فهرست مطالب

فصلنامه مهارت آموزی
پیاپی 35 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرضیه بختیاری، غلامحسین حسینی نیا*، الهه ساجدی صفحات 7-28

    رویکرد اقتصاد اشتراکی در راستای ارایه ی روش های مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی و استفاده حداکثری از منابع موجود، توجه تعداد زیادی از بازیگران اقتصادی را به خود جلب کرده است. اقتصاد اشتراکی به عنوان یکی از روش های تامین مالی کارآفرینانه مدنظر برخی از صاحب نظران بوده است. با این وجود سردرگمی زیادی در این زمینه وجود دارد و اتفاق نظر بر نحوه انجام آن وجود ندارد. یک دلیل مهم برای عدم ثبات در این زمینه، نبود پژوهش های جامع و تعریف مشخص از مفهوم اقتصاد اشتراکی است. این پژوهش با هدف واکاوی مفهومی اقتصاد اشتراکی و طراحی چارچوبی برای تامین مالی کارآفرینانه انجام شده است که به  لحاظ هدف؛ بنیادی - نظری و از لحاظ گردآوری اطلاعات، اسنادی -فراترکیب است .جامعه ی مورد مطالعه 56پژوهش مرتبط با اقتصاد اشتراکی بوده است که به صورت هدفمند انتخاب و در قالب چارچوبی یکپارچه ارایه شده است.چارچوب ارایه شده4 مسیر مشتمل بر «اشتراک منابع،اشتراک فناوری،اشتراک مدل های کسب و کار و اشتراک بازار)را برای واکاوی مفهومی اقتصاد اشتراکی در راستای تامین مالی کارآفرینانه ارایه داده است که می تواند بینش های ارزشمندی برای پیشرفت پژوهش ها در این حوزه را فراهم آورد.بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادها  جهت پژوهش های آتی نیز ارایه شده است.

    کلیدواژگان: اقتصاد اشتراکی، تامین مالی، کارآفرینی، تامین مالی کارآفرینانه
  • عبادالله بانشی*، محمدرضا بهبودی، نازیلا محمدی صفحات 29-46

    آموزش بهتر احتمال داشتن شغل در طول ‏بحران را افزایش می دهد. آموزش عالی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند و واکنش به تغییرات تقاضای ‏بازار در دانش فعلی را تسهیل می کند . هدف پژوهش حاضر، مقایسه آموزش های دانشگاهی و آزاد و تاثیر آنها بر مهارت های کارآفرینانه و راهکارهای بهبود در بین کارآفرینان استان هرمزگان می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکت های کارآفرین، مرکز رشد دانشگاه هرمزگان، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری، کلیه شرکت های تحت پوشش شهرک صنعتی، خانه مدیران کارآفرین، شرکت های وابسته به آموزش فنی و حرفه ای می باشند. مشارکت کنندگان در این پژوهش به عنوان نمونه 106 نفر بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از سه پرسشنامه پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزش، پرسشنامه آموزش KAB و پرسشنامه مهارت های کارآفرینانه انجام شد. روایی آن ها تایید و پایایی پرسشنامه ها باتوجه به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 927/0 و 966/0 و 943/0 مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون چندگانه و تی مقایسه ای استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد آموزش های آزاد بر مهارت های کارآفرینانه تاثیر معناداری دارد و بین آموزش های دانشگاهی و آموزش های آزاد ازنظر تاثیر بر مهارت های کارآفرینانه تفاوت معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: آموزش، آموزش های KAB، مهارت های کارآفرینانه
  • مریم رزم آور* صفحات 47-62

