فهرست مطالب
دانشنامه علوم قرآن و حدیث
پیاپی 10 (پاییز و زمستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1401/02/22
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 11-13
-
صفحات 15-43
حفظ حرمت بیت نبوت برای همگان حتی برای زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب است، قرآن برای حفظ این بیت نیز تمام مساعی خود را بهکار برده است. از اینرو قرآن لغزش آنان را مضاعف و پاداش اطاعت آنان از خدا و رسولش را دو برابر در نظر میگیرد. بنابراین در پرتوی این آیات و مانند آنها میتوان به معنا و مراد از <و ازواجه امهاتهم> پی برد. به طور قطع میتوان ادعا کرد قرآن فضیلت و پاداشی برای زنان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از این نظر که همسر پیامبرند در نظر نگرفته و حسابی جداگانه برای آنان باز نکرده است بلکه معیار نجات، فضیلت و پاداش مضاعف را بر اساس خداخواهی و رسول او، آخرتخواهی، اطاعت و فرمانبرداری از خدا و رسول قرار داده است و نحوه برخورد ایمه اطهار علیهم السلام با زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نیز مفسر این تعبیر است.
کلیدواژگان: امهات المومنین، تفسیر قرآن، سوره ی احزاب، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله -
صفحات 45-68
یکی از قدیمیترین و مهمترین مباحث مطرح در ادیان الهی، رابطهی دین با عقل و عقلانیت میباشد و هرکدام از این ادیان الهی به گونهای این رابطه را تشریح و تبیین نمودهاند. در دین اسلام و مکتب اهلبیت علیهم السلام این رابطه یک رابطهی دوسویه است چراکه در هر 49 باری که مشتقات واژهی عقل (به صورت فعلی) در قرآن کریم بهکار رفته است؛ این رابطه به بهترین وجه بیان شده است خواه استدلال در مقابل یهود، معارضه با کافران و تاکید بر اعتقادات باشد و خواه آموزش احکام، مسایل حقوقی، مسایل اخلاقی، طبیعتشناسی، عبرتپذیری و خرافهشناسی... که همه و همه در پرتوی عقل و با هدایت عقل امکان پذیر است در این مقاله این حوزهها واکاوی شده است. روش مقاله استفاده از گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل و استنتاج از ظواهر آیات قرآنی است. * این مقاله با استفاده از رسالهی دکتری محسن احتشامی نیا تحت عنوان «کاربرد واژهی عقل در قرآن و روایات» که در سال 1380 شمسی و در واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شده، نگارش یافته است.
کلیدواژگان: مصادیق قرآنی عقل، معنای اصطلاحی عقل، معنای لغوی عقل -
صفحات 69-112
مکتب تفکیک معتقد است که تاویل قرآن فقط از ناحیهی اهلبیت علیهم السلام منجر به رسیدن به حقایق امور میشود، در این راستا ابتدا نقدی به فهم دقیق معنای تاویل در آثار دانشوران مختلف شده است و به مفهوم «تاویل» به معنای «تفسیر» تاکید شده است و دیدگاه رایج «تاویل» به معنای خلاف ظاهر، هم از حیث معناشناسی و هم با بررسی نمونههای از تاویلهای نادرست ملاصدرا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است. برخی تناقضهای دانشوران مکاتب بشری در گفتار و عملکردنیز، ناصواب بودن دیدگاه رایج را اثبات میکند.
کلیدواژگان: تطبیق، تفسیر، مکتب تفکیک، ملاصدرا -
صفحات 113-156
عبارت «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» در حدیث متواتر غدیر، صادره از پیامبر صلی الله علیه و آله در یکی از مهمترین روزهای سرنوشتساز اسلام حاکی از دو فرع تبری و تولی در عقاید شیعه است که اهلتسنن واکنشهای متفاوتی بدان نشان دادهاند؛ برخی آن را در ادامهی حدیث غدیر نقل کردهاند و برخی از نقل آن پرهیز کردهاند؛ اما متفاوتترین واکنش توسط ابنتیمیه مطرح شده است که میگوید: به اتفاق اهل معرفت به حدیث این عبارت دروغ است؛ مدعایی که در این مقاله بر اساس تراث اهلتسنن هرگز اثبات نمیشود. اگر بخواهیم همهی ناقلان این عبارت را به دروغ متهم کنیم از منابع حدیثی اهلتسنن اثری باقی نمیماند چه اینکه بسیاری از علما به نقل آن اهتمام داشتهاند.
