فهرست مطالب

معماری سبز - پیاپی 28 (بهار 1401)

نشریه معماری سبز
پیاپی 28 (بهار 1401)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1401/03/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدمهدی احمدی پور، امیر صناعی*، حدیثه کامران کسمایی صفحات 1-10

    تقلید مستقیم و کورکورانه از سبک های روز معماری دنیا که منجر به از بین رفتن وحدت و انسجام معماری خودی می شود، در این برهه از معماری کشور به وضوح دیده میشود. لذا میبایست جهت سوق هوشمندانه مفاهیم معماری سنتی ایرانی با فلسفه علم روز بطوریکه ضمن حفظ ساختار، وارد مرحله گذار به مدرنیته شد. در این راستا و در این پژوهش با شناخت شاخصه های مفهومی در معماری ایران و مطابقت با ضوابط موجود در به روز ترین سبک معماری غربی به نام پرش کیهانی که خواه یا ناخواه وارد معماری معاصر در دوره پس از انقلاب اسلامی می شود. در راستای هماهنگی از پیش تعیین شده با این سبک که در واقع برپایه مفاهیم کیهان شناسی و همچنین علم کوانتوم تنظیم گشته است، می بایست به ایجاد ارتباط میان مفاهیم سنتی معماری خودی با این سبک تلاش نمود. در پژوهش حاضر نخست شاخصه های معماری سنتی که قابلیت معادل سازی با فلسفه و مفاهیم سبک پرش کیهانی را داشته اند، استخراج و مورد تحلیل قرار گرفته اند و سپس بطوریکه ساختار درونی معماری ایرانی حفظ و به صورت گذار رو به جهانی شدن سوق داده شود، مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفته است تا ضمن رعایت انسجام درونی مفاهیم، برای دوره معماری معاصر به شیوه ای منطقی از معماری روز دنیا بهره مند شد.

    کلیدواژگان: معماری معاصر ایرانی، شاخصه های معماری سنتی، پرش کیهانی، حفظ وحدت و انسجام
  • یاسر شهبازی*، سحر حسین پور، محسن مختاری کشاور صفحات 11-18

    مصرف انرژی در بخش ساختمانها بهویژه در ساختمانهای مسکونی به دلیل توسعه اجتماعی و شهرنشینی، بیشترین سهم را در بین کلیه بخشهای مصرف به خود اختصاص داده است. از فاکتورهای تعیین کننده ی میزان مصرف انرژی در ساختمان میتوان به شرایط آب و هوایی و اقلیمی محل احداث ساختمان، مواد و مصالح بکار رفته در پوسته و جداره های خارجی ساختمان، نوع معماری و سازه ساختمان، تاسیسات مرکزی ساختمان (گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی)، لوازم و تجهیزات مصرف کننده(لوازم برقی و تجهیزات اداری) اشاره نمود. ازاینرو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امکانات و گام برداشتن در جهت صرفهجویی و افزایش کارایی ساختمان، امری اساسی است. داده های بزرگ، منابع محاسباتی قدرتمند و مقرون به صرفه و الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین در دهه های گذشته مورد تحقیق در بخش ساختمانها بوده اند و پتانسیل خود را برای افزایش کارایی ساختمان نشان داده اند. اخیرا، هوش مصنوعی و به طورکلی تکنیکهای یادگیری ماشین به طور خاص در پیش بینی و عملکرد انرژی ساختمان نقش موثری داشته و به همین ترتیب میتوانند در بحث مصرف انرژی، مدیریت، صرفه جویی تر مصرف و در نهایت ایجاد راحتی و آسایش نقش بسزایی داشته باشند. هدف از این پژوهش، شناسایی ابزارهای هوش مصنوعی و کاربرد آنها در بررسی مصرف انرژی میباشد.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، مصرف انرژی، روشهای پیش بینی
  • هدایت شهبازی*، عمار حسن پور صفحات 19-30

    در کشور ما حدود 40 درصد از اتالف انرژی در بخش ساختمان به دلایل مختلف مخصوصا استفاده از مصالح غیراستاندارد انجام میگیرد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی تاثیر بلوکهای گازدار بتنی در صرفهجویی مصرف انرژی ساختمانها میباشد. بر این اساس توجه به اهمیت مقوله انرژی و لزوم صرفه جویی در آن در ساختمانها، میتوان با استفاده از این نوع بلوکها و تاثیرات آن در رسیدن به ساختمانهای پایدار دست یافت. نوع روش تحقیق اتخاذ شده در به انجام رسانیدن پژوهش حاضر روش تحقیق توصیفی، تحلیلی میباشد که با استفاده از سه استراتژی تبیینی، توصیفی و اکتشافی به معرفی ابعاد مختلف تحقیق پرداخته شده است. برای دستیابی کاربردی به نتایج و یافته های تحقیق، دو پرسشنامه در بین مهندسین ناظر معماری با حجم نمونه 150 نفر و سازندگان و استفاده کنندگان ساختمانها با حجم نمونه 200 نفر توزیع که روش نمونه گیری به صورت تصادفی و ابزار پرسشنامه با استفاده از مقیاس لیکرت 2 درجهای انجام شده است. کاهش آلودگیهای محیطی، افزایش کارایی و پایداری حرارتی، به حداقل رسیدن تبادل گرما و سرما به دلیل داشتن ضریب حرارتی باال، کاهش هزینه های ساخت و انرژی در ساختمانها در حدود 25 درصد از مهمترین دالیل استفاده از بلوکهای بتنی گازدار در ساختمانها میباشد.

