فهرست مطالب

میکروب شناسی پزشکی ایران - سال شانزدهم شماره 4 (امرداد و شهریور 1401)

دو ماهنامه میکروب شناسی پزشکی ایران
سال شانزدهم شماره 4 (امرداد و شهریور 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/16
  • تعداد عناوین: 11
|
  • نصیر عارفی نیا، زهره سادات قرشی، امیرحسین علیپور، حمیدرضا مولایی، محمد سمیعی، جمال سروری* صفحات 271-281

    بیماری کووید 19، ناشی از ویروس کرونا سارس 2، اخیرا به یک مشکل مهم و تاثیرگذار بر سلامت در جهان تبدیل شده است. بیماری کووید 19 عمدتا با تظاهرات تنفسی آن شناخته می شود. اما، مطالعات اخیر افزایش تعداد بیماران مبتلا به علایم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، تهوع و ناراحتی شکمی را نشان داده است. ویروس کرونا سارس2، دستگاه گوارش را از طریق اتصال به گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین II که بر روی انتروسیت های ایلیوم و کولون بیان می شود، آلوده می کند. معمولا علایم گوارشی دیرتر از علایم تنفسی ظاهر می شود. حضور ژنوم (RNA) ویروس کرونا سارس 2 در نمونه های مدفوع برای دوره های طولانی، حتی پس از پاکسازی تنفسی، نگرانی در مورد انتقال از طریق مدفوع افزایش یافته است. در این مطالعه، اثرات ویروس کرونا سارس 2 را بر روی سیستم گوارشی بررسی شده است.

    کلیدواژگان: کووید-19، ویروس کرونا سارس 2، دستگاه گوارش، انقال مدفوعی - دهانی و کبد
  • محمدمهدی مجذوبی، پژمان کرمی، امیر خدایوردی پور، محمدیوسف علیخانی* صفحات 282-287
    زمینه و اهداف

      شیر و فرآورده های لبنی به عنوان مهم ترین منابع غذایی انسان می توانند به دلیل عدم رعایت استانداردهای بهداشتی منجر به بروز بیماری های عفونی شوند. بروسلوز یکی از بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام است که جمعیت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد. انسان معمولا از طریق شیر و لبنیات آلوده و تماس مستقیم با حیوانات آلوده به گونه های بروسلا آلوده می شوند.

    مواد و روش کار

      این مطالعه به منظور تعیین میزان آلودگی گونه های بروسلا در شیر و محصولات لبنی در مناطق روستایی و شهری همدان، غرب ایران در سال 98- 1397انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 291 نمونه شیر نجوشیده (227)، پنیر تازه (43) و خامه (21) از تامین کنندگان محصولات لبنی در مناطق شهری (تعداد 103)، روستایی (تعداد 162) و مناطق صنعتی (تعداد 26)جمع آوری شد. ما 72 نمونه از گوسفند و بز و 219 نمونه از گاو جمع آوری کردیم. نمونه ها به صورت تصادفی از مراکز هدف انتخاب شدند.

    یافته ها

      میزان آلودگی کلی نمونه های جمع آوری شده با گونه های بروسلا 4/1 درصد بود. آلودگی شیر و محصولات لبنی در مناطق شهری 0/9 درصد، روستایی 6/6 درصد و در مناطق صنعتی صفر درصد بوده است. علاوه بر این، میزان آلودگی برای نشخوارکنندگان کوچک و نشخوارکنندگان بزرگ به ترتیب از 9/7 درصد و 2/5 درصد متغیر بود که به طور قابل توجهی معنی دار بود (0/01=P value)

    نتیجه گیری

     با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی انسان و آلودگی بیشتر شیر و محصولات لبنی تهیه شده از گاو، گوسفند و بز به گونه های بروسلا، توصیه می شود برنامه های کنترل و پیشگیری در گوسفند و بز جدی تر اتخاذ شود.

    کلیدواژگان: بروسلا، آلودگی، لبنیات، همدان
  • مصطفی جوانیان، فرزین صادقی، کاظم آقاجانی پور، علی حسن زاده، محمد چهرازی، یوسف یحیی پور* صفحات 288-295
    زمینه و اهداف

      ویروس هپاتیت A (HAV) و ویروس هپاتیت E (HEV) هر دو از راه مدفوع - دهانی منتقل می شوند و به عنوان عوامل اصلی هپاتیت حاد ویروسی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه شناخته می شوند. اطلاعات به روز در مورد شیوع سرمی HAV و HEV در شمال ایران وجود ندارد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع سرمی HAV و HEV در بین گروهی از اهداکنندگان خون در شهر بابل انجام شد.

    مواد و روش کار

      یک مطالعه مقطعی در سال 1397 بر روی 491 اهداکننده خون مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون بابل انجام شد. نمونه های سرم برای سنجش آنتی بادی IgG علیه HAV وHEV  با استفاده از روش الایزا (ELISA) مورد آزمایش قرار گرفتند.

    یافته ها

      میانگین سنی اهداکنندگان خون 9/86±40/92 سال بود. آنتی بادی علیه HAV در 385 مورد (78/4٪) و آنتی بادی علیه HEV در 8 مورد (1/6٪) اهداکنندگان خون یافت شد. شیوع سرمی HAV با سن، وضعیت تاهل و تحصیلات ارتباط معنی داری داشت، اما بین anti-HEV با تمام فاکتورهای اطلاعاتی مطالعه ما همبستگی معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری

      این مطالعه نشان داد که بروز HAV در گروه سنی کمتر از 33 سال پایین است و میزان بروز HEV نسبت به گذشته تغییری نکرده است و HEV کمتر از سایر مناطق ایران بوده و در شمال ایران نیاز به بررسی بیشتری برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد شیوع سرمی آنتی بادی علیه HEV می باشد.

