فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم مدیریت
پیاپی 10 (بهار 1401)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1401/05/19
  • تعداد عناوین: 21
|
  • حسن محسنی مخسری * صفحات 1-11

    شناخت پدیده سازمان و حل مسایل آن، نیازمند شکل گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهت گیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. مدیریت پروژه، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند.وقتی می گوییم رفتار سازمانی، باید تعریف خودمان را مشخص کنیم و بگوییم رفتار سازمانی چیست. رفتار سازمانی، بررسی رفتار انسانها در محیط سازمانی و بررسی رفتار سازمانها در محیط اقتصادی و اجتماعی است. از آنجایی که سازمانها موفقیت های خودشان را مدیون تیم های کاری خود هستند و این منابع انسانی است که سرنوشت و آینده ی یک سازمان را رقم می زند، تشکیل تیم های قدرتمند از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی تیم تشکیل شد و افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک گرد هم آمدند، به دنبال آن مدیر با چالش‌هایی نظیر مدیریت افراد با طرز فکرها، شخصیت ها و فرهنگ اجتماعی متفاوت، مواجه خواهد شد. لذا مدیر برای دستیابی به حداکثر کارایی تیم خود باید اهمیت رفتار سازمانی را درک مورد توجه قرار دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، رفتار سازمانی، سازمان، مدیریت، نیروی انسانی
  • الناز فیض رفیعیان *، نیوشا قمی صفحات 12-29

    امروزه رقابت شدید بین کسب و کار ها یکی از برجسته ترین عوامل اثر گذار در میزان دشواری کسب مزیت رقابتی نسبت به رقباست. مزیتی که تعیین کننده ی بقا یا حذف یک شرکت می باشد. از این رو با توجه به هوشیاری غالب شرکت ها در بحث مارکتینگ و جذب مشتری باید بدنبال راهکارها و ترفند هایی بود که به کمک آن بتوان در کنار بحث افزایش فروش در زمینه کاهش هزینه ها عمل کرده و بهره وری مجموعه، اعتماد، فروش، سود را بالا برده و در انتهای امر به هدف غایی هر شرکتی که افزایش ارزش شرکت می باشد رسید. یکی از ابزارهایی که از آن می توان کمک گرفت بحث خطاناپذیر سازی یا به عبارتی دیگر پوکایوکه است که هدفی جز به صفر رساندن خطا ها، کاهش ضایعات، هزینه ها و در نهایت افزایش بهره وری ندارد. علی رغم هدف این سیستم که تطابق کامل با شکاف های کسب و کار امروزی دارد این سیستم در ایران مغفول مانده و در مجموعه های صنعتی و... رواج چشم گیری نداشته است. بدین جهت در این مطالعه بعد از تعریف اجمالی مفاهیم اساسی و مرور بر ادبیات و نظریه های ارایه شده در این زمینه به بررسی بیش از 15 مقاله پرداختیم که پیش تر توسط سایر محققین صورت گرفته و براساس مطالب جمع آوری شده مزایا، معایب و تاثیرات سیستم خطا ناپذیر سازی را در کسب و کار ها استخراج کرده و بررسی کردیم جهت پیاده سازی این سیستم در شرکت ها چه زمینه هایی باید فراهم شود و چه مقدماتی باید ایجاد شود.

    کلیدواژگان: پوکایوکه، ضد اشتباه، ضد عیب
  • امیر احمداشرفی *، رضا هوشیاری، امیر آزاد ارمکی صفحات 30-45

