فهرست مطالب

نشریه اندیشه فلسفی
پیاپی 5 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نبی الله سلیمانی* صفحه 1

    رورتی با به چالش کشیدن کل سنت فلسفی غرب که به عقیده او باعث دوگانه انگاریهای مختلف بی فایده نظری در طول تاریخ فلسفه شده است، درصدد است در بستر"فرهنگ رستگاری بخش ادبی"به ساختار شکنی مسایل مختلف فلسفه و رفع این دوگانه انگاریها مبادرت ورزد. رورتی با ایجاد خط انشقاقی میان حوزه ی خصوصی وحوزه ی عمومی می خواهدسهم و دخالت فیلسوفان را در ارایه دیدگاه های نظری و فلسفی مشخص کند و ادعا کند حوزه سیاست نیازی به آن ندارد که مبانی خود را از معیارهای فردی حوزه ی خصوصی کسب نماید؛ چیزی که زمینه بلندپروازیهای متافیزیکی فیلسوفان را فراهم می آورد. گویی رورتی با تقلیل فلسفه به ادبیات می خواهد مانع از بلندپروازیها و دخالتهای فیلسوف با نظریه پردازی شویم. درواقع، او با تفکیک بین دو حوزه خصوصی و عمومی یا سیاست معتقد است، ابزار فیلسوف تخیل و حوزه فکری وی فرهنگ ادبی و جایگاه او حوزه خصوصی است. در اینجا سوال و ابهام اساسی قدعلم می کند اینکه آیا  با فرض قبول معیارهای پراگماتیستی این تفکیک فرد در دو حوزه کاملا مختلف از وی شخصیتی دوگانه نمی سازد آیا  این موضع گیری فکری می تواند معقول و قابل قبول باشد. این نکته مهمی است که در جای جای این پژوهش سراغ جوابی برای آن هستیم

    کلیدواژگان: فرهنگ رستگاری بخش ادبی، حوزه ی خصوصی، حوزه ی عمومی
  • داود حسینی چفلی* صفحه 2

    در این یادداشت استدلال می کنم که منطق سره ابتنای فاین چیزی جز بخش ساختاری منطق ربط RM نیست. این نتیجه مشکلی برای نظریه ابتنای فاین در تمایز گذاشتن میان ابتنا و استنتاج ربطی به بار می آورد.

    کلیدواژگان: منطق سره ابتنا، فاین، RM
  • سید حسن اسلامی اردکانی* صفحه 3

    در حالی که غالبا از منظر سلامتی یا با تاکید بر جنبه های اقتصادی به ورزش نگاه می شود، در این مقاله، نویسنده می کوشد کارکرد اخلاقی ورزش را بررسی کند و ابعاد آن را نشان بدهد. وجود برخی الگوها و نگرش های رایج به ورزش و سلطه نگرش پزشکی یا تجاری به آن مانع از توجه به جنبه های بنیادین اخلاقی در ورزش شده است. حال آنکه ورزش، به خصوص هوازی و غیر رقابتی، با فضایل اخلاقی گره خورده است. با این نگاه، نویسنده این اندیشه را پیش می کشد که ورزش استقامتی غیر رقابتی در درازمدت سه کارکرد اخلاقی دارد. نخست مایه خودفهمی، خودآگاهی و خودشناسی می شود، دوم به تسلط بر بدن، عواطف و هیجانات می انجامد و سوم آنکه موجب پرورش فضایل اخلاقی متعددی از جمله شجاعت، نظم، تحمل درد و حکمت می گردد.

    کلیدواژگان: ورزش هوازی، ورزه اخلاقی، فضایل ورزشی، نظم، تحمل درد
  • محمدرضا ارشادی نیا* صفحه 4

    حکیم سبزواری در فضای حکمت متعالیه و با مبانی مسلم متعالی و گذر از چارچوب مماشات با مبانی فلاسفه پیشین، به اقامه براهینی در اثبات اتحاد عقل و عاقل همت گماشته است. برخی مبادی و مواد این براهین به ظاهر، نه محتوا، همان مبادی و مواد حکمای پیشین است. یکی از عوامل وقوع در شبهات برای برخی نوپژوهان غفلت از همین مطلب است. از جمله براهین حکیم سبزواری بر اتحاد عاقل و معقول برهان «ماده و صورت» است که وی در اقامه آن، از یک سو به مبادی هستی شناختی ماده و صورت و نفس نظر دارد و از دیگر سو، نگره علم النفس صدرایی را زیربنای تتمیم این برهان قرار داده است. مقاله ای در جهت مخدوش نمایی همه ادله حکیم سبزواری اتهاماتی را به نگارش سپرده و حکیم را متهم به «خلط فاحش» در تشخیص مطالب ابتدایی فلسفه نموده است. در این راستا در مردودنمایی برهان ماده و صورت، به دو اتهام عمده روی آورده است. از سویی حکیم را به کاربرد قیاس تمثیلی به جای قیاس برهانی متهم کرده و از دیگر سو به ایراد مصادره به مطلوب محکوم پنداشته است. واکاوی نشان می دهد این برهان بر اتحاد تام است و آن مقاله هم در مقام گزارش دچار تحریف شده، هم در مقام داوری به اتخاذ مواضع غیرمنطقی منحرف گشته است.