کلیدواژگان: ابن تیمیه، اصالت سند، تبری و تولی، تقطیع حدیث، حدیث غدیر، نقد حدیث -
صفحات 157-196
در میان اخبار و روایات موجود در مجامع حدیثی امامیه، نقلهایی وجود که رسولخدا صلی الله علیه و آله به بانوی بانوان فاطمهی زهرا علیها السلام اعتراض کردهاند و حتی در برخی با شدت بیشتری برخورد داشتهاند. از آنجا که حضرت زهرا علیها السلام نیز مانند رسولخدا صلی الله علیه و آله مشمول آیهی تطهیر است و از سوی خداوند از هر خطا و اشتباهی مبرا معرفی شده، این نوشتار درصدد بررسی و آسیبشناسی این اخبار برآمده است. در نهایت پس از مردود ساختن بسیاری از اخبار به جهت ضعف سندی، همهی آنها را به جهت ضعف در ایی و مدلولی آن غیر قابل پذیرش به شمار میآورد.
کلیدواژگان: آیه ی تطهیر، اعتراض، پیامبر صلی الله علیه و آله، حدیث شناسی، حضرت فاطمه علیها السلام، عصمت -
صفحات 197-226
تفسیر قرآن از قرنهای نخست مورد توجه دانشمندان علوم اسلامی بوده است. در این میان گروهی تفاسیری مطابق با خواستههای خویش ارایه داده، و گروهی فقط به بیان روایات بسنده کرده و جز آن را نمیپذیرفتند. اما هرچه به دوران معاصر نزدیکتر میشویم، مفسران بیشتر به تفسیر قرآن به قرآن اهتمام میورزند. در این میان گروهی راه افراط را پیش گرفتند و قرآنیون نامیده شدند و گروهی نیز در مقابل آنان قرار گرفته و به اخباریون شهرت یافتند. قرآنیون، تفسیری جز قرآن به قرآن را قبول نداشته و بر این عقیدهاند که چون قرآن، نور و هدایت است جز به وسیلهی خودش تفسیر نمیشود، و تفسیر آن از عهدهی عقل و دانش بشر خارج است. در این میان گروهی نیز برای دلالات قرآنی استقلال قایلند اما نقش سنت را نیز در تبیین برخی آیات قرآن میپذیرند و در تفسیر برخی آیات به سنت متمسک میشوند. عبد الکریم خطیب صاحب «التفسیر القرآنی للقرآن» جزء گروه اخیر است. وی معتقد است مفسران در تفسیر قرآن به بیراهه رفته و به جای روی آوردن به قرآن به امور دیگری تمسک جستهاند. وی در تفسیری که ارایه میدهد اکثرا بر عقل و دانش خود تکیه کرده و گاه به روایات نیز استناد میورزد. این مقاله درصدد بررسی روش تفسیری خطیب در «التفسیر القرآنی للقرآن» میباشد و سعی شده از جوانب مختلف به بررسی این تفسیر پرداخته شود. این مقاله در ضمن اینکه نشان میدهد این تفسیر - بنا بر اظهارات خود مولف- بر روش قرآن به قرآن متکی است، بر استفاده از عقل، به جای دیدگاههای مختلف استوار است. همچنین نگارندهی مقاله با ارایهی شواهدی نشان میدهد که مفسر گرامی گاه بر این روش خود پایبند نبوده و همچنین مبنای روش خویش را در استفاده از آیات قرآن مشخص نکرده است. به همین دلیل گاه در استفاده از آیات در تفسیر آیات دیگر به خطا رفته است.
