فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال یکم شماره 2 (الربیع و الصیف 2020)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مسعود باوان بوری*، مهین حاجی زاده، مریم دریانورد صفحات 1-26

    کتاب «الادب القصصی العربی القدیم (تصنیف وتحلیل عناصر القصه)» لخلیل بروینی وهومن ناظمیان کتاب جامعی یعتبر کمصدر للماده الدراسیه فی الادب القصصی لقسم اللغه العربیه وآدابها. هذا الکتاب ینقصه بعض النقاط فی الشکل والمحتوی رغم مزایاه العدیده. ولذلک تحاول هذه المقاله دراسته من منظاری الشکل والمحتوی متمسکه بالمنهج الوصفی التحلیلی. اظهرت نتایج البحث ان للکتاب إیجابیات من جهه شکل الغلاف وتصمیم الصفحات وکیفیه الورق وسعره، لکنه یحتاج إلی المراجعه من جهه الحجم والاخطاء المطبعیه وما إلی ذلک. هذا وإن قایمه الکتاب طویله جدا رغم ترتیبها المنطقی والمتماسک.کما وتکون لغه الکتاب من المنظار اللغوی منقحه مناسبه ولکن الفقرات المتماسکه طویله وممله فی بعض الاحیان ویتم الالتزام بقواعد الکتابه إلا فی بعض الابواب. وفیما یتعلق بالمحتوی فیبدو ان اجزاء الکتاب بحاجه إلی عده مصادر إضافه إلی انه لا یتمتع بالشمولیه لتغطیه العناوین المصممه من قبل وزاره العلوم والبحوث والتکنولوجیا رغم اعتماده علی مصادر موثوقه. ولقد تم توثیق العمل بالشکل المندوب وإن وجود الفهرس النهایی المدقق للاشخاص زاد علی قیمته وجماله، ما عدا معظم التحالیل التی لیست قویه بما فیه الکفایه بغض النظر عن عدم طرح اسیله جدیده او إثارتها فی اذهان الطلبه.

    کلیدواژگان: نقد الکتاب، الکتاب الدراسی الجامعی، الادب القصصی العربی القدیم، خلیل پروینی، هومن ناظمیان، السردانیه
  • میرال محجوب الطحاوی* صفحات 33-60

    تمتاز کتابه المهجر العربی بمجموعه واسعه من الاصوات التی تعید کتابه تاریخ الشتات العربی فی الدول الاوروبیه، فی الکتابه المصریه یمثل صوت إیمان مرسال ومی التلمسانی من الاصوات الفریده فی کتابه المهجر. هذا البحث یطرح سوال تطور آلیات التعبیر الادبی عن الهویه والحنین إلی الوطن فی ادب الشتات المصری، ویرکز علی استخدام تقنیه "الصور الفوتوغرافیه" کاداه لاستدعاء الماضی، والتعبیر عن مازق الانشطار بین هویتین فی ادب الشتات المصری الحدیث، کما یقف البحث علی جذور هذه التجربه فی الشعر العربی الکلاسیکی، وبخاصه الوقوف علی الاطلال وکیف تلاقی السرد العربی الحدیث مع الافتتاحیه الطللیه؛ لیعبر عن استعاده صور الماضی، التی تمثل حاجه نفسیه للإنسان سواء الحدیث او القدیم، لردم تلک الهوه الوجودیه، التی یخلقها الاغتراب، ویعمقها الشتات، وایضا تجاوز انقلاع جذوره من تربه طفولته وثقافته.

    کلیدواژگان: ادب الشتات، السرد المصری الحدیث، السرد القصصی، إیمان مرسال، می التلمسانی، التقنیات الفوتوغرافیه، السردانیه العربیه
  • عبدالله الخیر* صفحات 62-82

    تستکشف هذه المقاله طبیعه التقنیات السردیه والاسالیب الحدیثه التی اعتمدها الکاتب عبد الرحمن منیف (1933-2004) فی روایته "مدن الملح". دلاله تلک التقنیات والاسالیب لناحیه ان هذه الروایه تعتبر من النصوص البترولیه المهمه فی الادب العربی ما بعد الکولونیالی الذی یتصدی للخطاب الغربی عموما والامیرکی تحدیدا. فقد کانت هذه الروایه موضوع جدالات عمیقه لناحیه تصنیفها الادبی، ولکن البحث الموضوعی المعمق یبرهن بشکل واضح علی ان "مدن الملح" هی روایه واقعیه سحریه، بترولیه، ما بعد کولونیالیه تتصدی للتاثیرات السلبیه الاجتماعیه والاقتصادیه والسیاسیه لاکتشاف واستغلال النفط علی مجتمعات الجزیره العربیه ولهذه الغایه سوف تلقی هذه المقاله الضوء علی الاسالیب والادوات السردیه التی استخدمها منیف لإیصال رسالته ما بعد الکولونیالیه المعاکسه من خلال اعتماد مناهج واتجاهات سردیه حدیثه کالواقعیه السحریه ومن خلال استخدام تقنیات سردیه خاصه، کتشکیل الشخصیات باعتماد المجتمع ککل بطلا للروایه ومن خلال اعتماده تقنیه تعدد الاصوات بهدف عرض وجهات نظر متنوعه للاحداث من قبل الکاتب وبذلک یکون منیف قد قدم نوعا رواییا مبتکرا فی الادب العربی ونادرا علی المستوی العالمی، حیث إن القلیل جدا من الاعمال الادبیه العربیه والعالمیه تصدی لموضوع النفط الذی اصبح یعتبر من المحرمات بفعل الضغوط الامیرکیه السیاسیه والثقافیه المانعه للتطرق لهذه المساله الحساسه. من ناحیه اخری وبغیه شرح الطبقات والمستویات والتشفیرات المتعدده المضمنه بدقه فی "مدن الملح"، فإن هذه المقاله سوف تعتمد نظریه إدوارد سعید المعروفه باسم  القراءه المطابقه کمنهجیه علمیه للبحث بهدف وضع الروایه فی مکانها الاجتماعی - السیاسی المناسب وکذلک سوف تعتمد علی مفاهیم الواقعیه السحریه ل"ستیفن سلیمون" ولا بد من التنویه بانها سوف تتطرق إلی کیفیه تجسید منیف لمفهوم التضمین، بحسب نظریه "تزفیتان تودوروف" النقدیه السردیه لشرح کیفیه إدخال منیف قصصا صغری ضمن السرد العام بهدف إلقاء الضوء علی نقطه معینه تخدم الغایه الکلیه للروایه وبالطبع یساهم وضع عمل منیف فی موقعه الادبی الصحیح فی تاسیس نوع من التفاهم الحضاری المتبادل بین الشرق والغرب من خلال الحوار الثقافی الحالی والمستقبلی فی عالم حیث النضال والمقاومه ضد الهیمنه والامبریالیه والحروب العدوانیه هی المحرکات الاساسیه التی تولد ازمات عالمیه والکثیر من الکوارث والمآسی مرارا وتکرارا وخصوصا فی منطقه غرب آسیا.