    کلیدواژگان: حکیم سبزواری، اتحاد عاقل و معقول، ماده و صورت، تمثیل
  • قدرت الله قربانی* صفحه 5

    کثرت گرایی دینی جایگزین مناسبی برای دو رویکرد انحصارگرایی و شمول گرایی دینی است. تناسب بیشتر کثرت گرایی دینی با مقتضیات دنیای جدید موجب اقبال بیشتری به آن شده است. اما این رویکرد به لحاظ مبانی، اصول و بویژه نتایج آن ناپذیرفتنی است. از دلایل مهم برای عدم پذیرش کثرت گرایی دینی، به لحاظ نتایج آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:  1. آن موجب نادیده گرفتن واقعیت های ادیان مختلف موجود می گردد؛ 2. کثرت گرایی دینی باعث عدم توجه به تفاوت های مهم درون سنت های دینی است؛ 3. اقبال به آن موجب عبث شدن پرسش از مساله حقانیت دینی و تلاش انسان برای نجات می شود، 4. پذیرش کثرت گرایی دینی به نسبیت معرفتی و بی معنایی حقیقت جویی دینی منجر می شود؛ 5. دلبستگی به کثرت گرایی دینی موجب بی معنایی وحی و لغو فلسفه نبوت می شود؛ 6. باوربه این رویکرد به بیهوده شدن تفاوت دینداری مقلدانه و محققانه منجر می شود؛ 7. بی ارزش شدن دینداری و اعتقادات دینی از نتایج خوش آمدگویی به کثرت گرایی دینی است؛ 8.  پذیرش آن همچنین موجب نقض در صفات الهی و توهین به منزلت الهی خدا است؛  9. اقبال به آن موجب رشد اباحی گری دینی، و 10. بنابراین، از بین رفتن هویت دینی مومنان است. با نظربه مشکلات ناپذیرفتنی کثرت گرایی دینی، و عدم کارآیی دو رویکرد سابق، پیشنهاد این پژوهش، تامل درباره رویکرد تشکیکی به مساله حقانیت و نجات است؛ به این معنی که دو موهبت حقانیت و نجات به درجات مختلف تشکیک طولی و سلسله مراتبی در همه ادیان وجود دارد؛ اگرچه رستگاری نهایی به تلاش و تقلای خود مومنان وابسته است.

    کلیدواژگان: کثرت گرایی دینی، خداباوری، حقانیت، نجات، ادیان
  • حسن مردای*، فاطمه فروزان کیا صفحه 6

    موضوع این مقاله رابطه نفس و بدن و مساله ی آن، تعارض آموزه فلسفی " حدوث جسمانی نفس" با آموزه قرآنی "دمیدن روح در بدن" است. حل این تعارض هدف ماست و روش آن ابتدا توصیف هر دو آموزه و سپس تحلیل تعارض و حل آن بر اساس حکمت متعالیه است. دمیدن روح به یک بدن به معنای تنزل و تعلق تدبیری روح به آن است. حدوث جسمانی نفس جزیی برای یک بدن به معنای حدوث توجه تدبیری مرتبه عقلی این نفس نسبت به این بدن مثالی یا مادی است. بنظر می رسد روح، همان مرتبه عقلی نفس است و نفخ روح، همان حدوث جسمانی نفس. بنابراین روح که از عالم امر است یا نفس که در مرتبه عالم عقل است، حادث نیست بلکه حیث تعلقی آن به یک بدن، حادث است. دمیدن روح در بدن یا جسمانی بودن حدوث نفس به معنای تعلق تدبیری داشتن آن به جسم است نه به معنای مادی بودن نفس.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، ملاصدرا، حدوث نفس، نفخ روح
|
  • Nabiallah Soleimani* Page 1

    Criticism of the history of philosophy and epistemology certainly requires great courage Because the effects and consequences of this can have dangerous consequences. When we ignore any metaphysical and meta-human being and explain any epistemological issue in general in explaining our knowledge strategy the result can then lead to nihilism, nihilism, disorder, and anarchism, which can be dangerous and toxic to both the individual and society. While we expect to encounter such nonsense in Rorty's thought, On the contrary, the philosopher in question claims that his thought will not lead to what has been mentioned. Rather, it is the percentage of pleasure, happiness and bliss for human beings; Because, however, there is no more talk of truth and goodness But by widening the solidarity between the human "us" as much as possible, it seeks to change this path and lead to a human utopia. Our purpose in writing this article is to examine and analyze the place of the epistemological foundations of ethics in Rorty's thought.

    Keywords: meta-human, epistemology, Rorty, solidarity
  • Davood, Hosseini Davood, Hosseini* Page 2

    In this note, I argue that Fine's pure logic of ground is nothing but the structural fragment of RM. This result raises a problem for discriminating between ground and relevantistic deduction in Fine's theory of ground.