    در محیط رقابتی کسب ‌وکار، توسعه امری حیاتی برای سازمان ها است و هوش تجاری از جمله عوامل کلیدی در تحقق این مهم به شمار می‌رود. در عصر حاضر سازمان ها تحت تاثیر اطلاعات قرار گرفته اند که باید با تجزیه و تحلیل های متفاوت، اطلاعات مورد نیاز را برداشت نموده و بر اساس آن تصمیمات لازم برای رسیدن به اهداف را اخذ نمایند. در این راستا سازمان هایی از رقبا پیشی می گیرند که به کمک فناوری های نوین و ابزارهای مختلف مدیریتی، از فرصت ها استفاده نمایند و عملکرد سازمانی خود را مدیریت کنند. هدف از انجام پژوهش، بررسی تاثیر زیرساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری (مورد مطالعاتی شرکت توسن)است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 700 نفر از کارکنان شرکت توسن تشکیل می‌دهد که تعداد 248 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز برای تحلیل با استفاده از پرسشنامه های زیرساخت فناوری اطلاعات چناوپس و همکاران (2006)، عمکلرد سازمانی ، قابلیت های سازمانی هوش تجاری یافتیان (1396) جمع آوری گردید. از میان 248 پرسشنامه توزیع شده تنها تعداد 120 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طریق نرم‌افزار spss و تحلیل رگرسیون انجام‌شده است. همچنین برای اندازه گیری تاثیر متغیر میانجی هوش تجاری بر متغیر مستقل زیرساخت فناوری اطلاعات و متغیر وابسته عملکرد سازمانی از آزمون سوبل استفاده گردید. نتایج نشان داد در شرکت مورد مطالعه زیر ساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و هوش تجاری اثرگذار است. تحلیل داده ها حاکی از آن است که هوش تجاری بر عملکرد سازمانی اثرگذار است. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون سوبل مشخص گردید زیر ساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: زیرساخت فناوری، عملکرد سازمانی، هوش تجاری
  • زینت خودآموز *، محمدرضا احمدیان صفحات 46-57

    در زمینه کارت امتیازی متوازن تحقیقات زیادی صورت گرفته اما متاسفانه در زمینه طراحی و ارایه یک روش ساختار یافته برای رفع ناسازگاری های موجود در راه اجرای موفق و اثرگذاری آن کار زیادی انجام نشده است. این روش، روشی برای تبد یل استراتژی به عمل می‌باشد جهت عملیاتی ساختن آسان، مدیریت و استراتژی‌های سازمان و چشم‌انداز آینده شرکت برای مدل ارزیابی متوازن می‌باشد. امروزه صنایع معدنی و بازرگانی برای ماندگاری در بازارهای ناپایدار و رقابتی در دنیا با چالش های زیادی روبرو هستند (BSC). کارت امتیازی یکی از رویکردهایی است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سازمان‌های بزرگ و همچنین بنگاه‌های کوچک و متوسط دارد. هدف این تحقیق استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی برمبنای مدیریت دانش بر چهار دیدگاه این رویکرد یعنی یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی، مشتری و مالی می‌باشد. نتایج حاصله حاکی از اثرات مثبت و معنادار مجموعه اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد کلی سازمان است. این تاثیر نه تنها بر بعد یادگیری و رشد معنادار بوده و درخصوص سایر ابعاد معنادار نبوده است. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی-همبستگی است که از روش نمونه گیری تصادفی میان 50 نفر به صورت پرسشنامه پخش شده، استفاده گردیده است که شامل کارکنان سازمان های معدنی بوده است که با توجه به پاسخ های جمع آوری شده می توان گفت بهره وری سازمانی بر روی کارت امتیازی متوازن و عملکرد سازمانی اثر میانجیگری دارد و فرضیه مورد قبول است. به علاوه، مدل پیشنهادی با ارایه راهکارهای اصولی حاصل از سیستم بازخورد، تقریبا تمام شاخص های تعریف شده را بهبود بخشیده و بر عملکرد سازمان های معدنی، در تمامی ابعاد تاثیر مثبتی داشته است.

    کلیدواژگان: کارت امتیازی متوازن، عملکرد سازمانی، استراتژی
  • سعید شهبازی *، سید فرهاد حسینی صفحات 58-65

    اطلاعات، شرط لازم برای یک تصمیم گیری صحیح است. فعالیت های کارمندیابی، استخدام، نگهداری، بهسازی نیروی انسانی، آموزش، ارزشیابی، برنامه ریزی نیروی انسانی و سایر اجزای سیستم مدیریت منابع انسانی، همگی نیاز به اطلاعات مناسب و در زمان صحیح خود دارند. در چنین فضایی که رقابت رمز ماندگاری سازمان هاست، سیستم کارآمد اطلاعات منابع انسانی و عملکرد مناسب آن به عنوان ابزاری رقابتی در پدید آوردن فرصت ها و غلبه بر تهدیدات برای سازمان هاست. امروزه سازمان ها هزینه های بالایی جهت جذب و نگهداری منابع انسانی صرف می کنند تا در عرصه رقابت از سایر رقیبان عقب نمانند. در عصر حاضر، به دلیل وجود رقابت بین سازمان ها و شرکت ها در جهت کسب منافع بیشتر، تسلط بر منابع موجود اهمیت ویژه ای یافته است. نیروی انسانی این توانایی را دارد که سایر منابع را پردازش کرده و خدمات و کالاهایی را پدید آورد که سازمان به خاطر آن تاسیس شده است.