    کلیدواژگان: الروایه البترولیه، الواقعیه السحریه، ما بعد الاستعمار، التقنیات السردیه، السردانیه العربیه
  • فرامرز میرزائی*، احمد عارفی، عیسی متقی زاده صفحات 84-119

    إن الترکیب النحوی فی النص تنظمه تلک الفکره التی تکون الرویه الفنیه للنص الادبی، فلایمکن الوصول إلیها إلا بإدراک المعانی النحویه المستنبطه منه. ای إذا طغت علی النص رویه تشاومیه فیغطی علیه ما یلایمها من الترکیب النحوی. وهذا ما نجده فی روایه «حرب الکلب الثانیه» لإبراهیم نصرالله  الفلسطینی، فقد سادت علی هذه الروایه السیاسیه، الرویه التشاومیه، لان اکثر شخصیاتها الرواییه سلبیه انتهازیه جدا، خاصه بطل الروایه «راشد» الذی یتجاوز کل القیم الاخلاقیه والاجتماعیه فی سبیل تحقیق مصالحه الخاصه حیث یعارض تلک القیم الثوریه التی کان یناضل لاجلها فینفیها نفیا قاطعا لیتحول من سجین إلی سجان، ویشارک ببراعه مع الضابط شقیق سلام زوجه راشد فی الاتجار بالبشر. هذا النفی للقیم ورفضها یناسب اسلوب النفی لغویا. فجاء هذا الاسلوب اکثر استخداما فی الروایه من الاسالیب النحویه الاخری لیتناسب مع الرویه التشاومیه السایده علی الروایه وفی مستویات اللغه الثلاثه للروایه: السرد، والحوار، والوصف. فلهذه الرویه التشاومیه حاز اسلوب النفی فیها مکانه عالیه، خاصه فی قضیه الاشباه (الشبیهات) التی کثرت وجودها فی الروایه بشکل مکثف، حیث یصبح من الصعب التمییز بین اصل الاشیاء وبین شبیهاتها رغم الفروق الکثیره فی ماهیتهما. فیهدف المقال إلی دراسه جمالیه اسلوب النفی لیجیب عن مدی التناسق بین ادوات النفی والرویه التشاومیه مع مستویات اللغه الرواییه الثلاثه بتتبع للمنهج الوصفی - التحلیلی مستمدا من الاسلوبیه الإحصاییه، لیصل إلی ان الراوی استخدم اسلوب النفی فی هذه الروایه  1759 مره وبنسبتها المیویه 52%؛ وهذا متلایم مع الرویه التشاومیه السایده علی الروایه والناتجه عن فساد السلطه الفلسطینیه المستبده، لان فی الروایه شخصیات انتهازیه تعمل اعمالا سلبیه لتحقیق مصالحها، خاصه بطل الروایه راشد الذی تتمیز شخصیته بانها سلبیه جدا، مما یودی الی ان تتغیر شخصیته من الإیجابیه، إلی السلبیه والانتهازیه.

    کلیدواژگان: الجمالیه، اسلوب النفی، السردانیه العربیه، إبراهیم نصرالله، حرب الکلب الثانیه
  • مهرداد آقائی* صفحات 120-142

