فهرست مطالب

سیاستگذاری عمومی - سال هشتم شماره 2 (تابستان 1401)

فصلنامه سیاستگذاری عمومی
سال هشتم شماره 2 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مظفر ناصری طاهری، سید عباس ابراهیمی*، حسین دامغانیان، عظیم اله زارعی صفحات 9-21

    یکی از اولویت های استراتژیک ترسیمی در اسناد بالادستی نظام سلامت کشور، پیشتازی در تولید و صادرات واکسن و داروهای  نوفناورانه می باشد. مطالعه حاضر با هدف تدوین سناریوهای توسعه صادرات واکسن و داروهای نوفناورانه در افق 1414 به رشته تحریر در آمده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پرسش نامه و پنل خبرگی می باشد. همچنین از نرم افزارهای میک مک و سناریو ویزارد برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های این پژوهش در دو بخش ارایه شده است: بخش اول شامل شناسایی و دسته بندی مولفه های کلیدی، پیشران ها و عدم قطعیت های مرتبط است. هفت پیشران «تحریم»، «اعتماد و باور قابلیت های صنایع دارویی»، «بهبود خلوص ملکولی»، «شبکه سازی بین المللی»، «تدوین سند ملی داروهای نوفنآورانه»، «دیدگاه صادرات گرایی» و «تنوع بخشی در بازارهای صادراتی» در این بخش تعیین و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مولفه ها تحلیل شده است. بخش دوم نیز شامل شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشران ها و عدم قطعیت های ذیربط می باشد. مبتنی بر یافته های پژوهش، چهار سناریوی محتمل و سازگار شامل اکسیر، مسکن، نوشدارو شوکران؛ تبین و مقایسه شده اند.

    کلیدواژگان: آینده نگاری، داروهای نوفناورانه، توسعه صادرات، سناریونگاری
  • میثم جعفری، رضا سپهوند*، سید نجم الدین موسوی، حجت وحدتی صفحات 23-32

    یکی از مهم ترین چالش های اداره امور عمومی، هماهنگی سیاست های اقتصادی در سطح ملی و استانی است. خط مشی های توسعه ای نیازمند همگام سازی تلاش ها و تعامل موثر بین دستگاه های اقتصادی در استان ها است. بر این اساس هدف از انجام مطالعه حاضر، مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر هماهنگی سیاست های اقتصادی در استان ها بوده است. شناسایی عوامل موثر بر هماهنگی سیاست های اقتصادی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با 26 نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه سیاست گذاری، مدیریت دولتی و معاونین اسبق و فعلی هماهنگی امور اقتصادی استان ها انجام گرفت. مدل سازی عوامل شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک منجر به تشکیل شش سطح گردید که مکانیزم های هماهنگی، بازمهندسی فرآیندها، نظام اطلاعاتی جامع و تفکر سیستمی، اثرگذارترین و مقابله با سوگیری ها و ممانعت از کارشکنی ها، اثرپذیرترین عوامل هماهنگی سیاست های اقتصادی در استان ها بودند.

    کلیدواژگان: سیاست های اقتصادی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی، دستگاه های اقتصادی استان ها، استانداری ها، ساختاری تفسیری
  • محمد حق شناس گرگابی*، جواد حدادی دوزین صفحات 33-47

    هدف مطالعه حاضر، شناسایی عوامل بازدارنده اجرای سیاست های بخش تعاون در اسناد بالادستی کشور از جمله اصل 44 قانون اساسی، سیاست های کلی، قانون برنامه پنج ساله پنجم و ششم توسعه کشور است. روش پژوهش این مطالعه، کیفی و از طریق تجزیه وتحلیل تم (مضمون) است که طی آن به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با 26 تن از خط مشی گذاران و سیاست گذاران دولتی (مقامات و مدیران دولتی)، مدیران و مسیولان هییت مدیره تشکل ها و شرکت های تعاونی و کارشناسان، صاحب نظران و نخبگان بخش تعاون، مصاحبه های عمیق نیمه ساخت یافته انجام شده است. یافته های به دست آمده نشان می دهد که عمده موانع موجود بر سر راه تحقق سیاست های بخش تعاون در دودسته کلی  موانع موجود در تدوین مناسب سیاست ها و موانع موجود در اجرای سیاست ها (رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا) قرار دارد. موانع تدوین سیاست ها شامل موانع فرهنگی- روان شناختی، موانع فرایندی و موانع ساختاری است. موانع اجرای سیاست ها شامل موانع قانونی - حقوقی، موانع ساختاری، موانع فرهنگی، موانع محیطی، موانع انسانی و فردی است که در هر دسته عوامل متعددی وجود دارد که مانع تحقق این سیاست ها شده است.

