدی العناصر المهمه فی القصه هی "اقوال" الشخصیات. لانها تکشف کلمات وافکار وارواح الشخصیات. کیفیه نقل الاقوال من الکاتب إلی القاری تتم من خلال "الراوی" وتذکر تحت عنوان "اسالیب سرد الاقوال الرواییه" التی تتشکل علی اساس علاقه الراوی بالشخصیات. الروایه الشهیره والواقعیه "ادرکها النسیان " للکاتبه الاردنی المعاصره سناء الشعلان هی واحده من تلک الروایات التی استطاعت استخدام الحیل السردیه المناسبه للشخصیه والواقعه، وان تستخدم الاسالیب السردیه الخمسه فی نقل الروایات السردیه لتصویر المناخ السیاسی والاجتماعی الذی یحکم المجتمع السوری. الغرض من هذه الدراسه الوصفیه التحلیلیه هو تحدید مقدار استخدام کل من هذه الطرق فی المواقف المختلفه. تم استخدام کل من هذه الطرق لشرح غرض معین. وتشیر النتایج إلی ان هذه الاسالیب تبدا من هیمنه الراوی فی قصه التقریر السردی وتنتهی بالسیطره الکامله للشخصیه فی القصه (الطریقه الحره المباشره).غالبا ما یتم استخدام التقریر السردی فی حالات مثل مراقبه الإیجاز وتجنب الاوصاف التفصیلیه للاحداث، وقد تم استخدام الکلام المباشر اکثر فی شرح البعد النفسی والمعرفی للشخصیات وتصویر مشاعرهم الداخلیه فی التعامل مع حقایق المجتمع.

    کلیدواژگان: الاسالیب السردیه، الاقوال الروائیه، سناءالشعلان، الروایه العربیه المعاصره، «ادرکها النسیان»
  • طاهره حیدری*، محمدعلی آذرشب صفحات 187-216

    هذه المقاله تدرس سرعه السردیه فی روایه الزمن الموحش وفق نظریه الناقد الروایی جیرالد برینس. وهدفنا ، هو دراسه العلاقه بین زمان الروایه التی -تقاس بالثوانی والدقایق والساعات والایام والشهور والسنوات - وبین طول نص القصه الذی یقاس بالسطور والصفحات والفقرات . عملت روایه  الزمن الموحش من تالیف الکاتب السوری حیدر حیدر، علی تحلیل قیم وتقالید المجتمع ورسم ملامح الشخصیات التی قطعت إرتباطها بالتقالید الماضیه فظهر علیها العجز و الهزیمه والموت و افرزت اشخاصا ثوریین وانانیین وملاحده وعدمیین ومزعجین. وقعت احداث هذه الروایه فی غضون ثلاثه اعوام وما عدا بعض التلمیحات الی عدد من فصول السنه ، لن تجد فیها ایه إشارات الی الزمن الدقیق الذی یحدد متی وقعت تلک الاحداث. واما علاقات الزمان والعله والمعلول فی هذه الروایه فهی ضعیفه لکن الذی یمنح الوحده لهذه الروایه هو نفس الراوی/ باعتباره الشخصیه الاصلیه فضلا عن وحده المکان. هذه الروایه لیست لها بدایه ونهایه منظمه ومرتبه بل تجد کل شیء فیها متشابکا ولایمت بصله الی بعضه البعض . وکذلک احداث الروایه، فهی متفرقه. وکما تسعی هذه الروایه للقضاء علی الشیون القدیمه، لماضی العرب وللانسان العربی واواصره القدیمه فی مجالات الشکل والاساس فهی ایضا تحاول القضاء علی تقالید الروایه فی مجالات الاسس الزمکانیه والاحداث والشخصیات . وضمن تمتعها بالمقترحات السردیه الکثیره فإنها إستفادت من المجموعات الخمسیه لسرعه الروایه ایضا. وخلال هذا البحث، تجری دراسه سرعه الروایه والتغییرات التی تعتورها من حیث الإسراع والتباطو وهذه الدراسه تفید بان الکاتب إستفاد بشده من تقنیات التداخل بین المشاهد، ومن ظاهره التناوب والتضمین وسبل تقلیل السرعه السردیه.

