فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 49 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/19
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی رنجبر*، محمدحسن زمانی صفحات 7-26

    هدایت و اضلال الهی دارای دو نوع ابتدایی و جزایی است؛ هیچ یک از این دو نوع منافاتی با اختیار انسان ندارد؛ چراکه یا قابل استناد به خداوند نیست و یا اگر هست، اختیار انسان را سلب نمی کند. اما هدایت ابتدایی که به معنای نشان دادن راه کمال و سعادت به انسان است و هدایت جزایی که نتیجه بهره گرفتن اختیاری انسان از اسباب هدایت ابتدایی خداوند است و نیز اضلال جزایی که نتیجه سوءاختیار خود انسان است، با وجود قابل استناد بودن این سه قسم، به خداوند اما منافاتی با اختیار انسان ندارد، اما اضلال ابتدایی قابل استناد به خداوند نیست. بحث هدایت و اضلال الهی از آن جهت دارای اهمیت است که شبهه معروف جبر در هدایت و ضلالت را پاسخی درخور می دهد؛ چرا که ظاهر اضلال و هدایت الهی این است که انسان اختیاری در گمراه شدن نداشته و خداوند افراد را وادار به راه درست یا نادرست می نماید. این پژوهش ثابت می کند که هدایت و ضلالت انسان به اختیار خود اوست.

    کلیدواژگان: تفسیر کلامی، آیات هدایت و اضلال، جبر و اختیار، اضلال ابتدایی، اضلال جزایی
  • حسین شفیعی دارابی* صفحات 27-52

    پیوند مضمون آیه «و لقد همت به و هم بها لولا ان رای برهان ربه...» با عصمت حضرت یوسف× موجب افزایش توجه مفسران فریقین به مضمون آن شده است. مقاله حاضر که به شیوه توصیفی تحلیلی نگارش یافته به دنبال شناسایی رویکرد مفسران تفاسیر: المنار، المیزان و تسنیم در مورد متعلق اراده یوسف× و زلیخا است. نتیجه برآمده از مباحث مقاله چنین است: این سه مفسر، در حالی که در نفی دیدگاه منکران عصمت حضرت یوسف× و نقد مستندهای روایی آنان، اتفاق نظر دارند اما در تعیین متعلق اراده این پیامبر الهی و زلیخا، دچار اختلاف هستند؛ به گونه ای که مولف تفسیر المنار، بر تعدد متعلق آن دو تاکید دارد؛ در حالی که مولفان دو تفسیر دیگر، بر وحدت متعلق اراده آنها؛ یعنی اراده سوء پافشاری می نمایند؛ با این تفاوت که زلیخا، در جهت تحقق آن نیز کوشا بوده اما سرانجام ناکام ماند ولی حضرت یوسف× به جهت برخورداری از برهان رب، نه تنها برای عملیاتی کردن آن، کوششی ننمود، بلکه از قصد به آن نیز دور بوده است.

    کلیدواژگان: آیه 24 یوسف، «همت»، «هم»، وحدت متعلق، تعدد متعلق، برهان رب
  • فروغ پارسا*، نرجس توکلی محمدی صفحات 53-70

    فراز «لا اکراه فی الدین» توسط مفسران در ادوار مختلف به گونه های متفاوت تفسیر شده است. گروهی جواز آزادی عقیده را از آیه برداشت نموده و گروه دیگر آن را در تعارض با آیات قتال و ارتداد دانسته اند. تمایز و گوناگونی فهم و دریافت مفسران از آیات قرآن از سویی مربوط به پیش فرض های ذهنی مفسر و از سویی دیگر با عوامل تاریخی و فضای فکری و فلسفی هر دوران ارتباط دارد، چنانکه در دوران معاصر به دلیل غلبه الگوواره فلسفی مدرن، آزادی انسان در پذیرش دین و عقیده به مثابه یکی از حقوق مسلم بشری فرض شده است. این جستار تلاش کرده در چارچوب نظریهانسجام و پیوستگی قرآن به بازخوانی تفسیر فراز قرآنی فوق بپردازد. بر پایه نظریه انسجام، تفسیر آیات باید با توجه به روح کلی قرآن و در ارتباط با همه عناصر و مفاهیم اصلی متن قرآن مجید صورت گیرد. این مطالعه نشان داده است که آموزه «لا اکراه فی الدین» حق آزادی عقیده و آزادی انتخاب دین برای افراد بشری را  به رسمیت شناخته و احکام مربوط به قتال و جهاد در چارچوب نظریه انسجام قرآن نباید معارض و ناسخ  این آموزه قرآنی تلقی گردد و به گفته برخی از مفسران مربوط به شرایط خاص تاریخی اجتماعی است.

