فهرست مطالب

مدیریت منابع انسانی در ورزش - سال نهم شماره 1 (پاییز و زمستان 1400)

نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش
سال نهم شماره 1 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/12
  • تعداد عناوین: 12
|
  • جواد شهلایی باقری، حبیب هنری، غلامرضا شعبانی بهار، محمود هاشمی افوسی* صفحات 1-23

    هدف از این پژوهش ارایه مدل مدیریت بازنشستگی ورزشی بود. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی و کاربردی، پاردایم مشارکت سازی و برساخت گرا و رویکردی استقرایی است که به صورت کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. مشارکت کنندگان از ورزشکاران بازنشسته و متخصصان ورزشی تشکیل شده بود. مشارکت کنندگان بر اساس ترکیبی از روش های نمونه گیری گلوله برفی، هدفمند و ملاک محور انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در مجموع 15 مصاحبه انجام شد و داده ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در مجموع تعداد 78 مقوله فرعی به دست آمد که در 7 مقوله اصلی طبقه بندی شدند. مقوله های اصلی نیز دو مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مدیریت پس از بازنشستگی را شکل دادند. مقوله های «برنامه ریزی شغلی»، «برنامه ریزی اقتصادی»، «پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی» و «آماده سازی ورزشکاران»، مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مقوله های «برنامه های حمایتی»، «برنامه های مداخله ای» و «آموزش و مشاوره» مضمون مدیریت پس از بازنشستگی را تشکیل دادند. در نهایت با تعیین و تشکیل شبکه ارتباط مضامین و مقوله ها و با در نظر گرفتن ارکانی که در مدیریت بازنشستگی ورزشی نقش دارند، مدلی برای مدیریت بازنشستگی ورزشی ارایه گردید. برای مدیریت موفق بازنشستگی ورزشی نیاز است پیش و پس از بازنشستگی، تعامل و همکاری مناسبی میان ورزشکاران و سازمان های ورزشی وجود داشته باشد. مدل پژوهش حاضر می تواند بینشی را در آنها ایجاد کند که با تعامل یکدیگر و با به کارگیری تکنیک ها و استراتژی های موثر، از وقوع بحران بازنشستگی پیشگیری نموده یا بحران ایجاد شده را برطرف نمایند.

    کلیدواژگان: مدیریت پیش از بازنشستگی، مدیریت پس از بازنشستگی، ورزشکاران بازنشسته، تحلیل مضمون
  • سلمان رباطی، علی فهیمی نژاد*، باقر مرسل، سید رضا حسینی نیا صفحات 25-43
    هدف

    هدف از این پژوهش بررسی اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با میانجی مستندسازی تجربیات و سینرژی سرمایه انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود.

    روش شناسی

    روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای آزمون مدل در نرم افزار اسمارت پی ال اس به روش تصادفی-طبقه ای انتخاب شد (172 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه ای شامل 40 سوال برای چهار متغیر (و 9 بعد آن ها) در مقیاس 5 گزینه لیکرت بود. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی (11 صاحب نظر)، پایایی (آلفای کرونباخ) و روایی سازه (برازش مدل) ارزیابی و تایید گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که شفافیت سازمانی اثر مستقیم و معنی داری بر مستندسازی تجربیات، سینرژی کارکنان و دوسوتوانی سازمانی دارد (به ترتیب با ضرایب 71/0، 46/0 و 72/0). آزمون روابط غیرمستقیم نشان داد که اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از مسیر هر دو میانجی مستندسازی تجربیات (43/0) و سینرژی کارکنان (36/0) معنی دار است.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج، اثر میانجی مستندسازی تجربیات از سینرژی کارکنان بیشتر بود. همچنین اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از اثر غیرمستقیم بیشتر مشاهده شد. بنابراین شفافیت سازمانی هر چند اثر قابل توجهی بر دوسوتوانی سازمانی دارد اما این اثر با مداخله دو متغیر میانجی بیشتر می شود. از این رو ارتقای شفافیت سازمانی ادارات ورزش و جوانان وقتی می توان به عملکرد بالاتری منجر شود که با سیستم مدیریت منابع انسانی تلفیق شود.

