فهرست مطالب

کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی - پیاپی 52 (بهار 1401)

نشریه کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 52 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی یزدانی راد* صفحات 9-46
    داستان رستم و اسفندیار به مثابه یکی از فراگیرترین و پرمایه ترین داستان های حماسی ایران، تا کنون موضوع پژوهش های متعددی قرار گرفته است و از دیدگاه های گوناگون، بررسی و تفسیر شده است. هر یک از این پژوهش ها، به سهم خود پرتوهایی بر این داستان افکنده اند و گاه هم زمان با آن، ابعاد و زوایایی از فرهنگ و تاریخ ایران را هم روشن نموده اند. پژوهش حاضر نیز که پژوهشی توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر روش تحقیق تاریخی است می کوشد تا از زاویه ای دیگر و با نگاهی متفاوت، داستان رستم و اسفندیار را بازخوانی کند و این فرضیه را به آزمون بگذارد که این داستان حماسی، میوه و محصول تحلیل و تفکر مورخ اندیشمند ایرانی از پدیده ای است که بارها در تاریخ ایران و سایر کشورها روی داده است؛ این پدیده تاریخی، تقابل همیشگی میان قدرت مرکزی و قدرت های محلی است که سده ها پس از پیدایش و رواج داستان رستم و اسفندیار در ایران، ابن خلدون آن را در قالب نظریه معروف خود درباره چگونگی ظهور و سقوط دولت ها، تنظیم و بیان نموده است. نتیجه پژوهش، ضمن تایید فرضیه فوق و ارایه فهمی نو از داستان رستم و اسفندیار، همچنین پرتوی است بر ویژگی های تاریخ نگری و تاریخ نگاری ایرانیان در روزگار باستان.
    کلیدواژگان: رستم و اسفندیار، تمرکزگرایی، قدرت های محلی، قدرت پهلوانی، ابن خلدون
  • کبری بهمنی*، ذوالفقار علامی صفحات 47-72
    داستان مهر و ماه، ماجرای عشق مهر شرقی به ماه غربی و عزیمت وی برای رسیدن به معشوق است. این داستان، الگوی گسترش یافته غزل است که بر ساختارهای روایی و اپیزودهای (خرده داستان های) قصه های عامیانه منطبق شده است؛ گفتمان منجمدی که بر اثر استعمال و تکرار در طول زمان تبدیل به کلیشه شده و تجدید و بازسازی خود را در تلفیق با گونه دیگری یافته است. در داستان، ادغام و تعامل دو نوع ادبی غزل و روایت دیده می شود که در عین درهم تنیدگی، مرزهای هر یک قابل جداسازی است؛ به عبارتی، غزل های درون روایت از قصه جدا می شوند ولی همگنه هایی که داده های انتزاعی را در سطح رویی گفتمان صورت بخشیده اند، روابط میان نشانه ها را پیچیده کرده اند. برنامه روایی بر کنش برنامه محور مبتنی است و غزل جریانی احساسی است که در کل گفتمان نمود دارد. تحلیل نشانه معناشناختی با تمایز غزل به عنوان جریان عاطفی و روایت به عنوان نظام برنامه محور، کارکرد و تعامل هر دو را در کلیت گفتمان بررسی می کند. استعاره های غزل با صورت بخشی به مقوله های بنیادین معنا چه تغییری در لایه نحوی و سطح زیرین ایجاد کرده اند؟ گونه عاطفی توانسته با شکستن هنجارهای زبانی، نمایه های تازه تولید کند؟ کاربرد نمایه ها و استعاره های غزل در روایت، گفتمان غزل را عینی کرده است، اما این محسوس سازی با تحلیلی که از شعر و ادبیات عصر تیموری و صفویه می شود و مدعی است که از اسطوره تهی شده، هم سو نیست، زیرا هسته مرکزی گفتمان همچنان بر اسطوره نهاده شده است.
    کلیدواژگان: مهر و ماه، نویسنده ناشناس، نشانه معناشناسی، غزل، اکتان، همگنه، روایت
  • ابراهیم ظاهری عبده وند* صفحات 73-100
    شیوه بیان و تفسیر عشق، مانند دیگر احساسات و هیجان ها، متاثر از عوامل فرهنگی است و با تغییر و تحول در فرهنگ، نگرش به عشق و شیوه بروز آن نیز تغییر می کند. در ایران، در پی آشنایی با مدرنیته (=تجدد) و شکل گیری هنجارها و ارزش های جدید، نگرش ها درباره عشق، دستخوش تغییر و این امر، موجب شکل گیری نگرش های متفاوتی درباره آن شد. برای شناخت این تغییرات و الگوها، مطالعه و بررسی شعر و بویژه، شعر طنز، نقش بسزایی دارد. بر این اساس، در این پژوهش، کوشش می شود موضوع عشق، در اشعار شاعر طنزپرداز معاصر، زرویی نصرآباد (1348-1397)، با روش اسنادی و بر مبنای رویکرد تاریخی جامعه شناسانی چون گیدنز (Giddens) و باومن (Bauman) بررسی و به این پرسش ها پاسخ داده شود که در شعر این شاعر، چه گونه هایی از عشق بازنمایی شده و شاعر چه نگرشی به آن ها داشته است. نتایج پژوهش نشان می دهد از نظر زرویی، سه گونه عشق سنتی، مدرن و تقطیری، در جامعه ایرانی وجود داشته است. این شاعر طنزپرداز، ضمن نگاه مثبت به عشق سنتی، به برخی از نقایص آن مانند دلبستگی بیمارگونه داشتن به معشوق و داشتن پایان تلخ اشاره کرده است. زرویی، برای توصیف عشق مدرن، از استعاره مفهومی «عشق مدرن، به مثابه کالاست» استفاده کرده است که این امر، نشان از تاثیر مولفه مصرف گرایی، بر نگرش به عشق در جامعه ایرانی و بازتاب آن در شعر این شاعر دارد. عرضه عشق در مدل های رنگارنگ، قابل عرضه و انتقال بودن آن، نداشتن تعهد در رابطه عاشقانه و تنوع طلبی در عشق، از مهم ترین ویژگی های عشق مدرن در شعر زرویی هستند. از نظر وی، عشق تقطیری، یعنی تلفیق ویژگی های مثبت عشق سنتی و مدرن نیز از آنجا که دوام بیشتری نسبت به عشق مدرن دارد، می تواند مبنای ازدواج قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ابوالفضل زرویی، طنز، عشق، کالایی شدن، استعاره مفهومی
  • فقیهه دهقان، رضا صادقی شهپر* صفحات 101-127

