فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 62 (بهار 1401)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 62 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • ابراهیم رجبی تاج امیر صفحات 1-26
    زمینه و هدف

    پیشگیری از تکرار بزه دیدگی به عنوان بخشی از پیشگیری اجتماعی می باشد که از لحاظ بالینی درمان کننده است. این پژوهش با هدف تمرکز بر پلیس و اورژانس اجتماعی، نقش تعاملی مداخله در بحران پس از بزه دیدگی را بررسی و ارایه می نماید.

    روش

    این پژوهش کمی از لحاظ نوع توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری مطابق جدول مورگان، 150 نفر از کارکنان و نخبگان پلیس و کارشناسان اورژانس اجتماعی است که با استفاده از پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت انجام شده است. به جهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری پرسشنامه ها از «آماره آلفای کرونباخ» و به منظور آزمون روایی محتوایی، نظر نخبگان مرتبط مبنا قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    یافته نشان می دهد که تعامل پلیس با اورژانس اجتماعی در اعزام سریع واحدها با تاثیر 325/.، همراهی با بزه دیدگان و کاهش آسیب با تاثیر 278/.، حل بحران با تاثیر 267/.، تاسیس کلینیک بزه دیدگی با تاثیر 213/. و آموزش بزه دیدگان با تاثیر 193/. به عنوان یک نتیجه مثبت و معناداری به ترتیب بر متغیر پاسخ (مداخله در بحران پس از بزه دیدگی) موثر هستند. برای حمایت واقعی و بایسته از بزه دیدگان بعضی از جرایم که نیاز به مداخله فوری دارند، این پلیس است که از طریق تعامل با اورژانس اجتماعی در چارچوب یک سیاست جنایی مشارکتی بزه دیده مدار نسبت به رفع نیاز و خواسته فوری ناشی از بزه دیدگی اقدام می نماید.

    کلیدواژگان: پلیس، اورژانس اجتماعی، مداخله در بحران، بزه دیدگی، پیشگیری از تکرار بزه دیدگی، کلینیک بزه دیدگی
  • علی میررجبی، اسماعیل هادی تبار، سید ابراهیم قدسی صفحات 27-47
    زمینه و هدف

    فساد به عنوان یکی از واقعیت های نامیمون جامعه امروزی، رشد بی سابقه ای در نظام اداری، سیاسی، اجتماعی و قضایی داشته است. این پدیده در بسیاری از نقاط جهان عدالت را خدشه دار نموده، مانع دسترسی شهروندان به حل وفصل بی طرفانه دعاوی می شود؛ و اعتماد عمومی به حکمرانی و حاکمیت یک کشور را متزلزل می نماید. نقطه مقابل فساد، عدالت است، چراکه عدالت در حفظ قابلیت پاسخگویی به شهروندان و همچنین، سایر نهادهای دولتی بسیار مهم است. بعضا، خود نهادهای عدالت محور نیز می توانند بخشی از موضوع فساد باشند. فساد قضایی، دسترسی و کیفیت عدالت و مشروعیت را نه تنها در نهادهای بخش قضایی کاهش می دهد، بلکه بر عملکرد دولت و سایر نهادهای حکومتی نیز تاثیر منفی می گذارد.

    روش

    روش پژوهش حاضر، کتابخانه ای و تحلیلی بوده و ضمن ارزیابی روش های پیشگیری وضعی به کارگرفته شده در نظام قضایی ایران، در پایان به طرح پیشنهاداتی در جهت تقویت پیشگیری وضعی از فساد قضایی می پردازد.

    یافته ها و نتایج

    مصادیق و مواردی از جرایم مانند ارتشاء، سوء استفاده از موقعیت شغلی، بازداشت غیرقانونی و مجموعه ای از تخلفات انتظامی در ذیل عنوان فساد قضایی جای می گیرند که دارای آثار سوء جدی بر جامعه بوده و علاوه بر روش های پیشگیری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، کنترل آن در کوتاه مدت نیازمند بکارگیری روش های پیشگیری وضعی است. از جمله مهم ترین ابزارهای پیشگیری وضعی از جرایم می توان  بر دو عامل شفافیت و نظارت اشاره کرد.