    کلیدواژگان: سازمان شفاف، سازمان دوسوتوان، تجربیات سازمانی، هم افزایی سازمانی. سازمان ورزشی
  • محمود بهره مند، محمد کشتی دار، مینا مستحفظیان*، جهانگیر کریمیان صفحات 45-61
    هدف

    هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود.

    روش شناسی

    تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعه ای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات توسط مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبه ها با 15 نفر از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و اساتیدی که در زمینه برندسازی تخصص داشته اند انجام شد. شیوه تحلیل داده های کیفی توسط دو پژوهشگر مجزا انجام شد و سپس حاصل توافق درونی محققان وارد پژوهش شد.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان داد که سه عامل به عنوان شرایط علی، پنج عامل به عنوان شرایط زمینه ای و شش عامل به عنوان شرایط مداخله گر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی ایران نقش دارد. محرز است که داوطلبان بخش جدایی ناپذیر ورزش و رویداد های ورزشی هستند، به همین دلیل ویژگی های شخصیتی آن ها باید مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که شرایط مداخله گر بیشترین نقش را در تعیین راهبردها دارد پیشنهاد می شود که برای ارتقای سطح داوطلبان ورزشی، به ارتقای روابط عمومی و حرفه‏ای، ویژگی های فردی آن ها مانند توانایی شخصی، دانش و مهارت آن‏ها مد نظر قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    همچنین پیشنهاد می شود که بهترین داوطلبان رویدادهای ورزشی را برای ارتقا روحیه آن ها و انگیزه سایر داوطلبان به سمت های بالاتر در رویدادهای بعدی ارتقا داد یا برای رویدادهای بین المللی مانند المپیک، بازی های آسیایی که از همه دنیا نیروی داوطلب جذب می‏کند، معرفی شوند. در این صورت است که روحیه داوطلبی در جامعه و ورزش کشور نهادینه می شود.

    کلیدواژگان: رویدادهای ورزشی، ورزش دانشگاهی، برندسازی
  • محمدجواد ضیا*، رحیم رمضانی نژاد، حمیدرضا گوهر رستمی صفحات 63-84

    هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحب نظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگ های استانی و تیم های پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونه گیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده اول بارکلای و همکاران (1996) به تعداد 10 برابر شاخص های بعد خانواده که دارای بیشترین شاخص در میان ابعاد مدل اندازه گیری بود، معادل حداقل 100 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق با استفاده از ابعاد اصلی مدل هنریکسن و همکاران (2010) و گوهررستمی و همکاران (2017) و گویه های آن با استفاده از مطالعه کتابخانه ای و میدانی طبق طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد؛ همچنین روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی صوری توسط 16 صاحب نظر و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0/75تایید شد.نتایج نشان داد در بین عوامل موثر بر محیط توسعه استعدادهای رشته فوتبال عامل رشد استعداد (3/78)، بروز استعداد (3/57) و حمایت از استعداد (3/34) بیشترین اولویت را داشتند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد در عامل رشد استعداد، مربیان (0/94)؛ در عامل بروز استعداد، خانواده (0/91) و در عامل حمایت از استعداد، کارشناسان (0/92) بیشترین تاثیر را در تبیین توسعه استعدادهای فوتبال داشتند.بر اساس یافته ها، باشگاه باید جهت فراهم سازی بستر های موردنیاز برای توسعه استعدادهای فوتبال، تمرکز بیشتری روی عامل رشد استعداد (مرحله دوم فرایند استعدادیابی) نسبت به دو عامل دیگر داشته باشد.

    کلیدواژگان: استعدادیابی، توسعه استعداد، فوتبال، محیط استعداد، مدیریت استعداد
  • بهنام زایرهوجقان، سید محمد کاشف، مرتضی فتاح پور مرندی* صفحات 85-98
    هدف

    هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.

    روش شناسی

    روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسیولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان بوده و از روش نمونه گیری غیر احتمالی و نمونه گیری گلوله برفی برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از متخصصان و صاحب نظران مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری دارای 9 مقوله و 96 مفهوم است. همچنین شرایط علی دارای 20 مفهوم، شرایط مداخله گر دارای 15 مفهوم، شرایط زمینه ای دارای 10 مفهوم، پدیده راهبردی 9 مفهوم و 13 مفهوم برای پیامد این الگو شناسایی شد.