    در پی نظریه «مرگ مولف» رولان بارت (Roland Barthes)، اقتدار مولف در نقد نو، با چالش جدی و بی سابقه ای روبه رو شد. مرگ مولف تاثیری آشکار در پسامدرنیسم داشته است، به طوری که برخی شگردهای پسامدرنیستی تبلوری از نظریه مرگ مولف اند که جایگاه مقتدرانه نویسنده را به مخاطره انداخته اند. بارت این دیدگاه سنتی را که مولف، منشا متن، منبع معنا و تنها شخص صاحب صلاحیت برای تفسیر است، رد می کند. به باور او، «مرگ مولف» برابر با تولد خواننده است؛ چرا که معنا نه در مبدا متن بلکه در مقصد متن است. پس، اگر مبدا را «مولف» و مقصد را «خواننده» بدانیم، معنا در مقصد شکل می گیرد و پدیدآورنده اثر، دیگر مرکز توجه و تاثیرگذار نیست و این، خود اثر است که در هربار خوانده یا دیده شدن از سوی مخاطب، تولید معنا می کند. در این مقاله، رمان «نویسنده نمی میرد؛ ادا درمی آورد» نوشته «حسن فرهنگی» بر اساس نظریه «مرگ مولف» بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مولف در این رمان پست   مدرن، از شگرد هایی مانند قدرت اختیار و انتخاب دادن به خواننده (خواننده محوری)، اعتراض شخصیت به روند داستان و دخالت در نگارش آن، جدال شخصیت داستان با نویسنده و نافرمانی، تاکید بر داستان بودگی و عمل نوشتن، بینامتنیت، و درآمیختن زندگی واقعی نویسنده با زندگی داستانی شخصیت ها استفاده کرده است. این شگردها از مولف محوری متن، می کاهند و نقش خواننده را برجسته می کنند و رمان را به رمانی پست مدرن و مبتنی بر نظریه مرگ مولف بدل می سازند.

