فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 48 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/07
  • تعداد عناوین: 14
|
  • محمدعلی مجد فقیهی، محمدعلی ریحانی نیا* صفحات 7-26

    خدای متعال در آیه 59 نساء می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» ابهام موجود در این آیه پیرامون واژه «اولی الامر» است که اینان چه کسانی اند که اطاعت آنان در ردیف اطاعت خدا و رسول قرار گرفته و به طور مطلق واجب گردیده است. در مقاله حاضر با تحلیل مفهومی اولی الامر در نظام هندسی سوره نساء، کوشش شده تا مسئله فوق مورد تبیین قرآنی قرار گیرد. روش تحقیق تحلیلی استدلالی و استنباطی با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری است. نظام هندسی سوره نساء ترسیم کننده نظام خانواده و نظام جامعه و روابط اجتماعی مسلمانان می باشد. بر پایه آموزه های این سوره، عدل و امانت؛ ریشه حکومت اسلامی و اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر، اساس جامعه اسلامی است. از نگاه قرآن کریم هر صاحب فرمان یا هر صاحب شانی، اولی الامر نیست. مهم ترین شاخصه های اولی الامر در نظام هندسی سوره نساء عبارتند از: ضدیت با طاغوت، حق حاکمیت، برگزیدگان الهی از میان مردم، برخورداری از علم آسمانی و الهی، صاحب ملک عظیم، عدل و امانت و عصمت. معیار قرار گرفتن چنین شاخصه هایی برای شناخت اولی الامر، تشخیص مصداق آن را آسان می نماید.

    کلیدواژگان: آیه 59 نساء، تفسیر کلامی، اولی الامر، نظام هندسی سوره
  • ایوب امرائی*، مریم نظربیگی صفحات 27-44

    یکی از مسایل چالش زا در قرآن مجید، بحث در خصوص «قتال» است که همواره معرکه آراء مختلف و متعارض بوده است. در آیه: «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذین یلونکم من الکفار» که مضمون محوری آن قتال با کفار هم مرز است، دیدگاه های مفسران نیز گوناگون و متعارض بوده و عملا فهم آن را دشوار کرده است. پژوهش حاضر با هدف دست یابی به تفسیر صحیح از «قتال» در این آیه و با استمداد از روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و شیوه اسنادی در نقل دیدگاه ها و روش تحلیل کیفی و توصیفی محتوا در ارزیابی داده ها، در صدد برآمده تا نخست آراء مفسران مشهور در این خصوص را گردآوری، مقایسه و تحلیل نموده و سپس دیدگاه برگزیده را عرضه کند. نتیجه این مقاله آن است که از بین آراء مورد بررسی، نظریه دلالت آیه بر گسترش اسلام از طریق جهاد ابتدایی با حکومت های معاند هم مرز با جامعه اسلامی، مناسب ترین تفسیر محسوب می شود.

    کلیدواژگان: آیه 123 توبه، آیات جهاد، جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی، کفار هم مرز
  • اکبر رضایی، احمد مرادخانی* صفحات 45-60

    وجوب حج به عنوان یکی از واجبات عبادی اجتماعی دارای شرایطی است که مطابق آیه: «من استطاع إلیه سبیلا» هر مکلفی در صورت استطاعت لازم است حج به جا آورد. از مهم ترین استطاعت ها، استطاعت مالی است که در فرض وجود آن، حج بر زن یا مرد واجب می گردد. درصورتی که زن دارای اموالی از جمله مهریه خود گردد بی تردید حج در صورت تحقق سایر شرایط بر او لازم می شود، پاسخ به این پرسش به خصوص با دین و عندالمطالبه بودن مهر، که اگر مهریه زنی برای مخارج حج او کافی باشد و شوهرش قدرت بر ادای مهریه را دارد و مرد نفقه و مخارج زندگی زن را می پردازد، طلب مهریه بر زن لازم است؟ و در چنین فرضی استطاعت حاصل می گردد؟ دارای اهمیت است و همچنین در صورت وجود یا عروض مفسده، حکم مسئله از جهت شرعی چگونه است؟ در این جستار با روش توصیفی و تحلیلی آیات و اقوال مفسران و فقهاء و ادله فقهی، مورد بررسی قرار گرفته و به نظر می رسد استطاعت امری عرفی است و در موارد مورد سوال استطاعت برای زن حاصل نمی گردد.

