فهرست مطالب

بحوث فی اللغه العربیه - سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 26، بهار و تابستان 1401)

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 26، بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/22
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فرامرز میرزائی*، عیسی متقی زاده، احمد عارفی صفحات 1-16

    إن إبراهیم نصر الله، الروایی الفلسطینی، فی روایته المسماه بحرب الکلب الثانیه، یعالج الصعوبات التی یعانی منها الشعب الفلسطینی باسلوب فانتازی مستفیدا من الطاقات اللغویه. إذن، یجدر نص هذه الروایه بالتحلیل النحوی والبلاغی للکشف عن جمالیه استخدام اسلوب الاستفهام الذی یعد بانواعه المختلفه من اهم الاسالیب الإنشاییه المستخدمه فی تحریک عواطف المخاطب، وإضفاء الجمالیه علی النص، والتاثیر الاکثر فی نفس المخاطب، لتمکین المعنی فی ذهنه. لقد رغب الادباء فی استخدام هذا الاسلوب فی اعمالهم الادبیه؛ لکونه ذا معنی مجازی اوسع من الاسالیب الاخری. یهدف هذا المقال إلی الکشف عن الاغراض البلاغیه الکامنه فی اسلوب الاستفهام وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، معتمدا علی الاسلوبیه الإحصاییه لیجیب عن مدی التناسق بین ادوات الاستفهام ومستویات اللغه الرواییه الثلاثه: السردیه، والوصفیه والحواریه، وإبراز اهم ما فی هذا الاسلوب من جمالیه لإفاده المعنی إلی المتلقی. واهم ما وصل إلیه هذا المقال ان الراوی استخدم اسلوب الاستفهام فی الغالب فی مستوی الحوار؛ لان الشخصیات الرواییه تتجادل لوقوعها فی حیره ناتجه عن وجود الاشباه والشبیهات والشک فی الوصول إلی الحقیقه والتمییز بین الاصل وهذه الشبیهات، ثم اکثر من استخدام هذا الاسلوب فی غرضی النفی والإنکار؛ لانهما یتناسبان والفضاء الروایی المتشایم الذی یسود الروایه لیظهر الانتهازیه السیاسیه والاقتصادیه والثقافیه لشخصیات رواییه تمثل جیلا جدیدا لا یعملون إلا لتحقیق مصالحهم الخاصه دون مصالح المجتمع الفلسطینی العامه.

    کلیدواژگان: الجمالیه، اسلوب الاستفهام، إبراهیم نصر الله، حرب الکلب الثانیه
  • رضا آنسته، علی اصغر قهرمانی مقبل*، رسول بلاوی، ناصر زارع صفحات 17-32
    یعد الزمن محورا اساسیا فی تشکیل الخطاب الروایی، باعتباره من الفنون الزمنیه، حتی یتحدد ویتبلور شکل البنیه الرواییه معتمدا علی شکل البنیه الزمنیه لها ویوثر فی توصیل دلالاته؛ ولهذا، یحاول هذا البحث دراسته لتبیین هذا التاثیر والتلازم بین البنیه الزمنیه والدلالیه للروایه، مما یودی إلی فهم اعمق للنص الروایی. ولم یعد الزمن فی الروایه العالمیه الحدیثه عامه، والروایه العربیه الحدیثه بصوره خاصه، قایما علی التسلسل التعاقبی کالروایه الکلاسیکیه، بل اتجهت الروایه إلی انحراف السیر الزمنی. فبناء الحدث الروایی لا یخضع لمنطق السببیه؛ لذا نری تحولات الزمن فی اعمال الرواییین الجدد. والروایی السوری، حیدر حیدر، من هولاء الرواییین الذین وظفوا الزمن بناییا لتکسیر وخرق الزمن الخطی التتابعی، والمفارقه بین زمن الحکایه والخطاب لغایاته الدلالیه؛ وهو ما یتحری هذا البحث دراسته. یعتمد هذا البحث المنهج الوصفی التحلیلی، مستفیدا من آراء جیرار جنیت لدراسه الزمن الروایی فی روایه الزمن الموحش لحیدر حیدر. والدراسه تحاول ان تکشف عن بنیه توظیف الزمن الروایی وخصوصیته ودلالاته ایضا. ومن النتایج التی توصلت إلیها الدراسه ان بناء الزمن فی هذه الروایه هو من النوع الدایری، مما خدم دلالاتها الجدلیه وفکرتها؛ وهو صراع الحداثه والتراث، حیث إن الزمن الدایری هو احد انواع الزمن التداخلی الجدلی، کما عدم التطابق بین نظام السرد ونظام القصه بسبب الاسترجاع والاستباق سبب حدوث مفارقات زمنیه، خاصه عبر تقنیه الاسترجاع؛ لان الروایه سیره ذاتیه لبطلها الشبلی عبد الله، وتطرح إشکالیه صراع الحداثه والتراث، موظفه لذلک تقنیات زمنیه مختلفه، منها ما خلخل الزمن الروایی وسرعه، مثل: الخلاصه والحذف، ومنها ما ابطاه، مثل: الوقفه والمشهد؛ فنوعت علی مستوی البناء من إیقاعه وکسرت رتابه النص؛ وعلی مستوی الدلاله، نهضت بدلالاته السوسیوسیکولوجیه.
    کلیدواژگان: البنیه السردیه، الدلاله، الزمن الروائی، حیدر حیدر، روایه الزمن الموحش
  • محمدجواد حسن پوری، مسعود فکری*، غلامعباس رضائی، آذرتاش آذرنوش، نصرالله شاملی صفحات 33-52