    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعات منابع انسانی، منابع انسانی، نیروی انسانی، سازمان
  • سیاوش نظامی *، زهرا دیلمی، علی یارمحمدی، شاپور صالحی فرگنی صفحات 66-82

    امروزه ما در یک جامعه سازمانی زندگی می کنیم که منابع انسانی بخش اصلی آن سازمانها محسوب می شوند. یکی از ویژگیهای مهم که در سازمانهای امروز مطرح است ، چابکی سازمانی می باشد که شامل قابلیت ها و توانایی های منابع انسانی سازمان ازقبیل سرعت پاسخگویی، شایستگی ،سرعت عمل، انعطاف پذیری و... می باشد. هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه ای معنا دار بین آموزش ضمن خدمت کارکنان و چابکی سازمان با میانجی گری انگیزش می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ نوع کمی، از لحاظ رویکرد قیاسی، ازنظر ماهیت توصیفی-همبستگی،از حیث هدف کاربردی می باشد.دراین پژوهش پرسشنامه های استاندارد آنلاین بین 32 نفر از 36 نفرکارکنان بخش نفت و گاز و پتروشیمی شرکت مهندسی قدس نیرو به عنوان جامعه نمونه (طبق فرمول کوکران) توزیع گردید که پس از تکمیل و ارسال پاسخنامه ها، خروجی پاسخها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج نشان داد:1. بین آموزش ضمن خدمت و چابکی سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.2.بین انگیزش کارکنان و چابکی سازمان رابطه مثبت معنا داری وجود دارد.3. آموزش ضمن خدمت کارکنان می تواند از طریق ایجاد انگیزش در آنها باعث افزایش چابکی سازمان گردد.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، انگیزش، چابکی سازمان
  • غلامرضا توکلی *، مهدی زمانی مزده صفحات 83-109

    فناوری ها با توسعه ی روزافزون، باعث ظهور فرصت های جدیدی می شوند. در حال حاضر با توجه به پیش بینی های انجام شده توسط کارشناسان جهانی، انقلاب صنعتی چهارم از سال 2015 میلادی شروع و در سال 2030 میلادی به نقطه اوج خود خواهد رسید. بر اساس تیوری قابلیت پویا و ادبیات موجود، این مقاله به طور تجربی اثرات فناوری‌های نوظهور جدید انقلاب صنعتی چهارم را بر منابع انسانی بررسی می‌کند. در واقع ما می خواهیم بدانیم که آیا ظهور صنعت 4.0 یک چالش ضروری است یا خیر؟ آیا می توان به آن بی اهمیت بود و تاثیرات ان بر روی منابع انسانی و سازمان را نادیده گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از شش شرکت در ایران از طرح تحقیق توصیفی با روش تحلیل کیفی قیاسی (DQA) استفاده شده است. مطابق با دو فرضیه استنباط شده در مطالعه ما، نتایج در وهله اول تایید کرد که فناوری های نوظهور جدید انقلاب صنعتی چهارم تاثیر مثبتی بر بهره وری منابع انسانی دارند. ثانیا، فناوری‌های نوظهور جدید چالش‌های منفی بالقوه‌ای بر منابع انسانی از نظر بیکاری در آینده دارند. ما تشخیص دادیم که صنعت 4.0 هنوز در مرحله توسعه است و در این مرحله نظرات متضادی درمورد آن وجود دارد. اما پیشنهاد ما این است که صنعت 4.0 یک چالش ضروری است و به مطالعات تحقیقاتی بیشتری نیاز دارد تا بتوان در مورد آن نظر داد.

    کلیدواژگان: انقلاب صنعتی چهارم، صنعت 4.0، فناوری های نوظهور، آمادگی، نظریه قابلیت پویا، بهره وری منابع انسانی
  • شیدا دهیری *، محمدامین رفعتی صفحات 110-123

