فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال پنجم شماره 2 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افتخار شیروانی مهدوی*، هدی پاسدار صفحات 1-14

    تحقیق حاضر به منظور اندازه گیری پارامترهای فیزیکو شیمیایی و فلزات سنگین سرب، کادمیم، کروم و نیکل در آب رودخانه جاجرود در ناحیه پارچین انجام گرفت. همچنین امکان همبستگی بین پارامترهای اندازه گیری شده با یکدیگر ونیز با فاصله ایستگاه ها بررسی شد. کمیت های اندازه گیری شده با استاندارد آب آشامیدنی و آب پرورش قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) از جهت شرب و آبزی پروری نیز مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری در بهمن ماه سال 1387 از 8 ایستگاه در مسافتی حدود 4 کیلومتر انجام شد و ایستگاه ها بر اساس روش نمونه برداری تصادفی و با در نظر گرفتن امکان دسترسی به محل های نمونه برداری انتخاب شدند. در نقاط مذکور نمونه های آب بر اساس روش های استاندارد تهیه و پارامترهای pH, EC, DO و دمای آب توسط دستگاه های پرتابل در محیط اندازه گیری و سنجش سایر پارامترها در آزمایشگاه انجام گرفت. به منظور اندازه گیری فلزات سنگین از دستگاه جذب اتمی شعله ای استفاده گردید. نتایج بیانگر آن می باشد که موثرترین پارامترهای آب شامل دما، میزان کدورت، اکسیژن محلول، هدایت الکتریکی و pH بوده و میزان یون فسفات و کل مواد محلول (TDS) از این نظر در مرحله بعد قرار دارند. همچنین نمک کلسیم کلراید مهمترین نقش را در افزایش هدایت الکتریکی در آب منطقه مورد مطالعه داشته و نیز با حرکت به سمت ایستگاه های پایین تر رودخانه میزان هدایت الکتریکی افزایش و میزان یون نیترات کاهش می یابد. مقایسه پارامترهای فیزیکو شیمیایی آب منطقه مورد مطالعه با استاندارد آب آشامیدنی در ایران و آب پرورش قزل آلای رنگین کمان انجام شد و بر اساس آن میزان کدورت با حد مجاز استاندارد آب آشامیدنی در ایران تفاوت معنی دار 01/0< p و میزان کدورت، هدایت الکتریکی، یون کلراید و یون نیترات با استاندارد آب پرورش قزل آلای رنگین کمان تفاوت معنی دار 01/0 <p را نشان داد که بر اساس این نتایج کاهش پارامترهای مذکور در آب از جهت شرب و آبزی پروری لازم می نماید. بررسی آب منطقه مورد مطالعه از نظر فلزات سنگین سرب، کادمیم، کروم و نیکل، میزان این فلزات را در آب بسیار کم مشخص نمود که ازاین جهت به منظور شرب و پرورش قزل آلای رنگین مناسب می باشد

    کلیدواژگان: پارامترهای فیزیکوشیمیایی، فلزات سنگین، رودخانه جاجرود
  • آریا اشجع اردلان، سهیل بهربر*، رضوان موسوی ندوشن، صابر وطن دوست صفحات 15-29