    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت A، ویروس هپاتیت E، اهداکننده خون، شمال ایران
  • فاطما حمامی*، مکرام کوبا، خا او لا رکیک، ویم فکی، منسف سالمی، فاطما اسمویی، ایلهام شرف الدینی، منیر بن جما صفحات 296-304
    زمینه و اهداف

      اوتیت بدخیم خارجی یک عفونت نادر اما بالقوه کشنده است. این عفونت معمولا بر افراد مسن و همچنین بیماران مبتلا به دیابت و وضعیت نقص ایمنی تاثیر می گذارد. هدف ما شناسایی ویژگی های اپیدمیولوژیک، بالینی، درمانی و تکاملی اوتیت خارجی بدخیم بود.

    مواد و روش کار

      ما در یک مطالعه گذشته نگر، بیماران بستری (به دلیل اوتیت خارجی بدخیم) را در بخش بیماری های عفونی در Sfax (جنوب تونس) بین سال های 1994 و 2020 بررسی کردیم. موارد غیرمستند در هنگام ثبت نام از مطالعه حذف شدند.

    یافته ها

      با 82 بیمار مواجه شدیم که 45 نفر (54/9%) مرد بودند. میانگین سنی 14 ± 62 سال بود. 74 بیمار (90/2%) دیابت داشتند. شایع ترین علایم بالینی اوتالژی گوش (86/5%) و اوتوریا (69/5%) بود. سودوموناس آیروژینوزا شایع ترین ارگانیسم بود (56%). خط اول ضد میکروبی مورد استفاده در هنگام پذیرش، ترکیبی از سیپروفلوکساسین (65/8٪) و سفتازیدیم (51/2٪) بود. میانگین مدت درمان 6 هفته [4-32 هفته] بود. تکامل بیماری در 67 مورد (81/8%) مطلوب بود. با توجه به مدت اقامت در بیمارستان، بیماران بستری شده در بیمارستان برای ≥ 21 روز پس از طولانی شدن زمان بستری مشاوره داشتند (49 روز در مقابل 36 روز؛ 0/01=P) و عوارض بیشتری داشتند (35/3٪ در مقابل 10/4٪؛ 0/001P<) .درحالی که بهبودی در بیماران بستری کمتر از 21 روز به طور قابل توجهی بیشتر بود (89/6٪ در مقابل 70/6٪؛ 0/02=P).

    نتیجه گیری

    با وجود پیشرفت در درمان و تنوع روش های تصویربرداری، اوتیت خارجی بدخیم همچنان یک بیماری کشنده است. تاخیر تشخیصی ممکن است نتیجه بیماری را بدتر کند و به طول مدت طولانی تر درمان و ارجاع به جراحی نیاز داشته باشد.

    کلیدواژگان: اسکن توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، اوتیت بدخیم خارجی، پیش آگهی، سودوموناس آئروژینوزا
  • سارا مقدم، سهیلا مرادی بیدهندی*، پژواک خاکی صفحات 305-311
    زمینه و اهداف

      سالمونلوزیس یکی از بیماری های مهم عفونی و یک بیماری مشترک در انسان و حیوانات می باشد که اهمیت شناخت و کنترل این گونه را ضروری تر می کند. روش های مولکولی به ویژه PCR برای ژن های ویرولانس می تواند به شناسایی سریع و دقیق سویه های سالمونلا کمک کند. لذا هدف از تحقیق حاضر شناسایی مولکولی بر اساس ژن های sivH، hilA و sefA و سروتایپینگ نمونه های سالمونلای جدا شده از دام در استان البرز بود.

    مواد و روش کار

      در مطالعه حاضر 30 نمونه سالمونلا جدا شده از دام در استان البرز در سال 1399 تهیه گردید. از شناسایی مورفولوژیک و محیط های افتراقی و اختصاصی برای جداسازی سالمونلا استفاده شد. سپس استخراج DNA به روش جوشاندن انجام شد و واکنش PCR برای ردیابی ژن های ویرولانس hilA، sivH و sefA صورت گرفت. همچنین حساسیت و اختصاصیت پرایمرهای مورد استفاده با استفاده از PCR تعیین شد.

    یافته ها

      نتایج PCR نشان داد که 27 جدایه (90%) دارای ژن hilA، 10 جدایه (33/3%) دارای ژن sefA و 24 جدایه (80%) دارای ژن sivH بودند. هم چنین بیشترین فراوانی مربوط سالمونلا تیفی موریوم (10%) در بین سروتیپ ها بود. حسایت پرایمرهای ST11-ST15، hilA، sefA و sivH به ترتیب ng/mol 0/0001، 1، 0/1 و 0/001 ارزیابی شد. اختصاصیت پرایمرها برای سویه های سالمونلا نیز مورد تایید قرار گرفت.

    نتیجه گیری

    شناسایی دام های آلوده به عفونت های سالمونلا و جدا کردن آنها از سایر دام ها، از مهمترین روش هایی می باشد که می تواند میزان شیوع عفونت غذایی را در مصرف کننده کاهش دهد. استفاده از روش PCR برای ژن های حدت به ویژه hilA که فراوانی بیشتری در میان سویه های سالمونلا دارد می تواند به این مهم کمک کند.

    کلیدواژگان: سالمونلا، سروتایپینگ، ژن های حدت، شناسایی مولکولی
  • راحله مجدانی*، رویا هاتفی راد صفحات 312-323
    زمینه و اهداف

      این مطالعه با هدف جدا سازی باکتریوفاژهای لیتیک علیه سودوموناس آیروژینوزا و بررسی خصوصیات زیستی آن ها و نیز ارزیابی طیف اثر آن ها بر جدایه های باکتریایی بالینی دیگر انجام شد.