    هدف کلی این پژوهش سنجش ادراک دانش آموختگان حوزه های تحصیلات نظری و مهارتی از پدیده اشتغال و کسب درامد می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی؛ و از حیث ماهیت، کیفی است . جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموختگان فارغ التحصیل شده در رشته های مهارتی در مقطع دیپلم فنی و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم رشته های تجربی ، ریاضی و علوم انسانی در شهر گرمسار در سال 1400 می باشد. حجم نمونه تعداد 30 نفر که 15 نفر انان را افراد گروه متوسطه تجربی ، ریاضی و علوم انسانی و 15 نفر آنان نیز فارغ التحصیل شده در رشته های مهارتی تشکیل داده بودند. روش نمونه گیری نیز به صورت نمونه گیری متوالی یا متواتر)افزایش حجم نمونه تا زمانی رسیدن به کفایت(می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و ژرف نگر استفاده شد، سوالات اولیه که برای پژوهش در ابتدای پژوهش طراحی شد عبارتند از آیا موضوع اشتغال در گرایش شما به کسب تحصیلات نظری و مهارتی چه اندازه مهم بوده است؟ نتایج پژوهش نشان داد که افراد دارای مدرک تحصیلی رشته ریاضی دارای مزیت قابل توجهی در اشتغال نسبت به رشته های علوم انسانی و تجربی هستند. همچنین دارندگان رشته کامپیوتر آموزش دیده حرفه ای از نظر کسب درآمد بیشتر از سایر رشته های مهارتی رضایت بیشتری دارند

    کلیدواژگان: تحصیلات نظری و مهارتی، اشتغال، کسب درامد
  • فریده روشن فر*، سمیه کرامتلو، مهدی رحمدل صفحات 63-84

    هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی موانع بازدارنده ارایه آموزش های های فنی و حرفه ای به کارآموزان به شیوه الکترونیکی در بین آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان گلستان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است و از نظر چگونگی دستیابی به داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل مدیران، کارشناسان (اداره کل و مراکز)، موسسین و مربیان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان گلستان می باشند. نمونه آماری این پژوهش، تعداد 29 نفر از  مدیران، کارشناسان(اداره کل و مراکز)، موسسین و مربیان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان گلستان می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای Expert Choice Teamو قابل انجام می باشد. نتایج پژوهش نشان داده است که عامل موانع مدیریتی با وزن نسبی 453/0 در رتبه اول و عامل موانع آموزشی با وزن نسبی 267/0 در رتبه دوم و عامل موانع فنی با وزن نسبی 184/0 در رتبه سوم و عامل موانع فردی با وزن نسبی 097/0 در رتبه چهارم اهمیت قرار دارد.

    کلیدواژگان: آموزش های های فنی و حرفه ای، آموزش الکترونیکی، موانع بازدارنده، روش تحلیل سلسله مراتبی AHP
  • آرام خضرلو* صفحات 85-100

    آموزش های فنی و حرفه ای یکی از شیوه های موثر در تربیت نیروی متخصص می باشند. لذا سرمایه گذاری در این آموزش ها در جوامع امروزی، امری حیاتی و عامل موثری جهت اشتغال در بخش های مختلف و کاهش بیکاری است. یکی از مهارت های مورد نیاز برای گنجاندن در برنامه های درسی دوره های مهارت آموزی، کارآفرینی می باشد. با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی در رابطه با ایجاد تحول و دگرگونی و ایده های نو در جهت جلوگیری از زوال سازمان ها، نوآوری و کارآفرینی در واقع پله های نردبان ترقی هستند که بایستی با موفقیت و آگاهی کامل طی شوند. متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان به دلیل عدم آشنایی با حوزه مهارت و کارآفرینی، نمی توانند پس از فارغ التحصیلی توان علمی خود را در بعد عملی اجرا کنند. در این راستا، مطالعه کاربردی حاضر با هدف بررسی راهکارهای توسعه مهارت و کارآفرینی در مراکز فنی و حرفه ای، به روش کتابخانه ای و بر اساس جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد که در دیگر کشورها نیز تقریبا تمامی موسسات آموزشی به نوعی با فنی و حرفه ای درگیرند، به گونه ای که آموزش های ترکیبی می توانند با ایجاد یک مسیر رشد تحصیلی-شغلی جهت دستیابی به تخصص و مهارت های عالی در تعیین مسیر شغلی جوانان در دنیای واقعی کار کمک کنند. همچنین نقش سازمان فنی و حرفه ای در ایجاد خلاقیت و نوآوری، توسعه کارآفرینی، ایجاد انگیزه در نیروی کار و ارایه فرصتی برای نمایش شایستگی ها و توانمندی های جوانان غیر قابل انکار می باشد. در پایان با ارایه پیشنهاداتی سعی می گردد سازمان ها و موسسات آموزشی، زیرساخت های لازم را در محیط آموزشی ایجاد نمایند.

