فهرست مطالب

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات - پیاپی 35 (خرداد 1401)

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 35 (خرداد 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • الهه الوندی * صفحات 1-13

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه چندگانه بین انطباق پذیری مسیر شغلی و انگیزش شغلی با رضایت شغلی بود.پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان شرکت نما گستر سپاهان و شرکت طلوع ایرانیان تشکیل می دادند.از این جامعه نمونه ای 157نفری ازطریق نمونه گیری تمام شمارش انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا(1967).پرسشنامه انطباق پذیری مسیرشغلی یوسفی (1390). پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام(1967) بود که برای تعیین روایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.ضریب پایایی بازآزمایی پرسشنامه رضایت شغلی،انطباق پذیری مسیرشغلی و انگیزش شغلی به ترتیب 86/0، 77/0 ،79/0 بدست آمد. داده های گردآوری شده از طریق آمار توصیفی،ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین انطباق پذیری مسیر شغلی و مولفه های آن (به جزبازخورد) و انگیزش شغلی و مولفه های آن با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، سهم انطباق پذیری مسیر شغلی را در پیش بینی رضایت شغلی را نشان می دهد (000/0P<). مولفه هویت وظیفه انگیزش شغلی، بیشترین سهم پیش بینی رضایت شغلی را نشان می دهد (000/0p).از یافته های این پژوهش می توان برای افزایش رضایت شغلی کارکنان سازمان ها استفاده نمود.

    کلیدواژگان: شغل، رضایت شغلی، انطباق پذیری مسیرشغلی، انگیزش شغلی
  • محدثه معین السادات، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم صفحات 14-31

    دین اسلام به مساله ازدواج و اهداف آن اهمیت فراوانی داده است، که یکی از هدفهای ازدواج بقاء نسل و فرزندآوری است و در این خصوص، تربیت فرزند هم امر مهمی است که به میزان آگاهی والدین از نکات و دستوراتی که در تربیت او نقش دارند بستگی دارد؛ لذا با توجه به فطرت پاکی که مولود دارد، چنانچه در قرآن هم آمده است، «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله (سوره روم/ 30) پس روی خود را متوجه آیین خالص توحید کن، همان فطرت و سرشتی که خداوند متعال از ابتدا مردم را بر آن آفریده و این آفرینش است که نباید تبدیل و تغییری در آن راه یابد». همچنین در حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: « کل مولود یولد علی الفطره و إنما ابواه یهودانه و ینصرانه و یمجسانه (عده الداعی و نجاح الساعی/ ج1 / ص 332) هر نوزادی براساس فطرت توحیدی متولد می شود، این پدر و مادراو هستند که وی را یهودی، یا مسیحی و یا مجوسی بارمی آورند». احکام و دستوراتی را در باره مقدمات و مراقبت های قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از تولد نوزاد، تا زمانی که بزرگ شود، قرار داده است و در همین راستا برنامه ها و توصیه هایی دارد که همه در جسم و شخصیت روحی مولود تاثیر به سزایی دارد؛ از جمله مواردی که سفارش شده ، احکام ولادت است که از بدو تولد فرزند والدین را به انجام آنها موظف و یا ارشاد می کند و در قسمتها و بابهای مختلف فقه به تناسب، فقهای متقدم و متاخر آن را تبیین نمودند؛ صاحب جواهر هم این مطلب را در قسم دوم احکام اولاد تحت عنوان احکام ولادت بیان نمودند، که در این تحقیق به آن احکام پرداخته می شود، و اینکه احکام ولادت مشمول حکم تکلیفی قرار می گیرد یا حکم وضعی هم دربردارد، بررسی می شود، تا احکامی که می تواند در انجام وظایف به نحو صحیح موثر باشد مشخص گردد و والدین بدانند تا در خصوص ولادت فرزند چه مسایلی باید رعایت شود، تا از همان ابتدای امر، تربیت فرزند توام با دستورات الهی صورت گیرد؛ لذا سعی شده در این تحقیق با ذکر نظرات و ادله صاحب جواهر، به نظرات فقهای دیگرهم اشاره شود، این مساله در علوم فقهی و حقوقی و اجتماعی قابل بررسی است، که در این تحقیق از نظر فقهی بررسی می گردد.

