فهرست مطالب

فصلنامه اثر
پیاپی 96 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/16
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آرش مصطفوی* صفحات 2-17

    حمام یا گرمابه علاوه بر کارکرد اصلی خود به عنوان محلی برای شست وشو و پاکیزگی، دارای کارکردهای جنبی دیگر، از قبیل فضای شکل گیری تعاملات اجتماعی نیز بوده است. بنابر شواهد تاریخی ساخت حمام های عمومی از دوره هخامنشیان در ایران رایج بوده و با ورود اسلام به ایران با پیداکردن جنبه آیینی اهمیت این نوع بناها افزایش پیدا کرد؛ به طوری که حمام های گوناگون و زیادی در کنار مجموعه بازار و مساجد شهرهای مختلف ساخته شدند. با توجه به پراکندگی حمام ها در دوره اسلامی در گستره ایران و نظر به ثبات نسبی باورهای آیینی اسلامی درباره استحمام، یکسان بودن کارکردی فضاهای داخلی این بنا قابل توجیه است، اما با بررسی ابعاد کالبدی می توان به تفاوت در تناسبات موجود در ریز فضاهای بنای حمام در اقلیم های مختلف پی برد. با توجه به این موضوع و با هدف کشف دلایل شکل گیری این تفاوت ها، پژوهش حاضر با استفاده از اسناد کتابخانه ای و روش تحقیق توصیفی تحلیلی، ضمن تبیین تناسبات کالبدی موجود در بنای حمام های تاریخی واقع در اقلیم های گرم و خشک و سرد و کوهستانی، به بررسی و تحلیل کم و کیف تناسبات شکل گرفته متاثر از شرایط اقلیمی در آنها پرداخته است. به عنوان نتیجه در کالبد حمام های واقع در اقلیم یکسان، تناسبات مشابه قابل رویت است. با توجه به یکسان بودن عملکرد فضاهای داخلی در بنای حمام، این گونه به نظر می رسد که معمار با ایجاد تناسبات منحصر به اقلیم در فضاهای اصلی و کریدورها سعی داشته بر چالش های مرتبط با انرژی و همسازی با اقلیم فایق آید.

    کلیدواژگان: معماری همساز با اقلیم، تناسبات کالبدی، حمام های تاریخی، گرمابه
  • مصطفی محبیان، مهناز اشرفی*، امین کیوانلو صفحات 18-40

    معماری دست کند به دلیل عدم استفاده از مصالح آزاد، گونه خاصی از معماری بشمار می رود. توجه به معماری زمین پناه که به معماری دست کند نیز شناخته می شود در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. به طوری که موجب شده است تا بسیاری از ابعاد ناشناخته این معماری مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. در این میان شوادان های دزفول که به عنوان گونه ای بی نظیر از معماری دست کند مسکونی از مدت ها مورد توجه محققان قرار داشته است، هیچ گاه مورد پژوهشی مستقل و با رویکرد گونه بندی معماری شکل یافته قرار نگرفته است. هدف این پژوهش شناخت و بررسی عوامل موثر در گونه بندی این شوادان ها است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی انتخاب شد. براساس مطالعات کتابخانه ای به بررسی پیشینه و مباحث تاریخی پرداخته و از طریق برداشت های میدانی (مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه با صاحب نظران) شناخت جامعی از شوادان ها حاصل شد. سپس با استفاده از روش دلفی و تحلیل پرسشنامه ها عوامل تاثیرگذار در دسته بندی و گونه شناسی شوادان های مورد مطالعه (30 نمونه از شوادان های به جامانده از دوران قاجار تا دوران پهلوی) مشخص شدند. در نهایت مشخص شد که دو گونه عمده برای شوادان ها می توان برشمرد. گونه اول، شوادان های منفرد و گونه دوم، شوادان های گسترده هستند. در این میان وضعیت اقتصادی اجتماعی ساکنین نقش بسزایی در این گونه بندی داشته است.

    کلیدواژگان: شوادان، دزفول، معماری دست کند، گونه شناسی
  • حسین سپیدنامه، احمد صالحی کاخکی*، هاشم حسینی، ابراهیم رایگانی صفحات 42-63