    در این بررسی برخی خصوصیات زیستی از جمله سن و رشد همچنین رشد وزنی و رشد طولی ماهی رفتگر خاردار، Cobitis taenia در رودخانه تالار مازندران مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی به مدت یک سال از مهرماه 1387 تا شهریورماه 1388، نمونه ها از دو ایستگاه کسلیان و تجونبه فاصله حدود 20 کیلومتر از یکدیگر در رودخانه مذکور بصورت ماهانه صید گردید. صید با استفاده از دستگاه الکتروشوکر صورت گرفت. تعداد410 عدد ماهی رفتگر خاردار به صورت تصادفی از بین ماهیان صید شده برداشت و بررسی شد. از کل ماهیان صید شده، تعداد 158 عدد نر و 119 عدد ماده و تعیین جنسیت بقیه نیز به تعداد 133 عدد به علت نابالغ (نارس) بودن مقدور نگردید. نمونه ها شامل 4 گروه سنی از هر دو جنس ماده و نر بود. نسبت ماهیان نر به ماده 3/1 به 1 بود. رابطه بین طول و وزن برای ماهیان نر W=0/671×TL+0/043 و برای ماهیان مادهW=1/593×TL+0/061 تعیین گردید. پارامترهای رشد معادله برتالانفی، برای ماهیان رفتگر خاردار بود:  09/680 L∞:، 04/0 K:، 106/0:t . تفاوت توزیع فراوانی طولی بین نر و ماده با توجه به سن، معنی دار (01/0<p) بود. نرها در طول های کوچکتر فراوانی بیشتری داشتند و فراوانی آنها برای جنس نر، ماده و نابالغین به ترتیب 4/32، 29 و 5/38 درصد برآورد شده است که می تواند به دلیل بلوغ جنسی زودتر آنها باشد. میانگین طول و وزن ماهیان ماده بیشتر از نر بود. دامنه سنی برای جنس نر، بین 0 تا 2 سال و برای جنس ماده0 تا 3 سال بود. سن غالب 1 و میانگین سن کل ماهیهای بررسی شده 07/1 سال برآورد گردید.

    کلیدواژگان: سن و رشد، طول و وزن، ماهی رفتگر خاردار، Cobitis taenia، رودخانه تالار، مازندران
  • محراب مرادی*، سید محمدتقی ساداتی پور، ناصر منصور شریفلو، مژگان زعیم دار صفحات 30-44

    سد مخزنی پلرود بر روی رودخانه پلرود در شرق استان گیلان، در 17 کیلومتری جنوب غربی کلاچای احداث خواهد گردید. این سد از نوع خاکی با هسته مخلوط بوده و دارای 30 میلیون مترمکعب حجم مفید می باشد. هدف از این تحقیق بررسی آثار زیست محیطی سد پلرود و ارایه راهکارهایی جهت کاهش آثار آن است. برای رسیدن به این هدف اطلاعاتی درمورد ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی منطقه پیرامون سد جمع آوری گردید. دراین مطالعه لیستی از ریز فعالیت های پروژه در فاز ساختمانی و بهره برداری تهیه شد، سپس با استفاده از ماتریس تلفیقی LEOPOLD و ICOLD  آثار این فعالیت ها کمی گردید. آنگاه بر اساس نتایج بدست آمده برای گزینه های مختلف تجزیه و تحلیل صورت گرفت. بطوریکه ازنتایج استنباط می شود، از مجموع ارزش های در نظر گرفته شده برای ماتریس 47 درصد ارزش ها، جزو ارزش های منفی بوده و ما بقی نشانزدها جزو ارزش های مثبت هستند. بر این اساس مجموع پیامدهای منفی اعم از دایمی یا موقت پروژه هیچگاه از مرز 50درصد کل پیامدها فراتر نرفته و از این نظر احداث و بهره برداری از سد پلرود از نظر ملاحظات زیست محیطی توجیه پذیر می باشد.

    کلیدواژگان: محیط زیست، ارزیابی اثرات، ماتریس تلفیقی، اقدامات اصلاحی، سد پلرود
  • عبدالرحیم وثوقی، رضوان موسوی ندوشن، الناز عباسی*، ابراهیم زارعی، فرهاد علاسوندی طغیان صفحات 45-56