    الملخصعلم النحو بوصفه احد الارکان المهمه للغه العربیه تم تاسیسه من اجل صیانه اللغه من الخطا واللحن فی الکلام. وقد تجسدت مبادی هذا العلم فی الآراء النحویه لخلیل بن احمد، وتلمیذه سیبویه، ثم ظهر نحاه آخرون اهتموا باستنباط قضایا علم النحو وتدوین اصوله. لکن ظهرت اسباب ادت إلی خروج النحو من مجراه الطبیعی وتورطه فی مشکلات عدیده؛ فمن تلک الاسباب یمکن ان نشیر إلی ما یلی: اختلاط علم النحو بعلوم اخری لا تمت إلی اللغه بصله، ولاسیما علمی المنطق والفلسفه، والمنهج الخاطی للنحاه فی دراسه قضایا اللغه، والإفراط فی الترکیز علی القواعد کالمسیطر القاهر علی اللغه وقله الاهتمام بالجانب الوظیفی للغه، والاهتمام البالغ بالقضایا اللغویه النادره والقلیله الاستعمال، والاستشهاد بالشواذ ودراسه اللهجات المختلفه والخلافات النحویه، واللجوء إلی التاویل، ونقایص فی منهج تصنیف الکتب النحویه، والابتعاد عن واقع اللغه فی إطار تحالیل غیر لغویه. فمن هذا المنطلق، یتناول هذا البحث دراسه العوامل الموثره فی ظهور هذه المشکلات ویتبع المنهج الوصفی التحلیلی، ویبدا بوصف المشکلات ومظاهرها، ثم یحاول تقدیم المقترحات والحلول المناسبه لهذه المشکلات وتیسیر النحو.

    کلیدواژگان: النحو العربی، صعوبه القواعد النحویه، تیسیر النحو، تعلیم النحو
  • عبدالله حبیب کاظم التمیمی*، علی جواد عباده صفحات 53-62

    یهدف هذا البحث إلی فحص التعالق النسقی بین لوحه الغلاف والبنیه اللسانیه للدوال التی یتاثث منها العنوان بوصفهما نسقین: إحداهما آیقونی، وهو اللوحه؛ والآخر لسانی، وهو العنوان؛ للوقوف علی فاعلیه هذا التعالق فی المتلقین، واثره فی کسبهم صوب عوالم الروایه. لقد اعتمد البحث علی آلیات المنهج السیمیایی، ولاسیما سیمیاء الاهواء؛ لانها مختصه فی ربط العلامه السیمیاییه بالبعد الانفعالی، وما یحایثه من میول ورغبات. شرع البحث فی تقصی البعد العلاماتی للنسقین اللسانی والآیقونی فی الروایه العراقیه، انطلاقا من اسیله بعینها، منها: هل یسهم تعالق البنیه اللغویه للعنوان مع اللوحه المدمجه علی الغلاف الخارجی للروایه فی جذب المستهلک صوب الروایه؟ هل للنسقین اللسانی والآیقونی اثر فی میول المستهلکین وعواطفهم؟ هل المستویات الصوتیه والترکیبیه والدلالیه للعنوان فاعله فی جذب المتلقی صوب الروایه ام انها حیادیه وموضوعیه؟ هل النسق الآیقونی یعبر بموضوعیه حیادیه تتلاءم والمتن الحکایی للروایه ام انه تخطی هذا البعد الی ابعاد إشهاریه تسویقیه؟ هل التعالق النسقی وما یتصل به من قیم مضافه قادر علی وعد المتلقی بعوالم خیالیه تسهم فی جذبه صوب الروایه وعوالمها؟ انقسم البحث إلی مستویین: الاول تنظیری وقفنا فیه علی النص الموازی مفهوما واهمیه؛ والمستوی الثانی إجرایی قسم علی ثلاثه مباحث: الاول التحلیق الرومانسی وقفنا فیه علی التحلیق الرومانسی؛ والمبحث الثانی وقفنا علی الارتداد الماضوی؛ وفی الثالث وقفنا علی الاستحضار المیثیولوجی بوصفها معان منبعثه من تعالق الانساق.

