فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 158، خرداد 1401)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 158، خرداد 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضائیان* صفحات 261-262

    در یکی از سخنان سردبیری قبلی مجله دانشگاه، آمادگی این مجله برای بررسی و چاپ پروتکل کارآزمایی ها را به اطلاع خوانندگان و نویسندگان فرهیخته رساندیم. در آن سخن سردبیری، علاقمندان را به ارسال مقالات مربوط پروتکل مطالعه خود به مجله دانشگاه تشویق و ترغیب نمودیم [1]. در این سخن سردبیری قصد داریم که یک بار دیگر، آن فراخوان را تجدید کرده و هم چنین، آمادگی مجله را برای انتشار پروتکل تمام مطالعات مهم اعم از مروری، همگروهی و مورد - شاهدی را نیز اعلام نماییم [2]. از این رو، در این سخن سردبیری تصمیم گرفتیم که به اختصار درباره چگونگی نگارش مقالات مربوط به پروتکل یک مطالعه، توضیحاتی را ارایه نماییم. معمولا، مقاله ای که در برگیرنده پروتکل یک مطالعه باشد از سه بخش اساسی مقدمه، مواد و روش ها و بحث تشکیل شده است. نویسندگان باید در مقدمه، به طور دقیق و کامل، ضرورت انجام مطالعه خودشان را بیان نمایند. در واقع با استناد به منابع موجود، آن ها باید بیان نمایند که چرا انجام مطالعه حاضر دارای اهمیت بالایی است و چرا باید این مطالعه به مرحله اجرا در آید. در انتهای مقدمه نیز، نویسندگان باید هدف از انجام مطالعه خودشان را به دقت تشریح نمایند. پس از نگارش مقدمه و در قسمت مواد و روش ها، نویسندگان باید با دقت هر چه تمام تر به ذکر جزییات نحوه انجام مطالعه خود بپردازند. این جزییات حدقل باید شامل: نوع مطالعه، جمعیت هدف و نمونه تحت بررسی آنان باشد. هرگونه معیار ورود و خروج به مطالعه نیز باید به دقت ذکر گردد. هرگونه ابزاری که برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد، نیز باید با ذکر جزییات لازم، توضیح داده شود. به خصوص درباره روایی و پایایی ابزارهای مورد نظر در جمعیت مورد بررسی، باید اطلاعات لازم به شکل مستند در اختیار خوانندگان، قرار داده شود. جزییات هرگونه تخصیص تصادفی، اندازه گیری های اولیه و ثانویه، دوره پی گیری و ملاحظات اخلاقی نیز باید به شکل کامل در قسمت مواد و روش ها آورده شوند. هم چنین، تصویب پروتکل مطالعه در یک کمیته اخلاق معتبر و جزییات ثبت پروتکل مطالعه به ویژه مطالعات کارآزمایی در یک سیستم معتبر ثبت، به دقت باید بیان گردند. بالاخره، روش های دقیقی که برای انجام تجربه و تحلیل آماری به کار می روند نیز همراه با نوع و نسخه نرم افزارهای مورد استفاده برای تهیه و آنالیز دیتاها، باید به دقت ذکر گردند. در بحث مقاله نیز، باید به طور واضح و مشخص اعلام گردد که انجام مطالعه حاضر، چه منافعی را در برخواهد داشت. نتایج مطالعه چه پیامدهای مثبتی را در نظام بهداشتی - درمانی ایجاد می کند و کاربرد یافته های مطالعه به طور مشخص، در حل کدام مشکل یا مشکلات بهداشتی به کار می آیند. هم چنین، بحث مطالعه می تواند تمام جنبه های دیگر مطالعه را که نویسندگان در قسمت مقدمه و مواد و روش ها توضیح نداده اند را نیز، در بر بگیرد. در خاتمه، راقم این سطور امیدوار است که در آینده ای بسیار نزدیک، بررسی و چاپ پروتکل مطالعات مختلف در کشور به صورت یک امر ضروری و حیاتی، مورد توجه پژوهش گران علوم سلامت قرار گیرد.

