فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 45 (ربیع 2022)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 45 (ربیع 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/05/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • پرویز احمدزاده هوچ*، علی صیادانی، عبدالاحد غیببی، عاطفه رحمانی صفحات 9-32

    یعتبر التحلیل النقدی للخطاب محاوله جاده لتحلیل النصوص. إن الوظیفه الاساسیه للتحلیل النقدی للخطاب، فهم الخطاب من خلال الصراع معه والدخول المنهجی إلی اعماقه لبلوغ فهمه والمعرفه به ولا یخفی علی احد ما یضطلع به من دور الرییسی فی إشاعه دلالاته ومعانیه. مسار التحلیل فی هذا الاتجاه یختلف عن مسار تحلیل الخطاب من حیث المنهج والرویه. فی التحلیل النقدی للخطاب، تتجه الدراسه نحو البحث فی العلاقه بین الخطاب وبین السلطه والابعاد السیاسیه والاجتماعیه للخطاب. بشری حمدی البستانی من الشاعرات البارزات فی الشعر العراقی الحدیث ومکانتها بارزه وظاهره وقد اثرت اعمالها الحرکه الشعریه المقاومه وحظی شعرها نظرا لبنایه اللغوی الممتاز ونثرها ایضا باهتمام الباحثین ولایزال یجلب اهتمامهم. یحاول هذا البحث عبر الاعتماد علی منهج التحلیل النقدی للخطاب وفی ضوء نظریه لاکلا وموف دراسه قصیده اندلسیات لجروح العراق من الشاعره. تعد هذه القصیده من اشهر قصایدها  التی انشدتها فی سنوات الحصار والاحتلال وتحتوی علی رویه حضاریه ومواقف متعدده من الصراع الخطابی ومحاوله لتثبیت الانا وتقویض العدوان. إن البناء الإیدیولوجی لخطاب بشری البستانی الشعری وثراء القصیده من حیث البناء والمعنی یقود الباحث إلی مثل هذا الجهد العلمی. موضوع المقاومه یجسد الدال المحوری لهذه القصیده ودعوی الخیانه وتسلیم مفاتیح البلاد إلی الاجانب والصراع مع المحتل فی المستوی الایدیولوجی الخطابی من ابرز الدوال المتحرکه تمفصل حولها مجموعه من الدوال الاخری توکد المسار الدلالی للدوال المرکزیه فی تمحورها حول الموضوعات المختلفه المتحرکه والتاکید علی الحلم العربی. یعتبر الصراع مع الامل والانتصار علی الموت والعدوان من الدوال المحوریه الاخری فی القصیده وسلسله التکاتف فی الخطاب تاتی ضمن المحاوله لإسقاط خطاب الآخر ومسعاه الإیدیولوجی والکشف عن الهویه الثابته للآخر وفضح الهویه الحقیقیه للعدو الذی یجر الخراب والدمار فی العراق الحضاری ایضا محاوله تقویضیه من الشاعره لبشری البستانی لفضح حقیقیه السلطه وافعالها العدوانیه التی تعبر عن إرهاب الاحتلال الامریکی عبر الاعتماد علی اللغه الشعریه الموحیه.