    کلیدواژگان: الانساق اللسانیه، التطبیع الانفعالی، الروایه العراقیه
  • نعیم عموری* صفحات 63-74
    اتجه الشعر المعاصر إلی اتجاهات عده لها اصول فی اللغه العربیه والدراسات الغربیه الحدیثه، حیث مزجت التراث العربی القدیم بالروی الحدیثه. ومن هذه الآراء نظریه جیرار جینیت حول السردیه ومکوناتها التی تنطلق منها الدراسات حول الراوی والمروی والزمان والمکان والاحداث. من هذا المنطلق، البناء السردی فی الشعر القصصی له اهمیه کبری فی الدراسات الادبیه، حیث تختلف منهجیه الحکی عن السرد فی دراسه الاشعار. ففی موضوع البحث، نلاحظ ان قصیده شجره القمر للشاعره العراقیه، نازک الملایکه، قصیده قصصیه تحتوی علی مکونات السرد القصصی، حیث تتجه الدراسه نحو بنیه العنوان والحکایه السردیه فی الشعر القصصی فی الزمن السردی والاسترجاعی والاستباقی. فالقصه التی نظمتها نازک الملایکه شعرا قصصیا مثقله باستعارات ورموز کثیره. تهدف هذه الدراسه إلی تحلیل البنیه السردیه فی القصیده، وذلک بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی. ومن نتایج البحث ان الدیمومه والتکرار السردی هما المکونان الاساسان للسرد القصصی فی قصیده شجره القمر، والشاعره ربطت الاصوات وموسیقی الشعر الداخلیه والخارجیه بشعور وانفعالات موثره فی القصه الشعریه الخیالیه، فالبنیه السردیه فی القصیده متماسکها فی دیمومتها وسردها التکراری.
    کلیدواژگان: البنیه السردیه، الدیمومه، نازک الملائکه، شجره القمر
  • علی گنجیان خناری، علی مظفری* صفحات 75-92
    إن الاسلوبیه علم یهدف إلی الکشف عن العناصر الممیزه التی یستخدمها المولف لاغراض شتی؛ وهذا الکشف لا یحصل إلا بالموازنه والتطبیق علی السیاق الاکبر او الاصغر، حیث من خلال الموازنه تظهر هذه العناصر المکونه للنص، وتبدو اوجه التشابه والاختلاف بین النصین. ومن ثم، یمکن تمییز الاسلوب لمولف عن آخر او تمییز السمات الاسلوبیه لفتره عن فتره اخری. وفیما یخص القصیده، فإنه تتم معالجتها من خلال عناصرها المختلفه کالإیقاع، والنحو، والفکره، والبیان والمحسنات اللفظیه والمعنویه. یعتبر الشاعران البحتری والمتنبی من فحول شعراء العصر العباسی، وتدور معظم قصایدهما حول المدح والغزل. یتناول هذا المقال تحلیل وتطبیق قصیدتین لهذین الشاعرین: قصیده "طیف الحبیب الم من عدوایه" للبحتری، وقصیده "عذل العواذل حول قلبی التایه" للمتنبی. وسبب اختیار هاتین القصیدتین هو اتفاقهما فی المضمون والوزن والقافیه. ومن خلال هذه الدراسه، نسعی إلی کشف العناصر الهامه، وکیفیه توظیف الشاعرین لها، وتبیین اوجه التشابه والاختلاف فی اسلوبهما الفردی. تتناول هذه الدراسه ثلاثه مستویات هی المستوی اللغوی والفکری والادبی. والمنهج الذی تعتمده هو المنهج الوصفی التحلیلی الإحصایی؛ وذلک بالاعتماد علی المصادر المکتبیه. وبعد معالجه هاتین القصیدتین ونظرا إلی المیزات الاسلوبیه، نستنتج ان الکلام عند المتنبی یظهر بشکل مباشر، وهذا ملایم مع إصدار الحکم، وجزاله التعبیر؛ وعند البحتری یظهر بشکل غیر مباشر ومایل، وهذا ملایم مع التعبیر الروایی؛ ولهذا، یرسم الشاعر التفاصیل بالتشبیه والاستعاره. ومن نتایج هذا المقال انها لا یوجد ای دلیل علی تاثر المتنبی بالبحتری، حیث إن اوجه الاختلاف بارزه للغایه فی اسلوبیه التفکیر وفی نوعیه استخدام الادوات اللغویه والفنیه، وإن هذه النوعیه لاستخدام الادوات قد کونت اسلوبهما الفردی.
    کلیدواژگان: الموازنه الاسلوبیه، المستوی اللغوی، المستوی الفکری، المستوی الادبی، البحتری، المتنبی، الشعر العباسی
  • عیدان جلالی، رسول بلاوی*، علی خضری صفحات 93-104

    یعد غولدمان راید البنیویه التکوینیه، ای التولیدیه، وهی عنده لا تفهم بمعزل عن الزمان والمکان، وترتکز علی المادیه الجدلیه والتاریخیه، موکده علی دور البییه والخلفیه الثقافیه والتاریخیه فی إنشاء ای عمل او نظریه؛ ویعطی غولدمان التاریخ دورا محوریا فی البنیویه التکوینیه. بما ان نجیب الکیلانی (1931 1995م)، الذی اعتمدنا روایته، من ابرز الرواد الذین تناولوا قضایا امتهم ومجتمعهم فی کتاباتهم، ولا سیما روایه اهل الحمیدیه، فقد راینا فیها تطابقا للبنیویه التکوینیه الغولدمانیه التی تحقق وحده بین الشکل والمضمون للنص ذی البعد التاریخی مضیفه البعد الاجتماعی والنفسی علی مبادی البنیویه الشکلیه. نری من خلال احداث الروایه، ان الکاتب اعتمد علی الظروف المواتیه وما یعیشه المجتمع المصری آنذاک من وقایع سیاسیه واجتماعیه. وعلی هذا الاساس، قمنا بدراسه هذه الروایه وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، نبین مدی انطباق خطوات المنهج الغولدمانی علی الروایه. تهدف هذه الدراسه إلی معالجه وتطبیق البنیویه التکوینیه الغولدمانیه علی روایه اهل الحمیدیه لنجیب الکیلانی؛ ومن هنا یقوم هذا البحث علی عده محاور، منها: رویه العالم، والطبیعه المفارقاتیه، والوعی القایم، والوعی الممکن، والوعی الخاطی. ومن اهم ما توصلت إلیه هذه الدراسه، یمکن الإشاره إلی ان مفاهیم ومرتکزات البنیویه التکوینیه الغولدمانیه حاضره فی طیات الروایه التی درسناها، فوعی الطبقه الاجتماعیه قد یتعارض مع رویه فیه اخری، وکذلک ان الرویه المطروحه لیست رویه فردیه خاصه بالکاتب، ولیست رویه جماعیه موحده للعالم باسره، لکنها رویه جماعیه معینه انتمی إلیها الکاتب فکریا، کما ان الوعی القایم والممکن والخاطی مشهود فی النص.

