فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1399)

نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حفیظ الله فولادی وندا، حسن احسانی* صفحات 5-20

    زندگی اجتماعی بر مدار رفق و مدارا، و بر مبنای بهره گیری از عقل و خرد، موجب تداوم زیست مسالمت آمیز در جامعه است؛ ولی ضعف خرد، نابسامانی ها و اختلاف سلایق، از عوامل رفتار ناخوشایند در تعامل های اجتماعی است. اگر آحاد جامعه تحمل تنش به وجودآمده را نداشته باشند و پاسخ خود را به جهت احساسات هیجانی، با جنگ و جدل نشان دهند، رشد جامعه را متوقف، و جامعه را از آثار مثبت بردباری دور می سازند. از سویی دیگر، در این زمینه گزاره های متعددی در نهج البلاغه وجود دارد. بنابراین در این مقاله، پاسخ این سوال را که مبانی و روش های افزایش تحمل در برابر تنش های اجتماعی چیست، با روش توصیفی تحلیلی، و جست وجوی واژه اصلی موضوع و الفاظ مرتبط بررسی، و مبانی آن را در هستی شناختی (خداشناختی، دنیاشناختی، آخرت شناختی) و انسان شناختی (تعقل، اختیار، اختلاف سلایق، تربیت پذیری و...) مطرح کردیم. نتایجی که به دست آمد، این است که می توان با راهکارهای «یاد خدا و قیامت»، «زهدورزی»، «مثبت اندیشی»، «همانند سازی»، و... آستانه تحمل را در برابر مشکلات و گرفتاری ها افزایش داد. گفتنی است که تحمل، هنگامی در خور تحسین است که در تعارض با نهی از منکر نباشد

    کلیدواژگان: مبانی بردباری، تحمل، تنش اجتماعی، امام علی، نهج البلاغه
  • رضا کیانی* صفحات 21-36

    امروزه، یکی از موضوعات مهم در خصوص مطالعات سالمندی، بررسی وضعیت پوشش حمایتی سالمندان توسط نهادها و ارگان های عرضه کننده اینگونه خدمات است. طبیعی است با افزایش تعداد سالمندان کشور، ضرورت رفع نیازهای خاص این گروه جمعیتی، در اولویت سیاست گذاری و برنامه ریزی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، مقایسه و بررسی وضعیت پوشش سالمندان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینیw و سازمان بهزیستی کشور، به عنوان دو نهاد حمایت کننده اصلی از سالمندان کم توان و بی بضاعت جامعه است. پرسش اصلی که در این کاوش در جست وجوی پاسخ بدان هستیم، این که با افزایش تعداد سالمندان کشور، چتر حمایتی نهادهای رسمی حمایتی از آنان، افزایش داشته است یا خیر؛ و وضعیت این پوشش در سطح کشوری و استانی طی سال های اخیر چگونه بوده است؟ نتایج این مطالعه نشان می دهد طی دوره 1394 تا 1397 میزان پوشش این دو نهاد از سالمندان کشور از 7/33 درصد به 4/27 درصد کاهش داشته است. این سخن بدان معناست که چتر حمایتی در این دو نهاد حمایتی، متناسب با رشد جمعیت سالخورده، نه تنها افزایش مهمی نداشته، بلکه روندی کاهشی نیز داشته است. بیشترین میزان پوشش حمایتی دو نهاد حمایتی مذکور از سالمندان، مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد و کمترین میزان مربوط به استان های تهران، البرز و اصفهان بوده است

    کلیدواژگان: سالمند، پوشش حمایتی، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی
  • محمدابراهیم روشن ضمیر*، سید ابوالقاسم حسینی زیدی، محسن کبیری راد صفحات 37-55

