فهرست مطالب

باغ نظر - سال نوزدهم شماره 107 (اردیبهشت 1401)

نشریه باغ نظر
سال نوزدهم شماره 107 (اردیبهشت 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امین رضاپور، احسان رنجبر* صفحات 5-20
    بیان مسیله

    فراوانی و تعدد نظریه ها و رویکردها در خصوص موضوع «فضاهای شهری» و نیز تنوع و تکثر در تعاریف، ویژگی ها، دیدگاه ها و روش های برخورد با این موضوع، باعث شده درک های متفاوت و گاها متناقضی برای پژوهشگران این حوزه به وجود آید؛ همچنین از آنجا که حیطه فکری نظریه های مرتبط با فضاهای شهری صرفا محدود به یک قلمرو تخصصی خاص نمی شود و در چارچوب های فلسفی، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاسی و اقتصادی به آن پرداخته شده، مطالعه و پژوهش در این حوزه را دچار پیچیدگی های آشکار و پنهانی کرده است. یکی از متداول ترین راه های ساده سازی و برطرف نمودن این گونه مسایل، گونه بندی رویکردهای نظری است. این مقاله، به دنبال گونه شناسی و به عبارت روشن تر، ارایه نوعی از جریان شناسی نظریه ها و دیدگاه های مرتبط با موضوع فضاهای شهری خواهد بود.

    هدف پژوهش

    جریان شناسی پیش رو، فراوانی رویکردهای موجود در حوزه «فضاهای شهری» را طبقه بندی و به فهم و تحلیل آنچه نظریه پردازان مختلف از فضاهای شهری مطرح کرده اند، کمک می کند؛ توسط این جریان شناسی، می توان مشخص کرد هر نظریه و نظریه پرداز در هر جریان فکری، چه نوع رویکردی، چه نوع شیوه ای و چه تعریفی را در خصوص «فضا و فضای شهری» اظهار کرده است. علاوه بر آن با تعریف و چارچوب بندی جریان های فکری، می توان تعلق هر نظریه پرداز «فضاهای شهری» را به جریان های فکری ارایه شده، پیدا و در این بین، دیدگاه های او را بهتر درک کرد. همچنین هر محققی می تواند در خصوص پژوهش های آتی با موضوع فضاهای شهری، از یک یا چند جریان برای تحقیق و مطالعه خود بهره گیرد و در چارچوب آن جریان فکری، فضای شهری موردنظر خود را بهتر تبیین و مطالعه کند.

    روش پژوهش

    به منظور دستیابی به جریان شناسی مذکور، از روش «گونه شناسی دو بعدی» استفاده شده است. این روش شامل دو مرحله است. مرحله اول مربوط به «انتخاب راهبرد گونه شناسی» است؛ «راهبرد تجربی» به عنوان یکی از راهبردهای مرسوم در این مرحله با توجه به هدف مقاله، انتخاب می شود. مرحله دوم «ساخت گونه شناسی» است که با تشریح «مفاهیم کران ساز»، «کران ها» و «گونه های نماینده» و بهره گیری از آن ها، گونه شناسی مورد نظر تکمیل می شود. در قسمت تحلیل مقاله چگونگی استفاده از این روش و نحوه ایجاد گونه ها بیان می شود.

    نتیجه گیری

    جریان شناسی رویکردهای نظری مرتبط با فضاهای شهری، به سه کلان جریان و هشت جریان فکری تقسیم می شود: 1) کلان جریان تجربی شامل: الف) جریان تجربی - فرهنگی، ب) جریان تجربی - رفتاری، ج) جریان تجربی- انتقادی و د) جریان تجربی -  ادراکی؛ 2) کلان جریان نظری شامل: الف) جریان نظری - روان شناختی، ب) جریان نظری- انتقادی، ج) جریان نظری - اقتصاد سیاسی و د) جریان نظری - جامعه شناختی؛ و 3) کلان جریان تجربی- نظری.

    کلیدواژگان: فضاهای شهری، فضای عمومی، جریان شناسی، گونه شناسی، نظریه فضاهای شهری
  • شیرین اسلامی، بهادر زمانی*، همایون نورایی صفحات 21-40
    بیان مسیله

    زایران در مسیر تشرف به اماکن زیارتی با گذر از مدارهای رفتاری، تحت تاثیرات عینی و ذهنی نظام محیط-رفتار قرار می گیرند که الگوهای رفتاری آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. توجه به اصل همساختی و تناسب ساختارهای کالبدی با الگوهای رفتاری در قالب مکان-رفتار یا قرارگاه های رفتاری، موضوع مهمی در کیفیت بخشی به قلمروهای معنوی با نقش زیارتی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

    هدف پژوهش

    این پژوهش با هدف شناسایی و سنجش میزان همساختی قرارگاه های رفتاری در قلمرو اماکن مقدس در عرصه های تشرف پیاده مدار حرم مطهر حضرت معصومه (س) انجام گرفته است.