    کلیدواژگان: آیه 256 بقره، لا اکراه فی الدین، آزادی عقیده، نظریه انسجام
  • محمد شریفی* صفحات 71-92

    شرایط انسان قبل از نفخ روح و تعلیم اسما و بعد از آن، تفاوت زیادی داشته است؛ این امر موجب عدم سجده شیطان و تمرد از فرمان الهی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با بررسی مقایسه آیات سوره های: علق، بقره و الرحمن و با عنایت به ارتباط بین آیات مذکور به این نتیجه رسید که ارتباط تنگاتنگی میان آیات در سیر تحول انسان از یک انسان عرفی یا همان حیوان ناطق به انسان قرآنی یا همان انسان کامل وجود دارد: خداوند به انسان مخلوق در سوره علق، چیزهایی یاد داده که نمی دانسته است؛ در سوره بقره، این انسان، خلیفه خدا در زمین معرفی شده که تحت تعلیم علم اسماء، مسجود ملایکه می شود؛ آدم مسجود ملایکه با تعلیم اسماء، انسان کامل می شود؛ انسان کاملی که قبل تعلیم، فقط انسان عرفی یا همان حیوان ناطق بود، اما پس از تعلیم به حی متاله و انسان قرآنی تبدیل می شود.

    کلیدواژگان: آیات انسان شناسی، تفسیر کلامی، انسان قرآنی، انسان کامل، خلیفه الله، علم اسماء
  • کامران اویسی* صفحات 93-113

    شبهات مربوط به تفسیر قضای نماز، آزمایش، حرص و بخل در حکومت درباره حضرت سلیمان× در تفسیر آیات 31 تا 35 سوره ص و روایت تفسیری مربوط به آنها، با توجه به مبانی عام و خاص به ترتیب مربوط به تمام پیامبران و مختص سلیمان× مانند: عصمت، نبوت و حکمت به روش گردآوری کتابخانه ای داده ها و شیوه تحلیلی توصیفی پردازش آنها قابل پاسخ است. از سوی دیگر تبارشناسی به معنای منشایابی شبهات و دیرینه شناسی به عنوان بررسی تاریخی یک دانش یا مسئله با نگاه غیر پیوسته نسبت به جریان خطی تاریخ و تاکید بر نگاه اجتماعی و جامعه شناختی، مشخص می سازد که پیجویی منشا این شبهات به سبب ویژگی هایی چون: دنیاطلبی و اصالت دادن به حس و تجربه و انعکاس آن در تمایل به بت پرستی، وجود جریان های انحرافی عقیدتی و نیز انگیزه سیاسی ناشی از درگیری های پس از حضرت سلیمان× به یهود می رسد. علل استمرار شبهات مذکور در روایات تفسیری از لحاظ دیرینه شناختی، وجود یهودیان مخفی در صدر اسلام، تمایل قدرت حاکم پس از پیامبر| به رسمیت بخشیدن به اهل کتاب تازه مسلمان به عنوان منبع شناخت اسلام است.