    نتیجه گیری

    استفاده از الگوی مدیریت استعداد می تواند با مدیریت بهتر منابع انسانی یک مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد نماید. پیامد های بسیار مهمی که استفاده از این الگو برای سازمان در آینده بوجود می آورد بسیار ارزشمند و برای موفقیت سازمان بسیار ضروری است.

    کلیدواژگان: ورزش، منابع انسانی، مدیریت، جانشین پروری، استعداد
  • محمدحسن خرم*، علیرضا امیدی، سمیه صفری صفحات 99-117
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، تاثیر مدیریت استعداد بر عملکرد نوآورانه با نقش میانجی مهارت تاب آوری در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بود.

    روش شناسی

    این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود و به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 150 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بود که به علت کم بودن تعداد جامعه آماری، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت استعداد احمدی و همکاران (2012)، مهارت تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و عملکرد نوآورانه اسکندرزاده (2015) بود. برای روایی پرسشنامه ها از نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی استفاده شد و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی. ال. اس در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که مدیریت استعداد اثر مثبت و معنا داری بر مهارت تاب آوری در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس دارد. همچنین اثر مهارت تاب آوری بر عملکرد نوآورانه و اثر مدیریت استعداد بر عملکرد نوآورانه، مثبت و معنا دار بود. در نهایت، اثر مدیریت استعداد بر عملکرد نوآورانه با نقش میانجی مهارت تاب آوری در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، مثبت و معنا دار بود.

    نتیجه گیری

    تقویت مدیریت استعداد توسط مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، منجر به افزایش نوآوری کارکنان می شود و اگر زمینه شکوفایی نوآوری فراهم شود، فرآیند عملکرد سازمانی نیز بهبود خواهد یافت.

    کلیدواژگان: نظام ارزیابی استعدادها، نظام توسعه استعدادها، تصور شایستگی فردی، نوآوری رفتاری، نوآوری استراتژیک
  • مهدیه سراجی، غلامعلی کارگر*، سارا کشکر، میرعلی سیدنقوی، غلامرضا شعبانی بهار صفحات 119-140

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های موثر بر مدل معماری منابع انسانی داوطلب در برگزاری رویدادهای ورزش دانشگاهی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر شیوه جمع آوری داده ها، میدانی و از نظر استفاده، بنیادی و کاربردی است. جامعه موردمطالعه، متخصصین حوزه مدیریت منابع انسانی، داوطلبی و ورزش دانشگاهی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی، 19 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش اصلی گردآوری داده ها، مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته بود. روایی پژوهش از طریق نمایش روند تحلیل مصاحبه ها به متخصصین مورد تایید قرار گرفت و در خصوص تایید پایایی به لحاظ روش شناختی و محتوایی، از دو متخصص این حوزه که هیچ ارتباطی با پژوهش نداشتند، درباره درستی جنبه های مختلف پژوهش از گردآوری تا تحلیل داده ها نظرخواهی شد.بر اساس یافته های حاصل از مصاحبه ها، 84 کد اولیه به دست آمدند و در پنج دسته اصلی شامل پیشرانه های معماری منابع انسانی داوطلب، عناصر معماری منابع انسانی داوطلب، موانع توسعه معماری منابع انسانی داوطلب، سیستم های راهبردی معماری منابع انسانی داوطلب و کارکردهای معماری منابع انسانی داوطلب طبقه بندی شدند.به کارگیری مدل معماری منابع انسانی در مدیریت داوطلبان رویدادهای ورزش دانشگاهی، از طریق شناخت مطلوب از عناصر و پیشرانه های معماری منابع انسانی داوطلب، با به کارگیری سیستم های راهبردی معماری منابع انسانی داوطلب و تلاش برای رفع موانع توسعه معماری منابع انسانی داوطلب، می تواند به تحقق کارکردهای معماری منابع انسانی داوطلب برای ذینفعان رویداد منجر شود. در نهایت، با حفظ انگیزه و تعهد داوطلبان، فرآیند اجتماعی شدن داوطلبین تسهیل می گردد، صاحب تخصص کافی شده و حس ارزشمندی خواهند داشت.