    کلیدواژگان: آیه استطاعت، آیات الاحکام، فقه امامیه، حج، مهریه
  • سید محمدرضا علاءالدین*، محمدرضا ستوده نیا صفحات 61-79

    آیات قرآن کریم، الگویی سه مرحله ای را برای تحقق توحید عبادی ارایه کرده است. این الگو بر مراحل سه گانه اقدام، اشاعه و اقامه مبتنی است. مرحله اقدام ناظر به تحقق عملی اوامر و نواهی الهی در رفتار انسان مومن است، در مرحله اشاعه به روش ترویج و گسترش اندیشه و رفتار توحیدی توجه شده است. مرحله اقامه نیز ناظر به نحوه تحقق نظام اجتماعی توحیدی است. تحقق این مراحل، که با یکدیگر رابطه طولی دارند، با هدایت و مدیریت مربی الهی؛ رسول اکرم| انجام می پذیرد. هدف این پژوهش، استخراج و تبیین الگوی عملی تحقق عبودیت در عرصه های فردی، اجتماعی و تمدنی است. روش پژوهش نیز بر مطالعه تفسیری آیات 20 سوره اول مکی به ترتیب نزول مبتنی است. دستاورد پژوهش نیز بازیابی راهکارهای قرآنی تحقق عبودیت در عرصه های فردی، اجتماعی و تمدنی است.

    کلیدواژگان: تفسیر تنزیلی، سور مکی، توحید عبادی، الگوی تحقق توحید عبادی
  • نفیسه فقیهی مقدس* صفحات 81-102

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه مفسران فریقین در آیه 36سوره نور و واکاوی معنایی و مصداقی " بیوت مرفع" نگارش یافته است. آیه 36 سوره نور  از خانه هایی که رفعت داده شده حکایت دارد. کاربست این پژوهش، در حوزه اعتقادی فریقین قابل توجه است؛ چه این که به رغم باور وهابیت در منع بزرگداشت اماکن مقدس و پرهیز از تبرک و تمسک به آثار پیشینیان، کلام الهی اماکنی را رفعت بخشیده و به تبع این ترفیع، رسالت تکریم و بزرگداشت این مصادیق بر جامعه اسلامی لازم است. حاصل نگارش که با روش تحلیلی تطبیقی به انجام رسیده آن است که برخی  مفسران فریقین از مساجد به  عنوان مصداق آیه شریفه یاد کرده و " رفع" آن را ساختن بنای مساجد(مادی) یا تکریم وبزرگداشت آن (باطنی)دانسته اند؛ دیگر مفسران مقصود آیه  را بیوت انبیاء و بیت پیامبرصلی الله علیه و آله  اسلام و خاندان ایشان دانسته و منظور از رفع بیوت را تکریم وبزرگداشت مراقد و مشاهد ایشان و حفظ و صیانت از ویرانی و حضور مستمر در بیوت دانسته اند و گروه سوم نیز حقیقت بیوت را مقام رفیع رسالت و امامت می دانند و معتقدند مراد از رفعت، مقام قرب و وجودهای مقدس اهل بیت عصمت و طهارت است. ارزیابی دیدگاه  مفسران در معرفی مسجد به عنوان مصداق انحصاری آیه، با تکیه بر قراین لفظی و غیر لفظی بیان گر این است که شمول مصداقی آیه از مویدات روایی فریقین برخوردار بوده و منطبق بر قواعد تفسیری است.

