فهرست مطالب

پژوهش نامه حقوق بشری - پیاپی 26 (زمستان 1400)

نشریه پژوهش نامه حقوق بشری
پیاپی 26 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/18
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مهدیه شادمانی صفحه 9
  • مصطفی فضایلی، موسی کرمی صفحه 11

    نگارندگان در این مقاله درصددند تا از رهگذر شیوه توصیفی - تحلیلی، به بررسی مفهوم آزادی از نگاه سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشتی گری از یک سو و فلسفه سیاسی آیزایا برلین از سوی دیگر، بپردازند و به برآیند دیدگاه او در باب آزادی درگفتمان حقوق‎بشر نظر افکنند. در ادیان الهی به آزادی انسان توجه چشمگیری شده است. مبنای تمام ادیان الهی بر این اصل استوار است که انسان موجودی آزاد است و توانایی انتخاب دارد. آیزایا برلین، میان مداخله دیگران که به سلب آزادی های سیاسی منجر می شود و ناتوانی از برخورداری از یک خواسته و نیل به هدف، قایل به تمایز است و ناتوانی در راه رسیدن به هدف را فقدان آزادی نمی داند. بر همین مبنا، وی در تحلیل خود از آزادی، دو مفهوم آزادی مثبت و آزادی منفی را از هم متمایز می کند. بحث آزادی منفی و مثبت به سان میراث آیزایا برلین، اندیشه ورزان حقوق‌بشری را به دو گروه تقسیم نموده است. در ساحت حقوق کلاسیک بشری، مدافعان آزادی منفی ستون فقرات حقوق‎بشر معاصر را حق ها و آزادی های مدنی و سیاسی خواهند دانست، در حالی که برای مدافعان آزادی مثبت، حق های رفاهی پررنگ تر خواهند بود، البته در این میان، مداخله دولت در توسعه و گاه تحمیل حق های فرهنگی نیز برای مدافعان آزادی مثبت، مداخله حداکثری است. شایسته یادآوری است که برای مدافعان آزادی مثبت، امکان مداخله حتی در نوع کیفری آن از سوی دولت در ساحت پی‎گیری و تامین خیرهای مشترک و جمعی وجود دارد و همین می تواند به آن چه برلین آن را مسخ آزادی مثبت می نامد و در نتیجه خودکامگی، بینجامد.

    کلیدواژگان: آزادی، اسلام، مسیحیت، زرتشتی گری، فلسفه سیاسی، آیزایا برلین
  • شازیا قرشی ترجمه: سیده مائده تقوی، سجاد رضایی نژاد صفحه 35

    مقاله حاضر در پی بررسی روند تدریجی پذیرش و بازشناسی معضل خشونت علیه زنان به عنوان موردی از نقض حقوق‌بشر در مباحث حقوق‌بشر بین‎الملل است. این نوشتار به بحث در مورد نقش چهار کنفرانس جهانی در خصوص زنان و کنوانسیون رفع تمامی اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) در راستای جلب توجه جهانی پیرامون این معضل می‌پردازد. چنین اقداماتی بر سکوت موجود در خصوص معضل خشونت علیه زنان در (CEDAW) و جبران این اهمال در قالب توصیه‌نامه کلی شماره 19 (روند تفسیری وضع شده به وسیله کمیته منع تبعیض علیه زنان) اثرگذار بوده و همچنین پاره‌ای از پیشرفت‎های برجسته صورت گرفته در سیستم حقوق‌بشری سازمان ملل متحد در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان را آشکار می‎سازد. این پیشرفت‎ها شامل اعلامیه منع خشونت علیه زنان (DEVAW)، خط فکری جنسیت‌محور در مکانیزم حقوق‌بشر سازمان ملل متحد و انتصاب گزارشگر ویژه در خصوص خشونت علیه زنان و علل و پیامدهای آن است. ملاحظات نهایی در این نوشتار نیز شامل برخی مداقه‌ها پیرامون تعداد کثیری از حق‌شرط‌های ضمیمه شده به (CEDAW) که منجر به کاهش ثمربخشی کنوانسیون گردیده و عدم تمایل کشورهای عضو به دست کشیدن از این حق شرط‎ها می‌باشد.