    کلیدواژگان: الروایه العربیه المعاصره، البنیویه التکوینیه، لوسیان غولدمان، نجیب الکیلانی، روایه اهل الحمیدیه
  • عزت ملاابراهیمی*، بایزید تاند صفحات 105-120
    یعد الانسجام احد المعاییر النصیه التی اهتمت به الدراسات النصیه الحدیثه فی سعیها لإیجاد صله وثیقه بین الجمل من جهه، والفقرات من جهه ثانیه امتدادا إلی مستوی الخطاب؛ وتکمن اهمیه الانسجام فی عملیه الفهم والتفسیر؛ إذ یرتبط الانسجام بالخطاب ککل ولا یتوقف علی مستوی الجمل والفقرات فقط. تاتی هذه الدراسه لتکشف معیار الانسجام فی آیات التعامل بین المومنین فی القرآن الکریم من خلال سور المومنون، ولقمان والحجرات، لما فیها من الدعوه إلی الفضایل الاخلاقیه، حیث تکشف عن جمالیه التلاحم بین عناصر السور وتبرز علای المناسبه بین آیاتها ومقاطعها ومناسبه السور لمقاصدها. وتشکل البحث علی رکنین اساسین: اولهما الترابطی السطحی الذی یقرب للاتساق؛ وثانیها الترابط المعنوی الذی یقرب للانسجام. یکمن هدف هذا البحث فی فک ربط مناهج الانسجام بالمعاییر الاخلاقیه فی السور. اما النتایج تشیر إلی ان علاقه المناسبه بالمعنی العام من خلال السور المذکوره، فتنشی نظاما مکملا، ویشع ملامح التربیه والتهذیب بإیحاءات بالغه الوقع والتاثیر ولا تقبل التفکیکوالتجزیه، فینشی کل سوره، منفرده شبکه دلالیه مختصه بها تاره، وتاره یحاول البحث وراء تقریر التناسب بین السور المذکوره؛ لذلک تقوم نظریه الانسجام علی تقریر الغرض الذی یبحث عنه المقال؛ إذ هی شدیده الصله بالوقع والتاثیر علی وجدان المتلقی وتشحن الطاقه الإیمانیه الإیجابیه مستمده من غرض التربیه الإنسانیه.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، تعامل المومنین، الانسجام، آیات التعامل
  • عبدالاحد غیبی*، مهین حاجی زاده، عاطفه رحمانی صفحات 121-138
    الدراسات الاسلوبیه هی البحث عن الخصایص اللغویه للعمل الادبی والکشف عن الجوانب الجمالیه فی الآثار الادبیه الخاصه بشاعر او کاتب ما بواسطه معالجه بعض الجوانب الاسلوبیه فی مضمون محدد باستخدام ادوات البحث الاسلوبی. فدوی طوقان شاعره فلسطینیه عاشت فی ظروف سیاسیه واجتماعیه حرجه غیر مواتیه، حیث انعکست آثار هذه الظروف السلبیه فی اشعارها. قصیده خریف ومساء من اهم القصاید التی تعکس التشاوم المسیطر علی الشاعره والفضاء الشعری لها. استخدمت طوقان فی هذه القصیده اللغه الدلالیه والإیحاییه الممتازه والمسلمات والمنبهات الاسلوبیه البارزه للتعبیر عن تشاومها، وهذا ما تمتاز به القصیده. من ثم، یسعی هذا البحث ان یعالج اسلوب التعبیر عن التشاوم فی قصیده خریف ومساء لفدوی طوقان کنموذج من شعرها من خلال استخدام النظریات الاسلوبیه فی المستویات الإیقاعیه، والبیانیه والنحویه معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی. تشیر نتایج البحث إلی ان سیطره روح التشاوم علی شعر فدوی طوقان نتیجه طبیعیه للنکبات والممضات التی حلت بها من جهتین: الاولی ماساه اسرتها وفقدان اخیها وآلام الفراق، والاخری الخیبات المتتالیه التی توالت فی المستوی السیاسی وخاصه فی الارتباط بالقضیه الفلسطینیه، مما جعل الشاعره فی دایره الیاس والتشاوم وعدم الثقه بالکون وجعل الموت والزوال یحومان علی فکرتها وخیالها. ظل التشاوم والاعتراف بالمصیر المحتوم للإنسان مرتبطان باللغه الشعریه لطوقان واسلوبها الخاص فی التعبیر عن معانی الیاس والتشاوم. الالفاظ والاصوات فی قصیده خریف ومساء تتاتی وفق سیطره روح التشاوم علی الشاعره فی التعبیر عن مشاعرها التشاومیه وهواجسها النفسیه. وکذلک وظفت طوقان الاسلوب الاستفهامی والصور البیانیه لبیان غموض مستقبلها وقتامه مصیرها وعدم إمکان تحقیق آمالها کما جعلت اسلوب الانزیاح کوسیله للغرض ذاته.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، التشاوم، الیاس، قصیده خریف ومساء، فدوی طوقان
  • سودابه مظفری*، رضا خدامرادی صفحات 139-152

    لا شک ان الفعل رکن اساسی فی بناء الجمله العربیه اهتم به رواد علم الصرف والنحو؛ وفی العصر الحاضر، ظهرت موجه جدیده تنظر إلی الفعل بنظره مختلفه، عما کانت عند القدامی. فرویه المعاصرین بالفعل ومدلوله وزمانه واقسامه تختلف عن اسلافهم اختلافا بارزا؛ علی هذا، نری الاضطراب فی وضع مفهوم محدد للفعل واقسامه عند المعاصرین من النحویین واللغویین والاصولیین؛ فلهذا، دراسه آراء هولاء وتبیین وجوه الاختلاف بینهم تتطلب اهتماما بالغا؛ من هنا، نتوخی فی هذا المقال بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، تبیین المعاییر والمحددات التی یعنون بها فی دراستهم بناءا علی هذا السوال: کیف وعلی ایه اسس ومعاییر قسم النحاه المعاصرون الفعل؟ ومن المتوقع الوصول إلی انهم یعتقدون بوجوب إعاده النظر فی ذلک بتحکیم لغه العصر ومناهجها؛ وذلک بدراسه آراء المخزومی ممثلا للنحویین وتمام حسان ممثلا للغویین والشهید الصدر ممثلا للاصولیین؛ اما المخزومی فهو یرفض القول بتقسیم الفعل علی اساس الزمان مستدلا بان بعض الافعال لا یقع تحت هذه الاقسام المزعومه، بینما یفرق تمام حسان بین الزمن الصرفی والزمن النحوی، والشهید الصدر لا یعتبر الزمن مدلول الفعل، بل الفعل عنده مرکب من الماده والهییه.