    کلیدواژگان: اجرای سیاست های عمومی، تعاون، سیاست های تعاون، موانع تعاون
  • صادق حسنی مقدم*، حمیدرضا فرتوک زاده، حسین قلی پور صفحات 49-62

    سیاستگذاران اقتصادی وجود یک نظام مالیاتی کارآمد را برای تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشورها، ضروری می دانند. با توجه به پیچیدگی مسیله مالیات در ایران، سوال اصلی این پژوهش این است که چه لایه های پنهانی در ذهن کنشگران موثر در حوزه سیاستگذاری مالیاتی وجود دارد که باعث شده نقش مالیات گیری و قرارگرفتن آن در چرخه صحیح اقتصاد کشور با چالش مواجه شود. رویکرد مورد استفاده در این تحقیق، روش روایت پژوهی راهبردی و استفاده از تحلیل سیستمی است که با استفاده از ابزار مصاحبه و الگوی تحلیل سه لایه ای، رفتارها، ساختارها و انگاره های ذهنی هر یک از آن ها استخراج گردید و در گام بعدی، روایت برون فهمی بیان و به تشریح گردابه های مخرب پرداخته شد. مبتنی بر یافته های تحقیق، کسب محبوبیت بدخیم، ذهنیت خام فروشی و انگاره فساد از جمله انگاره هایی هستند که در لایه های پنهان کنشگران قرار گرفته اند که باید به آن ها توجه نمود.

    کلیدواژگان: مالیات، سیاستگذاری مالیاتی، تحلیل سیستمی، الگوی تحلیل سه لایه ای، روایت پژوهی راهبردی
  • بهزاد معماری بیرق، مسعود طالبیان*، فرشاد فاطمی اردستانی صفحات 63-77

    هدف از این پژوهش، بررسی مصادیق تعارض منافع در برخی مناصب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. برای نیل به این هدف، از مصاحبه با افراد مرتبط با حوزه سلامت و همچنین مستندات مربوط به شرح وظایف مقام های مورد بررسی استفاده شده است. سپس با تطبیق تعریف استاندارد و مورد قبول صاحب نظران از تعارض منافع با شرح وظایف، اختیارات و مسیولیت های مناصب؛ مصادیق تعارض منافع برشمرده شده است. نتایج نشان گر این است که منشا غالب مصادیق تعارض منافع در نظام حکمرانی و فساد احتمالی ناشی از آن را می توان در سه دسته جای داد. اولا وظایف مناصب به گونه ای است که سهامداری، مدیرعاملی و عضویت در هییت مدیره شرکت های تجاری مرتبط با حوزه سلامت موجب ایجاد تعارض منافع می شود. دلیل دوم آن است که حضور افراد ذی نفع در نظام حکمرانی سلامت مانند پزشکان، سر منشا تعارض منافع است. در نهایت، ایرادات ساختاری همچون تلفیق ناظر و نظارت شونده یا سیاستگذار و مجری، دلیل دیگری برای عمده ترین تعارضات منافع موجود است.

    کلیدواژگان: نظام حکمرانی سلامت، هیئت مدیره، فساد، تعارض منافع، وزارت بهداشت
  • علی محمد سلطانی*، مجید صاحبی نژاد صفحات 79-94

    سیاستگذاری فناوری نانو در ایران به صورت بلندمدت، متمرکز و نظام مند، از سال 1380 آغاز شده و به نظر می رسد تا حداقل یک دهه دیگر ادامه خواهد داشت. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به صورت متمرکز مسیولیت راهبری فناوری نانو در کشور را به عهده داشته است. اجرای دو برنامه کوتاه مدت در سال های 1380 تا 1384 و تدوین و اجرای برنامه های 10 ساله اول از سال 1384 و برنامه دوم از سال 1396، نشانه وجود یک نظام برنامه ریزی مداوم در این حوزه است که بررسی و موشکافی آن برای برنامه ریزان و محققان برنامه ریزی حایز اهمیت است. هدف از این مقاله، گزارش یک تحقیق سیاستی کاربردی با روش کیفی برای روایت تجربه بومی سیاستگذاری و شناسایی و تبیین نقاط قوت و عوامل تداوم و پایداری این تجربه است.  داده های تحقیق، داده های موجود در ستاد نانو مشتمل بر مصاحبه های فردی و گروهی با دودسته از ذی نفعان شامل مجریان برنامه ریزی (در داخل ستاد نانو) و خبرگان مطلع (خارج از ستاد نانو) بوده است که با تحلیل محتوای آن ها بر اساس مدل چرخه سیاست و در سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی به توصیف فرایند سیاستگذاری فناوری نانو در کشور و تبیین عوامل کلیدی موثر در آن پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: فناوری نانو، برنامه ریزی، تدوین سیاست، اجرای سیاست، ارزیابی سیاست، پایایی سیاست
  • مصطفی قادری حاجت*، ریحانه صالح آبادی صفحات 95-108

