فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال دوازدهم شماره 33 (بهار و تابستان 1400)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال دوازدهم شماره 33 (بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بانا بلال شبانی* صفحات 1-24

    یعالج هذا البحث ظاهره التلازم اللفظی فی المعجم فی إطار دلالی ترکیبی، وتکمن اهمیته فی الإسهام فی تطویر الصناعه المعجمیه احادیه اللغه او فوق الاحادیه، کما یمکن ان یستفاد منه فی صناعه معجم ترکیبی للغه العربیه. فالنظام اللغوی فی العربیه او غیرها من اللغات لا ینبنی فقط علی التعابیر العادیه، بل تشکل المتلازمات اللفظیه جزءا مهما منه. وهذا الجزء یخضع لقوانین العربیه من حیث الاستجابه التامه للقواعد النحویه والصرفیه.    ویدرس هذا البحث المتلازمات اللفظیه نظریا، ویبحث فی هذه الظاهره فی معجمات ذات طابع موسسی، تتمثل فی «المعجم الوسیط» من إصدار مجمع اللغه العربیه فی القاهره، و«المعجم العربی الاساسی» من إصدار المنظمه العربیه للثقافه والعلوم. کما تتخذ الدراسه من مدونات معجمیه ذات طابع فردی انموذجا تطبیقیا، هی معجم «المنجد» لصاحبه لویس معلوف، ومعجم «الراید» لصاحبه جبران مسعود. ومن هنا تتعرض الدراسه لمساله مساله معجمه المتلازمات اللفظیه فی المعجم احادی اللغه، وسیط الحجم. وتهدف إلی الجمع بین التنظیر والتطبیق من اجل ملامسه واقع المعجم اللغوی المعاصر عن کثب. لقد تزاید اهتمام الافراد والموسسات بصناعه المعجم اللغوی الوسیط، فظهرت معاجم کثیره حاولت ان تستثمر التجربه المعجمیه الغربیه، غیر انها بقیت قاصره عنها، وقد یرجع هذا لعدم الإخلاص فی تطبیق معاییر الصناعه المعجمیه، ونقص فی خبرات صناع المعجم، او عدم تبادل الخبرات، مما یضیع الوقت والجهد. إذن فإن صناعه معجم لغوی وسیط یلبی حاجه القاری العربی او متعلم العربیه، امر ملح.

    کلیدواژگان: المتلازمات اللفظیه، المصاحبات اللغویه، علم المعجم الوصفی
  • شهیا بوانا*، احمدی عثمان صفحات 25-58

    اشار بعض مورخی الادب الإندونیسی إلی تاثر الادب الإندونیسی تاثرا کبیرا بالادب الاجنبی عامه والادب العربی خاصه. وهذا النظر یحتاج إلی براهین وشواهد، حتی تظهر الوقایع الصحیحه الحقیقیه. ویهدف هذا البحث إلی معرفه مدی تاثر الادب الإندونیسی القدیم بالادب العربی وابعاده. ولمعرفه ذلک، نحتاج إلی دراسه مقارنه وافیه بین الادبین. ونرید ان نکشف هذا التاثر من خلال شعر حمزه فانسوری وهو کاتب وشاعر صوفی إندونیسی شهیر من منطقه آتشیه روج مذهب وحده الوجود الذی دعا إلیه ابن عربی. إنه اول شاعر عرف صوره الشعر فی الادب الملایوی. وکتب عده قصاید تتناول المفاهیم الصوفیه، ونحن نفترض ان تلک القصاید کانت متاثره بالادب العربی. ومن خلال دراسه مقارنه بین الادبین العربی والإندونیسی اظهرت ال نتایج ان حمزه فانسوری قد تاثر فی شعره بالادب العربی لغویا وشکلا ومضمونا. واستخدم، من ناحیه اللغه، کثیرا من المفردات والمصطلحات العربیه کالطالب، والغایب، والتایب والشعر، والمدح، والاعتقاد وغیرها. واما من جانب الشکل فقد کان شعره یتضمن بعض الابعاد التی تعارف علیه الادب العربی کالابعاد التی تتعلق بالعروض والبلاغه کالقافیه والاقتباس والسجع والتشبیهات. واما من ناحیه المضمون او الروح فقد تاثر بالاغراض الشعریه الصوفیه العربیه وبعدد من الافکار الصوفیه العربیه کما جاء بها ابن عربی وغیره، ولکن مع ذلک فإن حمزه فانسوری جاء ببعض الابتکارات شکلا ومضمونا فی شعره وفقا للسیاقات الإندونیسیه.