  • علیرضا عبدالحسین زاده، رسول شکری*، سید رضا مودب، مهدی رهنما صفحات 264-280
    زمینه و هدف

    با توجه به گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی، استفاده از منابع جدید آنتی بیوتیک مانند اکتینومیست ها که به عنوان منابع جدید آنتی بیوتیکی شناخته شده، امری ضروری است. هدف از تحقیق حاضر جداسازی و شناسایی اکتینومیست های مولد متابولیت های آنتی باکتریال از رسوبات پساب صنعتی و مطالعه اثر ضد میکروبی آن ها می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی، اکتینومیست ها از رسوبات پساب صنعتی خروجی کارخانه شیشه سازی کاوه سودای مراغه در سال 1398، جمع آوری و جدا شدند. جدایه های اکتینومیست ها توسط محیط استارچ کازیین آگار بر اساس تشکیل هاله شفاف در محیط کشت غربال گری شد. تست آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن بر روی 20 بیمار مراکز درمانی شهر تبریز انجام گرفت. نتایج به دست آمده به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    بر اساس روش E-Test تمام ایزوله ها به آنتی بیوتیک ونکومایسین حساس بودند و دارای مقدار (Minimal inhitory concentration) MIC کم تری از 2 میکروگرم بر میلی لیتر بودند. بیش ترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر اریترومایسین و آموکسی سیلین در ایزوله های مورد بررسی مشاهده شد. نتایج نشان داد از بین 100 جدایه اکتینومیست، 5 جدایه، توانایی بالایی را در مهار تعدادی از باکتری ها داشتند. سویه های (43/1 ± 46/16) 2S  و  (44/1 ± 25/18) 39S دارای فعالیت بهتری نسبت به آنتی بیوتیک ونکومایسین (23/1 ± 14/14) علیه استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین نشان دادند.

    نتیجه گیری

     نتایج نشان داد که پساب های صنعتی کارخانه ها حاوی اکتینومیست های فعالی هستند که می توانند به عنوان متابولیت های ضدباکتریایی جدید مورد استفاده قرار گیرند.

    کلیدواژگان: اکتینومیست، مقاومت آنتی بیوتیکی، متابولیت، آنتی باکتریال، پساب صنعتی
  • نجمه غیاثی، نجمه سدرپوشان*، احمد عابدی، امان الله سلطانی صفحات 281-292
    زمینه و هدف

    آموزش به دانش آموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجاد شده در زندگی آن ها اهمیت زیادی دارد و درمان گران با ارایه آموزش های مختلف سعی بر این دارند تا به شیوه ای عمل نمایند که این دانش آموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره ای بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی بود.

    مواد و روش ها

     پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهر کرمان در سال 1398 بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه با اجرای پرسش نامه اختلالات خواندن و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مشاوره مبتنی بر نیازهای مشاوره ای (8 جلسه 90 دقیقه ای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسش نامه بهزیستی روان شناختی Ryff (2002) جمع آوری گردید. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس یک متغیره جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که آموزش مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره ای در افزایش بهزیستی روان شناختی در مرحله پس آزمون موثر بود (001/0<p). بر اساس ضریب اتا، مقدار این تاثیر 51/0 بود.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش مبتنی بر نیازهای مشاوره ای به عنوان یک مداخله روان شناختی موثر به منظور افزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: نیازهای مشاوره ای، اختلال نارساخوانی، بهزیستی روان شناختی، دانش آموز
  • مریم تدینی، سمیه صالحی*، عاطفه سلطانی، اکرم مرادی جنتی صفحات 293-310
    زمینه و هدف

    نوجوانان از نظر روانی، عاطفی و ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی روبه رو هستند. بهزیستی روان شناختی و امید از مهم ترین مولفه های سلامت روانی هستند. این پژوهش با هدف تعیین نقش بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397 بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس 168 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسش نامه مقیاس اضطراب اجتماعی Jerabek، مقیاس امید Snyder و مقیاس بهزیستی روان شناختی Ryff، بود. تحلیل داده ها توسط آزمون های همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی به صورت معکوس اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کنند. هم چنین، میان مولفه های بهزیستی روان شناختی، متغیر پذیرش خود (179/0-=r، 05/0>p)، متغیر زندگی هدفمند (291/0-=r، 05/0>p) و متغیر امید به زندگی (226/0-=r، 01/0>p) با اضطراب اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین سایر مولفه های بهزستی روان شناختی (ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط و رشد فردی) و مولفه گذرگاه امید به زندگی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت (05/0<p).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه می تواند هم از جنبه نظری (گسترش و غنی سازی مفاهیم نظری در حوزه نوجوان) و هم از جنبه عملیاتی (برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آگاهی دادن به نوجوانان بی سرپرست در زمینه بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی برای پیش گیری از اضطراب اجتماعی) به پژوهش گران و درمان گران حوزه سلامت روان یاری رساند.