    القصه تعتبر نتیجه من خیالات الکاتب ومشاعره وتشاویشه الداخلیه، والتی یتم التعبیر عنها بکلمات علی الورق. تنبثق الشخصیات الرواییه من اعماق وجود الکاتب وتدخل إلی عالم الخیال، وبصفه عامه، یمکننا ان نقول إن القصه مستخرجه من الواقع والخیال صنعها وصورها عقل المولف. روایه «طوق الحمام» هی من اعمال الرواییه السعودیه الشهیره رجاء عالم. تحتوی هذه الروایه علی صدی اجتماعی ودینی وتحدث وقایعها فی مدینتی مکه ومدرید. الکعبه فی هذه الروایه رمز للقداسه التی یحاول بعض الناس سرقه هویتها المقدسه. تتمتع الروایه بمکانه فنیه عالیه من حیث الوصف، وقد استخدمت رجاء عالم اسلوب الحوار والوصف والراوی العلیم فی وصف وتقدیم شخصیات روایتها، ومعظم شخصیات الروایه هی شخصیات مکمله. الجو الدینی والخیالی للقصه وبنیتها الجذابه والمطارده والجدل قد حافظت علی جلب انتباه القاری فی مواصله القصه. الترتیب الزمنی والمکانی والمنطقی للاحداث فی تقدیم الشخصیات یکون اکثر او اقل استقرارا، واحیانا ما تثیر الاحداث المدهشه للشخصیه الترتیب الزمنی والمکانی للقصه. ینقسم الهیکل الرسمی للقصه إلی جزاین مع مکانین منفصلین، ولکن یتم تشکیل شخصیات متکرره  واحیانا جدیده فقط من خلال هویه «عزه» المختلفه. بعد دراسه شخصیات الروایه، وجدنا ان الکاتبه تعتبر الحفاظ علی هویه الکعبه، الهدف الرییس للروایه حیث وضعت مرکز السرد والاحداث فی الکعبه. یهدف هذا المقال بطریقه وصفیه تحلیلیه إلی البحث عن اثر رسم الشخصیات و وصفها علی استمرار ونظم وترتیب اجزاء روایه «طوق الحمام» المختلفه.

    کلیدواژگان: الروایه السعودیه المعاصره، وصف الشخصیات، رجاء عالم، طوق الحمام، السرد الزقاقی، السردانیه العربیه
  • رقیه رستم بور ملکی، زهراء فرید*، زهراء الحسینی صفحات 143-165

    یعد المکان ‏من اهم المکونات الرییسه فی النص الروایی، ‏لانه هو الفضاء‏ الذی ‏یضم تحته کل عناصر العمل الروایی وعلاقاته، من حیث انه الموقع الذی تدور فیه الاحداث وهو فی الواقع، ملجا للشخصیات وهو من العناصر المکمله للعنصر الزمانی ‏فی الروایه.‏ وقد شهد المکان ‏العدید من التطورات الحدیثه فی الدراسات المعاصره حیث تعددت مفاهیمه وتقسیماته. لقد تناولنا ‏فی بحثنا هذا احد هذه التقسیمات ما تسمی بالتقاطب المکانی ‏او ثناییه الاماکن المغلقه والمفتوحه وصراع الفضایین المتقابلین واثرهما علی شخصیات الروایه. ولقد اخترنا روایه طیور ایلول للکاتبه إمیلی نصر الله لکونها مکثفه بالاماکن المغلقه والمفتوحه مثل البیت، والمدرسه، والمدینه، والقریه وإلخ... واهم ما توصل الیه البحث هو اهتمام الکاتبه إمیلی نصرالله بالثناییه المکانیه وقد احتلت الاماکن المغلقه مساحه واسعه فی الروایه وهذا یعود إلی اسباب معیشیه ونفسیه لدی الشخصیات، کما تبین لنا ان  کل الاماکن المنفتحه لیست مصدرا للسعاده والرخاء،حیث هناک اختلاف فی وجهه النظر عند الاشخاص من حیث مشاعرهم تجاه هذه الامکنه وما یلحق بهم من خسایر مادیه وروحیه، والمنهج المتبع فی هذا البحث هو  الوصفی-التحلیلی حیث یعتمد علی ظاهره الرصد والوصف والتحلیل من خلال الوقوف علی نماذج مختاره من الروایه.

    کلیدواژگان: الروایه، ثنائیات المکان، الشخصیه، إمیلی نصرالله، طیور ایلول، السردانیه العربیه
  • منال فلاح* صفحات 166-190

    یعد المنهج السیمیایی من اهم المناهج التی قاربت النصوص التراثیه مقاربات مکنت الباحثین من قراءتها وتاویلها تاویلات جدیده. تتناول هذه المقاله تحلیل مقامه ابن مرابع الازدی تحلیلا سیمیاییا یکشف عن علاقاتها الخفیه، وبنیتها العمیقه، دون ان یعنی ذلک ان المعنی نهایی، إذ إن النص وفقا للمنهج السیمیایی یظل مفتوحا. وتوصلنا إلی ان هذه المقامه تمثل انعکاسا لمجموعه من القیم والممارسات او الایدیولوجیه، کما تکشف بنیتها العمیقه عن الرغبه فی الثروه، من خلال تقابلات الفقر والثراء، المعانده والمطاوعه.

    کلیدواژگان: السردیه العربیه، المنهج السیمیائی، السیمیائیه السردیه، المقامه، ابن مرابع الازدی
  • بسام داود سلمان الزبیدی* صفحات 191-219