    کلیدواژگان: بلوک بتنی گازدار، صرفه جویی، انرژی، معماری پایدار، ظرفیت حرارتی
  • محمد بهزادپور، شیما شجاعی* صفحات 31-42
    بیان مسئله:

    در این تحقیق معرفی و شناخت ارزشها و عناصر کالبدی معماری بومی بوشهر، بافت قدیمی بوشهر در استان بوشهر مورد بررسی و تحلیل قرارگرفته است. در معماری سنتی ایران توجه به مسایل اقلیمی حایز اهمیت بوده است و بر کالبد بنا تاثیر بسزایی داشته است در این راستا نمونه های با ارزش معماری مسکونی بافت قدیم بوشهر به عنوان مجموعه های با هویت مورد بررسی قرار گرفته است. ایجاد تراسهای چوبی یا شناشیرها از جمله تدابیری است که برای سایه اندازی بر روی بازشوهای غربی ساختمانها در بافت قدیمی شهر بوشهر مورد استفاده قرارگرفته اند.

    روش تحقیق

    روش تحقیق کیفی و راهبرد نمونه موردی بهره برده شد. در این راستا در گام نخست برای بررسی تاریخچه شناشیر از منابع کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات بهره جسته شد. در گام دوم به هدف بررسی سایه اندازی شناشیر و اجزای کالبدی آن با بررسی اسناد کتابخانه ای و میدانی جمع آوری داده ها انجام شد. روش تحقیق حاضر تحقیقات میدانی و شبیه سازی رایانهای با کالیمت استودیو و داده ها مربوط به تابش خورشید در طول سال نگاشته شده است.

    هدف

    این مقاله با هدف عملکرد سایهاندازی شناشیرهای ضلع غربی و میزان ورود نور به فضای داخل است.

    نتیجهگیری

    این تحقیق در بخشی از منطقه گرم و مرطوب ایران انجام شد که معماری بافت قدیمی آن، کامال با اقلیم محیط طبیعی پیرامون سازگار بوده و از شناشیرها به عنوان آرایه های معماری بومی و سیمای شهری یاد میشود که به لحاظ عملکردی، وظیفه اصلی آنها سایه اندازی بر روی بازشوها است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که عملکرد شناشیرها سایه اندازی روی جداره بازشوها خواهد بود و استفاده از آنها را در معماری و سیمای شهری معاصر بوشهر امکان پذیر می سازد.

    کلیدواژگان: سایه انداز، اقلیم، معماری بومی، بافت سنتی، بوشهر
  • هاله حیدرآبادی*، فرزین حق پرست، فرهاد احمدنژاد صفحات 43-54

    در سازه های باز و بسته شونده ی معمول، تغییر شکل براساس ریخت شناسی مفصل ها هستند، درحالی که در سازه های انعطاف پذیر درنتیجه تغییر شکل ارتجاعی عناصر می باشد. می توان از این ویژگی سازه های انعطاف پذیر و خمش فعال در ساختار های متحرک استفاده کرد. چنین انعطاف پذیری ذاتی که در سیستم های خمش فعال هست، مکانیسم مهمی برای کشف راه حل های جدید برای ساختارهای سازگار است. در این مقاله به معرفی مکانیزم های انعطاف پذیر به عنوان راهکاری برای معماری سبک و متحرک پرداخته شد. سپس در مورد انواع و ویژگی های ساختارهای انعطاف پذیر توضیح داده شد. دهه گذشته شاهد افزایش عالقه علمی و ساخت ساختارهای انعطاف پذیر و خمشی فعال بوده ایم. این امر منجر به ظهور چندین محیط نرم افزاری شده است که به سواالت مربوط به فرم یابی و ارزیابی ساختارهای خمشی فعال می پردازند، که به توضیح و مقایسه این روش ها پرداخته شد. به دلیل مزایای زیاد این ساختارها و پیشرفت تکنولوژی و ظهور محیط های شبیه سازی پیشرفته در آینده شاهد استفاده روز افزون این ساختار در معماری خواهیم بود.

    کلیدواژگان: مکانیزم های انعطاف پذیر، ساختارهای خمش فعال، فرم یابی، معماری متحرک
  • امیرمحمد نهاوندی*، ایمان شیخ انصاری صفحات 55-62

    نرژی خورشیدی یکی از انرژیهای تجدیدپذیر است که رایگان، بدون آلاینده و سازگار با محیط زیست میباشد.شهر تهران با 300 روز هوای افتابی در سال از نظر دریافت انرژی خورشید دارای سطح بالایی است که باید از این موقییت با تکنولوژیهای لازم استفاده کرد. از این رو استفاده از پنل های فوتوولتایک خورشیدی(سیلیکون تک کریستال) ابزاری برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی لازم است.با استفاده از برنامه شبیه سازی راینو ورژن 7 و پالگین های studio climate ،لیدی باگ، هانی بی و استفاده از فایل اب و هوایی شهر تهران فرودگاه مهراباد، مقدار تابش انرژی خورشید و میزان دریافت انرژی پنل های فتوولتاییک محاسبه شده است. هدف از این مقاله، محاسبه میزان تولید انرژی الکتریکی پنل های فتوولتاییک و تاثیر ان در میزان مصرف انرژی الکتریکی در خانه های مسکونی شهر تهران میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد با استفاده از 4 پنلهای فتوولتاییک با بازدهی 19.23 درصدی، میتوان 1576.74 KWH انرژی الکتریکی در سال تولید کرد که باعث کاهش 43 درصد از میزان برق مصرفی خانگی میباشد.کاهش در مصرف برق میتوان تاثیرات بسیاری در کاهش گاز های گلخانه ای داشته باشد.

    کلیدواژگان: پنل فتوولتائیک، انرژی تجدیدپذیر، صرفه جویی، گاز های گلخانه ای