    کلیدواژگان: مدلول الفعل، زمان الفعل، المخزومی، تمام حسان، الشهید الصدر
  • احمد محمود آل حسین صفحات 153-170

    السلیقه اللغویه حصیله لازمه فی اللهجه العامیه فی جمیع اللغات؛ والبحث هنا یختص بالعربیه. فالمعجم الذهنی الذی یرتضعه الطفل، یودی به ذلک إلی امیه الابتعاد والانحراف والغربه تماما عن القرآن وإرث العربیه او یوقع المتعلم فی البییه المدرسیه فی تبعات الازدواج اللغوی الذی یجعله یکابد التصویب اللغوی فی جمیع مراحل التعلیم. وهذا الخضوع یهدد منذرا بموت الفصحی بین طبقات مختلفه من البییه اللغویه العربیه؛ بسبب انحرافها عن الإرث اللغوی للفصحی، وعن عربیه القرآن نطقا ودلاله؛ لذلک جاء التنبیه علی التنشیه البیتیه والإعداد المدرسی فی بناء وعی لغوی سلیم ینای بالطفل عن مکابده الازدواج اللغوی فی مراحل تاهیله الثقافی، بما یغرس لدیه القدره التولیدیه علی المستوی الصوابی فی الصوغ القیاسی؛ وقد نبه البحث علی الاختلاف بین العامیه والفصحی علی مستویات صوتیه، وصرفیه، ونحویه ودلالیه، واشار إلی علاقه المعجم الذهنی بالقدره التولیدیه، ثم عرض إستراتیجیات تعین علی استیعاب الحصیله اللغویه، وعرض لجهود علماء العربیه فی بیان علاقه السلیقه اللغویه بالصوغ القیاسی، وختم فی نتایج البحث ومقترحاته بالإشاره إلی دلاله الوعی الحضاری فی العربیه الفصحی، وإلی دور معطیاتها فی استنهاض الوعی الحضاری.

    کلیدواژگان: المعجم الذهنی، الصوغ القیاسی، العامیه، الفصحی
  • فاطمه ایراندوست، مریم جلائی، روح الله صیادی نژاد صفحات 171-194

    یعد الإبداع من اهم المستلزمات لتحقیق الاکتشافات والاختراعات والتطورات فی مختلف مجالات الحیاه، ویحظی الیوم باهتمام کبیر من جانب الخبراء فی مجال التعلیم. تستهدف هذه الدراسه الکشف عن مدی توافر موشرات الإبداع فی کتب العربیه للمرحله الثانویه الاولی علی اساس نموذج بلیسک. منهج البحث فی هذه الدراسه وصفی ومن نوع تحلیل المحتوی. عینه الدراسه هی مجتمع الدراسه نفسه، وهی مکونه من جمیع محتوی کتب العربیه (التمارین، والصور، والنصوص)، لهذه المرحله فی المدارس الإیرانیه للعام الدراسی 1398 1399ه.ش / 2019 2020م، ویصل عدد الکتب إلی 3 مجلدات. لتحقیق اهداف البحث، تم استخدام استماره تحلیل المحتوی المعتمده علی نموذج بلیسک للإبداع کاداه الدراسه. یتکون هذا النموذج من 13 موشرا موزعه علی ثلاثه مبادی (الانتباه، والهروب، والتحرک الذهنی)، واربع مراحل (التحضیر، والخیال، والتنمیه / التطویر، والعمل)؛ إضافه إلی ذلک، استخدمنا منهج آنتروبی شانون للتقییم هادفین تحدید مدی اهمیه العناصر المدروسه فی الکتب عینه البحث. وقد اشارت نتایج الدراسه ان محتوی کتب العربیه فی هذه المرحله ینطوی علی حوالی 70٪ من الوحدات غیر النشطه. فی تقییم هذه الکتب علی اساس نموذج بلیسک للإبداع، وجدنا اکبر اهتمام للمبدا الاول (الانتباه)؛ اما المبادی الاخری فحظیت باقل قدر من الاهتمام، بحیث یکون مبدا التحرک الذهنی موجودا فقط فی کتاب الصف التاسع المدرسی؛ لذا فإن محتوی الکتب المدرسیه المذکوره لا یتوافق مع مبادی الإبداع فی نظریه بلیسک ویتمتع باقل فعالیه فی خلق الإبداع لدی المتعلمین وتعزیزه.

    کلیدواژگان: کتب العربیه للمرحله الثانویه الاولی، نموذج بلیسک للإبداع، تحلیل المحتوی
|
  • Faramarz Mirzaei *, Esa Motagizadeh, Ahmad Arefi Pages 1-16

    In his narrative text entitled “The Second War of the Dog”, the Palestinian novelist, Ibrahim Nasrallah, has reviewed the Palestinian people’s hardships in an imaginative way and used language forces to reveal those hardships. The text of this novel deserves syntactic and rhetorical analyses due to the aesthetic revelation of its questioning style, which, together with its varied types, accounts for the most important questioning styles utilized for arousing the audience's emotions, improving aesthetics of the text, further impressing the audience, and strengthening the meanings in their minds. Therefore, men of letters have constantly wanted to employ this style in their literary works because of its wider range of inferred virtual meanings compared to other styles. Using a descriptive-analytical method based on statistical stylistics, this study sought to reveal the hidden rhetorical meanings of its questioning style and assess the extent of fit between its question tools and three levels of language, i.e., storytelling, description, and dialogue, as well as expressing the most important aesthetic aspects of this style for conveying meaning to the audience. One of the major results of this research was that the narrator had often employed a questioning style at the level of dialogue since the characters of the novel often used to dispute for being surprised by the existence of similaritis and doubts and not being able to distinguish between them and reach the truth. This style was found to be mostly used for conveying the two meanings of negation and denial since they so well fit with the pessimism atmosphere prevailing in the novel as they could reveal the political, economic, and cultural opportunism of the novel's characters depicting a new generation that worked only for its own interests, regardless of the public interest of Palestine.

