فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال هشتم شماره 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • خالده اقدم، الهام منیری، امیر عبدالله مهرداد شریف، همایون احمد پناهی صفحات 6-25

    در این مطالعه رزین جدید کی لیت کننده کربن فعال به منظور پیش تغلیظ و اندازه گیری یون فلزی روی (II) در نمونه های آب واقعی (رودخانه سوین) سنتز گردید. اصلاح کربن فعال از طریق عامل کی لیت کننده ایمینو دی استیک اسید (IDA) انجام گرفت. در سنتز این رزین از حد واسط سیانوریک کلراید استفاده شد. تایید ساختار رزین سنتزی از طریق طیف تبدیل فوریه مادون قرمز (FT-IR) انجام گرفت. عوامل موثر بر میزان جذب، از جمله pH، مدت زمان تماس با جاذب، حضور یون های مزاحم و ظرفیت جاذب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که pH بهینه، درصد بازیافت و ظرفیت رزین به ترتیب عبارت از: 5/6، 9/98 درصد و 6/66 میلی گرم بر گرم رزین می باشد. غلظت یون Zn(II) بعد از پیش تغلیظ، توسط طیف سنجی جذب اتمی شعله (FAAS) مورد اندازه گیری قرار گرفت.جاذب فوق ظرفیت بالا (6/66 میلی گرم بر گرم) در جذب یون روی (II) از نمونه های آب محیط طبیعی را داراست.

    کلیدواژگان: یون روی، کربن فعال اصلاح شده، ایمینو دی استیک اسید(IDA)، پیش تغلیظ
  • عبدالرحیم وثوقی، لیدا سلیمی، محمود ابراهیمی، ریحانه صفائی صفحات 26-32

    برای تعیین میزان فلزات سنگین روی، سرب، کروم و مس در بافت نرم شکم پای Thais mutabilis ناحیه ی جزر و مدی در 3 ترانسکت در سواحل گلشهر جنوبی، پشت شهر و سورو در بندرعباس، در زمستان 1389 نمونه برداری انجام گرفت. هر ترانسکت دارای 3 ایستگاه بالا، میان و پایین بین جزر و مدی بود. نمونه برداری با انداختن کوآدرات به ابعاد 5/0×5/0 مترمربع در هر ترانسکت به صورت تصادفی، صورت گرفت. در هر ترانسکت 9 بار نمونه برداری صورت گرفت. نمونه ها برای تعیین میزان فلزات سنگین روی، سرب، کروم و مس مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد، بیشترین غلظت فلزات سنگین مربوط به فلز روی با میانگین (9/438±18/577 میلی گرم بر گرم) و کمترین غلظت مربوط به فلز سرب با میانگین(6/0 ±17/0 میلی گرم بر گرم) بود. به طور کلی بیشترین غلظت فلزات روی (9/438±18/577)، سرب (8/0±67/0) و کروم (8/0±23/1) در بافت نرم شکم پا در ترانسکت گلشهر جنوبی و بیشترین غلظت فلز مس (6/134±77/88) در نمونه های ترانسکت پشت شهر به دست آمد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که غلظت فلز کروم در بافت نرم شکم پا در ترانسکت گلشهر با سورو اختلاف معنی داری دارد (05/0 ≤p). ولی اختلاف معنی داری میان غلظت فلزات سرب، مس و روی در نمونه های بافت نرم شکم پا، در ترانسکت ها، وجود نداشت (05/0≤P). غلظت فلزات سنگین سرب و کروم از حد مجاز (WHO) برای موجود آبزی پایین تر بوده و نشان دهنده ی کم بودن آلاینده های ورودی حاوی این فلزات به محیط است. غلظت فلزات سنگین روی و مس از حد مجاز (WHO) در هر 3 ترانسکت بالاتر بود. نتایج حاصل از بررسی انباشت زیستی فلزات سنگین (روی، سرب، کروم و مس) در بافت نرم گونه Thais mutabilis، به ترتیب Zn Cu Cr Pb بدست آمد.

