فهرست مطالب

کارآگاه - پیاپی 59 (تابستان 1401)

نشریه کارآگاه
پیاپی 59 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/13
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدیه وجدانی فخر، شهرداد دارابی صفحات 1-18
    زمینه و هدف

    شروع به قتل عمدی کیفیات موصله ی متصله ای است که اگر عایقی برای مرتکب نرسد، قتل ناگریز به وقوع می پیوندد. بر این اساس قانون گذار در ماده ی 122 قانون مجازات اسلامی شرایط عام تحقق شروع به جرم و در ماده ی 613 قانون مجازات اسلامی شرایط شروع به قتل عمدی را مطرح نموده است. با توجه به موضوعی بودن شروع به جرم، تعیین و تشخیص آن در هر مورد با توجه به نوع جرم و کیفیات قضیه با قاضی پرونده است و او بر پایه واقع بینی خواهد توانست، اعمال مشکک مرتکب را از اعمال متقن او تفکیک نماید. در خصوص شروع به قتل عمدی زنان و دختران به عنوان گروه خاصی از زنان بزه دیده به نظر می رسد؛ به دلایلی ازجمله اتخاذ سیاست های دوگانه در پهنه سیاست کیفری ایران به ویژه در محیط خانواده و مانعیت برخی عوامل ازجمله عدم قطعیت کیفر، قاتل بالقوه را برای شروع به قتل عمدی مصمم تر می سازد تا از مرحله شروع به جرم فراتر رود.

    روش

    پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر از حیث نوع، کیفی و از نظر روش، توصیفی و تحلیلی است و مبتنی بر توضیح، تبیین، تشریح و استدلال بر اساس مطالب استخراج شده از منابع خواهد بود.

    یافته ها و نتایج

    یافته ها متضمن آن است که وجود خشونت های منجر به قتل در میان افرادی که واجد رابطه نسبی یا سببی هستند می تواند با مقتولینی که جنسیت مونث را داشته باشند همراه شود؛ و قتل زنان به منزله ابزاری هدفمند می تواند قاتل را به سمت فعلیت بخشیدن طرح جنایت به صورت تام و برون ریزی این مهم سوق دهد. لذا وضع قوانین حمایتی در این خصوص ازجمله تصویب لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت که در ماده 51 آن به نوعی، شروع به جرم را در جرایم ارتکابی علیه زنان مطمح نظر قرار داده است و دسترسی به منابعی در خصوص افزایش آگاهی و دانش نسبت به سوء رفتارها می تواند در پیشگیری از قتل های مبتنی بر جنسیت موثر باشد.

    کلیدواژگان: شروع به جرم، قتل عمدی، زنان، تحلیل حقوقی و جرم شناختی
  • رضا عبدالرحمانی*، مجتبی بان پروری صفحات 19-39
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعاملات گوناگون کارآگاهان پلیس (تعاملات اطلاعاتی، آزمایشگاهی، عملیاتی و تحقیقاتی) با مراجع قضایی در میزان کشف جرم قتل در شهرستان ایلام در سال های 96 و 97 صورت گرفته است.

    روش

    این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی - تحلیلی با طرح پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل صاحب نظران و خبرگان (دادستان، بازپرسان، قضات رسیدگی کننده به پرونده های قتل و کارآگاهان ویژه قتل در پلیس آگاهی) موضوع بود که به تعداد 43 نفر از میان 50 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی پرسش نامه بر اساس روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بالای 85/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل یافته ها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون دوجمله ای) انجام گرفت.

    یافته ها و نتایج

    نتایج تحقیق نشان داد بین تعامل کارآگاهان و مراجع قضایی در ابعاد چهارگانه (اطلاعاتی، آزمایشگاهی، عملیاتی و تحقیقاتی) در کشف قتل تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنا که تعاملات میان کارآگاهان و مراجع تا اندازه زیادی در کشف جرم قتل موثر بوده است. اولویت بندی این چهار تعامل (با تاکید بر فریدمن) به ترتیب تعاملات اطلاعاتی با میانگین 35/3، عملیاتی با میانگین 30/3، تحقیقاتی با میانگین 16/2 و نهایتا آزمایشگاهی با میانگین 19/1 در کشف قتل بوده است.