    Keywords: Aesthetics, Interrogation style, Ibrahim Nasrallah, The Second War of the Dog
  • Reza Anesteh, Aliasghar Ghahramani Moghbel *, Rasoul Balavi, Naser Zare Pages 17-32
    Time is a fundamental issue in the formation of narrative discourse because the discourse is considered to be one of the temporal arts and the form of the narrative structure is determined based on its temporal structure. Time is no longer a sequential concept in the modern world novel, in general, and in the modern Arabic novel, in particular. The structure of the narrative no longer depends on the logic of causality, so we see a shift in the time of the novelists’ works. Haidar Haidar, a Syrian novelist, is one of the novelists who uses time structurally and semantically to break the time continuity and create an anachronism between the story time and discourse. Using the descriptive-analytical method and Gerard Genet’s theory, this study examines the narrative time in the novel Al-zaman al-Mouhesh by Haidar Haidar. Its purpose is to examine the structure and function of narrative time and its implications. The results of the present study showed that the structure of time in this novel is circular or rotatory, serving the dialectical notions of the novel. In addition, the mismatch between the structure of the narrative and the story creates analepsis and prolepsis, and this is done by accelerating techniques such as summarizing, deleting, and showing the scene. Therefore, at the structural level, the monotony breaks the rhythm of the novel and diversifies it, and at the semantic level, it manages to convey its psychological and social concepts and implications.
    Keywords: Narrative Structure, Implication, narration time, Haidar Haidar, The Novel Al-zaman al-Mouhesh
  • MohammadJavad Hassanpouri, Masoud Fekri *, Gholamabbas Rezaee, Azartash Azarnoush, Nasroolah Shameli Pages 33-52

    Grammar, as one of the important pillars of the Arabic language, was established in order to protect the language from error and melody in speech. The principles of this science were embodied in the grammatical opinions of Khalil bin Ahmed and his student Sibawayh. Then, other grammarians appeared and took an interest in devising issues of grammar and codifying its origins. However, reasons emerged that led to the grammar out of its normal course and its involvement in many problems. Among the reasons are the mixing of grammar with other sciences that have nothing to do with language, especially the sciences of logic and philosophy, the wrong approach to grammarians in studying language issues, the overemphasis on grammar, such as the overpowering dominance of language, the lack of interest in the functional aspect of language, the intense interest in the rare and underused linguistic issues, citation with anomalies, studying different dialects and grammatical differences, resorting to interpretation, deficiencies in the methodology for classifying grammatical books, and moving away from the reality of the language in the context of non-linguistic analyses. This research deals with the study of factors affecting the emergence of these problems using the descriptive-analytical approach. It begins by describing the problems and their manifestations. It tries to present suggestions and appropriate solutions to these problems and facilitate the grammar.

    Keywords: Arabic grammar, Difficulty of Grammar, Facilitating Grammar, teaching grammar
  • Habeeb, Abdallah Kazem Al-Tamimi *, Ali Javad Ebadeh Pages 53-62

    The novel, because of its linguistic and iconic patterns, has become a creative strategy for adjusting between the producer of the text and the recipient with the result of having moments of inspiration, romantic behavior, and the desire to meet a beautiful moment. The novelist becomes the one and only person that tells everything in the story and thus the reader begins to dream of the essence of advertising the novel and its content. The present study aims to examine the semantic relationship of the linguistic and iconic modes in Iraqi novels to find out the effectiveness of this relationship on the recipients as well as its impact on their gain towards the worlds of the novel. The research relied on the mechanisms of the semiotic method. The research questions posed in this study are: Does the relationship between the linguistic structures of the title and the integrated panel on the outer cover of the novel contribute to attracting the consumer towards the novel? Do the linguistic and iconic styles have an effect on consumers’ tendencies and emotions? Are the phonological, compositional, and semantic levels of the title effective in attracting the audience to the novel? The research was divided into two parts. The first was theoretical, in which we stood on the parallel text in terms of understanding and importance, and the second level was procedural.

    Keywords: Linguistic Harmony, Emotional Normalization, Iraqi Novels
  • Naeem Amouri * Pages 63-74
    Arabic poetry has a variety of orientations that have ancient origins in the Arabic language. Western studies incorporated the old Arab heritage in their new points of view. Among these points of view is Gerard Genette’s theory on narratology that leads to studies on the narrator, the narrated, time, place, and events. From this point of view, the narrative structure in fictional poetry is of special importance in literary research, since in reviewing poems, the anecdote is different from the narrative. This study examines the ode the Tree of the Moon which is a fictional ode and contains elements of fictional narration. The present study seeks to examine the structure of the ode title and narrative anecdotes in fictional poetry in the past the future. This study employs a descriptive-analytical approach. The story Nakololmalaeke in the above-mentioned ode is a fictional story and full of metaphors and symbols. The purpose of this study is to examine the structure of narration in this story, too. The writer linked the internal and external voices and music of poetry with the feelings and emotions that affect the fictional poetic story. The results indicated that the resistance and repetition of narration are the basis of the fictional narrative of the Tree of the Moon.
    Keywords: Narrative Structure, Resistance, Nakololmalaeke, the Tree of the Moon
  • Ali Ganjian Khenari, Ali Mozafari * Pages 75-92
    Stylistics is a science that seeks to explore outstanding elements an author uses for a variety of purposes. Prominent elements,  similarities and differences could be shown by stylistics.  Prominent elements in the field of poetry appear at various levels including phonology, syntax, rhetoric, and eloquence. Al-Buhturi and Al-Mutanabbi are prominent poets of the Abbasid period, whose praise and love formed the basis of most of their poems. In the present study, we intend to compare two poems of the two poets, which are similar in terms of content, metre, and rhyme.. The investigation of the two odes involves three lexical, philosophical, and literary levels. At the lexical level, three points are considered: phonetic, words, and grammar. At the philosophical level, the intellectual dimension are taken into account. At the literary level, the expression of the topics from two poets and also the concepts they consider for their definition are considered. Our approach in this research is an adaptive analysis using library resources.The results of the study show that both poets have used syntagmatic and paradigmatic relations to express what was on their minds. The relationship between thinking and how to use these relationships leads to the individual style. Excessive use of the letter ‘a’ in Buhturi’s poem (Taif al-Habib Alam me Adovva) has also intensifiedthe emotional level of the poem. The verb is more noticeable in Buhturi’s poem than in Mutanabbi’s poem (Athal al-Awazil Howla Ghalbi Alta). The reason could be that Mutanabbi tends to emphasize and prove, but Buhturi seems to put a novel in front of the reader and tell a story. Each poem begins with a sonnet and ends with an eulogy. In addition,  there is a unity of the subject and harmony between the verses in both poems. But the unity of the subject could be more observed  in Mutanabbi’s poem because Buhturi’s poem has two parts: the first 5 verses are about the sonnet and the second 5 verses are about eulogy. But in Mutanabbi’s poem, each verse is related to the next verse. So, Mutanabbi’s poem is more integrated than Buhturi’s poem. Buhturi’s poem is in the form of oblique. For this reason, he has used metaphors and similes a lot, but Mutanabbi’s wording is direct, so he has used metaphors and similes less. There is no reason to believe that Mutanabbi was influenced by Buhturi. Both poets are very capable of expressing their concepts. Finally, the differences in the philosophical level as well as in the use of linguistic and artistic devices could be easily observed.
    Keywords: stylistic comparison, Literally Level, Philosophical Level, Literary Level, Abbasid Poetry
  • Idan Jalali, Rasoul Balavi *, Ali Khezri Pages 93-104

