فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیستم شماره 12 (پیاپی 155، اسفند 1400)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیستم شماره 12 (پیاپی 155، اسفند 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/17
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1295-1296

    تحقیقات در علوم سلامت، طیف وسیعی از انواع مطالعات را در بر می گیرد. برای مثال، این تحقیقات می تواند شامل مطالعات آزمایشگاهی، یا پژوهش هایی که بر روی حیوانات به عمل می آید را در بر گیرد. هم چنین، تحقیقاتی که در سطح بالین بیماران به عمل آمده و یا تحقیقات اپیدمیولوژیک که در سطح افراد، گروه ها و جوامع صورت می پذیرد را نیز، شامل شود]1[. برای این که همه این تحقیقات، به درستی طراحی شده و به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند، تصویب پروپوزال آن ها در یک کمیته اخلاق در پژوهش (Research Ethics Committee) کاملا ضروری است. کمیته های اخلاق در پژوهش با در نظر گرفتن قوانین و ارزش های اخلاقی موجود در جامعه و در کمال امانت داری، این وظیفه خطیر را بر عهده دارند تا مطمین شوند که انجام تحقیق مورد نظر، کاملا ضروری است. هم چنین، با انجام آن، به سوال یا سوالات مهمی پاسخ داده شده و یا فرضیات مهمی، آزمون می گردند. بالاخره، با انجام این طرح پژوهشی، هیچ صدمه ای به جامعه تحت بررسی وارد نخواهد شد. یا این که اگر جامعه مورد بررسی با شرکت در مطالعه، در معرض مخاطره قرار می گیرد، فواید حاصل از مطالعه برای آن ها و جامعه بشری، بسیار بیش تر از مخاطراتی باشد که شرکت در مطالعه، برایشان ایجاد می کند]2[. از همین رو، ترکیب صحیح اعضاء کمیته اخلاق در پژوهش هر موسسه، امری بسیار حیاتی است که تضمین کننده موفقیت عملکرد آن است. این اعضاء، باید از بین بهترین متخصصین هر رشته علمی انتخاب شوند که مرتبط با موضوع طرح های پژوهشی آن موسسه باشند. هم چنین، آن ها باید در امور پژوهش در سلامت حاذق بوده و توانایی و علاقه آن را داشته باشند تا طراحی پژوهش های مورد بررسی را، به دقت و فارغ از هرگونه تعارض در منافعی، مورد داوری قرار دهند. بنابراین، در کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی، عضویت متخصصینی از علوم بالینی و علوم پایه، بسیار ضروری است. هم چنین، ضروری است که هر کمیته اخلاق در پژوهشی از حضور یک متخصص اپیدمیولوژیست و یک متخصص آمار حیاتی نیز برخوردار بوده تا جنبه های متدولوژی و آماری هر طرحی، به دقت مورد واکاوی قرار گیرد]3[. کمیته های اخلاق در پژوهش حتما باید به فراخور، عضوی از افراد عادی جامعه (Lay people) یا نماینده ای از بیماران تحت مطالعه را نیز انتخاب نمایند. در این صورت، جنبه های عملی و کاربردی طراحی پژوهش مورد نظر نیز، از نظر این افراد به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت]4[.

    کلیدواژگان: کمیته های اخلاق در پژوهش
  • هادی اسلامی*، زهرا حیدر، فاطمه محمدتقی زاده صفحات 1297-1308
    زمینه و هدف

    با توسعه شهرها و افزایش نیازهای بهداشتی درمانی، میزان تولید پسماندهای پزشکی نیز افزایش یافته است. در نتیجه این مطالعه با هدف تعیین کمیت، کیفیت و وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی شهر رفسنجان در سال 1399 انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهر رفسنجان (علی ابن ابی طالب(ع)، مرادی و نیک نفس) مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از چک لیست استاندارد مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و توسط پژوهش گر انجام گرفت. در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار Excel مورد توصیف قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین سرانه تولید پسماند به ازای هر بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 12/2 کیلوگرم بوده است. از مجموع پسماند تولیدی در بیمارستان های دانشگاه (1170 کیلوگرم بر روز)، 27/54 درصد (635 کیلوگرم بر روز) پسماند معمولی، 17/40 درصد (470 کیلوگرم بر روز) پسماند عفونی و نوک تیز و برنده و 56/5 درصد (65 کیلوگرم بر روز) پسماند شیمیایی و دارویی بوده است. هم چنین میانگین درصد نمره کسب شده از حداکثر نمره قابل احتساب در زمینه مدیریت صحیح پسماند در مراحل مختلف تفکیک، جمع آوری، ذخیره موقت و بی خطرسازی و دفع در بیمارستان های مورد بررسی به ترتیب 36/66، 72/72، 03/62 و 57/57 درصد بوده است.