    کلیدواژگان: حیدر حیدر، الزمن الموحش، الفن الروائی، زمان الروایه، جیرالد برینس
  • بشیر امین* صفحات 217-250

    یعد مشهود محمد جمبا واحدا من الادباء المعاصرین الملمین بتطویر الادب العربی فی نیجیریا. سافر إلی دول مختلفه لاغراض علمیه وثقافیه، واسهم فی نقل الصور الجمیله والمشاهد المتمیزه لکثیر من البلدان وطبیعتها الجغرافیه وظروفها المعیشه، وسلط الضوء علی تاریخ البلدان وافکار سکانها وعاداتهم وتقالیدهم. یهدف هذا البحث إلی الکشف عن تقنیات السرد فی رحلاته لتقویم مدی توفر مکونات الخطاب السردی فیها وتحقیق نجاح اسلوبه فی سرد الخطاب الرحلی. ولتحقیق هدف الدراسه، استخدم الباحث المنهج البنیوی مع الاستعانه بالمنهج الوصفی. وفی آخر المطاف، توصلت الدراسه إلی عده النتایج، واهمها: إن الرحلات المدروسه تتضمن کثیرا من التقنیات السردیه، وان الباحث اجاد فی اسلوب سرد المکونات الاساسیه فی الرحلات. استخدم الاماکن المفتوحه والاماکن المغلقه لمجری الاحداث، وحین یسرد زمن الاحداث دفعته الحاجه إلی استعمال الاسترجاع والاستباق. اما من حیث المده الزمنیه یمیل الرحاله إلی الخلاصه والحذف لتسریع الاحداث والتجنب عن الاحداث الثانویه التی لا تسهم فی السیاق السردی، ثم استعمل الوقفه الوصفیه والمشهد الحواری لتعطیل الاحداث ومنح الشخصیات فرصه تقدیم مشاعرهم وعواطفهم دون التدخل من قبل الراوی وخلق التساوی بین زمن الحکایه وزمن السرد. استعمل المولف الشخصیات الاساسیه والشخصیات الثانویه، وحول الراوی المولف إلی الراوی الثانوی فی بعض السیاق.

    کلیدواژگان: السرد، ادب الرحله، السرد الرحلی، الراوی، مشهود محمود جمبا، منهج بنیوی
  • حامد صدقی، سید عدنان اشکوری، پوران رضائی چوشلی* صفحات 251-273

    تمثل السردیه انجازا لتطور المناهج البنیویه فی عصرنا الحالی ویمثل الفرنسی جیرار جینیت احد ابرز السردیین الذی تحظی آراوه بإهتمام جل الباحثین فی مجال الادب، وقد حظیت مولفاته الادبیه التی کتبها للکبار بالتحلیل السردی لکنه قلما حصل إهتمام مماثل بقصص الاطفال ومما لاشک فیه فإن التحلیلات الادبیه لقصص الاطفال یمکنها التعریف بالابعاد المختلفه لنص القصه المخصصه للطفل والإضاءه علی الشرایح الخفیه لنصوص تلک القصص. وفراشه الامیره الحمراء، هی قصه مولفه من وحی الخیال العلمی الفها الکاتب المصری نبیل خلف عام (2004م). والبحث الحاضر بصدد استعراض اسلوب الوصف التحلیلی من خلال الاستعانه بمصادر المکتبات وتطبیق منهج جیرار جینیت السردی علی قصه فراشه الامیره الحمراء.وتبین نتایج البحث لنا ان الکاتب إستعان بادوات القصه الداخلیه والخارجیه فی سرد جذاب لهذه القصه. لکننا نلاحظ إن عنصر الزمان فی هذه القصه، لم یطوی مسیره الخطی لذلک نشاهد اضطراب الزمان فی بعض اقسامه بصوره جلیه، ومن حیث المداومه، نلاحظ وجود زمان مضغوط فی 15 قسما من اقسام القصه،کذلک فإن وجه القصه حافل باجواء عاطفیه من فرح وحزن وخوف تلهم احاسیس الطفل، وبعد دراسه القصه بصوره سردیه، یخلص المولفون الی هذه النتیجه وهی ان قواعد السردیه لم یهتم بها لدی کتابه قصه فراشه الامیره الحمراء والحال إنها قصه جذابه ومناسبه للاطفال.