    نقش حاکمان در دین پذیری یا دین گریزی جامعه، موضوع بحث بسیاری از پژوهشگران مباحث دینی و اجتماعی قرار گرفته است. برخی از آنها بر پایه گزاره «الناس علی‏ دین‏ ملوکهم» حاکمان را تنها عامل تعیین کننده فرهنگ دینی مردم دانسته اند. بررسی پیشینه این عبارت، نشان از آن دارد که به رغم تکرار آن در برخی آثار پژوهشی معاصر، در منابع معتبر شیعه و اهل سنت دیده نمی شود و در اندک آثاری که از آن یاد شده، یا سندی برایش ذکر نشده و یا به صراحت، مثلی رایج دانسته شده است. بررسی محتوایی این حدیث با عرضه آن بر قرآن و با تشکیل خانواده حدیث، گویای آن است که تاثیر منفی یا مثبت حاکمان بر دین و فرهنگ جامعه، پذیرفتنی است و واقعیت های تاریخی آن را تایید می کند؛ اما ازآنجاکه بر پایه برخی دیگر از آیات و روایات، عوامل متعددی در دین داری یا دین گریزی مردم نقش دارند، نمی توان حاکمان را تنها عامل به حساب آورد؛ به ویژه که در برخی جوامع، به رغم حاکمیت رهبران صالح، جامعه مسیر انحرافی خود را ادامه داده و در برخی جوامع، با وجود تلاش گسترده و طولانی مدت رهبران فاسد برای انحراف جامعه، مردم کمتر تحت تاثیر القایات آنها قرار گرفتند و باورهای اصیل خود را حفظ کردند. افزون بر این، امروزه با برداشته شدن انحصار دولت ها در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اطلاع رسانی، و ظهور امپراتوری های رسانه ای فراملی بی مسیولیت، اما قدرتمند، از میزان تاثیرگذاری مثبت و منفی حاکمان ملی در فرهنگ جامعه به شدت کاسته شده است.

    کلیدواژگان: حاکم، فرهنگ، دین داری، دین گریزی
  • طاها عشایری*، طاهره جهان پرور، الهام عباسی صفحات 57-82

    آنچه در اتحاد قومی- فرهنگی ایران نقش مهمی ایفا می کند، مسئله نوع دوستی و اهمیت دادن ایرانیان به ارزش های جمع گرایانه است که در کمک به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی- ورزقان (1391)، استان کرمانشاه (1395)، سیل زدگان استان لرستان (1397)، و رفتارهای خیرین در کمک به نیازمندان جامعه در بحران کرونا (1399-1398)، خود را نمایان ساخته است. هدف از این تحقیق، بررسی فراتحلیلی پژوهش های انجام شده در موضوع نوع دوستی و عوامل موثر بر افزایش آن است. سوال تحقیق این است که علت اینکه جامعه ایرانی به ارزش های جمع گرایانه اهمیت می دهند و کنش جمع گرایانه را پایه تفاهم اجتماعی قرار می دهند، چیست؟ روش پژوهش از نوع کمی - فراتحلیل، حجم نمونه 21 سند تحقیقاتی، روش نمونه گیری قضاوتی- هدفمند، و در بازه زمانی 1385-1400 بوده است. نتایج نشان می دهد که روش تصادفی خوشه ای چند مرحله (45 درصد) و حجم نمونه (44 درصد) بین301-400 قرار دارد. سطح نوع دوستی در سه سطح بالا با 68.74 درصد فراوانی، متوسط با 29.97 درصد فراوانی، و پایین با 1.27 درصد فراوانی قرار دارد. میزان گرایش به نوع دوستی در بین زنان (49 درصد)، بیشتر از مردان است. با ارتقای میزان تحصیل افراد از دیپلم به دانشگاهی، از میزان نوع دوستی آنها کاسته می شود. هرچه درآمد افزایش یابد، نوع دوستی در میان شهروندان اهمیت بیشتری می یابد. در سنین کمتر از 20 و 31 به بالا، نوع دوستی نیز افزایش می یابد. افرادی که در روستا زندگی می کنند، نوع دوست تر از افراد شهری هستند و این مقدار، 58 به 41 درصد است. نتایج تحلیلی نشان می دهد که بین عوامل اجتماعی (مشارکت در انجمن خیریه، اعتماد اجتماعی، انسجام جمعی، بی تفاوتی جمعی، حضور در شبکه مجازی)، فرهنگی (سرمایه فرهنگی، تعلق مذهبی، اخلاق اجتماعی، ارزش های اجتماعی، کنش ایثارگرایانه) و عوامل روانی (فردگرایی اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، همدلی اجتماعی، تعهد اجتماعی، رضایت اجتماعی، امنیت اجتماعی) با نوع دوستی ایرانیان رابطه معنی داری وجود دارد و 35 درصد از تغییرات نوع دوستی را تبیین کرده اند.