    امروزه چالش بزرگ کشورهای درحال توسعه، بهره وری است و کشور ما نیز با درک این موضوع، چند سالی است که در پی یافتن راهی برای نهادینه کردن این مفهوم در جامعه صنعتی و سازمانی خویش است. چرخه های مدیریت بهره وری که با رویکرد کایزن عملیاتی در بخش عمده ای از سازمانها و صنایع کشور در حال استقرار و یکی از راهکارهای ارایه شده در این زمینه است. کایزن یک الگوی ساده، کم هزینه و موفق ژاپنی است که کلید موفقیت ژاپنی ها بوده، این سیستم که ریشه در فرهنگ شرکت های تولیدی، صنعتی و سازمان های ژاپنی دارد که امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی برای افزایش بهره وری مورد الگوبرداری قرار گرفته است. دستیابی به بهره وری بیشتر و عرضه محصول با کیفیت همیشه جزو اهداف اصلی سازمان هاست، اما برای دستیابی به فرایندهایی که کالا یا خدمات را با کیفیتی بالاتر ارایه کنند تنها به کارگیری تکنولوژی های نوین موفقیت آمیز نخواهد بود و اگر سیستمی برای بهبود فرایندها تعریف و به کار گرفته نشود به جز اتلاف منابع و زمان کار دیگری صورت نپذیرفته است. در واحدها وسازمانها، مواد اتلافی وجود دارند که با حذف آنها می توان هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد. در واقع اجرای کایزن باعث ارتقا عملکرد بهبود سازمان می شود. بنابراین به دلیل توانایی کایزن در کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع ارتقا منابع وسطح عملکرد و افزایش بهره وری کاربرد و اجرای آن در همه واحدهای صنعتی و سازمان ها توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: کایزن، بهره وری سازمانی، سازمان، صنعت
  • صونا عمراهی کادیجانی *، امین رفیع زاده، ستار پر دل چیککلو، امیرگرامی صفحات 124-139

    تولید بدون کارخانه مفهومی از یک استراتژی کسب و کار بر پایه برون سپاری فرآیندهای تولید می باشد که بر جایگاه یابی و بهره گیری از شبکه تامین و توزیع به منظو دستیابی به مزیت های رقابتی تولید تاکید می کند. در این نوع از تولید، چون سازمان تولیدکننده از منابع دیگر استفاده می‌کند و کارخانه نقش تکمیلی می‌یابد، دغدغه‌های موجود در کارخانه به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر کارخانه‌هایی که ظرفیت خالی برای تولید دارند، با افراد صاحب برند استراتژی تولید بدون کارخانه همکاری می‌کنند تا کار تولید آنها را ادامه دهند. تولید بدون کارخانه، به معنای نبودن کارخانه در فرآیند تولید نیست، بلکه به این معناست که میزان مشکلات ناشی از کارخانه داری برای صنعتگر به حداقل می رسد و از سایر منابع و امکانات نیز بهره می جوید و کارخانه بیشتر جایگاه تکمیلی پیدا می کند. انواع صنایع، فن‌آوری‌ها، قابلیت‌ها و روش‌های تولید در طول سال‌ها کاملا تغییر کرده‌اند و اکنون سطوح بالایی از پیچیدگی را نشان می‌دهند. رقابت در حال حاضر جهانی است و به شدت توسط انقلاب های انجام شده در بخش های ارتباطات و حمل و نقل در حال شدت گرفتن می باشد. این مقاله ادبیات فعلی را در مورد روندها و چالش‌های تولید مرور می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه رقابت به سمت دارایی‌های نامشهود، توانایی برون‌سپاری، نوآوری و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته نه تنها برای کاهش هزینه‌ها، بلکه برای ارتقای کیفیت، مقابله با سفارشی‌سازی انبوه تغییر کرده است و توانایی تولید محصولات پیچیده با ارزش افزوده بالا را توسعه دهد.بدنه ی تشکیل دهنده ی این مقاله بیان مقدمه، تشریح ادبیات نظری و پیشینه ی مرتبط با عنوان و در آخر نتیجه گیری می باشد.

    کلیدواژگان: رقابت پذیری، صلاحیت تولید، نوآوری، دارایی های نامشهود، زنجیره های تامین جهانی، برون سپاری
  • طاهره منعم درآباد *، محمد دی دره خمسه مطلق، کیمیا شیروانی هرندی، سپیده پارسایی مطلق، علی قاسمی صفحات 140-155