    کلیدواژگان: آلودگی، فلزات سنگین، انباشت زیستی، Thais mutabilis، بندرعباس
  • درینه کوثری، شیلا صفائیان، حسین غفوریان صفحات 34-39

    در این تحقیق حذف یون های فلز سنگین کروم VI از محلول آبی در شرایط آزمایشگاهی مختلف با استفاده از جلبک قهوه ای Padina borgesenni خشک به عنوان جاذب زیستی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه ها از سواحل جزیره هنگام واقع در خلیج فارس با موقعیت جغرافیایی 26 درجه و 40 دقیقه شمالی و 52 درجه و 30 دقیقه شرقی در پاییز 1389 با غواصی scuba  جمع آوری و به آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال منتقل شد. پارامترهایی از جمله میزان غلظت اولیه 1000، 750، 500، 250و 125 ppm و pH اولیه 2، 4و 7 در مدت زمان 6 ساعت بررسی شدند. میزان باقیمانده جذب توسط دستگاه جذب اتمی 240AA VARIAN انجام شد . بررسی های آماری با روش آنالیز واریانس دوطرفه در نرم افزار SPSS 14 با سه تکرار جهت مقایسه تفاوت ها و درجه معنی داری داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که، حذف کروم VI به دو عامل میزان غلظت اولیه محلول کروم در بیوماس خشک جلبک قهوه ای دریایی Padina borgesenni و همچنین میزان pH اولیه وابسته می باشد. نتایج بدست آمده نشان داد با افزایش میزان غلظت اولیه، میزان جذب افزایش یافته و میزان pH اولیه نیز عامل بسیار موثری بر فاکتور جذب می باشد. در pH اولیه 2 و غلظت 750 ppm حداکثر جذب کروم VI توسط بیوماس خشک جلبک مزبور صورت گرفت. هرچه میزان pH کمتر باشد جذب بهتر صورت می گیرد.

    کلیدواژگان: جذب زیستی، کروم VI، بیوماس خشک Padina borgesenni، سواحل خلیج فارس (جزیره هنگام)
  • شیما آیتی بهبهانی، همایون حسین زاده صحافی، مژگان خدادادی، غلامرضا اسکندری صفحات 41-50

    در این مطالعه، شاخص های رشد مولدین کپور هندی کاتلا مانند درصد افزایش وزن (WG)، درصد رشد متوسط روزانه (ADG)، نرخ رشد ویژه (SGR) و ضریب چاقی (K) ، با انجام زیست سنجی و تعیین طول کل و وزن و همچنین تعیین برخی پارامتر های محیطی طی سال های 1390 تا 1391 به مدت یک سال و به طور فصلی مورد سنجش قرار گرفت. بدین منظور از تعداد 16 عدد مولد ماهی کاتلا با نسبت جنسی (1:1) که به طور تقریبا مساوی از 3 استخرخاکی 1700 متر مربعی رها سازی شده بودند، استفاده شد. استخر ها قبل از ماهی دار کردن، بوسیله کود گاوی و در طول دوره باکود شیمیایی غنی سازی شد. تغذیه مولدین نیز با جیره کنستانتره شرکت بیضا فارس در دو نوبت صبح و عصر صورت گرفت. رابطه ی همبستگی طول و وزن در ماده برابر21/3 b= و در نر93/2 b= بدست آمد که گویای رشد ایزومتریک گونه است. این رابطه به ترتیب در ماده و نر معادل y = 0/007x3/2165 و y = 0/0197x2/9377 بدست آمد. شاخص های رشد در کل دوره، میزانWG (ماده:27/114، نر:61/211)، ADG (ماده:08/3، نر:68/3)، SGR (ماده:09/0، نر:2/0) و ضریب چاقی که در مولدین نر و ماده بین دامنه 54/1 تا 76/1 بدست آمد. همه نتایج به دست آمده، با توجه به شرایط محیطی و فیزیولوژی ماهی، نشانگر رشد قابل قبول گونه است. فاکتور های فیزیکی و شیمیایی نیز روندی نرمال داشت. وزن و طول کل مولدین با استفاده از ترازوی دیجیتال (با دقت گرم) و خط کش بیومتری (با دقت میلی متر) اندازه گیری شد. پارامتر های محیطی به وسیله دستگاه مولتی پارامتر مدل HACH سنجیده شد. نتایج حاصله، بیانگر قابلیت سازگاری کپور کاتلا با شرایط اقلیمی استان با داشتن دوره طولانی گرما، می باشد.