    کلیدواژگان: تعاملات بین سازمانی، قتل، کشف، کارآگاهان، مراجع قضایی
  • محمدرضا شادمانفر، محسن شکرچی زاده، مهناز سعیدی راد صفحات 41-61
    زمینه و هدف

    کنوانسیون جهانی حقوق کودک با رویکردهای اصلاحی- ترمیمی، راهبردهای الزام آوری را برای پاسخ دهی به بزهکاری اطفال و نوجوانان برای دولت ها تکلیف کرده است. با توجه به اهمیت این پیمان الزام آور و سایر اسناد بین الملل در حوزه حقوق اطفال و نوجوانان بر سیاست گذاری کشورهای عضو، در این مقاله سعی شده تا تاثیرگذاری رویکرد این اسناد بر سیاست جنایی ایران در قبال بزهکاری کودکان و نوجوانان بررسی گردد.

    روش

    روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است.

    یافته ها و نتایج

    اسناد بین المللی برای پاسخ دهی به کودکان و نوجوانان بزهکار با سیاست جنایی افتراقی، رویکرد اصلاحی- ترمیمی دارد و پاسخ های سزاگرایانه و مجازات های بدنی را برای کودکان و نوجوانان مجاز ندانسته است. در نظام حقوقی ایران نیز بعد از تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 سیاست جنایی افتراقی در مورد اطفال و نوجوانان بزهکار در پیش گرفته و رویکرد اصلاحی- ترمیمی دارد؛ اما در بعضی از جرایم هنوز رویکرد سزاگرایانه دارد. بنابراین، سیاست جنایی ایران در پاسخ دهی به جرایم تعزیری کودکان و نوجوانان با اسناد بین الملل مطابقت دارد؛ ولی در مورد جرایم موجب حد و قصاص مطابقت ندارد. لیکن از آن رو که ایران اگرچه با حق شرط عضو پیمان حقوق کودک است، لازم می باشد که به مفاد آن پایبند بوده و سیاست جنایی خود در مورد اطفال و نوجوانان را با اسناد الزام آور بین المللی مطابقت دهد.

    کلیدواژگان: اطفال و نوجوانان، رویکرد اصلاحی- ترمیمی، پاسخ دهی واکنشی
  • نوذر امین صارمی، علی اصغر شفیعی خورشیدی، مریم ولی زاده صفحات 63-83
    زمینه و هدف

    کشف جرم همواره دغدغه اصلی پلیس در راستای ارتقای امنیت جوامع بوده و از گذشته های دور تا کنون مساله کشف جرم نه تنها فقط مساله پلیس و مراجع امنیتی و نظامی بوده؛ بلکه بسیاری از بزرگان، حاکمان و ذی نفوذهای جوامع گذشته نیز به مساله کشف جرایم بی توجه نبوده و مستقیما برای کشف جرم وارد عمل شده اند. بر همین اساس هدف این پژوهش تحلیلی بر ظرفیت های پلیس در کشف علمی جرایم است که با اتکا بر ادبیات و پیشینه های موجود نتایج آن احصا شده است.

    روش

    این پژوهش به روش اسنادی انجام شده و از نوع مطالعات مروری است و در این پژوهش به منظور شناسایی ظرفیت های پلیس در کشف علمی جرایم از مطالعه اسناد و متون مرتبط با کشف جرم استفاده شده و یافته های آن به تحلیل گذاشته شده است.

    یافته ها

     کشف سریع و دقیق جرایم در سازمان پلیس مستلزم وجود سازمانی پیشرفته و به روز با کارکنانی توسعه یافته است. بر همین اساس با مطالعه و مراجعه به ادبیات و پیشینه پژوهشی مرتبط مشخص خواهد شد که پلیس با اتکا بر مولفه هایی مانند؛ پلیس اطلاعات محور، برنامه آموزش افسران پلیس، طراحی محیطی، تمرکز پلیس بر نقاط داغ و تمرکز بر حضور میدانی پلیس می تواند روند شناسایی مجرمان و کشف جرایم را بهبود بخشد.