    کلیدواژگان: مرگ مولف، رولان بارت، نویسنده نمی میرد ادا درمی آورد، حسن فرهنگی، پسامدرنیسم
  • حسین پولادیان، فرامرز خجسته*، زهرا انصاری صفحات 129-167
    قصه های پهلوانی یکی از انواع قصه های عامه است که نبرد اغراق آمیز پهلوانان و قهرمانان واقعی، تاریخی یا خیالی را به همراه ماجراهای عیاری و عاشقانه آن ها به تصویر می کشد. بسیاری از خصال، صفات و کنش های پهلوان قصه ها در سنت های پهلوانی ایران باستان، اندیشه های اساطیری و نظام عیاری و جوانمردی ریشه دارد. در این میان، نقش شاهنامه فردوسی در الگوبخشی به شخصیت پهلوان ادب عامه و کنش های او از همه برجسته تر و نمایان تر است، به گونه ای که راویان قصه ها سعی در همسان سازی پهلوان ادب عامه با شاهنامه داشته اند. این پژوهش بر آن است تا ویژگی های پهلوان قصه های عامه را در مقایسه با پهلوان شاهنامه از نظر الگوی تولد و بن مایه های مربوط به آن، کنش های سلحشورانه و سیاسی، و خصال عیاری و جوانمردی شناسایی نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد پهلوان ادب عامه در الگوی تولد، کیفیت بالندگی و تربیت، خصال جنگاوری و پای بندی به الزامات اخلاق جوانمردی با پهلوان حماسه ملی مشترکات فراوانی دارد؛ ولی بنا به خاستگاه مردمی اش، در کنش های سیاسی و نوع برخورد با نهاد قدرت، آزادانه تر و مستقل تر از پهلوان شاهنامه عمل می کند.
    کلیدواژگان: قصه های عامه، پهلوان، شاهنامه، مطالعات تطبیقی
  • حدیث کلهری، رسول حیدری*، علی نوری صفحات 169-203

    نیما یوشیج شاعری است دردمند و دردآشنا که علاوه بر رنج و اندوه فردی و درونی، از دردهای جامعه نیز آگاه بوده است و آنها را در شعر خود، بازتاب می دهد. از سویی دیگر، در فضای شعر، بر زبان، ابزارها و تکنیک های شاعرانه نیز تسلط دارد. پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی به دنبال پاسخ به این پرسش است که نیما از کدام تکنیک ها و تمهیدات زبانی و ادبی برای انتقال اندوه و تاثیرگذاری بر مخاطب شعر خود، استفاده کرده است. این بررسی نشان می دهد که نیما توانسته است با کاربست ابزارهای ادبی و زبانی، زمینه انتقال رنج ها و تجربیات تلخ فردی، اجتماعی و فکری خود و جامعه اش را فراهم کند. او از منظر ادبی، تشبیهات، استعارات و به طور کلی نظام ایماژی شعر خود را بیشتر بر تصاویر تیره و تلخ بنا نهاده است؛ چنانکه اجزای صور خیال در شعر او عموما اندوه زده هستند. نیما علاوه بر بعد ادبی و ساختن تصاویر تلخ و اندوه زده، با استفاده از برخی بازی های زبانی و زمینه سازی در بستر موسیقیایی سروده های خود، خواننده را به سمت فضایی اندوهناک سوق می دهد. شیوه بدیعی «تکرار» و گونه های آن، به کارگیری اوزان سنگین و آرام، استفاده از مصوت های بلند و بهره گیری آگاهانه از ترکیبات و واژگان اندوه زا، از تکنیک های زبانی نیما در جهت ارایه و تجسم مفهوم اندوه است.

