فهرست مطالب

علوم و فناوری دریا - سال بیست و ششم شماره 102 (تابستان 1401)

فصلنامه علوم و فناوری دریا
سال بیست و ششم شماره 102 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم معاضدی*، سید محمدرضا موسوی میرکلائی صفحات 1-11
    در این مقاله، مدار جدیدی برای بلوک پمپ بار (CP) برای کاربرد در حلقه قفل تاخیر ((DLL طراحی و سپس با استفاده از نرم افزار 2008 ADS بر مبنای فناوری µm 18/0TSMC CMOSRF و ولتاژ تغذیه 8/1 ولت در سطح ترانزیستور شبیه سازی شده است. با استفاده از DLL می توان هم زمانی دقیقی بین سیگنال های کلاک داخلی و خارجی ایجاد کرد. در این مقاله، حلقه قفل تاخیری شبیه سازی شده است که در آن به کمک مدار CP پیشنهادی مشکل عدم تطبیق جریان ها تا حد زیادی مرتفع شده و در نتیجه جیتر و خطای فاز استاتیکی در حد مطلوبی کاهش یافته است، به گونه ای که در نهایت جیتر موثر psec 7/3 در MHz920 حاصل گردید. در این حلقه، با وجود این که سیگنال های UP و DN در هر دوره تناوب متناسب با ناحیه کور فعال هستند، اما جریان قابل توجهی در خروجی CP جاری نمی شود، زیرا در آن سیگنال های UP و DN در محل منبع جریان قرار دارند و با روشن شدن هر کدام امکان انتقال جریان به خروجی مربوط به خودش در CP فراهم می شود. در عین حال، مانع انتقال جریان مربوط به کلید دیگری در صورت روشن شدن آن می شود.
    کلیدواژگان: حلقه قفل تاخیر، پمپ بار، تشخیص دهنده فاز و فرکانس، جیتر
  • کوروش اصلان صفت*، غلامرضا لطیف شبگاهی، مجتبی کمرلویی، مهرداد محمدی صفحات 12-26
    وقوع عیب و به تبع آن از دست دادن ربات زیرآبی خودمختار گاها خسارات غیرقابل جبرانی را به صاحبان آن ها وارد می کند. شناخت و دسته بندی این عیوب اطلاعاتی مفید برای طراحان ربات زیرآبی به منظور تعیین گلوگاه های سیستم و رفع آن ها ارایه می کند. این مقاله انواع عیوب اساسی در ربات زیرآبی خودمختار را شناسایی و دستهبندی کرده و از روی توپولوژی سیستم، درخت عیب ربات زیرآبی را که برای شناسایی مسیرهای بحرانی، تشخیص اجزای بانفوذ در ازکارافتادگی سیستم و شناسایی گلوگاه های آن به کار می رود، می سازد. آنگاه قابلیت اطمینان ربات زیرآبی را از روی درخت عیب آن در حضور/ عدم حضور "عدم قطعیت ها" ارزیابی کرده و حساسیت رویداد ازکارافتادن کامل ربات زیرآبی را نسبت به تغییرات احتمال وقوع عیب در اجزای آن از روش جدیدی محاسبه می کند. قابلیت اطمینان ربات زیرآبی خودمختار با در نظر گرفتن عدم قطعیت های مذکور به کمک منطق فازی محاسبه شده و بدین ترتیب تخمین واقعی تری از قابلیت اطمینان ربات به دست آمده است. با استفاده از نتایج حاصل از بخش اول کار، می توان قابلیت اطمینان سیستم را در هر بازه زمانی دلخواه ارزیابی کرد و زمان تعمیرات پیشگیرانه و پیشبینانه را تعیین کرد. با استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی حساسیت هم می توان تاثیر هر کدام از زیرسیستم ها و اجزا را در خرابی سیستم مشخص کرده و بهینه ترین روش را برای افزایش قابلیت اطمینان شناسایی کرد.
    کلیدواژگان: ربات زیرآبی خودمختار، احتمال خرابی، حساسیت، درخت عیب، قابلیت اطمینان
  • فاطمه سلیمانی، سید علی آزرم سا*، محمد شریفی کیا صفحات 27-40

