فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 37 (بهار 1401)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 37 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدامین فرهمندفر*، محمدعلی وزیری زنجانی صفحات 1-8

    پس از طراحی مقدماتی هواپیما و استخراج پارامترهای اولیه هواپیما به جهت گام نهادن به مرحله بعد و ارایه اوزان به تیمهای طراحی از جمله سازه، پیشرانش و سایر گروه ها بایستی به بررسی دقیقتر اوزان بر اساس داده های آماری و همچنین پس از اعتبارسنجی اوزان به استخراج اوزان با استفاده از فرمولهای موجود بر اساس تحقیقات و بیبعد سازیهای صورت گرفته پرداخت. راسکم که از پیشگامان عرصه طراحی هواپیما میباشد اوزان بخش سازه را به زیر بخشهای بال، بدنه، دمها، ارابه فرود و قنداق موتور تقسیم کرده است. بال به عنوان یکی از مهمترین بخشهای سازه مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در 2 متدلوژی ارایه شده که متدهای تورنبیک و جنرال داینامیک میباشند تفاوت بسیار زیادی میان اوزان فرموله شده با اوزان واقعی و اعتبارسنجی شده مشاهده گردیده که به ارایه فرمول آمپریک جدید با تمرکز بر شمول بر هواپیماهای مسافربری رجیونال به روز در این پژوهش گردیده است. نتایج حاصله نشان دهنده تطابق مناسب فرمول ارایه شده نسبت به فرمول تورنبیک و جنرال داینامیک میباشد.

    کلیدواژگان: هواپیما، تخمین وزن بال، راسکم، جنرال داینامیک، تورنبیک
  • محمد حسنوند*، مجتبی صفابخش، کورش روح الهی صفحات 9-21

    مروزه یکی از حوزه هایی که نیازمند پیشبینی است، پیش بینی تورم است. به این منطور پیش بینی تورم میتواند تا حد زیادی به برنامه ریزی و تعیین سیاستهای کلی اقتصادی در آینده کمک کند. در این پژوهش هفت متغیر اقتصادی میزان پس انداز، نرخ ارز، حجم نقدینگی، درآمد مالیاتی، میزان صادرات، میزان واردات و میزان درآمد نفتی به عنوان پایگاه داده پژوهش از سال 1340 تا 1400 از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است.میزان تورم هرسال در یکی از دسته های سه گانه نرخ تورم کم ، نرخ تورم متوسط و نرخ تورم بالا دسته بندی شدند. میزان تورم از 2تا 13 در دسته نرخ تورم کم ، میزان تورم 15 تا 30 در دسته تورم متوسط و میزان تورم بالای 30 در دسته تورم بالا لحاظ شدند. در این پژوهش برای دسته بندی ، دو دسته بند ماشین بردار پشتیبان، K-نزدیکترین همسایه بر روی مجموعه داده های خام اعمال شده است. دقت دسته بندی و پیش بینی در کلاس بند K-نزدیکترین همسایه 30 %و در کلاس بند ماشین بردار پشتیبان 66 %بدست آمد.

    کلیدواژگان: تورم، دسته بندی، متغیر، اقتصاد
  • میثم نادریان صفحات 23-33

    در این پژوهش ارزیابی ریسکهای ایمنی، بهداشت و زیست محیطی پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس با تکنیک EFMEA مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. روش EFMEA با 3 پارامتر تمام آیتمها را بررسی کرده (x S=RPN بهEFMEA روش) S=A^20 x B^21 x C^22 x D^(23) x E^24 (پارامتر 5 با پالایشگاه روش) O X D صورت کمی و بر اساس جداول شدت، احتمال وقوع و کشف رتبه بندی و روش پاالیشگاه به صورت کیفی رتبهبندی شده است. جنبه بهداشتی با عدد اولویت ریسک 212 جزو دسته ی ریسکهای بالا در اولویتبندی RPN محسوب میشود. نتایج تجزیه و تحلیل آثار و ارزیابی پیامد این جنبه بهداشتی نشان داد شدت اثر آلودگی صوتی که به عوارض شنوایی در کارکنان منجر میشود خیلی بالاست. علاوه بر این، احتمال اینکه فرد دچار عوارض شنوایی شود خیلی بالا ارزیابی شده است. جنبه زیستمحیطی با عدد اولویت ریسک 315 جزو دسته ی ریسکهای خیلی باال در اولویت بندی RPN محسوب میشود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آثار و ارزیابی پیامد این جنبه ی زیست محیطی نشان داد شدت اثر پراکندگی ذرات آزبست که به آلودگی هوا در زمان تعمیرات اساسی منجر میشود بسیار خطرناک و با اخطار است و احتمال اینکه سبب آلودگی هوای محیط کار شود به میزان باال ارزیابی شده است. احتمال وقوع ریسکهای ایمنی و بهداشتی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی بدست آمد در بین ریسکهای مورد مطالعه فعالیت در شب با وزن 592/0 و بالا و پایین رفتن از پله ها با وزن 555/0 بیشترین وزن و لغزنده بودن محل کار با وزن 112/0 کمترین وزن را در بین ریسکها به خود اختصاص دادند.