    بر اساس منابع جغرافیایی و تاریخی سده های نخستین و میانه اسلامی، رستاق بلادشاپور به مرکزیت شهر جومه، در بخش شمال کوره ارجان واقع شده بود که موقعیت آن شهر، در محوطه ایدنک شهرستان کهگیلویه تعیین شده است. با وجود اشاره منابع مکتوب به وضعیت اقلیمی و موقعیت جغرافیایی این ناحیه، با رستاق های متعدد کوره شاپور و ارجان، حدود و ثغور این رستاق در متون و نقشه های تاریخی قرون نخستین و میانه اسلامی، چندان روشن نیست. هدف پژوهش حاضر، شناسایی استحکامات رستاق بلادشاپور، به منظور تعیین گستره جغرافیایی، سازمان دفاعی و اهمیت ژیوپلیتیک تاریخی این رستاق است؛ بنابراین، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش ها برآمده است: 1.شکل گیری و اهمیت سیاسی- نظامی رستاق بلادشاپور بر اساس استحکامات دفاعی منطقه به چه دوره ای برمی گردد؟ 2.با توجه به بازه زمانی شکل گیری استحکامات دفاعی و منابع مکتوب سده های نخستین و میانه اسلامی، گستره جغرافیایی این رستاق، به چه میزان با منابع مکتوب قرون متاخر اسلامی مطابقت دارد؟ در این مقاله بر اساس بررسی منابع تاریخی و جغرافیایی و همچنین شواهد باستان شناختی، با رویکرد توصیفی- تاریخی به بررسی و تحلیل موضوع خواهیم پرداخت. نتایج یافته ها حاکی از آن است که دژ کوه های مستحکم مانند کمربندی دفاعی، اضلاع چهارگانه گستره جغرافیایی رستاق بلادشاپور را محافظت می کردند. همگونی سفال های شناسایی شده در این پژوهش و ساختارهای معماری برجای مانده مورد بررسی به روشنی گویای سکونت در این دژها، دست کم از پایان سده دوم هجری، هم زمان با حاکمیت گیلویه و نوادگان او تا پایان دوره سلجوقی بر این ناحیه کوهستانی شرق ارجان است. این دژها هم زمان با دوره سلجوقیان، با هجوم اسماعیلیان ویران شده اند و پس از آن، مورد غفلت حاکمیت سیاسی کوه گیلویه و بلادشاپور قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: جغرافیای اداری، بلادشاپور، دژهای دفاعی
  • علی خانمحمدی*، حسین میرزائی صفحات 64-81

    حکومت های ناصری و پهلوی با تاسیس سازمان های حافظه، انجام برنامه های حافظه و ابداع سنت به اعمال قدرت در «حافظه شهری» دست زدند. از سوی دیگر، سیاست فرهنگی حکومت ناصری و پهلوی سبک های «نوسازانه» را در نقاشی، شهرسازی، معماری و مجسمه سازی شهری ایران حاکم کرده بود. در حقیقت گسترش نصب مجسمه های شهری در ایران با تثبیت نوسازی عجین است. از طرف دیگر، اقشار سنتی و مذهبی با نمایش و نصب مجسمه در انظار عموم مخالف بودند. مجسمه های ناصرالدین شاه و گرشاسب در باغشاه و میدان حر دو میراث گران بهای نوسازی است. نگارندگان در این مقاله با نشانه شناسی این مجسمه ها در جست وجوی فهم چگونگی روابط قدرت و حافظه حاکم بر آن ها هستند. مجسمه ناصرالدین شاه در روابط اجتماعی حاصل از ساز و کار قدرت «حاکمیت مند» خلق شده است. روابط قدرت حک شده در این مجسمه سیاست حافظه «تجددخواهی» را باز تولید کرده است. مجسمه گرشاسب در بستر روابط اجتماعی برساخته از ساز و کار قدرت «انضباطی» آفریده شده است. ساز و کار قدرت پنهان در این مجسمه سیاست حافظه «باستان گرایی» را بازسازی کرده ‍است. با وجود سقوط حکومت پهلوی با انقلاب اسلامی و براندازی ساز و کار قدرت انضباطی با جهانی سازی این میراث 85 ساله- مجسمه گرشاسب- با تغییر نام به «حر» به حیات خود ادامه داد. مجسمه گرشاسب پیوند میان حافظه باستانی و اسلامی را نمایش داده است. از طرفی، حصارکشی و مرزبندی های ساختگی ساز و کار قدرت انضباطی و سیاست حافظه باستان گرایی را آشکار کرده است. در حقیقت حافظه جمعی و شهری یک مجموعه به هم پیوسته است.

    کلیدواژگان: تهران، نوسازی، برنامه ی حافظه، مجسمه ی شهری، قدرت انضباطی، قدرت حاکمیت مند
  • حسنا ورمقانی*، شادی پاکزاد صفحات 82-100

    مقاله حاضر با این فرضیه که شاهنامه فردوسی و معماری ایرانی به مثابه دو نمود فرهنگی، اهداف مشترکی را دنبال می کردند، تلاش دارد با تحلیل واژگان معماری در شاهنامه و جست وجوی خصلت های حماسی گونه در آثار معماری پس از آن، وجوه اشتراک این دو نمود فرهنگی را کاوش نماید. ابتدا به تحلیل و تبیین ویژگی های اشعار فردوسی، سپس بررسی دقیق معماری خراسان پس از شاهنامه پرداخته شده و در نهایت با روش هم بستگی، به تناظر نتایج اشعار و ویژگی های ابنیه پرداخته شد. هدف اصلی، تعیین شاخص هایی برای شناخت معماری حماسی است. سوال آن است که کدام عناصر و خصلت های هنری، به طور مشترک در شعر و معماری خراسان در دوره پس از آفرینش این اثر وجود دارد و آیا این همانندی ها دلالت بر اثرگذاری شاهنامه بر جریان فکری معماری خراسان در قرن پنجم دارد؟ این شاخص ها چگونه اولویت بندی می شوند؟ ابتدا خصلت های شاهنامه ای با استفاده از منابع کتابخانه ای شناسایی و سپس به منظور نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی، پرسش نامه ای برای وزن دهی به شاخص های موثر در معرض دید 15 فرد خبره قرار گرفت. سپس با انتخاب 8 بنای مهم قرن پنجم با کاربرد روش سلسله مراتبی و تکنیک AHP با بهره گیری از نظرات 10 خبره، به اولویت بندی بناها به لحاظ حماسی بودن پرداخته شد. نتایج نشان می دهد از میان شاخص های معماری حماسی، «القای هیبت و عظمت»، «صلابت» و «نماد» بیشترین تبلور معنایی را در بناهای قرن پنجم نسبت به دوره پیش از خود داشته و در میان نمونه ها، مسجد ملک زوزن و پس از آن، آرامگاه ارسلان جاذب در بالاترین رتبه جای دارند.