    امکان استفاده از تصاویر رادار سار برای تشخیص ناهمواری های سطح دریا که عمدتا در اثر بادها و تلاطم آب ایجاد می شوند، مورد تحقیق قرار گرفته است. تصاویر مختلفی از داده های سنجنده راداری سنتینل-1 سار در باند سی و زاویه برخورد 16/39 درجه تهیه و با انجام پردازش های مختلف در دو قطبیدگی، تصاویر ضریب و شدت بازپخش برای منطقه دریایی نوشهر تولید شده و تغییرات مکانی این پارامترها در محیط دریا مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده آن است که مقدار بازپخش از سطح در مناطق مختلف متفاوت و متغیر است. همچنین، مقادیر ضریب بازپخش بزرگتری در قطبش وی وی (VV) (با مقدار حداکثر تا حدود 1/0 در تاریخ 12/07/96) نسبت به قطبش وی اچ (VH) مشاهده می شود. مقایسه نمودارها نیز نشان می-دهد که قطبش وی وی (VV) تفکیک تفاوت های مقدار ضریب و شدت بازپخش از سطح در مناطق نزدیک و دور از ساحل را بهتر از قطبش وی اچ (VH) انجام و نشان می دهد. هنگامی که مقدار میانگین ضریب بازپخش راداری در قطبش ویوی 00735/0 است، زبری سطح دریا در منطقه نوشهر کم و ارتفاع امواج در حد 9/0 متر است. اما هنگامی که مقدار میانگین ضریب بازپخش راداری در قطبش ویوی 034004/0 است، زبری سطح دریا در منطقه نوشهر زیاد و ارتفاع امواج در حد 7/2 متر است. لذا، مشخص شد که ارتباط و همبستگی مناسبی بین مقادیر بازپخش از سطح و میزان ناهمواریهای سطحی وجود دارد. ضمنا، نتایج موید افزایش ضرایب بازپخش و در نتیجه زیری سطح آب در مناطق نزدیک ساحل نسبت به مناطق دور از ساحل است.

    کلیدواژگان: ضریب بازپخش، قطبیدگی، دریای خزر، نوشهر
  • سیامک جمشیدی* صفحات 41-49
    در این تحقیق اثرات تداخل آب شور ورودی دریا با آب شیرین تالاب انزلی بر تغییرات سرعت صوت و انتشار امواج صوتی در کانال دسترسی و حوضچه آرامش بندر انزلی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور اندازه گیری پارامترهای مختلف فیزیکی آب دریا در مجاورت بندرانزلی انجام شده است. عملیات داده برداری توسط دستگاه نیمرخ بردار آب دریا CTD در ایستگاه های ثابت اندازه گیری با بیشینه عمق 18 متر و در دو فصل گرم و سرد سال انجام شده است. نتایج نشان داد که سرعت صوت در ایستگاه های اندازه گیری از حدود 1514 متربرثانیه در سطح آب دریا تا 1511 متربرثانیه در عمق 12 متری طی فصل گرم تغییر کرده است که به علت کاهش دمای آب بوده است. در مقابل در فصل سرد سال نشان داد که سرعت صوت در منطقه قرارگیری ایستگاه های اندازه گیری از حدود 1438 متربرثانیه در سطح تا 1454 متر بر ثانیه در عمق 10 متری افزایش می یابد. تحلیل ها نشان داد که، در ماه های فصل گرم سال تغییرات سرعت صوت بیشتر تابع تغییرات درجه حرارت آب بوده و اثر دما نسبت به شوری بیشتر مشاهده شده است. در مقابل، تغییرات سرعت صوت در آب دریا در ماه های فصل سرد سال عمدتا تابعی از تغییرات عمودی مقدار شوری است. در زمستان به علت اختلاط آب دما در عمق ثابت است و شوری به سبب ورود آبهای تالاب یا دریا تغییرات با عمق بیشتری داشته و به همین علت صوت با عمق افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: بندرانزلی، سرعت صوت، شوری، درجه حرارت آب
  • مصطفی نعمتی*، کسری پورکرمانی، محمدامین کوه بر، دامون رزمجوئی صفحات 50-59

    در این پژوهش شناسایی روش ها و تجربیات بنادر کشورهای خارجی در زمینه لجستیک سبز باهدف الگوبرداری از آن ها در راستای سبز سازی بندر امام خمینی موردبررسی قرارگرفته است. هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی پژوهش های سابق و کنونی حول موضوع بنادر سبز و لجستیک دریایی سبز به منظور بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر تبدیل شدن بندر امام خمینی به بندر سبز می باشد، که در بازه زمانی مهر 1396 تا شهریور 1397 به طول انجامیده است. این پژوهش، از نوع تحقیق های توصیفی-پیمایشی است و با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی عوامل موثر بر تبدیل شدن بندر امام خمینی به بندر سبز پرداخته شده است. این مطالعه سبزسازی بنادر جهان و نحوه اجرای راهکارهای پیشنهادی آن ها در بندر امام خمینی بررسی می شود. با انجام این پژوهش مشخص شد که با بهره گیری از راهکار سهیم نمودن بازیگران صنعت دریایی به صورت کاملا عملیاتی و نه تنها به صورت تیوری در بحث سبز سازی بنادر، می توان زیربنای پروژه سبز سازی در بندر امام خمینی را انجام داد. درنتیجه در میان عوامل اصلی، عوامل داخلی با وزن نسبی 0.771 دارای اولویت اول شناخته شده است. زیر عامل برق رسانی ساحلی به شناورها با وزن نسبی 0.271 در میان زیر عوامل داخلی و زیر عامل سرعت شناورها با وزن نسبی 0.326 در میان زیر عوامل خارجی به عنوان اولویت اول شناخته شده اند.