    تشکل الروایه جنسا ادبیا بارزا من اجناس الادب، لما لها من اثر فی توظیف انفعالات الافراد ومتغیرات حرکه المجتمع، وتمثلها فی ارقی صور المخیله، وتقدیم معالجات لإشکالات الواقع المعاش، وجعلها من الاهداف الملحه بصفتها غایه مقصوده حتی تتطابق مع الصالح الاجتماعی العام، تبحث هذه الدراسه عن الزمان والمکان من بین العناصر الرواییه فی روایه شموس الغجر لحیدر حیدر الکاتب والروایی السوری؛ وهما بالذات لا یمکن الفصل بینهما ؛ فهما یتفاعلان ویتبادلان التاثیر والتاثر؛ فلا یمکن ان یستغنی عن هذین العنصرین؛ فهما بمثابه العمود الفقری فی العمل السردی. فی هذا البحث نحاول دراسه عنصری المکان والزمن فی روایه شموس الغجر إضافه إلی دراسه علاقتهما معا. فاعتمدنا علی المنهج البنیوی السردی فی تحلیل الروایه المذکوره. واستنتجنا ان حیدر حیدر صنع حیزا للاحداث مبعثرا وکان علی القاری ان یعید ترتیب تلک الاحداث، استثمر حیدر حیدر هذه الاحداث التی تشبه الدایره التی تتکرر لیبین للقاری وضع العالم العربی فی نهایه القرن الماضی لتنهال مفردات تلک الحقبه مع التطرف والانغلاق والتفکک الاسری لیعالج هذه الاحداث واثرها المستمر مع التقدم فی الزمن.إن هذا التقدیم للوقایع فی المجتمع العربی الذی قدمه المولف، یعتبر تقدیما واقعیا دون زیف من خلال کسر النمطیه لکثیر من الاعمال الادبیه التی تجافی الواقع وتقفز علی الحقیقه. نری فی هذه الروایه غلبه الاسترجاع فی الروایه للهروب من الزمن الحاضر، کما حظیت الروایه بنصیب وافر من تقنیات تواتر السرد سواء من حیث السرعه او البطء، یعد الوصف آلیه زمنیه تعمل علی إبطاء الزمن وإیقافه فی هذه الروایه، وهذا ما یخلق فسحه زمنیه تتوقف فیها الاحداث. والمکان فی الروایه یصل بنا إلی فهم الإطار العام للاحداث، ففیه تتجمع مشاهد وفقرات وحوارات الروایه سواء کان ذلک حقیقه ام خیال، ذلک ان العمل الادبی الروایی حین یفقد مکانه، فهو یفقد خصوصیته وبالتالی اصالته. وجدنا تعدد الامکنه فی روایه شموس الغجر واستنتجنا ان المولف عمد فی بناء روایته علی التنویع المکانی لغناء النص الروایی وترک للشخصیات حریه فی إظهار مشاعرها المختلفه باتجاهاتها. تعد روایه شموس الغجر روایه زمنیه منذ بدیها بحدث زمنی صاعد. اعتمد حیدر حیدر علی تقنیه الثناییات المتناقضه، التی اشتهر بها الکاتب العالمی صموییل بکیت. صور الکاتب بعض التناقضات من خلال الشخصیه الرییسه من الروایه منها الموضوعیه والذاتیه، والماضی والحاضر، والتفاول والتشاوم، والتبسیط والتعقید، والتسامح والحقد، والصدفه والضروره، والحب والقتل، والحیاه والموت و إلخ.

    کلیدواژگان: الزمن، المکان، الزمکانیه، السرد القصصی، روایه شموس الغجر، السردانیه العربیه
  • آلاء محمد لازم محمد الغراوی* صفحات 220-245

    تعد القصیده الملحمیه او الملحمه، قصیده سردیه طویله. یحاول هذا البحث تقدیم قراءه جاده لملاحم الشعر العربی المسیحی التی استلهمت من یوم الغدیر الکثیر من العبر، والاستنتاجات. فاخذ الشعراء المسیحیون ینسجون من وحی هذا الیوم صورا فنیه بقدرات إبداعیه لتوجیه المتلقین إلی اهمیته فی تصحیح مسار الإنسانیه .تعد ملاحم الشعر العربی ماده شعریه ثریه، ومهمه لم تسلط علیها الضوء،ولم تقدم عنها دراسات ادبیه لکی تبرز مکامن الابداع المتجسد بین ثنایا لغتها، ودلالتها، وصورتها. نحاول فی هذا البحث قراءه هذه الملاحم وفق ماجاءت به معطیات النظریه التداولیه لبیان قدره الشعراء علی الاستلهام الفکری، والفنی من یوم الغدیر، وتاسیس خطاب شعری موجه إلی المتلقی لحثه وتوجیهه علی الالتزام بالمعطیات والعبر والافکار المنطویه تحت فکره یوم الغدیر التی من شانها الدعوه إلی التمسک باواصر سفینه اهل البیت إلی نجاه الانسانیه. هذه المفاهیم والمعطیات مجتمعه زادت من إصرارنا علی قراءه ملاحم الشعر المسیحی، محاولین البحث عن مدی قدرتها علی تحقیق عملیه التواصل بین الاوساط المتلقیه کما ارتاینا إلی تحلیلها بطریقه مغایره عبر التعمق فی دلالاتها، ومقاصدها، وحقیقه الوظایف التی تودیها اللغه فیها، واهدافها التواصلیه من خلال الترکیز علی بنیه اللغه، والوظایف الاساسیه التی تودیها باعتباره خطابا لا یتجسد إلا عبر اللغه کونها العصب فی احداث التواصل بین المبدع والمتلقی.

    کلیدواژگان: الملاحم، القصیده السردیه، التداولیه، الاستراتیجیات، القصد، السردانیه العربیه
  • علی افضلی*، نرگس بیگدلی صفحات 246-272

