فهرست مطالب

گردشگری - پیاپی 23-24 (آذر تا اسفند 1388)

دو ماهنامه گردشگری
پیاپی 23-24 (آذر تا اسفند 1388)

  • 120 صفحه، بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/02/15
  • تعداد عناوین: 30
|
  • رقعه
  • محمدرضارجبی صفحه 7
    همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه ها برگزار می شود؛ سخنرانی ها می شود؛ در هر مراسم از برگزارکنندگان، حامیان و برخی دیگر، با اهداء لوح تقدیر سپاسگزاری می شود؛ پس از برگزاری هر مراسم نیز برای برگزاری مراسم دیگر برنامه ریزی می شود. به عبارت دیگر، میلیون ها تومان صرف برگزاری مراسم شده، در حالی که دست آورد و نتایج این مراسم ها چندان مورد توجه قرار نمی گیرد..... از اطلاع رسانی سراسری و مستمر خبری نیست. علت چیست و دلایل آن کدام است؟ و به تبع آن، دلایل عدم پیشرفت گردشگری را چگونه باید جستجو کرد؟
    بحران های اقتصادی، بیماری های فراگیر، جنگ، شرایط سیاسی، حوادث طبیعی، شرایط امنیتی در سطح جوامع و کشورها، عدم همکاری سازمان های مختلف و...، همه و همه، در کاهش و رکود گردشگری تاثیرگذار هستند.... تشکیل کمیته ای از نمایندگان آگاه و با تجربه ی گردشگری، سازمان ها وارگان های ذیربط... راهکار مناسبی... در سطح کلان به منظور بسترسازی برای گردشگری کشوراست.... شما چه فکرمی کنید؟
  • دوسیه
  • مجیدفکری صفحه 8
    "یا مقلب القلوب والابصار": قلب هایمان را به مهربانی تکریم کن و چشمانمان را فرصت تماشای مدام زیبایی ها عنایت فرما.
    یا مقدر: چشم انداز سرشار از زیبایی را در افق راه و نگاهمان قرار ده و چنان کن که آغاز تا انجام کار سرفراز باشیم و ما را و کشور ما را الگوی انسانیت و سرفرازی فرما.
    خدایا، خشکسالی زمین را به باران، خشکسالی دل ها را به ایمان و خشکسالی عاطفه را به مهربانی برطرف کن و دعای دستان در پرواز را به «احسن حال» اجابت فرما.
    مسیر ورود به حرم را از سمتی انتخاب می کنم که ضریح شما در امتداد قبله برای نماز نگاهم باشد. دست افشان می آیم به سوی آن پدر خوبی ها و... بسم الله و ب الله و فی سبیل الله ...... و نوروز آغاز می شود. گلدسته ها، دعای تحویل سال را می خوانند و کبوتران حرم، پرواز را آغاز می کنند. نوروز آغاز می شود. صحن طلا، طلوع عید را بشارت می دهد و نوروز آغاز می شود. من، تو، ما، شما و همه نوشدن و نوترشدن را بالغ می شویم....
  • ثبت جهانی نوروز به نام ما / گفتگوبامحمدمیرشکرایی
    صفحه 10
    محمد میرشکرایی، مردم شناس و ایران شناس است و مسول سابق پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی. زمانی که بحث ثبت جهانی میراث معنوی در سازمان یونسکو مطرح شد، میرشکرایی و همکارانش تلاش بسیاری برای ثبت جهانی نوروز آغاز کردند. تلاشی که در نهایت منجر به ثبت ملی و بعد از آن ثبت جهانی نوروز شد. در یکی از روزهای نه چندان سرد بهمن ماه در منزل استاد و اتاق کارش به گفتگو در این باره نشستیم.
    بحث ثبت جهانی نوروز از کجا آغاز شد؟ / به ثبت رسیدن یک نمونه میراث معنوی، مثلا نوروز، چه نتایجی می تواند برای آن داشته باشد؟
    چه مراسم و جشن هایی در آن زمان ثبت شد؟ / ثبت جهانی میراث غیر مادی چه مراحلی دارد؟ / نوروز در کدام کشور ها برگزار می شود؟
    آیا درست است که گفته می شود برخی از کشورها، در سالهای اخیر، تلاش کردند نوروز را به نام خود به ثبت برسانند؟
    آیا نوروز در همه این کشورها جشن رسمی است؟ / اگر بخواهید از ویژگی های نوروز بگویید، بر چه مواردی تاکید می کنید؟ / ایرانیان چند جشن دارند؟
  • رها روزبهان صفحه 12
    نوروز بزرگ ترین نشانه ملیت و وحدت فرهنگی اقوام ایرانی بوده که با وجود فراز و فرود بسیار و در گذر از تنگناهای تاریخی، سرفراز و ماندگار مانده است.
