فهرست مطالب
فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی
سال نوزدهم شماره 3 (پیاپی 62، پاییز 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/12/15
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-28
در عرفان اسلامی، پارهای مباحث درباره معرفت شناسی وجود دارد. وجه ممیزه عرفان اسلامی از سایر نحلههای عرفانی، جایگاه بلند و استوار معرفت در آن است. نورالدین عبدالرحمن جامی، ادیب و عارف قرن نهم هجری، نیز به مسئله معرفت و مباحث مرتبط با آن پرداخته است. سوال اصلی این است که جامی چه مسایلی را از این علم و در چه حد و حدودی بیان کرده است؟ این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی در آثار او صورت گرفته و نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که معرفت، امری موهبتی از جانب خداست و مبنای سلوک و نتایج سلوک به شناخت حق وابسته است؛ به نحوی که واصل به معرفت حقیقی کسی است که به مرتبه فناء فی الله و بقاءبالله رسیده باشد. جامی درباره درجات معرفت و جایگاه حس، عقل، قلب و کشف و شهود مباحثی مهم را در این باب بیان کرده است. از منظر او، مرتبه معرفت انسان تا به آنجاست که با تجلیات حق میتواند بر احوال عین ثابته خود آگاهی یابد.
کلیدواژگان: جامی، عرفان اسلامی، ادبیات عرفانی، معرفت شناسی عرفانی، عقل، قلب، کشف و شهود -
صفحات 29-50
در میان یلان سیستان، زال برخلاف سام و رستم، یکسره از کردارهای رزمی در نبردگاه بهدور است. او در میانه آن دو جهان پهلوان، نه در نبردگاه که در پیکره داستانی نو و دیگرسان، اژدهایی را می اوژند و فراوانی را به ایران شهر ارزانی می-دارد. در این جستار با خوانشی تازه از داستان زال در چهارچوب نقد اسطوره ای و به شیوه توصیف و بازکاوی و با هدف فرادید نهادن انگاره ای دیگر درباره بن مایه اسطوره ای پیوند زال با رودابه، تنک مایگی دستان در رزم و جهان پهلوانی بررسی شده است. آنچه از این بررسی چونان انگاره ای به دست آمده این است که زال در روند دگرگونی اسطوره به حماسه، کردار اژدهااوژنی ژرف ساخت یا کهن الگوی نخستینه خود را در ستیز با اژدهای مادینه اوبار، به گونه پیوند با رودابه، دختر مهراب اژدهانژاد، به ارث برده است. پهلوان با شکست مهراب اژدهانژاد که نمادینه ای از باروری را در چنبره فرمان خود دارد، مایه رهایی رودابه و پدیدآمدن نیرویی فراوانی بخش همچون رستم می شود تا با واگذارشدن جهان-پهلوانی به تهمتن، یکسره پاسدار ایران شهر در برابر تازش های افراسیاب اژدهانژاد شود. بر بنیاد انگارهای، چنین می نماید که نشانه هایی از اسطوره ایزد مهر در شخصیت مهراب بازتافته است.
کلیدواژگان: زال، رودابه، مهراب، رستم، اژدهااوژنی، مهرایزد -
صفحات 51-72
«روضهالملوک» را مولفی ناشناخته در قرن نهم هجری و در حکمت عملی و با شیوهای ادبی نوشته است. کتاب، به مانند عموم کتب اخلاقیای که بعد از خواجه نصیرالدین طوسی تالیف شدهاند، به تقلید یا اقتفای «اخلاق ناصری» خواجه شکل گرفته است. مولف کتاب -که پیرو مذهب تشیع بوده- بهرهای از ادبیت و عربیت داشته و با شیفتگیای که نسبت به نثر فنی داشته، خواسته است کتابی اخلاقی ترتیب دهد. کار وی را در میان دیگر آثار مشابه، نمیتوان شاخص دانست، اما در این راه نهایت ذوق و سلیقه را به کار برده است. کتاب در اواخر عصر تیموری نوشته شده و هرچند تا آن زمان، تالیف کتب اخلاق در میان نویسندگان شیعی بیسابقه نبوده، میتوان این کتاب را یکی از نخستین، یا شاید هم نخستین نمونه شناختهشده از تالیفات اخلاقی پیروان این مذهب دانست که به شکل ادبی پرداخته و به یک دربار شیعی تقدیم شده است. کتاب از زمان نگارش تا مدتی مدید در پرده اختفا بوده و تنها نسخه بازمانده و شناختهشده آن، نسخهای است که 160 سال پیش، رونویسی شده است. چون در تحقیقات رشتههایی مانند اخلاق و ادبیات، ملزم به نقد و بررسی همه آثار بهجامانده از گذشته این رشتهها هستیم، لازم بود کتاب به تصحیح انتقادی برسد. این امر با کمک ماخذ شناختهشده متن، و با توجه به تکنسخه بودن آن، به روش قیاسی انجام گرفته است.