    إن الداداییه ظاهره انفجرت فی وجه الازمات السیاسیه، والاقتصادیه، والاخلاقیه، واعتبرها روادها المنقذ الذی سیبدد کل هذه المشاکل. وکان الشکل الوحید للخلاص هو رفض کل ما هو تقلیدی وتبنی منطق الفوضی والرفض. فی الداداییه،کثیرا ما  یترجم الشک الاساسی فی ضیق افق الفن إلی عداء صریح تجاه قیم الفن وموسساته.کان الشاعر شوقی ابو شقرا احد ابرز ارکان مجله "شعر" التی اسسها شعراء السریالیه آنذاک. وکان لها دور اساسی فی انتشار وتطور الحرکه الحدیثه للشعر العربی. یحاول هذا البحث الوقوف عبر منهج وصفی-تحلیلی، علی میزات الحرکه الداداییه فی شعر ابی شقرا للبحث عن روافد الداداییه ومیزاتها فی شعره. هذه الدراسه توصلت إلی نتایج تدل علی ان ابا شقرا عمل جاهدا علی التحرر من ربقه الماضی تحررا کلیا یتجاوز انصاف الحلول وفکره التسویات، ویحررالانسان من القیود التی تعوق حرکته، لعله یصل إلی المستقبل لیصوغه علی هواه. کما وان الخلق البداهی لدی ابی شقرا و محاولته من اجل تحریر اللغه و تجرید المفردات من حسیتها و خلق التراکیب المتناقضه، اثارت الفوضویه فی اشعاره و جعلتها تجسیدا بلیغا للاعمال الداداییه.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الشعر العربی المعاصر، المدارس الادبیه، سردیه الشعر، الدادائیه، شوقی ابوشقرا
  • یسری شادمان* صفحات 273-300

    إن القصه العربیه الیوم هی نتیجه التطور الفکری العالمی، علی انها إنما نشات وترعرعت بتاثیر الفن القصصی فی الغرب. فدخلت الروایه العربیه مع بدایه عقد الستینات من القرن العشرین، مرحله جدیده من مراحل تطورها. تهدف هذه الدراسه تحلیل الخصایص السردیه للروایه العربیه المعاصره من خلال المنهج الوصفی-التحلیلی الذی یصف الموضوع وصفا موضوعیا من خلال البیانات التی یتحصل علیها باستخدام تقنیات البحث العلمی. فیقوم هذا المنهج بعملیات ثلاث هی: التفسیر، والنقد، والاستنباط. فاختیرت روایتان «لیالی الف لیله» لنجیب محفوظ و«التیه» (من خماسیه مدن الملح) لعبدالرحمن منیف. فیبدو ان لهاتین الروایتین سمات خاصه ومشترکه من حیث الاسلوب وطریقه الاداء فی السرد؛ مثل استخدام طریقه السرد التقلیدی(حیث جاءت اجزاء الروایه مترابطه انطلاقا من بدایه الروایه، فالعقده، ثم الذروه، والحل، واخیرا النهایه التی تختم بها الروایه)، الاعتماد علی شخصیات رییسه ولا شخصیه واحده، الاعتماد علی الحوار بین الشخصیات للکشف عن خصایصها ومستواها وطبیعتها واستخدام شخصیات الروایه إما من التراث التاریخی او هی مستمده من خیال المولف معتمدا علی واقع الحیاه فی المجتمع، لغه السرد والوصف فصیحه ومتینه وبسیطه، استخدام تقنیه «الراوی العلیم» والرویه «مع»، وکذلک ضمیر «هو» لسرد الاحداث و...

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الروایه العربیه المعاصره، الخصائص السردیه، لیالی الف لیله، التیه
  • کریمه نوماس محمد المدنی* صفحات 301-318

    تکمن اهمیه هذا البحث فی السوال عن کیفیه دراسه الخصایص الاسلوبیه فی النص السردی الروایی العراقی. وستجیب علیها فقرات البحث فی مفاصله المتنوعه ومجالات التطبیق من نصوص روایه خان الشابندر. لم یکن الفن الروایی بمنای عما یمر به حال البلاد العربیه، ولاسیما البلد العراقی من حالات الضیاع وفقدان الامن والاستقرار والتفرقه والطایفیه والتهجیر والقتل وهذا ما صنعته الحروب، وقد شغل الاخیر مساحه واسعه من نفوس المبدعین العراقیین الرواییین الشرفاء بل ترک اثرا فی نفوسهم لیمتزج ذلک الالم مع دم الابریاء وحبر اقلامهم فانبروا یکتبون کل ما مر به هذا البلد من آهات وویلات فکانت اعمالهم الرواییه محاکاه حقیقیه للواقع بکل آلامه ومرارته وبشاعه القتل والرعب. فإن النص الإبداعی العراقی المعاصر وعی خطوره العنف بکل مدیاته. وفی روایه خان الشابندر نجد مشاهد العنف متمثله بواقع مریر یتجسد بمشاهد دامیه من انفجارات الشوارع والبنایات المهدمه وانتشار الخوف والرعب والاشباح، والإضرار بالممتلکات العامه والخاصه بغیه الإخلال بالوضع الامنی والاستقرار وممارسه انواع القمع والقتل والتهجیر وتصاعد إطلاقات النار والانفجارات المتتالیه وکان البلد اصبح ساحه حرب. وقد ارتات الدراسه ان تکون علی مدخل للتعریف بمفهوم العنف فی اللغه والاصطلاح ثم دراسه إیقاع الاحداث والزمان فی الروایه المذکوره، ثم تحاول الدراسه النسقیه للصوره الترکیبیه للروایه التی تمثلت بنسقی الاستفهام والامر و نسقی التماثل والاستبدال فی الروایه. امتازت الروایه بکثره حضور نسقی الاستفهام والامر،  فجاءت الاحداث مبنیه علی شعریه تساول درامی مشحون بالخوف والرعب مع اوامر حقیقیه لذلک الحدث.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، السرد الروائی العراقی، مشاهد العنف، الروایه العراقیه المعاصره، اسلوبیه السرد الروائی
|
  • Masoud Bawan Pouri*, Mahin Hajizadeh, Maryam Daryanvard Pages 1-26

    The Ancient Arabic Fiction (Typology and Analysis of Fiction Elements), a joint work of Khalil Parvini and Hooman Nazemian, is a textbook of Arabic language and literature taught at the fiction course. This book, despite its many advantages, has some shortcomings in form and content, which this study attempt to examine by adopting a descriptive-analytical methodology. This study finds that the textbook has a beautiful appearance, appropriate cut and paper binding, and reasonable price. However, it should be revised in terms of length, typography, etc. The table of contents, though logically and coherently arranged, is very long. From a linguistic point of view; the textbook is written smoothly and fluently, the paragraphs are coherent but sometimes long and tedious, and the rules of writing, except for a few cases, are observed. In terms of content, some parts of the textbook should refer other literary sources. Despite being up-to-date, the textbook is not comprehensive enough to cover required topics. The work is well documented and enjoys a comprehensive bibliography but fails to raise new questions in the minds of the audience.