    این پژوهش بر اساس فصل صید از مهر ماه 1388 لغایت اسفند ماه 1388 در طی فصل های پاییز و زمستان روی تعداد 180 نمونه کپور معمولی دریایی (Cyprinus carpio) صید شده از سواحل منطقه گمیشان در استان گلستان انجام پذیرفت. نمونه برداری بصورت ماهانه (حداقل 6 بار درهر ماه) طی6 ماه انجام شد . همه نمونه ها با حضور در محل از پره های صیادی تهیه گردید. نمونه های تهیه شده در ساحل مورد بیومتری (طول کل با دقت 1 میلی متر و وزن بدن با دقت 01/0 گرم) قرار گرفتند ، اطلاعات مزبور در فرم بیومتری ثبت و نمونه ها کالبد شکافی شد . سپس دستگاه گوارش (روده) را در فرمالین 4 درصد قرار داده و به آزمایشگاه دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال منتقل گردید . در آزمایشگاه نسبت به اندازه گیری طول روده با دقت 1 میلی متر و وزن روده با دقت 01/0 گرم ، خالی بودن روده ، شدت تغذیه ، فراوانی وقوع انواع مواد غذایی مورد مصرف و فاکتور وضعیت اقدام گردید . محتویات دستگاه گوارش تخلیه و مورد شناسایی قرار گرفت . سپس نسبت به تعیین شاخص طول نسبی روده ،شاخص خالی بودن روده ، شاخص شدت تغذیه ، شاخص فراوانی وقوع غذاهای مورد مصرف و شاخص فاکتور وضعیت اقدام گردید .در جهت بررسی آماری از آنالیز واریانس یک طرفه و T-test استفاده شد و نمودارها با استفاده از نرم افزار Excel رسم گردید . میانگین شاخص طول نسبی روده در گروه های سنی (+2 تا 10) ساله برابر 11/0±67/1 سانتی متر بود ، مقادیر این شاخص در فصل های مختلف دارای تفاوت معناداری نبود (05/0> P) . میانگین شدت تغذیه 99/9 ±63/22 بدست آمد . مقادیر این شاخص در فصل های مختلف دارای تفاوت معناداری بود (05/0<p). شاخص خالی بودن دستگاه گوارش کل برابر 11/71 درصد بدست آمد . که نشان دهنده کم خور بودن این گونه می باشد . محتویات دستگاه گوارش نیز شامل Polychaeta ،Oligochaeta ، Bivalvia  ،  Gastropoda،  Ostrocoda،  Foraminifera ، بقایای بدن ماهیGobiidae ، Termatoda ، تخم آبزیان ، خرچنگ و قطعات گیاهی بود. بیشترین مقدار شاخص فراوانی وقوع مواد غذایی (FP) در کل دوره مربوط به کرم های پرتار به میزان 89/63  درصد تعیین شد میزان این شاخص در طول فصل های مختلف ، اختلاف معنی داری نداشت (05/0> P) . در مجموع دوره ، کرم های پرتار (89/63  درصد) با فراوانی بیش از 50 درصد غذای اصلی ، دو کفه ای (00/35 درصد)  ، الیاف گیاهی (11/36 درصد)  ، بالانوس (11/16 درصد)  ، خرچنگ (22/32  درصد)  ، ماهی(22/44 درصد) ، الیگوکیت (67/11 درصد)  ، تخم آبزی (78/42 درصد)  ، گاستروپود (67/36 درصد)  ، ترماتد (54/25 درصد) و استراکودا (78/12درصد) با فراوانی بیش از 10 درصد و کمتر از 50 درصد ، غذای فرعی و کوماسه آ (67/6 درصد) ، آمفی پودا (78/2 درصد) و فرامینی فرا (33/3 درصد)  با فراوانی کمتر از 10 درصد بعنوان غذای تصادفی تعیین شدند . میانگین شاخص فاکتور وضعیت (K) ، در طول دوره برابر 39/1 بود که نشان از وضعیت خوب تغذیه در این ماهی دارد .

    کلیدواژگان: ماهی کپور دریایی (Cyprinus carpio)، شاخص تغذیه، گمیشان، استان گلستان، دریای خزر
  • حمیده کیهانیان*، فرناز رفیعی، کریم مهدی نژاد، افتخار شیروانی مهدوی صفحات 57-65