    نوروز آغاز سال است و هنگام بهار و اکنون همه پژوهشگران که درباره گاه شماری تحقیق کرده اند، پذیرفته اند که زیباترین و درست ترین گاه شماری جهان، از آن ایرانیان است که با نوروز آغاز می شود.
    نوروز، جشن آغاز فروردین / جمشید جم و نوروز / روایت های گوناگون از نوروز / نوروز و آفرینش جهان / نوروز؛ جشن دهقانی فراز و نشیب نوروز در زمان طولانی / نوروز پس از اسلام / خوان نوروزی / سبزه مهم ترین قاب خوان نوروزی / کتاب مقدس، نماد دانایی نان، نمادی از برکت / تخم مرغ رنگ کرده، تمثیلی از باروری / سمنو، نماد زایش / ماهی، نشانه باروری / سیب، نماد باروری / انار، نشانه برکت و باروری سنجد، مقدمه زایش / گل نرگس، نشانی از بهار / نارنج، نماد گوی زمین در کی هان / اسپند، نشانه پاکی / سکه زرد و سپید، نشانه قومیت و آزادگی شمع، نشانه آتش / آیینه، نشانی از نور / سیر، نماد نگهبان سفره / سماق، نشان مزه زندگی / سرکه، نماد شادی / چهار شنبه سوری / پیام آوران نوروزیمیر نوروزی / حاجی نوروز / خانه تکانی / دید و بازدیدهای نوروزی / سیزده بدر
  • نازنین شهیدی صفحه 20
    می خواستم مفصلی بنویسم از وقایعی که درسنه ماضیه روی داده و.... این مرقومه را منحصر می کنم به آنچه در ابتدا و قبل ازآغاز هذه السنه در دربار دولت ایران رو داده و بعضی وقایع و حوادث متفرقه.... علی الرسم سلام تحویل در طالار مشهور به عاج در حضور پادشاه عصرالسطان ناصرالدین شاه قاجار منعقد خواهد شد...... جمعیت این سلام احیانا" از هزاروپانصد متجاوز خواهد شد.... در جرگه شاهزادگان بچه های چهار پنج ساله بیشتر از سیصد دیده می شوند.... ... در طالار موزه همچون سال ماضی سفره هفت سین بر طبق سنت و آیین دیرینه دولت محروسه و دربار شوکت آسای قاجاری به حمدالله رنگین تر بر زمین، پهن گسترانیده شده است.. . از حوادث سلام این تحویل اینکه جار بزرگ وسط اطاق در میان سفره هفت سین جا خوش کرده بود. خواجه ها آنجا ایستاده بودند. جمعیت هول خورد، تکان دادند، نزدیک بود بشکند اما عیب نکرد. اما حاجی میرزا دب الشرایح که شاهی گرفت عقب عقب رفت. انگار میزانش دستش نبود؛ به بساط هفت سین خورد. ظرف ماهی شکست. ماهی های قرمز زنده در میان سفره بر روی زمین افتاد و افتضاحی شد نگفتنی! ... پروردگار را شاکریم که با از سرگذراندن تمام بلیات باز هم سال تازه شد.
  • دیدار آشنا
  • صفحه 23
    استاد محمدرضا آتش زای (ملقب به آتشزاد) در موزه ی همیشه زنده ی ایران زمین (اصفهان) و به سال 1337 خورشیدی چشم به گیتی گشود. او دوره ی متوسطه را در 1357 از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به پایان رسانید و در 1366 به درجه ی کارشناسی در رشته ی معماری از دانشگاه شهید بهشتی دست یافت. آتشزاد تحت تاثیر معماری و محیط آبرنگی زادگاهش به نقاشی با تکنیک روح افزای آبرنگ روی آورد.
    آتشزاد طی بیش از سی سال فعالیت متداوم هنری خود در بیش از 100 نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و 10 کشور جهان خوش درخشید. مجموعه تابلوهای وی طی بیست سال اخیر از طبیعت بی جان و معماری و مناظر: اصفهان، تهران، شیراز، شمال ایران، رم، فلورانس، ونیز، پاریس، لندن، فرانکفورت، ونکوور، دبی و... خلق شده اند. نقاشی روی جلد این شماره نشریه، یکی از آثار استاد است.