    کلیدواژگان: الشعر، مقارنه ادبیه، حمزه فانسوری، التاثیر والتاثر، الشکل والمضمون
  • شهرام دلشاد* صفحات 59-82
    الروایه العربیه الجدیده استعارت من الفنون الاخری عده من التقنیات، منها تقنیه الکولاج التی سیتم استخدامها فی الروایه بصعوبه، للافتراقات البنیویه التی توجد بین الاسلوب الروایی و هذا الفن التشکیلی. وقد تم توظیف هذه التقنیه فی الروایه العربیه حتی ادی إلی بناء السردیه الجدیده. ففی السرد الکولاجی یقوم الروایی عبر سیطره الوصف بالتقلیل من حده الحدث وهیمنته، او اخفاء الشخصیه او حذفها رامیا إلی جعل المکان بطلا لروایته او وسیله لانعکاس هواجسه وانفعالاته؛ ما یودی إلی جعل الروایه تتشکل من الصور المتشظیه البصریه، وتنتهی إلی تکوین السرد الکولاجی الخلاب والمتقطع الذی یفوح بالرایحه التمثیلیه الجدیده التی تنخرط فی التجریب الروایی بعیده عن جذور الروایه التقلیدیه. هذه الدراسه تتوخی دراسه هذه التقنیه السردیه فی روایه "إسکندریتی" لإدوار الخراط، ومعرفه النسق والاسلوب الساید فی الروایه العربیه الجدیده عامه. وقد توصلت الدراسه إلی ان الخراط، خلق روایه إبداعیه یهیمن علیها الوصف بدل السرد، والوصف فیها من نوع الاوصاف الکولاجیه المتنوعه المتشظیه والبطل فیها المکان بدل ان یکون شخصیه من الشخصیات الإنسانیه. کما ادی اختیار هذا الاسلوب السردی فی الروایه إلی هیمنه الذات ومشاعرها الإنسانیه والغناییه وتحطیم الزمن وعدم توظیفه.
    کلیدواژگان: الکولاج، إدوار الخراط، إسکندریتی، الروایه الجدیده، السرد، الوصف
  • کاوه رحیمی*، سودابه مظفری، علی اسودی صفحات 83-102

    إن الاستلزام الحواری، کابرز المفاهیم فی البحث التداولی الغربی الحدیث، لصیق بلسانیات الخطاب التی اخذ معها الباحث اللسانی منحی متمیزا. وقد اظهر الاستلزام الحواری جانبا من جوانب الإعجاز فی القرآن الکریم، وتکمن اهمیته فی تفسیر التراکیب القرآنیه وربطها بمقامها. وهذه الدراسه محاوله لتطبیق نظریه الاستلزام علی قصتی زکریا ومریم -علیهما السلام- فی القرآن موزعه فی سورتی آل عمران و مریم؛ وسبب اختیار هاتین القصتین یرجع إلی انهما ابلغ واروع القصص القرآنیه فی خرق العادات، وهما موجهتان فی اسالیبهما للتاثیر علی المخاطب وتعاملاته واستماله العقول وتوجیه النفوس. وبما ان القصه تلعب دورا بارزا فی التربیه ولا تزال موضع عنایه البشر، فقد اتخذ الباری - عز وجل- القصص وسیله من وسایل الإقناع والتاثیر فی کتابه العظیم وضمنها ادلته وحججه علی الجاحدین والمشرکین. وقد اکتفی هذا البحث بمبدا التعاون الذی جاء به غرایس باعتباره منظرا لهذا البحث التداولی الحدیث بطریقه وصفیه تحلیلیه. والنتایج تدل علی ان عشر حوارت فی القصتین تشمل الاستلزام الحواری، حیث عدلت عن المعانی الحقیقیه إلی المعانی المجازیه المستلزمه لتعطی دلالات جدیده وان خرق قاعده الکم والکیف اکثر الخروقات لتحقیق الاستلزام الحواری. وفی الحوارات الخاصه لزکریا ومریم (علیهما السلام)، تم خرق قواعد الحوار بطریقه تناسب الاستلزام الحواری ومن اهم ملامح ذلک استخدام اسم الاشاره، الإیجاز، الإطناب، والصور البیانیه لتظهر کرامه زکریا (علیه السلام) وشوقه من اعماق النفس للذریه وکرامه مریم (علیها السلام) بخارق العاده فی حملها وقداسه ولدها وتنزیه ها من التهم الشنیعه التی اتهمها بها قومها.