    کلیدواژگان: دوام و پایداری زیست محیطی، استراتژی بندر سبز، لجستیک دریایی سبز، بندر امام خمینی (ره)
  • مریم حاجی بیگلری مزلقانی*، فرزانه حسام، محمدرضا حاجی بیگلری مزلقانی، حسین فراهانی نیک صفحات 59-68

    باتوجه به اھمیت به کارگیری اتوماسیون اداری در بھره وری کارکنان ھر سازمان یا شرکتی، این پژوھش با ھدفبررسی نقش به کارگیری اتوماسیون اداری در بھره وری کارکنان معاونت ھای آموزش و پژوھش نیروی دریایی در سال1396 انجام گرفت. برای این منظور از بین 257 نفر جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیصمتناسب و فرمول کوکران، نمونه ای به حجم 154 نفر انتخاب گردید. روش تحقیق این پژوھش از لحاظ ھدف از نوعکاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری داده ھا پرسشنامه ای مشتمل بر شاخص ھایاثربخشی، کارایی و بھره وری بود که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ،SPSS مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ھای آماری و بررسی فرضیه ھای فوق با بھره گیری از نرم افزاراز آمارھای توصیفی و آزمونھای استنباطی استفاده شد که در بخش توصیفی ضمن استخراج جداول فراوانیبرای آزمون T-student ویژگی ھای نمونه، شاخص ھای مرکزی و پراکندگی متغیرھا و در بخش استنباطی از آزمونفرض ھا استفاده گردید. براساس نتایج بدست آمده ھر سه فرضیه محقق مورد تایید قرار گرفت. به عبارت دیگر نتایجنشان داد که بکارگیری اتوماسیون اداری بر اثربخشی، کارایی و بھره وری کارکنان معاونت ھای آموزش و پژوھش تاثیرداشته و این تاثیر بیش از حد « متوسط » بوده است.

    کلیدواژگان: سامانه اتوماسیون اداری، کارایی، اثربخشی، بھره وری، معاونت ھای آموزش و پژوھش
|
  • Maryam Moazedi *, M. R Mosavi Pages 1-11
    In this paper, a new circuit is proposed for charge pump for using in delay locked loop, and then simulated in ADS software in 0.18 μm TSMC CMOSRF technology with 1.8V in transistor level. By using DLL a precise synchronization can be performed through internal and external clocks. In this paper, based on introduced charge pump current mismatching can be solved and so the jitter will be decreased. Finally, 3.7psec effective jitter in 920MHz for DLL is accrued. In this loop while UP and DN in each duty cycle are proportional to dead zone, not considerable current is flow on the output of CP. Because the UP and DN signals are in current source and by switching each one, probability of following the current to the output will be provided. However, prevents current transition to other switch if turned on.
    Keywords: Delay Locked Loop, Charge Pump, Phase Frequency Detector, jitter
  • Koorosh Aslansefat *, Gholamreza Latif-Shabgahi, Mojtaba Kamarlouei, Mehrdad Mohammadi Pages 12-26
    The occurrence of faults, and consequently the loss of Autonomous Underwater Vehicles (AUV) may create catastrophic outcomes to their owners. Identification of these faults and their classification provide useful information result in the detection of system bottlenecks in the design process. This paper examines the basic faults of AUVs, and studies the failure probability of their components and subsystems. The paper is then builds up the fault tree model of the AUV from its identified faults and structural Topology to highlight its critical paths, critical sub-systems, components importance, and cut-set importance values. The reliability of the AUV is then calculated from its fault tree model in the absence/presence of uncertainty associated with the failure probability of basic events. Fuzzy approach is used for handling the uncertainties. The sensitivity of the vehicle failure to the variation of the failure probability of system components is also calculated by using an innovative way. By the aid of the results of paper, the AUV reliability can be assessed at any arbitrary time frame, the appropriate preventive and predictive maintenance time be determined and by recognition of the AUV failure path, make the system more fault tolerant.
    Keywords: Autonomous Underwater Vehicle, Fault Tree, Probability of Failure, Reliability, Sensitivity
  • Fatemeh Soleymani, Seyed Ali Azarmsa *, Mohammad Sharifikia Pages 27-40