    Keywords: Criticism, The Ancient Arabic Fiction, Khalil Parvini, Houman Nazemian, Narratology
  • Miral Mahgoub Al-Tahawy* Pages 33-60

    Arab women’s diasporic writing features a wide array of voices who rewrite the history of Arab diaspora in European countries. The voice of Iman Mersal and May Telmissany is very unique in Egyptian writings. Their works convey a different view of the Self and use literary techniques that invest in this experience to create a multitude of new visions to understand diaspora , given how they are humanist existential experiences that allow the artist to reconcile with the past, This study we will focus on analyzing  the use of the "photographic technique” as a tool of recalling home in as an example of Modern Egyptian Diaspora Literature to emphasize that recalling images of the past is a human psychological need for both modern and primitive humans. It bridges the gap created by alienation and deepened by diaspora and helps them overcome being uprooted from their birthplace and culture. To avoid an existential crisis, human beings create a state of recollection of that lost time through art, literature and legends. In this context, we are attempting to read the images of diaspora and alienation as expressed in standing by the ruins of old homes and recalling the past as a literary theme and deeply rooted poetic Arabic tradition. In this context, we are attempting to read the images of diaspora and alienation as expressed in standing by the ruins of old homes and recalling the past as a literary theme and deeply rooted poetic Arabic tradition.

    Keywords: Egyptian Diaspora, photographic images, Modern Arabic Narrative, May Telmissany, Iman Mersal, Diaspora, Arabic Narratology
  • Abdallah El Kheir* Pages 62-82

    This article explores the nature of the narrative techniques adopted by the writer "Abd al-Rahman Munif" in his novel Cities of Salt، and the significance of these techniques in terms of the fact that this novel is considered one of the important petroleum texts in post-colonial Arabic literature that deals with Western postcolonial discourse in general and the American discourse in particular. This novel has been the subject of profound debates in terms of its literary classification، but in-depth objective research proves that Cities of Salt is a magical، petroleum، post-colonial novel that addresses the negative social، economic and political impacts of oil discovery on the societies of the Arabian Peninsula. To this end، this article will shed light on the narrative tools that Munif used to communicate his post-colonial contradictory message through modern narration techniques such as magic realism، character formation، and multiple voices with the aim of presenting various perspectives of events by the author. In this way، Munif has presented an innovative narrative genre in Arab literature and a rare work on the international level، as very few Arab and international literary works have addressed the issue of oil، which has become considered as a taboo due to the American political pressure to prevent this sensitive issue from being discussed. On the other hand، in order to accurately explain the multiple layers، levels، and encodings embedded in Cities of Salt، this article will adopt Edward Said's theory known as contrapuntal reading، as a scientific methodology of research، with the aim of placing the novel in its appropriate socio-political place. This article will also build on concepts of magic realism by Stephen Slemon. It should also be noted that this article will touch on how Munif embodied the concept of inclusion، according to Todorov's narrative criticism theory، to explain how Munif incorporated minor stories into the general narration with the aim of shedding light on a specific point that serves the overall purpose of the narration. And of course، putting a work in its proper literary position contributes to establishing a kind of civilized mutual understanding between East and West through the current and future cultural dialogue، in a world where the struggle and resistance against hegemony، imperialism and aggressive wars are the main engines that generate global crises and many disasters and tragedies again and again، especially in the West Asia region.

    Keywords: the petroleum novel, magic realism, post-colonialism, Abd al-Rahman Munif, Cities of Salt, narrative techniques, Arabic Narratology
  • Faramarz Mirzaei*, Ahmad Arefi, Eisa Mottaghi Zadeh Pages 84-119

    Indeed, the thought that forms the artistic egation in Syntax to Negation of Revolutionary Values: Aesthetic Analysis of Negation in The Second Dog War
    view of the literary text organizes the syntactic composition in the text, so the only way to reach that thought is to understand the syntactic meanings derived from the syntactic composition. That is, whenever the view of pessimism prevails over the text, the meanings derived from the syntactic composition appropriate to that view prevail over the text. We observe this in the novel "The Second Dog War" by Palestinian novelist Ibrahim Nasrallah, which is dominated by pessimism, because the characters in the novel are very negative and opportunistic, In particular, the protagonist of the novel, Rashed, who transcends all moral and social values in the pursuit of her own interests, in such a way that she fights against the revolutionary values she fought for in the past, So she rejects all those values to the point that with the help of the officer, she changes from a prisoner to a jailer and cooperates with the officer with full skill in trading with humans. This denial of values and their rejection linguistically fits the style of denial So, this style has been used more in this novel than other syntactic styles in order to fit the pessimistic view of the novel and the three levels of language, including Narration, dialogue, and description. It is because of this pessimistic view that the style of negation has a high status in the novel, especially in the matter of similarities, which are becoming more and more present in the novel, to the extent that the distinction between the original things and their similarities despite their differences in nature, it becomes very difficult. This article seeks to examine the aesthetics of the negation style in order to reveal the appropriateness between the negation tools and the pessimistic view along with the three linguistic levels using analytical descriptive methods with the help of statistical style to conclude that the narrator in this novel, The negative style has been used 1759 times, thus 52%, which is quite commensurate with the prevailing pessimistic view of the novel and the resulting corruption of oppressive Palestinian systems, because in the novel there are negative opportunistic characters who do negative things in the way of realization. They benefit, especially the protagonist of The Novel Rashed, whose character is completely negative, to the point that he turns his positive character into an opportunistic negative character.

