فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 32، فروردین و اردیبهشت 1401)

نشریه طبیعت ایران
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 32، فروردین و اردیبهشت 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/01
  • تعداد عناوین: 29
|
  • سخن مدیر مسئول
  • عادل جلیلی* صفحات 3-4

    براساس تجربیات علمی و عرفی جهانی، از گونه های گیاهی به دو روش «حفاظت در رویشگاه » و «حفاظت خارج از رویشگاه » حمایت میشود. حفاظت در رویشگاه توسط دستگاه ها و سازمان های متولی و مسیول مانند سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداریکشور و سازمان حفاظت از محیط زیست در اکوسیستمهای طبیعی انجام می شود. حفاظت خارج از رویشگا ه ها با محوریت باغ های گیاهشناسی، کلکسیون ها و بانکهای ژن است.پیچیدگی اکوسیستمها از یک سو و دخالت بی حد و حساب انسانها در طبیعت از سوی دیگر سبب شده است، تغییرات در تنوع گونه های گیاهی و روند انقراض بسیار فراتر از میزان تاثیرگذاری دو روش حفاظت، به ویژه حفاظت خارج از رویشگاه باشد. علاوه براینکه باید با رعایت استانداردها در مدیریت محیط های طبیعی، محوریت حفظ تنوع زیستی را مدنظر قرار داد، ضروری است در حفاظت از گونه های گیاهی در مقیاس حفاظت خارج از رویشگاه، رویکرد نزدیک به طبیعت اعمال شود.

  • دیدگاه ها
  • محسن کلاگری*، خسرو میرآخورلو، آزاده صالحی، فاطمه احمدلو، سارا تیموری، ابوالفضل جعفری، سعیده اسکندری، رضا باقری، محمدکاظم عراقی، محمدباقر خدایی، رفعت الله قاسمی صفحات 9-19

    ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود کمی و کیفی تولید چوب در صنوبرکاری های کشور و تعیین نقاط ضعف و رفع نواقص و ایرادات فنی می تواند منجر به ارایه راهکارها و پیشنهادهای علمی تاثیرگذار جهت افزایش تولید چوب و بهبود بهره وری تولید گردد. در این گزارش در مرحله اول وضعیت کمی و کیفی موجود صنوبرکاری کشور شامل تعیین سطوح زیر کشت، وضعیت کمی و کیفی تولید چوب سرپا درختان در استانهای صنوبرخیز کشور و نیز ظرفیت های علمی و فنی که حاصل نتایج دستاوردهای تحقیقاتی است و نیز پتانسیل ها و اراضی مستعد صنوبرکاری کل کشور به عنوان یک ظرفیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به وضعیت موجود از نظر تولید کمی و کیفی چوب، مشکلات و موانع تولید شناسایی و بر اساس نتایج مطالعات انجام شده راهکارهای علمی، فنی، اجرایی و ترویجی لازم ارایه می گردد. میزان نیاز فعلی و چشم انداز نیاز آینده صنایع به مواد اولیه چوب برای دوره 10 ساله نشان می دهد که چوب مصرفی از طریق زراعت چوب حدود 12 میلیون متر مکعب برآورد می شود. نتایج بررسی سازمان های اجرایی و بخشهای تحقیقاتی کشور بیانگر آن است که سطوح فعلی زراعت چوب در کشور امکان افزایش را دارد. با تعیین قابلیت ها و پتانسیل های توسعه زراعت چوب در کشور می توان میزان برداشت سالانه چوب را افزایش داد. نتایج بررسی توانایی رشد ارقام پرمحصول صنوبر (40-35 مترمکعب در هکتار در سال) نشان داده که تولید چوب مورد نیاز کشور از طریق زراعت چوب با مساحت 300 هزار هکتار قابل حصول می باشد که در یک برنامه ریزی 10 ساله بدست خواهد آمد.

    کلیدواژگان: صنوبر، زراعت چوب، تولید چوب، ترویج
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • حبیب زارع* صفحه 20
  • دیدگاه ها
  • عباس گرجی چاکسپاری*، خلیل کریم زاده اصل، روح الله رحیمی صفحات 21-24

    پدیده هایی مانند رشد جمعیت و تغییر اقلیم باعث می شوند مسایلی همچون امنیت غذایی و حفظ محیط زیست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. در نتیجه، پیاده سازی مدیریت پایدار در کشاورزی و نیاز به حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و مقابله با پدیده هایی همچون بیابان زایی و بحران آب، روز به روز بیشتر نمود پیدا می کنند. به عنوان نمونه در منطقه صحرای جنوب آفریقا، علی رغم سرمایه گذاری های صورت گرفته هنوز، به علت افزایش جمعیت، ناامنی غذایی از شرق تا غرب این منطقه گسترده شده و واردات غذایی طی چهل سال گذشته افزایش یافته است. همچنین مسئله امینت غذایی و محیط زیست، در کشورهای منطقه خاورمیانه، از ایران تا مراکش نیز یک مسئله بسیار مهم و حیاتی می باشد. یکی از بهترین راهکارها در مواجه با این بحران ها توجه به مسئله توسعه مکانیزاسیون و مدیریت آن می باشد. اگر به طور دقیق در مورد رویکرد و اهداف اصلی مکانیزاسیون تفکر شود، بدون شک این دیدگاه میسر خواهد شد که کلید طلایی گمشده در مسیر رسیدن به اهداف اصلی کشاورزی و منابع طبیعی ، توسعه مکانیزاسیون می باشد. اما متاسفانه عدم شناخت کافی از مفاهیم اصلی مکانیزاسیون باعث شده تا بیشتر افراد، منظور از توسعه مکانیزاسیون را تنها به افزایش ماشین و ادوات مختلف در زمین نسبت دهند. البته هیچ تفکری منکر نقش موثر فناوری و نیاز به توسعه و بکارگیری آن در حوزه های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی نیست اما آنچه در این مورد نادیده گرفته می شود توجه به مسئله اصول مدیریتی توسعه مکانیزاسیون می باشد.