    Goldman is considered a pioneer of genetic constructivism. He believes genetic constructivism can't be understood without knowing the time and place and relying based on dialectic and historical materialism. He indicated the role of circumstances and cultural and historical records in the emergence of every theory or writing. Goldman believes history plays a key role in genetic constructivism. In this study, we studied Najib Keylani's novel Ahlol Hamidiye. Najib is one of the most prominent novelists who discussed the issues of his society in his works especially the novel Ahlol Hamidiye. The genetic constructivism of Goldman is applied in the novel. Najib also united the form and content of the historic text and added social and spiritual aspects to formalistic constructivism. In the novel events, the writer considered the current, political, and social circumstances that ruled Egypt. According to this, he studied the novel by a descriptive-analytic method. We tried to state the scale of conformity in the levels of Goldman’s method in which different aspects are clear in the novel. The present study contains different discussions such as worldview and semantic construction and honest and possible knowledge. The results showed that genetic constructivism concepts are clear in the novel since the awareness of one social class conflicts with another and this worldview isn't personal for the writer. The worldview of the whole world isn't incorporated. But, it is the worldview of one specific group to which the writer belongs to and honest awareness is seen in it. The real awareness in the novel Ahlol Hamidiye would be understood clearly by the attitude of Sheikh Motavi towards the present realities of life. Sheikh Motavi has understood very well what has been affected by his ancestors in today's society. He has tried to create the possible awareness and change what he can. So, he has given all his wealth and position to achieve the possible awareness, which is revealed in the prosperity of his only daughter, Malake. The possible awareness is evident in Abdol Moghis's efforts in his political and personal life in which, after the ups and downs of his student life such as being arrested and having unsuccessful suicides, he became a skilled and popular doctor among the people of Hamidiye.

    Keywords: Contemporary Novel, Genetic Constructivism, Lucien Goldman, Najib Keylani, Ahlol Hamidye Novel
  • Ezzat Molla Ebrahimi *, Bayazid Tand Pages 105-120
    Coherence is one of the textual criteria that modern textual scholars have paid attention to in their endeavor to find an appropriate link between sentences on one hand and paragraphs on the other hand as an extension to the level of discourse. The importance of coherence lies in the process of understanding and interpretation. As coherence is related to the discourse as a whole and does not depend only on the level of sentences and paragraphs, the present applied study aims to reveal the criterion of coherence in the verses dealing with believers in the Holy Quran through the suras of Al-Hujurat, Al-Mu’minun, and Luqman. The study calls for moral virtues to reveal the beauty of cohesion and coherence between the elements of the mentioned chapters and to highlight the appropriate relationships between their verses. The results of the present study showed that there is a complementary system in the above-mentioned suras that manifests the features of education and discipline with highly influential suggestions and rejects deconstruction and fragmentation.
    Keywords: The Holy Quran, the Interaction among Believers, Coherence, Verses of Interactions
  • Abdolahad Gheibi *, Mahin Hajizadeh, Atefe Rahmani Pages 121-138
    Stylistic studies address the linguistic features of literary works. Such studies attempt to reveal the aesthetic aspects of literary works and their prevailing features via the employment of linguistic tools. These studies aim to capture the shared points of the collected works of a poet or writer which is realized following examination of the stylistic aspects of works characterized by special themes. The Ode Kharif and Massa’e (autumn and evening) as an important ode of her works showcases the pessimism that overshadows the poet and the environment surrounding her poems. In this ode, she has adopted an inspiring, signifying tone as an exhortative and persuasive feature as part of a manifest style to communicate her pessimism. This is exactly the characteristic that has given this ode its literary prominence. The present study attempted to conduct a stylistic examination of pessimism in Fadwa Tuqan’s Ode Kharif and Massa’e as a quintessence of her works and then proceeded to analyze it at the phonetic, expressive, and syntactic levels via the adoption of an analytical-descriptive approach and stylistic theories. The research results revealed the natural consequences of two bitter, unpalatable incidents to be major factors in prompting the poet towards pessimism. The family disaster in the form of the loss of her brother on the one side and consecutive failures at the political level, particularly regarding the issue of Palestine on the other side imprisoned her in an endless loop of pessimism and distrust which gave rise to the dominance of death and nullity over her thinking and imaginations. Pessimism and resigning to unavoidable fate are closely associated with Tuqan’s poetic language and her particular poetic style to express concepts of desperation and pessimism. Using phonetic devices to express her emotions, Tuqan adopted the interrogative style to express uncertainty of the future, the bleakness of fate, and the impossibility of her wishes and desires. The expressive images portrayed in her poems and the lexicon she employed clearly denote her orientation towards despair and pessimism in her poems. Thus, defamiliarization was picked frequently in her works.
    Keywords: Stylistics, Pessimism, Despair, Ode of Kharif, Massa, Fadwa Tuqan
  • Soodabeh Mozaffari *, Reza Khodamoradi Pages 139-152

    The verb is an essential component in the Arabic sentence structures. There is a disagreement between contemporaries and predecessors about it in the Arabic language. There is also disagreement in determining a specific concept for the verb and its divisions among syntacticians, linguists, and theorists. Therefore, studying their opinions and views about verbs requires special attention. This descriptive-analytical study aims to investigate the criteria taken as the basis of analysis. The research question is how and by what criteria they have a split verb. The results of the study show that they believe that this concept should be reviewed in accordance with up-to-date linguistics. The present article deals with al-Makhzoumi's views, as the representative of grammarians, Tammam Hassan’s views as the representative of the scholars of linguistics, and Sadr’s views as the representative of linguists. Al-Makhzoumi does not accept the division of the verb according to time. Tammam Hassan differentiates between the time in inflections and in syntax while Al-Sadr does not accept time as a sign of the verb. The verb in his view is composed of the matter and form.