    عدالت فضایی به عنوان خروجی و اشاره به شرایطی دارد که منابع ارزشمند جامعه (قدرت، ثروت و فرصت) از یک توزیع نسبتا متوازنی برخوردار باشد. این مقاله با روش شناسی تحلیلی- توصیفی و همبستگی، با تکیه منابع  کتابخانه ای، اسناد و گزارش های آماری در پی بررسی بررسی تطبیقی وضعیت عدالت  فضایی ایران در گفتمان های بعد از انقلاب اسلامی است. از این رو، گفتمان های سیاسی حاکم بر دولت های پس از انقلاب با وضعیت عدالت فضایی در کشور پس از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه بین بیشترین و کمترین میزان شاخص عدالت حکایت از تاثیرپذیری شدید وضعیت عدالت فضایی از گفتمان های سیاسی است. به عنوان نتیجه می توان بیان نمود از نظر شاخص عدالت فضایی گفتمان سازندگی، گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان اصلاحات، گفتمان اعتدال و گفتمان مهرورزی در رتبه های اول تا پنجم قرار می گیرند. بهترین گفتمان، گفتمانی است که ضمن ارتقاء شاخص عدالت فضایی فاصله استان آخر از رتبه ملی رو به کاهش باشد. با نظر داشت این موضوع رتبه بندی عملکردی گفتمان های پس از انقلاب به ترتیب عبارت است از: اعتدال، مهرورزی، اصلاحات، انقلاب و گفتمان سازندگی.

    کلیدواژگان: تولید فضا، عدالت فضایی، اقتصاد سیاسی، گفتمان، ایران
  • مجتبی مقصودی* صفحات 109-123

    حضور دیرینه و گسترده مهاجران افغانستانی در ایران فرصت ها و چالش هایی را برای ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی کشور به وجود آورده و متعاقب آن سیاستگذاری های پراکنده ای در این خصوص انجام شده است. در این پژوهش تلاش داریم تا با بهره گیری از استراتژی های چهارگانه جامعه پذیری مهاجران «جان دبلیو بری» به بازخوانی آسیب شناسانه سیاست گذاری های این حوزه اقدام نماییم. در این پژوهش، سوال اصلی «مهم ترین آسیب سیاستگذاری در روند  مهاجرت، ورود و اقامت مهاجران افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران چیست؟» و فرضیه اصلی «سیاست گذاری های نامناسب به لحاظ وضع قوانین و مقررات، منجر به عدم تمهید و کاربست برنامه جامع جامعه پذیری اتباع افغانستانی در ایران از سوی نظام شده است که مهم ترین آسیب در مواجهه با روند ورود بی رویه و اقامت مهاجران افغانستانی محسوب می شود» می باشد. در ادامه از طریق روش کیفی با بررسی آثار و اسناد؛ وضعیت آموزش، تحصیلات، اشتغال و حقوق شهروندی مهاجران افغانستانی در ایران مطالعه شده و سیاستگذاری های هر حوزه و اعوجاجات، کمبودها و نارسایی های آن به تفکیک آسیب شناسی می شود.

    کلیدواژگان: مهاجرت، اتباع بیگانه، جامعه پذیری، افغانستان، سیاستگذاری، آسیب شناسی
  • مسعود کیماسی، ابراهیم متقی، سروش سیاری*، حسن وکیل زاده صفحات 125-138

    اگرچه قریب به پنج دهه از آغاز پژوهش های بازاریابی سیاسی در جهان و دو دهه در ایران می گذرد لکن همواره مسیر پژوهش ها نیاز به آسیب شناسی دارد. بررسی ها نشان می دهد جایگاه علمی و عملی بازاریابی سیاسی در ایران، مطلوب نیست و برای اثربخشی بیشتر نیاز است تا ویژگی های آن ها به شیوه علمی احصا گردد. در همین راستا، مرور انتقادی پژوهش های بازاریابی سیاسی در ایران، توصیه های سیاستی و پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی اهداف این مقاله را تشکیل می دهند. برای دستیابی بدین اهداف از روش مرور نظام مند با رویکرد انتقادی استفاده شد تا ضمن توصیف ویژگی های این پژوهش ها، نتایج کاربردی آن برای سیاستگذاری ها به دست آیند. یافته ها نشان می دهند که 4 محور قابل بهبود (شامل موضوعات محدود و پرتکرار، دیدگاه سطحی، عدم توجه به تحولات نظری و حضور کمرنگ پژوهشگران سایر رشته ها) و 3 نقطه قوت (شامل مفاهیم نوظهور، نگرش راهبردی و فرآیندی، و مسیله محوری و نگرش بومی) برای پژوهش های ایرانی بازاریابی سیاسی قابل بیان است.