    کلیدواژگان: معماری منابع انسانی، پیشرانه ها، سیستمهای راهبردی، کارکردها، ورزش دانشگاهی
  • زهرا رفیعی، نجف آقایی*، زهرا هژبرنیا، شهرام علم صفحات 141-172
    هدف

    هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل موثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران می باشد .

    روش شناسی

    این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارایه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافته های برخاسته از داده های کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارایه شده،استفاده شود. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه های عمیق از روش نمونه گیری هدفمند وتکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است. درمجموع 13 مصاحبه باخبرگان ومتخصصان انجام شد وتاجایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری وکفایت رسید. داده ها در بخش کیفی از طریق مطالعه ی کتابخانه ای و مصاحبه های کیفی جمع آوری و به روش کد باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرارگرفته است و سپس در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامه به تعداد 40 نفر از متخصصین و نخبگان ورزشی از روش تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج بدست آمده به ترتیب اولویت بندی مولفه ها عبارتند از ویژگی های جنسیتی ، اجتماعی و فرهنگی، روانشناختی، سازمانی و مدیریتی، تفاوت های شخصیتی، فردی و خانوادگی، اخلاقی و حقوقی می باشد که بر همین اساس الگوی عوامل موثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران تدوین شد.

    نتیجه گیری

    پیشنهاد می شود سازمان های ورزشی به منظور استفاده از همه ی ظرفیت های زنان در مدیریت فوقانی آن سازمان ها ،نتایج این تحقیق را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهند تا بتوانند کارکردهای خود را ارتقاء دهند

    کلیدواژگان: مدیریت زنان، سازمان های ورزشی، سقف شیشه ای، صخره شیشه ای
  • مریم عرب زاده، علی زارعی*، عباس خدایاری، محمد پورکیانی، حبیب هنری صفحات 173-188
    هدف

    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر توانمند سازی روان شناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.

    روش

    پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، روسا و مسولین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسولین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقه ای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامه های پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمند سازی روان شناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمند سازی روان شناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمند سازی روان شناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمند سازی روان شناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تاثیر دارد.

    نتیجه گیری

    بنابراین مدیران ذیربط می توانند با توجه به یافته های موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد می شود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روان شناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر می شود.

    کلیدواژگان: توانمندسازی روانشناختی، خلاقیت، خیرین، مدیران، ورزش
  • حکیمه افروزه، شهرام شفیعی، محمدمهدی رحمتی صفحات 189-211
    هدف

    این پژوهش با هدف فهم پدیدار شناسانه نابرابری های جنسیتی در ورزش کشور انجام گرفت و هدف پژوهش این بود که با استفاده از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدار شناسی تفسیری یا هرمنوتیک به بررسی موضوع پرداخته شد.

    روش شناسی

    جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، شامل 15 ورزشکاران زن است، که دارای تجریه فعالیت ورزشی از دوران کودکی تا سطح حرفه ای بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با رویکرد نمونه گیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه گیری انتخاب شدند. به همین منظور، نمونه های پژوهش از ورزشکاران ملی در رشته های مختلف و با تنوع جغرافیایی انتخاب شده، که تمام مسیر یک ورزشکار تا رسیدن به قهرمانی را طی کرده بودند. روش اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها به روش هفت مرحله ای کلایزی انجام گرفت و بر مبنای داده های گردآوری شده و حذف موارد مشابه و تکراری، 15 کد کلیدی شناسایی و استخراج شد.

    یافته ها

    با تحلیل داده ها 4 مضمون اصلی از تجربه زیسته زنان ورزشکار مورد مطالعه درباره نابرابری های جنسی به دست آمد، که شامل فرصت های برابر، عدالت توزیعی، حاکمیت، و فرآورده های اجتماعی است.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های پژوهش، با برنامه ریزی در جهت رفع موانع موجود، امکان توسعه ورزش بانوان و رشد استعدادها تا سطوح حرفه ای فراهم می شود و در نهایت مهم ترین پیشنهاد این پژوهش، الگوسازی فرهنگی در مورد ورزش بانوان است.