    کلیدواژگان: آیه 36 نور، بیوت مرفع، مساجد، اهل سنت، شیعه، تفاسیر فریقین
  • محمدحسین برومند*، امیر جودوی، سامیه شهبازی صفحات 103-120

    مفسران در تفسیر عبارات «انظر کیف کذبوا علی انفسهم» (انعام/24) و «وإنهم لکاذبون» (انعام/28) درباره امکان یا عدم امکان بیان کذب در روز قیامت و اینکه کافران در این آیه درباره چه چیزی دروغ می گویند، اختلاف نظر داشته و آراء ایشان در سه دسته اصلی قابل تقسیم است. این پژوهش با بررسی آراء و دلایل ارایه شده توسط مفسران و با توجه به ارتباط آیات نشان می دهد بیان دروغ در قیامت ممکن است. همچنین درباره اینکه مشرکین در این آیات درباره چه چیزی دروغ می گویند، نشان می دهد جدای از بحث صدق و کذب آرزو و وعده که توسط مفسرین مطرح شده است، در این آیه احساس یا مفهومی از ابراز ایمان وجود دارد که مفسران به آن نپرداخته اند. توجه به عباراتی که در همین آیات و آیات قبل و بعد آنها آورده می شود، نشان می دهد مشرکین در ظاهر تسلیم شده و ایمان آورده اند و دروغ در این آیه مربوط به همین ابراز ایمان مشرکین است.

    کلیدواژگان: آیات24 و 28 سوره ی انعام، «انظر کیف کذبوا علی انفسهم» (انعام، 24)، «وإنهم لکاذبون»(انعام، 28)، دروغ در قیامت، تفسیر تطبیقی
  • سید مهدی رضائی* صفحات 121-140

    علامه  طباطبایی درتفسیر المیزان، در بحث از آیات هفتم وهشتم از سوره مبارکه احزاب، این دو آیه را از آیاتی به شمار می آورد که تلویحا به عالم "ذر" اشاره دارند.علامه  فضل الله، این نظریه  را غیر قابل قبول دانسته و دلالت آن آیات را بر عالم ذر نمی پذیرد. با در نظر گرفتن  تحلیل هر دو مفسر از حقیقت عالم ذر و تبیین ویژگی های آن، و با توجه  به صبغه مباحث فلسفی علامه طباطبایی در ارایه مباحث تفسیری و همچنین مبانی جهان شناسانه ایشان که در آثار متعددشان منعکس گردیده، و با نظربه قراین موجود در آیات مذکور که به اعتقاد نگارنده  برداشت علامه طباطبایی را تایید می نمایند، میتوان اینگونه ادعا نمود که نظر علامه طباطبایی در دلالت این دو آیه بر عالم ذر که نظریه ای بدیع بشمار می آید، بیانی مستدل بوده وازدرجه اتقان بالایی برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: آیات 7 و 8 احزاب، تفسیر تطبیقی، عالم ذر
  • کرم سیاوشی*، فاطمه زهرا عزتی گلمایی صفحات 141-162

    کتاب حکیم الهی که از جانب خداوند حکیم نازل شده، درصورت دارا بودن ویژگی فرازمانی و فرامکانی، قابلیت بهره گیری برای عموم مخاطبان در همه اعصار و امصار را خواهد داشت. این قابلیت در گرو توسعه و تعمیم دلالت ها و معانی آیات قرآن است. بدین سان، لازمه دریافت هرچه بیشتر پیام های این گنجینه الهی و محروم نشدن از مضامین نو به نو آن، پذیرش مقوله توسعه معنایی آیات قرآن است. فرایند و عوامل توسعه معنایی آیات قرآن گاهی برخاسته و به مدد خود الفاظ آیات است و گاه از رهگذر متون یا علوم و دانستنی های دیگر است. در همین راستا، پژوهش حاضر به بازکاوی عوامل و اسباب توسعه معنایی در آیه: «و الشمس تجری لمستقر لها» (یس/38) پرداخته است. تاکنون تحقیق مستقلی پیرامون این آیه سامان نیافته است. نتیجه به دست آمده در این پژوهش،که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته، بیانگر آن است که عوامل درون متنی همچون معنای دقیق و جامع "تجری" ، معانی حرف "لام" در "لمستقر"، معنای ریشه ی "مستقر"، و صیغه "مستقر" و عوامل برون متنی مانند دانش نجوم و هییت جدید، موجب توسعه در مفهوم و دلالت آیه مورد بحث شده است.