    مواد و روش کار

      برای جدا سازی دو باکتریوفاژ لیتیک علیه دو سویه سودوموناس آیروژینوزا از روش آگار دولایه استفاده گردید و پس از بررسی پتانسیل ضدباکتریایی فاژها، خصوصیات شکلی هر دو فاژ تعیین و میزان جذب و منحنی رشد یک مرحله ای فاژها مشخص شد. میزان بقای فاژهای جدا شده در برابر شرایط فیزیکی، مواد شیمیایی و حلال های آلی مختلف ارزیابی گردید. سپس پتانسیل ضدباکتریایی فاژها علیه جدایه های بالینی دارای مقاومت های چندگانه سودوموناس آیروژینوزا، استافیلوکوکوس آریوس، اشریشیاکلی، کلبسیلا نومونیه و نیز سویه های استاندارد سودوموناس آیروژینوزا 27853 ATCC، سودوموناس آیروژینوزا 9027 ،ATCC کلبسیلا نومونیه 1290 ،PTCC  استافیلوکوکوس اوریوس 25923 ،ATCC سالمونلا انتریکا 19430 ATCC و اشریشیاکلی 8739 ATCC تعیین شد.

    یافته ها

      یکی از فاژها علیه 50% از باکتری های سودوموناس آیروژینوزا اثر لیتیک داشت. هر دو فاژ دارای میزان جذب بالا، دوره ی نهفته کوتاه مدت و اندازه ی انفجاری بالایی بودند. فاژهای جدا شده متعلق به خانواده سیستوویریده بوده و بیشترین پایداری فاژها (PPaMa3/19 و PPaMa4/19) در 7=pH و دمای 4 درجه سلسیوس مشاهده شد. حلال های آلی و شوینده های یونی مورد استفاده در این مطالعه باعث افت تیتر هر دو فاژ شدند. بیشترین فعالیت ضدفاژی متعلق به اتانول و استون بود. فاژ PPaMa4/19 بر خلاف PPaMa3/19 علیه باکتری های اشریشیاکلی (40%) و استافیلوکوکوس آریوس (20%) نیز دارای فعالیت کشندگی بود.

    نتیجه گیری

      فاژ PPaMa4/19 جدا شده پتانسیل ضدباکتریایی بالایی علیه جدایه های سودوموناس آیروژینوژا، استافیلوکوکوس آریوس و اشریشیاکلی داشت که در صورت انجام آنالیزهای کامل تر می تواند در موارد درمانی استفاده شود. برای استفاده درمانی از اثرات ضدباکتریایی این باکتریوفاژ توجه به خصوصیات زیستی و پایداری آن نیز ضروری است.

    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، باکتریوفاژ، ماندگاری فاژ، سیستوویریده
  • صبا دادپور، سید رضا حسینی دوست* صفحات 324-335
    زمینه و اهداف

      اکثر عفونت های باکتریایی در حال حاضر با استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف قابل درمان هستند. با این حال، جهان با چالشی به نام مقاومت آنتی بیوتیکی مواجه شده است که می تواند تاثیرات مفید آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. یک استراتژی ارزشمند برای جلوگیری از این پدیده نامطلوب، افزایش اثرات ضد باکتریایی آنتی بیوتیک ها با استفاده از مواد مختلف به عنوان تقویت کننده آنتی بیوتیک می باشد. هدف از این تحقیق بررسی اثرات هم افزایی نانوذرات طلا (با غلظت 200-100 میکروگرم بر میلی لیتر، اندازه 16 نانومتر و میانگین پتانسیل زتا 54/4- میلی ولت) و آنتی بیوتیک های مختلف علیه برخی کوکسی های گرم مثبت می باشد.    

    مواد و روش کار

      روش استاندارد انتشار در آگار و حداقل غلظت بازدارندگی به منظور بررسی خواص ضد میکروبی غلظت های مختلف نانوذرات طلا مخلوط شده با آنتی بیوتیک های جنتامایسین، اریترومایسین، کلیندامایسین، باسیتراسین و پلی میکسین بی در برابر سویه های استاندارد استافیلوکوکوس اوریوس، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، انتروکوکوس فاسیوم و انتروکوکوس فکالیس استفاده گردید.

    یافته ها

      نتایج این تحقیق نشان داد که نسبت مخلوط 25٪ نانوذرات طلا 75٪ جنتامایسین در مقایسه با آنتی بیوتیک های خالص منجر به ایجاد ناحیه عدم رشد بزرگتری علیه استافیلوکوکوس اوریوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و انتروکوکوس فکالیس می شود. علاوه بر این، این افزایش در برابر انتروکوکوس فکالیس هنگام اعمال نسبت های 25:75، 50:50 و 75:25 از نانوذرات طلا با کلیندامایسین مشاهده شد. به طور مشابه، افزایش قطر هاله عدم رشد برای استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس هنگام استفاده از 25 میکرولیتر نانوذرات طلا با 75 میکرولیتر باسیتراسین مشاهده شد. همچنین با استفاده از نانوذرات طلا و پلی میکسین با نسبت 50:50، یک اثر ضد باکتریایی هم افزایی در برابر استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

      به طور کلی می توان فعالیت ضد باکتریایی آنتی بیوتیک ها را به وسیله مخلوط کردن با غلظت مناسبی از نانوذرات طلا افزایش داد.

    کلیدواژگان: نانوذرات طلا، مقاومت آنتی بیوتیکی، اثرات ضد باکتریایی، کوکسی های گرم مثبت
  • میثم داستانی، جلال مردانه*، جلیل مشاری صفحات 336-339
    زمینه و اهداف

      بررسی روند انتشار مقالات در حوزه های علمی گوناگون، دیدگاه مناسبی از تلاش های محققان در حوزه های دانشی به ویژه در علوم زیستی ارایه می نماید. بر همین اساس، پژوهش حاضر انتشارات علمی بروسلوز پژوهشگران ایرانی را با استفاده از روش های علم سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است.