    کلیدواژگان: اضطراب اجتماعی، امید به زندگی، بهزیستی روان شناختی، دختران، تهران
  • شیدا لطفی سعیدآباد، سجاد بشرپور*، اکبر عطادخت صفحات 311-326
    زمینه و هدف

    افسردگی اوایل نوجوانی یکی از مشکلات شایع این دوره است. اختلالات شناختی ممکن است به علت نقص کنترل شناخت ایجاد شود و مشکلات شناختی و آشفتگی خواب افراد افسرده می تواند ناشی از نقص کنترل شناختی باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین نقش آشفتگی خواب و کنترل شناختی در پیش بینی علایم افسردگی اوایل نوجوانی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در مطالعه توصیفی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان متوسطه اول و دوم شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به صورت اینترنتی و از طریق شبکه های مجازی، انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه افسردگی (II) Beck، پرسش نامه کیفیت خواب  Pittsburghو مقیاس کنترل هدفمند Rothbart و همکاران بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی Pearson و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد اثر مستقیم آشفتگی خواب و کنترل شناختی بر علایم افسردگی اوایل نوجوانی، به ترتیب با بتای 53/0 و 54/0- معنادار است (001/0>p). اثر مستقیم آشفتگی خواب و کنترل شناختی با بتای 49/0- معنادار است (001/0>p). هم چنین، اثر غیرمستیم آشفتگی خواب با میانجی گری کنترل شناختی بر علایم افسردگی اوایل نوجوانی با بتای 27/0 معنادار است (001/0>p).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که آشفتگی خواب هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق کنترل شناختی، با علایم افسردگی اوایل نوجوانی رابطه دارد. بنابراین، بهبود در ریتم های شبانه روزی و کنترل شناختی می تواند در کاهش علایم افسردگی اوایل نوجوانی تاثیر داشته باشد.

    کلیدواژگان: آشفتگی خواب، کنترل شناختی، اختلال افسردگی، نوجوانی
  • فرشاد قربانلو، امیرعلی جعفرنژادگرو*، احسان فخری میرزانق صفحات 327-342
    زمینه و هدف

    زانوی ضربدری (ژنووالگوم یا پای ضربدری) عارضه ای است که در آن ران ها به سمت داخل زاویه پیدا می کنند و زانوها با یک دیگر تماس می یابند، در حالی که قوزک ها از هم دور می شوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه تمرینی با باند الاستیکی بر طیف فرکانس فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی در افراد با زانوی ضربدری طی دویدن بود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی بود. این پژوهش در سال 1398 در دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. 24 دانشجوی پسر دارای زانوی ضربدری (20-30 سال) به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (12 نفر) و تجربی (12 نفر) قرار گرفتند. تمرینات اصلاحی به مدت 8 هفته با استفاده از باند الاستیکی توسط گروه تجربی اجرا شد. گروه کنترل هیچ گونه فعالیت ورزشی منظمی را طی 8 هفته نداشتند. فعالیت الکتریکی عضلات منتخب به وسیله دستگاه الکترومایوگرافی ثبت شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و زوجی استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد طیف فرکانس فعالیت الکتریکی عضله راست رانی (028/0=p، 495/2=d) و عضله نیمه وتری (019/0=p، 682/1=d)، افزایش معنی داری را پس از اعمال تمرینات دارا می باشد.

    نتیجه گیری

    افزایش میانه فرکانس پهن داخلی در افراد زانوی ضربدری، بهبود پایداری مفصل زانو را به دنبال خواهد داشت. با این وجود، برای تایید بهتر این موضوع، نیاز به انجام پژوهش های بیش تری می باشد.