    کلیدواژگان: نیما یوشیج، اندوه، زبان، بلاغت، تصویر
|
  • Ali Yazdani Rad * Pages 9-46
    The story of Rostam and Esfandiyar, as one of the most widespread and rich epics in Iran, has been the subject of numerous researches and has been studied and interpreted from various perspectives. Each of these researches, for their part, have shed light on this story and sometimes, have clarified some aspects of the Iranian culture and history. The present study, which is descriptive-analytical research based on the historical research method, tries to re-read the story of Rostam and Esfandiyar from another perspective and to test the hypothesis that this epic is the product of the analysis of the wise Iranian historians of a phenomenon that has occurred many times in the history of Iran and other countries. This historical phenomenon is a constant conflict between the central power and the local powers, which centuries after the emergence and spread of the story of Rostam and Esfandiyar in Iran, Ibn Khaldun formulated it in the form of his famous theory of how states emerged and fell. While confirming the above hypothesis and presenting a new understanding of the story of Rostam and Esfandiyar, the result of this research is also a light on the characteristics of historiography and the historical perspective of ancient Iranians.
    Keywords: Rostam, Esfandiyar, Centralism, Local Powers, Pahlavan, Ibn Khaldun
  • Kobra Bahmani *, Zolfaghar Alami Pages 47-72
    The story of Mehr & Mah is the story of oriental love of Mehr's for the western Mah and his departure to reach his beloved. The story is an extended pattern of Sonnet(Qazal)that adapts to the narrative structures and episodes of folk tales. It is a frozen discourse that has become a stereotype through repetitive use over time and has found its reconstruction and revival in combination with another form. which can be separately defined despite their entanglements. In other words, the sonnets within the narrative are separated from the story, but the homogenates that have derived meaning from abstract data on the surface of discourse have complicated the relationships between the signs. The narrative plan is based on plan-oriented action, and the sonnet is an emotional flow that pervades the entire discourse. By distinguishing the sonnet, as an emotional flow, and narrative, as a plan-based system, the semiotic analysis examines the function and interaction of both in the whole discourse. How have the metaphors of the sonnet changed the syntactic layer and the base layer by formulating the basic categories of semantics? Has the emotional genre been able to produce new indices by breaking language norms? The use of indices and metaphors of sonnets in the narrative has objectified the discourse of the sonnets, but this sensitization is inconsistent with the poetical and literary criticism of the Timurid and Safavid eras, which claims to be devoid of myth, because the central core of discourse is still based upon mythology.
    Keywords: mehr, actan, narrative, isotop
  • Ebrahim Zaheri Abdevand * Pages 73-100
    The way love is expressed, like other emotions, is influenced by cultural factors, and by changing culture, attitudes toward love and the way it is expressed change. In Iran, following the acquaintance with modernity and the formation of new norms and values, attitudes about love changed and this led to the formation of different patterns about it. In order to recognize these changes and patterns, poetry Especially humorous poetry plays an important role. Accordingly, in this research, an attempt is made to study the subject of love in Nasrabad's Zarwi poems with a documentary method and to answer these questions: what patterns of love are represented in this poet's poem and what is the poet's attitude towards it? Have. The results show that the three patterns of modern, traditional and distilled love are reflected in Zarvi's poetry. To describe modern love, Zarvi has used the conceptual metaphor of "modern love as a commodity", which shows the effect of the consumption component on the attitude towards love in Iranian society and its reflection in the poetry of this poet. The presentation of love in colorful models, its portability and transferability, the lack of commitment in a romantic relationship and the desire for diversity in love are the most important features of modern love in Zarvi poetry. This satirical poet has pointed out some of its shortcomings, such as having a morbid attachment to the beloved and having a bitter end. According to him, distilled love, that is,
    Keywords: Abolfazl Zarui, Humor, Modern Love, Traditional Love, Distilled Love
  • Faghiheh Dehghan, Reza Sadeghi Shahpar * Pages 101-127