    کلیدواژگان: فساد قضایی، پیشگیری وضعی، نظارت، شفافیت
  • عیسی غفاری المشیری، مهدی اسماعیلی، حسن حاجی تبار فیروزجائی صفحات 49-66
    زمینه و هدف

    پیشگیری غیرکیفری یا کنشی نوعی از پیشگیری است که حوزه ی عملکرد و بررسی آن مربوط به قبل از وقوع جرم می باشد. امروزه از نقطه نظر بدیهیات عقلی، سودمندی تدابیر پیشگیرانه ی کنشی و غیرکیفری و ناکارآمدی کیفر و مجازات، بر اندیشمندان عرصه ی جرم شناسی واضح گردیده و از آن به عنوان یک راهبرد متعارف و خردمندانه تعبیر می شود که در حال پویایی و گسترش است. تلاش سیاست گذاران حقوق نیز در راستای افزایش بهره وری و روزآمد نمودن و استفاده ی حداکثری از این اقدامات پیشگیرانه ی کنشی استوار گردیده است.

    روش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    با تدقیق در در آموزه های اسلامی خصوصا کتاب صحیفه سجادیه که گنجینه ای فاخر از معرفت و شناخت اصول بنیادین زندگی است، این مهم بدست می آ ید که اسلام در زمینه ی پیشگیری از وقوع بزهکاری در ابتدا به مقوله ی غیرکیفری تاکید داشته است. بدین ترتیب که متولیان امور کشور با فراهم نمودن شرایط مناسب اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همواره بر سرعت بخشیدن و یا کند نمودن این روند تاثیر خواهند گذاشت. براساس آنچه مطرح شد این مقاله سعی داشته است که با بررسی آموزه های صحیفه سجادیه، دیدگاه امام (ع) را نه فقط به عنوان یک الگوی پیشگیرانه از جرم، بلکه یک برنامه جامع تربیتی و پرورشی در ابعاد مختلف اعتقادی و رفتاری افراد جامعه به رشته ی تحریر درآورد.

    کلیدواژگان: صحیفه سجادیه، پیشگیری غیرکیفری، سیاست جنایی اسلام، امر به معروف و نهی از منکر
  • محمد صادقی نژاد، شاپور بهیان، منصور حقیقتیان صفحات 67-87
    زمینه و هدف

    پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان نه تنها دغدغه والدین، بلکه مساله همه مدیران و برنامه ریزان خرد و کلان جوامع است و هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان مدارس متوسطه شهر کرمان بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی - توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری، این تحقیق شامل دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر کرمان در سال 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنها 5000 نفر بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده که تعداد 357 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های شکاف دیجیتالی هوآنگ (2003)، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (2004)، پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1997) و نهایتا پرسشنامه محقق ساخته پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده شده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های این پژوهش نشان داده است که شکاف دیجیتالی بین نسلی با ضریب (724/0-) بر سلامت اجتماعی؛ با ضریب (598/0-) بر سبک زندگی و با ضریب (625/0-) بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی اثر معکوس و معناداری داشته است و سلامت اجتماعی با ضریب (417/0) و سبک زندگی با ضریب (555/0) اثر مستقیم و معناداری بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی داشته اند. در نتیجه می توان گفت که شکاف دیجیتالی بین نسلی به عنوان تهدیدی هم سلامت اجتماعی و سبک زندگی و هم پیشگیری از آسیب های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

    کلیدواژگان: شکاف دیجیتالی بین نسلی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی
  • علیرضا شمشیری صفحات 89-108
    زمینه و هدف

    با توجه به نقش و اهمیت تجار در رشد و توسعه اقتصاد، نگاه به ورشکستگی امروزه از وضعیت مجازات گونه سابق فاصله گرفته و قوانین در مسیری تدوین و اصلاح می گردند که ضمن تصفیه امور تاجر امکان بازگشت وی به چرخه اقتصاد وجود داشته باشد. با این حال در پاره ای موارد قانونگذار سخت گیری بیشتری نموده و برخی اعمال را جرم انگاری نموده است که از آن جمله می توان به قصور و اهمال تاجر اشاره نمود که در قالب جرم ورشکستگی به تقصیر جرم انگاری شده است. از آنجا که یکی از بهترین شیوه های مقابله با جرایم پیشگیری از وقوع جرم است، لذا این سوال مطرح است که در چه راهکارهایی به منظور پیشگیری از جرم ورشکستگی به تقصیر در نظام حقوقی ایران می توان