    کلیدواژگان: سوره ص، حضرت سلیمان، شبهات تفسیری، تبارشناسی، دیرینه شناسی
  • محسن ایزدی*، عباس بخشنده بالی صفحات 115-130

    قلب جزیی از بدن است که با نفس انسان ارتباط جسمانی دارد و ابزاری در خدمت نفس برای ارتباط با عقل مجرد است که این ارتباط در بدن انسان به وسیله مغز صورت می پذیرد. حاصل این ارتباط یا در ادراک و شناخت انسان ظهور و بروز می یابد یا به عنوان محرکی برای انجام فعل توسط نفس است. در صورت نخست یا به واسطه ابزار حسی موجب شناخت می شود و یا بدون واسطه ابزار حسی شناخته می گردد؛ اما محرک بودن عقل نیز به واسطه حکم عقل نظری صورت می پذیرد. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای به بررسی آیه 46 سوره حج: «افلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها» پیرامون تعامل عقل و قلب در فرایند تکامل نفس انسان می پردازد. ازجمله یافته های تحقیق چنین است: اگر این ارتباط با عوامل درونی و بیرونی تقویت گردد، حاکمیت عقل بر قلب بیشتر خواهد شد. این حرکت از عقل فطری که خدای متعال با آفرینش قلب در اختیار انسان قرار داده است، صورت می گیرد و در این صورت، نزاعی میان عقل و قلب متصور نیست و سیر شکوفایی نفس انسان به درستی صورت می پذیرد.

    کلیدواژگان: آیه 46 حج، تعامل عقل و قلب، شکوفایی نفس
  • عبدالحمید رحمانی، حسین ستار* صفحات 131-150

    معروف ترین آثار قدما در زمینه متشابهات کتاب «متشابه القرآن» عبد الجبار و «متشابه القرآن و مختلفه» ابن شهرآشوب مازندرانی است. تعاریف آنان از محکم و متشابه مشترک بوده و بر لزوم پی بردن به مقصود آیات متشابه، به کمک دیگر ادله و رجوع به محکمات استوار است.در مبانی تفسیری عبدالجبار معتزلی، عقل، مقدم بر نقل است، اما در دیدگاه ابن شهرآشوب، عقل و نقل مکمل یکدیگرند. هر دو مفسر، در آیات 22 و 23 قیامت، «نظر» را به معنای انتظار دانسته اند. البته عبدالجبار در آیه 5 طه «استواء» را به معنای استیلاء و اقتدار گرفته اما ابن شهرآشوب با استناد به روایتی از امام صادق× به معنای نسبت یکسان با همه چیز می داند. از این رو عبدالجبار غالبا با محوریت عقل و بی اعتنایی به روایات، اما ابن شهرآشوب، با بهره گیری از گفتمان کلامی اهل بیت^ به تاویل آیات صفات خبری خداوند پرداخته اند.

    کلیدواژگان: آیه 5 طه، آیات 22 و 23 قیامت، محکم و متشابه، قاضی عبدالجبار معتزلی، ابن شهرآشوب مازندرانی
  • نسیم سادات مرتضوی*، فهیمه مروتی صفحات 151-168

    نوشته پیش روی تلاشی است در ارزیابی شاخصه های امامت عیسی× که با روش توصیفی تحلیلی به مساله پرداخته است. در این تحقیق شاخصه جعل الهی از همنشینی واژه های اصطفاء، اجتباء و ملک عظیم از آیات قرآن در مورد امامت ایشان استنباط می شود و مولفه هدایت به امر الهی با تکیه بر آیات قرآن مشهود است؛ زیرا با توجه به آیه 113 صافات که ذریه ابراهیم را به محسن و ظالم تقسیم می کند و انضمام آیه 124 بقره، می توان دریافت که عهد امامت به فرزندان محسن آن حضرت ازجمله عیسی× رسیده است؛ زیرا فرض عدم تعلق این عهد الهی به محسنان به معنای بیهوده بودن آن تقسیم و این تقیید خواهد بود و از دیگر شاخصه ها زمامداری و تدبیر امور جامعه و پرداختن به جزییات امور که با ویژگی صبر و یقین ایشان توام گشته و با اجرای عدالت و منصب داوری عیسی× در زمانه ظهور مسیر برای اثبات مولفه های امامت ایشان هموار می گردد.