    کلیدواژگان: مکانیزاسیون منابع طبیعی، توسعه مکانیزاسیون، مدیریت پایدار، شاخص مکانیزاسیون
  • علی محبی* صفحات 25-32

    ابر چالش های منابع طبیعی کشور بیابانزایی، تغییر اقلیم، تغییرات هیدرولوزیک و تغییر کاربری اراضی(مهم ترین آنها برداشت معادن و تبدیل دیم زار) ، معرفی شده اند. راهکارهای کاربردی نیز به ترتیب حفاظت، انجام تحقیقات و پایش تاثیر تغییرات اقلیمی برمحیط زیست، تامین حقابه طبیعت و تغییر چارچوب نظری تدوین برنامه های توسعه ای کشور از مدیریت منابع محور به خدمات محور بیان شده است (جلیلی، 1399). با نگاه اجمالی به راهبردهای اشاره شده در فوق می توان مقوله حفاظت را به عنوان هسته مرکزی راهکارها معرفی نمود. حفاظت جنبه های مختلفی را شامل می گردد که از جمله آنها، حفاظت در برابر آتش سوزی، تغییر کاربری، پروژه های عمرانی و معادن، مدیریت چرا، حفاظت مستقیم از عرصه ها، واگذاری ها و.. را می توان نام برد. هر کدام از آنها نیز رویکرد های مدیریتی خاص خود را می طلبند. در کشور ما تنها مدل مدیریت این منابع ، سناریوی مدیریت دولتی است که خود با محدودیت های درونی و بیرونی بسیاری مواجه بوده و شواهد و نتایج تحقیقات از تخریب کمی و کیفی روز افزون این منابع با ارزش در سایه مدیریت فوق حکایت دارد (محبی، 1400 و1397 الف و ب) و (فیاض، 1395) . بنابراین به نظر می رسد بررسی نارسایی های مدیریت کنونی به منظور تغییر یا اصلاح قوانین، ساختار و عملکرد تشکیلات مدیریتی موجود و یا ارایه چارچوب مدیریتی جدید برای عرصه های ملی از ضروریات باشد.

    کلیدواژگان: مدل، حفاظت، مراتع، ایران
  • نامه های علمی
  • ابراهیم زرقانی، محمدابراهیم فرآشیانی*، سودابه امینی صفحات 33-44

    با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه استراتژیک، گستردگی جنگل ها و مراتع آن و امکان استقرار آفات و بیماری های نوظهور در آن، توجه ویژه به شیوه های پایش آفات و بیماری ها و پدافند غیرعامل در بخش های جنگل و مرتع، به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های کشور ضروری است. بنابراین، باید با پایش مداوم و مستمر در عرصه های منابع طبیعی از بروز مخاطرات زیستی (آفات و بیماری های گیاهی) جلوگیری کرد. روش های کاربردی و متفاوتی در پایش آفات و بیماری ها وجود دارد، از مهم ترین این روش ها می توان به عرصه گردشی، استفاده از شبکه های پایش اجرایی کشور (کارشناسان جنگل ها، مراتع و حفظ نباتات)، شبکه فراگیر اطلاعاتی برای اخذ گزارش ها، بانک اطلاعاتی (اطلاعات فون و فلور کشورهای همسایه) و سنجش از دور مثل استفاده از پهباد، روش های مولکولی و استفاده از تله های نوری و فرمونی اشاره کرد. مطالعه پیش رو به بررسی موثرترین روش های پایش آفات و بیماری های نوظهور و باز ظهور جنگل ها و مراتع پرداخته است.

    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، روش های پایش، جنگلها و مراتع
  • غلامحسن رنجبر*، فرهاد دهقانی، محمدحسن رحیمیان صفحات 45-50

    گونه های مختلف سالیکورنیا (Salicornia spp.) پراکنش وسیعی در بسیاری از مناطق دنیا دارند. در ایران نیز تنوع بسیاری از این گونه در فلور گیاهی کشور مشاهده می شود. این گیاه ارزش اقتصادی بالایی از نظر تولید روغن خوراکی، ایجاد پوشش سبز برای جلوگیری از فرسایش اراضی، ترسیب کربن، مصرف به صورت سبزی خوراکی و انواع ترشیجات و تولید فراورده های گیاهی در طب سنتی، نمک سبز و علوفه دارد. مطالعه انجام شده روی گونه و اکوتیپ های مختلف بومی سالیکورنیا در کشور شامل Salicornia sinus persica، S. persica Akhani subsp. persica و اکوتیپ های گرگان و ارومیه نشان می دهد، این گونه ها قادرند در شرایط استفاده از آب دریا (خلیج فارس) با شوری 60 دسی زیمنس بر متر، زیست توده خشکی در جنوب کشور در حدود 4/10 تن در هکتار تولید کنند. با توجه به سازگاری و طول دوره رشد طولانی تر، عملکرد گونه Salicornia sinus persica بسته به زمان برداشت می تواند حداقل 40درصد بیشتر از حد متوسط باشد. به نظر می رسد با کاشت این گیاه در مناطق ساحلی، ضمن توسعه زنجیر ارزش گیاه، می توان بخشی از علوفه مورد نیاز دام را نیز تولید کرد. هرچند ارزیابی اقتصادی و محیط زیستی توسعه کاشت سالیکورنیا در این مناطق نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

    کلیدواژگان: آب دریا، خلیج فارس، زنجیره ارزش، زیست توده، شورزیست
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • پریسا پناهی* صفحه 52
  • نامه های علمی
  • بهرام ناصری*، فرزاد شفیع زاده، محسن نورشاد، یزدانفر آهنگران، قهرمان رضائی صفحات 53-58

