فهرست مطالب

فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
سال سوم شماره 5 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/12
  • تعداد عناوین: 1
|
  • ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی عمومی در افراد وابسته به موادمخدر تحت درمان
    فاطمه حمزه*، محمد غلامی فشارکی، مجید برزگر صفحات 1-14
    مقدمه

    هدف این مطالعه ارزیابی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی عمومی در جامعه بیماران تحت درمان مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر در شهر تهران است. جمعیت مورد مطالعه شامل 259 نفر است که 175 نفر در کمپ های ترک اعتیاد و 84 نفر در کلینیک های درمان سوء مصرف، تحت درمان بوده اند.

    مواد وروش ها

    پرسشنامه از نسخه لاتین تحت یک فرآیند استاندارد به زبان فارسی ترجمه شده. این شاخص شامل 6 زیر حیطه (اضطراب، افسردگی، بهزیستی مثبت، خود کنترلی، سلامت عمومی و نشاط و سرزندگی) و 22 سوال است. پرسشنامه در بین جمعیت مورد بررسی اجرا و سپس با فاصله 10 روزه مورد بازآزمایی قرار گرفت.

    یافته ها

    تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی 4 عامل با واریانس تجمعی 62% و شاخص کیسر مایر 91/ گردید که هر دو این شاخص های تحلیل عاملی اکتشافی خوب می باشند. در تحلیل عامل تاییدی کفایت مدل و روایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. ضریب همبستگی نمره های کلی PGWBI  و زیر حیطه های آن در جمعیت مورد بررسی با نمرات حاصل از پرسشنامه GHQ معنا دار است (دامنه نوسان بین 0.6 تا 0.9و 0.001P<). نتایج حاصل نشان می دهد که سازگاری درونی و پایایی آزمون- بازآزمون در جمعیت مورد مطالعه در حد مطلوب بوده است (آلفای کرونباخ  0.94 وضریب همبستگی بین گروهی 0.9).

    نتیجه گیری

    در نتیجه نسخه فارسی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی عمومی ابزاری روا و پایا برای ارزیابی کیفیت زندگی در جمعیت معتادان تحت درمان است.

    کلیدواژگان: روایی، پایایی، شاخص بهزیستی روانشناختی عمومی، سوءمصرف مواد مخدر
|
  • Psychometric properties of Psychological General Well-Being Index (PGWBI) in Addicts under treatment
    Pages 1-14