    مواد و روش کار

      این مطالعه از نوع کاربردی است که با استفاده از روش علم سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. تمامی انتشارات علمی بروسلوز ایران تا سال 2020 از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها نرم افزارهای اکسل، VOSviewer و Gephi بکارگرفته شد.

    یافته ها

      در مجموع 816 مورد انتشارات علمی بروسلوز پژوهشگران ایران از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج گردید. بیشترین انتشارات از نوع اورجینال ارتیکل ها و در سابجکت مدیسین بوده است. کرامتی و میرنژاد با مرکزیت درجه 16 دارای بالاترین مرکزیت درجه در بین سایر نویسندگان انتشارات علمی بیماری بروسلوز ایران هستند. میرنژاد با مرکزیت نزدیکی 0/43 و مرکزیت بینابینی 1153/61 دارای بالاترین مرکزیت نزدیکی و بینابینی هستند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران با مرکزیت درجه 18 و مرکزیت نزدیکی 0/61 بالاترین میزان مرکزیت درجه و نزدیکی را در بین سایر موسسات ایرانی در انتشارات علمی بروسلوز را دارد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی همدان با مرکزیت بینابینی 214/72 بالاترین میزان مرکزیت بینابینی را دارد. ایالات متحده با 22 سند، انگلیس با 9 سند و آلمان با 7 سند بیشترین همکاری علمی را در انتشارات علمی ایران داشتند. سه خوشه موضوعی اصلی این حوزه نیز موضوعات شیوع، تشخیص و درمان بدست آمده است.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه ساختار موضوعی و محتوایی و همکاری های علمی نویسندگان در انتشارات و تولیدات علمی بیماری بروسلوز پژوهشگران ایرانی را نشان داد. بر همین اساس نویسندگان و پژوهشگران می توانند با ایجاد شبکه همکاری های علمی در منطقه و جهان، در جهت تولید دانش جدید و حل مشکلات و ارایه راه حل های مناسب همکاری نمایند.

    کلیدواژگان: بروسلوز، تحلیل شبکه های اجتماعی، علم سنجی، ایران
  • سپیده نجفی، مریم مردانی*، محمد معتمدی فر، محمدعلی ناظری نیا، مهتاب حدادی صفحات 350-356
    زمینه و اهداف

      اسکلروز سیستمیک یک اختلال خودایمنی با تظاهرات دهان و صورت از جمله پوسیدگی دندان است. لاکتوباسیل ها می توانند تشکیل بیوفیلم و رشد پاتوژن های پوسیدگی زا مانند استرپتوکوکوس موتانس را مهار کنند. هدف ما ارزیابی سطوح بزاق استافیلوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل به عنوان شاخص های ایجاد پوسیدگی دندان در بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک بود.

    مواد و روش کار

      در این مطالعه مقطعی، 80 بیمار مبتلا به اسکلروز سیستمیک در 2 گروه آنتی بادی آنتی سانترومر (ACA) مثبت (42 نفر) و ACA منفی (38 نفر) قرار گرفتند. علاوه بر این، 80 فرد سالم همسان با سن و جنس به عنوان شاهد وارد مطالعه شدند. بزاق تحریک نشده در لوله های استریل جمع آوری شد. آگار خون و آگار آب گوجه فرنگی برای کشت استرپتوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل استفاده شد. تعداد واحدهای تشکیل دهنده کلنی در میلی لیتر (CFU/mL) محاسبه و بین گروه ها مقایسه شد.

    یافته ها

      استرپتوکوکوس موتانس در بیماران (متوسط = 1/6 × 107CFU/mL؛ محدوده بین چارکی 1/1-3/1 × 107 CFU/mL) ؛ به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل بود (متوسط = 5/1×106 CFU/mL) (آزمون مان-ویتنی یو تست،0/0001<P). با این حال، سطح متوسط لاکتوباسیل ها بین این گروه ها مشابه بود (3/4×106 در مقابل 2/2×106CFU/mL؛ 0/095=P). غلظت متوسط استرپتوکوکوس موتانس (1/3×107 در مقابل 2/4×107CFU/mL؛ 0/342=P)  و لاکتوباسیل ها (4/1×106 CFU/mL در مقابل 3/1×106CFU/mL؛ 0/515=P) در ACA- بیماران مثبت و ACA منفی تفاوت معنی داری نداشتند. ضرایب همبستگی معنی داری بین سطوح استرپتوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل در گروه های مورد مطالعه وجود نداشت (0/05>P).

    نتیجه گیری

    یافته های ما نشان می دهد که سطوح بالاتر استرپتوکوکوس موتانس بزاقی در بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک ممکن است احتمال پوسیدگی دندان را در طول زمان افزایش دهد. با این حال، تحت تاثیر وضعیت ACA قرار نگرفت.

    کلیدواژگان: لاکتوباسیل ها، بزاق، استرپتوکوکوس موتانس، اسکلروز سیستمیک
  • بهاره سیفی، هادی حسین پور، سارا کوتی، فرید عزیزی جلیلیان* صفحات 357-362
    زمینه و اهداف

      امروزه یکی از مشکلات سیستم های بهداشتی وجود سوسری ها در بیمارستان ها به عنوان حشراتی است که آزادانه در داخل و خارج از بیمارستان حرکت می کنند و به باکتری های بیماری زا آلوده می شوند. هدف از این مطالعه شناسایی ژن های مقاومت به کارباپنم در باکتری اشرشیا کلی جدا شده از سوسری آلمانی(Blatella germanica) به روش دات بلات در بیمارستان های همدان در غرب ایران بود.