    یافته ها و نتایج

    پیشگیری از ورشکستگی می تواند ضمن کمک به حفظ تاجر در فعالیت های تجاری، به رشد و توسعه اقتصاد یک کشور نیز کمک نماید. در خصوص ضرورت پیشگیری از ورشکستگی هم در نظام های حقوقی و هم از منظر فقه اسلامی شاهد اتفاق نظر می باشیم. در زمینه پیشگیری کیفری از جرم ورشکستگی به تقصیر شاهد جرم انگاری آن در قوانین موضوعه می باشیم. همچنین پیشگیری غیر کیفری از جرم ورشکستگی به تقصیر را نیز می توان در قالب پیشگیری اجتماعی شامل آگاهی بخشی به تجار و برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی و پیشگیری وضعی را نیز می توان در قالب مقررات زدایی در حوزه اقتصاد و نظارت بر عملکرد تجار عنوان نمود.

    کلیدواژگان: تاجر، ورشکستگی به تقصیر، پیشگیری ازجرم
  • محمد شریف دشتی، علی جمادی، علی جانی پور صفحات 109-131
    زمینه و هدف

    افزایش به کارگیری مجازات سلب آزادی با عنایت به عدم موفقیت در کاهش و پیشگیری از تکرار جرم، منجر به بروز مشکلات و فشارهایی بر روی سیاست گذاران کیفری شده و در راستای سیاست حبس زدایی، امروزه، جایگزین های حبس متداول شده و در بیشتر نظام های حقوقی برای پیشگیری از تکرار جرم از جایگزین های حبس استفاده می شود. قانون گذار ایران نیز با عنایت به پیش بینی این نوع از مجازات ها در قانون مجازات اسلامی 1392 در این راستا گام برداشته است. مجازات های جایگزین، کیفرهایی هستند که بزهکاران مجازات خود را خارج از محیط زندان و در بطن اجتماع توسط نهادهای مردمی و مدنی دریافت می نمایند؛ از آنجاکه جرم یک پدیده اجتماعی و زاییده جامعه است.

    روش

    روشی پژوهش حاضر، روش توصیفی- تحلیلی است.

    یافته ها و نتایج

     یافته ها حاکی از آن است که اجرای مجازات های جایگزین حبس نه تنها منجر به کاهش جمعیت کیفری زندان ها و تلاش بر مرتفع ساختن ایرادهای حبس می شود؛ بلکه، به دلیل جلوگیری از ورود مرتکب به محیط و فضای جرم زای زندان و همچنین جلوگیری از برچسب مجرمانه خوردن می تواند جایگاه ویژه ای در پیشگیری از تکرار جرم داشته باشد. جایگزین های حبس ابزارهای مناسبی در راستای برطرف نمودن معایب حبس بوده و در پیشگیری از تکرار جرم موثر می باشد.

    کلیدواژگان: مجازات، جایگزین حبس، تکرار جرم، پیشگیری، شهرستان بوشهر
  • طیبه فعال عراقی نژاد، محمدرضا شادمان فر، مسعود حیدری صفحات 133-152
    زمینه و هدف

    اموال تاریخی، فرهنگی میراث به جای مانده از گذشتگان، ادله اثبات هویت حقیقی و واقعی ملت یک کشور و مردم جامعه است. ایران نیز از جمله کشور هایی است که دارای سابقه ی چندین هزار ساله تمدن و آثار بجا مانده از آن می باشد که به دلایل مختلف ممکن است از جمله با هدف قاچاق در معرض آسیب قرار بگیرند. بر این مبنا در پژوهش حاضر به این مساله می پردازیم که پیشگیری از جرم تخریب آثار فرهنگی و تاریخی در سیاست جنایی ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟

    روش

    باتوجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    سیاست جنایی ایران در قبال تخریب علیه آثار فرهنگی تاریخی سیاست مبتنی بر پیشگیری کیفری و غیر کیفری می باشد. پیشگیری غیر کیفری شامل پیشگیری وضعی(الف- اقدامات مبتنی بر حفاظت: شامل مونیتورینگ، شناسایی نقاط پر خطر و ایمن سازی، کنترل بازدیدکنندگان از طریق تعریف مسیر های گردش، کنترل بازدیدکنندگان از طریق تعریف حریم ها و دسترسی ها با استفاده از موانع،حفاظ ها و راه بندها و ب- نظارت سازمانی) و پیشگیری اجتماعی شامل (آگاهی بخشی اجتماعی و نقش دین در پیشگیری از جرم تخریب) می باشد.