    نتیجه گیری

    بنابراین با توجه به وضعیت متوسط مدیریت پسماندهای بیمارستانی در شهر رفسنجان، اجرای یک برنامه ایمن و پایدار در حوزه مدیریت پسماندهای بیمارستانی از نقطه تولید تا دفع به صورت عملیاتی و پایش مدام آن توصیه می شود.

    کلیدواژگان: پسماند بهداشتی- درمانی، پسماند بیمارستانی، مدیریت پسماند، رفسنجان
  • فرزاد محمدی* صفحات 1309-1322
    زمینه و هدف

    تبحر حرکتی ادراک شده، ادراک فرد از تبحر حرکتی واقعی خود است و ویژگی هایی مانند سن و تفاوت های جنسیتی ممکن است بر روی آن اثرگذار باشند. هدف این مطالعه، تعیین نقش سن و جنسیت در ادراک تبحر حرکتی کودکان 10-7 سال شهر اهواز بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. 828 کودک 10-7 سال به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای از مناطق مختلف اهواز در سال 1400 انتخاب و ارزیابی شدند. ابزار تحقیق آزمون مقیاس تصویری تبحر ادراک شده مهارت های حرکتی (Perceived Movement Skills Competence; PMSC) بود. داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل و ضریب همبستگی Pearson تحلیل شدند.

    یافته ها

    ارتباط بین سن کودکان با ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس جابه جایی (001/0=p، 44/0=r)، کنترل شیء (001/0=p، 41/0=r) و نمره کل آزمون (045/0=p، 50/0=r) مثبت و معنی دار بود. بین دختران و پسران در ادراک تبحر حرکتی خرده مقیاس کنترل شیء (001/0=p) و نمره کلی (003/0=p) تفاوت معنی دار بود. پسران در مهارت های دویدن (018/0=p)، پرش (018/0=p)، سر خوردن (010/0=p)، دریافت (043/0=p)، ضربه با پا (003/0=p) و پرتاب زیر دست (034/0=p) ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند.

    نتیجه گیری

    کودکان بزرگ تر، ادراک تبحر حرکتی بالاتری داشتند. دختران در مقایسه با پسران، ادراک تبحر حرکتی پایین تری در مهارت های کنترل شیء و برخی از مهارت های جابه جایی داشتند و بیانگر این است که آن ها در خطر ادراک پایین تبحر حرکتی قرار دارند. بنابراین توصیه می شود که برنامه های مداخله ای جهت افزایش ادراک تبحر آن ها برنامه ریزی شود.

    کلیدواژگان: ادراک، مهارت های حرکتی، گروه سنی، جنسیت
  • فاطمه زهرا حامدی رستمی، ابراهیم محمدیان اکردی*، شهربانو دهرویه، محترم عندلیب صحنه سرائی صفحات 1323-1338
    زمینه و هدف

    جراحی زیبایی، اقدامی طبی است که علی رغم هزینه های سنگین و تبعات جسمی و روانی، در ایران شیوع بالایی دارد. بنابراین لازم است تا مداخلاتی موثر برای بهبود آسیب های روانی در این افراد صورت پذیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بدریختی بدن و بهزیستی روان شناختی در زنان متقاضی جراحی زیبایی شهرستان ساری انجام شد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده به کلینیک های جراحی زیبایی شهرستان ساری در سال 1400 بود. از میان این مراجعین، 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اختلال بدشکلی بدنRabiei  و همکاران و بهزیستی روا ن شناختی Ryffe استفاده شد. گروه آزمایش در معرض درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. جهت تحلیل داده ها از آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سبب کاهش اختلال بدریختی بدن و افزایش بهزیستی روا ن شناختی در زنان مراجعه کننده به کلینیک های جراحی زیبایی شهرستان ساری شده است (001/0>p).