کلیدواژگان: روضهالملوک، ادب شیعی، حکمت عملی، اخلاق ناصری -
صفحات 73-94
جان سرل در فلسفه زبان خود به تفاوتهای ظریفی توجه دارد که در میان انواع مختلف افعال گفتاری وجود دارند. به باور او، گفتن یا نوشتن در یک زبان، عبارت است از انجام یک نوع کاملا خاص از افعال گفتاری که افعال مضمون در سخن نامیده میشود. بدین لحاظ، وجود گفتمان داستانی برای کسی که به چنین دیدگاهی معتقد است، مسئله دشواری را ایجاد میکند؛ یعنی چگونه میتوانیم اثری داستانی را بفهمیم، حتی اگر نویسنده ظاهرا پارهای از قواعد مهم کاربرد زبان را نقض کند؟ تلاش وافر سرل، در این سیاق، تحلیل مفهوم داستان است، نه مفهوم ادبیات. در واقع هدف او، بررسی تفاوت میان اظهارات داستانی و جدی است، نه بررسی تفاوت میان اظهارات مجازی و واقعی. از نظر سرل، نویسنده یک اثر داستانی، به انجام مجموعهای از افعال مضمون در سخن، معمولا از نوع تصدیقی، تظاهر میکند. او معتقد است آنچه داستان خیالی را ممکن میکند، مجموعهای از قراردادهای فرازبانی و غیرمعناشناختیای است که ارتباط میان کلمات و جهان را که از طریق قواعد معناشناختی افعال گفتاری بنیان نهاده شد، قطع میکنند. بر این اساس، اعمال متظاهرانه افعال مضمون در سخنی که نگارش اثری داستانی را شکل میدهند، عبارتاند از: انجام افعال اظهار، به صورت واقعی، با قصد توسل به قراردادهای افقی که تعهدات اظهارات متعارف مضمون در سخن را به حالت تعلیق درمیآورند. هدف این جستار، بررسی، تحلیل و نقد نگاه سرل به جایگاه منطقی گفتمان داستانی است.
کلیدواژگان: جان سرل، گفتمان داستانی، افعال مضمون در سخن، قواعد معناشناختی افعال گفتاری -
صفحات 95-125
ژاک لاکان بدونشک یکی از تاثیرگذارترین چهرههای دانش روانشناسی بعد از زیگموند فروید است که اندیشههایش نهتنها در زمینه روانشناسی، بلکه در سایر زمینهها همچون ادبیات، انسانشناسی، علوم اجتماعی و مطالعات زنان اثرگذار بوده است. مهمترین ایده این روانشناس، تشریح فرایند فردیت، ذیل نظام سهگانه «ساحتهای خیالی»، «نمادین» و «امر واقع» است. دیدگاههای وی که در شرح ایدههایش در زمینه سوبژکتیویته و ناخودآگاه، به اصطلاحاتی همچون استعاره و مجاز توجهی ویژه دارد، در مطالعات ادبی در مرکز توجه قرار گرفته است و یکی از شاخههای نقد روانشناسانه، خوانش متون ادبی براساس آموزههای اوست. رمان «شکار کبک» رضا زنگیآبادی ازجمله آثار داستانی سالیان اخیر است که مورد اقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است. این رمان، سرگذشت نوجوانی معصوم را روایت میکند که به دلیل مصایب و پیشآمدهای زندگی، به قاتلی بیرحم تبدیل میشود. مقاله حاضر در صدد است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی با رویکرد تحلیل مضمون و با در نظر گرفتن مبانی فکری ژاک لاکان، این رمان را تحلیل کند و در پی ارزیابی میزان تاثیر عواملی همچون، فقدان مادر و سایر ابژههای جانشین مادر و همچنین ناکارآمدی پدر و نقش منفی سایر ابژههای جانشین پدر، در فرایند تبدیل «قدرت» از نوجوانی معصوم به فردی روانپریش و منزوی است. نتایج نشان میدهد گذار این شخصیت از دوران کودکی به بزرگسالی یا به تعبیر لاکان، از «ساحت خیالی» به «ساحت نمادین» به دلیل فقدان مادر و ناکارآمدی نقش پدر -که از نظر لاکان گرهگاه روانی سوژه در ساحت نمادین محسوب میشود- باعث تعلیق دایمی و بدگمانی او نسبت به نظم اجتماعی و درنتیجه پناهبردنش به دامن ابژههای مادرانه شده است. موضوعی که به دلیل تعارض با ماهیت ساحت نمادین، زمینه شکلگیری اختلالهایی همچون پارانویا، ترس، انزوا و بدگمانی را در این شخصیت فراهم آورده است.