    کلیدواژگان: شاهنامه، معماری، ادب حماسی، قرن پنجم، خراسان بزرگ
  • مصیب امیری*، ابراهیم قزلباش، مسلم رضایی صفحات 102-119

    مسجد جامع وکیل شیراز به عنوان شاخص ترین بنای مذهبی دوره زندیه در تاریخ هنر و معماری اسلامی ایران شناخته می شود و از جمله زیباترین و مستحکم ترین مسجدی است که بعد از دوره صفویه در ایران ساخته شده است. این مسجد از نظر ویژگی های معماری و تزیینی می تواند مصداقی از تاریخ معماری این دوران باشد. با توجه به پیشینه ساخت مسجد وکیل می توان دریافت که اجزای معماری این مسجد به دلیل ساخت و پرداخت در دوره های مختلف در سبک تزیینات به ویژه در کاشی کاری، تفاوت ها و شباهت هایی دارند. بر مبنای این پیش فرض این پژوهش به بررسی انواع نقوش گیاهی، طبقه بندی طرح های تزیینی و بیان شباهت ها و تفاوت های میان این نقوش در تزیینات معماری مسجد وکیل شیراز می پردازد. روش تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از داده های این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد نقوش گیاهی در فضاهای مسجد با وجود تنوع و فراوانی ظاهری، ویژگی های مشترکی دارند و از الگوهای منسجم و مشابهی در طراحی پیروی می کنند.

    کلیدواژگان: مسجد وکیل، تزیینات معماری، سبک شناسی، نقوش گیاهی
  • داوود امامی میبدی* صفحات 120-146

    یزد به واسطه اینکه کمتر دچار فراز و نشیب های اجتماعی شده، معماری در یک بستر آرام به استمرار و تداوم خود ادامه داده است. دور بودن از دغدغه های امنیتی و ایجاد آرامش نسبی در طی قرون میانی و حفر قنوات متعدد، زمینه را برای ظهور باغ در شهر یزد فراهم نموده است. با توجه به کاربرد زیاد باغ در متون تاریخی یزد و عدم انجام پژوهشی درباره باغ های قرون میانی یزد، در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است. هدف این مقاله پاسخ گویی به این سوال است که به استناد متون تاریخی باغ های یزد دارای چه ویژگی هایی هستند و مولفه های سازنده این باغ ها چه بوده است؟ روش تحقیق این مقاله بر مبنای اسناد و مدارک تاریخی و همچنین مطالعات کتابخانه ای است. روش این پژوهش تحلیلی-تاریخی و منبع اصلی آن، منابع تاریخی مانند کتاب «تاریخ یزد» و «تاریخ جدید یزد» و «جامع مفیدی» است. این مقاله باغ های تاریخی را از جنبه های عملکردی، شکلی، اجزاء و عناصر معماری مورد کنکاش قرار داده است. محدوده تاریخی این پژوهش از زمان پیدایش یزد تا قرن دهم هجری بوده و شامل باغ های قرون اولیه هجری، دوره آل کاکوییه، اتابکان، آل مظفر، تیموریان و صفوی است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که باغ های یزد دارای ویژگی های محلی هستند که در این ناحیه رواج داشته است. شیوه های معماری و تزیینات بومی در داخل ساختمان باغ ها به کار گرفته می شده است. همچنین تحولات باغ ها در طول تاریخ و به کارگیری فعالیت های متنوع در باغ های یزد نشان از چند عملکردی بودن برخی باغ ها دارد. در نهایت حاکمان محلی و اشراف به عنوان بانی های باغ ها نقش اصلی در حفر قنوات و در نهایت شکل گیری باغ های تاریخی داشته اند.

    کلیدواژگان: باغ، معماری، یزد، آل مظفر، تیموری
  • محمدحسن خادم زاده*، یاسمن غلامی صفحات 148-173

    روزگار قاجاریان، دوره تغییرات بنیادین و ورود مفاهیم نوین شهری بوده و میدان ها، گونه ای از فضاهای شهری بستر برخی از این تغییرات بودند. هدف این مقاله که بر چهار میدان اصلی پایتخت قاجاری (مشق، ارگ، توپخانه، سبزه میدان) متمرکز است، درک تحولات کالبدی و مکانی آنها در کنار یکدیگر و مرتبط با ارگ به عنوان بستر شهری مشترکشان است. سوالات پژوهش عبارت اند از: 1.کدام تحولات این چهار میدان بر محوطه ارگ تاثیرگذار بوده است؟ 2.تغییرات هر میدان چه تاثیری بر تحولات میدان های دیگر داشتند؟ با استفاده از روش تفسیری- تاریخی در منابع مکتوب دست اول و دوم و استاد تصویری جمع آوری شده و استدلال منطقی یافته ها، ترسیم دیاگرام ها و باز تولید برخی نقشه ها مشخص کرد که اولا تحولات میدان های ارگ، مشق و سبزه میدان در دوره ناصری (پیش از گسترش شهر) و بهبود وضعیت کالبدی و عملکردی آنها سبب تولد میدان هایی با طرح و کارکرد معین در شمال و جنوب ارگ شد که تا پیش از این فضاهای بی نظم و ترتیب با عملکردهای چندگانه بودند. همچنین تغییرات میدان ارگ و تبدیل آن به باغ گلشن، سبب تولد میدان توپخانه در شمال ارگ و چهارمین میدان پیرامون این بستر شهری مشترک شد. شکل گیری این میدان جنبه ارتباطی جدیدی را به سمت شمال و محله تازه تاسیس دولت برای ارگ به همراه داشت. دوم اینکه میدان ها پیش زمینه پیدایش دیگری بوده اند: ابتدا سبزه میدان، سپس میدان ارگ و بعد از آن میدان مشق و در نهایت میدان توپخانه شکل می گیرد و از طرفی عملکرد و مکان یابی میدان ها در هماهنگی با یکدیگر بوده است.