    کلیدواژگان: قصه للاطفال، السردانیه، جیرارجینیت، نبیل خلف، فراشه الامیره الحمراء
  • زیبا کاظمیان* صفحات 274-303

    صورت العدید من الامور القیمه والمفیده علی شکل قصص قرآنیه فی القرآن الکریم ویمکن القول بان القصص فی القرآن الکریم هی مجموعه مختاره من قصص الامم السابقه التی تم السعی منها لتحقیق غرض خاص بحیث ان الاهداف والآثار هی، فی الواقع حقیقه واحده وملازمه. لذلک جرت محاوله فی هذا المقال لفتح نافذه جدیده علی بنیه القصص القرآنیه واسلوبها وقد تم ذلک بحسب آراء المفسرین الشیعه وتم البحث بهدف تحلیل الابعاد المختلفه للقصص القرآنیه واستکشاف اهدافها وبنیتها وطرق معالجتها. یهدف هذا البحث إلی دراسه وتحلیل عناصر القصص القرآنیه باسلوب خاص فی تصویر القصص القرآنیه بطریقه وصفیه تحلیلیه.
     تظهر نتایج البحث ان ممارسه سرد الروایات (الروایه) فی القصص القرآنیه یمکن تقسیمها إلی ثلاث فترات، الماضی والحاضر والمستقبل حسب زمن الاحداث. تروی بعض القصص القرآنیه قصص الانبیاء والامم السابقه من اجل تهدیه قلب الرسول وهدایه المومنین الصادقین وتتضمن نصایح تتوجه نحو المخاطبین فی زمن الروایه (الامم المعاصره فی زمن النبی او غیره من القراء). وتروی بعض الروایات الاخری احداث الحاضر او ​​المستقبل القریب لعصر النبی وتصف قصص واحداث حیاه النبی مع قومه. کما تروی بعض الروایات الاخری عن احداث مستقبلیه مروعه فی الغالب، إما ان تحدث قریبا جدا ویشاهدها عن کثب اهل عصر النبی (علی سبیل المثال، خبر الفتح الرومانی للإیرانیین) او احداث قد تحدث فی المستقبل البعید. إن بنیه القصص القرآنیه وبغض النظر عن اختلافاتها الجوهریه والموضوعیه مع القصص غیر القرآنیه، ای تفوق الابعاد التربویه فی التمسک بعناصر السرد من المقدمه إلی خلق الاحداث والعقبات فی المواقف الصعبه وتوصیف الشخصیات ای تفوق الابعاد و...لها بنیه مرغوبه ومعالجه خاصه بحیث من خلال الاستفاده من نسیج فنی وبنیه قویه وممتعه، یتم تقدیم الروایه بشکل صادق وباجمل طریقه.

    کلیدواژگان: قصص القرآنیه، المفسرین الشیعه، المفاهیم، دراسه بنیه القصص القرآنیه واسلوبها
|
  • Sobhi Alboustani* Pages 1-23

    There is a marathon-like race between academic criticism and literary texts as the former attmepts to classify, frame and determine the boundaries of the latter. Yet, the rapid transformation that is taking place at different levels of society upst the majority of frameworks and boundaries. Taking short story as a genre, one is entitled to suggest that freedom is its essential element. It is observable that stories have surpassed all traditional literary conventions in the twenty-first century. For example, modern means of communication such as the Internet, Facebook and others have taken an important role in the field of literary creatation. The Tunisian author Monsef Al-Wahibi, for example, has chosen the category of "Facebook novel" for his Adam's Lover in which we see a Facebook-based communication between a man and woman. Dialogue of Fingers is another particular case in point. Amidst this turbulence of standards, Arabic literature is witnessing innovations and initiatives that are direct or indirect reaction to the events that the Arab world has been going through in this last decade, that is, prior to the so-called "Arab Spring" and the period during which follow it. One these initiatives goes beyond novelistic conventions in that it breaks the chronological order and the historical sequence, and abolishes the boundaries between reality and fantasy, thus entering "science-fiction" as a direct factor in building narratives and developing events. The stream of Utopian and Dystopian of writing should be grounded in this context. This study has selected two particular novels to develop its argument: Utopia (2008) by Ahmed Khaled Tawfiq and Mercury (2015) by Muhammad Rabi. The paper analyzes the narrative technique that transcends the hierarchy of time in narration on the one hand, and creates worlds in which the boundaries between reality and fantasy are blurred on the other hand. Finally, the paper creates a link betwwen the selected case studies and the turbulent political/social situation in the Arab community.