    کلیدواژگان: آیه 124 بقره، آیه 113 صافات، امامت عامه، امامت عیسی علیه السلام، جعل الهی، هدایت به امر
  • علی اکبر توحیدیان*، غلامحسین اعرابی صفحات 169-184

    در تمامی مخلوقات عنصر مریی و نامریی وجود دارد. در انسان نیز واقعیت هایی وجود دارد که برخی مریی و اغلب آن نامریی است. رجحان نامریی ها فقط از مقوله کم نیست بلکه کیفی نیز می باشد. این تقسیم بندی، ملهم از آیات 38 و 39 حاقه است: «فلا اقسم بما تبصرون» و «و ما لا تبصرون». عموم مفسران قرآن کریم بر این باورند که مصادیق خارجی این  دو آیه تمام کاینات را شامل می شود که محور اصلی آن انسان است. این تحقیق بنیادی و استنتاجی پس از بررسی آیات قرآن کریم و گزینش 470 واژه قرآنی مرتبط با انسان تدوین شده است و حداقل به چهار هدف می نگرد؛ سازگاری علم و قرآن، توجه انسان به نامریی ها، بسترسازی برای پذیرش حقایق ماورایی و مغیبات، تقویت تفکر توحیدی و معادباوری.
    واژگان کلیدی

    کلیدواژگان: آیات 38 و 39 حاقه، جهان مرئی و نامرئی
  • فرزانه روحانی مشهدی* صفحات 185-210

    پژوهش های متعددی برای بررسی سازگاری یا تعارض قرآن با نظریه تکامل صورت گرفته که به نواقصی در روش دچار هستند و جامعیت آنها را نسبت به آیات مرتبط و همچنین دقت روش آنها را در تحلیل متناسب با بافت قرآن با تردید همراه می سازد. این پژوهش با نگاهی جامع به تمام آیات مرتبط و دسته بندی آن، بر آیات منشا و مراحل خلقت انسان تمرکز دارد. پس از استخراج مراحل خلقت و استنباط ترتیب منطقی این مراحل از آیات، خوانش های موجود از مراحل خلقت انسان با تکیه بر سیاق و بافت آیات قرآنی تحلیل و ارزیابی آن روشن می گردد، عدم تصریح قرآن بر نحوه گذار از مرحله خاکی به مرحله انسانی، عامل پیدایش خوانش های سه گانه است. همچنین عدم توجه محققان به سبک دوگانه قرآن کریم در وصف رویدادهای جهان که گاه از منظر طبیعی خلقی بیانی واقعی دارد و گاه از منظر ملکوتی امری، با بیانی نمادین همراه است، سبب خوانش پیدایش اعجازین نوع انسان شده است. در نهایت تحلیل سیاق سوره سجده که تلفیقی از هر دو منظر است، نشان می دهد تنها خوانش پیدایش نوع تکاملی ممکن است و خوانش پیدایش نوع اعجازین با ترتیب منطقی مذکور در این سیاق سازگار نیست.

    کلیدواژگان: سوره سجده، تفسیر علمی، خلقت انسان، نظریه تکامل، قرآن و علم، معجزه
  • هادی اسلامی* صفحات 211-228