    کلیدواژگان: آموزش مهارتی، کارآفرینی، سازمان فنی و حرفه ای، خلاقیت، کسب و کار
  • منصور باباخانی*، هاشم تن زده صفحات 101-118

    آموزش مجازی در مرکز تربیت مربی سال ها پیش از دوران کرونا آغاز شده بود. لکن تعداد فراگیران کلاس های مجازی  بر خلاف تصور به نسبت  تعداد حضوری ها  نه تنها در خور توجه نبود بلکه نتیجه ی نهایی حاصل از اجرای کلاس های مجازی نیز بسیار کمتر از حد انتظار بود. کمبود تجربه های مانند شیوه ی متفاوت اداره ی کلاس، عدم توجه به قدرت بیان به شیوه ی برنامه رادیویی، در نظر نداشتن تفاوت های اساسی بین آموزش مجازی با آموزش حضوری، عدم درک متقابل فراگیر و مربی، حساسیت های بی مورد و مته به خشخاش گذاشتن ها، عدم صبوری و در انتظار زودبازده بودن کلاس و... همگی باعث افت انتقال (ارسال و دریافت مطالب) شده بود و در نهایت نارضایتی فراگیران و سرخوردگی مربیان مجازی را بدنبال داشت. در این اقدام پژوهی کاری که نگارنده اول انجام داده است مقایسه آماری سال های 97 -98 با سال های 99 -400 پس از اعمال یک سری تجربیات و بازخوردها بوده است که در عمل باعث افزایش تعداد فراگیران، نمره های بالای قبولی، رضایتمندی فراگیران از مربی و در نهایت به رضایتمندی در آموزش مجازی منجر شده است.

    کلیدواژگان: آموزش- مجازی - پاندمی - شبکه - نرم افزار
|
  • Marziyeh Bakhtiyari, Gholamhossein Hosseininia* Pages 7-28
  • Ebadollah Baneshi*, Mohamadreza Behbodi, Nazila Mohamadi Pages 29-46

    Better training increases the likelihood of getting a job during a crisis. Higher education helps train a skilled workforce and facilitates response to changes in market demand in current knowledge. The aim of this study is to compare university education and chargeable training and their impact on entrepreneurial skills and improvement strategies among entrepreneurs in Hormozgan province. This research was a descriptive correlational study. The statistical population of the study includes entrepreneurial companies, Hormozgan University Growth Center, companies located in the Science and Technology Park, all companies covered by the Industrial Estate, the house of entrepreneurial managers, companies. Participants in this study were a sample of 106 people. Data were collected using three questionnaires: standard training effectiveness questionnaire, KAB training questionnaire and entrepreneurial skills questionnaire. Their validity was confirmed and the reliability of the questionnaires was confirmed according to Cronbach's alpha coefficient of 0.927, 0.966 and 0.943, respectively. The collected data were analyzed using SPSS software. Multiple regression and comparative t-test were used to test the hypotheses. The results of hypothesis testing showed that chargeable training has a significant effect on entrepreneurial skills and there is a significant difference between university education and chargeable training in terms of impact on entrepreneurial skills.