    کلیدواژگان: ارزیابی ریسک، ایمنی، بهداشت، زیست محیطی، تکنیک EFMEA
  • احسان آرامی، بابک صفری چابک*، سینا یزدانی، سجاد غلامرضایی سرولات صفحات 35-46

    مبدلهای منبع تغذیه بی وقفه مورد استفاده در سیستمهای تشخیص خطا و حفاظت، نقش مهمی در بهبود کیفیت توان شبکه بازی میکنند. در این مقاله، یک استراتژی جدید کنترلی برای حفاظت آنها در مقابل رخداد اضافه جریان شامل اتصال کوتاه و اضافه بار ارایه میشود و برای بهینه سازی ضرایب کنترلی در حلقه های ولتاژی و جریانی بکارگرفته شده از الگوریتم ژنتیک استفاده میگردد. به منظور اعتبارسنجی و تایید کارایی استراتژی کنترلی پیشنهادی، مطالعات عددی برای شرایط اتصال کوتاه سه فاز متقارن و اضافه بار در یک فاز بکار گرفته میشود. نتایج شبیه سازی گواه این حقیقت است که طرح کنترلی پیشنهادی میتواند گذرای جریانی و ولتاژی ایجادی سیستم را در هنگام اتصال کوتاه با کمترین زمان نشست و ماکزیمم اورشوت میراسازی نموده و عملکرد سیستم را به مقدار مطلوب بازیابی نماید، بعالوه، قادر است تا وظیفه مقابله با گذاری حاصل از رخداد اضافه بار را با کمترین چالش انجام دهد.

    کلیدواژگان: منبع تغذیه بی وقفه UPS، اینورتر منبع ولتاژVSI، حفاظت اضافه جریان، سیستم تشخیص خطا-حفاظت، ضرایب کنترلی تناسبی-انتگرالی، و الگوریتم ژنتیک
  • محراب اکراقنبری* صفحات 47-55

    در این تحقیق کارایی بتن مسلح شده با الیاف کربنی (CFRP) در بهبود عملکرد لرزه ای قابهای بتنی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، یک ساختمان با سیستم قاب خمشی بتن مسلح 8 طبقه مطابق با ضوابط شکل پذیری متوسط آیین نامه 14-318 ACI در نرم افزار SAP2000 طراحی شده اند. به منظور بهبود عملکرد لرزه ای سازه ها، از تقویت کننده های CFRP در نواحی مستعد به رفتار غیر الاستیک به عنوان تکنیک اصلی بهسازی در این مقاله استفاده شده است. رسیدن به سطح پذیرش مدنظر آیین نامه به عنوان اصلی ترین هدف در مقاوم سازی ساختمان های مذکور انتخاب شده است. در گام دوم مقاوم سازی، کنترل ضابطه ستون قوی- تیر ضعیف مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز به تقویت سازه پرداخته شده است. جهت ارزیابی لرزه ای سازه های مدنظر از نشریه 360 استفاده شده است. سپس به بررسی نتایج سازه های اولیه و بهسازی شده تحت زلزله های با مدت دوام بالا پرداخته شده است. نتایج از نظر تغییر مکان ماندگار در سازه با هم مقایسه شده است. نتایج نشان داد که طرح بهسازی شده در بهبود عملکرد لرزه ای سازه و کاهش تغییر مکان ماندگار در سازه ها می تواند کارا و مفید باشد.

