فهرست مطالب

نشریه شاخص کارآفرینی
پیاپی 23 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امیر محمود زاده صفحه 1
  • محمدمهدی رشیدی صفحه 2
  • فردین شورج، هادی مورخ صفحه 9

    فناوری متاورس توانایی‌های بالقوه زیادی دارد که می‌توان برای ارتقای عملکرد و بهره‌وری در حوزه‌های مختلف از آن‌ها بهره‌مند شد. این توانایی‌ها می‌توانند ما را به دنیای مجازی جذاب دیگری ببرند و تجربه‌های منحصربه‌فردی را برای ما به ارمغان بیاورند. در فضای متاورس می‌توان کلاس‌ها یا نشست‌هایی را در کسری از ثانیه با متخصصانی که در دورترین نقاط دنیا قرار دارند برگزار کرد و برای مدتی تصور نمود که کاملا در کنار یکدیگر قرار داریم. متاورس دنیای تمدن ساز آینده است که از طریق آموزش می‌توان آن را ساخت، کاربرد آن را فراگرفت و در انتظار همه‌گیر شدن آن در آینده نزدیک بمانیم. امروزه متاورس یکی از مهم‌ترین لغاتی است که نه تنها به واژه‌نامه‌ها وارد شده است، بلکه هر روز هم خبرهای جدید و مهیجی در مورد آن به گوش مان می‌رسد و فیلم‌های متاورسی خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شوند. دنیای متاورس به عنوان یک محیط دیجیتال عمل می‌کند، اما جنبه‌های «واقعی» خاصی دارد که در آن هویت‌های فردی، توکن‌های دیجیتال، رمز ارزها و مهم‌تر از همه حضور فزاینده و رو به رشد محصولات تکمیل می‌شوند. سرعت رشد فن‌آوری اینترنتی چنان سریع است که غالبا دور از ذهن می‌باشد. ایده‌ ارایه شده در فیلم آواتار و قدم گذاشتن در دنیای دیگر که در سال 2009 تخیلی به نظر می‌رسید، الان در حال اجرا شدن است. به همین ترتیب اگر به ایده آموزش و یادگیری در بستر متاورس نگاهی بیندازیم، ممکن است چندان قابل باور نباشد؛ اما متاورس بستری است که از تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده است و این پایان کار نیست، متاورس فضایی است که همه می‌توانند در آن زندگی کنند! نمونه‌هایی مثل تبادل میلیون‌ها دلار در فضای متاورس، تاسیس کلیسا جهت عبادت، ساخت دانشگاه متاورسی، برگزاری مراسم عروسی و اتفاقات عجیب و غریب روزانه دیگر که همگی موید توانایی آموزشی متاورس است. امروز کارآفرینان آموزشی با برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت فراگیران در داخل یک کلاس درس مجازی، با صندلی و نیمکت مجازی و فضایی که به سلیقه خود طراحی شده، یادگیری را تا حد غیر قابل تصوری افزایش داده‌اند. مهم‌ترین ویژگی فضای متاورس که باعث شده استفاده از آن برای یادگیری و آموزش بیشتر باشد همین انتقال حس است. جالب است که بدانیم اخیرا مارک زاکربرگ از دستکشی رونمایی کرد که به افراد حس لمس اجسام در دنیای مجازی را منتقل می‌کند! چنین چیزی فوق‌العاده است. فرد بدون آنکه از جای خود تکان بخورد و تنها به کمک یک عینک واقعیت مجازی می‌تواند در کلاس درس حضور پیدا کند. اسکای‌روم، ادوبی کانکت، واتساپ یا هر فضای دیگری که در ایام کرونا، کلاس در آن برگزار می‌شده است در واقع لطف بزرگی به ما کرده‌اند. این ابزارها ذهن را برای ورود به دنیای متاورس و یادگیری آماده کردند. هدف از این مقاله ارایه چشم‌اندازی از وقایع در پیش روی اینترنت بوده که به سرعت در حال رشد است؛ این رشد سریع و تغییرات گسترده چون موجی تمام جهان را به زودی در نوردیده و ما نباید از آثار آن بی بهره بمانیم. اثر متاورس در یادگیری و آموزش بیشتر از سایر موارد می‌تواند راهگشا باشد. این مقاله با مروری به مقالات متعدد ارایه شده در زمینه متاورس، تهیه شده که می‌تواند آغازی باشد برای اطلاع دوست داران کارآفرینی آموزشی که در فضای متاورس قابل استفاده است.