    Keywords: Aesthetics, Negative Style, Arabic Narratoligy, Ibrahim Nasrallah, The Second Dog War
  • Mehrdad Aghaei* Pages 120-142

    Story results from a writer’s fantasies, feelings, and inner fears which are expressed in word form. Fictional characters emerge from the depths of the writer’s existence and enter the world of fiction. In general, we can say that the story comes from reality and illustrated by the author’s mind. Usually, authors use different metaphorical expressions to convey their intended message. The Collar of Pigeons, a novel Raja'a Alem, records social and religious events occur in Mecca and Madrid. Here, the Kaaba is a symbol of holiness though some people attempt to degrade its holiness. In terms of characterization, the novel is quite unusual: Raja uses dialogue, description, and inclusion to describe and present the characters of her novel, who are mostly complementary ones. The religious and imaginative atmosphere of the story along with its controversial structure has attracted numerous readers. The chronological, spatial, and logical arrangement of events in presenting characters follows a linear narrative flow. The formal structure of the story is divided into two parts, each with a different location. Different characters are identified with different “Izzah” identity. When examining the characters of the novel, it becomes clear to that the author considers maintaining the identity of the Kaaba, the main concern of the novel, by placing the narrative center in the Kaaba and the events that happen in this holy place. This article adopts an analytical and descriptive method to analyze strategies of characterization in the order, continuity, and arrangement of different parts of the novel.

    Keywords: contemporary novel, characterization, Raja Alam, pigeon collar, Alley narration, Arabic Narratology
  • Roghayeh Rostampour Maleki, Zahra Farid*, Zahra Hosseini Pages 143-165

    Place is one of the most elements in a novel because it is a space where there are elements of the novel and the relationship established among them, including events. Also, it is an environment to form character and the element that completes the time of the story. “Place” in the novel has witnessed many changes in new studies and also multiple different categories have been formed for it. The present study intends to investigate one of these categorizations- i.e., closed and open places (which is entitled spatial dichotomy or the confrontation between two opposing spaces and its effect on the characters of the story. The reason why we chose this novel was to examine the high frequency of open or closed places such as houses, schools, cities, and villages in the novel. One of the most important results is a wide-ranging description of the closed spaces due to the living problems and personality disorders of the novel characters. Moreover, the novel indicates that open places are not always a source of happiness and well-being for the characters, rather psychological and material consequences and effects of these places may differ in person’s perspective to that place. The method applied in the study is a descriptive-analytical one, based on the description and analysis of the data derived from the context of the novel.

    Keywords: Novel, Partial Dichotomy, Character, Emily Nasrallah, The birds of September, Arabic Narratology
  • Manal Fallah* Pages 166-190

    The semiotic method is one of the most important methods that approach heritage texts, approaches that enabled researchers to reread and interpret new interpretation. This article deals with the analysis of the Maqama {old type of story} of Eid by Ibn Morabea Al Azdi, a semiotic analysis that reveals the hidden relationships and the deep structure, but this does not mean that the meaning is final, because the text according to the semiotic method remains open. We concluded that this maqama is a reflection of a set of values, behaviors or ideology, and its deep structure reveals the desire for wealth, through the counterparts of poverty and wealth, support and compliance.

    Keywords: Arabic narratology, semiotic method, narrative semiotic, maqama, Ibn Morabea AlAzdi
  • Bassam Dawood Salman Al-Zubaidi* Pages 191-219

    The novel constitutes an essential and prominent genre of literature، because of its effect in employing the emotions of individuals and the variables of the movement of society، and representing them in the finest forms of the imagination، and providing solutions to the problems of lived reality، and making it one of the urgent goals as an intended goal in order to coincide with the general social good. Time and space among the fictional elements; The two themselves are inseparable. They interact and exchange influence and influence; It cannot do without these two elements; They are the backbone of narrative work. In this research، we try to study the two elements of space and time in the narration of the Gypsy Suns، and we try to study their relationship together. We adopted the narrative structural approach in analyzing the aforementioned novel. And we concluded that Haidar Haidar created a space for scattered events، as if the reader had to rearrange these events. Haidar Haidar invested these events that resemble a circle that are repeated to show the reader the situation of the Arab world at the end of the last century to infuse the vocabulary of that era with extremism، isolation and family disintegration to deal with these events and their impact. Continuous with progress in time. This presentation of facts in Arab society presented by Haydar Haydar we see it as a realistic presentation without falsehood by breaking the stereotypes of many literary works that contradict reality and jump to the truth. We see in the predominance of retrieval in the novel to escape from the present time، as the novel has had a plentiful share of the techniques of the frequency of the narration، whether in terms of speed or slow، the description is a temporal mechanism that works to slow and stop time، and this creates a time space in which events stop. Based on an understanding of the general framework of events، in it the scenes، paragraphs، and dialogues of the novel converge، whether it is fact or fiction، because when literary work loses locality، it loses its specificity and thus its originality. And leave the character the freedom to show different feelings towards him. The Gypsy Suns novel is considered a chronological novel since its inception with an ascending temporal event. Haydar Haydar relied on the technique of contradictory dualities، which the international writer Samuel Cried was famous for، objectivity and subjectivity، past and present، optimism and pessimism، simplification and complexity، tolerance and hatred، coincidence and necessity، love and killing، life Death، contradictions portrayed by the writer through the main character in the novel and through the effect of the rest of the characters who were influential in the course of events، even if we got to know them in a few lines.