    Keywords: training, KAB training, entrepreneurial skills
  • Maryam Razmavar* Pages 47-62

    The general purpose of this study is to assess the perception of graduates in the fields of theoretical and skill education of the phenomenon of employment and earning income. The present study is applied in terms of purpose; And it is qualitative in nature. The statistical population of the study includes graduates graduated in technical fields with a technical diploma and people with a diploma in experimental, mathematical and humanities in Garmsar in 1400. The sample size was 30 people, 15 of whom were members of the experimental, mathematical and humanities secondary schools and 15 of whom had graduated in skill fields. Sampling method is continuous or sequential sampling (increasing the sample size until it reaches sufficient). In-depth and in-depth interviews were used to gather information.The initial questions that were designed for research at the beginning of the research were: How important was the subject of employment in your tendency to acquire theoretical and skill education?The results showed that people with a degree in mathematics have a significant advantage in employment over the humanities and experimental sciencesHolders of professionally trained computer disciplines are also more satisfied with earning more than other skill disciplines. Also, people with an experimental degree have a significant advantage in employment compared to the humanities and experimental sciences. Holders of professionally trained knitting 70
    disciplines are also more satisfied with earning money than other skill disciplines..

    Keywords: theoretical, skills education, employment, earning income
  • Farideh Roshanfar*, Somayeh Keramatlo, Mehdi Rahmdel Pages 63-84

    The overall purpose of this study is to identify and rank the barriers of technical and vocational training to trainees among technical and vocational schools in Golestan province electronically, using AHP hierarchical analysis method. The present study is an applied research. In terms of how to access the data, this is Descriptive-survey research. The statistical population of the study is included the managers, experts (General Administration and Centers), founders, and educators of free technical and vocational schools in Golestan province. The statistical sample of this research are 29 managers, experts (general administration and centers), founders, and instructors of free technical and vocational schools in Golestan province. Data analysis is done using the Expert Choice Team and Excel software. The research results have shown that the factor of managerial barriers with a relative weight of 0.453 is in the first place and the factor of educational barriers with a relative weight of 0.267 is in the second place and the factor of technical barriers with a relative weight of 0.184 is in the third-place and individual barrier factor with a relative weight of 0.097 is in the fourth place

    Keywords: technical, vocational training, e-learning, rank barriers, AHP hierarchical analysis method
  • Aram Khezerlou* Pages 85-100

    Technical and professional training is one of the effective methods in training of specialized staff. Therefore, investing in these trainings in today’s societies is a vital and effective factor for employment in various sectors and reducing unemployment. One of the skills required to be included in the curriculum of training courses is entrepreneurship. Given the importance of the entrepreneurship role in creating transformation and new ideas to prevent the decline of organization, innovation and entrepreneurship are ladders of progress that must be successfully and consciously climbed. Unfortunately, many university graduates in our country, cannot apply their scientific ability in a practical dimension after graduation due to lack of familiarity with the field of skills and entrepreneurship. In this regard, the present applied study has been conducted with the aim of examining skills development and entrepreneurship strategies in technical and professional centers, using the library method and based on data collection. The results show that in other countries, almost all educational institutes are involved with some technical and professional way, so that combined education can create a path of educational-professional growth to achieve expertise and excellent skills in determining careers of young people in real world of work. Also, the role of technical and professional organization is undeniable in crating creativity and innovation, developing entrepreneurship, motivating the workforce and providing an opportunity to demonstrate the competencies and capabilities of young people. At the end, it is offered that organizations and educational institutes create the necessary infrastructure in the educational environment.

    Keywords: skilled training, entrepreneurship, technical, professional organization, creativity, business
  • MANSOUR BABAKHANI*, HASJEM TANZADEH Pages 101-118

    Virtual training at the Instructor Training Center began years before the Covid-19. However, the number of learners of virtual classes, contrary to expectations, was not only insignificant in relation to the number of attendees, but also the final result of the implementation of virtual classes was much lower than expected. Lack of experiences such as different way of managing the classroom, not paying attention to the power of expression in the way of radio program, not considering the basic differences between virtual and face-to-face training, lack of mutual understanding between instructor and trainer, unnecessary sensitivity and Hair-splitting, impatience and waiting for the class to pay back quickly, etc., all caused a drop in transfer (sending and receiving content), and ultimately led to student dissatisfaction and frustration with virtual instructors. In this action research, the work done by the first author has been a statistical comparison of 2018-2019 with 2020-2021 after applying a series of experiences and feedback, which in practice increases the number of learners, high acceptance scores, learners' satisfaction with Instructor and ultimately leads to satisfaction in e-learning.

    Keywords: Education - Virtual - Pandemic - Network - Software