    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، آثار تاریخیو فرهنگی، سیاست جنایی، پیشگیری کیفری، پیشگیری غیر کیفری
  • محمدحسن رحمانی، حسین مجتبی زاده خانقاهی، علی نوری کرمانی صفحات 153-174
    زمینه و هدف

    رشد شتابان جمعیت شهرنشین مسایل و مشکلات فراوانی را در شهرها درپی داشته که وقوع انواع ناهنجاری های اجتماعی از آن جمله است، به طوری که امروزه افزایش جرم و جنایت، امنیت و آسایش شهروندان را تهدید می کند .معمولا اعمال مجرمانه در قسمت هایی از شهر بیشتر اتفاق می افتد. چون مجرمین در انتخاب مکان بسیار سنجیده عمل می کنند و مکان هایی را جهت اعمال مجرمانه خود برمی گزینند که ارتکاب جرم در آن با خطر کمتر و سرعت بیشتر امکان پذیر باشد. به همین برنامه ریزان شهری باید توجه ویژه ای به موضوع داشته باشند.

    روش

    روش تحقیق بصورت تحلیلی و توصیفی بوده که داده ها از طریق منابع سازمانی ناجا جمع آوری شده و سپس با تنظیم پرسشنامه ایی نتایج به کارشناسان انتظامی عرضه ودر قالب یافته های تحقیق ارایه گردید.سپس با دریافت نظرات و جمع بندی آنان نتایج در قالب یک مدل برای استفاده مدیران شهری ارایه گردید.

    یافته ها

     با تحلیل بعمل آمده در این تحقیق این مورد را می توان اشاره نمود که تاثیر شرایط مکانی هریک از مناطق شهری که پذیرای جمعیت خاصی از شهر هستند باعث ایجاد نوع خاصی از فضای شهری می شود.

    نتایج

    در این تحقیق توانستنیم با بررسی و پیش بینی درست از نحوه تغییرات محیط کالبدی شهری و جرایم حادث شده در این مدت یکی از مهمترین ابعاد اصول مدیریت شهری که همانا ایجاد محیط امن و در نتیجه افزایش احساس امنیت برای شهروندان را بر اساس مدل طراحی امنیت محیطی ارایه نماییم.

    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، مدیریت شهری، طراحی امنیت محیطی، جغرافیای جرائم
  • تهمینه شاهپوری، حسین غلامی، حسنعلی موذن زادگان صفحات 175-198
    زمینه و هدف

    ضرورت پیشگیری از بزه دیدگی مکرر از دو جنبه قابل بررسی است؛ از یک سو، ایجاد آسیب های مضاعف برای بزه دیده که آثار ناتوان کننده آن، به مراتب بیش از آسیب های اولیه ناشی از جرم بوده و از سویی دیگر، از جهت زمینه سازی برای تداوم چرخه آسیب دیدگی- آسیب زایی و تبدیل بزه دیده به بزهکار حایز اهمیت است. لذا مداخله در فرایند این چرخه از طریق انواعی از روش رویکردهای بالینی به منظور توقف آن امری ضروری است.

    روش

    پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پیشگیری از بزه دیدگی مکرر، به روش توصیفی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای به بررسی انواعی از تاثیرات ناشی از جرم اعم از تغییرات شناختی، رفتاری و زیستی به منظور شناخت روش های درمان متناظر با آن پرداخته است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های تحقیق نشان داد که رویکردهای بالینی مقابله با آسیب مانند رویکردهای شناختی، رفتاری، رفتاری- شناختی و مداخلات دارویی بر کاهش یا از بین بردن آسیب های مضاعف و متعاقب آن، بزه دیدگی مکرر، از طریق تبدیل آسیب به فرصتی برای تغییر رو به رشد موثر است، لذا رویکردهای بالینی ابزار لازم برای توانمندسازی بزه دیده و موجب پیشگیری از آسیب های مکرر است.