    نتیجه گیری

    براساس یافته های این پژوهش می توان گفت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افراد متقاضی جراحی زیبایی می تواند موجب افزایش سطح سلامت روان شود و اختلال بدریختی بدن را در آن ها کاهش دهد.
    واژه های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بدریختی بدن، بهزیستی روان شناختی، جراحی زیبایی

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بدریختی بدن، بهزیستی روان شناختی، جراحی زیبایی
  • سعید احمدزاده*، مریم دولت آبادی صفحات 1339-1356
    زمینه و هدف

    آنتی بیوتیک ها از جمله آلاینده هایی هستند که به طور کنترل نشده وارد محیط زیست شده و باعث ایجاد مشکلات عمده ای در اکوسیستم های آبی و سلامت انسان ها و سایر موجودات شده اند، لذا حذف آن ها از محیط امری ضروری است، در این مطالعه با استفاده از زیولیت اصلاح شده با سورفاکتانت کاتیونی (ستیل پیریدیوم بروماید) به حذف آنتی بیوتیک تتراسایکلین از محیط های آبی پرداخته شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی، تاثیر عوامل مختلف در فرآیند جذب سطحی شامل غلظت اولیه آنتی بیوتیک، pH محلول، مقدار جاذب و زمان واکنش بر راندمان حذف آنتی بیوتیک تتراسایکلین مورد بررسی قرار گرفت. ویژگی های جاذب توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی، آنالیز تبدیل فوریه مادون قرمز و پتانسیل نقطه ایزو الکتریک تعیین شد و ایزوترم و سینتیک جذب مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها

    تحت شرایط بهینه شامل غلظت اولیه تتراسایکلین 5/11 میلی گرم در لیتر، pH برابر با 0/6، مقدار جاذب 4 گرم در لیتر و زمان واکنش 50 دقیقه، راندمان حذف 9/99% به دست آمد. حداکثر ظرفیت جاذب 41/65 میلی گرم بر گرم بود. حذف تتراسایکلین از ایزوترم لانگمویر (9996/0=R2) و از سینتیک درجه دوم (9957/0=R2) تبعیت می کند.

    نتیجه گیری

    فرآیند جذب سطحی با استفاده از زیولیت اصلاح شده با سورفاکتانت کاتیونی، روشی مناسب با راندمان بالا برای حذف تتراسایکلین از منابع آبی آلوده می باشد.

    کلیدواژگان: تتراسایکلین، جذب سطحی، زئولیت اصلاح شده، سورفاکتانت کاتیونی، محلول آبی
  • حسن احمدی نیا، پوریا پاکزاد، محسن رضائیان* صفحات 1357-1370
    زمینه و هدف

    تمام پیشرفت ها و سیر صعودی بشر به نحوی به یادگیری وی مربوط می شود. یکی از عوامل موثر بر یادگیری، سبک یادگیری است. با اطلاع از سبک های یادگیری دانشجویان، می توان به ارایه تدریسی متناسب با سبک فردی آن ها دست یافت. در نتیجه این مطالعه با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که با شرکت 172 دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری و گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه سبک های یادگیری VARK بود. نام VARK از حروف اول کلمه های دیداری (Visual)، شنیداری (Auditory)، خواندنی/نوشتنی (Reading / Writing) و حرکتی (Kinesthetic) گرفته شده است. داده ها با استفاده از آزمون های، مجذور کای و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 38/1±80/19 سال بود. از مجموع 172 دانشجو، فراوانی سبک یادگیری تکی 145 نفر (3/84 درصد) و چندگانه 27 نفر (7/15 درصد) بود. در بین سبک های یادگیری تکی، سبک شنیداری، سبک غالب در بین دانشجویان بود که 48 نفر (9/27 درصد) از دانشجویان آن را انتخاب کرده بودند. ارتباط معنی داری بین سن دانشجویان با سبک های مختلف یادگیری وجود داشت (002/0=p)، به طوری که سبک غالب یادگیری در سنین پایین تر شنیداری و در سنین بالاتر دیداری بود.

    نتیجه گیری

    سبک یادگیری اغلب دانشجویان، سبک یادگیری تکی و از نوع شنیداری بود. شناسایی سبک های غالب یادگیری دانشجویان و انطباق آن با روش های تدریس اساتید و تدوین طرح درس ها بر اساس سبک های یادگیری می تواند اهداف آموزشی را بهبود بخشد.

    کلیدواژگان: سبک یادگیری، پرسش نامه VARK، دانشجوی پزشکی، رفسنجان
  • کیوان صالحی، حسین کشاورز افشار، حسین علیبخشی، سمیه شاه مرادی، مینا سادات میرشجاع* صفحات 1371-1384
    زمینه و هدف

    در فرهنگ ایرانی اسلامی یکی از مهم ترین وظایف مادران مراقبت از فرزندان می باشد. مراقبت و نگهداری از فرزند مبتلا به ناتوانی های ذهنی و جسمی با چالش های زیادی همراه است. از این رو، هدف این مطالعه مرور تجارب زیستی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی های جسمی و ذهنی بود.