    کلیدواژگان: متاورس، کارآفرینی آموزشی، آموزش از راه دور، فناوری NFT
  • احمد مولوی، حسین مولوی، صمد شماخی صفحه 32

    تلفیق تجارب دانش آموزان در داخل و بین موسسات آموزشی (مانند مدارس، کالج‌های حرفه‌ای و دانشگاه‌ها) و محل‌های کار، برای توسعه صلاحیت حرفه‌ای، اصل اصلی سیستم‌های آموزشی معاصر است. دیگر موسسات آموزشی و محیط‌های کاری برای آماده‌سازی قبل از استخدام و همچنین ادامه کار نیروی کار به طور جداگانه دیده نمی‌شوند. با این حال، محققان معتقدند که مفهوم «ادغام» از بعد نظری و مفهومی هنوز توسعه نیافته است. در این مقاله برخی از پیشرفت‌ها و پیچیدگی‌های کلی‌تر در مورد ادغام تجارب یادگیری دانش آموزان در مدارس و سایت‌های کاری را خلاصه می‌شوند. همچنین در مورد اهداف تاریخی و پیشرفت ابزارهای آموزشی به طراحی برنامه درسی و ارایه آموزش‌های حرفه‌ای برای آماده‌سازی بهتر افراد به عنوان کارگران ماهر و مولد بحث می‌شود. نمونه‌هایی از انواع مختلف ادغام و نوع شناسی و مبانی نظری آن‌ها نیز خلاصه می‌شوند. سپس نمونه‌هایی از برنامه‌های معمول، به عنوان مثال آموزش‌ها و ترتیبات مناسب برای ادغام بیان می‌شوند. سه واحد اصلی تحلیل (فردی، زمینه‌ای و فرهنگی و تاریخی) نیز معرفی شده است. در حالی که ادغام اغلب برای دو کانون یعنی مدرسه و محل کار مورد توجه بوده است، اولویت دانش آموزان نیز در نظر گرفته می‌شود و در اینجا جایگاه پیشینی به آن‌ها داده می‌شود. یک چالش مشخص شده در تحقیق در مورد ادغام، شناخت اولویت آمیخته با ساختار است. برای روشن شدن بیشتر پدیده پیچیده ادغام، تحقیقات بیشتری را توصیه می‌کنیم.

    کلیدواژگان: تلفیق، آموزش و آموزش شغلی، اتصال، آموزش های تلفیق، یادگیری در محل کار
  • سروش یزدانی صفحه 52

    حرفه حسابرسی با موضوعات احتمالی زیادی رو به رو بوده است به گونه‌ای که این شغل حساس را تحت تاثیر عوامل و متغیرهای فراوانی قرار می‌دهد. کاهش مهارت حرفه‌ای، ضعف حرفه و کیفیت پایین آموزش حسابرسان، توجه نکردن به شناخت احساسات و هیجانات، همه به منزله عوامل دخیل در تصمیم‌گیری صحیح و کامل حسابرسان محسوب می‌شوند. اطلاعات حسابداری کمک زیادی را به فرآیند بودجه‌بندی می‌کند. از این رو هدف از این پژوهش، بررسی ارزیابی تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد کنترلی بودجه حسابداری مدیریت می‌باشد. پژوهش حاضر بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی و استنباطی می‌باشد. برای انجام این پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی حسابداری مدیریت و پرسشنامه عملکرد کنترلی بودجه استفاده شد و میان 384 نفر از کارکنان سازمان‌های دولتی توزیع شد و از نرم افزار SPSS برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که رابطه معناداری میان حسابداری مدیریت و مدیریت هزینه در سازمان‌های دولتی وجود دارد.

    کلیدواژگان: حسابداری مدیریت، عملکرد کنترلی بودجه، مدیریت هزینه، سازمان های دولتی
  • دنیا وثوقی نیک، محمدمهدی رشیدی صفحه 75

    مدیریت کیفیت نقش مهمی در افزایش قدرت سازمان دارد. مدیریت کیفیت جامع رویکرد یکپارچه برای دستیابی و حفظ خروجی‌هایی با کیفیت بالا، تمرکز بر نگهداری و بهبود مستمر فرایندها می‌باشد. مدیریت کیفیت جامع نقشه راه مدیریت بهبود اثربخشی، انعطاف و رقابت در موسسات تولیدی و خدماتی تعریف شده است که تمام واحدها، فعالیت‌ها و افراد سازمان را در کلیه سطوح در برمی‌گیرد. ابعاد مختلف مدیریت کیفیت جامع تاثیری معنادار بر عملکرد کارآفرینانه دارد. علاوه بر این، از مهم‌ترین مسایل پیش روی سازمان‌ها نه تنها فراهم کردن محصولات و خدمات با کیفیت، بلکه حفظ مشتریان و بقاء در محیط‌های پر تغییر نیز هست. در این راستا، سازمان‌ها برای ایجاد کیفیت مطلوب که از عوامل مهم در ماندگاری آن‌هاست، به سیستم‌های مدیریت کیفیت روی آورده‌اند.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، سیستم ها، رویکردها
  • منیژه جهان بین صفحه 87

    بدبینی سازمانی از پدیده‌های رفتاری نامطلوب بر عملکرد کاری کارکنان در سازمان‌هاست و بررسی و طراحی مدلی برای شناسایی عوامل موثر بر بدبینی سازمانی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. اهمیت بررسی این موضوع این است که فضایی سرشار از بی‌اعتمادی تولید کرده و عملا انگیزه حرکت و مشارکت فعال در اقدامات و تغییرات سازمانی را از بین می‌برد. چنین بدگمانی ممکن است درباره یک مدیر به صورت کلی و یا درباره نیت مدیران ارشد یک سازمان در اجرای اقدامات و تغییرات سازمانی باشد. هدف اصلی مطالعه حاضر تبیین عوامل موثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن بوده است.

    کلیدواژگان: بدبینی سازمانی، حمایت سازمانی درک شده، رضایت شغلی، قرارداد روان شناختی، نگرش