  • شهرفرنگ
  • افسانه ریاضی صفحه 24
    "چشم لندن" یا "لندن آی" (Eye London The)، یا "چرخ میلینیوم"، با ارتفاع 135متر، بلندترین و بزرگ ترین چرخ و فلک اروپا است، که یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی در انگلستان به شمار می آید و سالانه بیش از 3میلیون نفر بازدیدکننده دارد.
    "چشم لندن " در زمان ساخت (سال 1999) بلندترین چرخ و فلک دنیا به شمار می آمد... پایه ی ثابت آن به کابل های نگهدارنده متصل شده و حمایت می شود، به صورتی که تمامی ساختار آن را فقط یک پایه ی A شکل دریک طرف نگه داشته است.
    این چرخ وفلک درمحلی ایده آل در مرکز شهرلندن و قابل دسترس برای همگان است و مسافران می توانند از داخل کابین مناظر و جاذبه های شهر را تماشا کنند. درحال حاضر از "لندن آی" به عنوان نمادی از شهرلندن نام برده می شود.
  • ایرانگردی ازمنظرباد صبا / مستندی ساخته آلبرلاموریس
    شهرام اشرف ابیانه صفحه 26
    لک لکی می شناختم آشیان کرده بر بالای سپیداری بلند. دشتی بود وسیع و فراخ. جایی در گنبد کاووس. آن طرف تر دهی. چادرهایی بنا شده به شیوه ترکمن ها. بومیان می گفتند لک لک خادم "بادی" است سال ها پیش محلی شده. نام باد را پرسیدم کسی نمی دانست. صدایی اما در گوشم زمزمه کرد، " بادصبا".... لاموریس به دنبال زیبایی صوری نیست. ریتم را در دل طبیعت می کاود. در این راه حاشیه صوتی که انباشته است از موسیقی محلی و سنتی به کار آمده و آنچه بدست می آید به یقین دیدنی است.... "بادصبا" راهی تازه درایرانگردی نشانمان می دهد و آن کشف بنا و منطقه توریستی خاص با مدد از حس شاعرانه خفته درونمان است.کمی خیال پردازی لازم است تا بادی محلی خلق کنیم که برادری دارد با نام "باددیو" که کارش ویرانی و تباهی است و آزار آدمیان. بادصبا اما به سرش زده دست بزند به سفری دورخطه ی ایران و در اولین قدم چوپان ابرهای پراکنده ارتفاعات می شود و... فیلمبرداری بیش از دوماه به طول نکشید و سراسر آثار و ابنیه تاریخی و مناظر و طبیعت بکر ایران زمین به نحوی غریب، شاعرانه و هنرمندانه مانند یک پارچه چهل تکه به تماشاگر ارائه شد.
  • صنعت گردشگری وجهانگردی درآلمان 2010 / گفتگوبانیلوفر پنکار
    صفحه 32
    حضور ایران در بزرگترین نمایشگاه توریسم B.T.I برلین... نمایشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ارتباطی، تجاری، بازرگانی و آشنایی با نو آوری های هر رشته قلمداد می شوند.
  • علیرضا کیوانی نژاد صفحه 34
    هرسال در ماه نوامبر و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، لندن میزبان نمایشگاهی با موضوع معرفی جاذبه های گردشگری و رونق آن در کشورهای مختلف است.
  • کاروانیان
  • محسن نصیری صفحه 36
    این که شب های کویر دیدنی است، غروب کویر آسمان و زمین در هم می روند. این که، آرامش خاصی برشن های کویر حکم فرماست، تجربه ای متفاوت از سفرهایی که تاکنون رفته ایم، را در پیش رو قرار می دهد.... بالاخره با خرید یک تور 4 روزه در فصل پاییز مهیای سفر شدم. و دقیقا" خواسته مورد علاقه من یعنی "کویرمصر" برآورده شد. هنوز سپیده دم سر نزده بود که مسافران دسته جمعی با مینی بوس گردشگری از تهران راهی مقصد شدیم، فضای مینی بوس آکنده از شادی و هیجان از ناشناخته های کویر بود،... به نزدیکی سمنان رسیدیم،... از آثار باستانی دامغان، "مسجد تاریخانه " و "گنبد پیر علمدار" در زمره دیدنی های این شهر قرار گرفت.