    کلیدواژگان: تبیین فقهی، احکام ولادت، مولود، غسل مولود، تحنیک، صاحب جواهر
  • مریم کدخدایی *، سپیده پیامانی صفحات 32-38

    اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است. این پدیده یک مشکل آموزشی مهم است که سالانه میلیون ها دانش آموز را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. هدف پژوهش، بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع دبیرستان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. 60 نفر از دانش آموزان پایه دبیرستان به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. مداخله شامل 9 جلسه آموزش ذهن آگاهی به مدت 1 ساعت و هفته ای 2 بار بود که بر روی گروه آزمایش به اجرا درآمد. ولی گروه کنترل در انتظار ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی توانست طی 9 جلسه، میزان اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوم دبیرستان را کاهش دهد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل موثر بر اضطراب امتحان دانش آموزان، آموزش ذهن آگاهی است. که متصدیان آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه داشته باشند.

    کلیدواژگان: آموزش ذهن آگاهی، اضطراب امتحان، دانش آموزان
  • سید دانیال غفاریان *، حسین گیتی نژاد صفحات 39-50

    ساخت تونل به روش TBM امروزه گسترش بسیاری یافته است. بخصوص در مناطق شهری، به دلیل حساسیت تغییرشکل‌های سطح زمین نسبت به حفاری‌های انجام گرفته در عمق زمین، استفاده از این روش امروزه بسیار متداول‌تر از روش‌های سنتی است. در ساخت تونل‌های شهری، به منظور ایجاد مسیرهای رفت و برگشت و یا گسترش شبکه راه‌های زیرزمینی، گاها لازم است تونل‌ها در مجاورت یکدیگر حفر شوند. در بسیاری از مطالعات گذشته در خصوص بررسی اثرات اندرکنشی تونل‌های TBM دوقلو، به تحلیل‌های دوبعدی و ساده‌سازی شده اکتفا شده است. در این نوع تحلیل‌ها روند ساخت تونل‌های TBM به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی و ماهیت سه‌بعدی آن، به شکل صحیحی قابل مدلسازی نیست. در مطالعه حاضر، با استفاده از تحلیل سه بعدی اجزاء محدود، به مدل‌سازی ساخت تونل‌های دوقلو TBM در فواصل و اعماق مختلف پرداخته شده است و اثرات اندرکنشی تونل‌ها روی نشست سطح زمین مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین اعتبار استفاده از روش برهم‌نهی به منظور برآورد نشست سطح زمین، با داشتن پروفیل نشست در اثر حفر تونل تکی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعات در مقاله حاضر نشان می‌دهد که افزایش فاصله تونل‌ها از یکدیگر و کاهش عمق استقرار آن‌ها باعث کاهش اثرات اندرکنشی تونل‌ها روی نشست سطح زمین می‌شود. همچنین استفاده از اصل برهم‌نهی در شرایطی که فاصله تونل‌ها از یکدیگر بیشتر از 4 برابر قطر آن‌ها و عمق قرارگیری تونل‌ها بیشتر از 3 برابر قطر آن‌ها باشد، می‌تواند جواب‌های قابل قبولی بدست دهد.

    کلیدواژگان: تونل TBM، اندرکنش تونل های دوقلو، نشست سطح زمین، مدل سازی 3D اجزاء محدود، اصل برهم نهی
  • اعظم دشتی اهرمی *، مقداد کرمی صفحات 51-60

    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری تحول گرا بر عملکرد معلمان با میانجی‌گری مدیریت سرمایه فکری در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحقیق پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-98 می باشد. بر اساس جدول نمونه گیری مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد (320 نفر) به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های پژوهش را پر کردند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحول گرا ، پرسشنامه سرمایه فکری و پرسشنامه عملکرد سازمانی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی همچون جداول و نمودارهای توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطی ابتدا جهت بررسی نرمال بودن داده های پژوهش از آزمون کولموگرف اسمیرنف ، آزمون t تک نمونه‌ای، آزمون رگرسیون چندگانه و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس استفاده گردید. نتایج نشان داد سبک رهبری تحول گرا بر عملکرد معلمان تاثیر مثبت دارد و در این بین سرمایه فکری نیز می تواند نقش میانجی مثبتی ایفا کند.