    کلیدواژگان: الخطاب القرآنی، القصص القرآنیه، الاستلزام الحواری، نظریه غرایس، زکریا ومریم (ع)
  • علی صیادانی*، حسن إسماعیل زاده باوانی، شهلا حیدری صفحات 103-130

    بدات البولیفونیه فی عالم النقد والادب مع المنظر الروسی میخاییل باختین فی العقد الثانی من القرن العشرین، قدمها فی ابحاثه حول روایات دوستویفسکی. کشف باختین بواسطتها عن اساسیات الدیموقراطیه الحواریه بین الشخصیات، ونفی بها السلطه الحاکمه للراوی المتفرد. من اهم ما تشمل هذه الاساسیات هو تعددیه الاصوات، وتعددیه اللغات. وتنقسم تلک الاخیره لمفاهیم مختلفه اهمها: التهجین، التنضید، البارودیا، الاجناس التعبیریه، والحوارات الخالصه. اخترنا روایه "الدیوان الإسبرطی" للروایی الجزایری "عبد الوهاب عیساوی" لهذا البحث، إذ وجدنا تجسید البولیفونیه غالبه علی سردیته، معتمدین علی المنهج الوصفی-التحلیلی. رسم عیساوی مرایا تاریخ الجزایر ما بین 1815 إلی 1833 باحداثه السیاسیه والاجتماعیه مع استخدام خمس شخصیات اساسیه خیالیه، غیر ان البعض منها اقتبسها من شخصیات حقیقیه عاشت فی تلک الفتره. تسرد من خلال هذه الاصوات، حوادث سلطات العثمانیین، واستعمار الفرنسیین التی خلفت الکوارث آنذاک. نالت هذه الروایه جایزه البوکر للروایه العربیه عام 2020. اختار عیساوی البنیه البولیفونیه للروایه کی ینقل التاریخ من شتی الزوایا، ویبین اهمیه الاحداث بواسطه تلک الاصوات. من اهم النتایج التی توصل إلیها البحث ان سرد الروایه الادبی المفبرک، وتلفیق الحوارات الخالصه فیه، مع لمسات التهجین والبارودیا والتنضید وحتی انکسار الحرف الواضح ضمنه جعل منها بولیفونیه الإنتماء، وقریبه لعالم الواقع فی نقل احداثه.

    کلیدواژگان: البولیفونیه، باختین، الدیوان الإسبرطی، عبد الوهاب عیساوی
  • علی عندلیب، سید حیدر فرع الشیرازی*، محمدجواد پورعابد، ناصر زارع صفحات 131-150

    یتناول هذا البحث المفارقه باعتبارها وسیطا اجتماعیا تعتبر آلیه تهدف إبلاغ الرساله الإصلاحیه الاجتماعیه والتی اخذت انتشارا لدی الباحثین العرب المعاصرین، وقد تعلقت دراستنا التنظیریه هذه حول تلک التقنیه فی ضوء نظریه التلقی مع تحلیل مضامین النظریه وإجرایها علی المفارقه حیث تطرقت إلی عرض نظریه التلقی محلله ارکانها، کما رکزت علی قضیه التواصل اللسانی وفهم المفارقه وحللت بعض عناصر التلقی واعراف المفارقه. فقد عدت هذه الدراسه تسلط المتلقی علی الموضوع الکلی والاساس فی النص معیارا مناسبا لفهم المفارقه، فمادام المتلقی لم یستدرک الموضوع الکلی والموقف المحیط بالمفارقه لم یستطع ان یستوعب ویفهم المعنی الاصلی والمفهوم الاساس للمفارقه ویسمی ضحیه للمفارقه. واخیرا إن عملیه التلقی تفید انواعا خاصه من المفارقه لکون التلقی بحاجه إلی حضور النص والقراءه وهذا ما لا یتیسر فی کل اقسام المفارقه. ومن نتایج الدراسه ان المفارقه آلیه بید المولف لإبلاغ مقاصده الإصلاحیه ولکنها لا تصل إلی الهدف المنشود إلا بتعامل المتلقی والنص معا وطالما لم یتکامل هذا التفاعل لم تنجح المفارقه. وإن نعترف باولویه المبدع فی صیاغه المفارقه وإعلاء شانها، فلانه یجب ان یعتبر نفسه قاریا افتراضیا وذلک لنجاح المفارقه. فمبدع المفارقه هو الذی یهیی السیاقات والوسایط وینظم الاسالیب الفنیه الهادفه لوصول المتلقی إلی ابرز النتایج واحسنها.