    از دیدگاه قرآن کریم، توحید به عنوان اساسی ترین رکن ایمان دارای شیوناتی است که یکی از مهمترین آن توحید در استعانت است. توحید در استعانت در کنار توحید در عبادت، از مباحث مهم در عرصه قرآن پژوهشی است که آیات مختلفی درباره آن نازل شده و مورد بررسی مفسران قرار گرفته است. در این نوشتار بعد از مفهوم شناسی توحید در استعانت دلایل آن از دیدگاه قرآن و حدیث بررسی شده است و سپس از آنجایی که تحول اخلاقی و تربیتی انسان به عنوان هدف نزول قرآن کریم و بعثت پیامبراکرم| و امامان معصوم^ بوده است، به بیان اثر تربیتی و اخلاقی توحید در استعانت در کنار توحید در عبادت پرداخته است. هدف نوشتار حاضر معرفی توحید در استعانت و آثار تربیتی آن به عنوان یکی از محوری ترین روش‏های تربیتی قرآن است. این نوشتار با رویکرد توصیفی تحلیلی با بررسی تفسیری آیه: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و در نظر گرفتن وجه اشتراک دیدگاه فریقین پیرامون تفسیر آیه به معرفی آثار تربیتی توحید در استعانت پرداخته است.

    کلیدواژگان: آیه 5 سوره فاتحه، تفسیر کلامی، توحید در استعانت
  • سید مهدی سجادی، محمدجواد عنایتی راد*، وحیده فخار نوغانی صفحات 229-249

    آیات احتجاج و استدلال با مدعیان بنوت الوهی و توحید تثلیثی در نگاه منتقدان اسلام با چالشی معرفتی روبرو است، از نظر آنان شورانگیزی ایمان قدیسان به تثلیث چنان گنجینه ای است که کلید فهم آن حتی از دسترس کتاب آسمانی قرآن نیز به دور مانده است. نورمن گیسلر نویسنده کتاب «پاسخ به اسلام، هلال در پرتو صلیب» با استناد به برخی آیات پیرامون نفی بنوت الوهی و توحید تثلیثی، قرآن را متهم به بدفهمی نموده است. برخی مفسران و مترجمان نیز بدون توجه به مقام تخاطب و ظرافت لغوی با وی هم نظر شده اند. یوسف علی و رادول از حلقه مترجمان و فخررازی از حلقه مفسران از این دسته اند. در این مقاله دیدگاه گیسلر نقل و تحلیل شده است و با بررسی لغوی، تفسیری، شواهد قرآنی و نیز بررسی منابع مورد استناد وی به نقد دیدگاه وی پرداخته شده است و نتیجه آن رفع اتهام بدفهمی قرآن کریم نسبت به بنوت الوهی و توحید تثلیثی است.

    کلیدواژگان: آیات احتجاج، نورمن گیسلر، توحید تثلیثی، بنوت الوهی، یوسف علی
|
  • Ali Ranjbar*, Mohammad Hassan Zamani Pages 7-26

    There are two initial and penal types of Divine leading and misleading; Neither of these two types is in conflict with human free will; Because either it may not be related to God or, if it may, it is in such a manner that is in full agreement with human authority. But the primary guidance, which means showing the way to perfection and happiness to man, and the penal guidance, which is the result of man's voluntary use of the means of God's primary guidance, and the penal misleading, which is the result of man's own arbitrary intention and decision, nonetheless, relating these three types to God would not be against human free will. The primary misleading, however, may not be attributed to God. The importance of the issue of divine leading and misleading lies in the fact that by which the well-known doubt of determinism in the field may be answered. Because the appearance of divine misleading and leading is that man has no choice but to go astray and God forces people to the right or wrong path. This research proves that man's guidance and misguidance are at his own free will.

    Keywords: Theological Interpretation, Verses of Leading, Misleading, Determinism, Free will, Initial Misleading, Penal Misleading
  • Seyed Hossein Shafiei Darabi* Pages 27-52

    The connection of the content of the verse "She verily desired him, and he would have desired her if it had not been that he saw the argument of his Lord" to the infallibility of the Prophet Yusuf (as) has increased the attention of the commentators of the two sects to its content. The present article, which is written in a descriptive-analytical manner, seeks to identify the approach of the commentators of the commentaries:            Al-Manar, Al-Mizan and Tasnim on what desired by Yusuf (as) and Zulaikha. By the study it has been concluded that the three commentators, while agreeing in denying the view of the deniers of the infallibility of Prophet Yusuf (as) and criticizing their narrative documents, disagree in determining what desired by this prophet and Zulaikha; in such a way that the author of al-Manar emphasizes on deference in their subject of desire; while the others have emphasized on the unity their subject of desire. That is, they willfully insisted; with the difference that Zulaikha was also diligent in achieving it, but in the end she failed, but the Prophet Yusuf (as), in order to have the proof of the Lord, not only did not try to implement it, but also was far from intending it.