    "کویر نمک" از خشک ترین نواحی ایران است... که هیچگونه اثری از امکانات مدرن امروزی وجود ندارد. بعد از گشت مسافتی طولانی ناگهان روستای معروف"رشم" پدیدار شد، که در حدود 10 کیلومتری گردنه معروف "معلمان" قرار دارد.... "قلعه انوشیروان ساسانی" از آثار به جامانده دوره پیش از اسلام... جالب توجه بود که این قلعه، تنها قلعه باستانی است که هنوز مردم در آن ساکن هستند و به زندگی روزانه خود ادامه می دهند. ... مبهوت از این همه آثار خفته در دل کویر راهی "روستای مصر" شدیم، ... "غروب مصر" بسیار زیبا بود... از این مکان برای رصد کردن آسمان و شناسایی ستاره گان به خوبی می توان استفاده کرد. می گویند" ماه خیمه زده" را در آسمان کویر، در روستای مصر می توان دید. ... خسته از این همه راه به همراه شگفتی های به یاد ماندنی قدم در خانه ای گذاشتیم که باورمان نمی شد چنین خانه زیبایی در دل کویر باشد.
  • محبوبه خوانساری صفحه 40
    گردشگری در فضا دو چیز لازم دارد؛ یکی سرمایه و دیگری کمی استعداد یادگیری روش فضاگردی.
    اگر بین 20 تا 35 میلیون دلار دارید، می توانید بعداز سپری کردن دوره ای شش ماهه حداکثر برای مدت 10 روز مسافر فضا شوید. افرادی که آرزوی دیرینه سفر به فضا را با خود دارند، حاضرند این مبلغ را بپردازند تا تجربه ای بدیع را در زندگی خود شکل دهند.
    این روزها از "گردشگری در فضا" به عنوان صنعتی جدید یاد می کنند که می تواند تبدیل به یکی از راه های استفاده تجاری از فضا شود. با تشکیل تورهای مسافرتی فضا، رفت وآمد بین زمین و فضا، ایمن تر، سریع تر و با فواصل زمانی کوتاه تری انجام خواهد شد. پیش بینی می شود قیمت بلیت این سفرها در ابتدا بسیار بالا باشد ولی مطمئنا با افت روبرو خواهد شد....
    نخستین گردشگر فضایی؛ تحقق رویای کودکی - «دنیس تیتو» آمریکایی / دومین گردشگر فضایی؛ نخستین آفریقایی درفضا - «مارک شاتل ورث» تاجری اهل آفریقای جنوبی / سومین گردشگر فضایی؛ علاقه مند به تکرار دوباره سفر - «گرگوری السن» دانشمند و تاجر آمریکایی / چهارمین گردشگر فضایی؛ نخستین زن / نخستین زن گردشگر فضایی یک زن ایرانی الاصل بود. انوشه انصاری در سال 2006 به فضا رفت.
  • کجاوه
  • صفحه 47
    ... در52کیلومتری شهر"تبریز" درمیان کوه های سربه فلک کشیده آتشفشانی سهند، دربخش دره ی آبرفتی، "دهکده توریستی کندوان"، ازتوابع "اسکو"، با700 نفرجمعیت قرار دارد. واژه ی کندوان، گویای فرم منازل اهالی این روستاست، که هزاران سال زندگی مردم این دیار با سختی صخره های آن عجین گشته ومصداق دوستی وهمدلی گوشت و پوست با سنگ است.... برخی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند.... این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای پاک، نسبتا" خنک در تابستان، محیطی آرام، آب معدنی گوارا، عسل طبیعی و گوشت خوب به دلیل مراتع سرسبز کوه های سهند یکی از بهترین نقاط گردشگری ایران به شمار می رود.
  • شهلا رخشانی زاده صفحه 50
    رنگ در خانه و در قسمت های مختلف آن کمک می کند تا محیط سالم تر و شاداب تری داشته باشم. محققان دریافته اند استفاده از رنگ های گوناگون می تواند تاثیر مثبتی بر روی فشار خون، کاهش استرس و افزایش انرژی داشته باشد. هم چنین رنگ ها می توانند ما را به خوابی راحت و آرام ببرند. برای مثال: رنگ قرمز باعث افزایش نفس ورزشکاران و دوندگان است. حالا حتما" علت استفاده از زمین قرمز در بیشتر مسابقات دومیدانی را متوجه شده اید. اما درمورد رنگ آبی تحقیقات نشان می دهد موجب کاهش درد به ویژه، در بیماران روماتیسمی است.... شما هم خیلی راحت می توانید این رنگ ها را به خانه اضافه کنید و از ویژگی های آن استفاده کنید.