    Keywords: Pure Logic of Ground, Fine, RM
  • Seyed Hassan Eslami Ardakani* Page 3

    While more or less we emphasize the bodily health or hygienic of aerobic exercise, we neglect the more important aspect of it: the moral aspect of bodily exercise in the long run. In this article the writer tries to highlight this hidden dimension of exercises in general. To achieve this aim, first I have reviewed different approaches to doing bodily exercises, such medical benefit or emotional joy, then I have argued that doing exercise consistently in the long run have three moral functions for us: first, it increases our awareness, leading to self-knowledge; second, it helps us to our bodily impulses and master it in the right way; and third, it lead us to cultivating moral virtues as courage, patience, moderation, pain tolerance, prudence, facing and overcoming fears, and wisdom. So, it seems reasonable to look at physical exercise as ethical practice.

    Keywords: moral practice, aerobic exercise, sport virtues, discipline, pain tolerance
  • Ershadniya M.R* Page 4

    Hakim Sabzevari in the atmosphere of transcendent wisdom and with the transcendent indisputable principles and passing through the framework of appeasement with the principles of previous philosophers, has tried to establish an argument to prove the unity of reason and the wise. Some of the principles and materials of these arguments are apparently, not the content, the same principles and materials of the previous scholars. One of the causes of suspicion for some novices is the neglect of this matter. One of Hakim Sabzevari's arguments on the rational union of the argument of "matter and form" is that in establishing it, on the one hand, he refers to the ontological principles of matter, form and soul, and on the other hand, Sadra's view of psychology underlies the completion of this argument. have given. Hakim Sabzevari has written an article in order to distort all the arguments and accuses Hakim of "gross sputum" in recognizing the basic contents of philosophy. In this regard, in rejecting the argument of matter and form, he has turned to two main accusations. On the one hand, he accused Hakim of using allegorical analogy instead of argumentative analogy, and on the other hand, he condemned the expropriation as desirable. An analysis shows that this argument is based on complete unity, and that the article has been distorted both in the position of the report and in the position of the judge, which has deviated from irrational positions.

    Keywords: Hakim Sabzevari, the union of the wise, the reasonable, matter, form, allegory
  • Qodratullah Qorbani* Page 5

    Religious pluralism is a good alternative to the two approaches of religious exclusivism and inclusiveness. The greater conformity of religious pluralism to the requirements of the New World has made it more attractive. But this approach is unacceptable in terms of principles, principles and especially its results. Among the important reasons for not accepting religious pluralism, in terms of its results, the following can be mentioned: 1. It ignores the realities of different religions; 2. Religious pluralism ignores important differences within religious traditions; 3. Iqbal leads to the futility of the question of religious legitimacy and human endeavor to save; 4. The acceptance of religious pluralism leads to epistemological relativism and the meaninglessness of religious truthseeking; 5. Attachment to religious pluralism makes the meaning of revelation meaningless and abolishes the philosophy of prophecy; 6. Belief in this approach leads to the futility of the difference between imitative and research religiosity; 7. The devaluation of religiosity and religious beliefs is one of the results of welcoming religious pluralism; 8. Accepting it also violates the divine attributes and insults the divine dignity of God; 9. Success in it leads to the growth of religious immorality, and 10. Therefore, it destroys the religious identity of believers. Considering the unacceptable problems of religious pluralism, and the ineffectiveness of the two previous approaches, the proposal of this research is to reflect on the skeptical approach to the issue of legitimacy and salvation; This means that there are two gifts of legitimacy and salvation to varying degrees of longitudinal skepticism and hierarchy in all religions; However, the ultimate salvation depends on the efforts of the believers themselves.

    Keywords: : Religious pluralism, theism, legitimacy, salvation, religions
  • Hassan Moradi*, Fateme Foroozan Kia Page 6

    The subject of this article is the relationship between the soul and the body and its problem is the conflict between the philosophical doctrine of "the physical occurrence of the soul (nafs)" and the Quranic doctrine of "breathing the spirit (rooḥ) in the body". Resolving this conflict is our goal and its method is first to describe both doctrines in their context and then to analyze the conflict and resolve it based on the principles of transcendent wisdom. Breathing the spirit in the body means degrading and connecting the spirit to the body to plan and control it. The physical occurrence of a partial soul for a body means the occurrence of a rational and general tactical attention of the soul to this imaginal or corporeal body. It seems that the spirit is the intellectual level of the soul and the breathing of the spirit is the physical occurrence of the soul. Therefore, the spirit or the rational soul is not a creature with an occurrence, but something with its occurrence as belonging to a body. Breathing the spirit into the body or the physical occurrence of the soul means its control relationship with the body, not it means being at the level of the corporeal body.

    Keywords: Al-Hikma Al-muta‘aliya, Mulla Sadra, Occurrence of the soul (nafs), Breathing the spirit (rooḥ)