    روش پژوهش

    تحقیق حاضر، کاربردی با نظام پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) و روش تحقیق توصیفی-ارزیابانه انجام شده است. در گردآوری اطلاعات، روش های کتابخانه ای و میدانی در پنج دوره زمانی و در یک بازه شش ماهه با استفاده از ابزارهای مشاهده منفعلانه ناظر تعلیم دیده، نقشه برداری رفتاری، ردگیری، عکس برداری و پرسشنامه به کار گرفته شده است. تدابیر و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک استدلال قیاسی-استقرایی انجام شده است.

    نتیجه گیری

    یافته های تحقیق حاکی از آن است که قرارگاه های رفتاری پیرامون حرم مطهر با ارایه برنامه و کارکردهای متنوع، طیفی از سازوکارهای رفتاری سازگار و ناسازگار با زمینه را ارایه می دهند. سیاست ایجاد عرصه های پیاده مدار در سال های اخیر، موجبات هم افزایی همساختی کالبد با برپایی مناسک و مناسبات مذهبی به عنوان مهم ترین الگوی جاری در قرارگاه های مذهبی این قلمرو گردیده است؛ با این حال، ضعف در پاسخگویی و انعطاف ساختار کالبدی در مقابل برخی از الگوهای رفتاری ایستا در ایام عادی و مناسبتی، نشانگر این است که ساختار کالبدی این قرارگاه های رفتاری با تمام نیازها و فعالیت های زایران، همساختی کافی را ندارد. ازاین رو، بازتعریف مجدد قرارگاه های رفتاری مذکور به عنوان زنجیره ای از عرصه های پیوند دهنده که طی طریق تشرف را بسامان می نمایند،تابع ملاحظات طراحانه در کیفیت بخشی، متناسب با اصل همساختی محیط-رفتار و منطبق برفرهنگ زیارتی این قلمرو است.

    کلیدواژگان: قلمرو اماکن قدسی، قرارگاه های رفتاری، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، شهر قم
  • سمیه موسویان* صفحات 41-56
    بیان مسیله

    پذیرش زیبایی ‎شناسی معماری، به خصوص به صورت تجرییات عمیق افراد از بناها، زمینه ای است که اهمیت بسزایی دارد و معمولا توجه چندانی برای شناخت آن به لحاظ محتوای علمی نمی شود و همواره این سردرگمی وجود دارد که کدام الگوی نظری زیبایی ‎شناسی برای معماری از این منظر همه جانبه و کامل تر است، زیرا این مفهوم کیفیتی مبهم به نظر می رسد و نیازمند داده های منسجمی برای انجام پژوهش هایی دقیق تر است. تجربه زیبایی ‎شناسی معماری، همواره مقوله ای پیچیده و تحت تاثیر عوامل متفاوت است، لذا شناخت چیستی و چگونگی این تجربه به عنوان یک ضرورت کیفی می تواند بر فرایند طراحی و اصول معماری تاثیرگذار باشد. لذا این پرسش مطرح می شود که تجربه زیبایی ‎شناسی معماری چگونه کیفیتی است و به چه مولفه هایی وابسته است؟

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش حاضر خلق یک توصیف جامع و چارچوب منسجم ا پدیده تجربه زیبایی ‎شناسی معماری برای دستیابی به درک ساختار ذاتی آن تجربه از طریق ارایه یک مدل مفهومی است.

    روش پژوهش

    این پژوهش با رویکردی کیفی و روشی توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است و با دیدگاهی تفسیری از طریق تشریح ادبیات نظری از منظر یافته های علوم شناختی، یافته های بحث را در چارچوب مدلی مفهومی معرفی کرده است.

    نتیجه گیری

    تجربه زیبایی ‎شناسی معماری عبارت است از ارزیابی عاطفی تجربه ادراک فضا براساس رهیافتی مستقیم از طریق مولفه‎ های ادراکی، انگیزشی، حسی-حرکتی، شناختی و رفتاری که به صورت ترکیبی از تصورات احساسی مختلف (نظیر لذت، خوشایندی و غیره) بروز می یابد. لذا با استناد بر نظریه های علوم شناختی می توان گفت دخالت واکنش های بدنی غیر آشکار در تجربه معماری عنوان می کند مولفه ‎های ادراکی و انگیزشی منجر به واکنش های رفتاری می شوند که این خود بیانگر رابطه بین ابعاد هیجانی و همچنین درگیری مولفه های حسی-حرکتی از طریق بدن با فضاست. در حقیقت تعامل با فضای معماری از طریق قابلیت های ایجادشده آن می تواند مولفه های انگیزشی را درگیر کند. بنابراین مبنی بر آنکه ادراک زیبایی معماری بستگی به فعالیت های درونی تحریک شده دارد که شامل پردازش عاطفی و نیز عوامل شناختی مرتبط با زمینه های فردی می شود، در نتیجه مولفه های رفتاری هم می توانند مسبب فعال سازی توجه و انگیزش جهت امکان دادن به فرد برای تجربه آگاهانه خود به عنوان نهاد تجربه کننده و همچنین تجربه زیبایی به واسطه پدیده اثر معماری باشد.