  • یاد ایام
  • صفحه 52
    ابوالقاسم مهاجری درباره خودش می گوید: "متولد 30 سنبله (شهریور) سال 1303 خورشیدی در بیرجند هستم". مهاجری به همراه برادرش محمد، بنیانگذار" آژانس مسافرت و جهانگردی مهاجری و شرکاء" است.... در ژانویه 1946 (11/10/1324) با اخذ نمایندگی فروش "راه آهن هندوستان" در زاهدان آغاز و تا آخر سپتامبر 1947 ادامه داشت. با آغاز پروازهای هواپیمایی ایران، ازاول خرداد 1325 نمایندگی فروش زاهدان با هفته ای یک پرواز به مهاجری واگذار شد. سپس... او ترجیح داد، خاطره ای متفاوت از خاطرات کاری خود را برای ما تعریف کند، خاطره آشنایی مهاجری با عباس کیارستمی.
  • محسن دل شکیب صفحه 56
    کافه نادری، یکی از قدیمی ترین کافه های تهران به حساب می آید، و از جمله مکان هایی بود که شخصیت های برجسته به آن کافه رفت و آمد می کردند.
    کافه و هتل نادری در سال 1306 توسط یک مهاجر روس به نام خاچیک مادیکنانس ساخته شد. این کافه به دلیل قرار گرفتن در خیابان نادری به این نام مشهور شد.
  • محسن دل شکیب صفحه 59
    از آنجا که یکی از اهداف این نشریه عبرت آموزی از هر مقوله و هرمقاله ای است، به ترجمه و نشر خاطرات یک شاهزاده ی ژاپنی می پردازیم که حدود نیم قرن پیش به ایران سفر کرده و خاطرات خود را قلمی کرده است. این سفرنامه کوتاه درموردایران، از این نظر حائز اهمیت است که:اولا: نویسنده آن شخصیتی برجسته و جهان دیده بوده است. / ثانیا: این شرحی بی تکلف از قدمت ارتباطات گردشگری ایران و ژاپن به شمار می آید.
    ثالثا: با نگاهی عمیق تر به بخشی از محتویات مقاله می شود گفت، ایکاش فرهنگ ما آماده ی عبرت آموزی می شد، که این یکی از اهداف اصلی جهان گردی است. کما اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: در زمین سیرکنید و از عاقبت کارهای گذشتگان عبرت بگیرید.
  • مجید یوسفی صفحه 62
    "فرد ریچاردز" سیاح و نقاش نامدار انگلیسی یکی از ماندگارترین نام های سیاحان اروپایی است که در دوران "رضاشاه" به ایران آمد و با نثر خیره کننده ی خود زیبایی ها و زشتی ها؛ کژی ها و راستی های ایران آن عصر را به تصویر کشید.
  • درنگستان
  • محمد صالحی فرد صفحه 65
    پیشرفت فناوری حمل و نقل و ارتباطات، توسعه تولیدات صنعتی و افزایش درآمد، جهانی شدن و افزایش اوقات فراغت، و دیگر عوامل، تغییرات چشم گیری را در کشورهای صنعتی و به ویژه در شهرها وروستاها ایجاد کرده است. جهانگردی (صنعت بدون دود) در هزاره سوم میلادی به عنوان یکی از عوامل توسعه و یکی از سه صنعت درآمدزای جهان (در کنار صنعت نفت و خودروسازی) مطرح است. رشد و گسترش گردشگری از جمله پدیده های مهم اواخر قرن بیستم است که با سرعت در قرن جدید ادامه دارد....
    گردشگری روستایی چیست؟ / قلمرو گردشگری روستایی: / جدول (1) - گستره فعالیت های تفریحی جهانگردی در حومه شهر / گردشگری کشاورزیگردشگری سبز / گردشگری بوم زیستی
  • علیرضا نادری صفحه 69
    استان مازندران با دارا بودن بیش از 200 گونه پروانه یکی از غنی ترین استان ها در زمینه تنوع گونه های پروانه ها در کشور به شمار می رود.
    پروانه شناسان بزرگ آلمانی و روسی از دو سده پیش تاکنون بارها از مناطق مختلف این استان بازدید کرده اند و نام این استان و مناطق مختلف آن را به دفعات در مقالات علمی یا سفرنامه های خود نوشته اند. از مراکز مهم و مورد توجه پروانه شناسان، در این استان بی شک می توان قله دماوند را نام برد.... در حدود 7 گونه از پروانه های اندمیک (بومی) ایران برای اولین بار از این استان گزارش شده اند.