    Keywords: time, place, temporality, storytelling, the novel of the Gypsies, Arabic narratology
  • Alaa Mohammed Lazem Al-Gharawi* Pages 220-245

    An epic poem, epic, epos, or epopee is a lengthy narrative poem. The research tries to provide a serious reading of epics of Christian Arabic poetry that were inspired by many lessons and conclusions from the Day of Al-Ghadeer. Christian poets weave from the inspiration of this day artistic images with creative abilities to guide recipients to its importance in correcting the course of humanity. Arab poetry epics are poetic material, a revolution and an important one. It was not shed light on it, and literary studies were not presented on it that highlight the potentials of creativity embodied between the folds of language, significance and image. To the recipient to urge and guide him to adhere to the facts, lessons and ideas that are involved under the idea of Day of Al-Ghadeer that would call for adhering to the bonds of the people of the house, the ship to the salvation of humanity. Together, these concepts and data increased our insistence on reading epics of Christian poetry, trying to search for the extent of their ability to achieve the process of communication between the recipient circles, as we saw, to analyze it in a different way by delving into its connotations, its purposes, the reality of the functions that the language performs in it, and its communicative goals through focus On the structure of language, and the basic functions it performs as a discourse, it is only embodied through language as the nerve in the events of communication between the creator and the recipient

    Keywords: epics, narrative poem, deliberative, strategies, intent, Arabic narratology
  • Ali Afzali*, Narges Bigdeli Pages 246-272

    Dada is a phenomenon that exploded in the face of political, economic, and moral crises, and considered it the pioneers of the Savior who will dispel all these problems. The only form of salvation was rejecting all that was traditional and adopting the logic of chaos and rejection. In Dada, the primary suspicion of the narrow horizon of art translates into outright hostility toward its values ​​and institutions. The poet Shawqi Abi Shaqra was one of the most prominent pillars of the "Poetry" magazine, which was founded by the surreal poets at the time and has a fundamental role in the spread and development of the modern movement of Arabic poetry. This paper attempts to find, through a descriptive-analytical method, the features of Dada movement in Abi shaqra's poetry to search for the tributaries of Dada and its features in his poetry. This study reached results indicating that Abi Shaqra worked hard to completely liberate from the bond of the past that transcends half-solutions and the idea of ​​compromises, and liberates a person from restrictions that hinder his movement, so that he may reach the future to shape it as he likes. Likewise, the apparent creation of Abi Shaqra and his attempt to liberate the language and strip the vocabulary of its sensitivity and the creation of contradictory structures created anarchism in his poems and made it an eloquent embodiment of Dadaist works.

    Keywords: Contemporary Arab poetry, Narration of poetry, literary schools, Dadaism, Shawqi Abi Shaqra, Arabic Narratology
  • Yousra Shadman* Pages 273-300

    The Arabic novel is the result of global intellectual developments, the emergence and growth of which has been influenced by Western ideas particularly since the mid-nineteenth century. This study attempts to examine the narrative features of contemporary Arabic novels in a descriptive-analytical manner by collecting, analyzing, and interpreting information. In the early 1960s, the Arabic novel entered a new phase of development since the late nineteenth century; in the last three decades it has proved its own unique and special linguistic features. This study examines Naguib Mahfouz’s Arabian Nights and Days and Abdul Rahman Munif’s The Wanderer, the two novels which share common narrative features and structures. In order to analyze the story at different, its narrative structure, and omniscient narrator it is possible to apply the traditional narrative method (such exposition, conflict, climax, and falling action), examine the characterization of protagonists, and dialogues between the characters.

    Keywords: Arabic Narratology, contemporary Arabic novel, narrative characteristic, Arabian Nights, Days, The Wanderer
  • Karima Nomas Muhammad Al-Madani* Pages 301-318

    The importance of this research is the study of the quality of stylistic features in Iraqi narrative texts. This research examines stylistic and narrative features of Khan al-Shabandar novel. The art of fiction has a close relationship with sociocultural contexts of Arab countries, especially Iraq which has experienced destruction, lack of security and stability, division, sectarianism, exile and murder which are the products of wars. Issues of war and massacre constitute the main bulk of the oeuvre of contemporary Iraqi novelists, issues which have left significant effect on psyche of authors who combine the pain of war with the blood of the innocent people. As a result, they have begun to write down the sufferings of the country. Their fiction is the result of a true imitation of the truth with all its pains and sufferings and the ugliness of murder and terror. In fact, the creative writing of contemporary Iraqi authors shows the awareness of the danger of violence in all its dimensions. In Khan al-Shabandar novel, numerous scenes of violence reflect a bitter reality, a bitter reality which portrays bloody scenes of street explosions, destroyed buildings, the spread of fear, terror, repression, and explosions— as if the country has become a scene of war. This research seeks to examine the rhythm of events and time in the selected novel, paying attention to words of violence. It also tries to examine the context of the narrative. It might be suggested that the novel teems with rhetorical questions and command. The events, which narrate a fearful experience of a real context, are narrated based on the poetics of a rhetorical (dramatic) question.

    Keywords: Arabic Narratology, fictional narration, violence, narrative, style narration