    کلیدواژگان: بزهدیده، بزهدیدگی مکرر، پیشگیری، رویکردهای بالینی، توانمندسازی
  • مهسا سادات زواره یی، صادق سلیمی صفحات 199-218
    زمینه و هدف

    صنعت هوانوردی بین المللی به عنوان یکی از صنایع زیرساختی مهم که پیوندی ناگسستنی با تجارت و حمل و نقل بین المللی دارد؛ هدفی جذاب برای مجرمین به شمار می رود. همگام شدن این صنعت بزرگ با رشد فناوری اطلاعات که ماحصل آن پیدایش فضای ناملموس و پیچیده ای چون فضای مجازی می باشد و همچنین وابستگی روزافزون صنعت هوانوردی به این پدیده نوظهور، زمینه را برای ایجاد خطرات و تهدیدات جدی علیه صنعت هوانوردی فراهم آورده است؛ اما پیشرفت فناوری و وابستگی صنعت هوانوردی به آن، نباید مانعی برای امنیت صنعت هوانوردی گردد. ایجاد و توسعه یک چارچوب حقوقی متقن برای سامان دهی و ایجاد نظم در این رابطه، نظارت و پیشگیری از خطرات و تهدیدات علیه آن و مقابله با مجرمین این جنایت و مجازات آنها امری بسیار ضروری است.

    روش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته است.یافته ها و نتایج: با مطالعه اسناد و منابع به این مهم دست یافتیم که علی رغم تلاش های صورت گرفته، مقررات پراکنده موجود برای مقابله با حملات سایبری کافی نبوده و تنها راه برای مقابله با این تهدیدات و پیشگیری از جرایم سایبری علیه هوانوردی، یافتن راه حلی جهانی می باشد. با اعمال اصل صلاحیت جهانی نسبت به حملات سایبری مخرب که جامعه هوانوردی بین المللی را هدف قرار داده است، تدوین کنندگان مقررات و جامعه جهانی بهتر می توانند مجرمین سایبری را مسیول جرم خود دانسته و به تضمین «صلح و امنیت بین المللی» کمک نمایند.

    کلیدواژگان: صنعت هوانوردی بین المللی، حقوق بین الملل هوایی، امنیت سایبری، پیشگیری ازحملات سایبری، تروریسم
  • مهدی معصوم بیگی، محمدرضا زارعی صفحات 219-243
    زمینه و هدف

    فرهنگ در بستر حیات بشری و در رابطه تناتنگ با وجود و زیست درونی و روحی انسان ها شکل می گیرد و تحول می یابد. با اهمیتی که فرهنگ در حل مسایل جامعه دارد، نقش آن در کاهش جرایم تعین کننده است. چرا که فرهنگ یک جامعه اساسی ترین بن مایه هویت و تشخیص آن جامعه بوده و اساسی ترین نقش را در نحوه حیات جامعه و چگونگی رشد و پرورش افراد بازی می کند. بر همین اساس هدف این پژوهش نقش پیشگیرانه مشارکت زندانیان در برنامه های فرهنگی بر تمایل به بزهکاری مجدد است. چرا که اهمیت مسایل مشارکتی در جامعه به گونه ای که حتی باعث شکل دادن هویت اجتماعی افراد می شوند.

    یافته ها و نتایج

    بررسی حاصل از تحلیل رگرسیون خطی در این پژوهش نشان داده که مقدار ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته 79/0 است که نشان می دهد بین مجموعه متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق همبستگی قوی وجود دارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 56/0 بوده و گویای این واقعیت آماری است که 78 درصد از کل پیشگیری از بزهکاری مجدد زندانیان رجایی شهر وابسته به شش متغیر مستقل؛ مشارکت زندانیان در برنامه های فرهنگی در قالب سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، ارزش های فرهنگی، هویت فرهنگی، مصرف فرهنگی و خلاقیت و حرفه آموزی است. به عبارت دیگر متغیرهای مستقل 56 درصد واریانس متغیر وابسته پیشگیری از بزهکاری مجدد را برآورد (پیش بینی) می کنند.