    از جمله... Hyponephele amardea و Melanargia sadjadii که گونه اخیررا یکی از دوستان من در سالیان اخیر در منطقه "میانکاله" یافت و من آن را توصیف کردم که به ثبت جهانی رسید.... بوته های تمشک وحشی که در فصل بهار مملو از گل می شوند، منبع تغذیه ی بزرگی برای غالب حشرات منطقه به ویژه پروانه ها هستند....در دامنه های دماوند و در ارتفاع بین 4000 تا 3500 متری گونه ای پروانه زندگی می کند با نام علمی "Erebia iranica iranica "که بومی این نقطه از جهان است و در هیچ کجای دیگر یافت نمی شود.... از دیگر مناطق قابل توجه این استان برای بازدید پروانه شناسان مناطق کوهستانی کوه های "علم کوه" و "تخت سلیمان" است که با ارتفاعی بیش از 4هزارو500 متر تنوع بسیار بالایی از پروانه ها را در خود جای داده است.
  • سوغات
  • محسن زرگریان صفحه 72
    پیش از آن که نخستین چاه نفت ایران در مسجدسلیمان کشف شود و پیش از آن که، «ویلیام ناکس دارسی» که نااهلی را به گونه ای در تغییر تلفظ به فارسی در میان نام خود دارد، امتیاز بهره برداری یا غارت چاه های نفت ایران را از آن خود کند، ایرانیان برای گرم شدن در زمستان از وسیله ای به نام «کرسی» استفاده می کردند. این روال حتی یک قرن پس از پیدایش نفت و مشتقات آن در ایران ادامه یافت و هنوز هم این سنت سعیده مرضیه، در بعضی نقاط ایران ادامه دارد.
    هنگامی که تقریبا اولین نسیم خنک هشداردهنده پائیزی، سلام و علیک گویان به سرزمین ما می رسید تا پیام تشریف فرمائی زمستان را امربه ابلاغ نماید، اقدام های ابتدائی برپائی کرسی آغاز می شد.
    و اما، این کرسی دلپذیرگرمازا، عبارت است از.... کرسی / منقل/ موادحرارت زا / لوازم تثبیت حرارت / فعال سازی منقل / انتفاع فراگیر: زغال و خاکه و...
  • محمدرضا آرین پور صفحه 76
    مدرس دانشگاه، عضو حوزه هنری وکانون هنرمندان خراسان جنوبی "ماخونیک"روستایی است که در دهستان "درح" بخش مرکزی شهرستان "سربیشه" در استان خراسان جنوبی، واقع شده است. این روستا، از روستاهای شگفت انگیز جهان به حساب می آید، زیرا اهالی ماخونیک کوتاه قد هستند.... روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است و به لحاظ شهرت آن به شهر "لی لی پوت ها"، جذابیت های حیرت انگیزی دارد. این روستا در فاصله 78 کیلومتری شرقی شهر سربیشه در مسیر جاده سربیشه به روستای درح قرار دارد.... از آثار تاریخی ماخونیک می توان به سنگ سیاه (سنگ نگاره) ماخونیک، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده می توان اشاره کرد.... بافت مسکونی روستا در دامنه تپه و خانه ها به طور فشرده به هم و در گودی زمین ساخته شده اند. کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پایین تر است و یک درکوتاه چوبی دارد. برای رفتن به داخل خانه باید دولا شده و به زحمت خود را داخل خانه کرد. اغلب یکی دو پله، درگاهی را به کف خانه متصل می کند.
  • صفحه 79
    کتاب "نگاهی به جغرافیای طالقان"، اثری است از "مهناز حدادی" که به بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه ی طالقان با تاکید بر جغرافیای طبیعی، تاریخی، انسانی، اقتصادی و گردشگری پرداخته است.
  • آذر صادقی نژاد مقدم صفحه 80
    کتاب "قلعه رودخان، بزرگ ترین دژگیلان" تالیف آذرصادقی نژادمقدم در262 صفحه به تاریخچه و معماری این قلعه اختصاص دارد. آذرصادقی بادقت بسیار و با قلمی شیوا سرگذشت تاریخی این قلعه را مورد بررسی قرار داده و سپس معماری آن را توضیح می دهد. قصه نوشتن این کتاب بسیار جالب توجه است که ترجیح دادیم، خوانندگان ارجمند از آن مطلع باشند.
  • وقایعه اتفاقیه