    کلیدواژگان: التاویل، التلقی، التواصل، القارئ، المفارقه
  • امین نظری تریزی*، سید فضل الله میرقادری صفحات 151-176
    تعتبر الصور من ابرز الوسایل التعلیمیه فی الکتب المدرسیه، إذ تودی دورا لافتا فی تعزیز تعلم محتوی الماده الدراسیه وتدعیمها لدی الطالب کما تساهم مباشره فی تسهیل تعلیم المواد الدراسیه لدی المدرس. وکثیر من الباحثین فی مجال التعلیم یولون اهتماما بالغا لمدی تکاملیه العلاقه بین الصوره والنص اللغوی، حیث کلما زادت العلاقه بین الصوره والنص زاد مستوی تحسین عملیتی التعلیم والتعلم. انطلاقا من هذه المساله یهدف البحث الحالی إلی دراسه العلاقه بین النص والصوره فی کتب اللغه العربیه للمرحله الإعدادیه بناءا علی ثلاثه مستویات لتصنیف "وارش ومایت"، فقد تم إجراء البحث علی کتب اللغه العربیه للمرحله الإعدادیه، وقد اقتصر مجتمع الدراسه علی کل الصور لهذه الکتب کما تکونت عینه الدراسه من 470 صوره مرافقه للنص بطریقه هادفه متجانسه. طبقت الدراسه منهج تحلیل المحتوی. وما توصلت إلیه المقاله هو ان معظم الصور المرافقه لنصوص کتب اللغه العربیه للمرحله الإعدادیه ترتبط وتلتحم بالنصوص فی تناسق وتکامل بلغت نسبته 85.74% ویعزی ذلک لمدی اهتمام لجنه التالیف باهمیه تکاملیه العلاقه بین الصوره والنص لما لها من تاثیر لافت فی تنمیه عملیه التواصل بین الدارس والمدرس وتطویر الجانب المعرفی لدیهم؛ فی المقابل نلاحظ ان 14.25%، ای ما یعادل 67 صوره تحتوی علی مکونات النص بشکل ناقص؛ حیث إنها تودی وظیفه التزیین؛ ولا توثر إیجابا علی فهم النصوص التعلیمیه، وذلک راجع إلی ان هذه الصور لا تکاد تکون واضحه احیانا او جاءت مبتوره لا تدعم النص اللغوی بشکل تام بل تظهر جزءا بسیطا وقلیلا من مجریات النص بما فیها الشخصیات الحواریه وعملیات التفاعل والتواصل بین الشخصیات، والامکنه وایقوناتها.
    کلیدواژگان: المرحله الإعدادیه، کتب اللغه العربیه، تصنیف وارش ومایت، الصوره، النص
|
  • Bana Balal Shabani * Pages 1-24

    This research paper studies the collocation lexicalization in medium sized monolingual dictionaries as an attempt to combine theorization and practice of contemporary lexicography. Theorization، or the theoretical part of the research، is dedicated to study collocations definition، aspects and types. To achieve this target، the paper focuses on the theoretical aspect of collocations regarding institutional lexicons (collaborative work) as exemplified in al-Muʿğam al-Wasīṭ of Cairo Academy of the Arabic Language and the Basic Arabic Dictionary published by the Arab League of Education، Culture and Science Organization (ALESCO). The paper depends on studying individually collected lexicons of Al- Munğid bz Louis Maʿlūf and Al-Rāʾd by Ğubrān Masʿūd as applied examples on the practical level.