    کلیدواژگان: مشارکت زندانیان، پیشگیری از بزهکاری، برنامه های فرهنگی، زندان رجایی شهر
  • محمد قنبری صفحات 245-272
    زمینه و هدف

    پیشگیری از جرایم همواره برای پلیس در درجه نخست بوده و عمدتا تلاش ها بر پیشگیری مقدم بر مبارزه در این سازمان امنیتی است. از آنجایی که دامنه انحرافات و بزهکاری در جامعه شهری بسیار زیاد و در مواردی هم به حالت بحرانی رسیده لذا لازم است تا نهادهایی غیر از پلیس در مشارکتی فعالانه با پلیس به منظور هم افزایی در راستای پیشگیری از جرایم شهری با پلیس همراستا و هم جهت شوند. بر همین اساس هدف این پژوهش تحلیلی بر سیاست های تعاملی دولت و مردم برای پیشگیری از جرایم شهری است.

    روش شناسی

     باتوجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    از آنجایی که عملکرد پلیس بسیار گسترده تر از کنترل و پیشگیری از جرم است، بنابراین لازم و ضروری به نظر می رسد که با استفاده از راهبردهای مشارکت جویانه در قالب فعالیت های پیشگیری اجتماعی و کنترل محیطی سیاست های تعاملی دولت و مردم به منظور پیشگیری از جرم شناسایی و معرفی شوند. در نتیجه سیاست های تعاملی دولت و مردم برای پیشگیری از جرایم شهری می تواند شامل؛ پنج مولفه مهم تعامل بین دولت محلی و پلیس برای پیشگیری از جرایم شهری، وجود داوطلبان به عنوان پلیس های کمکی، خدمات پلیس خصوصی، استفاده از برون سپاری خدمات پلیس و مدیریت کنترل محیطی باشد.

    کلیدواژگان: تعامل، مشارکت، پلیس، مردم، نهادهای غیردولتی، پیشگیری از جرم
|
  • Ebrahim Rajabi Tajamir Pages 1-26
    Filed and Aims

    Prevention of recurrence of victimization is a part of social prevention that is clinically curative. This study aims to focus on the police and social emergencies, examines and presents the interactive role of intervention in the post-victimization crisis.

    Methodology

    This research is quantitative in terms of descriptive-survey type and applied in terms of purpose. The statistical population according to Morgan's table is 150 police officers and elites and social emergency experts, which was done using a questionnaire based on a five-point Likert scale. In order to test the reliability of the measurement tool of the questionnaires from "Cronbach's alpha statistics" and in order to test the content validity, the opinion of the relevant elites has been used.

    Findings and Conclusions

    The findings show that the interaction of the police with the social emergency in the rapid dispatch of units with an effect of 0.325, companionship with victims and reduction of injuries with an effect of 0.278, crisis resolution with an effect of 0.267, establishment of a victim clinic with an effect of / 213 0 and education of victims with an effect of 0.193 as a positive and significant result are effective on the response variable (intervention in the crisis after victimization), respectively. In order to provide real and necessary protection to the victims of some crimes that require immediate intervention, it is the police who, through interacting with the social emergency within the framework of a participatory victim-centered criminal policy, address the immediate needs and demands of the victim.

    Keywords: Police, Social Emergency, Crisis Intervention, Victimization, Recurrence Prevention, Victim Clinic
  • ali mirrajabi, esmaeil haditabar, Seyyed Ebrahim Ghodsi Pages 27-47

    Corruption has become an unprecedented growth in the administrative, political, social and judicial system as one of the unimaginable realities of today's society. In many parts of the world, this phenomenon undermines justice and prevents citizens from accessing unilateral claims. And it undermines public confidence in the sovereignty and sovereignty of a country. Situational prevention as one of the methods of crime prevention that has been given special attention in recent decades. Corruption as one of the most important crimes has serious effects on society and judicial corruption is obstacle for corruption cure, and in addition to social and economic prevention methods and politically, its control in the short term requires the use of situational prevention methods. One of the most important tools for preventing crime is focusing on two factors: transparency and oversight. The present article addresses both of these issues and concludes after classifying and evaluating their different types.