    کلیدواژگان: کپور هندی کاتلا (Catla catla)، شاخص های رشد، جنس نر، جنس ماده، فاکتورهای فیزیکی وشیمیایی، استان خوزستان
  • فروزان ارکیان، مهناز کریم خانی، پری سیما کتیرائی بروجردی صفحات 51-61

    توفان های تندری سیلاب ساز در نواحی شمال غربی ایران خصوصا استان آذربایجان شرقی در سال های اخیر سبب جاری شدن سیل در این مناطق شده و خسارت شدیدی از نظر جانی و مالی در این منطقه ایجاد کرده است. در این پژوهش سعی بر آن شده که روش های نوین و دقیق تری جهت آگاهی از نوع این توفان ها بدست آید. با توجه به گزارش های هواشناسی، پنج مورد بارش سیل آسا که مجموعا شامل بیست سلول بارشی در مناطق تحت پوشش رادار تبریز بودند، استخراج گردید. برای تشخیص نوع، مدت و شدت توفان تندری از تصاویر بیشینه بازتاب راداری و سطح مقطع قایم آن استفاده شد. علاوه بر آن، با استفاده از داده های بدست آمده جو بالا از گمانه زنی ها و داده های GFS با قدرت تفکیک پذیری نیم درجه، شاخص های ناپایداری مناسب برای تشخیص توفان های تندری از قبیل، شاخصK، شاخص شوآلتر، شاخص مجموع مجموعه ها، انرژی پتانسیلی در دسترس همرفتی، آب بارش شو، عدد ریچاردسون توده‌ای، شاخص هلیسیتی ، شاخص انرژی- هلیسیتی و چینش قایم باد نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. بررسی ها نشان داد که اکثر توفان های تندری سیلاب ساز در منطقه تحت پوشش رادار تبریز در آذربایجان شرقی از نوع تک سلولی و چند سلولی می باشند که پس از حرکت و ادغام با یک دیگر تشکیل سلول های پیچیده را می دهند.

    کلیدواژگان: سیل، توفان تندری، رادار هواشناسی، شاخص های ناپایداری، آذربایجان شرقی
  • میرروح الله اکبری لله مرزی، بابک مقدسی، سید محمد وحید فارابی، ابوالقاسم روحی، مریم شاپوری صفحات 63-74

    بررسی فیتوپلانکتون و رژیم غذایی ماهی کپور نقره ای (molitrixHypophthalmichthys) در سه آب‌بندان اسفندان، محمدآباد و عرب محله واقع در محدوده مرکزی استان مازندران به منظور شناسایی گونه‌های مختلف فیتوپلانکتونی‌آن با بطری روتنر به حجم 2 لیتر و به‌صورت ترکیبی (شامل سطح، میانی و عمق) از هر ایستگاه با عمق آب بندان‌های اسفندان 4 متر، محمد آباد 3 متر و عرب محله 4 متر و یک بار در پانزدهم هر ماه صورت گرفت. نمونه های فیتوپلانکتون با فرمالین (4 درصد) تثبیت و به ازمایشگاه منتقل گردیدند. برای بررسی محتویات دستگاه گوارش، 45 قطعه ماهی کپور نقره ای در هر آب بندان طی ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال 1391 صید شد. در بررسی فیتوپلانکتون‌جمعا 50 گونه شامل سیانوباکتریا (11 گونه)، کلروفیتا (18 گونه)، باسیلاریوفیتا (19 گونه) و ایوگلنوفیتا (2 گونه) شناسایی گردید. ترکیب گونه‌ای فیتوپلانکتون‌در اسفندان، محمد آباد و عرب محله طی مدت مطالعه شامل 44، 47 و 41 گونه بود. بیشترین درصد حضور فیتوپلانکتون‌در آب بندان اسفندان به ترتیب مربوط به باسیلاریوفیتا (39 درصد)، کلروفیتا (37 درصد)، سیانوباکتریا (19 درصد) و اوگلنوفیتا (5 درصد) و کمترین درصد حضور در آب بندان محمدآباد مربوط به اوگلنوفیتا (4 درصد)، کلروفیتا (36 درصد)، سیانوباکتریا (21 درصد) و باسیلاریوفیتا (39 درصد) بود. میانگین تراکم و زیتوده فیتوپلانکتونی در سه آب‌بندان مورد بررسی به ترتیب 106×3/0±4/2 عدد در لیتر و 3/0±8/3 میلی گرم در لیتر بود. در سه آب بندان مورد بررسی تراکم فیتوپلانکتونی اختلاف معنی داری نداشتند (05/0<P). اما در ماه‌های مختلف بین تراکم فیتوپلانکتون سه آبندان اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0> P). میانگین درصد گروه‌های فیتوپلانکتونی در ابتدا و انتهای محتویات روده ماهی کپور نقره‌ای (فیتوفاگ) به ترتیب شامل: کلروفیتا (11/43 و 33/38)، باسیلاریوفیتا (78/28 و 67/26)، سیانوباکتریا (67/21 و 11/28)‌و اوگلنوفیتا (44/6 و 7) درصد بود. بیشترین تراکم فیتوپلانکتون تغذیه شده در ابتدا و انتهای روده ماهیان مورد بررسی، مربوط به گروه کلروفیتا به ترتیب با 77 درصد و 66 درصد بود. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، ماهی کپور نقره‌ای بیشتر از گروه کلروفیتا و باسیلاریوفیتا در مقایسه با گروه سیانوفیتا و اوگلنوفیتا تغذیه می کند.