    کلیدواژگان: خشونت علیه زنان، توصیه نامه کلی، اعلامیه منع خشونت علیه زنان، تبعیض جنسیتی، حقوق بشر
  • سید محمدجواد قربی صفحه 55

    امر قضا در اسلام بسیار حایز اهمیت است و برای گسترش عدالت در حکومت اسلامی به قوه قضاییه نیاز است. با توجه به مبانی و مولفه‌های قضایی در اسلام، قوه قضاییه در جمهوری اسلامی دارای شاخصه‌ها و خصلت‌های متمایزی با سیستم‌های قضایی غربی است. از آن‌جا که آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی سیستم قضایی کشور ایران داشتند، در این‎جا با رجوع به آثار ایشان، به شاخص‌های قوه قضاییه طراز انقلاب اسلامی از منظر ایشان خواهیم پرداخت. در این پژوهش با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای و روش تحلیلی – توصیفی، مترصد پاسخ‎گویی به این سوال اصلی هستیم که: «قوه قضایی طراز انقلاب اسلامی برای صیانت از حقوق شهروندی در حکومت از منظر اندیشه سیاسی و حقوقی آیت‌الله شاهرودی باید دارای چه شاخص‌هایی باشد؟» مداقه در مجموعه آثار آیت‌الله شاهرودی که برآمده از جلسات سخنرانی و مواضع ایشان در نشست‌های تخصصی است، نشان از این دارد که قوه قضاییه زمانی می‌تواند در سیر تکامل انقلاب اسلامی کارآمد بوده و صیانت‌بخش حقوق شهروندی باشد که به مسایلی همچون احقاق حقوق عامه، رعایت اخلاق قضایی، مبارزه موثر با مفاسد مختلف در اجتماع، ارتقاء کیفیت کادر قضایی و حقوقی در سطح کشور، لزوم ارایه ایده‌های برتر حقوقی برای تعالی دستگاه قضایی در شرایط مختلف، تلاش مستمر و منطقی برای پیش‌گیری از جرم و جنایت در جامعه، حفظ کرامت انسانی در روندهای حقوقی و قضایی، استقلال دستگاه قضایی و غیره توجه داشته باشد. توجه به این مولفه‌ها، استحکام‌بخش قوه‌قضاییه به عنوان یکی از ملزومات تعالی انقلاب اسلامی در حوزه ارتقاء مولفه‌های حقوق شهروندی خواهد بود.

    کلیدواژگان: قوه قضاییه، آیت الله هاشمی شاهرودی، حقوق شهروندی، بهداشت قضایی، استقلال محاکم قضایی
  • بهاءالدین علیاری تبریزی صفحه 83