    Keywords: Judicial Corruption, Situational Prevention, Supervision, Transparency
  • eisa qafari, mehdi esmaeli, hasan hajitabar firozjaei Pages 49-66
    Background and Aim

    Non-criminal or action prevention is a type of prevention whose field of action and investigation is related to the pre-crime. Today, from the point of view of rational axioms, the usefulness of preventive measures of action and non-punishment and the inefficiency of punishment and punishment have become clear to thinkers in the field of criminology and it is interpreted as a conventional and wise strategy that is dynamic and expanding. The efforts of legal policymakers have also been based on increasing productivity, updating and maximizing the use of these preventive measures.

    Methodology

    The present study was conducted by descriptive and analytical methods.

    Findings and Results

    By examining the Islamic teachings, especially the book Sahifa Sajjadieh, which is a glorious treasure of knowledge and understanding of the basic principles of life, it is important to obtain that Islam in the field of crime prevention initially emphasized the non-criminal category. Thus, those in charge of the country's affairs will always accelerate or slow down this process by providing appropriate social, cultural, economic and political conditions. Based on what has been presented, this article has tried to examine the teachings of Sahifa Sajjadieh, the view of Imam (AS) not only as a preventive model of crime, but a comprehensive educational program in various dimensions of belief and behavior of society in the field. Wrote.

    Keywords: Sahifa Sajjadieh, non-criminal prevention, Islamic criminal policy, enjoining the good, forbidding the evil
  • Mohhamad Sadeqinezhad, shapour behyan, mansour haghighatian Pages 67-87
    Background and Aim

    Prevention of students' social harms is not only the concern of parents, but also the problem of all managers and planners in micro and macro communities. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between intergenerational digital divide with social health and lifestyle on the prevention of social harms in high school students in Kerman.

    Method

    The method of this research is applied-descriptive and survey research. The statistical population of this study included the second year high school students in Kerman in 1397-1396 who were studying and their number was 5000 people. The sampling method was simple random and 357 people were selected as a statistical sample. In this study, Huang Digital Gap Questionnaire (2003), Keys Social Health Questionnaire (2004), Walker Health Promoting Lifestyle Questionnaire (1997) and finally a researcher-made questionnaire on social harm prevention were used and SPSS software was used to analyze the data.

    Findings and Conclusion

    The findings of this study have shown that the intergenerational digital divide with a coefficient (-0.724) on social health; With a coefficient (-0.598) on lifestyle and with a coefficient (-0.625) on the prevention of social harm has a significant inverse effect and social health with a coefficient (0.417) and lifestyle with a coefficient (0.555) Have a direct and significant effect on the prevention of social harms. As a result, it can be said that the intergenerational digital divide as a threat affects both social health and lifestyle, as well as the prevention of social harms.

    Keywords: Intergenerational digital divide, social health, lifestyle, prevention of social harms
  • Mohammad Sharif Dashti, Ali Jamadi, Ali JaniPour Pages 109-131
    Background and Purpose

    Increasing the use of deprivation of liberty due to the failure to reduce and prevent recidivism, has led to problems and pressures on criminal policymakers, and in line with the policy of imprisonment, today, alternatives to imprisonment have become common and in most legal systems to prevent recurrence. Crime Alternatives to imprisonment are used. The Iranian legislature has also taken steps in this direction, considering the provision of this type of punishment in the Islamic Penal Code of 1392. Alternative punishments are punishments in which criminals receive their punishment outside the prison environment and in the heart of society by popular and civil institutions, because crime is a social phenomenon and a product of society.

    Method

    The subject of this article is related to the effect of alternative punishments to imprisonment in preventing recidivism in Bushehr city, which has been written with the aim of investigating the role of such punishments in reducing and preventing recidivism.

    Findings and Results

    The findings indicate that: the implementation of alternative punishments to imprisonment not only reduces the criminal population of prisons and efforts to eliminate the objections to imprisonment, but also, Due to preventing the perpetrator from entering the criminal environment and atmosphere of the prison, as well as preventing the labeling of a criminal, he can have a special place in preventing the recurrence of the crime. Alternatives to imprisonment are appropriate tools to address the disadvantages of imprisonment and are effective in preventing recurrence of crime.