    فرایندهای مرتبط با حفظ تنوع زیستی برای اجرای بهترین راهبردهای حفاظتی انجام می شود. در این رابطه، دو راهکار مهم حفاظت درون جا و برون جا با تکنیک های متفاوت وجود دارد. اگرچه راهبرد های حفاظت درون جا بهترین گزینه را برای مراقبت بلندمدت از تنوع زیستی ارایه می دهند، اما بقای کوتاه مدت بسیاری از گونه های در معرض تهدید به راهبرد های حفاظت برون جا بستگی دارد. شمشاد هیرکانی، جزو معدود گونه های درختی همیشه سبز جنگل های هیرکانی است که طی دهه 1390 با دو مشکل اساسی بیماری سوختگی برگ (1391) و آفت شب پره (1395) روبه رو شد و با خشکیدگی سطح زیادی از رویشگاه های این گونه، ادامه بقای آن به شدت در معرض تهدید قرار گرفت. در این باره و با هدف حفظ ژنوم گونه، دو روش نگهداری بذر در شرایط فراسرد و کاشت نهال در خارج از رویشگاه اصلی پیشنهاد شد. در اجرای روش دوم، برخی از قطعات عرصه مرکز بذر جنگلی که طی سال های گذشته با گونه های مختلف نمدار، بلوط بلندمازو و داغداغان جنگل کاری شده بودند، در نظر گرفته شد و نهال های تولید شده در نهالستان های دولتی و خصوصی در آن کاشته شدند. در این پروژه، در مجموع 60،036 نهال چندساله شمشاد هیرکانی در سطح شش هکتار و در زیر اشکوب باغ های بذر سنواتی از گونه های مختلف کاشته شد. با ادامه برنامه توسعه کاشت، سطح موجود به 13 هکتار و تعداد نهال های کاشته شده به حدود 130 هزار اصله افزایش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: برون جا، حفاظت، درون جا، کاشت نهال
  • یوسف محمدی*، شیوا قیطران پور سهریق صفحات 59-64

    در سند توسعه منابع طبیعی ایران در افق 1404 حدود 2.200.000 هکتار جنگل کاری و احیای جنگل در چهار برنامه پنج ساله پیش بینی شده، که از این سطح، 100.000 هکتار مربوط به جنگل ارسباران است. تعیین محاوط بذرگیری و تشکیل باغ بذر از مطمین ترین مسیرهای تامین بذر و نهال با کیفیت برای رسیدن به اهداف سند توسعه منابع طبیعی است، به طوری که 1) بذر استاندارد در اختیار بخش اجرایی قرار می گیرد و 2) پس روی ژنتیکی جنگل اتفاق نمی افتد. آردوج (Juniperus foetidissima Willd) یکی از عناصر باقی مانده و گونه در معرض تهدیدی است که در ترکیب و تنوع عناصر رویشی جنگل های ارسباران جایگاه ویژه ای دارد. این گونه درختی مقاومت زیادی به شرایط نامساعد محیطی دارد و در حال حاضر بیشتر درختان آن در سخت ترین شرایط زیستی به سر می برند. در این مطالعه، بر اساس تعداد محوطه های بذری و پراکنش آنها، تعداد پایه های بذری و فاصله بین آنها، مساحت محوطه های بذری و صفات پایه های الیت، هشت منطقه در جنگل ارسباران به عنوان محاوط بذرگیری اولیه شناخته شدند. مختصات جغرافیایی و نقشه این مناطق نشان می دهد، توزیع جغرافیایی مناسب و متوازنی برای محاوط بذرگیری آردوج در جنگل های ارسباران وجود دارد. انجام مطالعات مولکولی، آزمون نتاج روی پایه های این مناطق، همچنین مطالعات ژنتیکی روی این محاوط برای بررسی تنوع و ساختار ژنتیکی، تهیه شناسنامه مولکولی و تعیین قرابت های ژنتیکی بین و درون جمعیت های مختلف آردوج برای تشکیل باغ بذر می تواند بسیار سودمند باشد.

    کلیدواژگان: آردوج، احیای جنگل، ارسباران، باغ بذر، جنگل کاری، محاوط بذرگیری
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • علی پورقربان* صفحه 65
  • فاطمه رئیسی* صفحه 66
  • گفتگوهای چالشی
  • احمد رحمانی* صفحات 67-89

    تغییرات اقلیمی در جهان و آثار آن در کشور به ویژه خشک سالی و استرس آبی بر اکوسیستم های طبیعی در سال های اخیر، سبب بروز پدیده هایی از جمله زوال برخی از اکوسیستم ها شده و توجه مسیولان کشور را برای چگونگی مواجه شدن با این پدیده ها به خود جلب کرده است. در این رابطه، پایش عرصه های طبیعی اعم از جنگل ها، مراتع و بیابان ها با هدف دست یابی به اطلاعات صحیحی، که روند تغییرات این اکوسیستم های طبیعی را نمایان کند، از ضروریاتی است که برای مدیران کشور در تدوین برنامه های اجرایی، لازم و حیاتی است. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، برنامه های جامعی را برای آماربرداری و پایش اکوسیستم های طبیعی کشور در دست اجرا داشته است. به دلیل اهمیت این برنامه ها، نشریه طبیعت ایران در بخش گفت وگوی چالشی این شماره، با حضور دست اندرکاران این برنامه کلان، موضوع پایش اکوسیستم های طبیعی مهم کشور را بررسی و مختصری از نتایج به دست آمده را تبیین می کند.مهمانان این گفت وگو آقایان دکتر عادل جلیلی، دکتر مهدی پورهاشمی، دکتر محمد خسرو شاهی، دکتر علیرضا افتخاری، دکتر محمدابراهیم فراشیانی و سرکار خانم دکتر فاطمه سفیدکن هستند.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • حسین بتولی* صفحه 92
  • نگاهی به طبیعت ایران
  • حسین بتولی* صفحات 93-110