    Keywords: Utopia, dystopia, novel, violence, science fiction
  • Kayyessah Mallah* Pages 24-47

    Since its emergence, novel has been concerned with the concept of freedom in relation to society. Kurds, Masters without Horses deals with several concepts such as freedom, imagination, society and identity. The Arabic novel, refusing to be pushed into social margins, has become a safety valve that prevents nations from falling into the pit of oblivion. The novel takes place in a complex world where freedom is the concern and goal of literature and identity is the concern of the writer. In this context, the main question concenrs the challenges of the Arabic novel in relation to identity, freedom and history. Is the novel a cultural necessity for freedom? Is it rooted in a cultural need, without which it is impossible to live? Is this the same anti-historical novel crafted by official institutions under the name of the History of the Utopia which is full of lies? Does the novel have the power to speak of the unspoken history and the power to protect the bridges of dialogue that are getting narrower and narrower every day? This article tries to study the cultural issues presented in novel from a critical framework. The novel is a prime example ethnic identity narration as it relates the pains and sufferings of the Kurds. Despite the language of the novel, which is devoid of poetic overtones and decorations, sometimes it tedious and difficult to understand it. The novel contains an implicit appeal which invites the reader to read the novel up to the end. It is a novel that expresses the fate of a nation and the oppression it has received from other countries. As with the protagonist, readers witness the redefinition of ethnic identity in this novel.

    Keywords: Ethnic identity, Contemporary Arabic Novel, Cultural Reading, Kurds, Masters Without Horses, Mustafa Saeed
  • Dr. Rima Laewas* Pages 48-67

    Women writing is experiencing a new phase of creative expression today, whether in terms of quality or quantity, which calls for serious critical studies. However, addressing the literary style of feminist writing is not an easy task in the Arab world considering the lack of critical methodologies in dealing with such issues. In addition, the connection between critical readings and gender identity necessitates vigilance on behalf of th critics especially if a text is analyzed from the point of view of feminist critics who dissociate themselves from male writing.  Is it true that most of men's critical productions of women's literary texts are not devoid of male prejudice? It is the main question this paper tries to answer in terms of examining the following critical issues raised by male critics in the Arab world: gender and writing; breaking sexual taboos; feminist issues; and biographical literature.

    Keywords: male criticism, feminism, arabic narratology, femininity, body, taboos
  • Ali Katea* Pages 68-86

    This study examins different layers of character presentation in The Coming Man by Abdul Hadi Al-Fartousi, with a particular focus on the heroic features of the protagonist. The analysis of the hero is important for the following reasons:1- The title of the novel and its implications that are identifiable for readers, especially the Iraq ones. In other words, it can be said that the novel imposed. In fact, the title and methodology of this study is inspired by the novel. 2- The novel was written and published before the occupation, that is, at a time when censorship of publications was at its peak, though it was was published in Sharjah in the United Arab Emirates. 3- The novel has accured several prizes, which proves its significance in academia

    Keywords: hero, novel, Next Man, Al-Fartousiartousi
  • Mina Nikjo*, Robabe Ramezani Pages 87-110

    Narratology concerns a set of principle about narrative styles, the systems that govern narrative or storytelling, and plot structure. Narration is a kind of two-layered time-sequence: the time of narration and the narrative time. One of the important issues addressed by structuralist theory is the relationship between time and narrative, or crystallization of time within the narrative. Gérard Genette, Vladimir Propp, Grimas, and Tsveton Todorov are pioneers of this structuralist approach, who developed the study of narration in literature. Genet proposed five important narrative elements for analyzing the structures of literary texts: order, anachrony, continuity, frequency and narrative time. Colette El Khoury is prolific writer who has written significant short stories including “The Female Word”, “The Years of Love and War”, and “The Fragrant Dates, My Fingers Will Touch the Sun”. Addressing issues like history and issue of women Colette El Khoury does not follow the natural and linear flow of events. He uses anachronic techniques such as flash back and flash forward to create suspense in her stories. Also, frequency and continuity play an important role in her stories. Such innovative narrative techniques can be used in roder to analyze classic literary text from a new angle.