    کلیدواژگان: اخلاق اجتماعی ایرانیان، بی تفاوتی جمعی، جمع گرایی، فراتحلیل، نوع دوستی
  • شهلا باقری*، سید مجید مطهرنژاد، سید محمدحسین سادات چاوشیان صفحات 83-107

    در جمهوری اسلامی ایران مانند سایر کشورها، سیاست ها و قوانینی مربوط به «خانواده» اتخاذ شده و به تصویب رسیده است. در بخشی از این سیاست ها عمده توجه دولت به کنترل جمعیت و سیاست های مرتبط با وضعیت زنان و کودکان بی سرپرست معطوف بوده است و در بخشی دیگر، اصلاح قوانین خانواده جهت افزایش نقش اجتماعی زنان در دستور کار قرار گرفته. در حوزه قانون گذاری نیز قوانینی همچون اصلاح قانون حضانت و نگهداری کودکان یا قانون تشکیل دادگاه خانواده، قوانینی نیستند که بتوانند به ایفای نقش موثر جهت خانوادگی گرایی و خانواده محوری بینجامند؛ بلکه قوانین به صورت تک جانبه به حمایت از یکی از اعضای خانواده مانند زوجه یا فرزندان پرداخته است و نگاه نظام وار و نهادی به کانون خانواده وجود ندارد. بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش این است که «سیاست ها، برنامه ها و قوانین مرتبط با خانواده در ایران دارای چه آسیب ها و خلاهایی است و چه نسبتی با خانواده محوری دارد؟» برای پاسخ به این پرسش، مصاحبه و گفت وگو با نخبگان و صاحب نظران عرصه خانواده و سیاست گذاری، ضروری است. ازاین رو با انجام مصاحبه و سپس به کارگیری روش تحلیل مضمون،[1] داده های پژوهش تجزیه و تحلیل می شود. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که در عرصه سیاست گذاری خانواده، نوعی آشفتگی نهادی و سازمانی وجود داشته، و دوگانه «نهاد خانواده» و «نهاد بازار»، مطرح است. سیاست ها و قوانین مرتبط با خانواده تا کنون نتوانسته به صورت نظام وار و با عنایت به اصل خانواده محوری تمام ساحت های مورد نیاز را پوشش دهد؛ بلکه عمدتا گفتمان توسعه و با رویکرد اقتصادمحور دیده شد و خانواده محوری موضوعیت نداشته است؛ اگر هم در جایی حمایت هایی وجود داشته، حمایت از یکی از اعضای خانواده است، نه از نهاد خانواده.

    کلیدواژگان: خانواده محوری، سیاست خانواده، روش های تحلیل سیاست، جمهوری اسلامی ایران
  • حسن یوسف زاده، نصرالله نظری* صفحات 109-128
    اسلام دینی اجتماعی است و سازمان وجودی انسان به گونه ای است که باید در جمع زندگی کند؛ لکن علاوه بر ضرورت زندگی اجتماعی، هم گرایی جوامع نیز از ضرورت های انکارناپذیر جهان اسلام است. مولف در این مقاله، با این فرض که ماهیت روابط مسلمانان، بسیار شبیه به عصر رسالت است و به جای هویت قبیله ای، هویت های متکثر ملی، حیات سیاسی اجتماعی آنان را ساختاربندی می کند، کوشیده است شیوه رسیدن دوباره به امت واحده اسلامی را از طریق سازوکار الفت اجتماعی صورت بندی کند. مقاله با روش توصیفی تحلیلی (ازجمله تحلیل معناشناختی) جایگاه الفت در هم گرایی جهان اسلام سامان یافت و به این نتیجه نایل شد که اولا جایگاه ویژه «الفت» در شبکه مفهومی ای متشکل از واژه های محبت، مودت، اخوت و امت، حاکی از آن است که بین الفت و هم گرایی، نسبت این همانی برقرار است و ثانیا معطوف به مدالیل معناشناختی و کاربردهای فرایندی این واژه، هم گرایی مورد نظر قرآن، از سویی بر تشابه و همانندی، و از سوی دیگر بر تقسیم کار اجتماعی مبتنی است؛ چراکه ریشه الفت به محبت برمی گردد و محبت محرک لازم برای رفع نیازهای متقابل و به دنبال آن تمایز و تقسیم کار اجتماعی است. درنتیجه درصورتی که الفت از طریق تاکید بر مشترکات، گسترش روابط، تقویت نگرش مثبت، رفع نیازهای متقابل و تقویت حس همدردی، مبنای کنش (اعم از اجتماعی و سیاسی) قرار گیرد، زمینه های هم گرایی در جهان اسلام تقویت خواهد شد.
    کلیدواژگان: هم گرایی، الفت، محبت، مودت، اخوت و امت
|
  • Hafizallah Fooladi, Hassan Ehsani * Pages 5-20