    مواد و روش کار

      تعداد 109 سوسری آلمانی از فروردین تا شهریور 1397 از بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مختلف استان همدان که در غرب ایران واقع است، جمع آوری شد. شناسایی سوسری های آلمانی به کمک کلید های تشخیص قابل اعتماد توسط کارشناس حشره شناسی، انسکتاریوم دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران انجام شد. تست حساسیت ضد میکروبی توسط روش دیسک دیفیوژن انجام شد. از روش دات بلات برای شناسایی ژن های مقاومت در اشریشیا کلی جدا شده از سوسری آلمانی استفاده شد.

    یافته ها

      از 109 نمونه سوسری آلمانی جمع آوری شده از بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مختلف شهر همدان، 31 نمونه (28/44 درصد) از نظر اشریشیا کلی مثبت بودند. بیشترین فراوانی مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر آمپی سیلین (100%) و کمترین مقاومت به ایمی پنم در دو جدایه (6/45%) مشاهده شد. فراوانی ژن ها در جدایه های اشریشیا کلی در سوسری آلمانی به شرح زیر بود: ژن blaNDM (چهار ایزوله، 3/66 درصد)،bla OXA-48(یک ایزوله: 0/92%) و سایر ژن های مورد مطالعه در هیچ یک از سویه ها مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    سوسری ها عامل مهمی برای انتقال انتروباکترال ها و همچنین سویه های مقاوم به چند دارو (MDR) هستند. بنابراین، اقدامات پیشگیرانه و کنترل موثر برای کاهش بیماری های منتقله از طریق ناقل مورد نیاز است.

    کلیدواژگان: مقاومت دارویی ضد میکروبی، Blatella germanica، سنجش دات بلات، اشریشیا کلی، سوسری آلمانی
  • ضحی مهدی جبیر* صفحات 363-367
    زمینه و اهداف

      عفونت های همزمان شناسایی نشده در بیماران کووید-19 ممکن است عواقب بالینی جدی از جمله افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر داشته باشد. مطالعه حاضر روی 455 بیمار مبتلا به بیماری همه گیر کرونای جدید که از فوریه 2021 تا مارس 2021 به مدت یک ماه در سالن های قرنطینه در دیوانیه عراق بستری شده بودند، انجام شد. هدف از این مطالعه بررسی عفونت های باکتریایی ثانویه مرتبط با این بیماری بود. ویروس و تاثیر استفاده از برخی آنتی بیوتیک های رایج مانند آزیترومایسین، بتالاکتام، سیپروفلوکساسین و سفتریاکسون.

    مواد و روش کار

      نمونه های خلط از تمامی بیمارانی که هفت روز پس از تایید آلودگی به ویروس، تستCOVID-19 (Real-Time PCR) مثبت داشتند، جمع آوری شد. نمونه ها روی گروهی از محیط های کشت رگه گذاری شدند، سپس به کشت های خالص منتقل شدند و تشخیص داده شدند و حساسیت آن ها به آنتی بیوتیک ها با استفاده از تکنیک سیستم فشرده Vitek-2 تعیین شد.

    یافته ها

      بر اساس یافته ها، دو سویه مقاوم به متی سیلین و استافیلوکوکوس اوریوس حساس با درصد 85 درصد شایع ترین گونه جداشده و پس از آن سودوموناس آیروژینوزا با 78 درصد، علاوه بر استرپتوکوکوس نومونیا 60 درصد، اسینتوباکتر بومانی 64 درصد و لژیونلا نوموفیلا 60 درصد بودند.. همچنین قارچ های زیادی مشاهده شد. اکثر سویه های جداشده به آنتی بیوتیک های مورد استفاده در این مطالعه مقاوم بودند.

    نتیجه گیری

      این مطالعه به این نتیجه رسید که این آنتی بیوتیک ها هیچ نقشی در درمان عفونت ندارند. با این حال، ممکن است به ظهور گونه های MDR جدید مقاوم به چند دارو کمک کند، که منجر به افزایش نرخ مرگ و میر می شود. همچنین مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها ممکن است منجر به افزایش مرگ و میر شود.

    کلیدواژگان: آزیترومایسین، سیپروفلوکساسین، کووید-19، عفونت همزمان، استافیلوکوکوس اورئوس، سیستم فشرده ویتک 2
|
  • Nasir Arefinia, Zohreh-Al-Sadat Ghoreshi, Amir Hossein Alipour, Hamid Reza Molaei, Mohammad Samie, Jamal Sarvari* Pages 271-281

    Coronavirus disease 2019, caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2, has recently become the number one problem affecting global health. Coronavirus disease 2019 is principally recognized by its respiratory manifestations; however, recent studies have shown an increasing number of patients with gastrointestinal complaints like diarrhea, nausea, vomiting, and abdominal discomfort. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 infects the gastrointestinal tract via the angiotensin-converting enzyme II receptor, expressed on the ileum and colon enterocytes. Usually, gastrointestinal symptoms manifest later than respiratory symptoms. Concern for fecal-oral transmission has been raised following the detection of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 RNA in fecal samples for prolonged periods, even after respiratory clearance. In this review, we summarize the effects of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 on the gastrointestinal system.

    Keywords: COVID-19, fecal-oral transmission, gastrointestinal system, liver, SARS-CoV-2
  • Mohammad Mahdi Majzobi, Pejman Karami, Amir Khodavirdipour, Mohammad Yousef Alikhani* Pages 282-287
    Background and Objective

     As the most important human food source, milk and dairy products may lead to infectious diseases due to non-compliance with health standards. Brucellosis is one of the critical zoonotic diseases that affect the human population. Humans are usually infected by Brucella spp. via contaminated milk and dairy products and direct contact with infected animals.