    کلیدواژگان: بازاریابی سیاسی، ایران، مرور نظام مند، مکتب ابزارمحوری، انتخابات
  • رقیه فاضل، بهروز مهرام*، رضوان حسینقلی زاده، محسن نوغانی دخت بهمنی صفحات 139-150

    مشارکت در آموزش و پرورش چه در مفهوم پردازی نظری و چه در عمل، از برخی تنگ نگری ها و بی توجهی به مفاهیم اصیل انسانی رنج می برد که برای تحول در عمل، احتیاج به نوآوری و تحول بخشی در مفهوم پردازی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی سازه های مغفول در الگوهای مشارکت آموزش و پرورش، به مطالعه انتقادی رویکردهای جهانی حاکم بر مشارکت در آموزش و پرورش پرداخته است. نقد توسعی از مجموعه روش های ذیل کاوشگری فلسفی روش پژوهش در نقد طبقه بندی های حاکم بر مشارکت مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در تمامی رویکردهای مشارکت در هر دو طبقه بندی مورد غفلت واقع شده است، توجه به مفاهیم استقلال ملی، عدالت و مصالح تربیتی است. الگوهای جایگزین برای مشارکت در آموزش و پرورش، اگر به این مفاهیم توجه نداشته باشند، مشارکت موفقی نخواهند داشت و بی عدالتی، وابستگی سیاسی در قالب استعمار فرانو و تهی شدن تعلیم و تربیت از ارزش های تربیتی، گسترده تر خواهد شد.

    کلیدواژگان: مشارکت، مشارکت در آموزش و پرورش، استقلال ملی، عدالت، مصالح تربیتی
  • حسین حیرانی، ناصر باقری مقدم*، علیرضا مسیبی صفحات 151-160

    سهم داخل به حداکثر رساندن عمق و وسعت مالکیت محلی، کنترل و تامین منابع مالی بر فعالیت هایی داخلی و خارجی ملی، محلی و سرمایه ای که در حال حاضر اجرایی نشده، تعریف می شود. از دهه 1981 سهم داخل به ادبیات علمی وارد شده و پژوهش های مختلف و متنوعی در حوزه قلمرو موضوعی صورت گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف مطالعه و خلاصه سازی ادبیات پژوهش در حوزه سهم داخل، شناسایی خلاهای پژوهشی و ارایه پیشنهادهایی در این زمینه از مرور نظام مند ادبیات استفاده کرده است. با بررسی کلیدواژه ها در پایگاه های اطلاعاتی این حوزه و براساس ملاک های از پیش تعیین شده، مقالات مناسب انتخاب شدند و محتوای مقالات براساس پاسخگویی به پرسش های پژوهش حاضر، مطالعه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد؛ ثبات و اندازه بازار، طراحی و جامعیت سیاست ها، قابلیت های صنعتی، سرمایه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نمادین، حمایت دولت و انگیزه رقابتی از عوامل اصلی اثربخشی سهم داخل در توسعه صنعتی داخلی به شمار می آیند که توجه به سهم داخل و عوامل آن بر افزایش ترویج بومی سازی تولیدات، افزایش مشارکت اجتماعی، فرصت شبکه سازی، پیشرفت رقابتی، بازار نیروی کار و توسعه اقتصاد بومی تاثیرگذار خواهد بود.

    کلیدواژگان: سهم داخل، سیاست ها، سیاست های سهم داخل، مرور نظام مند ادبیات
  • سید مهدی فاطمی خوراسگانی، سید سپهر قاضی نوری نائینی*، سروش قاضی نوری، علی شایان صفحات 161-177

    از آغاز قرن بیست و یکم، پژوهشگران سیاست های نوآوری، با واژگانی متنوع و بدیع از پدیده هایی نوین در حوزه سیاستگذاری نوآوری سخن گفتند که با ابرانگاره های رایج صحنه سیاستگذاری نوآوری یعنی تحقیق و توسعه و نظام نوآوری متفاوت بوده است. این رویکرد نوظهور، که مبتنی بر نظریات رویکرد چندسطحی، مدیریت گذار، مدیریت راهبردی کنام و پژوهش و نوآوری مسیولیت پذیر توسعه یافته، مورد توجه پژوهشگران متعددی قرار گرفته و با عنوان ابرانگاره تغییر تحول آفرین در منابع علمی رواج یافته است. در این مقاله، با مرور نظام مند پیشینه ابرانگاره تغییر تحول آفرین، 33 مقاله از میان 994 مقاله جستجوشده در پایگاه اسکوپوس انتخاب شدند و برای استخراج مبانی نظری، خردمایه ها و دلالت های سیاستی این ابرانگاره مورد مطالعه قرار گرفتند. براین اساس، عدم توسعه اجتماعی و زیست محیطی با پیشرفت صرف فناوری، جایگاه رژیم و کنام به مثابه نمادهای مقاومت و تحول، جهت گیری هنجاری نوآوری و نیاز به نوآوری سیستمی به عنوان مبانی نظری؛ رویکرد چندسطحی، رویکرد درون زا و مشارکت محوری، تغییر رادیکال طی مراحل تدریجی، تنوع و انتخاب هدایت شده و توجه توامان به توسعه و تخریب به عنوان خردمایه های سیاستی و توسعه چشم انداز در عرصه تحول، سازماندهی و حمایت از بازارهای جدید و کنام، آزمایش کارآفرینانه، تحول در الگوی مشروعیت بخشی و تغییر محسوس در قوانین رژیم به عنوان دلالت های سیاستی ابرانگاره شناسایی شدند.