    In the new critique of the author's dominance of the text. Roland Barth was a prominent structuralist And put forward the theory of the author's death. Barth rejects the traditional view that the author is the source of the text, the source of meaning, and the only person competent for interpretation. In this theory, the author's death is equal to the birth of the reader Because meaning is not at the source of the text And at the text destination. So if we consider the source as "author" and the destination as "reader" Meaning is formed at the destination. Thus, in this theory of creator work, the focus is no longer influential. Rather, it is the work itself Which at any time, being read or seen, means production by the audience. In the present study, the novel "The author does not die" by Hassan Farhangi has been investigated based on the author's "death theory". The results show that the author in this novel, as a postmodern novel of tricks the power of authority and choice to give to the reader, disobedience and character conflict with the author and finally finding the power of the character, emphasis is placed on storytelling, intertextuality, integration, and the blending of the author's real life with the fictional life of the characters. And introduce the novel as a postmodernist novel with an emphasis on the author's theory of death. All of these tricks reduce the text's central author And emphasize the role of the reader.

    Keywords: The death of the author, Roland Barth, The novel The author does not die It brings, Hasan Farhangi, Postmodernism
  • Hossein Pouladian, Faramarz Khojasteh *, Zahra Ansari Pages 129-167
    A heroic scene is a kind of folk tale that depicts the exaggerated battle of real, historical or imaginary heroes and heroines along with their adventurous and romantic adventures. Many of the characteristics, traits and actions of the hero of the stories are rooted in the heroic traditions of ancient Iran, mythological ideas and the system of nobility and chivalry. They had popular literature with Shahnameh. This study aims to identify the characteristics of the hero of folk tales in comparison with the hero of Shahnameh in terms of birth pattern and related principles, military and political actions, and the characteristics of modesty and chivalry. The results of the discussion show that the hero of popular literature has a lot in common with the hero of the national epic in the pattern of birth, quality of upbringing and education, warlike character, using fine tricks and adhering to the requirements of chivalry ethics; But according to his popular origin, in political actions and the type of dealing with the institution of power, he acts more freely and independently than the hero of Shahnameh.
    Keywords: Folk tales, Hero, Shahnameh, Comparative study
  • Hadis Kalhori, Rasul Heydari *, Ali Noori Pages 169-203

    Nima yushij is a pained and aware of Suffer Poet who, in addition to personal and inner suffering, is both aware of the pains of society, and is capable on the language, tools and poetic techniques. The present research by a descriptive-analytical method seeks to answer the question that Nima has used which linguistic and literary techniques and devices to transmit grief and influence the audiences of his poetry. This study shows that Nima has been able to use literary and linguistic tools to transfer the suffering and sombrous experiences of his own individual, social and intellectual and his community too. From a literary view point, he has based his similes and metaphors and generally imagery system on dark and bitter images; so the components of imagery in his poetry are generally sad, Furthermore Nima leads the reader to a sad atmosphere by using some language games and setting on the background of musical context of his poems. The novelty device of "repetition" and its types, the usage of heavy and calm metres, the usage of long vowels and the conscious use of sorrowful complexes and words, are Nima's linguistic techniques in order to present and visualize the concept of sorrow.

    Keywords: grief, image, language, Rhetoric, Nimayoshij