    سازمان ها متشکل از مجموعه سیستمهایی است که عملکرد سازمان رارقم میزنند. هدف نخستین هرسیستمی، رسیدن به نتیجه مطلوب و مورد نظر است. این تصور که فرآیندها می باید تجزیه وتحلیل شده و به طور مستمر بهبود یابند زیربنای اصلی مفهوم سیستم مدیریت کیفیت تلقی میشود. به جرات میتوان گفت که استانداردهای ایزو یکی از پرطرفدارترین مباحث مدیریتی سال های اخیر بوده است. به طوری که کمترین کشوری را می توان یافت که از نفوذ این استانداردها در امان مانده باشد. امروزه بسیاری از سازمان ها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و به موقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مساله کیفیت و پیاده سازی استانداردهای ایزو دارند. اجرای پروژه ایزو دریک سازمان در واقع تغییری است که روش های تولید یا خدمات را متحول می کند. اما موفقیت پیاده سازی این سیستم ها همواره با تردید همراه بوده است. موفقیت اجرای استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو) همواره یکی از مهمترین چالشهایی بوده که مورد توجه اندیشمندان حوزه نظر و عمل بوده است. در ایران بسیاری از شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی به سمت استقرار این استانداردها حرکت کرده اند و موفقیت در اجرای استاندارد ایزو در این سازمانها، متفاوت بوده است. در این مقاله به بررسی نقش این استانداردها و چگونگی تاثیر آنها بر روند بهبود فرآیندهای سازمانی می پردازیم.

    کلیدواژگان: ایزو، ایزو9000، مدیریت کیفیت جامع، رضایت مشتری، عملکرد سازمان
  • محمدرحیم اسفیدانی، محمدحسین آقایی *، عبدالحسین کرمپور صفحات 156-173

    نگرش نسبت به محصولی با نام تجاری خاص، در نتیجه ارزیابی نام های تجاری مختلف شکل می گیرد. در این پژوهش تلاش بر این است که تاثیر تبلیغات مشترک در بازار تلفن همراه به عنوان یکی از کاربردی ترین وسایل مورد استفاده انسان امروز برای نشان تجاری اپل مورد بررسی قرار گیرد .هدف این تحقیق، بررسی لزوم وجود تبلیغات مشترک در گوشی تلفن همراه می باشد، به شکلی که با وجود این سبک از تبلیغ چه بازخوردی در رفتار مصرف کننده در هنگام خرید ایجاد خواهد شد.این مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مشتریان تلفن همراه می باشند. که داده ها با تعداد 384 پرسشنامه جمع آوری شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد تبلیغات مشترک و نگرش مصرف کننده بر قصد خرید تاثیر گذار هستند.

    کلیدواژگان: تبلیغات مشترک، نگرش مصرف کننده، قصد خرید برند میزبان، درجه اهمیت تبلیغات مشترک
  • علی گنجعلی خانی *، هادی همتیان صفحات 174-179

    بدون تردید اینترنت؛ یکی از تاثیرگذارترین ابداعات انسانی در قرن اخیر محسوب می‌شود. اینترنت با کارکردهای متنوع و اثربخش خود، کیفیت و کارایی جنبه‌های زندگی اجتماعی انسانی را تحت تاثیر قرار داده است. تاثیر رسانه‌های اجتماعی در استراتژی‌ها و شیوه‌های مدیریت منابع ا نسانی در حال افزایش است و هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. این تحقیق بر روی درک نقش رسانه‌های اجتماعی در جهانی شدن مدیریت منابع انسانی تمرکز دارد. در این مطالعه برای بررسی شبکه‌های اجتماعی و نقش آن در صنایع بزرگ استان تهران از 85 مدیر در صنایع مصاحبه صورت گرفته است و با استفاده از تحلیل پیمایشی به بررسی نقش این مهم پرداخته شده است. این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر نوع، پیمایشی و با رویکرد مصاحبه می‌باشد. نتایج تحلیل‌ها نشان داد شبکه‌های اجتماعی بر جهانی شدن مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، جهانی شدن، مدیریت منابع انسانی
  • علی مقرب *، وحید رضازاده کمسایی، سعید امیری، کوثر جوادی صفحات 180-193