    تپه های ماسه ای ریگ بلند آران و بیدگل، به مساحت تقریبی 168٬000 هکتار، در شمالی ترین منطقه استان اصفهان قرار گرفته است. در این گستره شنزار، انواع تپه های ماسه ای طولی، عرضی، ستاره ای و بارخان توزیع شده اند. ساختار کلی خاک منطقه، بیشتر شنی سبک و در برخی نقاط توام با ذرات گچ و کوارتز است. پهنه ماسه ای ریگ بلند به شکل نعل اسب از منطقه مرنجاب آغاز شده و تا شمال شهر آران و بیدگل امتداد یافته است، سپس، به طرف شرق تا شمال شهر ابوزیدآباد گسترش می یابد. تپه های شنی ریگ بلند، از بزرگ ترین ماسه زارهای استان اصفهان و پنجمین شنزار بزرگ در بیابان های کشور است. این منطقه در محدوده ارتفاعی حداقل 780 متر و حداکثر 1100 متر از سطح دریا قرار دارد. میانگین بارندگی سالیانه در این منطقه، 120 میلی متر است که بیش از 50درصد از آن در فصل زمستان روی می دهد. میانگین درجه حرارت مطلق سالیانه، بین 13- تا 48+ درجه سانتی گراد در نوسان است. گستردگی تپه های شنی این پهنه بیولوژیک، دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی است که به ویژه طی دو دهه اخیر، مورد علاقه بسیاری از طبیعت گردان قرار گرفته است. پوشش گیاهی این منطقه ازنظر حاکمیت شرایط بوم شناسی ویژه بیابان، بیشتر شامل گیاهان یک ساله و زودگذر بهاره، گونه های بوته ای چندساله و پایا و درختچه های بادوام و بردبار در برابر انواع تنش های محیطی است. تنوع گونه ای گیاهان بومی مستقر در ماسه زارهای ریگ بلند، نیازمند برنامه ریزی های مدونی در رابطه با حفاظت از رستنی های این زیست بوم در آینده است.

    کلیدواژگان: ریگ بلند تپه های شنی، گیاهان مقاوم به خشکی، بیابان، فرسایش بادی
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • مریم حسینی* صفحه 111
  • ستون ها
  • عادل جلیلی*، مصطفی جعفری صفحه 112

    1-در لابلای خبرهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی، چند خبر به عناوین مختلف تکرار می شوند: آزادسازی سواحل دریا، تخریب ویلاها در عرصه های طبیعی، ساخت و ساز در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران، جلوگیری از ساخت و ساز در داخل جنگل و از این قبیل موضوعات. سوال اساسی این است که این ساخت و سازها که در جای نامناسب اتفاق افتاده، ناشی از خلا قانونی است یا قانون اعمال نمی شود؟ قوانین متعدی در منابع طبیعی و بخش کشاورزی وجود دارد که جهت حفظ این عرصه تصویب شده است ولی عملا یا ناقص اجرا شده و یا اصلا اجرا نشده است که در این ارتباط به صورت مصداقی موضوع قابل بررسی است؛2-گروه کاری دوم (WGII) هییت بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) در تداوم اجرای وظایفی که در رابطه با ارزیابی جهانی تغییر اقلیم بر عهده دارد، ششمین گزارش خود را با محتوی اثرگذاری، سازگاری و آسیب پذیری (Impact, Adaptation, and Vulnerability) در 28 فوریه 2022 با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز رییسIPCC  منتشر کرد.در تهیه این گزارش، 270 نفر دانشمند از 67 کشور مشارکت داشتند که با بهره گیری از همکاری 675 نفر و با بررسی بیش از 34000 سند علمی، شامل مقالات داوری و چاپ شده (که در متن به آنها ارجاع داده شده است)، گزارش ارزیابی را ارایه کردند.فصل بندی گزارش گروه کاری دو، براساس تقسیمات جغرافیایی قاره ای، تنظیم و ابعاد مختلف آثار تغییرات اقلیمی بر بخش های مختلف بررسی شد. تقسیمات مورد نظر شامل آفریقا، آسیا، استرالیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و جزایر کوچک است که در نقشه زیر مشاهده می شوند.

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 113

    باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از چندین هزار باغ گیاه شناسی در دنیاست، که به عنوان بزرگ ترین و زیباترین باغ گیاه شناسی در منطقه خاورمیانه (با وسعت حدود 150 هکتار)، در منطقه غرب استان تهران واقع شده است. این باغ که یک پروژه منحصر به فرد در زمینه پژوهش و مطالعه گیاهان و طراحی منظر در ایران است شامل مجموعه ای از فضاهای سبز بسیار زیبا همچون باغ صخره ای، دریاچه، جنگل کاری، آبشار، گیاهان پوششی و چمن، میادین و بلوارها و نیز گونه های ارزشمند گیاهی است. مجموعه های گیاهی موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران، در سه گروه اصلی رویشگاه های داخلی ایران (مجموعه های رویشی خزر، زاگرس، البرز و ایرانی- تورانی)، رویشگاه های خارجی (مجموعه های رویشی اروپا، قفقاز و آذربایجان، پهن برگان همیشه سبز، امریکا و هیمالیا) و مجموعه های موضوعی مثل باغ سیستماتیک، مجموعه گیاهان دارویی و معطر، باغ گیاهان پیازی ایران و... ایجاد شده و بیش از 4000 گونه گیاهی را در خود جای داده است.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • غزل روستاپیشه* صفحه 114
  • دانشمندان ایرانی
  • مهدی زهدی* صفحات 115-123

    به جرات می توان گفت، تمامی متخصصان منابع طبیعی کشور و تحصیل کرده های علومی که به نوعی با بررسی پدیده های سطح زمین سر و کار دارند، با عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای و کاربرد آنها آشنایی و در فعالیت های حرفه ای خود به نوعی با آن برخورد داشته اند. البته در این میان در برخی از رشته ها و فعالیت ها همچون کارشناسی دعاوی مربوط به امور کشاورزی و منابع طبیعی، در محاکم قضایی عکس های هوایی از مهمترین ابزار و مستندات بررسی ها می باشد و بدون آن تصمیم گیری در برخی موارد غیر ممکن است. بدین واسطه دو دانشمند گرانقدر آقایان مهندس احمد دالکی و دکتر محمود زبیری که اولین افراد متخصص در زمینه علم سنجش از دور و کاربرد عکس های هوایی در علوم منابع طبیعی بوده اند و کتاب بسیار ارزشمند این دو استاد، باعنوان «اصول تفسیر عکس های هوایی با کاربرد در منابع طبیعی» که اولین بار انتشارات دانشگاه تهران در سال 1370 چاپ نمود، برای متخصصین مربوطه آشنا و شناخته شده است. استاد گرامی جناب آقای مهندس احمد دالکی در ابتدای فصل اول این کتاب، بیان می دارند؛ «سنجش از دور یا دورکاوی عبارت است از: اصول، عمل بازیابی، شناسایی و تشخیص عوارض و اجرام واقع در فاصله دور که با استفاده از تصاویر و ابزار شناسایی انجام می گردد. به عبارت دیگر سنجش از راه دور را می توان شناسایی از فاصله نیز تعریف نمود که این فاصله می تواند چند متر تا چند هزار کیلومتر باشد».