    The possibility of using SAR radar images to detect and measure the sea surface roughnesses, which are mainly caused by winds and water turbulence, has been investigated. Various images of Sentinel-1 SAR radar data in C band and the incidence angle of 39.16 degree were obtained and processed in both VV and VH polarizations to produce images of backscatter coefficient and intensity for Nowshahr maritime region. According to the results, when the average value of backscatter coefficient at VV polarization is 0.00735, the sea surface roughness in Nowshahr region is low and the wave height is 0.9 m. But when this coefficient is 0.034004, the roughness of the sea level is high and the wave height is 2.7 m. Also, the results confirm that the amounts of backscattering from the sea surface near the shore are higher than the offshore areas in the maritime area of Nowshahr.

    Keywords: Backscattering coefficient, Polarization, Caspian Sea, Nowshahr
  • S Jamshidi * Pages 41-49
    Effect of saline and fresh water interference on sound speed variation in the basin of Anzali port has been evaluated. The research is based on the analysis of measured data of various physical parameters of sea water in the vicinity of Anzali port. Also, the effects of saline water of the Caspian Sea and fresh water imported from wetland on the changes in the sound speed in the access channel of Anzali port have been discussed. The data collecting operation was performed by a CTD profiler of the physical parameters of the seawater in fixed stations with a maximum depth of 18 meters in both warm and cold seasons. Results showed that sound speed changed between 1514 and 1511 m/s in the summer. While range of variation in the cold season, was between 1438 (at the surface) and 1454 m/s at 10 m depth. Variation of the sound speed during warm season was affected by water temperature. During cold season, variations of sound speed were under effect of water salinity and, sea saline and wetland fresh water interference. In comparison the results with previous measurements, it is observed that saline and freshwater interference on physical structure of water column and sound speed is considerable in cold season.
    Keywords: Anzali port, Sound Speed Variation, Water Temperature
  • Mostata Nemati *, Kasra Pourkermani, Amin Kuhbor, Damoon Razmjoei Pages 50-59

    The purpose of this study is to study previous and current studies on the subject of green ports and green marine logistics in order to study and rank the factors affecting the transformation of Imam Khomeini port into a green port, which lasted from October 2017 to September 2016. This research is a descriptive-survey research and using a hierarchical analysis model, the factors affecting the transformation of Imam Khomeini port into a green port have been ranked. This study examines the greening of the world's ports and how to implement their proposed solutions in Imam Khomeini port. By conducting this research, it became clear that by using the strategy of involving actors in the maritime industry in a fully operational way and not only in theory in the discussion of port greening, the infrastructure of the greening project in Imam Khomeini port can be done. As a result, among the main factors, internal factors with a relative weight of 0.771 are recognized as having the first priority. The sub-factor of coastal power supply to vessels with a relative weight of 0.271 is known as the first priority among the sub-factors of internal and the sub-factor of the speed of vessels with a relative weight of 0.326 among the sub-factors of externality.

    Keywords: Environmental sustainability, Green Port Strategy, Green Marine Logistics, Green Marine Transportation
  • Maryam Haji Biglari Mazlaghani *, Farzaneh Hesam, Mohammad Reza Hajibiglari Mazlaghani, Hossein Farahani Nik Pages 59-68

    Considering the importance of employing office automation in the productivity of employees of any organization or company, this research was conducted with the aim of investigating the role of automated administrative use in Navy productivity training and employee research in 1396. For this purpose, among 257 people in the statistical population, 154 people were selected using the appropriate sampling method and Cochran formula using the sampling classification method. The research methodology of this research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive survey method. The data gathering tool was a questionnaire based on the effectiveness, efficiency and productivity indicators that its content validity was validated and its reliability was confirmed by Cronbach Alpha. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the statistical data and to investigate the hypotheses using SPSS software. In the descriptive section, taking into account the frequency of sample characteristics, the central and scattering indices of the variables and in the inferential part The T-student test is used to test the hypotheses. Based on the results, all three hypotheses were confirmed by the researcher. In other words, the results showed that the use of office automation had an impact on the effectiveness, efficiency and effectiveness of the staff of the educational and research departments, and this effect was too "moderate".

    Keywords: Office Automation System, Efficiency, Effectiveness, productivity, Education, Research Departments