    در محیط رقابتی امروز، مدیریت کیفیت جامع بعنوان یک فلسفه مدیریت، ابزاری لازم برای همه سازمان ها بمنظور بقاء در محیط تلقی می گردد. زیرا مدیریت کیفیت جامع ، سیستمی است که هدف اصلی آن افزایش کیفیت بوده و به عنوان یک منشاء نوآوری در شرایط رقابتی سازمان ها به ویژه سازمان های ارایه دهنده خدمات مورد اهمیت بوده و نقش بسزایی در رشد و بهبود آنها دارد .مدیریت کیفیت جامع نوعی استراتژی است که می تواند باعث بهبود یادگیری و افزایش مزیت رقابتی سازمان ها شود . تغییرات سریع بازار و کاهش طول عمر محصولات از چالش های مهم در بازارهای رقابتی هستند که سازمان ها را بر آن داشته تا از نوآوری های فناوری استفاده کنند. هدف از این پژوهش آشنایی با مفهوم مدیریت کیفیت جامع و مفاهیم اصلی که شاکله آن را تشکیل میدهند و همچنین آشنایی با موضوعاتی که در این خصوص در گذشته پژوهشگران با در نظر گرفتن فرضیات و متغیر های گوناگون موثر بر آن به تحقیق پرداخته اند می باشد. پس از مطاله این پزوهش درمیابیم که عوال اصلی مدیریت کیفیت جامع که شامل افزایش رضایت مشتریان، بالا رفتن کیفیت (محصولات و خدمات) و بهبود مستمردر کلیه زمینه ها چه در داخل سازمان و چه بر روی محصولات و خدمات است ارتباط ستقیم با این مفهوم خواهند داشت.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، کیفیت، رضایت مشتریان، محیط رقابتی
  • علیرضا زارع خور میزی *، مراد کردی صفحات 194-207
    هدف

    بررسی تاثیر ابعاد مسیولیت اجتماعی شرکت بر جهت‌گیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده است.

    روش

    این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکت‌های کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران به تعداد 2047 نفر که حجم نمونه 324 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار متغیرهای مسیولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی ، اخلاقی ، حقوقی و بشردوستانه) بر چهره شرکت و رفتار شهروندی مشتری دارد (توصیه کردن، کمک به سایر مصرف‌کنندگان و ارایه بازخورد). بوده است. همچنین به نظر می‌رسد که رفتار شهروندی مشتری تاثیر مثبتی بر جهت‌گیری رابطه بلندمدت با شرکت‌ها داشته استبوده است.

    نتیجه گیری

    این مطالعه پیامدهای تجربی را برای شرکت‌ها با تایید تاثیر فعالیت‌های اجتماعی مسیولیت‌های شرکتی به‌عنوان عاملی اصلی در ایجاد روابط طولانی‌مدت به‌عنوان یک هدف سازمانی در صنعت خدمات غذایی فراهم می‌کند.

    کلیدواژگان: بعد اقتصادی، بعد حقوقی، بعد اخلاقی و بعد بشردوستانه، تصویر شرکت، ارائه توصیه توسط مشتریان، کمک مشتریان به هم، دادن بازخورد توسط مشتریان، رابطه بلندمدت مشتری با شرکت
  • فاطمه طالشی * صفحات 208-224

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مربیگری مشتری مداری بر عملکرد فردی کارکنان بانک های رفاه غرب استان مازندران می‌باشد.پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تمامی کارکنان بانک های رفاه غرب استان مازندران در سال 1400 به تعداد 230 نفر می باشند. حجم نمونه طبق جدول مورگان 140 نفر و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد می‌باشد که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7تایید شد. برای تجزیه‌وتحلیل آماری یافته‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده‌شده است. در بخش نخست، تجزیه‌وتحلیل توصیفی یافته‌ها به‌صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارایه‌شده است. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل‌سازی معادلات ساختاریSmart Pls استفاده‌شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مربیگری مشتری مداری بر عملکرد فردی کارکنان تاثیر دارد .

    کلیدواژگان: مربیگری، مشتری مداری، عملکرد فردی، کارکنان، تاثیر
  • کسری فتاحی *، حانیه ادائی صفحات 225-244

    امروزه به دلیل پیشرفت های فناوری، کسب و کارها دگرگون شده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود. کسب و کار های آنلاین یکی از مشهود ترین تمایلات در اقتصاد دیجیتالی است. فروشگاه های آنلاین نسبت به فروشگاه های آفلاین با چالش های متعددی از جمله ارایه خدماتی که بتواند موجب رضایت مشتری و تمایل بیشتر بر خرید مشتری شود مواجه است. ارایه و نحوه کیفیت خدمات در این نوع فروشگاه ها می تواند به عنوان عاملی موثر در نحوه خرید مشتریان عمل کند. در این پژوهش به تاثیر رفتار فروشنده بر رفتار خرید مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات آنلاین در فروشگاه دیجی کالا پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 40 نفر از کارکنان شرکت دیجی کالا می باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق 36 نفر به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. بر این اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایت آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه بین رفتار فروشنده و رفتار مشتری رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، رابطه بین رفتار فروشنده و کیفیت خدمات رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و کیفیت خدمات نقش میانجی را بین رفتار فروشنده و رفتار مشتری ایجاد می کند.