    محیط های آبی اغلب در معرض آلاینده های مختلف از جمله فلزات سنگین هستند که انتشار آنها به داخل آب ها می تواند مشکلات مخلتفی برای گیاهان بوجود آورد. در این بررسی اثر فلز سنگین مس (Cu+2) بر تراکم و میزان کلروفیل a در جلبک Scenedesmus obliquusمورد مطالعه قرار گرفت. پرورش در غلظت های مختلف (2،4،6،8) میلی گرم در لیتر مس و یک شاهد با استفاده از محیط کشت زاندر (z8) در دمای   c2 ± 23 و شدت نور 3000 لوکس به مدت 5 روز انجام شد. سپس فراوانی جلبک ها در زمان های صفر ،24، 48، 72و 96 ساعت با استفاده از لام هموسیتومتر توسط میکروسکوپ نوری شمارش شده و میزان کلروفیل a آنها اندازه گیری گردید. در غلظت کلروفیل a جلبک S.obliquus   بین زمان های مختلف و تیمار های آزمایشی و در میزان تراکم سلولی بین تیمار شاهد و غلظت های متفاوت مس ، بین غلظت های  4/2 با 8/6 mgl-1اختلاف معنی دار بود (05/0  <p). در تیمار شاهد با گذشت زمان میزان تراکم سلولی و غلظت کلروفیل a افزایش نشان داد. در تیمار های فلز مس با افزایش زمان در میزان کلروفیل aو تراکم جلبک سندسموس کاهش دیده شد، بطوریکه با افزایش غلظت مس از 2 تا 8  mgl-1  میزان کاهش تراکم سلولی از 09/72% (در mgl-12  در ساعت 96) به 33/92% (در mgl-18 در ساعت 96) نسبت به ساعت صفر رسید.  در این غلظت ها از ساعت 24 مرگ سلولی روی داد. در تیمار شاهد سلول ها در ساعت 96 هنوز در فاز رشد قرار داشتند و افزایش 4/28% نسبت به ساعت 72 دیده شد.

    کلیدواژگان: obliquus Scenedesmus، مس، تراکم سلولی، کلروفیل a
  • عبدالرحیم وثوقی، همایون حسین زاده صحافی، احد رجبی*، الهام راد صفحات 66-80

    این تحقیق به منظور شناسایی و بررسی تنوع زیستی کرم های پرتار در سازه های زیستگاه مصنوعی منگفت صورت پذیرفت. ابتدا 3 ایستگاه در نظر گرفته شد. نمونه برداری ها دو بار در فصول بهار و تابستان 1388 و با 3 تکرار توسط عملیات غواصی و با استفاده از کوادرات، از هر ایستگاه صورت گرفت. در مجموع 7 گونه از پرتاران شناسایی گردید. حداکثر فراوانی پرتاران 64/644 عدد در متر مربع در فصل بهار و حداقل آن 204 عدد در متر مربع در فصل تابستان ثبت گردید. نتایج نشان دادند که گونه Nereis sp. با فراوانی 44/277 عدد در متر مربع (69/32 درصد) در فصول و ایستگاه های نمونه برداری شده نسبت به سایر گونه ها از تراکم بیشتری برخوردار بوده است. نتایج حاصل از آنالیز واریانس یکطرفه مشخص نمود که بین دو فصل از نظر تعداد پرتاران اختلاف معنی دار وجود دارد (05/0> P). در بررسی شاخصهای زیستی بالاترین مقدار عددی شاخص تنوع شانون مربوط به ایستگاه (1) در فصل بهار با مقدار 83/1 و کمترین مقدار عددی شاخص تنوع شانون 50/0 مربوط به ایستگاه (1) در فصل تابستان بوده است. در بررسی شاخص ها مشخص گردید که فصل بهار دارای تنوع گونه ای بیشتری نسبت به فصل تابستان می باشد. با توجه به مقادیر به دست آمده شاخص های زیستی می توان به این نتیجه رسید که منطقه در معرض استرس قرار دارد که وجود استرس می تواند بر روی تنوع جمعیتهای بسترزی تاثیرگذار باشد.