    کلیدواژگان: معماری، تجربه زیبایی شناسی، علوم شناختی، ادراک تجسم یافته، تجربه تجسم یافته
  • رضا قادربیگ زاده*، مجتبی انصاری، فواد حبیبی صفحات 57-68
    بیان مسیله

    معماری به واسطه ماهیت اجتماعی،کارکردی، رسانه ای و قابلیت نمادپردازی اش به عنوان اجتماعی ترین هنرها شناخته می شود که باعث نوعی نگاه ابزاری به آن در مناسبات سیاسی و  مدیریت قدرت در نظام های حاکم شده است. این پژوهش با رویکرد انتقادی به جامعه شناسی هنر معماری می پردازد. مطالعه موردی پژوهش معماری بنا های حکومتی و فضای شهری تهران در دوره پهلوی اول است که یکی از مهم ترین دوره ها در مطالعات سیاسی و اجتماعی و نیز در حوزه معماری و شهرسازی در ایران است.

    هدف پژوهش

    هدف اصلی پژوهش، شناسایی و کشف عوامل غالبا پنهان در تولید فضا و معماری در دوره پهلوی اول است که مستقیما به ساختار قدرت پیوند خورده است. این هدف با پاسخ به این سوالات تامین می شود که دلایل سیاسی و اجتماعی تغییرات ساختاری و فضایی در معماری دوره پهلوی اول کدام اند؟ و آیا پیوند و رابطه ای میان ساختار قدرت و تولید فضا دراین دوره برقرار بوده است؟

    روش پژوهش

    این پژوهش بر حسب هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت داده ها، کیفی است. داده ها به روش انتقادی  و در قالبی تفسیری تبیینی تحلیل شده اند که در آن هر داده ای اعم از آثار، عناصر و کنش های مرتبط با تولید فضا، فراتر از توصیف صرف و ویژگی های ظاهری شان در ارتباط با مناسبات قدرت تحلیل شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش بیانگر استفاده بسیار هدفمند از تولید فضا و معماری در رژیم پهلوی اول به منظور تقویت ایدیولوژی و تثبیت گفتمان مدنظر حاکمیت است. تولید فضا در این دوره محصول روابط و اراده معطوف به قدرت است و نظام حاکم تلاش کرده است ضمن برخورداری از منش نظامی گری و آمرانه، از طریق قدرت نرم و با کنترل بازنمایی های فضایی و انتساب و اتصال معماری به گفتمان کلان رژیم، مشروعیت و هژمونی خود را تامین کند و نهایتا قدرت و اقتدار حاکمیت به میانجی و عاملیت فضا و معماری، بازتولید شود.

    کلیدواژگان: جامعه شناسی هنر، پارادایم انتقادی، معماری، گفتمان، دوره پهلوی اول
  • مریم رضایی قلعه، فرزین حق پرست*، آیدا ملکی صفحات 69-84
    بیان مسیله

    تغییرات اقلیمی خصوصا روند گرمایش در دهه های اخیر، به طور فزاینده ای بر سلامت تاثیر گذاشته و به افزایش بیماری ها و مرگ ومیر به ویژه در شهرها انجامیده است. اجرای استراتژی سازگاری و کاهش تغییرات اقلیمی با مدیریت زیرساخت های سبز-آبی می تواند پیامدهای این تغییرات را کاهش دهد. فرضیه تحقیق آن است که افزایش سرانه زیرساخت سبز-آبی نواحی مختلف شهر، موجب کاهش دما و تعداد بیماران مرتبط با گرما در آن نواحی خواهد شد.

    هدف پژوهش

    هدف، مقایسه بین اثر دو شاخص میزان زیرساخت سبز-آبی در جهت کاهش دما و خطرات سلامت است.