    Keywords: Collocations, lexical combinations, metalexicography
  • Cahya Buana *, Ahmadi Usman Pages 25-58

    Historical literature in Indonesia has indicated that it has been influenced in ages by foreign literature, especially Arabic literature. However, this perspective requires more evidence, therefore it could indicate the validity of the influence of old Indonesian literature by Arabic literature and in several aspects. This study intends to reveal the influence of old Indonesian literature by Arabic literature through the poetry of Hamzah Fansuri, a very famous Sufi poet from Aceh. Hamzah Hansuri is known as a follower of the Wahdatul concept pioneered by Ibn Arabi. He is a scholar who first introduced the form of poetry in Malay literature. In composing his verses, it is indicated indicates that they were influenced by Arabic literature. Through a comparative literary study between Arabic literature and Indonesian literature, it can be concluded that the poetry composed by Hamzah Fansuri is influenced by Arabic literature’s aspect, such as terms of language, form and content. From the language aspect, Hamzah Fansuri's verses contain a lot of Arabic vocabularies, most of which have been adapted into Indonesian such as thalib, ghaib, taib, syair, madah,i’tiqad ect. From the form’s aspect, Hamzah Fansuri’s verses indicate several elements in Arabic literature, such as ‘arūḍ, qāfiyah, balāgah, iqtibās, and others. On the content basis, Hamzah Fansuri’s verses are influenced by various kinds of Arabic Sufism, such as Ibn Arabi and others. Thus, Hamzah Fansuri also proved well many innovations in his verses, either the form or content according to Indonesian’s context.

    Keywords: Arabic literature, Indonesian literature, poetry, Hamza Fansuri, Impact, influence
  • Shahram Delshad * Pages 59-82
    The collage technique, which is difficult to use in the novel due to the structural differences between the visual arts and the novel, was considered in the postmodern novel. Is a technical collage created by French artists following the modern trends of the second half of the twentieth century, after the end of the First and Second World Wars? When were legal and human concepts and justice weakened? This technique was also used in the postmodern Arabic novel and caused the description and reduction of the dominance of the event and the character in the novel to the extent that the element of place became a dynamic and basic element in the narrative. In such a case, the novel was formed from scattered visual images, which leads to the creation of a collage-like and fragmented narrative, and offers a new form of drawing and modernist narrative. Given the formation of such a style, this study seeks to investigate this narrative technique in the Alexandrian novel by Adwar al-Kharat, a powerful and late Egyptian writer. The result shows that Atrat Kharat has created a modernist novel in which the element of description has been used more than the element of narrative. Those diverse and contradictory collage descriptions in such a way that the protagonist is a spatial subject and not a human figure. This style has led to the domination of the personal and emotional aspect in the novel and broke the element of time and not using linear time.
    Keywords: Collage, Period of Turning, Alexandria, Postmodern Novel, Narration, Description
  • Kaveh Rahimi *, Sudabeh Mozaffari, Ali Asvadi Pages 83-102

    Undoubtedly, communicative implication is one of the most prominent concepts in new applied modern linguistic research in the West. The communicative implication has highlighted the miraculous aspects of the Holy Qur'an, and its importance is manifested in the interpretation of the Qur'anic compositions and its relation to the present. It seems necessary to make a comparative analysis of the theory of communicative implication in the light of the story of Zakaria and Maryam (peace be upon them) in Surahs of Al-e-Imran and Maryam, and the reason for choosing these two stories is that they are based on the most expressive and fascinating Qur'anic stories in extraordinary adventures. Their approach, style and educational teachings have a great impact on the behavior of the audience, the absorption of ideas and guidance of human beings. Since moral-educational teachings in the form of stories always affect the audience more than other writings, as a result, God - the Exalted - has placed the story as persuasion and influence in the Qur'an and at the same time, he has presented his reasons and arguments to the deniers and polytheists. Based on the principle of Grace's cooperation, the present study has achieved the following results Ten conversations in the two mentioned stories have deviated from real meanings to secondary meanings in accordance with one of Grace's four principles and using demonstratives, semantics and expressions; Until the dignity, the answer to the prayer of Zakaria (AS) and the gift of a child to him in old age, despite the infertility of his wife, the miraculous birth of Jesus (AS) and the innocence of Mary (AS) from the ugly words attributed to her by her people to be revealed. Deviation from the principle of quantity and quality is one of the most frequent types of communicative implication in the dialogues of two stories.