    کلیدواژگان: فهم پدیدارشناسانه، نابرابری، جنسیت، ورزش، ایران
  • شیرین زردشتیان*، معصومه بهرامی صفحات 213-226
    هدف

    هدف از انجام تحقیق تعیین میزان اثر خویشاوند سالاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی در میان کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری (SEM) می باشد.

    روش شناسی

    جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1399 می باشد که در 263 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد خویشاوندسالاری (پارتی بازی) عبدالله(1991)، عملکرد سازمانی هرسی وگلداسمیت(2003) و مدیریت منابع انسانی بامبرگر و مشولم(2000) میباشد که روایی صوری و محتوایی آن با نظر اساتید مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ با 93 صدم مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز به کمک نرم افزار Spss و ایموس نسخه 24 انجام شده است.

    یافته ها

    نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی متغیرها همبستگی مثبت و معنادار بالایی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای پیشنهادی پژوهش دارای اثر معناداری میباشند که در این میان، خویشاوند سالاری بر مدیریت منابع انسانی با به ضریب تاثیر 34درصد، خویشاوند سالاری بر عملکرد سازمانی، 41 درصد و مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، 53 درصد میباشد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود، با جلوگیری از خویشاوندسالاری و پارتی بازی برای جذب کارکنان در یک سازمان، شرایط را برای افزایش تعهد سازمانی، افزایش اعتماد به نفس در کارکنان و اصلاح فرهنگ سازمانی محیا سازند.

    کلیدواژگان: اعتماد، خویشاوند سالاری، فرهنگ سازمانی، ورزش
  • فاطمه مظلوم کسرینه، ناصر بای صفحات 227-244
    هدف

    هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی بود.

    روش شناسی: 

    جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی استان گلستان (655 معلم) بود که برحسب فرمول کوکران، 243 نفر به‌شیوه انتخاب تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، از پرسش‌‌نامه‌های مهارت مربیگری مدیران پارک و همکاران (2008)، اعتماد عاطفی مک‌آلیستر (1995) و رفتار جستجوی بازخورد ماس و همکاران (2003) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.

    یافته‌ها: 

    نتایج پژوهش نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثری مثبت و معنی‌دار بر رفتار جستجوی بازخورد دارد (317/0=β، 048/4=t). دیگر یافته تحقیق نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثر معنی‌داری بر اعتماد عاطفی معلمان تربیت‌بدنی دارد (830/0=β، 568/35=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر اعتماد عاطفی بر رفتار جستجوی بازخورد، مثبت و معنی‌دار است (589/0=β، 889/8=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنی‌داری نمی‌باشد (018/0=β، 063/1=t).

    نتیجه‌گیری:

     با توجه به‌نتایج تحقیق می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد مهارت مربیگری مدیران به‌صورت جداگانه اثری مثبت بر رفتار جستجوی بازخورد و اعتماد عاطفی معلمان تربیت‌بدنی دارد؛ اما اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنی‌دار نمی‌باشد.

    کلیدواژگان: اعتماد عاطفی، جستجوی بازخورد، عملکرد شغلی، مهارت مربیگری، یادگیری
|
  • Javad Shahlaee Bagheri, Habib Honari, Gholamreza Shabanibahar, Mahmood Hashemi Afousi* Pages 1-23

    The purpose of this work was to develop a model of sport retirement management. The study participants consisted of the retired athletes (N = 11) and sports experts (N = 4). Semi-structured interviews were used for data gathering, and the data obtained was analyzed using the thematic analysis. A total of 78 sub-categories were obtained, and were classified into 7 main categories. These main categories formed the two themes of pre-retirement management and post-retirement management. By determining and creating a network between the themes and the categories and considering the two elements (athletes and sports organizations) that were involved in managing of sport retirement, a model for the sport retirement management was developed (Figure 1). According to the proposed model, there should be a proper interaction and cooperation between the athletes and the sports organizations before and after retirement in order to achieve a successful managing of sport retirement.