    کلیدواژگان: شناسایی، تنوع زیستی، پرتاران، زیستگاه مصنوعی، بوشهر. خلیج فارس
  • صدیقه مهرابیان، معصومه عباسی* صفحات 81-90

    در طی متابولیسم اکسیداتیوی که در بدن صورت می گیرد ، رادیکال های آزاد می توانند به همه ترکیبات موجود در سلول حمله نموده و موجبات تغییرات سلولی و پیری زودرس را فراهم نمایند . امروزه نقش آنتی اکسیدان ها برای برقراری تعادل در سلول ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است . در تحقیق حاضر، آزمون تعیین قدرت جهش زایی بر اساس روش پیشنهادی پرفسورAmes   و همکاران با استفاده از سویه جهش یافته سالمونلاتیفی موریوم TA100   و سه ماده سرطان زای شناخته شده سدیم آزید ، پرمنگنات پتاسیم و کرزول انجام گرفته است . روش کار در این پژوهش بررسی دقیق اثر ضد جهش زایی عصاره های آرتمیای خشک ، سیست و تخم دکپسوله می باشد ، در این بررسی شاهد مثبت ماده سرطان زایی و کشت شبانه سالمونلاتیفی موریوم TA100   و شاهد منفی آب مقطر و کشت شبانه باکتری TA100 بود و نمونه ای مورد بررسی شامل کشت شبانه سالمونلاتیفی موریوم و ماده سرطان زا و ماده مورد آزمایش دارای خواص آنتی اکسیدان بود و بر اساس نتایج بدست آمده از این آزمون تعداد کلنی های برگشتی در سویه سالمونلاتیفی موریوم TA100 و  در صد ممانعت از مواد جهش زا در مجاورت مواد ضد جهش وارد برنامه Spss گردید و با استفاده از آزمون های آماری لون ، اتوا ، ولک و میزان هم واریانسی معنی دار معین شد و به این ترتیب در مواردی که (05/0p) بود فرضیه تحقیق مبنی بر صحت نتایج آزمون تعیین گشت علاوه بر این با استفاده از کروماتوگرافی لایه نازک (TLC  ) مقدار استاگزانتین موجود در آرتمیای خشک ، سیست و تخم دکپسوله ارزیابی شد . با استفاده از روش طیف سنجی IR   وجود استاگزانتین نیر در عصاره ها تایید شد . نتایج حاصل نشان داد آرتمیا ارومیانای موجود در دریاچه ارومیه و دیگر آب های شور اثر ضد جهشی قوی داشتند و این اثر ضد جهش زایی و ضدسرطانی  ، 85 درصد در تخم دکپسوله شده ، 70درصد در آرتمیای کامل خشک و100درصد در سیست مشاهده شد و مطابق فرمول Ong   در صورتیکه اثر ضد جهش زایی بالای 40درصد باشد ماده مورد آزمایش قدرت ضد جهش زایی بالا دارد .

    کلیدواژگان: Artima urmiana، ضدسرطان، تست ایمز
  • اکبر الصاق* صفحات 91-100

    امروزه در صنایع غذایی , آبزیان دریایی سهم عمده ای از تولید پروتیین را دارا می باشند. بنابراین اطمینان از سلامت و بهداشت پروتیین تولید شده از اهمیت زیادی برخوردار است. فلزات سنگین با توجه به خواص فیزیکی, شیمیایی و زیستی که می توانند منبع مهم آلودگی برای آبزیان دریایی باشند. معضل آلودگی منابع آبی به فلزات سنگین ,ضروری بودن سنجش این فلزات در آب و جانداران دریایی (به عنوان یک ماده ی غذایی) به خصوص ماهیان مورد مصرف انسان, که در چرخه ی غذایی به اکوسیستم انسانی می رسد را اثبات می کند. در این تحقیق غلظت گروهی از فلزات سنگین در گوشت دو گونه ماهی پر مصرف سفید (Rutilus frisii kutum) و کپور (Cyprinus carpio) در سفره ی غذایی مردم ایران, در حوضه سواحل جنوبی دریای خزر با روش دستگاهی طیف سنجی جذب اتمی شعله ای (A.A.S) مورد سنجش قرار گرفت. میانگین غلظت فلزات سنگین روی٬ کادمیوم٬ آهن و مس در بافت خوراکی ماهی سفید به ترتیب 015/1 400/32, 157/0 205/1, 200/0 716/90 و 215/0 455/9 میکرو گرم بر گرم µg g-1 وزن خشک نمونه و میانگین غلظت فلزات سنگین روی٬ کادمیوم٬ آهن و مس در بافت خوراکی ماهی کپور نیز به ترتیب 282/0 204/30, 179/0 353/1, 267/0 887/85 و 178/0 144/9 میکروگرم بر گرم µg g-1 وزن خشک نمونه اندازه گیری شد.