    کلیدواژگان: رهبری تحول گرا، عملکرد، سرمایه فکری، مدارس مقطع متوسطه اول
  • هدی ایزدبخش * صفحات 61-66

    هدف تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی خانواده در افزایش خلاقیت و کاهش اجتناب کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می باشد . پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون باگروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه از بین افراد خانواده کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل داده‌اند. نمونه پژوهش 40 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسش‌نامه سبک‌های حل مساله لانگ و کسیدی بود. ازهردو گروه آزمون پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و سپس گروه‌های آزمایش در 6 جلسه دو ساعته تحت آموزش‌های حل مساله قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج پژوهش نشان داد که، بین میانگین‌های تعدیل شده نمرات سبک خلاقیت در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داری وجود دارد. بین میانگین‌های تعدیل شده نمرات سبک اجتناب در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داری وحود دارد.

    کلیدواژگان: آموزش گروهی خانواده ها، خلاقیت، سبک اجتناب، کارکنان دانشگاه، علوم پزشکی بوشهر
  • مریم پدیدار، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم صفحات 67-80

    شناخت و معرفت یکی از مهم ترین مسایل در زندگی بشر است. جستجوی حقیقت میل فطری و ریشه ای در درون هر انسانی است. عوامل و انگیزه هایی وجود دارد که شخص را وادار می کند تا در مسیر خداشناسی قدم بردارد و معرفت او را جویا شود. این گرایش، در واقع جزیی از حقیقت انسان است و در سرشت و نهاد انسان و اعماق هستی وی ریشه دارد؛ از این رو، ضروری است که انسان برای اطاعت از امر الهی و شناخت صحیح امور، نخست موانع و حجاب‌هایی را که در برابر این اصل مهم قرار دارند، از میان بردارد و آنگاه عوامل موثر در ازبین بردن موانع بازدارنده شناخته، به تقویت آن‌ها در وجود خود اقدام نماید که از جمله این عوامل می‌توان به تعقل، ایمان به خدا، یقین به معاد و تقوی اشاره نمود. در این مقاله، سعی بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی‌ تحلیلی، به بررسی موانع شناخت حق و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن کریم پرداخته شود.

    کلیدواژگان: حقیقت، حق، شناخت، موانع
  • سید علی عبداللهی اسکویی *، زهرا طهماسبی فرد، پریسا مکوندی، غزال ده پور صفحات 81-94
    مقدمه

    در سال 2012، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان بود.مطالعات ارتباط گسترده ژنوم نشان داده است که ژن‌های خاصی که در سم‌زدایی و حذف ترکیبات مضر از سلول‌ها نقش دارند، مانند ژن‌های خانواده بزرگ ژن سیتوکروم P450، نقش مهمی در ایجاد سرطان پروستات دارند. سرطان پروستات و پلی مورفیسم 1056827rs بر روی ژن CYP1B1 به عنوان بخشی از این مطالعه در جمعیت ایرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    منابع و رویه ها

    در این بررسی مورد-شاهدی، DNA ژنومی 79 بیمار مبتلا به سرطان پروستات و 79 فرد سالم به روش Salting out استخراج شد و ژنوتیپ شرکت‌کنندگان با استفاده از روش PCR RFLP پس از نمونه‌گیری خون شناسایی شد. برای بررسی داده های جمع آوری شده از نرم افزار IBMSPSS 23 و آزمون های آماری X و رگرسیون لجستیک استفاده شد.

    نتایج

    بر اساس تجزیه و تحلیل آماری نتایج، بین دو گروه در خطر ابتلا به سرطان ژنوتیپ TT تفاوت معنی داری وجود دارد [028/0=P، OR: 0.439، CI: 0.209-0.924]، اما از نظر نسبت خطر سرطان، ژنوتیپ TT اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. هر دو گروه تفاوت زیادی در شیوع ژنوتیپ GG داشتند که خطر ابتلا به عفونت را 1062 برابر افزایش می دهد. هر دو گروه دارای مقدار P 0.023 بودند، اگرچه مشخص شد که ژنوتیپ هتروزیگوت تاثیری بر نتایج ندارد. آلل T یک اثر محافظتی در برابر سرطان پروستات می دهد و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. در مقابل، آلل G خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. پلی مورفیسم Cyp1B1 1056827rs به عنوان یک نشانگر زیستی بالقوه برای سرطان پروستات شناسایی شده است.

    کلیدواژگان: سرطان پروستات، CYP1B1، ژنوتیپی و آللی چند شکلی، 1056827rs