    کلیدواژگان: میدان توپخانه، میدان مشق، سبزه میدان، میدان ارگ، ارگ حکومتی
  • علی اصغر محمودی نسب*، سید رسول موسوی حاجی، محمد فرجامی، اسماعیل معروفی اقدم صفحات 174-194

    شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی با اینکه دارای بافت تاریخی با ارزشی است، تاکنون هیچ گونه کاوش باستان شناسی در بافت قدیمی آن صورت نگرفته و به همین دلیل، روند شکل گیری و رشد آن در طول تاریخ به طور دقیق مشخص نیست و تنها با بررسی منابع و متون تاریخی که آن هم اندک اشاره دارند و همین طور با توجه به شواهد و آثار تاریخی بافت قدیم بیرجند و محدوده شهر باید به روند شکل گیری و رشد شهر پی برد. کویری بودن بخش زیادی از خراسان جنوبی موجب شده است شرایط محیطی در همه جای این منطقه برای شکل گیری مجتمع های زیستی فراهم نشود. شهر بیرجند از منظر جغرافیایی در محیطی شکل گرفته که آب و خاک حاصل خیز و همین طور هوای مطلوب در فصل گرما و سرما نسبت به مناطق هم جوار داشته است. همچنین نقش ارتباطی آن و قرارگیری در مسیر ارتباطی خراسان و سیستان در طول تاریخ و انتقال مرکزیت از قاین به بیرجند در طی دوره صفوی تا قاجار همواره نقش بسزایی در رشد و توسعه شهر ایفا کرده است؛ به طوری که در اواسط دوره قاجاریه اهمیت شهر موجب می شود کشورهای انگلیس و روسیه در بیرجند کنسولگری تاسیس کنند. در این دوره شاهد شکل گیری محلات جدید و همین طور بازار در شهر هستیم. هدف این تحقیق، شکل گیری و توسعه شهر بیرجند براساس شرایط جغرافیایی، متون تاریخی و داده های باستان شناسی مورد بررسی بوده که جمع آوری یافته های آن از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی با رویکرد تاریخی - فرهنگی و به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. در آخر، این مقاله در صدد پاسخ به این سوالات است: 1. چه عواملی در روند رشد و توسعه شهر بیرجند در طول زمان تاثیرگذار بوده است؟ 2. با توجه به شواهد معماری در بافت قدیم بیرجند، محدوده شکل گیری شهر، کدام نقطه بوده و در چه دوره ای به عنوان مرکز قهستان مورد توجه قرار می گیرد؟

    کلیدواژگان: بافت قدیم بیرجند، شرایط جغرافیایی، متون تاریخی، صفوی، قاجار، مسیر ارتباطی
  • ندا سادات عبداللهی، نیما ولی بیگ* صفحات 196-211

    در دوره صفویه، میدان نقش جهان به عنوان مجموعه معماری حکومتی شاخص در اصفهان ساخته شد. میدان نقش جهان از چهار ساختمان ویژه تشکیل شده که هر کدام دارای کارکرد مجزا بوده است. بنای شیخ لطف الله، سومین اثر ویژه ساخته شده است که در شرق میدان و مقابل کاخ عالی قاپو قرار دارد. تغییرات پدید آمده در کالبد این ساختمان و بناهای هم جوار آن، شناخت کارکرد اصیل آن را دچار اشکال کرده است. این مقاله بر آن است تا تحلیل مناسبی از کارکرد اولیه بنا و تحولات آن در گذر زمان ارایه دهد. بررسی اسناد تاریخی هم زمان با ساخت بنا و همچنین اسناد تالیف شده توسط افرادی که در مدرسه به تحصیل یا تدریس می پرداختند، کارکرد آن را در گذر زمان آشکار ساخت. تحلیل اسناد مرتبط با کاربری بنا مشخص می کند کارکرد بنای شیخ لطف الله در زمان ساخت، مدرسه بوده است. این مدرسه با توجه به وسعت آن، نمازخانه بزرگی را در بر می گرفته است. بعدها با توجه به شباهت این بخش با مسجدها و تخریب قسمت های وابسته به تدریس بنا، این ساختمان را مسجد نامیده اند. از سوی دیگر، در بناهای آموزشی مشابه، عمدتا کاربری آموزشی و نیایشی تکمیل کننده یکدیگر بوده است؛ بنابراین نام گذاری این بناها براساس گستره کارکردی غالب آن بوده است. روش پژوهش در این تحقیق ترکیبی از بررسی اسناد توصیفی در کنار مطالعه مقایسه ای بناهای مشابه و تحلیل شکلی و مفهومی استوار است. در این راستا این پرسش مطرح می شود که کارکرد اولیه بنای شیخ لطف الله چه بوده و در گذر زمان چه تحولاتی داشته است؟