    Keywords: Verse 24 Yusuf, Hammat, Hamma, Unity of the Desired, Plurality pf the Desired, Argument of the Lord
  • Forough Parsa*, Narjes Tavakoli Mohammadi Pages 53-70

    The Quranic sentence "There is no compulsion in religion" has been interpreted differently by commentators in different periods. Some has taken it as the permission for freedom of belief from the verse and some has considered it in conflict with the verses of fighting and apostasy. The distinction and diversity of the commentators' understanding of the verses of the Qur'an is related to the mental presuppositions of the commentator from one hand and from the other hand to the historical factors and the intellectual and philosophical atmosphere of each period; as wiewed today due to the modern philosophy that human freedom in accepting religion has been known to be people`s undeniable right. This article has tried to re-interpret the above Qur'anic sentence in the framework of the theory of coherence and continuity of the Qur'an. Based on the theory of coherence, the interpretation of the verses should be based on the general spirit of the Qur'an and in relation to all the main elements and concepts of the text of the Holy Qur'an. This study has shown that the mentioned sentenc confirms the right to freedom of belief and choice of religion for human beings and the rulings related to fighting and jihad in the framework of the theory of Qur'anic coherence should not be considered contrary to this Qur'anic doctrine. According to some commentators, it is related to special historical-social conditions.

    Keywords: Verse 256 of Al-Baqarah, Complulsion in Religion, Freedom of Belief, Theory of Cohesion
  • Mohammad Sharifi* Pages 71-92

    The human conditions was very different before and after breathing the soul and the teaching the names; This caused the devil not to prostrate and to disobey the divine command. The present study, by descriptive-analytical method and by comparing the verses of Surahs: Al-Alaq, Al-Baqarah and Al-Rahman and considering the relationship between the mentioned verses, came to the conclusion that there is a close relationship between the verses in teaching man to develope from a common man or rational animal to the Qur'anic man or the perfect man. As mentioned Surah Al-Alaq, God has taught man some unknown things; In Surah Al-Baqarah, this man is introduced as the Caliph of God on the earth, who become fallen prostrated by angels under the teaching of the names. The man prstrated by the angels becomes a perfect man by teaching the names; The perfect human being, who before education was only a common man or rational animal, but after education becomes a theologian and a Qur'anic human being.

    Keywords: Anthropological Verses, Theological Interpretation, Quranic Man, Perfect Man, Caliph of God, Knowledge of the Names
  • Kamran Oveysi* Pages 93-113

    Doubts related to the interpretation of offering delayed prayers not said at proper time, trials, greed and miserliness in the government about the Prophet Sulayman (as) in the interpretation of verses 31 to 35 of Surahs Sad and the commentary narrative related to them, with regard to general and particular priciples respectively of all prophets and specially of Suleiman (as) such as: infallibility, prophethood and wisdom can be answered by the method of collecting librarin data and the analytical-descriptive method. On the other hand, genealogy as the origin of doubts and paleontology as the historical study of a knowledge or issue with a discontinuous view of the linear flow of history and emphasis on the social and sociological view, indicate that the pursuit of the origin of these doubts due to characteristics such as strong tendency to earthly world and giving originality to the feeling and experience and its reflection in the tendency to idolatry, the existence of deviant currents of religious beliefs and also the political motivation resulting from the conflicts after the Prophet Sulayman (as) reach the Jews. The reasons for the continuation of the doubts mentioned in the interpretive narrations in terms of paleontology, the existence of secret Jews in the beginning of Islam, the desire of the ruling power after the Prophet (s) to introduce new Muslim scholars as the source of knowledge of Islam.