    کلیدواژگان: کپور نقره ای، فیتوپلانکتون، تراکم، رژیم غذائی، آب بندان، مازندران
  • منیر غیاث آبادی، رضوان موسوی ندوشن، سید محمدرضا فاطمی، سید علی جوزی صفحات 75-88

    دریاچه گهر تنها دریاچه مرتفع کوهستانی ایران به فرم دانه تسبیحی (Paternoster) با منشاء یخچالی می باشد. تحقیق حاضر برای اولین بار با هدف تعیین وضعیت تروفی دریاچه گهر با استفاده از شاخص TLI صورت پذیرفت. این پژوهش به مدت یک سال از اردیبهشت ماه 1389 لغایت اردیبهشت ماه 1390 با نمونه برداری ماهانه در دوره بدون یخبندان از دو دریاچه گهر بزرگ و گهر کوچک انجام شد. نمونه برداری از لایه سطحی آب (عمق 5/0متری) در دو ایستگاه، یکی در ناحیه مرکزی دریاچه گهر بزرگ و دیگری در حاشیه دریاچه گهر کوچک انجام پذیرفت. پارامترهای اندازه گیری شده به منظور تعیین تروفی دریاچه شامل کلروفیل a، عمق شفافیت، نیترات کل و فسفات کل بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری Excel و SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده در دریاچه کوچک، میانگین غلظت کلروفیلa برابر 96/2میکروگرم در لیتر، نیترات کل برابر 801میکروگرم درلیتر و فسفات کل برابر 3/25میکروگرم درلیتر و در دریاچه بزرگ، میانگین مقدار کلروفیلa برابر 6/1میکروگرم درلیتر، نیترات کل برابر 5/976میکروگرم درلیتر، فسفات کل برابر 2/24میکروگرم در لیتر و عمق شفافیت 8/6 متر محاسبه گردید. در بررسی ماهانه، بر اساس شاخص TLI دریاچه گهر بزرگ در وضعیت مزوتروف و دریاچه گهر کوچک در وضعیت یوتروف قرار داشت.

    کلیدواژگان: دریاچه گهر، دریاچه دانه تسبیحی، وضعیت تروفی، TLI، استان لرستان
  • مریم شاپوری، عبدالرحیم وثوقی، مائده بابازاده، صابر وطن دوست صفحات 89-103

