فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 36 (زمستان 1400)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 36 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/27
  • تعداد عناوین: 5
|
  • ابوالقاسم دردانه* صفحات 1-6

    خاک با آلاینده هایی ازجمله حلالهای شیمیایی و مواد نفتی، آثار منفی بر تراکم خاک دارد. مواد نفتی با نشت به درون عمق خاک پارامترهای فیزیکی خاک را کاهش میدهد. این مطالعه با هدف بررسی نقش نفت خام بر تراکم خاک اطراف خطوط انتقال نفت گچساران-گوره صورت گرفته است. این مطالعه از نوع آزمایشگاهی بوده که متغیر تراکم خاک مورد بررسی قرار گرفتند. خاک مورد مطالعه از نوع رس میباشد که برای تهیه از خاک اطراف خطوط انتقال تهیه و برای بررسی پارامتر مورد مطالعه به آزمایشگاه مکانیک خاک استان کهگیلویه و بویر احمد ارسال گردید. اولین آزمایش که انجام گرفت تراکم خاک بود که یکبار با خاک انتخابی بدون مواد نفتی و یکبار آغشته با مواد نفتی انجام گرفت که در حدود 5 %درصد خاک مورد نظر را با نفت خام آغشته نمودهایم. روش آزمایش تراکم ASTM 689 A بود که با مقدار آب 811 و 251 و 211 و 051 و 011 انجام شد. برای تجزیه وتحلیل آماری این تحقیق از نرم افزار SPSS نسخه شماره 28 استفاده شد و برای رسم نمودارها از نرم افزار EXCEL استفاده شد. در خصوص تراکم پذیری نتایج نشان داد که تراکم خاک طبیعی بیش از خاک آلوده به مواد نفتی بوده بطوریکه دانسیته خاک طبیعی 81/0 و خاک آغشته به نفت 01/0 بدست امده است.

    کلیدواژگان: واژه آلودگی های نفتی، تراکم خاک، گچساران-گوره
  • بهروز شیرمحمدی*، مهدی وهنانی صفحات 7-14

    در این پژوهش تاثیر پارامترهای فیزیکی پوشش پروانه و بدنه، سرعت، رسانایی الکترولیت و طول شناور در توزیع پتانسیل و جریان سطح آنها مطالعه شده است. برای مدلسازی از نرم افزار کامسول با توزیع جریان ثانویه استفاده شده است. ترسیم نمودارهای توزیع پتانسیل و جریان برای تحلیلی خوردگی سطوح به کار برده شده اند. از مدلسازی نتیجه شد الگوی تغییرات پتانسیل در حالات مختلف با دو آند برای حفاظت کاتدی شناور یکسان است و بیشترین پتانسیل مربوط به بخش شفت و کمترین پتانسیل مربوط به آند است در نتیجه بیشترین خوردگی شناور را بخش پیشران آن شامل پروانه و شفت تجربه میکنند. همچنین پوشش پروانه بیشترین تاثیر را در کاهش میزان جریان مورد نیاز برای حفاظت کاتدی شناور دارد.

    کلیدواژگان: مدلسازی، خوردگی، الکتروشیمی، کامسول، شناور
  • کرمعلی عظیم زاده* صفحات 15-22
    زمینه و هدف

    در اکثر پروژه های نفت و گاز بدلایل وجود وقفه زمانی بین مراحل ساخت تا راه اندازی و پیش راه اندازی که ناشی از موارد مختلف از جمله: ضعف در اجرا، کمبود متریال و تحریم ها می باشد ورق مخازن فولادی دچار خوردگی می شوند و البته می بایستی به این نکته توجه داشت که خوردگی مواد فلزی امری است که منتظر تکمیل مخزن فولادی نماند و به مرور و با شروع عملیات نصب ورق های فولادی خوردگی در قطعات فولادی آغاز و منجرب به کاهش عمر بهره برداری و حتی غیر قابل استفاده شده مخازن فولادی که دچار خوردگی حاد شده اند خواهد گردید این موضوع مهم با در نظر گرفتن نکاتی بسیار ساده و پیش بینی تمهیداتی توسط مدیران ساخت و مدیران پروژه در زمان ساخت به راحتی قابل پیشگیری می باشد که در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است. ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که در پروژه های در حال ساخت در صورتی که به مراحله راه اندازی رسیده باشند پیمانکاران اجرایی کار خود را به اتمام رسانده اند و در صورت بروز مشکلاتی از جمله خوردگی در مخازن نفت و گاز نیازمند برگزاری سیکل طوالنی مناقصات و در اختیار گرفتن پیمانکار مجری و در ادامه تعمیر و برطرف نمودن قسمت های که دچار خوردگی حاد شده اند خواهد شد که باعث بروز تاخیرات در اتمام پروژه و همچنین تاخیر شروع عملیات بهره برداری از مخازن فولادی خواهد گردد. در این مقاله به بررسی دالیل خوردگی ورق کف یک مخزن فولادی با سقف متحرک، زمان بر شدن پروژه پرداخته شده است که در پی آن ورق های فولادی کف مخزن دچار خوردگی حاد شده اند و همچنین بررسی راهکارهای مدیریتی و تدابیر پیشگرانه جهت جلوگیری از بروز خوردگی در کف مخازن فولادی خواهد گردید پرداخته شده است.

    روش بررسی

    جهت دستیابی به اهداف تحقیق ما با استفاده از بازرسی های مکرر به بررسی و ضعیت مخازن پرداخته و به تحلیل فرضیات مورد نظر دامن زدیم. این تحقیق کاربردی و از لحاظ رویکرد ماهیت (توصیفی– تحلیلی) دارد.