    کلیدواژگان: سوره یس، آیه 38، توسعه معنایی، تجری، لمستقر، عوامل برون متنی، عوامل درون متنی
  • محمد شریعتی کمال آبادی، سید مجتبی جلالی*، بهزاد ایزدی صفحات 163-180

    از دیرباز پیرامون منشا انسان های پس از آفرینش حضرت آدم، میان پژوهشگران قرآنی، دیدگاه های مختلفی مطرح بوده است. هدف پژوهش، امکان سنجی و اثبات قابلیت دلایل انتساب انسان ها به حضرت آدم(ع) با تکیه برآیات قرآن است. سوال تحقیق منشا اولیه نسل بشر و ضرورت آن، تفسیر آیات آفرینش انسان با خطاب بنی آدم و پاسخ ابهامات آن است. پژوهش با رویکرد تحلیلی تطبیقی و دلایل عمدتا درون دینی، مساله را مورد کاوش قرار داده است. بر اساس شواهد قرآنی، قواعد اصولی، لغوی، کلامی و دلایلی نظیر:1.حمل الفاظ آیه اول سوره نساء برمعنی حقیقی2. عدم امکان حمل الفاظ آیه برمعنای مجاز بدون قرینه3. دلالت آیه بر کثرت نفسی4. شمول خطابات شفاهیه درعلوم 5. دلالت نفس واحده برآدم(ع)6. معنا و مصداق الناس 7. خطاب بنی آدم به همه انسان ها، می توان نظریه انتساب آحاد بشر به حضرت آدم(ع) را تقویت و استحکام بخشید.

    کلیدواژگان: خلقت انسان، آدم، بنی آدم، نفس واحده، انسان های پیش از آدم، آیه اول سوره نساء
  • محسن قائمی، سید رضا مودب* صفحات 181-202

    شناخت دین سعادت آفرین اسلام، در مرحله نخست با معرفی و تبیین آیات قرآن کریم توسط رسول خداصلی الله علیه و آله صورت گرفت. با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی عصر نزول مانند ابتدایی بودن خط، تعداد اندک افراد دارای قدرت خواندن و نوشتن و گستره جغرافیایی وسیع دعوت، به نظر می رسد که بهترین راه برای تبلیغ دین و معرفی قرآن کریم، «تلاوت قرآن» بوده است. با دقت در آیات قرآن کریم، مشاهده می شود که آثار مختلفی بر تلاوت قرآن مترتب شده است. محور این نوشتار، تاثیرهای تلاوت قرآن بر هدایت قلبی مخاطبان است؛ لذا بر ایجاد و ازدیاد ایمان تاکید شده است. از طرفی، برای تاثیرپذیری از تلاوت قرآن، لازم است که شرایطی در افراد موجود باشد؛ شرایطی همچون «اراده»، «قلب خاشع» و «خود را مخاطب قرآن دیدن» که از مراجعه به آیات به دست می آید. نوشته پیش رو با نگاه به آیات کلام الله و استفاده از متون تفسیری، در صدد بررسی و تبیین بخشی از آثار تلاوت قرآن و شرایط تاثیرپذیری از آن است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، تلاوت، ایجاد ایمان، ازدیاد ایمان، آثار تلاوت، تاثیرپذیری از تلاوت
  • عبدالله اصفهانی، محمود ابوترابی* صفحات 203-219