    روش پژوهش

    شهر قزوین به عنوان نمونه موردی انتخاب شد. بیماری هایی که مرتبط با گرما هستند و در این پژوهش بررسی شده اند، عبارتند از:گرمازدگی، بیماری های قلبی-عروقی، سکته مغزی و بیماری های تنفسی (به عنوان متغیر وابسته). تعداد این بیماران، از تماس های اورژانس به تفکیک نواحی شش گانه اورژانسی شهر در بازه زمانی فروردین 1397 تا مرداد 1399 پایش شده است. در همین بازه نقشه جزیره حرارتی سطوح شهری مستخرج از داده های مودیس تولید شد. زیرساخت های سبز-آبی به کمک نقشه کاربری و NDVI شناسایی و درصد مساحت و سرانه آنها به عنوان شاخص های میزان زیرساخت ها (متغیر مستقل) برای هر ناحیه محاسبه شد. تحلیل های آماری در نرم افزار SPSS انجام گرفت و از معیار ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. ابتدا تحلیل همبستگی خطی بین متغیر وابسته و مستقل انجام شد. سپس مقایسه های چندگانه میانگین بین نواحی برای چهار بیماری صورت گرفت و از آزمون ANOVA استفاده شد.

    نتیجه گیری

    نتایج، رابطه معکوس معنی دار بین سرانه زیرساخت سبز-آبی با تعداد تماس های اورژانس در بیماری های قلبی-عروقی، سکته مغزی و بیماری های تنفسی را نشان می دهد. ناحیه مولوی و فردوسی با کمترین سرانه و بیشترین دما، افزایش بیمار و ناحیه پردیس با بیشترین سرانه و کمترین دما، کاهش بیمار را دارند. چنین رابطه ای برای درصد مساحت صادق نیست. بنابراین مناطق شهری با جمعیت متراکم بایست در اولویت برنامه ریزی منظر قرار گیرند تا نابرابری سلامت منتج از تغییرات اقلیمی، کاهش یابد.

    کلیدواژگان: تغییرات اقلیمی، زیرساخت های سبز-آبی، سلامت، گرمای جهانی، بیماری های مرتبط با گرما
  • باقر پورجواداصل، حامد بیتی* صفحات 85-98
    بیان مسیله

    امروزه یکی از مسایل بسیار مهم در بافت شهری و به ویژه بافت تاریخی- فرهنگی هر شهر، نمای ساختمان های نوساز است. خانه های تاریخی یکی از گنجینه های ارزشمند معماری هستند که می توان از تجارب آنها در نمای ساختمان های نوساز استفاده کرد. با وجود اهمیت این موضوع و ضرورت دستیابی به الگوهای معماری نمای خانه های تاریخی، امروزه مطالعات پراکنده و اندکی در این زمینه وجود دارد. پژوهش حاضر با الگوشناسی نمای خانه های تاریخی تبریز در پی پاسخگویی به چگونگی بهره مندی از نمای خانه های تاریخی، در طراحی نمای ساختمان های نوساز است.

    هدف پژوهش

    این تحقیق به دنبال آگاهی از عناصر و جزییات معماری نمای خانه های تاریخی به منظور استخراج الگوها و شیوه های به کاررفته در نمای آنها است تا بتوان با بهره مندی از وضعیت موجود نمای خانه های تاریخی، الگوهای جدیدی برای ساختمان های نوساز ارایه داد و درعین حال زمینه بهره برداری نادرست از قابلیت های کالبدی نماهای تاریخی در نماهای مرسوم امروزی را از بین برد.

    روش پژوهش

    در این راستا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به توصیف و تفسیر وضعیت و عناصر موجود در نمای خانه های تاریخی و منتخب پژوهش پرداخته و با کسب اطلاعات مورد نیاز از دو روش کتابخانه ای و میدانی، تحلیل های مربوط به اجزا و عناصر تشکیل دهنده نمای خانه های تاریخی انجام می شود.

    نتیجه گیری

    نتیجه پژوهش به نحوه استفاده از الگوها و عناصر حاصل از تحلیل های فوق در نمای ساختمان های نوساز مربوط است. به عبارتی در این پژوهش پس از الگوشناسی نمای خانه های تاریخی و شناسایی عناصر کالبدی و زیبایی شناختی آنها، مولفه های کارا در نمای ساختمان های نوساز معرفی شده اند.

    کلیدواژگان: نما، خانه های تاریخی تبریز، الگوشناسی نما، ساختمان های نوساز، تداوم معماری
  • مرضیه پورمحمدی، سید محسن حبیبی*، سید حسین بحرینی، زهره داودپور صفحات 99-110
    بیان مسیله

    تعاریف متعدد و متنوع و بعضا متفاوت و متضاد اندیشمندان خارجی و داخلی از شهر اسلامی، تدقیق مفهوم آن را با دشواری و سردرگمی همراه کرده که عمدتا با دیدگاه های کالبدی است؛ این چالش ها ناشی از قرارگرفتن دو مقوله پیچیده و گسترده «شهر» و «اسلام» در کنار هم است، زیرا برقراری نسبت درست میان این دو مفهوم گسترده و چندلایه (از لایه های ظاهری تا لایه های باطنی) کار آسانی نیست و به یک پشتوانه عمیق نظری و عملی نیاز دارد.