     نظام حقوق‌بشر به مثابه شاکله پرطمطراقی است که بنیان آن با هبوط بشر در ارض ناسوتی گذاشته شده و با مدد مبانی الهی، تعالیم مصلحان و مکاتب عقلی در بستر تاریخ، سیر حرکت تکوینی و تکاملی خود را می‌پیماید. این نظام تنومند حاصل مجاهدت‌های بیشماری است که بانیان آن با تمسک به روح مبانی تعالیم وحیانی، مکتب حقوق طبیعی و همچنین مفاهیم عدالت و کرامت، برای قوام و استمرارش بذل جان نموده‌اند. از منظر ماهیت فلسفی، حقوق‌بشر به عنوان یک مفهوم کلی در شمار معقولات ثانویه فلسفی است. نوشتار حاضر، حاصل تلاشی برای ایجاد بستری جهت طرح مبانی و منویات نظام حقوق‌بشر و نظریه حرکت جوهریه ملاصدرا برای نیل به ادراک مناسبات مشترک فیمابین آنها است. نظریه حرکت جوهریه بیانگر نو شوندگی دمادم وجود جوهر و صیرورت دائمی نهاد هستی به سوی تجرد و فعلیت محض است. اما چرایی تقریب این دو منظومه فکری، ابتنای آنها بر ارکان عالم امکان یعنی انسان و طبیعت پیرامون آن است. از سویی دیگر، این دو حوزه فکری در عامالشمولیت، تبعیضناپذیری، استدراجی، استکمالی و ابتنای بر مبانی عقلانی و برهانی، وحدتنظر و مبانی داشته و دوئیت ماهوی بین آنها نیست. در هردوی این حوزههای اندیشهورزی، مبداء حرکت، ماده اولی عالم امکان (هیولی) همان ماده نامتعین است و منتها نیز، فعلیت و تجرد محض یعنی تحقق مقاصد متعالیه آرمانی است. در حکمت متعالیه صدرای شیرازی، نظریهای به نام «لبس بعد از لبس» (پوشیدنی پس از پوشیدن) وجود دارد که بیانگر آن است که صورت و ماده یک موجود، در قوس صعود، ماده صورتی دیگر می‌شود. با مداقه در نظام حقوق‌بشر به‌خصوص ساختار‌ آن، می‌توان مسیر این نظریه را نیز مشاهده نمود؛ به طوری که انعقاد کنوانسیون های بین‌المللی پس از صدور اعلامیه های غیرالزام‌آور در همان موضوعات، بدون این‌که خللی به اعتبار اعلامیه‌های موجود وارد کند، خود دلالتی بر التباس دیگری دارد که به عنوان مثال می‌توان به انعقاد میثاقین بین‌المللی (1966) پس از صدور اعلامیه حقوق‌بشر(1948) یا به انعقاد کنوانسیون حقوق کودک (1989) پس از صدور اعلامیه حقوق کودک(1959) اشاره کرد.

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

    کلیدواژگان: نظام حقوق بشر، نظریه حرکت جوهریه، نظریه لبس بعد از لبس، مکتب حقوق طبیعی، عالم امکان، معقولات ثانویه فلسفی
|
  • Mustafa Fazaeli, Musa Karami Page 11

    In this article, the authors try to examine the concept of freedom through the descriptive-analytical method from the perspective of the three religions of Islam, Christianity and Zoroastrianism on the one hand and the political philosophy of Isaiah Berlin on the other; then analyze the outcome of his views on freedom of human rights discourse. In all divine religions, human freedom has been given great importance. The basis of all these religions is based on the principle that man is a free being and has the ability to choose. Isaiah Berlin distinguishes between the interference of others that leads to the deprivation of political freedom and the inability to have a desire and achieve a goal and the inability to achieve the goal does not mean the lack of freedom. Accordingly, in his analysis of freedom, he distinguishes between the two concepts of positive freedom and negative freedom. The debate over negative and positive freedom, like the legacy of Isaiah Berlin, has divided human rights thinkers into two groups. In classical human rights, the defenders of negative freedom have considered civil and political rights and freedoms as the main pillars of contemporary human rights, while for the defenders of positive freedom, welfare rights have been more prominent. Of course, government intervention in the development and sometimes the imposition of cultural rights for the defenders of positive freedom is the maximum intervention. It is worth noting that for the defenders of positive freedom, it is possible for the government to intervene, even in its criminal form, to pursue and provide common and collective benefits. And this could lead to authoritarianism in what Berlin calls positive freedom.

    Keywords: Freedom, Islam, Christianity, Zoroastrianism, PoliticalPhilosophy, Isaiah Berlin
  • Shazia Ghorashi Translator: Seyed Maedeh Taghavi, Sajjad Rezainejad Page 35

    This paper seeks to capture the gradual process of acceptance and recognition of violence against- women-issue as a human right violation in the International human rights discourses. It discusses the role of four World Conferences on women and the Convention on Elimination of All forms of Discrimination against Women (CEDAW) in bringing the issue under International spotlight. While so doing it reflects on the silence, regarding the issue of violence against women, in CEDAW and the compensation of this omission in the form of General Recommendation 19 (interpretive procedure established by the Committee for Elimination of discrimination against women). It also illuminates some of the landmark developments in the United Nations human rights system to combat violence against women. These developments include, inter alia, the Declaration on Elimination of Violence Against Women (DEVAW), gender mainstreaming in the United Nations human rights mechanism and the appointment of Special Rapporteur on violence against women its causes and consequences. The final remarks include some considerations about large number of reservations attached to the CEDAW, which minimise its efficacy, and the lack of willingness of the state parties to withdraw these reservations.