    کلیدواژگان: CFRP، بهسازی لرزه ای، مفصل پلاستیک، تغییر مکان ماندگار، طراحی عملکردی
  • فرشید جمالی نسب صفحات 57-63

    هدف از انجام این پژوهش افزایش ضریب بازیافت نفت با تزریق غیرامتزاجی گازهای CO2 و H2S در مخزن نفتی اهواز که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بدین منظور مطالعهای در خصوص شبیهسازی ترکیبی با نرم افزار Eclipse300 از مجموعه ی Geoquest و با هدف انتخاب حجم بهینه ی اسالگ تزریقی، طول چرخهی بهینه و همچنین انتخاب ترکیب گاز تزریقی به منظور افزایش بازیافت مخزن پیشنهاد شد. جهت شبیهسازی رفتار سیال مخزن، معادلهی حالت پنگ – رابینسون سه متغیری با نتایج آزمایشهای استاندارد تنظیم گردید. نتایج نشان داد که با تزریق H2S به دلیل تشکیل فاز مایع غیر آبی ثانویه، موثرتر از تزریق گاز CO2 بوده و نگهداشت بهتر فشار میدان، منجر به افزایش بیشتر نفت تولیدی میشود. استفاده از چاه های تزریقی افقی گاز CO2 و H2S موجب افزایش بازیافت میدان خواهد شد. مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازدهی تزریق گاز در این مدل شکافدار، دبی تزریق گاز بوده و بهترین سناریوی تزریق گاز H2S نیز حالتی است که تزریق با دبی بهینه 12500 d/MMscf صورت پذیرد. در این حالت نسبت تزریق به تولید میدان 750 d/MMscf می باشد و تزریق از یک چاه و تولید از چهار چاه اطراف آن انجام می شود هم چنین تولید از تمام ستون مخزن و تزریق گاز نیز در دو ناحیه گازی و نفتی انجام می گردد.

    کلیدواژگان: ضریب بازیافت نفت، تزریق غیرامتزاجی گاز، مخزن نفتی
  • سحر لبافان* صفحات 65-82

    امروزه به دلیل افزایش اهمیت مصرف انرژی، روش های بسیاری با هدف پیش بینی دقیق میزان مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این روش ها استفاده از هوش مصنوعی است. برای انجام این کار از الگوریتمهای مختلفی استفاده میشود که میتوانند نتیجه دقیقتری نسبت به سایر ابزارهای شبیه سازی انرژی ساختمان ارایه دهند. این مقاله، با هدف شناسایی دقیقترین و پرکاربردترین الگوریتمها، تعدادی از تحقیقات مرتبط با این موضوع که در سال های اخیر انجام شده اند را بررسی میکند. الگوریتمهایی که دارای کمترین میزان خطا، بیشترین سرعت و دقت محاسبات هستند. پس از استفاده از الگوریتمهای مختلف، نقاط قوت و ضعف هر یک مشخص میشود. در این تحقیق، از چارچوب لایه ای برای انتخاب مقاالت استفاده شده است. درلایه اول، سال انتشار مقاله مورد توجه بوده؛ دوم، دارای کلمات کلیدی مرتبط و مطابق با دستاوردهای تحقیق بوده اند و سوم، مطابقت با موضوع مقاله بررسی شده است. هدف این مقاله شناخت بهتر ویژگیهای الگوریتمهای مختلف باتوجه به نوع استفاده از آنها است؛ علاوه بر این، بهترین و پرکاربردترین الگوریتمهای یادگیری ماشین در سالهای اخیر معرفی میشوند. الگوریتمهای پرکاربرد برای بهینه سازی مصرف انرژی و ، ماشین بردار پشتیبان, پیش بینی عملکرد انرژی ساختمانها به ترتیب شبکه عصبی مصنوعی ، جنگل تصادفی  ، الگوریتم و رگرسیون خطی , ژنتیک , بوده است.

    کلیدواژگان: الگوریتمهای یادگیری ماشین، پیش بینی انرژی، عملکرد انرژی، بازده انرژی ساختمان، دقت نتایج