    کلیدواژگان: تمرین، باند الاستیکی، زانوی ضربدری، عضلات اندام تحتانی، فعالیت الکتریکی
  • مینا طهماسبی فرد، فرید نجفی، شهاب رضائیان، مهدی مرادی نظر* صفحات 343-366
    زمینه و هدف

    در بیش تر مطالعات مشاهده ای پژوهش گران سعی در پیدا کردن روابط علیتی بین مشاهدات را دارند، این ارتباط سنجی به دلیل عدم کنترل متغیرهای مخدوش گر با خطا همراه است. یکی از روش هایی که برای کنترل متغیرهای مخدوش گر کاربردی است، همسان سازی با نمره گرایش است. لذا هدف از این مطالعه، توضیح مراحل انجام همسان سازی با نمره گرایش است.

    مواد و روش ها

     همسان سازی نمره گرایش دارای 5 مرحله است. مرحله اول برآورد نمره گرایش است که شامل انتخاب مدل و متغیر مناسب می باشد. مرحله دوم، بر اساس نمرات گرایش برآورد شده باید تصمیم گرفت از میان روش های تطبیق کدام روش را انتخاب کرد. مرحله سوم هم پوشانی و پشتیبانی مشترک است، در این مرحله مشاهداتی که خارج از محدوده نمرات تطبیق قرار دارند، حذف می شوند. پس از آن کیفیت مطابقت، ارزیابی می شود و در نهایت باید حساسیت اثرات برآورد شده را تخمین زد.

    یافته ها

     در تطبیق نمره گرایش، متغیرهای اساسی مشاهده شده بین گروه های مواجهه و عدم مواجهه متعادل می شوند. با این حال، اگر مدل آماری مورد استفاده برای محاسبه نمره گرایش به درستی انتخاب نشده باشد، عدم تعادل بین ویژگی های پایه دو گروه هم چنان می تواند وجود داشته باشد.

    نتیجه گیری

     همسان سازی بر اساس نمره گرایش در مواردی که مخدوش کننده های مطالعه زیاد باشند، مفید است. این روش در مطالعات مشاهده ای جایگزین تصادفی سازی در مطالعات تجربی است که با کاهش تورش انتخاب و کنترل متغیر های مخدوش گر برآورد ها را دقیق تر می کند.

    کلیدواژگان: همسان سازی نمره گرایش، متغیرهای مخدوش گر، مطالعات مشاهده ای
  • محسن رضائیان* صفحات 367-374

    مقاله فرضیه علمی به مقالاتی اطلاق می گردد که بر پایه مطالعه دقیق شواهد موجود پیرامون یک مساله علمی به رشته تحریر در می آیند. در این نوع مقالات، نویسندگان با بهره گیری از مهم ترین متون چاپ شده در زمینه ی تخصص شان، سعی می کنند فرضیه ای را ارایه کنند که قابل آزمایش در محیط های آزمایشگاهی یا در عرصه باشد. نظر به اهمیت آشنایی با مقالات فرضیه علمی برای خوانندگان فارسی زبان، مقاله حاضر به معرفی این گونه مقالات اختصاص داده شده است. مقاله حاضر، ابتدا به تفاوت یک مقاله فرضیه علمی با یک مقاله مرور نظام مند خواهد پرداخت. سپس، ساختار یک مقاله فرضیه علمی را مورد بررسی قرار خواهد داد و مشخص خواهد کرد که یک مقاله فرضیه علمی از چه قسمت هایی تشکیل شده است. مقاله حاضر هم چنین، حاوی نکات مهمی پیرامون مرور همتایان یک مقاله فرضیه علمی است.

    کلیدواژگان: مقاله فرضیه علمی، مقاله مرور نظام مند، مرور همتایان​​​​​​​
|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 261-262
  • Alireza Abdolhossein Zadeh, Rasoul Shokri*, Seyyed Reza Moaddab, Mehdi Rahnema Pages 264-280
    Background and Objectives

    Due to the increasing of antibiotic resistance, the use of new antibiotic sources, especially actinomycetes, as new sources of antibiotics have been considered. The aim of this study was to isolate and identify actinomycetes with the ability to produce antibacterial metabolites from industrial effluent sediments and study their antimicrobial effect.

    Materials and Methods

    In this laboratory study carried out in 2019, actinomycetes were collected and isolated from the sediments of industrial wastewater of Maragheh Kaveh Soda Glass Factory. Actinomycete isolates were screened by Starch casein agar medium based on the formation of inhibitory zones. Also, anti-biogram test was performed by disk diffusion method on 20 patients of Tabriz medical centers. The results were analyzed by SPSS software version 23.