    کلیدواژگان: سیاستگذاری نوآوری، ابرانگاره تغییر تحول آفرین، مرور نظام مند پیشینه
  • محمد لری نژاد، پونه طبیب زاده* صفحات 179-191

    جستجوی خوشبختی در چند دهه اخیر توجه متفکران، دولتمردان و سیاستگذاران را به خود جلب نموده است؛ از آن روی که تحقق و یا عدم تحقق خوشبختی، آثار گوناگون مستقیمی بر افراد جامعه خواهد داشت. توجه به شواهد تجربی و آمارسنجه های بین المللی، نشانگر ضرورت سیاستگذاری در حوزه خوشبختی در ایران است. همسو با این مسیله، سوال نوشتار آن است که چه الگوی سیاستی برای ارتقای خوشبختی در ایران مناسب است؟ به این منظور، هدف و مسیله این پژوهش، تحلیل امکان سیاستگذاری حق جستجوی خوشبختی و بایسته های سیاستگذاری در این حوزه (مستخرج از رویکردهای سیاستگذاری کشورهای موفق) است. نتیجه آنکه، جستجوی خوشبختی به طور فزاینده روشی مفید برای هدایت و ارزیابی اثربخشی سیاست های عمومی محسوب می شود و از این رو است که توجه لازم و بایسته به جستجوی خوشبختی شهروندان از سوی سیاستگذاران در قالب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بطور مستمر و مداوم در راستای منطق مصلحت عمومی و منافع ملی، امری ضروری و لازم به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: سیاستگذاری عمومی، حقوق بشر و شهروندی، حق جستجوی خوشبختی، کشورهای نوردیک، مطالعه تطبیقی
  • احمد فلاحی* صفحات 193-204

    قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با هدف افزایش فرزندآوری و کاربست سیاست ها و راهکارهای معطوف به آن، سیاست های تشویقی و پیشگیرانه و رویکردهای تنبیهی-کیفری را در قبال افزایش و کاهش جمعیت مورد توجه قرار داده است. اصلی ترین پرسش فراروی این قانون، در چرایی و ضرورت استفاده از ابزار کیفری برای نیل به این مقصود قانونگذار است. در مقاله حاضر به روشی توصیفی- انتقادی، قانون فوق الذکر تحلیل و بیان شده است. قانونگذار بدون توجه به بایسته های حل مسایل اجتماعی و بدون وجود یک مدل جرم انگاری ضرورت مدار و بدون درنظرگرفتن میزان همخوانی مساله و راهکار، از ابزار کیفری استفاده کرده و به ضرورت پیوند میان سرزنش عمومی عمل و دخالت کیفری توجه دقیقی نداشته و در این میان، عمده موضوعات جرم انگاری شده در این قانون، تکرار عناوینی است که در قانون مجازات اسلامی، جر م انگاری شده و این امر، برخلاف اصل «ضرورت در جرم انگاری» و اصل «انسجام و یکپارچگی نظام حقوقی» است.

    کلیدواژگان: قانون، جرم انگاری، اصول جرم انگاری، اصل «ضرورت در جرم انگاری»، سیاستگذاری
  • عبدالمجید سیفی، ناصر پورحسن*، سعید یاسینی صفحات 205-216

    با افزایش متغیرها و پیچیده تر شدن فرآیند سیاستگذاری خارجی، نقش اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی در این حوزه گسترش یافته است. عربستان به دلیل نقش عوامل سنتی در سیاستگذاری، دیر تر از سایر دولت ها، بهره گیری از این مراکز را آغاز کرده است. با توجه به رقابت منطقه ای عربستان و جمهوری اسلامی ایران، این مراکز تمرکز جدی بر سیاست های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی داشته اند. پرسش اصلی مقاله این است که مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر عربستان چه نقشی در سیاستگذاری خارجی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران دارند؟ فرضیه ای که در این راستا مطرح می شود این است که اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی سعودی در سال های اخیر کوشیده اند  جمهوری اسلامی را به عنوان مسیله اول در دستور کار سیاست خارجی عربستان قرار داده و راهکار برخورد با این مسیله را در قالب مهار ایران ارایه داده اند که برخی از آنها توسط دولت سعودی اجرا شده است.