    مواد و روش ها

     این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل اسنادی به شیوه فراترکیب به بررسی 13 مقاله مرتبط با استفاده از روش هفت مرحله ای ساندلوسکی و باروس انجام شد. مراحل اجرای این پژوهش شامل تنظیم سوال پژوهش، بررسی متون به صورت نظامند، جستجو و انتخاب متون مناسب، استخراج اطلاعات متون، تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته های کیفی، کنترل کیفیت، ارایه یافته ها بود.

    یافته ها

    ابعاد و مقوله های حاصل از این مطالعه شامل بعد فردی (آموزش و دانش فردی، احساسات و عواطف، معنویت، مکانیسم های دفاعی، زندگی شخصی) و بعد اجتماعی (انگ های اجتماعی، حمایت های اجتماعی) بود.

    نتیجه گیری

     یافته های مطالعه حاضر روشن ساخت که مادران دارای فرزند ناتوان تجارب رنج آور و دغدغه های روانی اجتماعی بسیاری را پیرامون مراقبت از فرزند ناتوان خود تجربه می کنند. این یافته ها ضرورت حمایت تخصصی از مادران طی نخستین سال های تولد فرزند ناتوان و پس از آن را نشان می دهد و خوانندگان و متخصصین را تشویق می کند هر یک از مقوله های حاصل را یک هدف درمانی بالقوه قرار دهند و با تقویت نقاط قوت مادران در تاب آوری از آسیب های پیش روی آن ها پیشگیری کنند. 

    کلیدواژگان: تجارب زیستی، مادران، فرزند ناتوان، ناتوانی جسمی، ناتوانی ذهنی، فراترکیب، ایران
  • آیت کائیدی، جلال حسن شاهی* صفحات 1385-1390
    زمینه و هدف

    بیماری کرونا ویروس 2019 (کووید-19) به یک بیماری عالم گیر تبدیل شده است که می تواند اندام های مختلف بدن انسان را درگیر نماید. اختلالات کلیوی در بیماران مبتلا به کووید-19 اغلب شایع است. درگیری در کلیه ها به صورت پروتیینوری و آسیب حاد کلیه (Acute kidney injury; AKI) ظاهر می شود. این ویروس می تواند از طریق آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (Angiotensin converting enzyme 2; ACE2) منجر به نکروز حاد توبولی، نشت پروتیین در کپسول بومن، گلومرولوپاتی و اختلال میتوکندری شود. این ویروس هم چنین می تواند باعث اختلال در تنظیم پاسخ های ایمنی (از جمله طوفان سایتوکین)، فعال شدن نامتعادل سیستم رنین-آنژیوتانسین، فعال شدن نامتعادل ماکروفاژها در کلیه ها شود. از آنجایی که تا به امروز استراتژی درمانی اختصاصی برای محافظت از کلیه ها در برابر کووید-19 وجود ندارد. لذا با توجه به نقش حیاتی کلیه ها در حفظ هموستاز بدن، پیشنهاد می گردد در طول درمان بیماران مبتلا به کووید-19 توجه ویژه ای به این اندام گردد.

    کلیدواژگان: بیماری کووید-19، آسیب حاد کلیه، التهاب، پاسخ ایمنی، سیستم رنین-آنژیوتاسین
|
  • M. Rezaeian* Pages 1295-1296
  • H. Eslami*, Z. Heydar, F. Mohammadtaghizadeh Pages 1297-1308
    Background and Objectives

    With the development of cities and increasing health-care needs, the production of medical waste has increased. Therfore, this study was conducted to determine the quantity, quality, and status of hospital waste management in hospitals affiliated to Rafsanjan University of Medical Sciences in 2020.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, hospitals affiliated to Rafsanjan University of Medical Sciences (Ali-Ibn Abitalib, Moradi, and Niknafs) were examined. Data were collected by the researcher using a standard checklist of the Environmental and Occupational Health Center. Finally, the obtained data were described and analyzed using Excel software.