    کلیدواژگان: بنای شیخ لطف الله، اسناد توصیفی-تاریخی، کارکرد بنا، مدرسه تاریخی، میدان نقش جهان
  • محسن عباسی هرفته* صفحات 212-226

    رطوبت از دشمنان دیرینه بناهای تاریخی به ویژه بناهای خشتی به شمار می رود. برای مقابله با رطوبت، معماران سنتی ایران راهکارهای قالب توجهی را به کار بسته اند که یکی از آنها «ناکش» است. این مقاله با هدف مستندسازی، حفاظت، معرفی، آموزش و کمک به استفاده دوباره این شیوه اصیل حفاظت سنتی در معماری مرکز ایران به طرح این پرسش ها پرداخته است که ناکش در معماری منطقه گرم و خشک فلات مرکزی ایران چیست؟ نحوه کارکرد و اجرای درست آن چگونه است؟ روش رسیدن به پاسخ این سوالات رجوع به منابع مکتوب، بررسی میدانی نمونه های اصیل و تمرکز بر فرایند اجرای نمونه موردی در خانه تاریخی اخوان سیگاری یزد است. در نهایت از طریق کدگذاری اطلاعات به دست آمده، یافته ها در چارچوبی ساختارمند ارایه شده اند. ناکش ها انواع مختلفی دارند که البته ماهیت کارکرد آنها یکسان است؛ به گونه ای که در این مقاله بر آن تمرکز خواهد شد یک کانال هوا در داخل حیاط مرکزی ابنیه تاریخی منطقه گرم و خشک فلات مرکزی ایران است که بر مبنای یک فرایند طبیعی سدی را در برابر نفوذ رطوبت ایجاد و رطوبت را به نحوی هدایت و تبخیر می کند که به بخش های تحتانی بنا آسیب نرساند. نوع مصالح مصرفی، فنون اجرای کف، جداره ها و سقف و همین طور طرح ناکش مانند میزان عمق، عرض، سازمان دهی در پلان و شکل مقطع که در هر بنایی بسته به ویژگی های آن بنا متفاوت است، در عملکرد مناسب ناکش بسیار مهم است.

    کلیدواژگان: ناکش، مرمت، حفاظت بنای تاریخی، رطوبت، خانه اخوان سیگاری یزد
  • عبدالرضا مهاجری نژاد*، کمال الدین نیکنامی، هائیده خمسه صفحات 228-241

    بررسی اقتصاد معیشتی رویکردی است که با استفاده از بقایای زیستی انسانی، حیوانی و گیاهی و بهره گیری از علوم مختلف به بازسازی اقتصاد و نظام خوراک جوامع مختلف انسان باستان بپردازد. نظام اقتصاد معیشتی حوزه فرهنگی شمال ایران در عصر آهن که محدوده زمانی نیمه هزاره دوم تا نیمه هزاره اول ق. م را در بر می گیرد، به بررسی ساختار فرهنگی- اقتصادی می پردازد که مهم ترین شاخص آن چگونگی بر هم کنش اجتماعی در چارچوب نظام معیشتی با زیست بوم منطقه مورد مطالعه (سوادکوه) براساس یافته های باستان شناسی است. هدف اصلی این پژوهش تبیین اقتصاد معیشتی گورستان عصر آهن لفور است. پرسش اصلی این است که گونه های جانوری و گیاهی قابل شناسایی در لفور در چه طیفی و چه میزانی در اقتصاد معیشتی نقش دارند؟ در پژوهش حاضر براساس روش میدانی باستان شناسی و آزمایشگاهی، برای تحلیل و مقایسه داده ها از روش کتابخانه ای استفاده می شود. نتایج پژوهش با توجه به شرایط مناسب زیست بوم و اقلیم منطقه، به بازسازی الگوی معیشتی لفور و نوع ارتباط انسان و محیط زیست منطقه در یک بر هم کنش فرهنگی- اقتصادی بازسازی منجر می شود. با توجه به نظام های اقتصادی و به دلیل تفاوت های شکلی، بخش های به هم پیوسته یک نظام اجتماعی- اقتصادی هستند. مطالعات باستان جانورشناسی محوطه، حاکی از وجود جامعه ای شکارگر، دام پرور و کشاورز در عصر آهن است. گونه های جانوری نقش اساسی در اقتصاد مردمان ساکن این مناطق دارد که بر پایه نظام دام پروری استوار بوده است. بررسی گونه های باستان گیاه شناسی وجود یک جامعه کشاورز را توصیف می کند.

    کلیدواژگان: نظام معیشتی، عصر آهن، گورستان لفور، استان مازندران، سوادکوه
|
  • Arash Mostafavi* Pages 2-17

    In addition to its main function, which is the place for washing and cleaning, the historic bath also had other ancillary functions, including a place for the formation of social interactions. According to historical evidence, the construction of public baths from the Achaemenid period was typical in Iran, and with the arrival of Islam in Iran and finding a religious aspect, the importance of this type of building increased; many different baths were built next to the bazaar complex and mosques of different cities. Considering the distribution of baths in the Islamic period throughout Iran and the relative stability of Islamic religious beliefs about bathing, the functional uniformity of the interior spaces of this building can be justified. Still, with a simple look at the dimensions of their constituent spaces, we can see the difference in their proportions. To discover the reasons for these differences, the present study uses library documents and descriptive-analytical research methods to explain the physical proportions in historic baths located in hot and dry or cold and mountainous areas. It analyzes the proportions formed under the influence of climatic conditions in them. As a result, similar proportions can be seen in the body of baths located in the same climate. Given the uniform performance of interiors in the construction of bathing houses, it seems that the architect has tried to overcome the challenges related to energy and climate adaptation by creating proportions specific to each climate in the main spaces and corridors.