    Keywords: Surah Sad, Hazrat Sulayman (as), Interpretive Doubts, Genealogy, Paleontology
  • Mohsen Izadi*, Abbas Bakhshandeh Bali Pages 115-130

    The heart is a part of the body that has a physical connection with the human soul and is a tool in the service of the soul to communicate with the incorporeal mind, which in the human body is done by the brain. The result of this connection either appears in human perception and cognition or as a stimulus for the action to be performed by the soul. In the first case, it causes cognition either through sensory means or is known without sensory means; But the stimulation of the intellect is also done by the rule of theoretical intellect. The present article uses a descriptive-analytical method and based librarian sources to study the verse 46 of Surah Al-Hajj: »Have they not travelled in the land, and have they heart wherewith to feel« and explain the interaction of human mind and heart in the development. One of the findings of the research is as follows: given strengthening the connection with internal and external factors, the rule of reason over the heart would increase. This movement takes place from the innate intellect that God Almighty has given to man by creating the heart, and in this case, there is no conflict between the intellect and the heart, and, in this way, the flourishing of the human soul takes place correctly.

    Keywords: Verse 46 Hajj, the Interaction of Mind, Heart, the Flourishing of the Soul
  • Abdolamid Rahmani, Hossein Sattar* Pages 131-150

    The most famous works of those of far past time in the field of mutashabihat are the book Mutashabihat ul-Quran" by Abd al-Jabbar and " Mutashabihat ul-Quran wa Mukhtalafuh" by Ibn Shahr Ashub Mazandarani. Their definitions of muhkam and mutashabih are common and based on the need to understand the purpose of mutashaih verses, with the help of other arguments and reference to muhkamat. In the interpretive foundations of Mu'tazilite theologian Abd al-Jabbar, reason is counted as being prior to narration, but in Ibn Shahr Ashub's view, reason and narration are complementary. They, both, have considered "nazar" in the verses 22 and 23 of Qiyamat, to mean waiting. Of course, Abd al-Jabbar in the verse 5 of Taha has taken "istiwa" to mean domination and authority; Ibn Shahr Ashub, howewver, referring to a narration from Imam Sadeq (a), has taken it as meaning the same relationship with everything. Therefore, Abd al-Jabbar often focused on reason and disregarded the narrations, but Ibn Shahr Ashub, using the theological discourse of the Ahl al-Bayt (a), interpreted the verses of God's predicative attributes.

    Keywords: Verse 5 Taha, Verses 22, 23 of Qiyamat, Muhkam, Mutashabih, Qadi Abd al-Jabbar Mu'tazili, Ibn Shahr Ashub Mazandarani
  • Nasim Sadat Mortazavi*, Fahimeh Morowwati Pages 151-168

    The present paper, using a descriptive-analytical method, is an attempt to evaluate the characteristics of the Imamate of Jesus (a). In this research, the characteristic of Divinity is inferred from the syntagmatic of the words istifa, ijtiba and mulki azim from the verses of the Qur'an about his Imamate, and the component of guiding to the divine command is clearly based on the verses of the Qur'an; Because according to verse 113 Saffat, which divides the descendants of Abraham into the well-dowers and wrongdoers, and regarding the verse 124 of Baqarah, it can be seen that the covenant of Imamate has reached the well-doers sons of that Imam, including Jesus (a); Because given the covenant not reaching well-doers, the division mentioned would be in vain. In addition, regarding paying attention to the affairs in detail accompanied with his paitience and certainty in his time and  his office as the just judgment in the age of duhur, the ground to prove the components of his Imamate will be ready.