    هدف پژوهش

    بررسی محتوا و مفهوم شهر در متون اصیل دینی، هدف این پژوهش است و بهترین منبعی که از طریق آن دستیابی به حقیقت شهر اسلامی و مفهومش امکان دارد قرآن است.

    روش پژوهش

    روش این پژوهش، تفسیری - تحلیلی است. برای رجوع به قرآن به عنوان اصلی ترین منبع این پژوهش، از شیوه تفسیری - تاویلی بهره برده و تفسیر المیزان برای وصول به فهم آیات قرآن برگزیده شده است؛ همچنین برای مقایسه نظریه اسلام درباره شهر و نظریه شرق شناسان درباره شهر اسلامی روش تحلیلی - تطبیقی به کار رفته است.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این پژوهش قرآنی، شهر اسلامی فراتر از فرم و کالبد، یک مفهوم فرهنگی (عقیدتی - رفتاری) است. نظریه شهر قرآنی با تاکید بر سه عنصر اصلی ساختار مفهومی شهر: مردم، قانون و حکومت شهری، در مقابل رویکرد کالبدی غالب اندیشمندان داخلی و خارجی قرار دارد. آرمانشهر قرآنی مفهومی ارزشی - هنجاری است که بر اساس روابط انسانی شکل می گیرد. در این آرمانشهر اسلامی - قرآنی مجموع روابط فرد با خدا، خود، دیگران و طبیعت، در قالب نظام های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی، شهر را شکل می دهد.

    کلیدواژگان: شهر اسلامی، شرق شناسان، اسلام، آرمانشهر، پادآرمانشهر
  • رعنا آقاجانی رفاه، ویدا نوروز برازجانی*، احد نژاد ابراهیمی صفحات 111-126
    بیان مسیله

    نظریه کنشگر-شبکه، رویکردی نوین نسبت به حل مسایل مختلف از قبیل مشارکت اجتماعی دارد. این رویکرد جدید، بستری مناسب برای ردیابی کنشگران انسانی (مردم و عنصر قدرت) و غیرانسانی (فضا) ایجاد می کند. در این الگو، جهت ایجاد مشارکت اجتماعی، گونه ای از روابط قدرت در نظر گرفته شده که در آن، فضا نیز در کنار مردم و نهاد قدرت، به کنشگری می پردازد.

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تببین روند برهم کنش سه عنصر مردم، نهاد قدرت و فضا و تاثیر غایی آن در ایجاد مشارکت اجتماعی در سطح بازار تاریخی تبریز است.

    روش پژوهش

    این پژوهش با روش شناسی کیفی از نوع داده بنیاد، مبتنی بر نظریه کنشگر-شبکه، به مطالعه کنشگران انسانی و غیر انسانی موجود در شبکه می پردازد. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت، از نوع توصیفی تحلیلی است که روش کار با تاکید بر رویکرد زمینه گرایی و استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته (مبتنی بر روش های زمینه ای) صورت گرفته است. داده ها از طریق مصاحبه عمیق با 45 نفر از بازاریان، متخصصین و مسیولین (مدیران شهری) به عنوان مطلعین این حوزه انجام شده است.

    نتیجه گیری

    بسیاری از معضلات مربوط به نظام های شهری از جمله ساختار بازارهای تاریخی کشور، از عوامل غیردموکراتیکی مانند عدم مشارکت پذیری، نقض حقوق شهروندی، عدم آگاهی، عدم انعطاف پذیری در تصمیم های دولتی و زوال کثرت گرایی نشیت می گیرد. نتایج تحقیق براساس داده ها و مستندات مستخرج از مصاحبه ها حاکی از آن است که ارتقای مولفه فضایی بازار تاریخی تبریز در گرو افزایش آگاهی بازاریان و ایجاد نقش مثبت برای آنها در انواع تصمیم گیری های مختلف است. فرایندی که با ایجاد فرصت های برابر منجر به تقویت آگاهی شهروندان می شود و به جایگاه مردم، نه به عنوان مشکل بلکه به مثابه راه حل، ارج می نهد. البته در این میان و به موازات این مسیله، تقویت ساختارهای اقتصادی و همچنین تقویت حس تعلق خاطر می تواند نقشی دو چندان، ایفا نماید.