    Keywords: Punishment, Alternative to imprisonment, Recidivism, Prevention, Bushehr city
  • t. faal, Mohammadreza Shadmanfar, masoud heydari Pages 133-152

    The purpose of this study is the effect of probation, suspension of care, community service and its role in preventing recurrence of crime centered on Bushehr city. The type of study is descriptive-analytical and applied in terms of purpose. The statistical population is experts, judges, lawyers and ordinary people, as well as observing cases and taking notes in Bushehr. Their number reaches 270 people. The study sample is people living in Bushehr, a total of 100 people were selected as a sample using Cochran's formula. Alternative punishments are punishments in which criminals receive their punishment outside the prison environment and in the heart of society by popular and civil institutions. Since crime is a social phenomenon and born of society, so the most important factor to prevent recurrence of crime should be in the social sphere. Found. The present study deals with different angles of alternative punishments and explains and analyzes the issues related to it. And is effective in preventing recurrence of crime.

    Keywords: Crime prevention, historical, cultural monuments, criminal policy, criminal prevention, non-criminal prevention
  • Mohamadhasan Rahmani, hosein mojtabazadeh, Ali Nori Kermani Pages 153-174
    Background and Aim

    The rapid growth of urban population has caused many problems in cities, including the occurrence of various social anomalies, so that today the increase in crime threatens the security and well-being of citizens. Usually criminal acts in Parts of the city happen more. Because criminals are very careful in choosing a place and choose places for their criminal acts where it is possible to commit a crime with less risk and more speed. The same urban planners should pay special attention to the issue.

    Method

    The research method was analytical and descriptive that the data were collected through NAJA organizational resources and then the results were presented to law enforcement experts by preparing a questionnaire and presented in the form of research findings. Then after receiving comments and summarizing their results in the form A model was presented for use by city managers.

    Findings

    With the analysis done in this research, it can be pointed out that the effect of spatial conditions in each of the urban areas that receive a certain population of the city causes the creation of a specific type of urban space.

    Results

    In this study, we were able to study and predict correctly how the physical urban environment changes and crimes committed during this period, one of the most important aspects of urban management principles, which is to create a safe environment and thus increase the sense of security for citizens based on the design model. Provide environmental security.

    Keywords: Crime Prevention, Urban Management, Environmental Security Design, Crime Geography
  • tahmineh shahpouri, hosein gholami, hassanali moazenzadegan Pages 175-198

    The need to prevent re-victimization can be examined in two ways: On the one hand, it causes double harm to the victim, whose debilitating effects have outweighed the original harm caused by the crime, On the other hand, it is important because it paves the way for the continuation of the injury-trauma cycle and turning the victim into a criminal. , Therefore, it is necessary to intervene in the process of this cycle through a variety of clinical approaches in order to stop it. The present study, using a descriptive method and library data investigates a variety of effects of crime; including cognitive, behavioral, and biological changes, considering the importance of preventing re-victimization. Findings showed that clinical approaches to coping with injuries such as cognitive, behavioral, behavioral-cognitive approaches and pharmacological interventions are effective in reducing or eliminating double injuries and subsequent recurrent burnout by turning the injury into an opportunity for growing change,Therefore, clinical approaches are a necessary tool for empowering the victim and preventing re-victimization.

    Keywords: Victim, re-victimization, prevention c, linical approaches, empowerment
  • Mahsasadat Zavarei, Sadegh Salimi Pages 199-218

    International aviation industry, as one of the most important infrastructural industries that has an essential and inseparable link with international trade and transportation, is an attractive target for cyber criminals. The synchronization of this large industry with the growth of information and communication technology, which results in the emergence of intangible and complex spaces such as cyberspace, as well as the growing dependence of the aviation industry on this emerging and growing phenomenon, creates the ground for serious risks and threats against the aviation industry. But the advancement of technology and the dependence of the aviation industry on it should not be an obstacle to the security of the aviation industry as the safest method of transportation and one of the important industries related to the world trade. Establishing and developing a strong and sound legal framework for organizing and establishing order in this regard, monitoring and preventing dangers and threats against it, and confronting the perpetrators of this crime and punishing them is essential. Therefore, in this descriptive-analytical study, we seek to examine the legal resources available in this area to determine the extent to which international aviation regulations are deterrent against cyber attacks against aviation security. By studying the documents and sources, we came to the conclusion that despite the efforts made, the existing scattered regulations are not enough to counter cyber attacks, and the only way to deal with these threats is to find a global solution.

    Keywords: International Aviation Industry, International Aviation Law, Cyber Security, Prevention of Cyber Attacks. Terrorism