    در این تحقیق به بررسی کیفیت آب رودخانه کلارود بابل با استفاده از شناسایی جامعه بی مهرگان کفزی در سطح خانواده پرداخته شده است و نتایج این بررسی با شاخص دیگری به نام نسبت EPT به شیرونومیده مقایسه گردید. این مطالعه به صورت فصلی و به مدت یک سال در شش ایستگاه انجام گرفت. کفزیان رودخانه از دو شاخه بندپایان و کرم های پهن شامل 4 رده 8 راسته و 11 خانواده بودند که حداکثر تنوع و تراکم در فصل بهار و حداقل تنوع و تراکم در فصل تابستان در تمام ایستگاه ها ملاحظه گردید. همچنین ایستگاه های بالادست رودخانه و ابتدای شهر بابل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تنوع بودند. در نتایج آنالیز آماری بین متغیرهای فیزیکی و هیدرولوژیکی مورد مطالعه با یکدیگر در فصول مختلف ارتباط های معنی دار بیشتری نسبت به ایستگاه های مورد مطالعه مشاهده شد (05/0< P). بررسی تغییرات شاخص HFBI طی دوره بررسی یک ساله نشان داد که حداقل این شاخص در فصل پاییز سال 1389 با میانگین 99/3 بوده و حداکثر در فصل بهار سال 1390 با میانگین 62/4 و میانگین کل در دوره تحقیق 33/4 بوده است. کیفیت آب رودخانه بر اساس راهنمای کیفی آب هیلسنهوف برای مقادیر مختلف آلودگی آلی، در بالادست دارای شرایط خوب تا متوسط (احتمال وجود آلودگی آلی در حد جزیی) و در میان دست و پایین دست با شرایط خوب ارزیابی شد.

    کلیدواژگان: کیفیت آب، جوامع کفزیان، شاخص هیلسنهوف، رودخانه کلارود، مازندران
|
  • Kh. Aghdam, E. Moniri, A.A. Mehrdad Sharif, H. Ahmad Panahi Pages 6-25

    In this study, a new chelating sorbent is synthesized for preconcentration and determination of Zn (II) in natural water samples (Sevin river). At first Activated Carbon is modified by Iminodiacetic acid. Cyanoric chloride is used as intermediate between Activated Carbon and Iminodiacetic acid. Then the effect of pH, interfering ions, contact time of sorbent are investigated. The results show the optimum pH, recovery and capacity of sorbent are 6.5, 98.9% and 66.6 mg/g respectively. The concentration of Zn (II) is determined by Flame Atomic Absorption Spectroscopy. Finally, it was shown that this sorbent can be used for adsorption of Zn (II) with high capacity.

    Keywords: Zinc ion, Active carbon, Iminodiactic acid, Preconcentration
  • A. Vosoughi, L. Salimi, M. Ebrahimi, R. Safaiy Pages 26-32

    To determine the heavy metals Zinc, Lead, Chromium and Copper in soft tissues of Thais mutabilis (gastropod) in three transect of tidal coast of Bandar Abbas, sampling was done in winter of 1389 (2011). Each Transect had three stations; Upper, mid and lower tidal zone. Sampling was done randomly with 0.5 square meter quadrate. Each area was sampled 9 times. The samples were analyzed for determination of heavy metals (Zn, Pb, Cr, Cu). The results showed that in the gastropod, zinc (577/18 ±438.9 ppm) was at the highest concentration between the heavy metals and Lead (0/17±0/6 ppm) was at the lowest. Generally, the highest concentration of Zinc (9/438±18/577), Lead (8/0±67/0) and Chromium (8/0±23/1) in soft tissues of gastropod was in Golshahr jonobi station, and the highest concentration of copper (6/134±77/88) was in the Posht shahr station. Statistical analysis showed that there was a significant difference (P≤0/05) in the concentration of chromium metal in soft tissue of gastropod in Golshahr jonobi transect with Soro. However, there is no significant difference between the concentrations of lead, copper and zinc in samples of soft tissue of gastropod in each transect (P≥0/05). The concentration of lead and chromium in this aquatic environment is lower than admissible range (WHO, 1985). It shows that the input of pollution containing these metals to this environment is low. The concentration of heavy metals such as zinc and copper is higher than admissible range (WHO, 1985) in every 3 transect. The result of bioaccumulation of heavy metals (Zink, Lead, Copper, and Chromium) in soft tissues of Thais mutabilis (Gastropoda) exhibited the following order: Zn> Cu> Cr >Pb.