    Methods

     This study was conducted to determine the Brucella spp. contamination rate of milk and dairy products in the rural and urban areas in the city of Hamadan, west of Iran, in 2018-2019. In this descriptive-analytical study, 291 samples of nonboiling milk (227), fresh cheese (43), and cream (21) were collected from dairy products suppliers in the urban (No=103), rural areas (No=162), and industrial regions (No=26). We collected 72 samples from sheep and goats and 219 specimens from cattle. Samples were randomly selected from the target centers.

    Results

    The overall contamination rate of collected samples with Brucella spp. found to be 4.1%. The milk and dairy products contamination in urban areas was 0.9%, rural 6.6%, and industrial regions 0%. Furthermore, the contamination rate varied from 9.7% to 2.5% for small ruminants and large ruminants, respectively, which was significant (P=0.01).

    Conclusion

    Given the importance of dairy consumption in the human diet and higher contamination of milk and dairy products taken from cattle, sheep, and goats with Brucella species, it is recommended that control and prevention programs in sheep and goats must be taken more seriously.

    Keywords: Brucella, Contamination, Dairy products, Hamadan
  • Mostafa Javanian, Farzin Sadeghi, Kazem Aghajanipour, Ali Hasanzadeh, Mohammad Chehrazi, Yousef Yahyapour* Pages 288-295
    Background and Objective

     Hepatitis A virus (HAV) and hepatitis E virus (HEV) are both transmitted by the fecal-oral route and are known as leading causes of acute viral hepatitis in the world, especially in developing countries. There is a lack of updated data on HAV and HEV seroprevalence in the north of Iran. This study aimed to determine the seroprevalence of HAV and HEV among blood donors in Babol, Iran.

    Methods

     A cross-sectional study was performed in 2018 on 491 blood donors referred to the Babol Blood Transfusion Center. The serum samples were tested for anti-HAV and anti-HEV IgG using the enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA).

    Results

    The mean age of blood donors was 40.92 ± 9.86 years. An anti-HAV antibody was found in 385 (78.4%), and an anti-HEV antibody was detected in 8 (1.6%) blood donors. The seroprevalence of HAV was a significant correlation to age, marital and educational status (P<0.001). But there was no significant correlation between anti-HEV and all of our study's information factors (P>0.05).

    Conclusion

     This study showed that the incidence of HAV in the age group of <33 years is low, and the incidence of HEV has not changed compared to the past and HEV was lower than in other regions in Iran, and it needs more investigation in the north of Iran to obtain detailed information in anti-HEV seroprevalence.

    Keywords: Blood donor, HAV, HEV, Northern Iran
  • Fatma Hammami*, Makram Koubaa, Khaoula Rekik, Wiem Feki, Moncef Sallemi, Fatma Smaoui, Ilhem Charfeddine, Mounir Ben Jemaa Pages 296-304
    Background and Objective

     Malignant otitis externa is a rare but potentially fatal infection. It tends to affect the elderly as well as patients with diabetes and immunocompromised status. We aimed to identify the epidemiological, clinical, therapeutic, and evolutionary features of malignant otitis externa.

    Methods

     We conducted a retrospective study including patients hospitalized in the infectious diseases department in Sfax (South of Tunisia) for malignant otitis externa between 1994 and 2020. Non-documented cases were excluded from the study at enrolment.

    Results

    We encountered 82 patients, among whom 45 were male (54.9%). The mean age was 62 ±14 years. Seventy-four patients had diabetes mellitus (90.2%). The most common clinical symptoms were otalgia (86.5%) and otorrhea (69.5%). Pseudomonas aeruginosa was the most common organism (56%). The first-line antimicrobial used on admission was a combination of ciprofloxacin (65.8%) and ceftazidime (51.2%). The median duration of treatment was 6 weeks [4-32 weeks]. The disease evolution was favorable in 67 cases (81.8%). According to the length of hospital stay, patients hospitalized for ≥ 21 days consulted after significantly longer duration of complaints (49 days vs. 36 days; P=0.01) and had significantly more frequent complications (35.3% vs. 10.4%; P<0.001), while the recovery was significantly more frequent in patients hospitalized less than 21 days (89.6% vs. 70.6%; P=0.02).

    Conclusion

     Despite advancements in treatment and the variability of imaging modalities, malignant otitis externa remains a fatal disease. The diagnostic delay may worsen the disease outcome, requiring a longer duration of treatment and referral to surgery.

    Keywords: Computed tomography scan, Magnetic resonance imaging, Malignant otitis externa, Prognosis, Pseudomonas aeruginosa
  • Sara Moghadam, Soheila Moradi Bidhendi*, Pejvak Khaki Pages 305-311
    Background and Objective

     Salmonellosis is an important infectious zoonotic disease that makes it even more significant to identify and control the causative strains. Molecular methods, especially polymerase chain reaction (PCR), for virulence genes can help to quickly and accurately identify Salmonella strains. Accordingly, the purpose of this study was molecular identification based on sivH, hilA and sefA genes and serotyping of Salmonella strains isolated from livestock in Alborz province, Iran.

    Methods

     The present study was conducted on 30 Salmonella strains isolated from livestock in Alborz province. Salmonella strains were isolated using morphological identification and differential and selective culture media. DNA was then extracted by boiling, and PCR was performed to detect the virulence genes of hilA, sivH, and sefA. The sensitivity and specificity of the primers used were determined using PCR.