    آیه 151 بقره و مشابه آن، به دلیل اشتمال بر فلسفه وحی نبوی، علت غایی بعثت و نیاز ضروری و دایمی جوامع بشری به علوم انبیاء، که اختصاص به عصر انحطاط علمی بشر ندارد، همواره مورد عنایت ویژه مفسران، متکلمان و حکمای فریقین بوده است. نقطه عطف آیه فوق، گزاره «و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون» است که علی رغم توافقی که مفسران در «تفسیر مفهومی» آن دارند، «تفسیر مصداقی» آن، همواره معرکه آرا بوده است. پرسش اساسی پژوهش حاضر، که به روش تحلیلی، تطبیقی و بنیادین نگارش یافته، چیستی «تفسیر مصداقی» عبارت فوق، پس از نقادی آرای مفسران شیعه و سنی و گزینش دیدگاه مختار است. دستاورد این پژوهش، ایصال به دو مصداق «مفهوم شناسانه» مشتمل بر: «بخش مهمی از علوم حضوری و حصولی در علوم نظری» و «خصیصه غفلت زدایی وحی در حوزه عقل عملی» و یک مصداق «وجودشناسانه» که شامل مراحل وجودی والای نزاهت های روحی و کمالات اخلاقی است، می باشد.

    کلیدواژگان: تفسیر مصداقی، آیه 151 بقره، گزینش دیدگاه
  • غلامحسین اعرابی، علی احمد ناصح، رضا نجفی* صفحات 221-242

    آیه نوزدهم سوره آل عمران، حقیقت دین را تعبد و تسلیم دانسته، اختلافات را از خودخواهی و ستمگری ناشی می داند. بنابراین اگر چه شرایع در فروع دارای تفاوت هایی هستند، اما دین چیزی جز تسلیم در برابر حق نیست. نگارش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، با استناد به آراء مفسرین به بررسی آیه نوزدهم سوره آل عمران پرداخته است. نتایج نشان می دهد که سه محور توحید، معاد و عدل می تواند پیروان ادیان آسمانی را در کنار هم قرار داده، راه تفرقه و تشطط اجتماعی را مسدود نماید. از این رو قرآن کریم در شیوه تربیتی خود از باورهای اعتقادی استفاده کرده است. در نتیجه دین در سه قسم اساسی دسته بندی شده است که عبارتند از دین حق، دین باطل و دین ثابت. با مبنا قرار گرفتن دین ثابت، وحدت اجتماعی می تواند نتیجه وحدت اعتقادی -در میان پیروان ادیان توحیدی- باشد.

    کلیدواژگان: آراء مفسرین، تربیت، وحدت ادیان، آیه نوزدهم آل عمران
  • معصومه امامی*، طلعت حسنی بافرانی صفحات 243-258

    تجسم، تجسد و یا تمثل عمل، تعابیری است که گر چه مضمون آن  با صراحت در قرآن و روایات بسیاری مطرح شده اما خود این اصطلاح در متون روایی و آیات قرآن دیده نمی شود.طبق آیات قرآن، مراد از تجسم اعمال این است که جزای اعمال انسان ها، صورت باطنی و ملکوتی همان اعمال دنیوی آن ها می باشد و جزا و عمل اتحاد و عینیت دارند. اهمیت این موضوع را می توان از دو جهت بررسی کرد، یکی از جهت پاسخگویی به شبهاتی که با معاد و عدل الهی در کیفر گناهان مرتبط است و جهت دیگر، اثر تربیتی آن است؛ بدین صورت که انسان اگر ایمان داشته باشد که عمل وی از بین نرفته و از او جدا نخواهد شد، مراقبت بیشتری بر اعمالش خواهد داشت. این نوشتار به طرح دیدگاه دو مفسر بزرگ معاصر(علامه طباطبایی و علامه فضل الله) به عنوان دو تن از موافقان و مخالفان نظریه ی تجسم اعمال، به روش تطبیقی پرداخته و با نقد و بررسی ادله ی آنها در نهایت دیدگاه علامه طباطبایی(ره) را تقویت می کند.