    Keywords: pollution, Heavy metal, Bioaccumulation, Thais mutabilis, Bandar Abbas
  • D. Kosari, S. Saphaeian, H. Ghaphorian Pages 34-39

    In this study removal of Chromium VI from aqueous solution by marine brown algae Padina borgesenni as adsorant is concerned in different batch experiments. The samples were collected by a scuba diver from Hengam Island in Persian Gulf with longitude of 26̊ and 40̋ North and latitude of 52̊ and 30̋ East in 89 Fall and transferred to the laboratory. Parameters such as the initial Chromium concentration of the solution which were 125, 250, 500, 750, 1000 ppm, respectively, and the initial pH 2, 4, 7 in 6 hours were investigated. Determination of Chromium VI was conducted by atomic absorption, VARIAN AA 240, and the statistical analysis were performed by SPSS14. Elimination of Chromium VI depended on two prominent factors, the former was the initial Chromium VI concentration and the latter was the initial pH. The maximum uptake by dried biomass of Padina borgesenni was in pH 2 and 750 ppm. This study demonstrated that the initial pH played important role in Chromium uptake by the sorbent.

    Keywords: Biosorption, Chromium VI, Dried Padina Sp. biomass, Persian Gulf(Hengam Island)
  • S. Ayati Behbahani, H. Hosseinzadeh Sahafi, M. Khodadadi, G. Eskandari Pages 41-50

    In this one year study, the growth parameters of Indian carp, broodstock Catla catla such as: the percentage weight gain (WG), Average Daily Growth (ADG), Specific Growth Rate (SGR), condition factor (K), length and weight of biometrics and also, some environmental parameters during the 1389 to 1390 were measured seasonally. For this, 16 brood stock Catla fish, with a sex ratio of (1:1) which was almost equal, from three ponds of 1700 m2, in which they were released, were used. Ponds before stocking, were enriched by manure. Also during the period, were enriched with chemical fertilizer. Broodstock were also provided with concentrate diet (Byza fars Company) every morning and evening. The relationship between length and weight were obtained, for the females b=3/21 and for males b =2/93. This indicates that such growth is isometric. In this relationship, the female and male respectively, equivalent to y = 0.007x3.2165 and y = 0.0197x2.9377. Growth parameters for the total period was as follows: (WG) {females: 114/27, male: 211/61}; (ADG) {females: 3/08 male: 3/68}, (SGR) {females: 0/09, male: 0/2} and Obesity factor in the broodstock was between 1/54 and 1/76 respectively. On the whole, according to prevailing environmental conditions and fish physiology, growth indicator species is acceptable. Physico-chemical factors also revealed a normal process. The results obtained showed that the adaptability of carp Catla, with the climate condition of the province (long periods of heat) is possible.

    Keywords: Indian major carp Catla, growth parameters, male, female, Physicochemical parameters, Khouzestan
  • F. Arkian, M. Karimkhani, P.S. Katiraie Pages 51-61

    In recent years, flood producing thunderstorms have caused flood with severe human and financial damage in northwestern Iran, especially eastern Azarbaijan. In this research, we tried to obtain new and more accurate methods for acquiring knowledge about thunderstorms types. According to the weather reports, the data set containing five flood cases with twenty precipitable cells have been extracted in the area covered by Tabriz radar. Radar maximum reflectivity and its vertical cut products are used for detecting type, duration and intensity of thunderstorms. In addition, by using upper air data from sounding and General Forecast System (GFS) data with resolution of 0.5° × 0.5°, some instability indices such as K index, Showalter index, Total-Total index, Convective Available Potential Energy (CAPE), Bulk Richardson Number (BRN), Helicity, Energy – Helicity index, Vertical wind shear and precipitable water have been investigated. Results showed that the most flood producing thunderstorms were Single cell or Multi cells which after their movement and merging together, formed complex cells.