کلیدواژگان: تفسیر، روش شناسی، عبدالکریم خطیب
-
Pages 15-43
Preserving the sanctity of the house of prophecy is obligatory for everyone, even for the wives of the Holy Prophet (PBUH). The Qur’an has used all its efforts to preserve this house. Is considered equal. Therefore, in the light of these verses and the like, one can understand the meaning and meaning of “and the marriage of their mothers”. It can be argued with certainty that the Qur’an not only does not consider virtue and reward for the wives of the Prophet of God (pbuh) in that they are the wife of the Prophet and does not open a separate account for them; Rather, he has set the criterion of salvation, virtue and double reward on the basis of godliness, belief in the Hereafter, obedience to God and the Prophet, and the manner in which the Imams (AS) treat the wives of the Prophet is also interpreted by this interpretation
Keywords: Quranic interpretation, Surah Al-Ahzab, Ummah Al-Mu’minin (Mother of believers), Holy Prophet (PBUH) -
Pages 45-68
One of the oldest and most important debates in divine religions is the relation of religion to wisdom and rationality, and each of these divine religions has somehow explained and explained this relationship. In the religion of Islam and in the school of Ahl al- Bayt, this relationship is a two-way relationship because every 49 times the word family of Aghl (mind/wisdom) (in verb forms) have been used in the Holy Qur’an, those mutual relationships have been explained in the best way; whether it has been used against Jewish as a conflict with disbelievers and emphasize beliefs, or teaching Islamic laws, legal issues, ethical issues, naturalism, and being familiar with superstitions. This article seeks to explore these areas in the light of wisdom and with the guidance of it. The method of this article is to use library information collection and analysis and deduce from the appearance of Qur’anic verses.
Keywords: Lexical meaning of wisdom, Idiomatic meaning of wisdom, Quranic Instances of wisdom -
Pages 69-112
The school of segregation believes that the interpretation of the Qur’an only leads to the truths of matters from the point of view of the Ahl al-Bayt. The common view of “Esoteric interpretation” in the opposite sense has been criticized both semantically and by examining examples of incorrect interpretations by Mulla Sadra and others. Some contradictions in the speech and practice of human scholarly scholars also prove the inadequacy of the common view.
Keywords: Interpretation, Adaptation, Esoteric interpretation, School of segregation, Mulla Sadra -
Pages 113-156
In one of the most important days of Islam, the sentence “O Lord, please love those who love his Authority, and be the enemy to one who is his enemy” issued by the Prophet, indicates two branches of Tawalla and Tabarra in the Shiite beliefs, to which the Sunnis have shown different reactions; Some have quoted it in the continuation of the hadith of Ghadir and some have avoided quoting it; But the most different reaction has been put forward by Ibn Taymiyyah, who says: According to the scholars, this hadith is a lie; The claim in this article is never substantiated on the basis of Ahl al-Sunnah heritage. If we want to accuse all the narrators of this sentence falsely, there is no trace left from the hadith sources of Ahl al-Sunnah, because many scholars have tried to quote it.
Keywords: Hadith of Ghadir, Ibn Taymiyyah, tawalla, tabarra, Critique of Hadith, Fragment of Hadith, Originality of Document -
Pages 157-196
Among the news and narrations available in the Imami hadith gatherings, there are narrations in which the Messenger of God objected to the, Fatemeh Zahra, and even some of them were stated more severely. Since Hazrat Zahra, like the Messenger of God, is included in the verse of purification and has been acquitted by God of every error and mistake, this article seeks to investigate and pathology this news. Finally, after rejecting many news items due to the weakness of the document, it is considered that all of them are unacceptable due to the weakness of its meaning and signification.
Keywords: Prophet, Hazrat Fatemeh (P.B.U.H), protest, verse of purification, infallibility, Hadithology -
Pages 197-226
The interpretation of the Quran has been the focus of Islamic scholars since the early centuries. In the meantime, a group had given interpretations in accordance with their wishes, and a group had merely expressed and accepted the narrations only. But as we get closer to the contemporary era, commentators tend to focus on the Qur’anic interpretation of the Qur’an. In the meantime, some have taken the path of extremism, called the Qur’aniun, and some have come to be known as the Akhbaris. The Qur’aniun does not accept any interpretation other than the Qur’an to the Qur’an and they believe that because the Qur’an is light and guidance, it cannot be interpreted except by itself, and its interpretation is beyond human wisdom and knowledge. Among the commentators known to belong to this group is Abd al-Karim Khatib, who writes ‘Al-Tafsir Al-Qu’rani Lel-Qu’ran’. He believes: commentators have gone astray in the interpretation of the Qur’an and have resorted to other things rather than turning to the Qur’an. However, by studying this interpretation and the introduction by the author himself, it becomes clear that Khatib is not only part of this group, but in his interpretation he relies mostly on his intellect and sometimes relies on narrations. This essay attempts to examine the method of Khatib’s interpretation of ‘Al-Tafsir Al-Qu’rani Lel-Qu’ran’ commentary, which relies on its narrative approach, thereby also distorting the Qur’anic quibble about its author.
Keywords: Methodology, interpretation, Abd al- Karim Khatib