  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • احمد پورمیرزایی*، زیبا جم زاد، ماشاالله غنچه پور، منصور دهقان، عادل جلیلی صفحات 125-130

    Nepeta dschuparensis  (پونه جوپاری) از تیره نعنا، گیاهی علفی و چندساله و انحصاری استان کرمان است و در دامنه های صخره ای و سنگی حضور دارد. این گونه از تعداد یازده رویشگاه جمع آوری شد که تراکم آن در محل نمونه تیپ (مناطق مرتفع کوه جوپار) بیشتر از سایر مناطق است. جایگاه حفاظتی گونه با استفاده از دستورالعمل اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) بررسی و سطح تحت اشغال آن براساس مشاهدات و اندازه گیری های میدانی، 5/2 کیلومترمربع برآورد شد. بنابراین، براساس معیارهای سطح تحت اشغال، کاهش اندازه جمعیت ها، کاهش کیفیت رویشگاه، تعداد رویشگاه ها و جمعیت های منقطع «در بحران انقراض» (Critically Endangered: CR) قرار می گیرد. همچنین، محدوده حضور این گونه بر اساس محاسبات نرم افزار ژیوکت (Extent of Occurrence/EOO)، 18815.295 است که بر این اساس، «آسیب پذیر» است. در رویشگاه تیپ این گونه، چرای دام یکی از عوامل تهدید کننده است. در سایر مناطق، علاوه بر چرای دام، مجاورت با اراضی زراعی و تغییر کاربری کشاورزی، از عوامل جدی تخریب آن محسوب می شود. خشک سالی های اخیر نیز، احتمالا تهدیدی جدی برای این گونه در سال های آینده خواهد بود. اعلام رویشگاه های حفاظت شده توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، حفاظت خارج از رویشگاه در باغ های گیاه شناسی و بانک ژن منابع طبیعی ایران برای جلوگیری از انقراض باید در برنامه کار حفاظت از این گونه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: جایگاه حفاظتی، IUCN، گونه های انحصاری، Nepeta dschuparensis
  • مهناز حیدری ریکان*، رحمان رحیم دخت، شهریار ییلاقی، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 131-136

    گونه پونه سای ماکویی Nepeta makuensis Jamzad & Mozaffarian از تیره نعنا، گونه نادر و انحصاری استان آذربایجان غربی است که در مناطق کوهستانی با شیب به نسبت تند در منطقه ماکو، شوط و اطراف سد بارون در محدوده ارتفاعی 1575 تا 1770 متر می روید. جمعیت های این گونه مطابق با شیوه نامه اتحادیه حفاظت از طبیعت، مطالعه و بررسی شد. سطح تحت اشغال گونه (AOO)، 75/0 کیلومترمربع و میزان حضور در محدوده انتشار (EOO) سه جمعیت آن با استفاده از نرم افزار ژیوکت، حدود 15 کیلومترمربع محاسبه شد. تعداد پایه های آن در مجموع، حدود 100 فرد بوده است که همگی بالغ و کم و بیش شاداب بودند. کیفیت رویشگاه به دلیل سد سازی و جاده سازی، بحرانی و روند تخریب رویشگاه زیاد است. براساس معیارهای اتحادیه حفاظت از طبیعت (IUCN)، این گونه «در بحران انقراض» (Criticaly Endangered/CR) قرار گرفت. با توجه به مشخصات رویشگاهی، بررسی فاکتورهای اکولوژیکی، حفاظت و تکثیر این گونه در باغ های گیاه شناسی ضروری است. البته، حفاظت از این گونه در رویشگاه اصلی نیز، باید در اولویت قرار گیرد، همچنین، لازم است رویشگاه آن، توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان رویشگاه حفاظت شده اعلام شود.

    کلیدواژگان: جایگاه حفاظتی، انحصاری، پونه سای ماکویی، آذربایجان غربی، Nepeta makuensis
  • اخبار علمی و تحلیلی
  • صدیقه غنائی* صفحه 138

    تحقیقات جدید نشان می دهد، احتمالا آلاینده های معمول موجود در هوای محیط های شهری و روستایی، به طور مشترک با اختلال در حس بویایی حشرات سبب دوری آنها از گل های وحشی و محصولات معطر و جذاب می شوند و توانایی آنها را در گرده افشانی گیاهان کاهش می دهند.دانشمندان دانشگاه ریدینگ (University of Reading)، مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا (UK Centre for Ecology & Hydrology) و دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) در آزمایشی با وجود آلاینده های معمولی موجود در هوا مانند دود حاصل از اگزوز، گازوییل و ازن، فرایند گرده افشانی را در گیاهان توسط حشرات بررسی کردند، آنها دریافتند حضور حشرات گرده افشان در این محیط ها به میزان 70درصد، تعداد بازدید از گل ها تا 90درصد و به طور کلی گرده افشانی تا 31درصد کاهش پیدا می کند.