    کلیدواژگان: قرآن، معاد، تجسم اعمال، علامه طباطبایی، علامه فضل الله
  • سید محمود حسینی واشان*، محمدحسن زمانی صفحات 259-280

    اسلام دین جامعی است که برای تمامی ساحت های زندگی انسان برنامه دارد. گاهی سخن از محتوای برنامه ها است که در این زمینه از صدر اسلام گفتارها و نوشتارهای تفسیری، روایی، اخلاقی، اعتقادی و... به آن پرداخته اند. گاهی سخن از فرایند و طرح کلی است که به پردازش باورها و نحوه عملی سازی و به کارگیری آن در زندگی می پردازد. اگر پردازش باورها را مجموعه عملیاتی که روی باورها صورت می گیرد تا هدف نهایی آن تحقق یابد، فرایند پردازش باورهای دینی از منظر آموزه های قرآنی و تفسیری شامل هفت مرحله خواهد بود؛ تولید، تعالی (فرابری)، گزینش، طبقه بندی، توسعه، تثبیت و پیاده (عملی) سازی باورها.پیاده سازی نیز شامل فرایندی است که در دو بخش فردی و اجتماعی تحقق می یابد. مراحل تحقق آن در فرد شامل: شروع هدفمند، عادت، سجیت، شاکله و شان است؛ مراحل تحقق آن در جامعه نیز اشاعه، تبلیغ، اقامه، سنت و تمدن سازی است که انسان با طی این مراحل می تواند به عالی ترین مراتب و اهداف برسد.

    کلیدواژگان: فرایند، پردازش باورها، رفتارها، عملی سازی، قرآن، تفسیر
|
  • Mohammad Ali Majd Faqihi, Mohammad Ali Reihani Nia* Pages 7-26

    The Almighty God in verse 59 of Nisa says: O ye who believe! Obey Allah, and obey the messenger and those of you who are in authority. The problem to be solved in the verse is about those of authority whose obedience has been considered as that of God and His prophet and as being absolutely, wajib, necessary. In the present article, with the conceptual analysis of the phrase Ulu al-Amr in the geometric system of Surah Nisa', an attempt has been made to explain the above issue in the Qur'an. The research method is analytical-argumentative and inferential using library and software resources. The geometric system of Surah An-Nisa' depicts the family system and the system of society and social relations of Muslims. According to the teachings of this surah, justice and trust are taken as the basis of Islamic rule and obedience to God and the Messenger and Ulu al-Amr form the basis of Islamic society. From the point of view of the Holy Qur'an, it is not the case that every possessor of command or any possessor of dignity be taken as Ulu al-Amr. The most important characteristics of Ulu al-Amr in the geometric system of Surah An-Nisa' are considered as: opposition to false deities, Taghut, sovereignty, being Divinely elected from among the people, being of Divine knowledge, possessor of great property, mulk a`zim, justice, trustworthiness and infallibility. Paying attention to such characteristics would lead easily to recognizing Ulu al-Amr.

    Keywords: Verse 59 of Nisa`, Theological Interpretation, Ulu al-Amr, the Geometric System of Surah
  • Ayub Amraei*, Maryam Nazarbeigi Pages 27-44

    One of the most challenging issues in the Qur'an is the debate over "fighting", which has always been a battleground for different and conflicting views. In the verse: "O ye who believe! Fight those of the disbelievers who are near to you!" The present study aims to infer a Analytical Comparison of the Commentators' Opinions correct interpretation of "fighting" in this verse by using a librarian method in collecting materials and documentary methods in quoting views and the a qualitative and descriptive way of content analysis in evaluating data, it seeks to study the opinions of famous commentators comparatively and analytically at first and then, present the preferred view. The conclusion of this article is that among the studied views, that viewing the verse as being on the case of spread of Islam through primary jihad with the opponent governments in the borders of Islamic society is the most appropriate interpretation.

    Keywords: Verse 123 Repentance, Verses of Jihad, Primary Jihad, Defensive Jihad, Infidels
  • Akbar Rezaei, Ahmad Moradkhani* Pages 45-60

    Hajj as one of the devotional-social necessary religious duties, has special conditions among which is Muslim`s financial ability referred to in the verse:  for him who can find a way thither, with this regard Hajj would be necessary for every man and woman. Given financial ability of a woman, Hajj would undoubtedly be legally necessary to her in the case of other conditions. Given her properties including her marriage portion. Now the question arises: may the women demand her portion, providing its being enough for Hajj, from her husband with regard to the fact that her husband will pay for all all needs in their common life? Trying to reply the question is more emphasized regarding the case that the very marriage portion be sufficient for the woman to become of financial ability for Hajj and the portion have been written as receiveable at any time demanded. Such being the case, may the financial ability be counted as legal? And again, if the demand leads to case of illegacity what may be taken as a lawful rule? In this study, the descriptive and analytic method has been used and the Quranic verses in the field and the views of commentators and jurisprudents have been surveyed and, finally, it seems that financial ability is something based on common sense and in the case mentioned it would not occur.