    Results

    Based on E-Test approach, all isolates were sensitive to Vancomycin antibiotic and had lower MIC (Minimal inhibitory concentration) value of less than 2 μg/ml. The highest rate of antibiotic resistance to erythromycin and amoxicillin was observed in the included isolates. The results indicated that among 100 actinomycete isolates, five of them had the highest ability to inhibit some of bacteria. S2 (16.46±1.43) and S39 (18.25±1.44) strains demonstrated better activity against methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) compared to vancomycin antibiotic (14.14±1.23).

    Conclusion

    The results showed that industrial wastewaters of factories are containing active actinomycetes that could be used as new antibacterial metabolites.

    Keywords: Actinomycetes, Antibiotic resistance, Metabolites, Antibacterial, Industrial wastewater
  • Najmeh Ghiasi, Najmeh Sedrposhan*, Ahmad Abedi, Amanollah Soltani Pages 281-292
    Background and Objectives

    Educating students with dyslexia is very important to solve the problems in their lives, and therapists try to act in a way that these students live better by providing various trainings. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of intervention based on counseling needs on psychological well-being of students with dyslexia.

    Materials and Methods

    The present study was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with control group. The statistical population included all students with dyslexia in Kerman in 2019, out of which 40 people (20 in the control group and 20 in the experimental group) were selected as a sample by a reading disorder questionnaire using available sampling method. The experimental group underwent counseling training based on counseling needs (8 sessions of 90 minutes). Research data were collected through Ryff’s Psychological Welfare Questionnaire (2002). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and univariate analysis of covariance were used to analyze the data.

    Results

    The results showed that counseling training based on counseling needs was effective in increasing psychological well-being in the post-test phase (p<0.001). Based on the Eta coefficient, the value of this effect was 0.51.

    Conclusion

    Based on the findings of the present study, using counseling training based on counseling needs, as an effective psychological intervention, is suggested to improve psychological well-being of students with dyslexia.

    Keywords: Counseling needs, Dyslexia disorder, Psychological well-being, Student
  • Maryam Tadayoni, Somayeh Salehi*, Atefeh Soltani, Akram Moradi Jannati Pages 293-310
    Background and Objectives

    Adolescents face psychological, emotional, and social communication problems. Psychological well-being and hope are the most important components of mental health. The aim of this study was to investigate the role of psychological well-being and life expectancy in social anxiety.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, the statistical population was all girls living in welfare centers in Tehran in 2018, out of which 168 people were selected based on available sampling method. Tools of collecting data were three questionnaires including Jerabek’s Social Anxiety Scale, Snyder’s Hope Scale, and Ryff’s Psychological Well-Being Scale. Data were analyzed using Pearson’s correlation test and multiple linear regression.

    Results

    The findings showed that psychological well-being and life expectancy negatively predict the social anxiety. Also, among the components of psychological well-being, the variable of self-acceptance (r=-0.179, p<0.05), the variable of purposeful life (r=-0.291, p<0.05), and the variable of life expectancy (r=-0.226, p<0.01) had a significant negative relationship with social anxiety. There was not a significant relationship between the components of psychological well-being (positive relation with others, autonomy, environmental mastery, and personal growth) and the component of pass of life expectancy with the social anxiety (p>0.05).

    Conclusion

    The results of this srudy can help researchers and therapists in the field of mental health both theoretically (expansion and enrichment of theoretical concepts in the field of adolescents) and operationally (holding workshops on educating homeless adolescents about psychological well-being and hope).

    Keywords: Social anxiety, Life expectancy, Psychological well-being, Girls, Tehran
  • Sheyda Lotfi Saeedabad, Sajjad Basharpoor*, Akbar Atadokht Pages 311-326
    Background and Objectives

    Depression in early adolescence is one of the most common problems of this period. Cognitive disorders may be due to lack of control, and cognitive problems and sleep disturbances in depressed people can be due to cognitive control deficits. Therefore, this study was conducted to determine the role of sleep disturbance and cognitive control in predicting depressive symptoms in early adolescence.