    Keywords: Arabic Narratology, Narrative, Gerarad Genet’s, Colette El Khoury, Short story
  • Gholamreza Karimifard*, Parvin Khalili, Masoud Bavanpouri Pages 111-139

    Within the pasr few decades, psychological criticism has become an integral part of literary criticism, paving the way for a proper understanding literary texts. The analysis of authors’ emotional and psychological condition is of prime significance in this regard. Sigmund Freud, the founder of modern psychology, postulated three levels of human awareness: the preconscious, the conscious, and the unconscious which are tinged with sexual and aggressive impulsesThe psychological make up is composed of the ego, the id, and the super ego which constitute the core of an individual’s personality. The Game of Forgetfulness (1987) is one of the most important novels written by Muhammad Barada and has been subject to numerous studies by scholars from various fields. This paper studies the presentation of grief and psychological conflict in characters’ social relations. The main theme in the novel concerns the psychological condition of some family members after the death of their mother, and the problems and difficulties they meet in the society. A psychological analysis sheds light on their preocupation with depression, grief, psychological conflict, and nostalgia which are symptomatic of Barada’s society. The characters suffer from obsessions, ailments, and anguish caused by disasters and mischeifs

    Keywords: Psychological criticism, Freud, game of forgetfulness, Muhammad Barada, Arabic Narratology
  • Masoud Bavanpouri*, Abdolahad Gheibi, Khalil Parvini, Mahin Hajizadeh Pages 140-167

    Signs are important tool for conveying messages and consequently meaning in a wide range of dimensions in human life. Semiotics, by deciphering the signs in various phenomena, has has contributed to the explaination and identification of signs in human life. Ebrahim Nasrollah has written numerous literary works which have been warmly received in prestigious festivals and falls. For instance, the writer has won the Arab Poker Prize for Harb al-Kalb al-Thaniyah. This study draws on semiotics in order to examine the representation and classification of non-verbal behavior in this novel. In this fantasy novel, which deals with fear and anxiety, the writer has used semantic fields related to anger, anxiety, fear and surprise. The author has also a special ability in characterization and staging as he uses various elements to create a terrifying and anxious atmosphere.  It is observed that the author has used 135 non-verbal cues in this novel, with replacement and emphasis respectively as the most and least frequent ones. The results indicate that the speaker plays the most important role in conveying the meanings of non-verbal cues. The novelist has used different semantic domains in various situations. Anger and, consequently, shouting is one of the most prominent themes used in this novel. The fear and anxiety about being like each other fills people with hatred. In addition to these cases, Rashid's love for his wife is an insatiable one. In different parts of the story, thinking also has an imprtant role. Surprise is the other element that permeates the novel. It is observed that Nasrallah has a special capabiltity in inviting the audience to read the novel given his ability in characterization and staging.

    Keywords: Semiotics, Signs, Wilhelm Wunt, Nonverbal Communication, Ibrahim Nasrullah, Harb ul-Kalb el-Thaniya
  • Samaneh Moosapoor*, Youssef Hadipour Pages 168-186

    One of the important elements in the story is the utterances of fictional characters as they illuminate the words, thoughts, and personality of the characters. Utterances are conveyed to readers via narrators, which is subsumed under the rubric of “narrative style” that determines the relationship between the narrator and characters. Adrakha Al-nassian, a realistic novel by the contemporary Jordanian writer Sanaa Al-Shalan, has taken advantage of narrative techniques in relation to characters and events and draws on the five narrative methods in order to depict political atmosphere in Syria. The objective of this descriptive-analytical study is to determine the extent to which Shalaan uses each of these methods in different fictional contexts, as each is used for a specific purpose on behalf the writer. It is observed that the use of narrative methods starts with the dominance of the narrator in the story and ends with the complete domination of characters. Narrative report is often used in the case of observing brevity and avoiding detailed descriptions of events while direct utterance is used in order to explain the psychological and cognitive dimension of characters, depicting their inner feelings in dealing with social realities.

    Keywords: Narrative methods, Fictional Narratives, Sanaa Al-Shaalan, the contemporary Arabic novel, “Adrakha Al-nesyan”
  • Tahereh Heydari*, Mohammad Ali Azarshab Pages 187-216

    Al-zaman al-Mouhesh written by Heydar Heydar portrays the values and traditions of Syrian society. It depicts characters who, in terms of being cut off from past traditions, have become desperate, defeated, incapacitated, atheist, and nihilistic, features which are far from revolutionary characteristics. This article examines the speed of narration in the novel based on the narrative theory of Gerald J. Prince. The objective is to examine the relationship between the time of the novel - measured by seconds, minutes, hours, days, months, and years - with the length of the story text measured by rows, pages, and paragraphs. Although the exact fictional time within which the novel is set is not acknowledged, it takes place within a three-year time span. There is not correlationship between temporal and causal elements in this novel. The unity of place and the main character (narrator) are the elements that give the novel its unity. As the novel feature no orderly beginning and ending, everything is simulteanously intertwined and irrelevant. Likewise, events are scattered. This novel deviates from traditional motifs and techniques including a concern about human beings, ancient Arab relations in the form and context of the narrative, and temporal and spatial structures. The narrative speed of the novel can be analyzed in five main categories. This study suggests that the author has made maximum use of techniques such as interplay between scenes, the phenomenon of alternation and assurance through narrative deceleration.