    Keywords: the Verse of Financial Ability, Verses of the Rules, Imami Jurisprudence, Hajj, Marriage Portion of Women
  • Seyyed Mohammad Reza Ala`Oddin*, Mohammad Reza Sotoudeh Nia Pages 61-79

    The verses of the Holy Quran provide a three-step model for the realization of monotheism. This model is based on the three stages of action, dissemination and establishment. The stage of action is concerned with the practical realization of divine commands and prohibitions in the behavior of the believer. In the stage of dissemination, attention is paid to the method of promoting and spreading monotheistic thought and behavior. The establishment stage also looks at how the monotheistic social system is realized. Realization of these stages, which have a longitudinal relationship with each other, under the guidance and management of a divine instructor, the Prophet (s) is done. The purpose of this study is to extract and explain the practical model of realization of devotion in individual, social and civilizational fields. The research method is based on the interpretive study of the verses of the first 20 Meccan surahs in descending order. The result of the research is the retrieval of Quranic strategies for the realization of devotion in individual, social and civilizational fields.

    Keywords: Revelational Comment, Meccan Surahs, Devotional Monotheism, The Operational Model of Devotional Monotheism
  • Nafise Faghihimoghadas* Pages 81-102

    The purpose of this study is to analyze the meaning and purpose of the "lofty houses" in verse 1 of Sura Noor. The application of this research is remarkable in the area of ​​Friedrich's belief that despite the Wahhabism belief in the prohibition of worshiping sacred places and avoiding the blessings of the ancestors, the divine word of the places was fulfilled and consequently, the mission was honored and celebrated. This is necessary for Islamic society. Investigating the Farraginian interpretations reveals numerous facts about the houses of refinement and comparing and contrasting the Farraginian interpretations can be obtained. The result of a comparative analytical writing is that some Farragin commentators have referred to the mosque as a reference to the noble verse and have "dismissed" it as a (material) mosque building or tribute (esoteric); Also, the verse is considered to be the home of the prophets and the house of the Prophet (PBUH) Islam and his family, and they respect the respect and care of their observance and observance and protect and preserve the destruction and constant presence in their home.The

    Keywords: 58, 5000 Verse 1: Surat al-Noor, Rafi houses, Sunnite commentaries, Shiite commentaries
  • Muḥammad Ḥūsayn Barūmand*, Amir Jūdavī, Sāmīyeh Shahbāzī Pages 103-120

    Comparative Study of the Interpreters’ Ideas about the Interpretation of “Unẓur Kayfa Kadhabū ʿAlā Anfusihim”(Q. 6:24)  and “va Innahum la Kaẓebūn”(Q. 6:28) Based on the Relationship of Verses  Abstract: There is a difference of opinion among Quranic interpreters regarding the possibility or impossibility of lying on the Judgment Day which has been posited in the verses 24 and 28 of Chapter 6, Sūrat l-anʿām. Their opinions can be divided into three main categories. Investigating these notions and considering the relationship between the verses, the present research paper shows that lying is possible on the Judgment Day and that, apart from the discussion of truth and falsity of the wishes of the polytheists as conceived by the interpreters and given the aforementioned verses and the words mentioned in previous and next verses, one can argue that the polytheists finally surrender and believe in God. Lie in this verse is related to this expression of belief by the polytheists.