  • ریحانه غلامی* صفحه 139

    برای بسیاری، جنگل بهینه، جنگلی است که مانند قبل از ورود استعمارگران اروپایی به نظر برسد. از این روست که وقتی جنگل های امروزی با اختلالاتی مانند آتش سوزی، خشک سالی و هجوم حشرات مواجه می شوند، تلاش های اصلاحی، بیشتر برای برگرداندن منظره به این حالت «طبیعی» قدم برمی دارند. اما براساس تحقیقات جدید، دستیابی به شرایط پیشینه ، در جهان در حال تغییر، روز به روز سخت تر می شود. طبق گفته توکر فرنیس (Tucker Furniss) و جیم لتز (Jim Lutz)، از بخش بیابان دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه Utah، مدیران باید استراتژی های جدیدی را برای ساختن جنگل های مقاوم در نظر بگیرند. محققان می گویند، حفظ شرایط پیشین و مطلوب در دوره آتش سوزی های بزرگ، هجوم سوسک های جنگلی و خشک سالی های مکرر، به طور فزاینده ای غیرواقعی می شود. اختلالات و ناآرامی ها در جنگل ها بیشتر می شود و تغییرات آب و هوایی همه چیز را غیرقابل پیش بینی می کند. بازآفرینی شرایط پیشین، یک استراتژی کلیدی برای تلاش های ترمیمی و تجدیدی بوده است، اما شرایط جدید امروزی نیازمند استراتژی های متفاوتی است. به طور خاص، تحقیقات نشان می دهد، تراکم کمتر درختان می تواند شانس زنده ماندن پس از آتش سوزی را افزایش دهد. نتایج دو مطالعه بلندمدت (طی 23 سال و روی بیش از 50،000 درخت) نشان می دهد، شانس بقای طولانی مدت درختان، زمانی افزایش می یابد که درختان فضای بیشتری داشته باشند که از طریق کاهش رقابت و کمک به درختان در بهبود سریع تر از آتش سوزی، ایجاد می شود.

  • مائده فدائی خجسته* صفحه 140

    7 تا 9 درصد از تمام گونه های گیاهان آوندی که در اروپا ظهور یافته اند، در مقیاس جهانی در معرض خطر هستند. این مطلب، نتیجه مطالعه ای است که توسط محققان مرکز تحقیقات یکپارچه تنوع زیستی در آلمان (iDiv)، دانشگاه مارتین لوتر هال- ویتنبرگ و دانشگاه لایپزیگ انجام شد. محققان، فهرست قرمز گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض را در اروپا با داده های مربوط به پراکنش جهانی آنها ترکیب کردند. این مطالعه که در مجله Plant, People, Planet منتشر شده و به ارزیابی تمام سطوح تهدید گونه های گیاهی کمک کرده است،  از فعالیت های بین المللی حفاظت از طبیعت حمایت می کند.چه اطمینانی از بقای گونه های گیاهی و جانوری وجود دارد؟ ریسک انقراض آنها تا چه میزان بالا است؟ پاسخ به این سوالات، بسته به ارزیابی عوامل تهدید کننده، در مقیاس منطقه ای، ملی و جهانی داده خواهد شد که به «لیست قرمز» شهرت دارد. قانون گذاران و به طور کلی سازمان های حافظ طبیعت، در تصمیم گیری های ویژه مرتبط با اقدامات حفاظتی، براساس این فهرست ها اقدام می کنند. مشکل این است که تعداد زیادی لیست قرمز، در سطوح ملی وجود دارد، اما بیشتر آنها با لیست قرمز جهانی گونه های در معرض خطر انقراض، که توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تدوین شده است، منطبق نیستند. اگرچه، جامع ترین لیست جهانی موجود، هنوز فاقد ارزیابی تهدید برای تقریبا 90درصد از گونه های گیاهی شناخته شده است، که این امر شکاف عمیقی در ارزیابی ها محسوب می شود.

  • مریم معصوم تمیمی* صفحه 141

    تجزیه و تحلیل جدید پژوهشگران دانشگاه کلرادو در بولدر (CU at Boulder) نشان می دهد، هدف توافق نامه آب و هوایی پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی در این قرن به 2 درجه سانتی گراد نسبت به دمای پیش از صنعتی شدن هنوز در دسترس است و سناریوی آخرالزمانی ارایه شده در بدترین حالت ممکن، دیگر پذیرفتنی نیست.این مطالعه جدید، در Environmental Research Letters منتشر شده است. زیرمجموعه ای از سناریوهای اقلیمی ارایه شده توسط هییت بین الدول تغییرات آب و هوایی (Intergovernmental Panel on Climate Change: IPCC) و یافته های جدید آژانس بین المللی انرژی (International Energy Agency: IEA) ، یک سازمان بین دولتی مستقر در پاریس پیش بینی می کند، میزان گرمایش جهانی تا سال 2050 بین 2 تا 3 درجه سانتی گراد و تا سال 2100، به طور میانگین 2/2 درجه سانتی گراد باشد. درحالی که، برخی سناریوها این میزان از گرمایش جهانی را در بدترین حالت ممکن تا پایان قرن جاری 4 یا 5 درجه سانتی گراد پیش بینی کرده اند.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • وحید ملامحمدی* صفحه 142
  • نقد کتاب
  • سعیده سادات میرزاده واقفی* صفحات 143-145

    به مجموعه گیاهان یک منطقه، از نظر لغوی، «فلور» گفته می شود. کتاب یا مجموعه کتاب هایی که توسط گیاه شناسان تهیه می شوند و گیاهان یک سرزمین را براساس نظام مشخصی توصیف می کنند، فلورا نامیده می شوند (اسدی، 1398). در کتاب های فلور ایران، مجموعه گیاهان منطقه جغرافیایی کشور ایران بررسی می شود. این مجموعه توسط استاد مصطفی اسدی با همکاری تعدادی از گیاه شناسان به زبان فارسی به رشته تحریر در آمده است و ازجمله کتاب های ارزشمند گیاه شناسی است که گامی بزرگ و ماندگار در عرصه گیاه شناسی ایران به شمار می رود. از این مجموعه تاکنون 151 جلد چاپ شده است و جلدهای جدید آن همچنان در حال تکمیل و انتشار است. در این نوشته، شماره 143 از این مجموعه یعنی تیره شب بو (Brassicaceae) بررسی می شود.