    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، نظریه لاتور، روش زمینه ای، بازار تاریخی تبریز
|
  • Amin Rezapour, Ehsan Ranjbar * Pages 5-20
    Problem statement

    The frequency and plurality of ideas and approaches on the subject of “urban spaces,” as well as the variety of definitions, characteristics, opinions, and methods of dealing with this topic, has led to various and sometimes contradicting perceptions among academics in this field. Furthermore, because urban spaces theories are not limited to a single field of study and have been explored in philosophical, sociological, psychological, political, and economic contexts, research in this topic has clear complexities and requires more investigation. Typifying theoretical ideas is one of the most common techniques to simplify and handle such challenges. This article seeks to provide a typology and, more clearly, a kind of stream of theories and perspectives related to the subject of urban spaces.

    Research objective

    This stream study organizes and categorizes the frequency of approaches in the field of “urban spaces”, making it easier to comprehend and analyze what different urban spaces theorists have proposed. Using this stream study, it is possible to discern what type of approach has been adopted, and what definition of “space and urban space” each theorist and theorist in each stream of thought has articulated. Furthermore, by identifying and framing streams of thought, it is possible to understand which stream of thought(s) each theorist belongs to, and then his/her views can be better understood. In addition, any researcher can use one or more streams in the future to conduct research. Additionally, each researcher can employ one or more streams for future study on the subject of urban spaces and better explain and explore his preferred urban space within the framework of that stream of thought.

    Research method

    To achieve the goal of this study, the “two-dimensional typology” method was used. This method consists of two steps. According to the purpose of the article, the first step was to “choose a typology strategy.” “Empirical strategy” was selected as one of the common strategies at this stage. The second step was to “build a typology”, which was completed by describing the “ Constructs “, “Bounds”, and “Representative types” and using them to fulfill the typology. The analysis section of the article explains how to use this method and how to create types.

    Conclusion

    The stream study of theoretical approaches to urban spaces is divided into three main streams and eight streams of thought: 1) empirical macro-stream  including a) empirical-cultural stream, b) empirical-behavioral stream, c) empirical-critical stream, and d) empirical-perceptual stream; 2) Theoretical macro-stream  includes: a) theoretical-psychological stream, b) theoretical-critical stream, c) theoretical-political economy stream, and d) theoretical-sociological stream; and 3) empirical-theoretical stream

    Keywords: Urban Spaces, Public space, Stream Study, Typology, Theory of urban spaces
  • Shirin Eslami, Bahador Zamani *, Homayoun Nouraei Pages 21-40
    Problem statement

    In the pilgrimage hierarchy to the holy shrines, pilgrims are objectively and subjectively influenced by the environment-behavior system when passing through behavior circuits and this overshadows their behavioral patterns. The principle of synomorphy and congruence of physical structures with behavioral patterns in the milieu-behavior form or behavior settings, which play a key role in enhancing the quality of spiritual territories with the role of pilgrimage, has been less discussed.

    Research objective

    This present study aims to identify and measure the synomorphy of behavior settings in the territory of sacred places by examining the areas specified for the pedestrianized pilgrimage to Hazrat Masoumeh’s holy shrine as a case study.

    Research method

    The present study is the mixed-method research (quantitative-qualitative) carried out using a descriptive-analytical research method. For data collection, library and field methods were used at five intervals in six months. The data were collected through direct observations by a trained observer, behavioral mapping and tracking, photography, and questionnaires. Then the data were analyzed using deductive-inductive reasoning.

    Conclusion

    The research findings indicate that the behavior settings of this territory with various programs and functions present a range of both compatible and incompatible behaviors with the context. In recent years, the policy of creating pedestrianized areas has promoted the synomorphy of the fabric by establishing religious rituals in this territory as the most important standing pattern of behaviors in this religious setting. However, the weakness of the physical structure in responding to some static behavioral patterns in usual and specific days, indicates that the physical structure of these behavior settings is not sufficiently compatible with all the needs and activities of the pilgrims. So, the redefinition of these behavior settings as pilgrimage areas requires more design considerations according to the principle of milieu-behavior synomorphy and considering the pilgrimage culture of this territory.

    Keywords: territory of sacred places, behavior settings, Hazrat Masoumeh’s holy shrine, Qom City
  • Somayeh Moosavian * Pages 41-56
    Problem statement

    Accepting architectural aesthetics, especially people’s in-depth experiences of buildings, is of considerable importance. Few attempts have been made to recognise it as scientific content. There is still some confusion about which architectural theoretical model of aesthetics is more comprehensive and complete. In fact, this concept appears to be an ambiguous quality that requires cohesive data for more accurate research. The aesthetic experience of architecture has always been a complicated topic affected by different factors; therefore, knowing the raison d'être and quality of this experience as a qualitative necessity can affect the design process and principle of architecture. Hence, what kind of quality is the aesthetic experience of architecture? What components does it depend on?

    Research objective

    This study aims to provide a full description and develop a cohesive framework of the aesthetic experience of architecture in a bid to perceive its innate structure by proposing a conceptual model.