    کلیدواژگان: پلیس، کشف جرم، شناسایی مجرمان، توسعه پلیس، آموزش
  • مهدی محبی، اکرم علیمردانی صفحات 85-100
    زمینه و هدف

    زمینه و هدف این تحقیق بررسی تاثیر روش های آموزش غیرمتمرکز و متمرکز بر مهارت شغلی کارکنان مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا بوده است

    روش

    روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع شبه آزمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان آموزش دیده مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا در سال 1399 از استان های تهران بزرگ، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران و اصفهان است. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش، از فرمول کوکران 293 نفر به دست آمد. بدین ترتیب از کارکنان تشخیص هویت تعداد 240 نفر که در دو گروه نمونه (120 نفر گروه آزمایش و 120 نفر گروه کنترل) بودند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند که هر یک از آموزش های متمرکز و غیرمتمرکز در 6 رسته طبقه بندی شدند؛ یعنی هر رسته 120 نفر در گروه ها (هر رسته 20 نفر) قرار گرفته اند. روایی پرسشنامه مورد تایید اساتید خبره دانشگاه و پایایی پرسشنامه بالاتر از 0.71 نشان داده است. روش های تجزیه و تحلیل آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی و کمترین و بیشترین نمره ها، آزمون کولموگرف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها و آزمون تحلیل تی و آزمون تحلیل واریانس تحلیل آنوا در نرم افزار 25SPSS است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های تحقیق نشان دهنده این بوده است که آموزش غیرمتمرکز برای افزایش مهارت شغلی کارکنان بخش ادله الکترونیک مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا نسبت به دیگر رسته ها بیشترین مقدار را نشان داد و آموزش غیرمتمرکز برای مهارت شغلی کارکنان بخش بانک اطلاعات مجرمین مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا، کمترین مقدار ممکن را داشته است. نتیجه گیری می شود که آموزش مهارت های شغلی برای کارکنان مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا به آموزش غیرمتمرکز بیشتر می توان اطمینان کرد، اما همراه آموزش غیرمتمرکز می توان آموزش متمرکز را هم پیاده سازی کرد.

    کلیدواژگان: روشهای آموزش غیرمتمرکز و متمرکز، مهارت شغلی، صحنه جرم، تشخیص هویت، پلیس آگاهی
  • علی صدری خانلو، باقر شاملو، علی نجفی توانا صفحات 101-121
    زمینه و هدف

    از جمله مفاهیم مهمی که در نظام کیفری ظهور یافته، سیاست جنایی عوام گرا در مقابل سیاست جنایی علمی گرا یا عقلانی است. سیاست جنایی عوام گرا به جای پیروی از نتایج مطالعات و تحقیقات، بیش تر تحت تاثیر رسانه ها و توده ها و ملاحظات سیاسی، به طور احساسی و مقطعی به فشارهای ناشی از یک واقعه مجرمانه یا نهادهای سیاسی- حزبی خاص حاکم پاسخ می دهد.

    روش

    نگارندگان در این مقاله در تلاش اند تا با روش جمع آوری اطلاعات و توصیف و تحلیل آن ها به مبانی و پیامدهای سیاست های کیفری عوام گرا در سیاست جنایی بپردازند.

    یافته ها و نتایج

    با توجه به مطالعات انجام شده، مبانی و دلایل عمده ظهور عوام گرایی کیفری در سیاست جنایی پنج عامل: بازنمایی اغراق آمیز جرم در رسانه ها، کاهش احساس امنیت مردم، ورود شعارهای انتخاباتی در سیاست کیفری، ناکارآمدی رویکرد اصلاح و درمان در پیشگیری و اصلاح مجرمان و ناآگاهی عمومی مردم نسبت به واقعیت های مجرمانه تلقی شده است و از جمله مهم ترین پیامدهای بارز سیاست جنایی عوام گرا می توان به قانونگذاری احساسی و مقطعی، تورم قوانین کیفری، ضمانت های اجرایی کیفری سخت گیرانه و نامناسب و طردکننده بزهکار و تشهیر بزهکاران و برچسب زنی و نادیده انگاری اصول اولیه کیفردهی و شتابزدگی در رسیدگی به منظور تسکین مقطعی افکار عمومی به قیمت تضییع حقوق اولیه متهمین و مجرمین نام برد.