کلیدواژگان: نقد روان شناسانه، ژاک لاکان، فرایند سوبژکتیویته، ساحت نمادین، رمان «شکار کبک» -
صفحات 127-153
پدیده بیگانگی با توجه به تقابل سنت و تجدد، بهویژه در عصر پهلوی، با جریان شبهمدرنیته و جریان های سیاسی و فکری آن روزگار از وجود ارتباط معناداری حکایت میکند؛ چنان که کودتای 28 مرداد 1332 مهم ترین و تاثیرگذارترین رخداد سیاسی بود که یاس، ناکامی و ازخودبیگانگی قشر متوسط و روشنفکر جامعه را رقم زد. بنابراین پرداختن به آثار غلامحسین ساعدی به عنوان روشنفکری که سطوح و وجوهی از این پدیده را نمایندگی می کند، ضرور به نظر میرسد؛ زیرا ادبیات او محصول فضایی است که به ساحت شبهمدرنیته در ایران تعلق دارد. مقاله پیش رو بر آن است داستان «گاو» ساعدی (از مجموعه عزاداران بیل) را که داستانی استعاری و سمبولیک است، بر اساس مفهوم ازخودبیگانگی تبیین و تحلیل کند و ماجرای ازخودبیگانگی انسان ایرانی را در مواجهه با پذیرش واقعیت و نقش وارونتابی ایدیولوژی در ایجاد این پدیده نشان دهد. این پژوهش پس از تبیین پدیده الیناسیون بر اساس تبارشناسی این مفهوم، به مدد استعارههایی چون «قدرت و ایدیولوژی»، «هویت» و «دیگری»، با توجه به ساختار نظریه بیگانگی هگل (یگانگی/ بیگانگی/ رهایی از بیگانگی) داستان «گاو» را بررسی می کند. طی تحلیل داستان این نتیجه حاصل شد که در ژرفساخت اثر یک نظرگاه فلسفی-روانشناختی- جامعهشناختی پنهان است که در ساختار، فضا و شخصیت داستان قابل رویت است. خلق شخصیتهای مسیلهداری همچون شخصیت مشدی حسن نمایانگر جستوجوی نویسنده برای نشان دادن جهان نمادینی است که با نظریه گره خورده است.
کلیدواژگان: ازخودبیگانگی، تبارشناسی، قدرت و ایدئولوژی، هویت و دیگری، داستان «گاو»
-
Pages 1-28
In Islamic mysticism, there are scattered discussions of epistemological issues. The distinguishing feature of Islamic mysticism from other mystical branches is the high and stable position of knowledge in it. Jami (d. 898 AH) has also dealt with the issue of knowledge and related issues. The main question is what issues has he raised about this science and to what extent? This research has been done in a descriptive-analytical way in his works and the results show that knowledge is a gift from God and the basis and the results of his journey depend on knowing Hagh, so that the one who attains the true knowledge has reached the level of annihilation and survival of God. He has made important discussions about the degrees of knowledge and the place of the senses, intellect, heart,unveiling and finding. According to him, the level of human knowledge is to the extent that with the manifestation of truth, he can become aware of his proven condition.
Keywords: Abd-Al Rahman Jami, Islamic Mysticism, Mystical Literature, Mystical Epistemology, Heart, Unveiling, Finding -
Pages 29-50
Zāl is always distinct from Sām and Rostam regarding his special heroic actions. He killing dragons and brings wealth to Irānshahr from a different and new narrative point of storytelling. The degradation of Zāl in the world champion’s battle had been discussed and is pointed out that Zāl in the process of turning myth to epics, the underlying structure related to the act of dragon slaying, or his primary archetype in battles with femiciding dragons, about the alliance with Rōdābeh, daughter of Mehrāb a descendant of dragons, who has a symbol of fertility in his domain, becomes the reason for redemption of Rōdābeh and also the birth of a power like Rostam, so that with the world championship being transferred to Rostam, he becomes the guardian of Iranshahr against the attacks of Afrāsiāb, who is descent of dragons. Purism demonstrates that, there are signs of, Mehr-Izad myth in Mehrab’s character.
Keywords: Zāl, Rōdābeh, Mehrāb, Rostam, Dragon killing, Mehr-Iza -
Pages 51-72
Rawdat al- Mulûk is a book belonging to the ninth century AH by an unknown author; it is a literary book on practical wisdom. The book, like most of other books on ethics written after Khajeh Nasir al-Din al-Tusi, is basically an imitation or adaptation of the Nasirean Ethics. The Shi’aauthor of the book knew literature and Arabic, and was interested in technical prose, and he intended to compile a book on ethics. Although, comparing other similar works, this book cannot be considered as prominent and distinguished, in writing this book, he has done his best and usedhis good taste. The book was written in the late Timuridera. Even though, authoring the books on ethics by Shi’a writers of that time has not been unprecedented, it can be considered one of the first, or perhaps the first known examples of the books on ethicswritten in literary form by Shi’a authors and presented to a Shia court. The book has been hidden for a long time since its completion, and the only well-known surviving manuscript of it was transcribed 160 years ago. Since for carrying out research in disciplines such as ethics and literature, we are required to review and critique all the old surviving works of these disciplines, the book needed to be critically edited. Considering that there is only a single edition of this manuscript, this was done by a scientific deductive method and using known sources of the text.