    یافته ها

    پس از بررسی تعدادی از فرضیه ها، فرضیه های عدم وجود خرابکاری، نقشه ها، شرایط محیطی و زمان اجرای مخزن فولادی، بررسی فعال بودن یا نبودن سیستم حفاظت کاتدی مخزن، مشخص گردید که عدم فعال بودن سیستم حفاظت کاتدی تاثیر بسزایی در حفاظت مخزن فولادی در برابر خوردگی دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل نتایج آزمایشگاه و فرضیه ها نشان داد بدلیل عدم توجه به راه اندازی سیستم حفاظت کاتدی مخزن در زمان ساخت و همچنین فعالیت باکتری به نام SRB ورق کف مخزن دچار خوردگی حاد شده است که نیازمند تعویض ورق کف مخزن می باشد.

    کلیدواژگان: مخازن فولادی، ورق های فولادی، خوردگی، باکتری SRB، حفاظت کاتدیک، ماسه بادی
  • محمدرضا شادی* صفحات 23-34

    در این مطالعه به تخمین نسبت گاز به نفت در مخازن نفتی به کمک مدلهای حداقل مربعات ماشین بردار پشتیبان با استفاده از نرم افزار MATLAB و مقایسه آنها با روابط تجربی پرداخته شد. در بین روابط تجربی موجود روابط گالسو (1980) و استاندینگ(1981) بهترین عملکرد را جهت محاسبه نسبت گاز محلول به نفت و رابطه پتروسکی و فرشاد (1993) ضعیفترین عملکرد را دارد. مقایسه مدلهای ANN و LSSVM مهیا شده برای محاسبه نسبت گاز به نفت نشان میدهد، اگرچه مدل LSSVM تطبیقی قوی بین مقادیر پیش بینی شده و آزمایشگاهی فراهم میکند اما مدل ANN با رسیدن به کمترین AAPRE برابر با 7053/8 وRMSE با مقدار 0335/50 و بالاترین ضریب همبستگی (9837.0=R)که نزدیکترین مقدار به یک میباشد، بهترین عملکرد را جهت محاسبه نسبت گاز به نفت دارد. آنالیزهای خطای آماری و گرافیکی نشان میدهند که مدلهایANN و LSSVM توسعه داده شده نسبت به روابط تجربی موجود معتبرتر میباشد و قادراست بر تمام روابط تجربی غلبه کند. عملکرد و کارایی مدلهایANN و LSSVM مهیا شده به ویژه مدل ANN تایید میکند که این مدلها میتوانند به عنوان روشی سریع، کم هزینه با قابلیت پیش بینی قوی و به عنوان جایگزینی مناسب برای روش های آزمایشگاهی جهت محاسبه نسبت گاز محلول به نفت به کار روند. روابط تجربی برای محاسبه مقادیر بالای نسبت گاز محلول به نفت مناسب نیستند.

    کلیدواژگان: نسبت گاز به نفت، مخازن نفتی، حداقل مربعات، ماشین بردار پشتیبان، نرم افزار MATLAB
  • مریم داور*، هایده هواسی، سمیه هواسی، ندا مرادی صفحات 35-44

    رنگ در محیط زندگی انسان از اهمیت بسزایی برخوردار است و یکی از موثرترین عوامل بر کیفیت زندگیمان است. رنگ ها خواه به طور جداگانه و خواه در ترکیب با یکدیگر، تاثیرات متفاوتی بر روح و روان آدمی باقی میگذارد. در واقع تاثیرات رنگها و احساساتی که در اثر مشاهده آنها در انسان ظاهر میشود، آنچنان است که امروزه رنگ در واکاوی اشخاص به ویژه کارآموزان در حکم یکی از عوامل اساسی تلقی میشود. رنگ و تصویر بیش از هر عامل دیگری ذهن کارآموز را به خود جلب میکند. با رنگ تکنیک یادگیری به مراتب افزایش مییابد رنگ از عوامل محیطی مهمی است که در بروز خالقیت، رشد و تکوین شخصیت کارآموز نقش بسیار بسزایی دارد؛ مطالعه آنچه که تاثیر رنگها را بر رشد و یادگیری کارآموزان افزایش میدهد بسیار مهم است. در این پژوهش تالش میشود که علیرغم خصوصیات گوناگون رنگ به شناخت رنگها و بهرهگیری مناسب از قواعد آن برای طراحی محیط آموزشی اطراف کارآموز به گونهای که رنگ در فضای آن به ارتقاء خالقیت و سطح آموزش کمک کند. در این پژوهش که به روش توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای شکل گرفته است، نتایج نشان میدهد که کارآموز برای رشد قبل از هر چیزی به ارضاء عاطفی و احساس پیوندها با محیط فیزیکی و آموزشی خود نیازمند است؛ بنابراین یک مشخصه محیط مناسب، وجود محرکها و انگیزه های الزم و منطبق با توانایی شناختی و ادراکی کارآموزان است. با رعایت اصول و عوامل محیطی رنگی در طراحی فضاهای مورد استفاده کارآموز میتوان کاری کرد که بین کارآموز با دنیای رنگارنگ پیرامون او نوعی تعامل ایجاد شود و در سایه این دوستی و شیفتگی امر یادگیری و بروز خالقیت به سهولت و با لذت انجام گیرد.

    کلیدواژگان: رنگ، فضای آموزشی، خلاقیت، کارآموز