    Keywords: Violence against women, General Recommendation, Declaration on the Elimination of Violence against Women, GenderDiscrimination, Human Rights
  • Seyed Mohammad Javad Ghorbi Page 55

    According to the principles and components of the judiciary in Islam, the judiciary in the Islamic Republic has distinctive features and characteristics with Western judicial systems. Since Ayatollah Seyyed Mahmoud Hashemi Shahroudi played an important role in the quantitative and qualitative development of the Iranian judicial system, Here, referring to his works, we will deal with the characteristics of the judiciary in the style of the Islamic Revolution from his perspective. In this research, through library studies and analytical-descriptive method, we seek to answer the main question that: What are the characteristics of the judiciary of the Islamic Revolution to protect civil rights in government from the perspective of Ayatollah Shahroudi’s political and legal thought. A review of the collection of works by Ayatollah Shahroudi, which comes from his lectures and his positions in specialized meetings, shows that the judiciary can be effective in the evolution of the Islamic Revolution and protect civil rights when it comes to issues such as the realization of public rights, judicial ethics, effective fight against various corruptions in society, improving the quality of judicial and legal staff in the country, the need to provide superior ideas Legal attention to the excellence of the judiciary in various circumstances, continuous and reasonable efforts to prevent crime in society, preservation of human dignity in legal and judicial processes, independence of the judiciary, etc. Pay attention to these components will be strengthening the Judiciary as one of the requirements for the excellence of the Islamic Revolution in the field of promoting the components of civil rights.

    Keywords: Rights, children, judiciary, responsibility, fair
  • Bahaeddin alyari tabrizi Page 83

    The human rights system is a prominent structure that it’s foundation was laid with the descent of human being to the earthen world,and with the help of divine bases ,the teachings of righters and rational schools in the length of history is created and it’s moving towards evolution. This sturdy system is in the result of the countless struggles of it’s founders that with the help of the sprit of the bases of revelatory teachings ,school of natural law and the concept of justice and dignity ,have sacrificed their lives for it’s stability. From the point of view of philosophical nature ,human rights as a universal concept is among the philosophical secondary intelligible. The present article is the result of an attempt to make a context for the design of principles and goals of human rights system and the theory of substantial motion to achieve a common understandings between them. This theory expresses the continuous renewal of the existence of substance and permanent becoming (devenire in Latin) of the entity of the universe towards abstraction and pure actuality. The reason for approximation of these two systems of thought is that they are based on the elements of the universe of possibility ,namely man and the nature around it. On the other hand,these two areas of thought in universality, graduality , perfectionism, intensifying, wishing excellence, and basing on rationality are unanimous. In both fields of thought ,the origin of motion is the first matter(primal matter) of the material world, that is , the indeterminate matter,and the end is pure actuality and abstraction so the actualization of ideal transcendent goals. In mulla sadra’s transcendental theosophy ,there is a theory called “lobs after lobs” which states that the form and matter of one being in the arc of ascent ,becomes the matter of another form. This theory can be observed by studying statute structure of international human rights ,so that the conclusion of international conventions after issuance of non-binding declarations on the same issues ,without damaging to their credit ,indicates another adaptation. for example: conclusion of international covenants (1966) after the issuance of declaration of human rights (1948) or the conclusion on the rights of child (1989) after the issuance of declaration of rights of child(1959).

    Keywords: Human rights system, substantial motion theory, schoolof natural law, universe of possibility, philosophical secondaryintelligible