    Research method

    This descriptive-analytical qualitative study reviewed the theoretical literature on the findings of cognitive sciences from an interpretative perspective to present the research results as a conceptual model.

    Conclusion

    The aesthetic experience of architecture refers to the emotional evaluation of spatial perception experience based on a direct approach through perceptive, motivational, sensorimotor, cognitive, and behavioural components emerging as a combination of different emotional imaginations (e.g., joy and pleasure). Hence, according to the theories of cognitive sciences, it can be stated that the intrusion of unclear body reactions in the architectural experience indicates that perceptive and motivational components lead to behavioural reactions. This shows the relationships between emotional dimensions and the involvement of sensorimotor components through the body with the space. In fact, interaction with an architectural space through its resultant capabilities can involve motivational components. Therefore, the perception of architectural aesthetics depends on the intrinsically stimulated activities including emotional processing and cognitive factors of an individual’s background. In this regard, behavioral components can draw the individual's attention and trigger his motivation and enable him, the experiencing subject, to gain a conscious experience and also enjoy the aesthetic experience through the phenomenon of architectural work.

    Keywords: Architecture, Aesthetic Experience, Cognitive sciences, Embodied perception, embodied experience
  • Reza Qader Beigzadeh *, Mojtaba Ansari, Foad Habibi Pages 57-68
    Problem statement

    Architecture has been recognized as one of the most social arts due to its ‘social’, ‘functional’, ‘media’-driven characteristics, and its ability in symbolizing concepts. This has given a rise to an instrumental view of architecture in political relations and power management of ruling systems. This research employs a critical approach to examine the sociology of architecture as an art.  In this research, the case study includes governmental buildings and the urban space of Tehran city in the first Pahlavi era, which is one of the most significant and influential periods in social and political studies and architecture and urbanism in Iran.

    Research objective

      The main purpose of research is to identify and discover the most hidden factors in creating space and architecture that are directly related to the power structure. This aim will be fulfilled by answering these questions:1- What political and social reasons are behind the structural and spatial changes of architecture during the first Pahlavi era? 2. Is there any connection between the power structure and the creation of space during this time?

    Research method

    This study is fundamental research in terms of purpose, and is based on the data in qualitative research. The data were analyzed based on the critical method and in an interpretive-explanatory format in which artworks, elements, and space creators, were evaluated as data, based on the power relations, apart from their physical characteristics and descriptions.

    Conclusion

    The research findings indicate a purposeful use of architecture and space production during the first Pahlavi era to reinforce the ideology of ruling power and to establish the related discourse. The space production during this time is the consequence of power relations, and the will of the ruling system to secure its legitimacy and hegemony through a militaristic and authoritarian attitude, besides using a smooth power, controlling the spatial representations, and connecting the architecture to the major discourse of regime to be able to reproduce its power and authority by the mediation of space and architecture.

    Keywords: Sociology of art, Critical Paradigm, Architecture, Politics, Discourse, First Pahlavi era
  • Maryam Rezaei Ghaleh, Farzin Hagh Parast *, Aida Maleki Pages 69-84
    Problem statement

    Climate change, especially the heating trend in recent decades, has increasingly affected human health and increased heat-related mortality and morbidity, mainly in cities. Implementing mitigation and adaptation strategies to climate change by managing blue-green infrastructure (BGI) can reduce the consequences of these changes. The research hypothesis is that increasing the BGI per capita in different city districts will reduce the temperature and the number of heat-related patients.

    Research objective

    This paper aims to compare the effect of two indicators of BGI to decrease temperature and health risks.

    Research method

    We chose Qazvin city as the case study, and selected heat-related diseases, heatstroke, cardiovascular disease, stroke, and respiratory (dependent variables). After that, the numbers of monthly ambulance calls for the four mentioned diseases (April 2018 to August 2020) were analyzed in all six Qazvin districts. Next, MODIS data were used to conduct Qazvin's surface UHI  map during the mentioned period and show the BGI distribution on the city map, NDVI, as well as calculate the per capita and the percentage of the area of BGI (independent variables) in each city district by GIS. Then, We conducted a linear correlation analysis with the dependent and independent variables and employed Spearman's Rho as the correlation measure.

    Conclusion

    The results show an inverse correlation between BGI per capita and the number of ambulance calls for cardiovascular, stroke, and respiratory diseases. Molavi and Ferdowsi districts with the lowest BGI per capita and highest land surface temperature (LST) have the most patients, and Pardi's district with the highest BGI per capita and lowest LST have minimum patients. Such correlation is not valid for the percentage of the area of BGI. Therefore, urban landscape planning should pay more attention to the most densely populated districts to reduce health inequality due to climate change.