    کلیدواژگان: مراکز مطالعاتی، عربستان، جمهوری اسلامی ایران، سیاستگذاری خارجی، اتاق فکر
  • سید محمدرضا دادگستر صفحات 217-243

    این متن ترجمه ای از فصل سوم ویرایش ششم (2017) کتاب« تحلیل سیاست عمومی: یک تحلیل یکپارچه» نوشته ویلیام دان می باشد. نویسنده در این فصل ضمن مروری بر ماهیت مشکلات سیاستی، فرآیند ساختاربندی این مشکلات را تشریح و روابط بین مدل های سیاستگذاری را مورد بررسی قرار داده و روش های مختلف ساختاربندی مشکل را تبیین می کند. این فصل نشان می دهد که یکی از مهم ترین چالش های پیش روی تحلیل گران سیاست، کاهش احتمال خطای نوع سوم است: تعریف مشکل اشتباه. خطای نوع سوم با خطای آماری نوع اول (در صورت درست بودن فرضیه صفر رد می شود) و خطای آماری نوع دوم (پذیرش فرضیه صفر در صورت نادرست بودن) متفاوت است. به نظر می رسد تحلیلگران سیاست بیشتر به این دلیل شکست می خورند که مشکل اشتباه را حل می کنند تا به این دلیل که راه حل اشتباهی برای مشکل درست تهیه می کنند. با مهارت هایی مانند مدل سازی اقتصادسنجی و تحلیل تصمیم می توان از خطای نوع سوم جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: تحلیل سیاستی، ساختاربندی مشکل سیاستی، تعریف اشتباه مشکل، مشکلات بدساختاربندی شده
|
  • Mozafar Naseri Taheri, Seyed Abbas Ebrahimi *, Hossein Damghanian, Azimollah Zareei Pages 9-21

    One of the Compiled strategic priorities in the lead documents of the Iran's health discipline is to be a pioneer in the production and export of vaccines and novel drugs. The purpose of this study is to describe images of the future of the export promotion of vaccines and novel drugs on the horizon of 2035.  This research is applied and method used in this study was a scenario-based planning. In this study, the method of data collection was qualitative by using interview, questionnaire and expert panel. MICMAC software and Scenario wizard software were used for data analysis. The findings of this study can be divided into two parts. The first of section included: identifying and classifying key factors, driving forces and related uncertainties. Seven driving forces including: “sanction”, “the trust and credibility of novel drugs industry”, “compilation of national documentary novel drugs”, improving the molecule purity”, international networking”, “type of export viewpoint” and diversification in export market” were identified and the influence/dependence relationships among the factors were analyzed. The second section identified and described possible and consistent scenarios based on the key drivers and uncertainties.Based on the research findings, four consistent scenarios including: (1) elixir (2) pain killer (3) panacea and (4) hemlock, were explained and compared. Familiarity with the narratives of each these scenarios and their comparison and desirability will be enable health policy makers to realize the process of creating future   and achieve the visual visions in the lead of health discipline.

    Keywords: Foresight, Novel Drugs, Export Promotion, scenario mapping
  • Meysam Jafari, Reza Sepahvand *, Seyed Najmodin Mousavi, Hojat Vahdati Pages 23-32

    One of the most important challenges for public administration is the coordination of economic policies at the national and provincial levels. Development policies require the synchronization of efforts and effective interaction between economic institutions in the provinces. Accordingly, the purpose of this study was to interpretive structural modeling the factors affecting the coordination of economic policies in the provinces. This research is one of the researched studies in terms of applied purpose and typology in terms of qualitative and quantitative approach in deductive-inductive paradigm. The factors affecting the coordination of economic policies were identified through semi-structured interviews based on theoretical saturation with 26 university professors and experts in the field of policy-making, public administration and former and current deputy coordinators of economic affairs in the provinces. The validity and reliability of the interviews were confirmed by the method of content validity and Kappa Cohen index, respectively. In the quantitative part, in order to model the coordination of economic policies, the opinions of 72 senior and middle managers of the governorates and economic institutions of the provinces were used by Convenience sampling method. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed by content validity and test-post-test method, respectively. The coding of the interviews using Atlas ti software identified 13key factors in the coordination of economic policies in the provinces. Modeling the identified indicators by interpretive structural method and MICMAC analysis led to the formation of six levels that Coordination mechanisms, process re-engineering, comprehensive information system and systemic thinking were the most effective and counter-bias and prevention of sabotage were the most impressionable factors in coordinating economic policies in the provinces.