    Results

    The PCR findings showed that 27 (90%) isolates had the hilA gene, 10 (33.3%) isolates had the sefA gene, and 24 (80%) isolates had the sivH gene. Moreover, the highest frequency among serotypes was related to Salmonella typhimurium (10%). The sensitivity of ST11-ST15, hilA, sefA, and sivH primers were estimated at 0.0001, 1, 0.1, and 0.001 ng/mol, respectively. The specificity of primers for Salmonella strains was also confirmed.

    Conclusion

     Identifying livestock with salmonellosis and isolating pathogenic strains from other livestock are of the most important methods capable of reducing the prevalence of foodborne infection in consumers. This can be achieved by the PCR technique for virulence genes, especially hilA, which is more prevalent among Salmonella strains.

    Keywords: Molecular identification, Salmonella, Serotyping, Virulence genes
  • Raheleh Majdani*, Roya Hatefirad Pages 312-323
    Background and Objective

     This study was carried out to isolate lytic bacteriophages against Pseudomonas aeruginosa and analyze their biological characteristics and antibacterial effects on other clinical isolates of bacteria.

    Methods

     Isolating two lytic bacteriophages against two strains of P. aeruginosa was carried out using the double-layer agar method. After investigating the antibacterial potential of the phages, the morphology of both phages was studied. The absorption rate and one-step growth curve of each phage were also determined. The survival rate of isolated phages was evaluated against different physical conditions, chemicals, and organic solvents. Then, the antibacterial potential of phages against clinical multidrug-resistant isolates of P. aeruginosa, Staphylococcus aureus, Escherichia coli, and Klebsiella pneuminiae, as well as standard strains of P. aeruginosa ATCC 27853, P. aeruginosa ATCC 9027, K. pneumonia ATCC 1290, S. aureus ATCC 25923, and Salmonella enterica ATCC 19430 and E. coli ATCC 8739, was determined.

    Results

    One of the phages showed antibacterial effects on 50% of P. aeruginosa. Both phages had a high absorption rate, short latent period, and high burst size. Isolated bacteriophages belonged to the Cystoviridae family, and the highest stability of phages (PPaMa3/19 and PPaMa4/19) was observed at pH= 7 and a temperature of 4°C. The organic solvents and ionic detergents used in this study decreased the titers of both phages. Also, the highest anti-phage activity belonged to ethanol and acetone. PPaMa4/19 phage, unlike PPaMa3/19, was also lethal against E. coli (40%) and S. aureus (20%) bacteria.

    Conclusion

     Phage PPaMa4/19 had high antibacterial potential against P. aeruginosa, S. aureus, and E. coli bacteria. What's more, it can be used for therapeutic purposes after more analysis. It is essential to consider the biological characteristics of phage stability and its resistance to infection treatment.

    Keywords: Antibiotic resistance, Bacteriophage, Cystoviridae, Phage stability
  • Saba Dadpour, Reza Hosseini Doust* Pages 324-335
    Background and Objective

     The majority of bacterial infections are now treatable using different classes of antibiotics. However, the world has faced a challenge called antimicrobial resistance that will diminish most antibiotics' beneficial impacts. A valuable strategy to prevent this adverse phenomenon is to increase the antibacterial effects of antibiotics using various materials as antibiotic enhancers. The aim of this project was to investigate the synergistic effects of gold nanoparticles (with a concentration of 100-200 µg/mL, a size of 16 nm, and an average zeta potential of -54.4 mV) and different antibiotics against some gram-positive cocci.

    Methods

     Standard Kirby-Bauer methods were used to test the antimicrobial properties of different concentrations of gold nanoparticles mixed with MIC levels of gentamycin, erythromycin, clindamycin, bacitracin, and polymyxin B against ATTC strains of S. aureus, S. saprophyticus, S. epidermidis, E. faecium, and E. faecalis.

    Results

    It was indicated that the 25:75 ratio of AuNPs with gentamicin led to a larger zone of inhibition against S. aureus, S. epidermidis, and E. faecalis compared with pure antibiotics. Moreover, this increase was found against E. faecalis when applying 25:75, 50:50, and 75:25 ratios of AuNPs with clindamycin. Similarly, an increase in the diameter of the zone of inhibition against S. epidermidis was observed when using 25 μL AuNPs with 75 μL bacitracin. Additionally, a synergistic antibacterial effect against S. saprophyticus was found when using AuNPs and polymyxin B with a ratio of 50:50.

    Conclusion

     It was concluded that suitable concentrations of gold nanoparticles could enhance the antibacterial activities of antibiotics.

    Keywords: Antibacterial effects, Antibiotic resistance, Gold nanoparticles, Gram-positive cocci
  • Meisam Dastani, Jalal Mardaneh*, Jalil Moshari Pages 336-339
    Background and Objective

     The evaluation of the publishing trend of articles in various scientific fields provides an insight into the efforts of researchers in the field of knowledge. Accordingly, the present study has evaluated and analyzed the scientific publications on brucellosis conducted by Iranian researchers using scientometrics methods and analysis of social networks.

    Methods

     The present study is practical research that has been performed using the scientometric method and analysis of social networks. All Iranian scientific publications on brucellosis published until 2020 were extracted from the Scopus citation database. Excel, VOSviewer, and Gephi software were applied to analyze the data.

    Results

    A total of 816 scientific publications on brucellosis conducted by Iranian researchers were extracted from the Scopus citation database. Keramat F. and Mirnejad R. have the highest degree centrality of 16 among other authors of Iranian scientific publications on brucellosis. Mirnejad has the highest closeness centrality and betweenness centrality, equal to 0.43 and 1153.61, respectively. The United States with 22 documents, the United Kingdom with 9 documents, and Germany with 7 documents had the most scientific collaborations in Iranian scientific publications. The prevalence, diagnosis, and treatment are three main topic clusters in this field.