    Social life based on friendliness and tolerance, and the use of reason and wisdom, leads to a peaceful continuation of life in society; But the weakness of reason, disorders and differences of taste, are the causes of unpleasant behavior in social interactions. If members of society do not tolerate the resulting tension and show their response to emotions through war and strife, they will stop the growth of society, and keep society away from the positive effects of tolerance. On the other hand, there are several propositions in this regard in Nahj al-Balaghah. Therefore, in this article, the answer to the question of what are the principles and methods of increasing tolerance to social tensions, by descriptive-analytical method, and searching for the main word of the subject and related words, and its principles in ontology (theology, cosmology, theology) and We introduced anthropology (reason, authority, differences of taste, educability, etc.). The results obtained are that the threshold of tolerance against problems and troubles can be increased with the solutions of "Remembering God and the Resurrection", "Asceticism", "Positive Thinking", "Replication", and so on. It should be noted that tolerance is admirable when it is not in conflict with the prohibition of denial.

    Keywords: Principles of tolerance, tolerance, social tension, Imam Ali (AS), Nahj al-Balaghah
  • Reza Kiani * Pages 21-36

    Today, one of the most important issues in the study of aging is the review of the coverage of the elderly by supportive institutions. With the increase in the number of elderly people in the country, the need to meet the special needs of this population group is a priority in policy-making and planning.The purpose of this study is to compare and review the coverage of the elderly under the auspices of the Imam Khomeini Relief Foundation and the Welfare Organization, as two major organizations supporting the poor elderly in society. The main question that we are looking for an answer in this study is whether, as the number of elderly people in the country has increased, the coverage of official organizations supporting them has increased or not; And what has been the status of this coverage at the national and provincial levels in recent years? The results of this study show that during the period 1394 to 1397, the coverage of these two organizations of the elderly in the country has decreased from 33.7% to 27.4%. This means that the level of support in these two organizations has been declining in proportion to the growth of the elderly population. The highest amount of support coverage of the two mentioned institutions for the elderly was related to Sistan and Baluchestan, Ilam, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces and the lowest amount was related to Tehran, Alborz and Isfahan provinces.

    Keywords: Elderly, Supportive Coverage, Welfare Organization, Imam Khomeini Relief Committee
  • MuhammadIbrahim Roushanzamir *, Seyed Abolghasem Hosseini Zaidi, Mohsen Kabiri Pages 37-55

    The role of rulers in religiosity or non religiosity of society has been the subject of discussion by many scholars of religious and social issues. Some of them have considered the rulers as the only determining factor of the religious culture of the people based on the proposition of "people are on the religion of their rulers". An examination of the background of this phrase shows that despite its repetition in some contemporary research works, it is not found in authentic Shiite and Sunni sources, and in the few works mentioned, either its source is not mentioned or it is explicitly considered as a common proverb. Examining the content of this hadith by presenting it on the Qur'an and similar hadiths, shows that the negative or positive impact of the rulers on the religion and culture of society is acceptable and is confirmed by historical facts; But since according to some other verses and hadiths, many factors play a role in the religiosity or non religiosity of the people, the rulers can not be considered as the only factor; Especially in some societies, despite the rule of righteous leaders, society has continued its deviant path and in some societies, despite the extensive and long-term efforts of corrupt leaders to deviate society, people were less influenced by their instincts and maintained their original beliefs. Moreover, today, with the lifting of state monopolies in the political, economic, cultural, and media spheres, and the emergence of irresponsible but powerful transnational media empires, the positive and negative influence of national rulers on the culture of society has been greatly reduced.