    Keywords: Economic Policies, Deputy for Economic Affairs Coordination, Provincial Economic institutions, Provincial Government, interpretive structure modeling
  • Mohammad Haghshenas Gorgabi *, Javad Hadadi Dozin Pages 33-47

    The purpose of this study is to identify the factors hindering the implementation of policies in the cooperative sector in the upstream documents of the country, the most important of which are Article 44 of the Constitution, general policies, the law of the fifth and sixth five-year development plans. The research method is qualitative and the data have been analyzed by theme analysis. In-depth semi-structured interviews were conducted with 26 people using purposive snowball sampling. Findings show that the main obstacles to the implementation of public policies in the cooperative sector are in two general categories: 1- Obstacles in policy formulation and 2- Obstacles in policy implementation (top-down and bottom-up approach). These barriers include cultural-psychological barriers to policy-making, process barriers to policy-making, structural barriers to policy-making, legal barriers to policy implementation, structural barriers to policy implementation, cultural barriers to policy implementation, environmental barriers to policy implementation, and individual human barriers to policy implementation. There are several factors in each category to prevent the implementation of these policies.

    Keywords: implementation of public policies, Cooperation, cooperation policies, barriers to cooperation
  • Behzad Memari, Masoud Talebian *, Farshad Fatemi Ardestani Pages 63-77

    This study investigates instances of conflict of interest in some job positions in Iran’s Ministry of Health, Treatment, and Medical Education. To do so, we interviewed people involved in the health field and reviewed the job descriptions. We have identified instances of conflict of interests in each position by adopting the prevailing definition of conflict of interests regarding the duties, authorities, and responsibilities. The results show that the main reasons for cases of conflict of interests and possible resulting corruption fall into three categories. First, the duties of positions are such that being a shareholder, CEO, and member of the board of directors of related private business corporations or institutions can cause a conflict of interests. The presence of stakeholders in the health governance system, such as doctors, is another source of conflict of interest. Finally, the conflict can occur due to structural defects such as supervisor and supervision integration or policy makers and performers.

    Keywords: Health Governance System, Boards of Directors, corruption, Conflict of interest, Ministry of health
  • Masoud Kimasi, Ebrahim Motaghi, Soroosh Sayari *, Hasan Vakilzadeh Pages 125-138

    However almost five decades have passed from the beginning of political marketing research in the world and two decades in Iran, the path of research always needs to be reviewed pathologically. Surveys show that the scientific and practical position of political marketing in Iran is not desirable and it is essential to draw out its strengths and weaknesses scientifically for achieving more effectiveness. In this regard, summarization, critical review and providing suggestions for future research are the objectives of this article. To achieve those, a systematic literature review with a critical approach is implemented in order to prepare a description of Iranian political marketing research and also implications for further research. Results indicate that there are four improvable dimensions(including repetitive and limited subjects, a superficial perspective, carelessness about theoretical development and less research in other fields) and three strengths(including exploiting emerging concepts, a strategic and process view, and a problem-solving approach and domestic view) for political marketing research in Iran.

    Keywords: political marketing, Iran, Systematic literature review, Instrumental school, election
  • Roghayeh Fazel, Bahrooz Mahram *, Rezvan Hosseingholizadeh, Mohsen Noghani Dokht Bahmani Pages 139-150

    Participation in education, both theoretically and practically, suffers from some dogmatic views and negligence about genuine human concepts. With the aim of identifying the overlooked concepts in education participation models, the present research has made a critical study on global approaches in education participation. Ampliative Criticism of the following methods of philosophical Inquiry is the research method has been used in the critique of the classifications governing participation. What has been overlooked in all these approaches is the attention to the concepts of national autonomy, justice and educational interests. Alternative patterns for participation in education will not succeed and injustice, political dependence in the form of ultramodern colonization, and lack of training values in education will expend even more.

    Keywords: participation, participation in education, national autonomy, Justice, educational interests
  • Mehdi Fatemi, Sepehr Ghazinoory *, Soroush Ghazinoori, Ali Shayan Pages 161-177