    Keywords: Haider Haider, lonely time, fictional art, novel time, Gerald Prince the introduction
  • Bashir Ameen* Pages 217-250

    Mashood Mahmood Jimba is a contemporary Arabic literary writers who has contributed tremendously to the development of Arabic literature in Nigeria. He traveled to different countries for  religion, educational and cultural purposes. He documented places, beautiful images, geographical  and living conditions of many countries he visited,  He equally recorded historical, cultural and social lives, and ideas of people during his journeys. This research aimed to reveal the narration techniques in his travels to evaluate the availability of narrative discourse components in his travelogue to access the successful of his method in narrating travel discourse. The researcher used the structural approach with the help of descriptive method .The results of the study shown that, the style of the author is characterized by many narrative techniques, these characteristics includes; the use of open and closed spaces during the course of events, and while narrating the time of events, he employed flashback and flash-forward to create mismatch between story time and narration time. But while narrating the narration time the traveler summarized and delete some events to speed up some events and avoid secondary events that do not contribute to the narrative context. while slow down the narration process he employed descriptive pause and dialogue scene to disrupt the events and give the characters the opportunity to present their feelings and emotions without interruption by the narrator The author combined between Primary and secondary characters, and exposed their Physical, psychological and social dimensions.  He equally convert primary narrator to secondary narrator in some context

    Keywords: narration, travel literature, travel narration, narrator, Mashhoud Mahmoud Jamba, structural approach
  • Hamed Sedghi, Seyyed Adnan Eshkevari, Pouran Rezaei Chooshli* Pages 251-273

    Narratology is the result of the expansion of the structuralist schools of the contemporary era. Gérard Genette, a Frenchman, is one of the leading narratologists whose views have attracted the attention of literary scholars. Literary products written for adults are analyzed from a narrative perspective, but less attention is paid to children's stories from this perspective. The implementation of literary theories on children's stories can lead to the recognition of various dimensions of the text of children's stories and reveal their hidden layers. Farashat al-Amirat al-Hamra is a science fiction story written by Egyptian writer Nabil Khalaf in 2004. The present study intends to show Gérard Genette's narrative components in the story of Farashat al-Amirat al-Hamra by a descriptive-analytical method and using library sources. The results of the research have shown that the author has been able to narrate the story impressively, using both inside and outside narrator. The element of time is not linear and timelessness can be seen in some parts of it. In terms of continuity, in 15 episodes of this story, there is a compression of time. The story inspire an emotional environment filled with of joy, sadness and fear in children. After examining the story with a narrative approach, the authors came to the conclusion that the narrative components have been present in the story and the story of Farashat al-Amirat al-Hamra is a fascinating and age-appropriate story for children.

    Keywords: children's story, narratology, Gérard Genette, Nabil Khalaf, Farashat al-Amirat al-Hamra
  • Ziba Kazemiyan* Pages 274-303

    In the Holy Quran, numerous valuable and instructive concepts are presented as stories by God Almighty. As goals and works refer to a single truth, it should be pointed that the stories of the Holy Quran are a selective narration of previous nations with specific purposes. Accordingly, this article tries to open a new window onto the structure and method of Qur'anic stories based on an approach grounded in Shiite interpretations. The paper sets out to examine various dimensions of Qur'anic stories, exploring their aims, structure, and methods of processing. Hence, the elements of Quranic stories are examined base on a descriptive and analytical methodology.   It is suggted that the act of narration in Quranic stories can be divided into past, present and future according to the time of events. Some Qur'anic stories narrate the stories of previous prophets and tribes to reduce the suffering of the Prophet and guide the true believers; some other stories chronicle the events of the present or future of the Prophet's era, describing the stories and events of the Prophet's life with his fellowmen; others foretell maily horrific future events that will occur sooner or later. The structure of Quranic stories, regardless of its fundamental and thematic differences with non-Quranic stories, i.e. the superiority of instructive dimensions in adhering to the elements of storytelling including characterization and element of time/place, enjoys an appealing and special form as it takes advantage of artistic textual elements.

    Keywords: Quranic stories, Shiite commentators, concepts, study of the structure, style of Quranic stories