    کلیدواژگان: دریای خزر، ماهی سفید، ماهی کپور، فلزات سنگین، طیف سنجی جذب اتمی
|
  • E. Shirvani Mahdavi *, H. Pasdar Pages 1-14

    This study has been carried out for determination of physicochemical parameters and concentration of Pb, Cd, Cr and Ni in JajroodRiver, Parchin area. The correlation between determined parameters with distance sampling was studied, and then they were compared to standard values in drinking water and to water which is used for breeding Onchorhynchus mykiss. Sample taking was carried out in random in February 2008 for eight stations in the distance of 4km.In the above stations samples were collected with standard methods, and pH, EC, DO, and temperature values were determined by portable instruments. The other parameters were determined in laboratory. In order to study the concentration of heavy metals, flame atomic absorption was employed. The results showed that the most effective parameters in water are temperature, turbidity,total total dissolved solids, dissolved Oxygen and conductivity. The concentration of phosphate and the other soluble materials are less significant. It was found that Calcium Chloride plays the most important role in increasing the electrical conductivity of water. moving down the river conductivity increases, whereas concentration of nitrate ion increases. By comparison of physicochemical parameters of the samples to standard values in Iran, it was found that turbidity of the samples showed significant differences with standard values (P<0.01) for drinking water and turbidity, electrical conductivity, concentration of Chloride ion and nitrate ion of the samples showed a significant difference with standard values for water which is used for breeding Onchorhynchus mykiss (P<0.01). Investigation showed that concentration of Pb, Cd, Cr, and Ni were very low therefore it is suitable for drinking water and breeding Onchorhynchus mykiss.

    Keywords: Heavy metal, Jajrood River, Physicochemical parameters
  • A. Ashja Ardalan, S. Bahrebar *, R. Mousavi Nadushan, S. Vatandoust Pages 15-29

    In this study some of the biological aspect like age and growth, length and weight and longitudinal growth of Cobitis taenia which have been fished in Talar River has been reviewed. Samples were taken from two locations, 20 km apart, from Oct. 2008 up to Sept. 2009. Samples were collected monthly by using an Electro-shocker machine .Collectively 410 speciemen of Cobitis taenia were obtained. Fishes have been examined for sex identification and 158 male , 119 Female and 133 immature have been determined from two locations during one year. This sampels belonged to 4 age groups of females and males. The proportion of male to female was 1/3 to 1. The relation between length and weight of males and females was W=0/671×TL+0/043 & W=1/593×TL+0/061. Growth parameters of Vonbertalanfi equation for males and females fish were as follows: L∞:680/09 K: 0/04 t0:0/106. Difference of Length Frequency distribution among males and females regarding the age were significant (P<0/05) the male fish had more frequency in the short length. The frequency for males, females and immatures was estimated to be32/4, 29 and 38/5percent. The weight and length of females was more than males. Average age for males was 0- 2 years and for females is 0- 3. Dominant age and average age for all fish were estimated to be 1 and 1/07 respectively.