    Keywords: Verse 124 of Baqarah, Verse 113 of Saffat, Public Imamate, Imamate of Jesus (a), Divinely Chosen, Guiding to the Command
  • Ali Akbar Tawhidian* Pages 169-184

    There is a visible and invisible element in all creatures. There are also realities in human beings, some of which are visible and most of which are invisible. The preference of the invisible is not limitted only to quantities but includes qualitaties also. This division is inspired by the verses 38 and 39 of Haqqah: Most commentators of the Holy Qur'an believe that the external instances of these two verses include the entire universe, the main axis of which is man. This fundamental and inferential research, having surveying the verses of the Quran and selecting 470 Quranic words of the field, follows, at least, four purposes; Compatibility of science and the Qur'an, man's attention to the invisible, paving the way for the acceptance of transcendental truths and the unseens, strengthening monotheistic thinking and belief in the hereafter.

    Keywords: Verses 38, 39 Haqqah, the Visible World, Invisible World
  • Farzaneh Rouhani Mashhadi* Pages 185-210

    On compatibility or incompatibility of the Qur'an with evolutionism, numerous studies are found. They, however, lack methodological properties, comprehensiveness with regard to the related verses as well as the accuracy This study focuses on the verses of the origin and stages of human creation with a comprehensive look at all related verses and its classification. After extracting the stages of creation and inferring the logical gudgment of these stages from the verses, the current readings of these stages have become clear by analyzing and evaluating the content and regarding the context of Quranic verses. It is a triple reading. Also, the lack attention of researchers to the dual style of the Holy Quran in describing world events, which sometimes has a real expression from a natural-moral point of view and sometimes is accompanied by a symbolic expression from a divine point of view, has led to the reading of extraordinary creation of man. Finally, the analysis of the context of Surah Sajdah, which is a combination of both perspectives, shows that only the reading of the genesis of the evolutionary type is possible, and the reading of the genesis of the extraordinary creation is not compatible with the logical order mentioned in this context.

    Keywords: Surah Sajdah, Scientific Interpretation, Human Creation, Evolutionism, Quran, Science, Miracle
  • Hadi Islami* Pages 211-228

    From the point of view of the Holy Quran, monotheism as the most basic pillar of faith has different aspects of which the most important one is monotheism in recourse. Tawhid in help-asking along with Tawhid in worship is one of the important topics in the field of Qur'anic research on which various verses have been revealed and studied by commentators. In this article, after giving a terminology of monotheism in help-asking, the reasons from the Qur'an and hadith have been studied, and then since human moral and educational transformation as the goal of the revelation of the Holy Qur'an, of prophecy of the Holy Prophet (s) and of imamate of infallible Imams (s), has explained the educational and moral effect of monotheism in help-seeking along with monotheism in worship. The purpose of this article is to introduce monotheism in its use and educational effects as one of the most central educational methods of the Qur'an. This article, with a descriptive-analytical approach, introduces the educational effects of Tawhid in the use of verse by considering the interpretation of the verse: "Tee (alone) we worship, Tee alone we ask for help" and considering the commonalities of fariqain views regarding the interpretation of the verse.

    Keywords: Verse 5 of Surah Al-Fatihah, Theological Interpretation, Monotheism in Use
  • Seyed Mehdi Sajjadi, Mohammad Javad Enayati Rad*, Vahideh Fakhar Noghani Pages 229-249

    The reasoning verses and argument against the claimants of Divine sonship and Trinitarian monotheism face an epistemological challenge in the eyes of critics of Islam. For them, the excitement-bearing state of the saints` belief in the trinity is of such a high value that is beyond the teachings of the holy Quran. Norman Geisler, the author of Answering Islam has accused the Qur'an of misunderstanding, citing some verses denying the divine nature and trinity. Some commentators and translators have also agreed with him, regardless of any real verbal meeting and the lexical delicacy. Yousef Ali and Radoul are among the translators and Fakhr Razi is among the commentators. In this article, Geisler's view has been analyzed and his view has been criticized by lexical, interpretive, Quranic evidences and also by the sources cited, it has been shown that the accusation of misunderstanding of the Holy Quran regarding divine divinity and Trinitarian monotheism may not be taken as true.

    Keywords: Reasoning Verses, Norman Geisler, Trinitarian Monotheism, Divine Sonship, Yusuf Ali