    Results

    The mean health-care waste generation rate in Rafsanjan University of Medical Sciences hospitals was 2.12 kg/patinet.day. From the total waste generated in University hospitals (1170 kg/day), 54.27% (635 kg/d) were general waste, 40.17% (470 kg/d) infection and sharp waste, and 5.56% (65 kg/d) chemical waste. Also, the average percentage of the score obtained from the maximum score in the field of proper waste management in different stages of separation, collection, storage, and decontamination and disposal in the studied hospitals were 66.36, 72.72, 62.03 and 57.57, respectively.

    Conclusion

    Therefore, according to the intermediate status of hospital waste management in Rafsanjan, it is recommended to implement a safe and sustainable program in the field of hospital waste management from the point of production to disposal in an operational manner and monitor it continuously.

    Keywords: Health-care waste, Hospital waste, Waste management, Rafsanjan
  • F. Mohammadi* Pages 1309-1322
    Background and Objectives

    Perceived motor competence (PMC) is person's perception of its actual motor competence, and characteristics such as age and gender differences may be effective on it. The aim of this study was to determine the role of age and gender in the PMC of children aged 7-10 years in Ahvaz.

    Materials and Methods

    The current study is descriptive in nature. 828 children aged 7-10 years were selected and evaluated as a cluster random sampling from different regions of Ahvaz in 2021. The research instrument was The Pictorial Scale of Perceived Movement Skill Competence (PMSC). Data were analyzed using independent t-test and Pearson’s correlation coefficient test.

    Results

    The relationship between the child's age and the PMC of the locomotor (r=0.44, p=0.001), object control (r=0.41, p=0.001), and the total test score (r=0.50, p=0.045) was positive and significant. There was a significant difference between girls and boys in the perceived competence of the object control subscale (p=0.001) and the overall score (p=0.003). Boys in the skills of running (p=0.018), jumping (p= 0.018), sliding (p=0.010), catching (p=0.043), kicking (p=0.003), and underhand throwing (p=0.034) had higher perceived motor competence.

    Conclusion

    The older children had higher PMC. Girls, compared with boys, had lower PMC in object control skills and some locomotor skills. This indicates that they are at risk of lower PMC. Therefore, it is recommended that interventional programs be planned to increase their perception of their competence.

    Keywords: Perception, Motor skills, Age group, Gender
  • F. Z. Hamedi Rostami, E. Mohammadian Akerdi*, Sh. Dehrouyeh, M. Andalib Sahnesaraee Pages 1323-1338
    Background and Objectives

    Cosmetic surgery is a medical procedure that has become widespread in Iran despite its high costs and physical and psychological consequences. Therefore, it is necessary to take effective interventions to improve psychological trauma in these people. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on body deformity and psychological well-being in women applying for cosmetic surgery in Sari.

    Matrials and Methods

    This quasi-experimental study was carried out with pre-test, post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the study included all women referred to cosmetic surgery clinics in Sari in 2021. From these clients, 30 people were selected by availability and randomly assigned into the experimental and control groups (15 people in either group). To collect data, the Body Deformity Questionnaire of Rabiei et al., and Ryff’s Psychological Well-being Questionnaire were used. The experimental group underwent acceptance and commitment treatment for 8 sessions of 45 minutes and the control group did not receive any treatment. To analyze the data, two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used.

    Results

    The results showed that acceptance and commitment based treatment reduced the body deformity and increased psychological well-being in women referred to the cosmetic surgery clinics in Sari (p<0.001).

    Conclusion

    According to the findings of this study, it can be said that treatment based on acceptance and commitment in people seeking cosmetic surgery can increase the level of mental health and reduce the body deformity in them.

    Keywords: Acceptance, commitment therapy, Body deformity, Psychological well-being, Cosmetic surgery
  • S. Ahmadzadeh*, M. Dolatabadi Pages 1339-1356
    Background and Objectives

    Antibiotics are among the pollutants that have entered uncontrollably in the environment, and lead to serious environmental problems such as disrupting aquatic ecosystems, and causing health problems for humans and other organisms.  Therefore, it is necessary to remove them from the environment. In the current study, zeolite modified by cationic surfactant of cetylpyridinium bromide hydrate was employed as an adsorbent to remove tetracycline from the aqueous solution.

    Materials and Methods

    In this laboratory study, the effect of main variables, including initial tetracycline concentration, solution pH, adsorbent dosage, and reaction time on the adsorption process was investigated. Adsorbent structural features were analyzed using FESEM, pH of zero point of charge (pHZPC), and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR). Finally, isotherm and kinetics of the adsorption process were studied.