    Keywords: Weight Length, growth parameters, Cobitis taenia, Talar River, Mazandaran
  • M. Moradi *, S. M. T. Sadatipour, N. M. Sharifloo, M. Zaeimdar Pages 30-44

    Polrud dam is constructed on PolrudRiver, at 17 kilometers southwest of Kalachay city in EastGilanProvince. The capacity of the dam is 30 million cubic meters. The main goal of this study is to investigate adverse effects of the constructed dam. Also, a mitigation plan was recommended. To achive this goal, some information was gathered about physical, biological, socio – economic characteristics of the up stream basin of the dam. In this paper, list of activities performed during the construction of the dam, was introduced in details. The combination matrix method (LEOPOLD & ICOLD) was applied to quantify the effects of such activities on the environment. Results of aggregate values for matrix,showed that 47 percent of values were negative and others were positive. Negative impacts (permanent or temperate) were not more than 50 percent of total. Hence construction and operation of polrud dam in the viewpoint of environmental management is justifiable.
    an dir=LTR> ICOLD

    Keywords: environment, Impact assessment, combination matrix, Mitigation measures, polrud dam
  • A. Vosoughi, R. Mousavi Nodoushan, E. Abbasi *, E. Zaree, F. Alasvandi Toghyan Pages 45-56

    This research was conducted based on fishing season (autumn and winter) from October 2009 till March 2010 on 180 Wild Common carps (Cyprinus carpio) captured in the coast of Gomishan area in Golestan province,locate sout-east of Caspian Sea.Specimens were collected during 6 months (at least 6 times per month). All specimens were collected from beach seines in the field. Biometric parameters such as total length and weight were measured from all 180 collected specimens and registered in biometric forms. The autopsy was done and the guts were placed in 4 % formalin and transported to Biology Lab of Marine Science and Technology Faculty, North Tehran Branch Islamic Azad University. The the content of gut was emptied and examined. The gut relative length factor (RLG), gut vacuity Index (VI), gut fullness Index (GSI), frequency index (FP) of consumed food items & condition of factor (K) were determind. Statistical analysis was done using T-test and oneway ANOVA. Graphs were made software. The average of relative length of gut of all age groups (2+-10 years) was 1.67 ±0.11 cm; the results of statical tests were not significantly differents during various seasons (P> 0.05). The average of gut fullness index was 22.63 ±9.99; the results were significantly different during various seasons (P< 0.05). The (VI) was calculated 71.11%, which shows these species are abstemious. Gut content included Ploychaeta, Oligochaeta, Bivalvia, Gastropoda, Ostracoda, Foraminifera, Gobiidae fish remains, Invertebrate eggs, Crab and Parts of plants. Greatest value of (FP) among all age groups belonged to Polychaeta (63.89%).Values of the index showed no significant different in the period (P>0.05). Polychaeta(63.89%) were the main food (FI>50%); Bivalvia(35.00%) , Parts of plants(34.11%) ,Balanus(16.11%) , Crab(32.22%) , Fish remains(44.22%), Oligochaeta(11.67%) , Invertebrate eggs(42.78%) , Gastropoda(36.67%) , Trematod(25.54%) and Ostracoda(12.78%)  were occasional food (10%<FI<50%) , Cumacea(6.67) , Amphipoda(2.78), , Foraminifera(3.33) were random food (FI<10%). The average of index of (K) was 1.39 during the period which shows good nutrition in Wild Common carp.

    Keywords: Common carp) Cyprinus carpio (, food index, Gomishan, Golestan province, Caspian Sea
  • H. Keyhanian *, F. Rafiee, K. Mehdinejad, E. Shirvani Pages 57-65

    Aquatic environments are often exposed to heavy metals, this can affect aquatic organisms. The effect of Cu 2+ on cell density and chla content of  S.obliquus was studied. The algae were grown for 5 days at temperature of 2± 23  ˚c and light intensity of 300 lux on z8 medium .Copper  treatment was carried out at a concentration of 0 (control) ,2,4,,6 and 8 mgl-1. Cell counting was performed at 0,24,48,72 and 96 hours using heamocytometer and amount of chla was determined at the same hours. There was a significant difference between time and treatments (p< 0.05). The difference of cell density was significant between control and metal concentrations, 2,4 mgl-1 with 6,8 mgl-1. In control groups, the cell density and chla content were increased with time. On the other hand, the content of chla and cell number reduced with Cu2+ . The concentration of Cu2+ from 2 to 8 mgl-1 inhibited cell density from 72.09% ( 2mg.l-1 , 96 h) to 92.33% ( 8mgl-1,96 h), respectively. In the Cu2+ treatments the death of algal biomass was observed in 24 h, but there was an increase in cell numbers of S.obliquus in control and the algae were still on exponential phase at 96 h.