    Keywords: East Azarbayjan, Flood, Thunderstorm, Weather Radar, Instability indices
  • M. R. Akbari Lalehmarzi, B. Moghadasi, S. Farabi, A. Roohi, M. Shapoori Pages 63-74

    Study of phytoplankton structure and silver carp (Hypophthalmichthys molitrix) feeding was conducted in three ponds in Esfandan, Mohammadabad and Arabmahaleh (Central of Mazandaran province) to identify different species of phytoplankton in water, using 2 liter Rotner bottle of mixed sample (surface, middle and bottom) from each station of Esfandan (4m), Mohammadabad (3 m) and Arabmahaleh (4 m) every 2 weeks. Fish gut contents were also investigated during the months of June, July and August in 2012. Phytoplankton samples were fixed with 4% formalin and transported to Caspian Sea Ecology Center Laboratory (Sari). A total of 50 phytoplankton species were determined from these 3 fish ponds, which belonged to Cyanobacteria (11 species), Chlorophyta (18 species), Bacillariophyta (19 species) and Euglenophyta (2 species). Laboratory analysis results indicated that phytoplankton species composition in Esfandan, Mohammadabad and Arabmahaleh were 44, 47 and 41 species, respectively. Most of the phytoplankton present in Esfandan belonged to Bacillariophyta (39%), Chlorophyta (37%), Cyanobacteria (19%) and Euglenophyta (5%), whereas the least belonged to Mohammadabad pond, Euglenophyta (4%), Chlorophyta (36%), Cyanobacteria (21%) and Bacillariophyta (39%), respectively. The average density of phytoplankton in the water was 2.4× 106± 0.3×106 ind/lit and 3.8±0.3 mg/lit that showed no significant different among phytoplankton ponds (P>0.05), but there was significant different in phytoplankton abundance between three months (P<0.05). Average percentage of phytoplankton groups at both the beginning and the end of the gut contents of silver carp, included: Chlorophyta (43/11 and 38/33), Bacillariophyta (28.78 and 26.67), Cyanobacteria (21.67 and 28.11) and Euglenophyta (6.44 and 7.00), respectively. Maximum phytoplankton concentration present at the beginning and the end of the intestine of the fed fish belonged to Chlorophyta with 77% and 66%, respectively. As a result, most of the silver carp fed on Chlorophyta and Bacillariophyta group

  • M. Ghiyas Abadi, R. Mousavi Nadushan, M.R. Fatemi, A. Jozi Pages 75-88

    Gahar Lake is an unique high-mountain lake, "Paternoster" form with glacial origin. There isn’t any research on the ecology of the lake, so in order to assess trophic status of small and great Gahar lake for the first time using TLI, the present study was conducted during a period of 1 year (except 3 months of ice period) from May 1389 to May 1390. Trophical parameters, Secchi depth (SD, transparency), chlorophyll a concentration and nutrients including Total Nitrates (TN) and Total Phosphorus (TP) was sampled monthly and zooplankton assemblage was measured. For statistical analysis of data in this study, we used the SPSS and Excel softwares. Based on the study of small Gahar lake, mean concentration of chlorophyll was 2.96µg.l-1, TN 801µg.l-1 and TP 25.3µg.l-1. In great Gahar lake, mean concentration of chlorophyll was 1.6µg.l-1, TN 976.5µg.l-1, TP 24.2µg.l-1 and mean value of secchi depth was 6.8m. According to TLI, the great Gahar Lake belongs to status of Mesotrophic level and the small Gahar Lake to Eutrophic level of the trophic scale.

    Keywords: Gahar Lake–Paternoster Lake –Trophic status–TLI Burns et al, 2000 -Lorestan Province
  • M. Shapoori, A. Vosooghi, M. Babazade, S. Vatandoost Pages 89-103

    In this research, water quality of Kalarood River of Babol was studied by identification of Macro invertebrate benthos. The result of this study was compared by ratio of EPT to Chironomidae and HFBI index. Six stations were selected and sampling was done seasonally for one year. Arthropoda and platy worm are the main branch of invertebrate benthos; in four class, eight order and eleven families. Maximum and minimum of diversity and density was observed in spring and summer in all stations, respectively. Also maximum and minimum of diversity was measured in station one and six, respectively. The relationship between physical and hydrological parameters were significant (p<0.05) in different season but it was not significant in different stations (p>0.05). HFBI index showed that minimum, maximum and average of this index was 3.99 in fall, 4.62 in spring and 4.33 respectively. The result of this study indicated that the water quality in the upstream was in normal range (good to medium condition) but in the other hand downstream and middle stream was in good condition.

    Keywords: Quality, Benthic community, Hilsenhoff index, Kalarood River, Mazandaran