    Keywords: The meaning of the verb, Verb tense, al- Makhzoumi, Tammam Hassan, Al-Sadr
  • Ahmad Mahmood Al-e Hussein Pages 153-170

    Human languages suffer from the negative aspects of the phenomenon of bilingualism. When the competition of foreign languages with the national language represents a conflict on the cultural level, the most dangerous conflict or the most profound impact is consolidation of slang and its verbal and semantic dictionaries in people’s minds with one linguistic structure through the circulation of its customary and grammatical forms. Therefore, this research aimed to identify the danger of colloquialism in instilling a level of sanity in the youthful language, which makes its subconscious subordination to the circulating dialect as the language of live social interaction. Hence, the student’s suffering emerges when the school seat forces him/her to replace an alternative cultural format at the level of words and semantics. Al-Saliqa represents an expression of rooting of the linguistic faculty in the individual’s mind and society and it is a compulsive root that links the linguistic outcome with feelings and motives. Guidance is a necessity of proper learning in childhood so as to confirm integrity of the recipient’s correct scale in his/her linguistic communication with his/her surroundings. A sound mental dictionary will be the basis for the making sounds, while every word will carry a live awareness in the future. Hence, the role of school is preparation and guidance to help the child break out of the vernacular and enter the system with the new text of the classical language so that the student can interact constructively with his/her legacy. Culture as an arena of struggle, especially in the repertoire and uniqueness of Arabic, passes emotional translation as a substitute for an unconscious stock of colloquial custom imposed by social communication. There are different dialects of the Arab world and we are restricted to understand some of them, which compel us to communicate in standard language and receive a clear support. To develop linguistic awareness by activating the mental dictionary, this research presented some strategies, including linking strategy, repetition, grouping, classification of general categories, inference strategy by the first letter, story strategy, meditation strategy, and finally interaction strategy, which could enable the student to enrich his/her various skills in language functions as technical mechanisms and teaching aids. Then, a research was done on the relationship of linguistic predicate with the process of standard formulation as an unconscious process that develops in the child’s mind from the beginning of his/her learning the language from his/her environment. Due to ignorance of the rules and vocabulary of classical Arabic, the research presented useful data to replace a positive alternative in the process of substitution and concluded with a statement about the relationship of civilizational awareness with the Arabic tongue with reference to the factors accelerating sound language acquisition and awakening self-awareness of the cultural and cognitive heritage of the tongue of the Holy Qur’an.

    Keywords: mental dictionary, standard form, colloquial dialect, classical Arabic
  • Fatemeh Irandoost, Maryam Jalaei, RoohAllah Sayyadi Nejad Pages 171-194
    Introduction

    Creativity is one of the techniques of accessing discoveries, inventions, and different development in various backgrounds of life and nowadays is considered by many of experts of training domain. The results of many scientific research and achievements demonstrate that creativity is not a characteristic of some special people but many people have this hidden ability which can be trained in suitable circumstances at home, school and other life situations (Alodeh, 2006, p 1). Therefore, it is necessary to study the effect of textbooks content on creativity development of students. The present study is to analyze the Arabic textbooks of the first grade of high school according to creativity pattern of Plesk.

    The Method

    The present study is performed by the aim of accessing Arabic textbooks of the first grade of high school to the components of Plesk creativity. The research method is descriptive and content analysis type. Society is consistent to the statistical sample and includes all Arabic textbooks contents (exercises, pictures, and texts) of this grade of Iran schools in in educational years of 2019-2020 (1398-1399 AHS). The numbers of Arabic textbooks are 3.

    Research tools:

    The tool is a content analysis form according to creativity pattern of Plesk. The form consists of 13 components which are divided into three elements (attention, escape, mental motion) and four phases (preparation, imagination, development, and action) additionally, Shannon Entropy method has been used for determining importance coefficient of the components of the studied textbooks.

    Validity and reliability of the research tools:

    For Validity, first, elements, phases, and components of the Plesk creativity rotation (1997) were achieved from the related references and then the pattern is confirmed by academic experts (one expert in Shannon Entropy and two in Arabic language training), after that, 20% of the content of every three textbooks was selected and coding process was completed according to the Plesk creativity model indices and the procedural definitions by researchers separately. Finally, the percentage of the agreement among encoders was calculated by Pearson correlation coefficient and SPSS software. Correlation coefficient among encoders was 0.84.Data analysis was done by descriptive analytic method. At the first stage, active and inactive units specified separately for every three textbooks. Then, frequency of indices of Plesk creativity rotation according to the designed check list of content analysis was calculated among the active units in texts, exercises, and the pictures of the textbooks. In order to analyze the quantitative content in addition to frequency of the studied indices and also significance coefficient of indices, Shannon entropy method was applied for finding more powerful and reliable findings.

    Results

    The results of analysis demonstrated that the content of Arabic textbooks in this grade is inactive about 70%. In the analysis of the textbooks according to Plesk creativity pattern, it is identified that the element of “attention” is more considered and the element of “mental motion” is only on the textbook of 9th grade, therefore, the content of the aforesaid textbooks is not consistent with creativity principles of Plesk theory and is less effective in creation and raising creativity in learners.