    کلیدواژگان: فروش، تجارت الکترونیک، رفتار فروشنده، رفتار خرید مشتری، کیفیت خدمات، دیجی کالا
  • کیمیا شیروانی هرندی *، ساناز اسماعیلیان صفحات 245-262

    امروزه سازمان ها دریافته اند که مشتریان، مهم ترین دارایی آن ها محسوب می شوند و بنابراین ارتباط با مشتریان را تعاملی سودمند به شمار می آورند. ازسوی دیگر، نمی توان گفت که همه مشتریان، به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارند. نکته ای که در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری، بر آن تاکید می شود، مساله تمرکز بر مشتریان کلیدی و وفادار است. مدیریت ارتباط با مشتری، سازمان ها را برای تشخیص مشتریان کلیدی و با اهمیت و حفظ آن ها برای مبادلات آتی ترغیب کرده و نشان می دهد که تمرکز بر مشتریان کلیدی، باعث کاهش هزینه های جلب مشتری جدید و همچنین افزایش درآمدهای سازمان از جانب مشتریان وفادار می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تاثیر قدرت ارتباطات بر مدیریت ارتباط با مشتری با میانجی گری مهارتهای ارتباطی است.جامعه آماری این تحقیق دربردارنده کارکنان ایران خودرو می باشد. حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی 40 نفر بر اساس فرمول کوکران از جامعه آماری 50 نفر بدست آمده و داده ها با پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شده که روایی آن از طریق روایی همگرا و پایایی آن با پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ محاسبه شده است.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی است.داده ها با مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است.یافته نشان می دهد که تاثیرات متغیر مستقل پژوهش بر وابسته (قدرت ارتباطات و مدیریت ارتباط با مشتری) معنی دار بوده و متغیر مهارتهای ارتباطی نقش میانجی بین آنها ایفا می کند.

    کلیدواژگان: قدرت ارتباطات، مهارتهای ارتباطی، مدیریت ارتباط با مشتری، ایران خودرو
  • محسن کدخدائی *، مریم جعفری، شاپور صالحی فرگنی صفحات 263-278

    نیروی انسانی از سرمایه های اصلی هر سازمان محسوب می گرددند و ارتقاء عملکرد هر سازمان در گرو سرمایه انسانی آن می باشد. آموزش ضمن خدمت، با ایجاد مهارت لازم در کارکنان منجر به تحقق این مهم در سطح فردی و گروهی خواهد شد. هم‌چنین‌ آموزش ضمن خدمت کارکنان نقش به‌سزایی در ارتقای کارایی سازمان‌ها دارد. دوره‌های آموزش ضمن خدمت معمولا تقویت قابلیت‌های موجود و تسهیل کسب‌ دانش،پرورش مهارت‌ها و توانایی‌های مربوط به بهبود عملکرد کارکنان را شامل‌ می‌شود. این تحقیق براساس دسته بندی تحقیقات از نظر هدف یک تحقیق عملی – کاربردی است و براساس روش تحقیق این پژوهش از نظر دسته بندی تحقیقات، یک تحقیق علی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مجموعه معاونین شرکت توزیع برق استان تهران با تعداد50 نفر می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر روش تصادفی می باشد. برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است که طبق آن تعداد 44 نفر انتخاب شدند و پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها ،بمنظور سنجش فرضیه های پژوهشی از رویکرد معادلات ساختاری استفاده می گردد ضمنا برای سنجش روایی از روایی واگرا و برای سنجش پایایی پرسشنامه ها پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت.