    کلیدواژگان: عوام گرایی کیفری، سیاست جنایی عقلانی، تشهیر بزهکاران، تورم قوانین کیفری، شتابزدگی در رسیدگی
  • سامان عبدالهی صفحات 123-147
    زمینه و هدف

    با توجه به طبیعت خاص جرایم جنسی و شرایط قربانیان این جرایم اهمیت یک نهاد تخصصی در پلیس به منظور حمایت از این قربانیان و پیشگیری و مقابله با جرایم جنسی بطور خاص احساس می شود. لذا هدف از پژوهش حاضر پرداختن به این مهم است که یک پلیس تخصصی پیرامون قربانیان جرایم جنسی چه کارآیی دارد.

    روش

    با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    در خصوص علل ارتکاب جرایم جنسی می توان به مواردی چون اوصاف ژنتیکی، مشکلات روانی در میان مجرمان، مصرف الکل، مواد مخدر یا داروهای روان گردان، زندگی در خانواده های آسیب پذیر و محله های ناامن و جرم خیز اشاره نمود. در زمینه چالش های پیش روی قربانیان جرایم جنسی می توان مواردی چون سکوت قربانیان، بیماری های جنسی و روانی پس از ارتکاب جرم را بیان کرد. لذا در ساختار این شکل از پلیس لازم است تا از کارگروه های مختلف متشکل از افرادی با تخصص های خاص مانند: متخصص روانشناس، پزشک متخصص، متخصص امور سایبری، نماینده بهزیستی و نیروهای متخصص آموزش دیده پلیس در مواجه با جرم استفاده شود. پلیس تخصصی قربانیان جرایم جنسی می تواند برخی اقدامات پیشگیرانه اجتماعی از جمله الف: اقدامات آموزش محور (از طریق مدارس، همایش های علمی در مراکز دانشگاهی و ساخت برنامه در صداو سیما) و همچنین ب: تقویت نقش سازمانهای مردم نهاد به منظور مشارکت مردم در این زمینه ایفاء نماید.

    کلیدواژگان: پلیس، جرائم جنسی، پیشگیری از جرم، قربانیان جرائم جنسی، مجرم
  • عباسعلی اکبری، علی آقاپور، کمال آقاپور صفحات 149-169
    زمینه و هدف

    دیپ فیک ها یا جعل های پیچیده رایانه ای یکی از دستاوردهای اخیر جامعه بشری هستند. این پدیده به افراد اجازه می دهد تا فیلم ها، تصاویر و صوت هایی غیرواقعی را با اهداف و کارکردهای متنوع خلق کنند. برخی از این کارکردهای آن بخشی از حیات اجتماعی جامعه را تشکیل می دهند؛ اما سوءاستفاده های متعددی از آن نیز قابل تصور است. همین مساله چالش هایی را در رابطه با نوع واکنش کیفری نسبت به آن ایجاد می کند.

    روش

     پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    معاهدات حقوق بشری معیارهایی را معرفی می کنند که دولت ها باید در اتخاذ هر اقدام حمایتی از حقوق و آزادی های بشری مد نظر قرار دهند. این معیارها در مورد دیپ فیک ها نیز باید در نظر گرفته شود. با این وجود جدید بودن فناوری ساخت و همین طور کارکردهای متنوع آن باعث شده تا مرزهای دقیق میان مصادیق مجرمانه و مجاز آن نامشخص باشد. در این پژوهش نتیجه گرفته شده است که اولا در نظام حقوقی ایران جرم انگاری مشخصی برای این دست از جعل ها انجام نشده است و دوما علی رغم اینکه بسیاری از مصادیق آن تحت پوشش برخی از جرایم قرار می گیرد، نظام کیفری ایران با واقعیت ها و الزامات خاص این پدیده هم خوانی ندارد.

  • حجت الله خوشوقت، حسن عالی پور، کریم صالحی، علی ملک زاده صفحات 171-192
    زمینه و هدف

    یکی از جلوه های تعارض رویه قضایی و قانون در ایران، رابطه علیت در جرم و چگونگی احراز آن است. چرایی این تعارض بر گرایش قانون به قاعده شمردن رابطه استناد به پیروی از فقه و گرایش قضات به پرونده ای دانستن آن است. رویکرد فقهی بر این است که رابطه استناد در جرم در جایی که بیش از یک عامل مداخله می کند، حول سه قاعده تساوی در مباشران، اولویت مباشر بر سبب در اجتماع سبب و مباشر و سبب مقدم در تاثیر در اسباب می چرخد. در رویکرد قانونی، قاعده دوم کنار گذاشته شده و در مباشران و اجتماع سبب و مباشر، قاعده تساوی و همچنان در اسباب طولی نیز سبب مقدم در تاثیر را پذیرفته شده است.