Keywords: Manuscript, Practical Philosophy, the Nasirean Ethics, Shi’a Literature, Rawdat al- Mulûk -
Pages 73-94
Searle basically draws attention to the subtle differences that exist between different types of verbal verbs.According to him, speaking or writing in a language is the performance of a very specific type of spoken verb, which is called illocutionary acts.In this respect, the existence of a narrative discourse poses a problem for one who believes in such a view; That is, how can we understand a work of fiction, even if the author's seemingly violates some important rules of language use?Searle's great effort, in this context, is to analyze the concept of fiction but not the concept of literature. In fact, the aim is to explore the difference between fictional and serious utterances not to explore the difference between figurative and literal utterances.According to Searle, The author of a work of fiction pretends to perform a series of illocutionary acts, normally of the assertive type. He believes what makes fiction possible, is a set ofextralinguistic, nonsemantic conventions that break the connection between words and the world established by the semantic rules of speech acts and in the same sense, the pretended performances of illocutionary acts which constitute the writing of a work of fiction consist in actually performing utterance acts with the intention of invoking the horizontal conventions that suspend the normal illocutionary commitments of the utterances. Thus, the purpose of this paper is to examine, analyze and critiqe Searle's view of the logical status of fictional discourse.
Keywords: Searle, Fictional Discourse, Illocutionary acts, Semantic Rules of Speech Acts -
Pages 95-125
Jacques Lacan is undoubtedly one of the most influential figures in the science of psychology after Sigmund Freud, whose ideas have been influential not only in the field of psychology, but also in other fields such as literature, anthropology, social sciences and women's studies. The most important idea of this contemporary psychologist is to describe the process of individuality under the threefold system of imaginary and symbolic and the realm of reality. Reza Zangiabadi's novel "Shekar-e Kabk (Hunting in Quebec)" is one of the remarkable works of recent years, which, in addition to its success among the audience, has been selected as a novel by the jury of the 12th Golshiri Foundation Literary Award. This novel tells the story of an innocent teenager who turns into a ruthless murderer due to the hardships and events of life. The present article, written in a descriptive-analytical manner, seeks to examine the process of transforming Ghodrat from an innocent adolescent into a psychotic and isolated person, using Jacques Lacan's ideas. The results show that the transition of this character from the imaginary to the symbolic realm, which is accompanied by the absence of the mother, due to the negative and dysfunctional role of the father -which according to Lacan is the subject's psychological node in the symbolic realm- causes his permanent suspension and suspicion of social order. As a result, she has taken refuge in maternal objects. This is in conflict with the nature of the symbolic realm and results in mental disorders such as paranoia, fear, isolation and suspicion in the subject.
Keywords: Psychological Critique, Jacques Lacan, The Process of Subjectivity, The Symbolic Realm, Shekar-e Kabk (Hunting in Quebec) -
Pages 127-153
The phenomenon of alienation according to the contrast between tradition and modernity, especially in Pahlavi era should have a meaningful relationship with the quasi-modernity flow and other intellectual and political flows. As the coup occurred in 28 Mordad 1332 was the most important and effective political flow that caused despair and failure and alienation in the middle and intellectual strata of society. So, it seems necessary to address the works of Gholam Hossein Saedi as an intellectual who represents the levels and aspects of this phenomenon. Because his literature is the product of a space that belongs to the field of quasi-modernity in Iran. This article tries to analyze and explain the story of "Cow" by Saedi (Bill Mourners Collection) which is in the form of a metaphorical and symbolic story, on the basis of alienation concept, and show the adventure of being alienation of Iranian human while facing reality, and also the role of inverted ideology in creation of this phenomenon. The research in question, after explaining the phenomenon of alienation based on genealogy of this concept shows its historical evolution in the views of Hegel and Feuerbach and Marx and Forum, examines the story of "Cow" according to metaphors such as "power and ideology", "identity", "another one". During the analysis of the story, we came to the conclusion that there is a hidden philosophical-psychological-sociological theory in the construction of the work that is visible in the structure, space and character of the story. Creating problematic characters like Mashdi Hassan, represents the author search to show a symbolic world tied to theory.
Keywords: Alienation, The story of Cow, Gholam Hossein Saedi, Power, Ideology, Identity, Another one