    Keywords: Climate adaptive architecture, Physical proportions, Historic baths, Bathhouse
  • Mostafa Mohebian, Mahnaz Ashrafi*, Amin Kivanloo Pages 18-40

    Troglodytic architecture is a specific type of architecture as it does not use free materials. In recent years, earth-sheltered architecture, also known as troglodytic architecture, has received considerable attention as some of its unknown aspects are under investigation. In this connection, Shavadans in Dezful, which serve as underground cellars, are attracting the attention of researchers as unique types of residential troglodytic architecture. No research has ever independently examined this typological approach to architecture. This descriptive-analytical research study aimed to investigate factors affecting the typology of these Shavadans. It also uses library sources to examine the history of this type of architecture and seeks to provide a comprehensive understanding of the Shavadans via field surveys (observation, questionnaires, and interviewing experts). It also uses the Delphi method and questionnaire analysis to study the factors affecting the categorization and typology of 30 examples of Shavadans left from the Qajar to the Pahlavi period under study. It was concluded that there are two major types of Shavadans. The first type is single Shavadans, and the second type is spacious Shavadans. In this regard, the residents' social-economic situation greatly contributed to this typology.

    Keywords: Shavadan, Dezful, Troglodytic architecture, Typology
  • Hossein Sepidnameh, Ahmad Salehi Kakhki*, Sayed Hashem Hosseini, Ebrahim Raygani Pages 42-63

    According to the geographical and historical sources of the early and middle Islamic centuries, Beladshapour Roustagh, with the center of the city of Joumeh is located in the northern part of Arjan Koureh, with its location in the Idank area of Kohgilouyeh. Despite the fact that these texts refer to climatic conditions and several mountainous fortresses in the area, the borders of this Roustagh have not been specified in historical texts and maps. The purpose of the present study is to identify the fortifications of Roustagh Baladshapour to determine the geographical scope of the area and its historical significance. This study seeks to answer these questions: 1. Given the role of defensive fortifications in the perspectives of political-administrative geographical units, to which historical era can political-military significance, and the formation of fortifications of Beladshapour be attributed? and 2. To what extent does the geographical scope of this Roustagh correspond to the written sources of the late Islamic centuries? In this paper, we will examine this issue using a descriptive-analytical and historical-analytical approach based on historical and geographical sources and archaeological evidence. The results indicated that the triple fortifications, as a defensive belt, protected the quadrilateral sides of the geographical scope of Baladshapour. The homogeneity of the pottery and the architectural structures demonstrate residence in these fortresses, at least since the beginning of the second century AH, during the reign of Gilouyeh and his descendants in this eastern mountainous region of Arjan. These fortresses appear to have been destroyed by the invasion of Ismailis at the same time as the Seljuk era and have been neglected by the political sovereignty in Kohgilouyeh since then.

    Keywords: Administrative geography, Baladshapour, Fortress defense
  • Ali Khanmohammadi*, Hossein Mirzaei Pages 64-81

    The Nasserid and Pahlavi governments exercised power in "urban memory" by establishing memory organizations, carrying out memory programs, and inventing traditions. On the other hand, the cultural policy of the Nasserid and Pahlavi governments have dominated the "Modernization" styles in Iranian painting, urban planning, architecture, and urban sculpture. In fact, the expansion of the installation of urban sculptures in Iran is associated with modernization stabilization. On the other hand, the traditional and religious groups are opposed to displaying and installing sculptures in public. The statues of Nasser al-Din Shah and Garshaseb in Bagh-e Shah and  Hor Square () are two valuable relics of modernization. In this article, the authors use the semiotics of these sculptures to understand how the power and memory relationships govern them. The statue of Nasser al-Din Shah was created in the social relations resulting from the mechanism of "sovereign" power. The power relations engraved in this sculpture have reproduced the memory policy of "modernism". The statue of Garshasb is created in the context of social relations made of the mechanism of "disciplinary" power. The mechanism of hidden power in the sculpture has reconstructed the memory policy of "archaism". Despite the fall of the Pahlavi government with the Islamic Revolution and the overthrow of the mechanism of disciplinary power with the globalization of this eighty-five year's old legacy - the statue of Garshasb - continued its life by changing its name to "Hor". Garshasb's sculpture shows the connection between ancient and Islamic memory. On the other hand, artificial fencing and demarcation have revealed the mechanism of disciplinary power and the memory policy of archaism. In fact, the collective and urban memory of a collection is interconnected.