    روش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    رویکرد قضایی به قاعده های فقهی و قانونی دلبستگی نشان نداده و با نگاهی فنی و پرونده محور، سمت مسوولیت مساوی یا درصدی را در پیش گرفته که به منزله درگیر کردن همه افراد دخیل در یک واقعه است. نوشتار حاضر با رویکردی تاریخی و مقایسه ای به تحلیل و نقد قاعده بودن مسوولیت در رابطه استناد پرداخته و با بررسی دیدگاه های فلسفی، فقهی و قضایی به این نتیجه رسیده است که احراز رابطه استناد و به تبع آن مسوولیت نمی تواند بر قاعده استوار باشد و تنها در پرونده روشن می شود که چه عامل هایی در وقوع جرم تاثیرگذار بوده اند.

    کلیدواژگان: رابطه علیت، قاعده حقوقی، پرونده کیفری، اجتماع سبب و مباشر، اسباب
  • حسن فرامرزی، جلال شیرزاد، غلامحسین بیابانی، مهدی علیزاده صفحات 193-214

    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شناسایی مجرمان بر اساس ادله بیولوژیکی انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نظر نوع و روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات، اسنادی- پیمایشی و با استفاده از رویکردهای کیفی و کمی به صورت آمیخته طراحی و اجرا گردید. برای رویکرد کمی پرسش نامه به تعداد 217 نفر شامل مدیران عالی ناجا و همچنین قضات دادگاه و پزشکان قانونی می باشد. روایی پرسش نامه توسط صاحبنظران تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 70% بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، نشان داد که توزیع داده ها به صورت نرمال می باشند.یافته های حاصل از آزمون t نشان داد که، مقدار آماره t در هر چهار بعد بزرگتراز 96/1 بوده که بیانگر معنی داری آزمون و موثر بودن هر یک از ابعاد می باشد. همه ابعاد و مولفه ها بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، دارای مقدار آلفای بیش از 70% وتوزیع داده ها نرمال بود. برای تایید ساختارهای پیش بینی شده هر بعد از تحلیل عاملی مرتبه اول و برای مدل سازی معادلات، تحلیل عاملی تاییدی و... انجام که، نتایج حاکی از مطلوب بودن شاخصها و همسو بودن گویه ها با سازه نظری است. در تحلیل عاملی مرتبه دوم، ساختارپیش بینی شده با ابعاد چهارگانه مورد تایید قرارگرفت

    کلیدواژگان: الگو، ادله بیولوژیک، شناسائی مجرمین
|
  • mahdieh vojdanifakhr, shahrdad darabi Pages 1-18

    for attempt to crime, some theories have been proposed. the acts that are considered attempt to crime must have a causal relation with the criminal outcome. There are no special rules for committing the crime of femicide and it is subject to the generals; In the view of victimological studies, women as vulnerable groups have been supported diffrentially, and the reflection of human rights can be seen in some of the crimes perpetrated by the legislature. it seems that for various reasons, including the implementation of dual policies in the field of Iranian criminal policy, especially in the family environment, and other obstacles such as uncertainty of punishment, make the potential killer more determined to attempt femicide.

    Research Methodology

    This research is a qualitative type that has been done in a descriptive-analytical method.

    Conclusion

    The findings suggest that the existence of domestic violence among individuals who have a relative or causal relationship may be associated with female victims; And studies show, the phenomenon of femicide occurs by spouses and close partners and their relatives. the femicide as a instruments can lead the killer to mental interactions and the actualization of the crime plan in a complete way and out of this important and go beyond attempt the crime. enacting laws and guarantees in this regard, including the approval of the bill to protect women, which in Article 51 specifically provides for the attempt the femicide can be effective in preventing criminal incidents against them.

    Keywords: Beginning the crime, femicide, legal, criminology analysis
  • reza abdolrahmani, Mojtaba Ban breeding Pages 19-39

    Background and Purpose :

    The aim of this study was to investigate the effect of various interactions of police detectives (intelligence, laboratory, operational and research interactions) with judicial authorities on the detection of murder in Ilam in 1996 and 1997.