    Keywords: climate change, Blue-Green Infrastructure (BGI), Health, Global warming, Heat-related diseases
  • Bgher Pourjavadasl, Hamed Beyti * Pages 85-98
    Problem Statement

    Today, the facades of new buildings are among the most important issues in the urban context and especially the historical-cultural context of any city. Historic houses are one of the valuable architectural treasures that can provide experience for the facades of new buildings. Despite the importance of this issue and the need to achieve the architectural patterns of historic houses, today there are scattered and few studies are available in this field. The present study seeks to answer how to use the facades of historic houses in designing the facades of new buildings, by recognizing the pattern of historic houses in Tabriz.

    Research objective

    In this research, an attempt has been made to raise the awareness of the elements and architectural details of the facades of historic houses to extract the patterns and methods used in their facades and to provide new patterns for new buildings by taking advantage of the current condition of historic facades; At the same time, it aims to destroy the field of improper exploitation of the physical capabilities of historic facades in today’s conventional facades.

    Research method

    In this regard, using a descriptive-analytical method, the situation and elements in the facade of the research’s selected historic houses were described and interpreted. After gathering the required data from both library and field methods, the components and elements of the historic houses’ facades were analyzed.

    Conclusion

    The method of applying the patterns and elements obtained from the analysis of the facades of the new buildings is the result of this study.

    Keywords: Facades, Historic houses of Tabriz, Facade pattern, New buildings, Continuity of architecture
  • Marziyeh Pourmohammadi, Seyyed Mohsen Habibi *, Seyyed-Hossein Bahrainy, Zohreh Davoudpour Pages 99-110
    Problem statement

    Numerous, various, and sometimes conflicting definitions of Islamic city by Iranian and non-Iranian researchers have resulted in confusion about its concept as far as physical views are concerned. The challenge arises from the combination of two complex and wide-ranging categories: ‘city’ and ‘Islam.’  It is not easy to establish a connection between these two broad multi-layered (from surface to internal layers) concepts since it requires a deep theoretical and practical foundation.

    Research objective

    This paper aims to examine the concept of city in authentic religious texts. The best source which helps to understand the truth of the Islamic city and its meaning is the Quran.

    Research method

    This research draws on an exegetical-analytic method. About the Quran as the main source of the research, it deploys an exegetical-interpretive method, and for this purpose, we have relied on the well-known Quranic exegesis, al-Mīzān. Moreover, to compare the Islamic theory of city and that of Orientalists about an Islamic city, the advantage is taken of the analytic-comparative method.

    Conclusion

    Given the results of this Quranic research, we conclude that the concept of an Islamic city goes beyond forms and physical bodies, amounting to a cultural (doctrinal-behavioral) aspect. The theory of Quranic city highlights three main ingredients of the conceptual structure of a city—that is, people, law, and urban government—and stands against the predominant physical approach in mainstream research. The Quranic utopia is an axiological-normative concept constituted by human relations. In this Islamic-Quranic utopia, a city consists of a combination of one’s relation with God, oneself, others, and nature in terms of different political, economic, cultural, and physical systems.

    Keywords: Islamic city, orientalists, Islam, Utopia, Dystopia
  • Raana Aghajani Refah, Vida Norouzborazjani *, Ahad Nejad Ebrahimi Pages 111-126
    Problem statement

    The actor-network theory offers a new approach to solving a variety of problems such as social participation. This new approach sets a good platform to track the trajectory of human (people and the element of power) and inhuman (space) actors. In this model, to create social participation, it is necessary to establish a kind of power relations in which space also acts alongside the people and the institution of power.

    Research objective

    The current study aims to analyze the process of interactions among the three elements of people, the institution of power and space, and explains its effect on social participation in the historic bazaar of Tabriz.

    Research Method

    This research draws upon actor-network theory to examine human and nonhuman actors in the network using the qualitative method. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature. To this end, the grounded theory method was used and semi-structured in-depth interviews were conducted (Data-driven methods). The data were gathered through in-depth interviews with 45 marketeers in the grand bazaar of Tabriz, experts, and authorities (city managers) as knowledgeable in this field.

    Conclusion

    Many problems associated with urban systems, including the structure of historic markets in Iran, arise from non-democratic actors such as lack of participation, violation of civil rights, lack of awareness, inflexibility in government decisions, and the decline in pluralism. The results of the research based on the evidence and interviews indicate that the improvement of the spatial component of Tabriz historic bazaar depends on raising the awareness of marketeers and creating a positive role for them in various decisions. This process needs to create equal opportunities to raise the awareness of the citizens and respect the position of the people, not as a problem but as a solution. However, in parallel with this, strengthening both economic structures and the sense of belonging play a double role.

    Keywords: Social participation, Latour theory, Grounded theory, Tabriz historic bazaar