    Keywords: Scenedesmus obliquus, chlorophyll a, Cell number
  • A. Vosoughi, H. Hossein Zade Sahafi, A. Rajabi *, E. Rad Pages 66-80

    The present study was conducted for identification and assessment biodiversity of Polychaeta of Mongoft Artificial Reef structures in BushehrProvince. At first, 3 stations were selected. Seasonal samples were collected in spring and summer 2009, with 3 replication by diving operations, using Quadrates from each station was done. In total 7 species of Polychaeta were identified. Maximum frequency of Polychaeta, 644.64 n / m2, in the spring and the minimum number of 204 was recorded in summer. Results showed that Nereis sp. with 277.44 n / m2 (32.69 %) in the seasons and sampling stations was the most abundant. ANOVA results identified significant differences between the number of Polychaeta of the two seasons (P<0.05). In review of the biological indices, greatest Shannon diversity index was in station 1 in the spring with the amount of 1.83 and smallest Shannon diversity index in to  the station 1 was in the summer with the amount of 0.50 has been. Indices were compared to determine that spring was diversity more diverse than summer. Considering the values obtained, biological indices it can be concluded that the region is exposed to stress, and it can affect the diversity of benthic fauna.

    Keywords: identification, Biodiversity, Polychaeta, Artificial Reefs, Bushehr, Persian Gulf
  • S. Mehrabian, M. Abbasi * Pages 81-90

    Free radicals are produced during oxidative metabolism in body and they can attack to all of component of cells and cause cellular changes and early aging. Antioxidant materials role for balance maintenance in cells has currently attracted more attention.
    The aim of this study is investing of antimutation effect of Artemia, cyst and decapsulated egg extract by Ames test and Salmonella typhimurum TA 100 strain.These extract prevent reverse mutation caused by carcinogenic materials. In comparison with positive controls (sodium azid, KMno4, cresol) and negative control (distilled water) antimutagenicity properties of Artemia was evaluated and confirmed. In addition, the value of Astaxanthin in those extracts was assayed. for quality analysis and separation of Astaxanthin, we used TLC chromatography and column chromatography, respectively. Then, the presense of Astaxanthin in these extracts was confirmed by spectrometer IR test. The results showed that antimutagenicity properties of Artemia urmiana are the same with other salty water Artemia. Antimutagenicity and anticarcinogenicity properties in decapsulated egg, dried artemia and cyst are %85, %70 and %100 respectively.

    Keywords: Artemia urmiana, Anticarcinogenicity, Ames test, Antioxidant
  • A. Elsagh * Pages 91-100

    The proteins in fish, as well as other aquatic animals has nowadays become an important protein source in many people's diets around the world and as a results, there has been a growing interest to ensure the health of this important food source. Heavy metals due to their specific physical and chemical characteristics as well as their effects on various ecosystems are considered as a major contaminant of marine environments. Therefore determining the level of heavy metals in water and aquatic species, as a link in the food chain of human beings, is of a great importance. In this study, levels of some heavy metals were evaluated,using  flame atomic absorption spectroscopy (A.A.S) technique, in tissues of two commonly consumed fish in Iran namely Rutilus frisii kutum and Cyprinus carpio collected from the south coastline of the Caspian Sea. The average concentration of  Zn , Cd , Fe and Cu were detected as (μg g-1) dry weight of Rutilus frisii kutum’s tissues : 32.400 1.015, 1.205 0.157, 90.716 0.200 and 9.455 0.215 respectively. These values for Cyprinus carpio were detected as: 30.204 0.282, 1.353 0.179, 85.887 0.267 and 9.144 0.178.

    Keywords: Caspian Sea, Rutilus frisii Kutum, Cyprinus carpio, Heavy metals, Atomic Absorption Spectroscopy