    Methodology:

     This research has been done in an applied type and in a descriptive-analytical method with a survey design. The statistical population included experts (prosecutors, investigators, murder case judges, and special homicide detectives in the Agahi police). The subject was 43 people out of 50 by proportional sampling using Morgan table were chosen. The method of collecting field information and its tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was based on content validity and its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient (above 0.85). Findings were analyzed at two levels of descriptive (mean, standard deviation and frequency distribution) and inferential (binomial test).

    findings

    The results show that the greater the interaction between detectives and the judiciary in detecting murder, the greater the success. Prioritization of these four interactions (with emphasis on Friedman) were intelligence interactions with an average of 3.35, operational with an average of 3.30, research with an average of 2.16 and finally laboratory with an average of 1.19 in murder detection, respectively. In addition, there is a significant difference between the interaction of detectives and judicial authorities in four dimensions (intelligence, laboratory, operational, investigative) in detecting murder.

    Keywords: Inter-organizational interactions, murder, detection, detectives, judicial authorities
  • mohamadreza shadmanfar, mohsen shekarchizadeh Pages 41-61
    Background and Aim

    The World Convention on the Rights of the Child, with remedial approaches, has mandated binding strategies for governments to respond to juvenile delinquency. Given the importance of this binding treaty and other international instruments in the field of juvenile rights on the policies of member countries, this article tries to examine the impact of the approach of these documents on Iran's criminal policy against juvenile delinquency.

    Method

    The research method in this research is descriptive-analytical.

    Findings and Results

    International instruments for responding to delinquent criminal children and adolescents with a discriminatory criminal policy have a corrective-restorative approach and do not allow punitive responses and corporal punishment for children and adolescents. In the Iranian legal system, after the adoption of the Islamic Penal Code adopted in 1392, a discriminatory criminal policy has been adopted against juvenile delinquents and has a corrective-remedial approach, but in some crimes it still has a punitive approach. Therefore, Iran's criminal policy in responding to the crimes of children and adolescents is in accordance with international documents, but in the case of crimes causing hadd and retribution is not consistent. However, although Iran is a party to the Convention on the Rights of the Child, it is necessary to abide by its provisions and bring its criminal policy on children and adolescents in line with binding international instruments.

    Keywords: Children, Adolescents, Corrective, Rehabilitative Approach, Reactive Response
  • mehdi mohebbi, Akram alimardani Pages 85-100

    The purpose of this study was to investigate the effect of decentralized and focused training methods on the job skills of police officers. The research method is applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of descriptive nature. The statistical population of this study is all trained personnel of the Identification Police in 1399 from the provinces of Greater Tehran, Fars, Khuzestan, Gilan, Mazandaran and Isfahan, whose number is 1226 people. To determine the sample size in this study, 293 people were obtained from Cochran's formula. Thus, 240 staff members who were in two sample groups (120 people in the experimental group and 120 people in the control group) were selected by stratified random sampling method. Each of the centralized and decentralized training was classified into 6 categories, ie Each category has 120 people in groups (20 people in each category).Analysis methods are causal-comparative test, t-test and ANOVA analysis of variance test in PSPS -25 software. The research findings showed that decentralized training to increase the job skills of the staff of the Electronic Evidence Department of the Police of Recognition showed the highest value compared to other categories and decentralized training for the job skills of the staff of the Database of Criminals of the Police May have It is concluded that vocational skills training for identification police can be more reliable than decentralized training, but along with decentralized training, centralized training can also be implemented.

    Keywords: Decentralized, centralized training methods, job skills, crime scene, identification, police awareness
  • Ali Sadrikhanloo, Bagher Shamloo, Ali Najafi Tavana Pages 101-121

    Nowadays, populism or the utilization of public opinion is the main approach of politicians in governing societies. Criminal policymakers are also influenced by society’s opinionin . Public opinion is in fact a generally accepted judgment that portrays an emotional aspect and has the possibility to be incorrect, however is true. By accepting the influence of the general public’s opinion on the events and actions of society, especially the phenomenon of criminal act, it automatically creates negative and positive consequences in the criminal justice system.If public opinion is controlled by policy makers for their personal benefit, and by exaggerating various crimes through media, fear and discourse tends to develop with in society. However, if public opinion is controlled desirably, from through official channels, and if it informs and provides accurate and scientific information the phenomenon of crime and its causes and methods of prevention, This would to the protection of the rights’s the accused, the victim and the society by observing the principle of speed in the investigation and the application of appropriate punishment. The authors of article try to depict and analyze the given data by using data collection methods. However, unlike the vast research that has been conducted in similar positions of analyzing negative consequences of populism in criminal policy, This study introduces the positive consequences of this approach and explains its positive points such as observing the principle of reasonable speed in the trial and using reasonable punishment and certainty in its application, and offers corrective suggestions.