    کلیدواژگان: دوره های آموزش ضمن خدمت، عملکرد سازمانی، برنامه های آموزشی
  • محمدحسین هنرمند * صفحات 279-291

    در سال های اخیر، خرید الکترونیکی افزایش یافته است. افرادی که از این کانال ارتباطی برای بازاریابی و فروش کالاها استفاده می کنند، دریافته اند مصرف کنندگان فقط به تحویل به موقع کالاها توجه نمی کنند، بلکه آنها به دنبال محصولاتی جدید و متنوع هستند. این ابزارهای جدید پتانسیل بالایی برای جذب اطلاعات مربوط به کسب وکار و نیازهای مشتریان از طریق هوش جمعی دارند که استفاده از این اطلاعات میتواند محرکی برای ایجاد محصولات و فرآیندهای نوآورانه در کسب وکارها باشد. همچنین وجود ظرفیت نوآوری بالا در کسبوکارها میتواند تسهیل کنندهی فرآیند بهبودعملکرد نوآوری باشد. لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از شبکهه ای اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی مستقر در استان اصفهان بررسی گردیده و مشخص شود که ظرفیت نوآوری این کسب وکارها چگونه بر این رابطه تاثیرگذار می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع تحلیلی- پیمایشی است. لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای مجازی مستقر درپاساژ پاسارگاد تهران بررسی گردیده، که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. برای تحلیل داده ها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین می تواند احتمال بهبود عملکرد نوآوری را افزایش دهد. همچنین ظرفیت نوآوری میتواند محرکی برای استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین در این کسب وکارها و تاثیر بر عمکرد فروش شود.

    کلیدواژگان: شبکه ی اجتماعی آنلاین، ظرفیت نوآوری، عملکرد نوآوری
  • مصطفی موحدی *، سرور ماندگار، فرزانه بحیرایی، شاپور صالحی فرگنی صفحات 292-310

    در محیط کسب و کار پویای امروزی، تاکید زیادی بر روی عملکرد کسب و کار شده و شرکتها ناگزیرند برای ماندن در صحنه رقابت، شناخت و نظارت دقیقی بر عملکرد کسب و کار خود داشته باشند از سوی دیگر، اهمیت فعالیت های کارآفرینانه در بهبود عملکرد و موفقیت شرکتها طی مدت زمان متمادی مورد بررسی قرار گرفته و در بسیاری از پژوهش ها، بر اثر مستقیم و معنی دار گرایش کارآفرینانه بر عملکرد تاکید شده است.در این پژوهش هدف بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی دوره های آموزش ضمن خدمت در شرکت لبنیات پاستوریزه پاک می باشد.این مقاله از نوع پژوهشی می باشد.این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و براساس روش تحقیق ، یک تحقیق علی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مجموعه کارکنان شرکت لبنات تولیدی پاک می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 57 نفر برآورد شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها ،بمنظور سنجش فرضیه های پژوهشی از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد.

    کلیدواژگان: بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد صادراتی، دوره های آموزش ضمن خدمت
  • مهرداد مقسم * صفحات 311-333

    جهان پر شتاب امروز ، ایستایی سیستم های تولید و صنعت در مهندسی ، پزشکی ، کشاورزی و سایر عرصه های علمی را به هیچ وجه نمی پذیرد .در این مقاله ضمن بررسی جزییات سیستم خطاناپذیر سازی سعی در توضیح ارتباط آن با زنجیره عظیم سیستم های ناب در کلیه علوم و تکنولوژی شده است . افزایش اثربحشی و بهره وری در سیستم های مختلف تولید وتکنولوژی مدرن، در صنایع روز دنیا از گامهای کاربردی بشمار میآید و در نهایت حذف کلیه خطاهای فرآیند، دستیابی به تولید ناب و چابک ارتقاء ارزش شرکت، جهانی کردن نام برند و در نهایت بالا بردن سود سهامداران جهت نیل به اهداف والای سازمان میباشد. حذف کلیه هزینه‌ها و اتلاف ها از سیستم واعتماد کامل به فرآیند تولید و سود دهی حداکثری، انگیزه خوبی جهت بررسی و اجرای سیستم پوکایوکه در تمام سطوح شغلی و زندگی است امروزه هریک از ما در جایگاه خود میتوانیم و باید شینگویی دیگرباشیم و هیچکدام حق نداریم بی تفاوت بوده و رل صفر را بازی کنیم کما اینکه از ابتدای خلقت تا کنون افراد بیشماری بوده اند که این تغییرات را در نهایت گمنامی شناسایی و اجرا کرده اند ولی وقت آن رسیده که با شتابی بیشتر و سیستماتیک تر به این مهم بنگریم و همسو و هم فرکانس با پیشرفتهای دیگر جهان رو به سوی ترقی پیش رویم.

    کلیدواژگان: خطاناپذیرسازی، عیوب صفر، تولید ناب، کنترل کیفیت صفر، اثربخشی، بهره وری