    Keywords: Tehran, Modernization, Memory project, Urban sculpture, Disciplinary power, Sovereign power
  • Hosna Varmaghani*, Shadi Pakzad Pages 82-100

    With the hypothesis that Ferdowsi Shahnameh and Iranian architecture pursued common goals as two cultural manifestations, the present article tries to analyze the architectural words in Shahnameh and search for epic features in the architectural works and explore the commonalities of these two cultural manifestations. First, the characteristics of poems are analyzed. The architecture of Khorasan after Shahnameh is examined, and finally, the results of Ferdowsi's poems and the fifth-century buildings' characteristics will be correlated. The primary purpose is to determine the characteristics to understand epic architecture. The question is, which elements and artistic features are common in Ferdowsi poetry and Khorasan architecture in the period after this work? Do these similarities indicate the influence of Shahnameh on the intellectual current of Khorasan architecture in the fifth century? How are these indicators prioritized? First, the characteristics of Shahnameh were extracted using library resources, and then a questionnaire was used by the Delphi technique to weigh the effective indicators and exposed to 15 experts. Then, by selecting 8 important buildings of the fifth century and using the hierarchical method and AHP technique, using the opinions of 10 experts, the buildings were prioritized in terms of epic. The results show that among the characteristics of epic architecture, "induction of majesty", "solidity," and "symbol" have the highest semantic appearing in the buildings of the fifth century compared to the previous period. Malek Souzan mosque and the tomb of Arsalan Jazeb are in the highest rank among the samples.

    Keywords: Shahnameh, Architecture, Epic literature, Fifth century, Great Khorasan
  • Mosayeb Amiri*, Ebrahim Qhezelbash, Moslem Rezaiy Pages 102-119

    Vakil Mosque of Shiraz is known as the most significant religious building of the Zandieh period in Iran's history of Islamic art and architecture. It is one of the most beautiful and fortified mosques built in Iran after the Safavid period. This mosque, which has been renovated many times during its history, can be considered an example of this period's architectural history in terms of architectural and decorative features. According to the history of the construction of the Vakil Mosque, it can be seen that the architectural components of this mosque have differences and similarities due to the construction and payment in different periods in the style of decoration, especially in tiling. Therefore, the existence of different styles in the plant decorations of the mosque is not far from the mind. Based on this premise, this study examines and recognizes the types of plant motifs, classifies decorative designs, and expresses the similarities and differences of these motifs in the architectural decorations of Vakil Mosque in Shiraz. The method of analysis of the results of the data of this research is qualitative (descriptive-analytical). This study shows that plant motifs in mosque spaces, despite the apparent diversity and abundance, have common features and follow coherent and similar patterns in design.

    Keywords: Vakil Mosque, Architectural decorations, Stylistics, Plant motifs
  • Davood Emami Meybodi* Pages 120-146

    Yazd, since it has fewer ups and downs and social ups and downs, architecture in a calm bed has continued in a quiet context. Security concerns and relative calm during the Middle Ages and the digging of numerous aqueducts have paved the way for the emergence of gardens in Yazd city. Therefore, due to the extensive use of gardens in the historical texts of Yazd and the lack of research on the medieval gardens of Yazd, this article addresses this issue. This article aims to study the characteristics of the mentioned gardens in the historical text and the components of these gardens. The research method of this article is based on historical documents and library studies. The method of this analytical-historical research and its main source is historical sources such as the book "Tarikh-e yazd" and " Tarikh-e Jadid-e Yazd" and "Jame e Mofidi". This article describes historic gardens from aspects of architecture, decorations, function, developments, creators, and factors of origin. The historical scope of this research is from the birth of Yazd to the tenth century AH. It includes the gardens of the first centuries AH, the period of Al-Kakuieh, Atabakan, Al-Muzaffar, Timurids, and Safavids. This study shows that Yazd gardens have local and indigenous characteristics that are common in this area. According to historical sources, it is undeniable that the architectural methods and local decoration have entered the garden building. Also, the evolution of gardens throughout history and various activities in Yazd gardens show that some gardens are multi-functional. Finally, as the founders of the gardens, local rulers and nobles have played a major role in digging canals and ultimately forming historic gardens.

    Keywords: Garden, Architecture, Yazd, Al muzaffar, Timurids
  • Mohammad Hassan Khademzadeh*, Yasaman Gholami Pages 148-173

    Qajar era is the period of fundamental changes and the introduction of new urban concepts. Squares, a type of urban space, were the subject of some of these changes. This article focuses on four main Qajar capital squares (Mashgh, Arg, Toupkhaneh, Sabzi-meidan) in their urban context around the royal citadel, aiming to answer these questions: 1-What changes in these squares over time have affected the citadel? 2-what is the role of the relationship between these squares and their spatial and functional features in other developments? Using the interpretive-historical method and primary and secondary sources as well as visual documents, the initial findings were collected, and logical reasoning of the findings, drawing diagrams, and reproduction of some maps showed that developments of Arg, Mashgh, and Sabzi-meidan squares in Naseri period (before the city expansion) and the improvement of their physical and functional condition led to the birth of squares with specific design and function in the north and south of the royal citadel; previously, these spaces were chaotic with multiple functions. Also, the changes in Arg Square and its transformation into Golshan Garden led to the birth of Toupkhaneh Square in the north of the citadel and the formation of the fourth square around this common urban context. Secondly, these four squares have been the precondition for the emergence of another: first Sabzi-meidan, then Arg, then Mashgh, and finally Toupkhaneh square were formed. On the other hand, the function and location of the squares have been in harmony with each other.