    Keywords: criminal populism, public opinion, the fundamental rights of the defendant, sensible speed of proceedings, appropriate punishment, certainty in its application
  • Saman Abdollahi Pages 123-147
    field and Aim

    Given the specific nature of sexual crimes and the circumstances of the victims of these crimes, the importance of a specialized body in the police in order to support these victims and prevent and combat sexual crimes is particularly felt. Therefore, the purpose of the present study is to address the importance of how a specialized police force is responsible for victims of sexual crimes.

    Method

    Due to the nature of the subject, the present study is applied in terms of purpose and in terms of data collection by documentary method and by studying valid laws and sources and the obtained information is analyzed descriptively-analytically.

    Findings and conclusion

    Regarding the causes of sexual crimes, we can mention such things as genetic characteristics, psychological problems among criminals, alcohol use, drugs or psychotropic drugs, living in vulnerable families and insecure and criminal neighborhoods. In the context of the challenges facing victims of sexual crimes, we can mention such things as the silence of victims, sexual and mental illnesses after committing a crime. Therefore, in the structure of this form of police, it is necessary to use different working groups consisting of people with special specialties such as psychologist, specialist doctor, cyber specialist, welfare representative and trained police forces in the face of crime. Specialized police for victims of sexual crimes can take some preventive social measures, including a) education-oriented measures (through schools, scientific conferences in university centers and making programs on radio and television) and also b) strengthening the role of non-governmental organizations in order to involve people in this field. To play.

    Keywords: Police, Sexual Offenses, Crime Prevention, Victims of Sexual Offenses, Offenders
  • abbasali akbari, ali aqapoor, kamal aqapoor Pages 149-169
    Background and Aim

    Deep fakes or complex computer forgeries are one of the recent achievements of human society. This phenomenon allows people to create unrealistic videos, images and sounds with a variety of purposes and functions. Some of these functions are part of the social life of society. But many abuses are also conceivable. This raises challenges regarding the type of criminal response to it.

    Method

    The present study was conducted by descriptive and analytical methods.

    Findings and Results

    Human rights treaties set out the criteria that governments should consider in taking any action to protect human rights and freedoms. These criteria should also be considered for deep fakes. However, the new construction technology as well as its various functions have made the exact boundaries between criminal and legal instances unclear. This study concludes that, firstly, in the Iranian legal system, there is no specific criminalization for such forgeries, and secondly, despite the fact that many of its examples are covered by some crimes, the Iranian penal system with The specific facts and requirements of this phenomenon are inconsistent.

    Keywords: Deep Fake, sophisticated computer forgery, cybercrime, human rights standards
  • hassan faramarzi, jalal shirzad, GHolamhosein Biabani, mehdi alizadeh Pages 193-214

    The present study was designed and implemented in terms of type and method of descriptive-analytical and in terms of purpose and practical nature and in terms of data collection, documentary-survey and using qualitative and quantitative approaches.For a quantitative approach, the questionnaire includes 217 people, The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient of 70%. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. Findings from t-test showed that the value of t-statistic in all four dimensions was greater than 1.96, which indicates the significance of the test and the effectiveness of each dimension. All dimensions and components based on K-S test had an alpha value of more than 70% and the data distribution was normal. To confirm the predicted structures after the first-order factor analysis and to model the equations, confirmatory factor analysis, etc, which, the results indicate that the indicators are desirable and the items are in line with the theoretical structure.Based on the results, the respondents had the most effective dimension in identifying criminals, the technical dimension with an average of 4.53 out of 5 and the least effective dimension of the management dimension with an average of 4.26 out of 5. mean 4.4 and standard deviation 0.6. According to the findings, the effect of the set of dimensions was 4.41 out of 5 with a median of 4.5 and a standard deviation of 0.4.

    Keywords: model, biological evidence, criminal al identification