    Keywords: Quranic address, story, communicative implication, Grace's theory, Zakaria(AS), Maryam (AS)
  • Ali Sayadani *, Hassan Esmailzade Bavany, Shahla Heidari Pages 103-130

    Polyphony in literary criticism was first introduced by the Russian theorist Mikhail Bakhtin. And in the second half of the twentieth century, it began with a study of Dostoevsky's novels through which Bakhtin discovered the foundations of freedom of expression. And the rule of the hegemonic system denied the third-person narrator. These bases include: Polyphony and Hetero glossia. And multilingualism is divided into components such as: Hybridation, Stratification, Parody, Dialogic Genre, Special dialogues. Because polyphony has prevailed in the novel Al-Diwan al-Isberti, this novel is written by in Algeria novelist. This article was reviewed by descriptive-analytical method. Al-Issawi illustrated all the political and social events using the five fictional characters of the novel, the history of the islands from 1815 to 1833. Some of these characters are taken from real people of that period. With these phone, he narrates the events of Ottoman domination and French colonization. The novel won the Booker Prize for Arabic Novel in 2020. Al-Issawi chose polyphony for this novel to quote history from several perspectives. The most important results obtained from this study are the existence of the literary pen of the novel. In the dialogism, there is a mixture of the hybrrization component, and a little parody, and there is also the dialogic genre and hetero glassia. The study of this fusion has generally been less considered by researchers in a text.

    Keywords: Polyphony, Bakhtin, Al, Daiwan Al, Esbartri, Abdul Wahab Al-Issawi
  • Ali Andalib, Sayyed Heaidar Far E Shirazi *, Mohammad Javad Pourabed, Naser Zare Pages 131-150

    This research deals with the irony as a social mediator, a mechanism aimed at communicating the social reform messages. This mechanism has been considered by many contemporary Arab researchers. This theoretical research, has explored Irony from a perspective of reception theory and analyzed the components of this theory and its concepts, and their compatibility with Irony's elements. It also focuses on verbal communication to understand irony and its types and analyze the elements of perception. This study considers the criterion of ironic perception as the recipient's mastery of the general subject of the message; Because until the recipient manages to understand the general subject or ironic situation, he will not be able to understand the original meaning and concept of irony, so he will simply fall victim to irony.Finally, the receiving process benefits from certain types of irony, because this process requires the presence of the written text and its reading, and this is something that does not exist in all types of irony. This study considers Irony as a tool to convey the author's reformist goals, which is achieved through the interaction between the recipient and the text. We recognize the author's priority in making and promoting Irony, because the author must consider himself a hypothetical reader in order to succeed in Irony. The creator of Irony provides the reader with the opportunity to achieve the best and most obvious results by creating textures and tools as well as a purposeful technical structure.

    Keywords: Reception, paradox, reader, communication, Interpretation
  • Amin Nazari Terizi *, Fazllolah Mirghaderi Pages 151-176
    Images are an important educational tool in textbooks because they play a significant role in enhancing student learning in the content of the book and also have a direct role in facilitating the teaching of the course content. Many researchers in the field of education pay close attention to the coherence between the images and the texts of the book because the more the relationship and coherence between images and text increase, the better the level of teaching and learning process will be. Therefore, the aim of the present study is to investigate the relationship between images and text of first grade Arabic textbooks based on three levels of "Warsh and Mite" classification. The present study population is all images of Arabic textbooks in the first year of high school, and the research sample consists of 470 images with text that have been purposefully selected; the research method is content analysis. Findings indicate that most of the images of Arabic books of the junior high school are related and coherent with the texts of the book with 85.74% of the cases. This is due to the authors' great attention to the importance of the relationship between image and text, given the significant effect of the coherence between images text in enhancing the process of interaction between teacher and students as well as improving their cognitive aspect; of these, 14.25% (equivalent to 67 images) cover incomplete text content. These images have a decorative function and do not have a positive effect on the understanding of educational texts. The reason can be found in the fact that these images are sometimes unclear or incomplete, so that only a small or simple part of the content of the text such as the characters of the text, the process of action and communication between the characters, places, icons, or signs are covered by these images.
    Keywords: first-grade, Arabic books the Warsh, Mite Classification, image, text