    Conclusion

     The present study results revealed the topical and content structure and scientific collaborations of the authors in Iranian publications and scientific productions on brucellosis. Accordingly, authors and researchers can develop a network of scientific collaborations in the region and the world to collaborate in producing new knowledge, solve problems, and provide appropriate solutions.

    Keywords: Brucellosis, Iran, Scientometrics, Social Network Analysis
  • Sepideh Najafi, Maryam Mardani*, Mohammad Motamedifar, Mohammad Ali Nazarinia, Mahtab Hadadi Pages 350-356
    Background and Objective

     Systemic sclerosis is an autoimmune disorder with orofacial manifestations, including tooth decay. Lactobacilli can inhibit biofilm formation and growth of cariogenic pathogens, such as Streptococcus mutans. We aimed to assess the salivary levels of S. mutans and Lactobacilli as indicators of dental caries development in patients with systemic sclerosis.

    Methods

     In this cross-sectional study, 80 patients with systemic sclerosis were assigned into 2 groups, anti-centromere antibody (ACA) positive (n=42) and ACA-negative (n=38). Besides, 80 age- and gender-matched healthy individuals were enrolled as control. Unstimulated saliva was collected in sterile tubes. Blood agar and tomato juice agar were used to cultivate S. mutans and Lactobacilli. The number of colony-forming units per milliliter (CFU/mL) was calculated and compared between the groups.

    Results

     S. mutans in patients (median=1.6×107 CFU/mL; interquartile range (IQR): 1.1–3.1 ×107 CFU/mL) was significantly higher than control group (median=5.1×106 CFU/mL; IQR: 5.1–7.9 ×106 CFU/mL) (P<0.0001, Mann-Whitney U-test); however, the median Lactobacilli levels was similar between these groups (3.4×106 vs. 2.2×106 CFU/mL; P=0.095). The median concentrations of S. mutans (1.3×107 vs. 2.4×107 CFU/mL; P=0.342) and Lactobacilli (4.1×106 CFU/mL vs. 3.1×106 CFU/mL; P=0.515) in the ACA-positive and ACA-negative patients had no significant differences. There were no significant correlation coefficients between S. mutans and Lactobacilli levels in the study groups (P>0.05).

    Conclusion

     Our findings suggest the higher levels of salivary S. mutans in patients with systemic sclerosis might increase the likelihood of dental caries over time; however, it was not affected by the ACA status.

    Keywords: Lactobacilli, Saliva, Streptococcus mutans, Systemic sclerosis
  • Bahareh Seyfi, Hadi Hossainpour, Sara Kooti, Farid Azizi Jalilian* Pages 357-362
    Background and Objective

     Today, one of the problems of health systems is the presence of cockroaches in hospitals as insects that move freely in and out of the hospitals and are infected with pathogenic bacteria. The aim of this study was to identify carbapenem resistance genes in Escherichia coli isolated from Blattella germanica by dot blot assay in Hamadan hospitals in the west of Iran.

    Methods

     A total of 109 B. germanica from April to September 2018 were collected from ICUs of different hospitals in the Hamadan province, located in western Iran. The B. germanica were identified using reliable taxonomic keys by an expert in the Department of Entomology, insectarium Hamadan University of Medical Sciences, Iran. The antimicrobial susceptibility test was determined by disk diffusion. The dot blot assay was used to identify resistance genes in E. coli isolated from B. germanica.

    Results

    Out of 109 B. germanica samples collected from ICUs of different hospitals in Hamadan, 31 samples (28.44%) were positive for E. coli. The highest frequency of antibiotic resistance against ampicillin (100%) and the lowest resistance to imipenem was observed in two isolates (6.45%). The frequency of genes among E. coli isolates in B. germanica was as follows: bla NDM (4 isolates: 3.66%), bla OXA-48 (one isolate: 0.92%), and other studied genes were not observed in any of the strains.

    Conclusion

     Cockroaches are an important factor in transmitting Enterobacterales and multidrug-resistant (MDR) strains. Therefore, effective preventive and control measures are needed to reduce vector-borne diseases.

    Keywords: Antimicrobial drug resistance, Blatella germanica, Dot blot assay, Escherichia coli, German cockroaches
  • Dhuha Mahdi Jabir* Pages 363-367
    Background and Objective

     Undetected coinfections in COVID-19 patients may have serious clinical consequences, including increased hospitalization and mortality. The current study was conducted on 455 patients diagnosed with the new epidemic coronavirus disease who were admitted to quarantine halls in Diwaniyah in Iraq for one month, from February 2021 to March 2021. The aim of the study was to investigate secondary bacterial infections associated with the virus and the effect of using some commonly used antibiotics such as azithromycin, Beta-lactam, ciprofloxacin, and ceftriaxone.

    Methods

     Sputum samples were collected from all patients who tested positive for COVID-19 (Real-Time PCR) seven days after confirming the infection with the virus. The samples were streaked on a group of culture media, then transferred to pure cultures and diagnosed, and their sensitivity to antibiotics was determined using the Vitek -2 compact system technique.

    Results

     According to the findings, the two strains of methicillin-resistant and Staphylococcus aureus sensitive were the most common isolated species with a percentage of 85%, followed by Pseudomonas aeruginosa 78%, in addition to Streptococcus pneumonia 60%, Acinetobacter baumannii 64%, and Legionella pneumophila 60%. Also, many fungi were observed. Most isolated strains were resistant to antibiotics used in the study.

    Conclusion

     The study concluded that these antibiotics have no role in treating the infection. Still, it may contribute to the emergence of new, multi-drug resistant MDR species, resulting in increased mortality rates. Also, excessive use of antibiotics may lead to increased mortality.

    Keywords: Azithromycin, Ciprofloxacin, COVID-19, Coinfection, Staphylococcus aureus, Vitek 2 compact system