  • برگه اشتراک
  • صفحه 147
|
  • Mohsen Calagari *, Khosro Mirakhorlou, Azadeh Salehi, Fateme Ahmadlou, Sara Teymuri, Abolfazl Jafari, Saeede Eskandari, Reza Bagheri, MohammadKazem Araghi, MohammadBagher Khodayi, Rafatollah Ghasemi Pages 9-19

    . In this analytical report, in the first stage, the quantitative and qualitative status of poplar plantations, including determining the existing areas under poplar cultivation and also determining the quantitative and qualitative status of trees stand in poplar plantations provinces of the country were evaluated. Then, the scientific and technical capacities that are the result of research achievements, as well as the potentials and lands suitable for poplar cultivation were evaluated as a capacity. According to the available data in terms of quantity and quality of wood production, problems and barriers were identified and and appropriate scientific, technical, executive and extension solutions were provided. The current and future demand of industries for wood raw materials based on population growth rate and per capita wood consumption for a period of 10 years shows that wood consumption through wood cultivation is estimated at about 12 million cubic meters. The results of studies of research departments and executive organizations indicate that the current areas of poplar plantations in the country can be increased. By determining the capabilities and potentials of poplar plantations development, the annual harvest of wood can be increased. A study on the ability to produce wood for high-yield poplar clones (35-40 m3/ha/yr.) has shown that the production of required wood raw materials can be achieved with an area of 300,000 hectares, which will be achieved in a 10-year plan by planting 30,000 hectares per year.

    Keywords: Poplar, Wood cultivation, wood yield, Extension
  • Habib Zare * Page 20
  • Abbas Gorji Chakespari *, Khalil Karimzadeh Asl, Roohollah Rahimi Pages 21-24

    Phenomena such as population growth and climate change are raising issues such as food security and environmental protection. As a result, the implementation of sustainable management in agriculture and the need to preserve, rehabilitate and develop natural resources such as forests and pastures and to deal with phenomena such as desertification and water crisis are becoming more and more apparent. For example, in sub-Saharan Africa, known as Black Africa, despite investment, food insecurity has continued to spread from east to west due to population growth, and food imports Increased over the past 40 years. Also, the issue of food security and environment is a very important and vital issue in the countries of the Middle East, from Iran to Morocco (Emami et al., 2018). One of the best solutions to deal with these crises is to pay attention to the mechanization development and management. Think about the main goals of mechanization determine that the lost golden key in achieving the main goals of agriculture and natural resources is the development of mechanization. Unfortunately, the lack of sufficient knowledge of the main concepts of mechanization and partiality of issues has caused most people think mechanization only is, machinery in traditional processes, and the purpose of mechanization development is only to increase power in area. Of course, no thinking denies the effective role of technology in various fields of agriculture and natural resources, but what is ignored in this case is the attention to the issue of management principles of mechanization development.

    Keywords: Natural resources Mechanization, Mechanization development, sustainable management, Mechanization index
  • Ebrahim Zarghani, MohammadEbrahim Farashiani *, Sodabe Amini Pages 33-44

    Iran is located in a strategic region with vast forests and rangelands. To protect natural resources, it is necessary to pay attention to the monitoring methods of pests and diseases in the forests and rangelands as the most important assets of the country. Therefore, it is necessary to prevent biological hazards by continuously monitoring natural resources. There are different and practical methods in monitoring pests and diseases, the most important of which include field, using the country's executive networks, having a comprehensive information network for reporting, database, remote sensing, molecular methods, and the use of light and pheromone traps. The present study investigates the most effective monitoring methods of emerging and reemerging pests and diseases of forests and rangelands.

    Keywords: passive defense, Monitoring methods, Forests, Rangelands
  • Gholamhassan Ranjbar *, Farhad Dehghani, Mohammadhassan Rahimian Pages 45-50

    Different Salicornia species are widely distributed in many parts of the world. In Iran, significant diversity of this species is observed in the plant flora of the country. These plants have high economic value, including the production of edible oil, creating a green cover to prevent land erosion, carbon sequestration, consumption as vegetables and pickles, traditional folk medicine, salt, and fodder products. Based on the latest study on different species and ecotypes of Salicornia in the country, including Salicornia sinus persica, S. persica Akhani subsp. persica and ecotypes of Gorgan and Urmia show that these species can produce about 10.4 tons per hectare in the south country under seawater irrigation (Persian Gulf) by 60 dS m-1. However, due to adaptability and longer growth period, the yield of Salicornia sinus persica depending on harvesting time could be at least 40% higher than the average value. It seems by planting the plants in the southern coastal areas while developing the plant value chain, some of the forage needed for livestock be produced. However, economic and environmental evaluations of the development of Salicornia cultivation in these areas need further research.

    Keywords: biomass, Halophyte, Persian Gulf, Seawater, Value chain
  • Parisa Panahi * Page 52
  • Bahram Naseri *, Farzad Shafizadeh, Mohsen Nourshad, Yazdanfar Ahangaran, Ghahreman Rezaee Pages 53-58

    The loss of earth’s biodiversity is accelerating at an unprecedented rate and proceeding at all levels of ecosystems, species, and genetic resources. Processes related to biodiversity protection are performed to implement the best protection strategies, in which there are two protection strategies (in-situ/ex-situ) with different techniques. Although in-site conservation strategies provide the best option for long-term biodiversity conservation, the short-term survival of many endangered species depends on ex-situ conservation strategies. Hyrcanian box tree, one of the few evergreen forest trees in the region, faced two basic problems, box blight disease (2012) and box tree mouth (2016), resulting in vast habitat destruction during the 1990s.  In this regard, two different ex-situ conservation methods were proposed (1) seed Cryopreservation for the long term and (2) planting outside of natural habitats.  In the second method, some parts, which had been afforested with different species in the past years, were considered, and the seedlings produced in public and private nurseries were planted in it. In this project, a total of 60036 seedlings were planted in an area of about six hectares as an ex-situ conservation stand. As the planting development program continues, the existing area will increase to 13 hectares, and the number of seedlings planted will increase to nearly 130,000.