    Since the beginning of the 21st century, innovation policy scholars have spoken in new and innovative terms about new phenomena in the field of innovation policy, which are different from the common paradigms of the innovation policy scene, namely research and development and the innovation system. This emerging approach, which is based on theories of multi-level perspective (MLP), transition management (TM), strategic niche management (SNM), and responsible research and innovation (RRI), has been considered by many researchers and has become popular as a paradigm shift in scientific sources. In this article, by systematically reviewing the history of the transformational paradigm, 33 articles were selected from 994 articles searched in the Scopus database and studied to extract the theoretical foundations, rationales, and policy implications of this paradigm. Accordingly, the lack of correlation between social and environmental development with technology advancement, the role of the regime and the niche as the symbols of resistance and change, the normative orientation of innovation, and the need for systemic innovation as theoretical foundations; Multi-level approach, endogenous and participatory approach, radical change in gradual stages, diversity and guided choice and simultaneous attention to development and destruction as rationales; and development perspectives in the field of change, organizing and supporting new markets, entrepreneurial experimentation, transformation in the pattern of legitimacy, and tangible change in the regime's laws were identified as policy implications of the paradigm. Finally, attention to the geography and global political economy, consideration of the unsustainable development (especially in the developing context), and the development of the roles of market, businesses and intermediaries were proposed as the policy implications for the development and implementation of transformative change paradigm.

    Keywords: innovation policy, Transformative Change Paradigm, Systematic Literature Review (SLR)
  • Mohammad Lori Nejad, Pooneh Tabibzadeh * Pages 179-191

    The pursuit of happiness has attracted the attention of thinkers and policymakers in recent decades; Because the realization or non-realization of happiness will have various direct effects on people in society. Attention to empirical evidence and statistics of international measures indicates the need for policy in the field of happiness in Iran. the question of the article is what is the policy model suitable for promoting happiness in Iran? To this end, this descriptive analytical research is to analyze the possibility of policy-making on the right to seek happiness and the policy requirements in this area (derived from the policy approaches of successful countries). As a result, the pursuit of happiness is increasingly a useful way to guide and evaluate the effectiveness of public policies, and hence the need to pay attention to the pursuit of happiness by policymakers in the social, economic and environmental contexts. in line with, the logic of public interest and national interests, it seems necessary

    Keywords: Public Policy, Human, citizenship rights, The right to the pursuit Happiness, Nordic Countries, Comparative Study
  • Ahmad Falahi * Pages 193-204

    The code of Family Protection and Youth of the Population has been passed with the aim of supporting childbearing and the implementation of policies and strategies aimed at it. For achieving this aim, both incentive and preventive policies and punitive-criminal approaches to increase and decrease the population in advance has taken. The main question about this code is why and the necessity of using criminal means to achieve this goal of the legislator. In this article, the above-mentioned code has been analyzed and expressed in an interpretive-critical method, and it has been stated that the legislator has used criminal means in this matter without considering the needs of solving social problems and without a necessary criminal model and without considering the degree of compatibility of the problem and the solution, and the main issue which is criminalized in this code is the repetition of the titles criminalized in the Islamic Penal Code, and this is contrary to the principle of necessity in criminalization and the principle of coherence and integrity of the legal system. Also, the criminalization of abortion in this law, contrary to the objectives of the Islamic Penal Code, is not due to the value of the fetus and the protection of its life, but in line with the goal of increasing and youth of the population.

    Keywords: law, criminalization, Principles of criminalization, Principle of the Necessity in Criminalization, Policy making
  • Abdolmajid Seifi, Naser Pourhassan *, Saeed Yasini Pages 205-216

    In recent years, the role of study centers and think tanks are growing because the numbers of variables in foreign policy are increasing. Due to the role of traditional factors in Saudi Arabia’s foreign policy, the government started using these centers later than others. Because of the rivalry between Saudi Arabia and Islamic Republic of Iran, these centers have had especial focus on Iranian regional policies. The main question of this article is: What is the role of study centers in Saudi Arabia’s foreign policy toward Islamic Republic of Iran? « The hypothesis is «in recent years; Saudi Arabia’s study centers, have tried to put Islamic Republic of Iran on the main problem of Saudi Arabia’s foreign policy agenda. They have made some proposal to Saudi Arabia’s government to containment of Islamic Republic of Iran. » This article has been done using content analysis method and using original sources.

    Keywords: Study Centers, Saudi Arabia, Islamic Republic of Iran, Foreign Policy, think tanks
  • Seyyed MohammadReza Dadgostar Pages 217-243

    This text is a translation of the third chapter of sixth edition (2017) of the book Public Policy Analysis: An Integrated Approach which has provided an overview of the nature of policy problems, described the process of structuring these problems, examined relationships among policy models, and described different methods of problem structuring. The chapter shows that one of the most important challenges facing policy analysts is to reduce the likelihood of a Type III error: defining the wrong problem. A Type III error is different from a Type I statistical error (rejecting the null hypothesis when it is true) and a Type II statistical error (accepting the null hypothesis when it is false). Analysts seem to fail more often because they solve the wrong problem than because they get the wrong solution to the right problem. By skills like econometric modeling and decision analysis, Type III error could be avoided.

    Keywords: Policy Analysis, Structuring Policy Problems, Wrong Definition of Problem, ill-Structured Problems