    Keywords: Pre-retirement management, Post-retirement management, Retired athletes, Thematicanalysis
  • Salman Robati, Ali Fahimi Nejad*, Bagher Morsal, Seyed Reza Hosseininia Pages 25-43

    Each organization consists of various components that are in action and reaction with each other, and the performance of the organization is between them. Hence, the management is complex and difficult in such a system. The framework and modeling of the organization's system help us achieve a better understanding of its integrity by simplifying the system (1). The framework of the organizational issues increases the chances of finding the correct and logical responses to solve them, and understanding its basic mechanisms is easier (2). An overview of the Internal Sport Management Research in the country shows that the performance management and human resource management system in the country's sports organizations have limited analytical frameworks, and requires acceptable models for understanding the organization's performance and its environmental feedback on it. The behavior of the organization applies. Along with the challenges and developments in the country's sports environment, the executive and governmental organizations of the country are also faced with new challenges and requirements, with an additional pressure on their managers. The new challenges and requirements are described with new concepts (3). This work focuses on the issue of low performance of the sports and youth departments and its analysis through new components in order to provide solutions to improve it. Therefore, four specialized categories-which have a high capability in predicting and guiding the performance system of the sports and youth departments in today's environmental conditions-are examined and included; system transparency is the use of experience, positive synergy, and performance.

    Keywords: Transparent Organization, Ambiguous Organization, Organizational Experiences, Organizational Synergy, Sports Organization
  • Mahmoud Bahremand*, Mohammad Keshtidar, Mina Mostahfezian, Jahangir Karimian Pages 45-61

    The purpose of this work was to identify and model the factors affecting the branding of the personality traits of the volunteers in the sports events. The approach of the present research work was qualitative, and in terms of purpose, it was a developmental research that was conducted using the grounded theory. The findings showed three factors as the causal conditions, five factors as the contextual conditions, and six factors as the intervening conditions for the branding personality traits of the sports volunteers in the Iranian sporting events. It is suggested that in order to brand the personality of the sports volunteers, great importance should be given to the behaviors of the volunteers, and efforts should be made to promote their individual and social behavior.

    Keywords: Sports events, College sports, Branding
  • Mohammad Javad Ziya*, Rahim Ramzaninejad, Hamid Reza Goharrostami Pages 63-84

    Considering the importance of talent identification in the championship sports, and the key role of the environment in this process, the present work examines the talent development environment in football with the Athlete Talent Development Environment (ATDE) model approach. The method was descriptive-survey, applied and field in terms of type, purpose, and method, respectively, which were analyzed using the SPSS20 and Smart PLS3 software. According to the findings, the talent development stage was the most important stage of this process, which required a lot of coordination between all its dimensions in order to develop the talent identification process.

  • Behnam Zayer Hojagan, Seyed Mohammad Kashef, Morteza Fattahpour Marandi* Pages 85-98

    The main goal of the sports managers is the effective and optimal use of various resources and facilities of the organization such as the human and material resources, types of tangible, and intangible capital and information.The purpose of this work is to design a model of talent management and succession with a meritocracy approach in the general departments of sports and youth.

    Keywords: Sports, Human Resources, Management, Succession, Talent
  • Mohamad Hasan Khoram*, Ali Reza Omidi, Somayeh Safari Pages 99-117

    The purpose of this work was to investigate the effect of talent management on the innovative performance with the mediating role of resilience skills in the General Directorate of Sports and Youth of Fars Province. The statistical population of this work was 150 employees of the General Department of Sports and Youth of the Fars Province. The results obtained showed that the effect of talent management on the innovative performance with the mediating role of resilience skills in the General Directorate of Sports and Youth of the Fars Province was positive and significant. Therefore, strengthening talent management by the managers will lead to an increased employee innovation and an improved organizational performance.

    Keywords: Assessment, development, competence, behavioral innovation, tolerance
  • Mahdieh Seraji, Gholam Ali Kargar*, Sara Keshkar, Mir Ali Seyed Naghavi, Gholam Reza Shabanibahar Pages 119-140

    Considering the special nature of university sport events and specific target group participating in the event, managing the volunteers in such events needs to have certain characteristics and meet special needs. The volunteer managers are encouraged to implement Human Resource (HR) practices and models including Human Resource Architecture (HRA) model in working with the volunteers (1). In order to do so, identifying the components affecting the volunteer HRA model will increase the efficiency and effectiveness of volunteer management in the university sport events.