    Keywords: Verses 24, 28 of Sūrat l-anʿām (Q.6:24, 28), “Unẓur Kayfa Kadhabū ʿAlā Anfusihim” (Q.6:24), “va Innahum la Kaẓebūn” (Q.6:28), Lying on the Judgment Day, Comparative Study
  • Pages 121-140

    Allame Seyed Mohammad Hosein Tabatabaei in Almizan as discussing about sura Ahzab and experesing the commentary notes of verses seventh and eighth, considers these two verses among other verses that implicitly point to Aalam e Zar (Zar world) and announces its realization and subjects related to. Ayatollah Seyed Mohammad Hosien Fazlollah considers this opinion of Allame Tabatabaei unacceptable and rejects verses’ indication for Alame Zar. Regarding both commentators’ analyzes of Alame Zar and its attributes, and considering philosophical attitude of Allame Tabatabaei in giving commentary issues and also looking at his foundations of cosmology which are reflected in his works and also the evidence in specified verses that the author believes in their confirmation for Allame Tabatabaei’s impression, it’s possible to say that Allame Tabatabaei’s viewpoint in the implication of these two verses to Alam e Zar which is a newfound and unprecedented theory, is more accurate and reasonable and has a higher level of confidence and secure.

    Keywords: comparative study, verses 7, 8 of sura al, ahzab, world of zar
  • Pages 141-162

    The Book of the Divine Wisdom, revealed by God the Wise, will have the potential to benefit the general public in all Times and places if it has a Beyond Time and Out of place character. This capability depends on the development and generalization of the meanings of the verses of the Qurchr('39')an. Therefore, it is imperative that we receive more and more the messages of this divine treasure and not be deprived of its new content by accepting the concept of semantic development of the verses of the Qurchr('39')an. The process and factors of the semantic development of the verses of the Qurchr('39')an are sometimes raised by the help of the verses themselves, and sometimes by the passage of texts or other knowledges. In this regard, the present study deals with the reinterpretation of the factors and the means of semantic development in verse: "«و الشمس تجری لمستقر لها» (یس/38) . So far, no independent research on this verse has been organized. The results of this descriptive-analytic study indicate that intrinsic factors such as the precise and comprehensive meaning of "تجری", the meaning of the letter "لام"" in " لمستقر", the root meaning of " مستقر", And concluding " مستقر" and extraterrestrial factors such as astronomical knowledge and the new board have given rise to the concept and implication of the verse in question.

    Keywords: Surah Yasin, verse 38, Semantic Development, Experimental, Linguistic, External Contextual Factors, Intertextual Factors
  • Pages 163-180

    Quranic scholars have long held different views on the origin of human beings after the creation of Adam. The purpose of this research is to assess the feasibility and prove the capability of the reasons for attributing human beings to Adam (AS) by relying on the verses of the Qurchr('39')an. The question of research is the primary origin of the human race and its necessity is the interpretation of the verses of human creation addressed to human beings and the answer to its ambiguities. The research has explored the issue with a comparative analytical approach and mainly intra-religious reasons. Based on Quranic evidence, principles, lexical, theological rules and reasons such as: 1. Carrying the words of the first verse of Surah An-Nisa chr('39')in the true sense 2. Impossibility of carrying the words of the verse in the permissible sense without symmetry 3. The meaning of the verse on plurality of souls 4. Inclusion of oral speeches in the sciences 5. The meaning of the single soul of Adam (AS) 6. Meaning and example of people 7. Addressing human beings to all human beings, the theory of attribution of human beings to Adam (AS) can be strengthened and strengthened.

    Keywords: creation of man, Adam, human beings, the soul of one, human beings before Adam, the first verse of Surah Nisa
  • Pages 221-242

    The nineteenth verse of Surah Al-Imran considers the truth of religion as worship and submission, and distinguishes differences from selfishness and oppression. God has said that although there are differences in the Sharichr('39')a, the religion is nothing but submission to the truth. The present article has studied the content of the nineteenth verse of Surah Al-Imran by descriptive-analytical method, citing the opinions of the commentators. The results show that the three axes of monotheism, resurrection and justice can bring the followers of the heavenly religions together and block the path of division and social confusion. Hence, the Holy Qurchr('39')an has used beliefs in its educational method. As a result, religion is divided into three basic categories, which are true religion, false religion and fixed religion. Based on a fixed religion, social unity can be the result of religious unity among the followers of monotheistic religions.