    Keywords: conservation, ex-situ, in-situ, planting seedling
  • Yousef Mohammadi *, Shiva Gheytaranpour-Sehrigh Pages 59-64

    According to the development of Iran's natural resources in horizon 1404, afforestation and reforestation of about 2,200,000 hectares in the fourth five-year plans are predicted, of which 100,000 hectares are related to Arasbaran forest. Identification of seed sources and forming seed orchards is one of the safest ways to supply standard seeds and seedlings to achieve the goals of the natural resources development document so that 1) standard seeds are provided to the executive organization and 2) genetic drift of the forest does not occur. Juniper (Juniperus foetidissima Willd) is one of the endangered species that has a special role in the composition and diversity of Arasbaran forests. This species is highly resistant to adverse environmental conditions, and now most of its trees are in the harshest living conditions. In this study, based on the number of seed production areas and their distribution, the number of trees and the distance between them, the area of seed production zones, and the characteristics of elite trees, eight areas in the Arasbaran forest were identified as primary seed production areas. The geographical coordinates and map of these areas show a suitable and balanced geographical distribution for the juniper seed production area in the Arasbaran forests. Conducting molecular studies, progeny testing, and genetics studies on these trees can be very useful for studying the genetic diversity and structure, preparing the molecular identity, and determining the genetic affinities between and within different juniper populations to establish a seed orchard.

    Keywords: afforestation, Arasbaran forests, Juniper, reforestation, seed orchard, seed production areas
  • Ali Pour Ghorban * Page 65
  • Fateme Rayisi * Page 66
  • Ahmad Rahmani * Pages 67-89
  • Hossein Batooli * Page 92
  • Hossien Batooli * Pages 93-110

    The Aran and Bidgol Rig Boland dunes with approximately 168,000 hectares are located in the northernmost region of Isfahan province. In this region, different types of linear, transverse, stellar, and Barkhan dunes are distributed. The general structure of dunes is mainly light sandy, and in some places, it is accompanied by gypsum and quartz particles. The Rig Boland is in a horseshoe shape, starting from the Marnjab region, and extends to the north of Aran and Bidgol city. The Rig Boland is the largest sand field in Isfahan province and the eighth largest dune in the country. The altitude range of this region is at least 780 meters and at most 1100 meters above sea level. The average annual rainfall is 120 mm, which is more than 50% of the precipitation that occurs in winter. The average annual absolute temperature fluctuations are between -13 to +48 °C. The expanse of dunes of this biological zone has unique natural attractions that have been of interest to nature lovers, especially during the last two decades. The plant vegetation of this region, due to the dominance of special desert ecological conditions, often includes annual and short-lived spring plants, perennial bush plants, and durable and tolerant shrubs against various environmental stresses. The species diversity of native plants located in the Rig Boland dunes reveals the need for codified planned planning to protect the plants of this ecosystem for the future.

    Keywords: Rig Boland, sand dunes, drought-tolerant plants, desert, Wind erosion
  • Maryam Hosseini * Page 111
  • Ghazal Roostapisheh * Page 114
  • Mehdi Zohdi * Pages 115-123
  • Ahmad Pourmirzaie *, Ziba Jamzad, Mashaallah Ghonchepour, Mansoor Dehghan, Adel Jalili Pages 125-130

    Nepeta dschuparensis (Lamiaceae) is a perennial herbaceous plant endemic to the Kerman province, growing in rocky, stony slopes. This species was collected in 11 habitats, but its density is higher in the heights of Jopar Mountain (type locality) than in other areas. The species conservation status was assessed using the guidelines of the International Union for Conservation of Nature (IUCN). Based on field observations and measurements, its area of occupancy was estimated at 2.5 km2. Therefore, according to the criteria of the area of occupancy, the reduction of population size, reduction of quantity and quality of habitats, and intermittent populations are in the category of Critically Endangered (CR). Also, the range of presence of this species (Extent of Occurrence / EOO) according to the calculations of GeoCAT software is 18815.295 Km2, which is in a vulnerable status. In the type habitat of this species, grazing is one of the threatening factors. In other areas, besides livestock grazing, proximity to agricultural land and agricultural land-use change are serious causes of destruction. Droughts in recent years are also likely to pose a threat to the species in the coming years. To prevent the extinction of this species, in-situ protection by the Forests, Range, and Watershed Management Organization and ex-situ protection in Botanical Gardens and the Gene Bank of Natural Resources of Iran should be included in the conservation work plan.

    Keywords: Conservation status, IUCN, Endemic species, Nepeta dschuparensis
  • Mahnaz Heidari Rikan *, Rahman Rahimdokht, Shariyar Yeilaghi, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 131-136

    Nepeta makuensis Jamzad & Mozaffarian is an endemic species from the mint family in West Azarbaijan, Iran, distributed in mountainous areas with a relatively steep slope of Maku, Shut, around Barun dam in the altitude range of 1575 to 1770 m.a.s.l. Three populations of the species were studied based on IUCN Red List categories, and the extent of occurrence was calculated using GeoCAT software. Nepeta makuensis occupied an area of 0.75 km2, and the extent of occurrence was 15 km2. The total number of individuals was about 100, and all of them were mature and had a moderate freshness. The habitat quality was critical due to the construction of a dam, and the process of habitat destruction was high. According to the categories and criteria of the Union for Conservation of Nature, this species was classified in Critically Endangered (CR) category. Due to the habitat characteristics, the study of environmental factors is necessary for the conservation and reproduction of this species in botanical gardens. Furthermore, the in-situ conservation should be a priority, and necessary actions should be taken by the Forests, Rangelands, and Watershed Management Organization to declare a protected habitat for this species.

    Keywords: Conservation status, Endemic, West Azarbaijan, Nepeta makuensis
  • Maryam Masoom Tamimi * Page 141
  • Vahid Mollamohammadi * Page 142
  • Saeede Mirzade Vaghefi * Pages 143-145