    Keywords: Human Resource Architecture, Drivers, Strategic Systems, Functions, University Sport
  • Zahra Rafiei, Najaf Aghaei*, Zahra Hozhabrnia, Shahram Alam Pages 141-172

    The purpose of this work was to develop a model of factors affecting the glass rock of women's management in the Iranian sports organizations. The research method was the grounded theory with the Glaser approach. The targeted sampling method and the snowball technique were used for sampling for the in-depth interviews. A total of 13 interviews with experts were conducted, and continued until the research work reached a theoretical saturation and adequacy. The results obtained in order of priority of components were gender, social and cultural characteristics, psychological, organizational and managerial, personality differences, individual and family, and moral and legal, based on which the model of effective factors on the glass rock of women's management in the Iranian sports organizations was developed.

    Keywords: Women's management, Sports organizations, Glass roof, Glass rock
  • Maryam Arabzadeh, Ali Zarei*, Abbas Khodayari, Mohammad Purkiani, Habib Honari Pages 173-188

    The aim of this work was to investigate the effect of psychological empowerment on the attracting donors with the mediating role of creativity of the sports managers. The present work was a descriptivecorrelational study of structural equation modeling. The statistical population of this work was the managers and deputies of the sports organizations including the General Directorate of Sports and Youth of Tehran Province, heads and public relations officials of sports federations, and managers and sports officials of Tehran Education Organization, who included 266 people. The results of the structural equations showed that the effect of psychological empowerment on creativity, the effect of creativity on the attracting donors, and the effect of psychological empowerment on the attracting donors were positive and significant. The results obtained also showed that psychological empowerment had an effect on the attracting donors by mediating the creativity of the sports managers. It is suggested that the relevant managers employ creative and innovative manpower in order to promote creativity in the organization.

    Keywords: Psychological Empowerment, Creativity, Donors, Managers, Sports
  • Shirin Zardoshtian*, Masoumeh Bahrami Pages 189-211

    The purpose of this work was to determine the effect of kinship on the organizational performance with the mediating role of human resource management in the staff of the Ministry of Sports and Youth. The present work was a descriptive survey based on the structural equation modeling. The results of the Pearson correlation test showed that there was a highly positive and significant correlation between all the variables. Also, the results of the structural equation analysis showed that all the proposed research paths had a significant effect. Therefore, by preventing nepotism and partisanship, the conditions could be created to attract the committed employees

    Keywords: Trust, Kinship, Organizational Culture, Sport
  • Shirin Zardoshtian*, Masoumeh Bahrami Pages 213-226

    The purpose of this work was to determine the effect of kinship on the organizational performance with the mediating role of human resource management in the staff of the Ministry of Sports and Youth. The present work was a descriptive survey based on the structural equation modeling. The results of the Pearson correlation test showed that there was a highly positive and significant correlation between all the variables. Also, the results of the structural equation analysis showed that all the proposed research paths had a significant effect. Therefore, by preventing nepotism and partisanship, the conditions could be created to attract the committed employees.

    Keywords: Trust, Kinship, Organizational Culture, Sport
  • Fatemeh Mazloum Kasrineh, Naser Bai Pages 227-244

    The purpose of the present research work was to study the effect of the managers’ coaching skill on the physical education teachers’ feedback-seeking behavior with the mediating role of emotional trust. This research work was a survey, and 243 physical education teachers in the Golestan province answered the three questionnaires of coaching skills, emotional trust, and feedback seeking behavior. The results obtained indicated that the managers’ coaching skill had a positive and significant effect on the emotional trust and feedback-seeking behavior. The results obtained showed that the effect of emotional trust on the feedback-seeking behavior was positive and significant. The effect of the managers’ coaching skill on the feedback-seeking behavior with the mediator role of emotional trust was not confirmed.

    Keywords: Emotional Trust, Feedback-Seeking, Job Performance, Coaching Skill, Learning