    Keywords: ruler, culture, religiosity
  • Taha Ashayeri *, Tahereh Jahanparvar, Elham Abbasi Pages 57-82

    What plays an important role in the ethnic-cultural unity of Iran is the issue of altruism and the importance of Iranians to collectivist values in helping the earthquake victims of East Azarbaijan province (2010), Kermanshah province (2016), flood victims of Lorestan province (2018), and behavior To the needy of the society in the crisis of Corona (1399-1398), has shown itself. The purpose of this study is a meta-analytical study of the research conducted on the subject of altruism and the factors affecting its increase. The research question is why Iranian society attaches importance to collectivist values and bases collectivist action on social understanding? The research method was quantitative-meta-analysis, the sample size was 21 research documents, the sampling method was purposeful, and in the period of 2006-2007. The results show that the multi-stage cluster random method (45%) and sample size (44%) are between 301-400. The level of altruism is at three levels: high with 68.74% frequency, medium with 29.97% frequency, and low with 1.27% frequency. The tendency towards altruism is higher among women (49%) than men. As people improve their education from diploma to university, their altruism decreases. As income increases, altruism becomes more important among citizens. Lower than 20 and 31 & above, altruism also increases. People living in rural areas are more altruistic than urban people, at 58 to 41 percent. Analytical results show that between social factors (participation in charity, social trust, collective cohesion, collective indifference, presence in the virtual network), cultural (cultural capital, religious affiliation, social ethics, social values, selfless action) and psychological factors (Social individualism, sense of social belonging, social empathy, social commitment, social satisfaction, social security) have a significant relationship with Iranian altruism and have explained 35% of the changes in altruism.

    Keywords: Iranian social ethics, collective indifference, collectivism, Meta-analysis, altruism
  • Shahla Baqeri *, Seyed majid Motaharnejad, Seyed MohammadHossein Sadat Chavoshiyan Pages 83-107

    In the Islamic Republic of Iran, as in other countries, policies and laws related to the "family" have been adopted and approved. In some of these policies, the government has focused on population control and policies related to the situation of women and orphaned children, and in another part, reforming family laws to increase the social role of women is on the agenda. In the field of "legislation", laws such as the amendment of the law on custody of children or the law on the establishment of family courts are not laws that can play an effective role in family-centered and "family-oriented"; Rather, the law unilaterally protects a family member, such as a wife or children, and there is no systematic and institutionalized view of the family unit. Accordingly, the main question of the research is "What are the disadvantages and gaps of policies, programs and laws related to the family in Iran and what is its relationship with the family-centered?" To answer this question, interviews and conversations with elites and experts in the field of family and policy-making are essential. Therefore, by conducting an interview and then using the content analysis method, the research data is analyzed. The findings of the study indicated that in the field of family policy-making, there is a kind of institutional and organizational turmoil, and there is a duality of "family institution" and "market institution". Family-related policies and laws have so far failed to systematically cover all the required areas, with respect to the family-centered principle; Rather, it was mainly a development-oriented discourse with an economy-oriented approach, and the family-centered approach was irrelevant; If there is support somewhere, it is to support a family member, not the family institution

    Keywords: Family-centered, family policy, methods of policy analysis, Islamic Republic of Iran
  • Hassan Yusefzade, Nasrollah Nazari * Pages 109-128
    Islam is a social religion. The organization of human existence is such that it must live in a community; But in addition to the necessity of social life, the integration of societies is also one of the undeniable necessities of the Islamic world. In this article, the author, assuming that the nature of Muslim relations is very similar to the era of the Prophet (instead of tribal identities, multiple national identities structure their socio-political life), has tried to explain the formation of the great Islamic nation through a mechanism of social cohesion. The article was organized by descriptive-analytical method (including semantic analysis) of Ulfat's place in the convergence of the Islamic world and concluded that first of all, Ulfat's special place in the conceptual network consisting of the words love, affection, brotherhood and ummah indicates that There is a similarity between Ulfat and Convergence. Secondly, focusing on the semantic implications and process uses of the word, the intended convergence of the Qur'an is based on similarity and similarity on the one hand, and on the division of social work on the other; Because the root of affection goes back to love, and love is the necessary stimulus to meet mutual needs and, consequently, to differentiate and divide social work. As a result, if Ulfat by emphasizing commonalities, expanding relations, strengthening positive attitudes, meeting mutual needs, and strengthening empathy, become the basis of action (both social and political) the grounds for integration in the Islamic world will be strengthened.
    Keywords: Convergence, Love, affection, friendliness, brotherhood, nation