    Materials and Methods

    In the present descriptive study, the statistical population consisted of all first and second secondary school adolescents in Ardabil in the academic year 2020-2021, out of which 200 people were selected using cluster random sampling method, online and through virtual networks, and participated in the study. Data collection tools included the Beck Depression Inventory (II), the Pittsburgh Sleep Quality Inventory, and the Rudbart et al. Targeted Control Scale. Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data.

    Results

    The results showed that the direct effect of sleep disturbance and cognitive control on depressive symptoms in early adolescence with beta of 0.53 and -0.54, respectively, was significant (p<0.001). The direct effect of sleep disturbance and cognitive control with beta of -0.49 was significant (p<0.001). Also, the indirect effect of sleep disturbance mediated by cognitive control on depressive symptoms in early adolescence with beta of 0.27 was significant (p<0.001).

    Conclusion

    In general, it can be concluded that sleep disturbances is related to the depressive symptoms of early adolescence both directly and indirectly through cognitive control. Therefore, improvement in circadian rhythms and cognitive control can be effective in reducing depressive symptoms in early adolescence.

    Keywords: Sleep disorder, Effortful control, Depressive disorder, Adolescence
  • Farshad Ghorbanlou, Amirali Jafarnezhadgero*, Ehsan Fakhri Mirzanag Pages 327-342
    Background and Objectives

    Genu valgum is a complication in which the hips are angled inward and the knees come in contact with the ankles apart. The purpose of the present study was to investigate the effect of 8 weeks training with elastic band on frequency spectrum of lower limb muscles in genu valgum patients during running.

    Materials and Methods

    The present study was a clinical trial study. This study was done at University of Mohaghegh Ardabili in 2019. 24 male students (20-30 years old) were randomly divided into control (n=12) and experimental (n=12) groups. Corrective exercises were performed for 8 weeks using elastic band for the experimental group. The control group did not perform any exercise during this period. The electrical activity of selected muscles was recorded by electromyography system. Data were analyzed using independent t-test and paired t-test.

    Results

    Findings showed a significant increase in the frequency spectrum of rectus femoris (p=0.028; d=2.495) and semitendinosus muscles (p=0.019; d=1.682) after training.

    Conclusion

    In genu valgus individuals, increasing vastus medialis frequency content could lead to knee joint stability. However, further studies are needed to better establish this issue.

    Keywords: Training, Elastic band, Genu valgum, Lower limb muscles, Electrical activity
  • Mina Tahmasebi Fard, Farid Najafi, Shahab Rezaeian, Mahdi Moradinazar* Pages 343-366
    Background and Objectives

    In most observational studies, researchers try to find causal relationships between observations. This correlation is associated with error due to lack of controlling confounding variables. One of the methods used to control the confounding variables is propensity score matching. Therefore, the purpose of this study is to explain the steps of propensity score matching.

    Materials and Methods

    Propensity score matching has 5 steps. The first step is to estimate the propensity score, which includes selecting the appropriate model and variables. The second step is to select an appropriate matching method based on the estimated propensity scores. The third step is overlap and common support. At this stage, observations that are outside the range of matching scores are removed. The quality of the match is then evaluated, and finally the sensitivity of the estimated effects must be estimated.

    Results

    In the propensity score matching, the observed basic variables are balanced between the exposure and non-exposure groups. However, if the statistical model used to calculate the propensity score is not correctly selected, an imbalance between the basic characteristics of the two groups can still exist.

    Conclusion

    Propensity score matching is useful in cases where the confounding variables of study are high. In observational studies, this method can be used as an alternative to randomization in experimental studies, which makes the estimates more accurate by reducing the selection bias and controlling confounding variables.

    Keywords: Propensity score matching, Confounding variables, Observational studies
  • Mohsen Rezaeian* Pages 367-374

    A scientific hypothesis article refers to articles that are written based on a careful study of the available evidence about a scientific problem. In this type of article, the authors try to present a hypothesis that can be tested in a laboratory environment or field, using the most important published articles in their specialty. Due to the importance of familiarity with scientific hypothesis articles for the Persian language readers, the present article is aimed to introduce such articles. The present article will first distinguish between a scientific hypothesis article and a systematic review article. Then, the structure of a scientific hypothesis article will be examined and it will be determined what parts a scientific hypothesis article consists of. The present article also contains important points about peer review of a scientific hypothesis article.

    Keywords: Scientific hypothesis article, Systematic review article, Peer review