    Keywords: Toupkhaneh square, Mashgh square, Sabzi-meidan, Arg square, Government citadel
  • Ali Asqar Mahmoudi Nasab*, Seyyed Rasool Mousavi Haji, Mohammad Farjami, Esmail Marufi Aqdam Pages 174-194

    No archaeological excavations have yet been carried out in the old district of the city of Birjand, the capital of South Khorasan province, albeit of its valuable historic district. Therefore, its formation and development throughout history are not clearly known. Studying historical sources and texts, which are limited, and using the historical evidence and monuments and the city borders, the formation and growth of Birjand could be understood. The desert climate of a large part of South Khorasan has led to environmental conditions not present everywhere in this region to form living places. Birjand is geographically formed in an environment with fertile soil, available water, and favorable weather in hot and cold seasons than neighboring areas. Also, its linking role and location in the connecting route of Khorasan and Sistan throughout history and the transfer of centrality from Qaen to Birjand during the Safavid period to the Qajar always plays a significant role in the growth and development of the city. In the middle of the Qajar period, the city's importance caused the British and Russian countries to establish consulates in Birjand. In this period, we witnessed the formation of new neighborhoods as well as markets in the city. This study aims to study the formation and development of Birjand city based on geographical conditions, historical texts, and archaeological data. The findings were collected through library and field studies with a historical and cultural approach and descriptive and analytical methods. Finally, this article seeks to answer these questions: (i) what factors have influenced the growth and development of Birjand over time? (ii) according to the architectural evidence in the old district of Birjand, where are the areas of formation of the city, and in what period is it considered the center of Qohestan?

    Keywords: Old district of Birjand, Geographical conditions, Historical sources, Safavid, Qajar, Connecting route
  • Neda Sadat Abdelahi, Nima Valibeig* Pages 196-211

    Naghsh-e Jahan Square was built during the Safavid period as a prominent government architecture complex in Isfahan. Naghsh-e Jahan Square consists of four specific buildings, each of which has a separate function. The Sheikh Lotfollah building is the third monument built in chronological order. This monument is located on the east side of the square, opposite the Aali Qapo Palace. Transformation of the  this building's form and its adjacent buildings over time  makesit difficult to understand the original function of the building. In this paper, we analyze all the existing descriptive documents of the time of Sheikh Lotfollah's construction for the first time. These descriptive documents also include the manuscripts written by people studying or teaching at Sheikh Lotfollah. Based on the analysis of the documents and similar buildings built at that time, we explore the main function of this building over time. This study reveals that the primary function of the Sheikh Lotfollahat the time of construction was to serve as a school. Although the main function of the building was educational, the prayer hall was used for prayer complementary. The size of this monument is large, and accordingly, the prayer hall is large.  Due to the destruction of some parts of the building with the functionality of education and the similarity of the size and the form of the prayer hall to prayer hall in other mosques, Sheikh Lotfollah has named a mosque instead of a school.

    Keywords: Sheikh Lotfollah building, Descriptive historical documents, Building function, Historical school, Naghsh-e Jahan square
  • Mohsen Abbasi Harofteh* Pages 212-226

    In center of Iran, moisture has been a serious problem regarding historic buildings, especially when most of them were built using adobe. Traditional architects have designed fantastic elements like Nakesh to control and eliminate moisture. Aiming to document as well as conserve and re-use of an original conservation technique, the present article asks these questions: What is Nakesh in the Historic Buildings in hot and arid areas in center of Iran? How does it work? How is it built? To answer these questions, different research methods were utilized, including literature review, field observation of original cases, and focusing on Nakesh building process in Torab historic House as a case study. Nakesh has different types; however, their mechanism is the same. The kind that will be specifically studied in this research is a vertical channel around the courtyard in central courtyard building. The channel works based on a natural ventilation which absorbs the moisture from its surrounding soil as a conservative element. Transferring and evaporating moisture by Nakesh led to save the foundation of building elements; the moisture permeates into the ground then into the building bases due to small pool, garden, and watering in the courtyard or the moisture which comes up through the ground. Construction materials, techniques to build floor, wall, and the ceiling of Nakesh, and the plan and section of it in each case are different, depending on building properties. These factors play a key role in Nakesh function.

    Keywords: Dehumidification channel, Restoration, Historic building conservation, Moisture, Akhavan-e-sigari historic house
  • Abdolreza Mohajerinejad*, Kamal Aldin Niknami, Haideh Khamseh Pages 228-241

    The study of subsistence economics is an approach that uses the biological remains of humans, animals, and plants and the use of various sciences to reconstruct the economy and food system of different ancient human societies. This article studies the livelihood and economic system of the cultural sphere of northern Iran during the Iron Age, which ranged from the second half of the millennium to the first half of the millennium BC, examining the cultural-economic structure, the most important indicator of which is how the social interaction in the framework of the living system with the ecology of the study area (Savad Kuh) based on archaeological findings. The primary purpose of this study is to explain the livelihood costs and economy of Lefour Iron Age Cemetery. The main question is: To what extent can the plant and animal species identifiable in Lefour play a role in the livelihood economy? The present study is based on the archaeological field method, laboratory; library methods are used to analyze and compare data. According to the suitable living conditions of the region's ecology and climate, the research results are reconstructed to reconstruct Lefour's living pattern and the type of human-environment relationship in the area in a cultural-economic interaction. According to the economic systems of agriculture and animal husbandry, they are interconnected parts of a socio-economic system despite formal differences. Archaeological studies of the area indicate the existence of a hunter-gatherer, farmer, and farmer community in the Iron Age.

    Keywords: Livelihood system, Iron age, Lefour cemetery, Mazandaran province, Savad Kuh