    Results

    The removal efficiency of 99.9% was achieved under the optimum condition, including initial tetracycline concentration of 11.5 mg L-1, pH of 6.0, the adsorbent dosage of 4.0 g L-1, and reaction time of 50 min. The maximum adsorption capacity (qm) was found to be 65.41 mg g-1. The adsorption process for tetracycline removal followed the Langmuir isotherm (R2=0.9996) and second-order kinetic model (R2=0.9957).

    Conclusion

    The adsorption process using zeolite modified by cationic surfactant was a suitable technique with high efficiency for removing tetracycline from contaminated wastewater.

    Keywords: Tetracycline, Adsorption, Modified zeolite, Cationic surfactant, Aqueous solution
  • H. Ahmadinia, P. Pakzad, M. Rezaeian* Pages 1357-1370
    Background and Objectives

    All human progress and ascent is somehow related to his learning. One of the factors affecting learning is learning style. By knowing the learning styles of students, it is possible to provide teaching appropriate to their individual style. The aim of this study was to determine the learning styles of medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2019.

    Materials and Methods

    The present study was a descriptive study conducted with 172 medical students of Rafsanjan Medical School in the academic year 2019. Sampling was done by census and data was collected using VARK (Visual, Auditory, Reading / Writing, and Kinesthetic) learning styles questionnaire. Data was analyzed using independent t-test, chi-square and one-way analysis of variance.

    Results

    The mean age of students was 19.80±1.38 years. Out of 172 students, the frequency of single learning style was 145 (84.3%) and multiple learning 27 (15.7%). Among the individual one-on-one learning styles, listening style was the predominant style among students, which was chosen by 48 (27.9%) of students. There was a significant relationship between students' ages and different learning styles (p=0.002) so that the predominant learning style was auditory at younger ages and visual at older ages.

    Conclusion

    The predominant learning style of the students was one-on-one auditory learning style. Identifying the dominant learning styles of students and adapting it to teachers' teaching methods, and developing lesson plans based on learning styles can improve educational goals.

    Keywords: Learning style, VARK Questionnaire, Medical student, Rafsanjan
  • K. Salehi, H. Keshavarz Afshar, H. Alibakhshi, S. Shahmoradi, M.S. Mirshoja* Pages 1371-1384
    Background and Objectives

    In Iranian Islamic culture, one of the most important duties of mothers is to take care of their children. Caring for a child with a mental or physical disability is fraught with challenges. Therefore, the purpose of this study was to review the lived experiences of mothers with children with physical and mental disabilities.

    Materials and Methods

    This study was performed by a qualitative approach and document analysis using meta-synthesis method to examine 13 articles related to the seven-step method of Sandlowski and Barros. The stages of this research included preparing the research question, reviewing the texts systematically, searching and selecting appropriate texts, extracting textual information, analyzing and combining qualitative findings, quality control, and presenting the findings.

    Results

    Dimensions and categories included individual dimensions (personal education and knowledge, emotions, spirituality, defense mechanisms, personal life) and social dimensions (social stigmas, social supports).

    Conclusions

    The findings of the present study revealed that mothers with disabled children experience many painful experiences and psychosocial concerns about caring for their disabled child. These findings highlight the need for specialized support for mothers during the first years of a disabled child's birth and beyond, and encourage readers and professionals to make each of these categories a potential therapeutic goal, and to strengthen mothers' strengths in resilience, and in this way prevent the damage they face.

    Keywords: Lived experiences, Mothers, Disabled child, Physical disability, Mental disability, Meta-synthesis, Iran
  • A. Kaeidi, J. Hassanshahi* Pages 1385-1390
    Background and Objectives

    Coronavirus 2019 (Covid-19) has become a global disease that can affect various organs of the human body. Kidney disorders are the most common disorders in patients with Covid-19. Kidney involvement manifests as proteinuria and acute kidney injury (AKI). This virus can cause acute tubular necrosis, protein leakage in the Bowman's capsule, glomerulopathy, and mitochondrial dysfunction via angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2). It can also interfere with the regulation of immune responses (including cytokine storm), unbalanced activation of the renin-angiotensin system, and unbalanced activation of macrophages in the kidneys. To date, there is no specific treatment strategy to protect the kidneys against Covid-19. Therefore, considering the vital role of the kidneys in maintaining body homeostasis, it is suggested that special attention be paid to this organ during the treatment of patients with Covid-19.

    Keywords: Covid-19 disease, Acute kidney injury, Inflammation, Immune response, Renin-angiotensin system