    کلیدواژگان: بشری البستانی، اندلسیات لجروح العراق، التحلیل النقدی للخطاب، لاکلا وموف
  • مریم اکبری موسی آبادی* صفحات 33-65
    لدراسه النص الادبی مناهج نقدیه متعدده کل یقارب النص من ناحیه خاصه والنص هو الذی یدعو الناقد إلی اختیار المنهج لان کل نص رغم إمکانیه دراسته بالمناهج المختلفه إلا ان مقاربته تتناسب مع منهج اکثر. الاسلوبیه منهج داخلی یرکز علی دراسه بنیه النص، فالنص هو الوسیله والهدف فی نفس الوقت. ورغم وجهات النظر المتعدده فی مجال الدراسه الاسلوبیه إلا انها تصل فی النهایه إلی دراسه البنیه التی تتالف من مستویات وإن وجدت فروق فی تصنیف المستویات إلا ان الاهم عباره عن: المستوی الصوتی، والمستوی الترکیبی والمستوی الدلالی. والاسلوبیه بوصفها فرعا من اللسانیات التی تری اللغه نظاما من الرموز والعلاقات، تری النص نظاما بنیویا متشکلا من الاجزاء التی ترتبط بعضها ببعض. فی الدراسه الاسلوبیه لقصیده نزار وصلنا إلی ان خیارات الشاعر فی مجال الصوت والترکیب والدلاله ذات إیحاء دلالی وجمالی. والشاعر تمکن من امتلاک اسلوبه الخاص بمیزاته الفریده التی تظهر فی اختیار الاصوات والبحر العروضی، ثم فی اختیار الاسالیب الإنشاییه والحقول الدلالیه، واخیرا فی تجلی رویته من خلال الرموز الاساطیریه.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، نزار قبانی، قصیده یا ست الدنیا یا بیروت، المستوی الصوتی، المستوی الترکیبی، المستوی الدلالی، الرمز الاسطوری
  • امید جهان بخت لیلی*، شهرام دلشاد، مجتبی الیاسی صفحات 67-89
    إن السرد البولیفونی هو نسق سردی حدیث قد اهتم به بعض الرواییین منذ فتره ما بعد الحداثه فی اواخر السبعینیات إلی العقود الراهنه. فی هذا النهج یستخدم الروایی عده رواه للتعبیر عن القصه وما فیها من قیم فنیه وجمالیات ویتجنب استخدام راو واحد. تحظی دراسه هذا النهج باهمیه بالغه لاجل التعرف علی الروایات المصممه علی غرار الاسالیب الملایمه لعصر الدیمقراطیه والحضاره؛ وهی التی تم استخدامها تزامنا مع تطور المجتمعات وتحولها الاجتماعی والسیاسی لنقل وظایف فعاله للقاری. قد قام یوسف القعید (1944)، الروایی المصری المرموق بتوظیف هذه الطریقه فی عدد من روایاته تلبیه لحاجاته الإبداعیه. یهدف هذا المقال مستخدما المنهج الوصفی- التحلیلی إلی دراسه وظایف السرد البولیفونی فی روایه "الحرب فی بر مصر" لیوسف القعید. توصلت الدراسه إلی انه تم استخدام هذا الاسلوب فی الروایه للحث علی ثلاث وظایف اساسیه، وهی الصراع الدرامی والموضوعی، والشمولیه والإفصاح، وخلق المساواه وإقامه حوار متکافی بین الشخصیات الرواییه، واختار القعید هذا النهج السردی فی حبکه القصه نظرا للإشکالیه العالقه فی المجتمع المصری التقلیدی معتزما رفض الاستبدادیه فی عرض الروی بحیث تکون جمیع الشخصیات حاضره بالتساوی فی مضمار السرد، ومن ناحیه اخری لیتمکن القاری من الوعی والوقوف علی ازمه الدیمقراطیه فی المجتمع العربی بشکل ملحوظ وواقعی.
    کلیدواژگان: السرد البولیفونی، روایه ما بعد الحداثه، یوسف القعید، الحرب فی بر مصر
  • سیده محترم شب پابیشه، سید بابک فرزانه*، مرضیه قلی تبار، علیرضا باقر صفحات 91-112
    إن رثاء المدن فی الادب العربی یعنی البکاء علی المدن التی دمرتها الحروب والفتن او انواع الکوارث الطبیعیه. وطالما کان هذا النوع من الرثاء من اهم الاغراض الشعریه فی الاندلس والشرق العربی لانه واکب وتیره الاحداث والتغیرات السیاسیه واعاد قراءه الاحداث. یسعی هذا المقال بطریقه وصفیه تحلیلیه للتعریف ببعض هذه المراثی ودراسه موضوعات قصاید کلا القطرین باحثا عن وجوه الاشتراک والافتراق بینهما. وبحسب نتایج الدراسه هناک قواسم مشترکه عمیقه فی افکار شعراء الاندلس والشرق العربی تنبع من الوضع السیاسی والاجتماعی القایم فی المجتمع آنذاک. من ناحیه اخری من خلال دراستنا لرثاء المدن المنهاره سنری ان وصف ازدهار المدن ومجدها وازدهارها قبل الدمار والندب والتحسر علی فقدان النعم والمشاعر الدینیه هی من بین الموضوعات المشترکه فی مراثی شعراء البلدین وفی نفس الوقت هناک اختلافات بینهما فمثلا فی رثاء المدن الاندلسیه نری اهتماما بموضوعات کالاستغاثه والحنین الی الوطن لامثیل لها فی المراثی الشرقیه. وبصوره عامه یمکن القول إن قصاید رثاء المدن فی الاندلس جاءت بمعان وصور اکثر عمقا وتاثیرا فی المتلقی وإن کان للشرق فضل الاسبقیه فی التطرق إلی هذا الفن الشعری.
    کلیدواژگان: رثاء المدن فی الشرق العربی، رثاء المدن فی الاندلس، شعراء الشرق، شعراء الاندلس
  • مهران غلامعلی زاده، علیرضا محمد رضائی، صادق فتحی دهکردی صفحات 113-143

    إن الانجازات المعاصره لعلم اللسانیات تدل علی ان اللغه فضلا عن نقل المضامین الإرجاعیه تعکس المضامین المعرفیه وتحث علی المضامین الذهنیه. وفی هذا السیاق یمکن الإشاره إلی نظریه الاستعارات المضمونیه "لجورج لایکوف" و"مارک جونسون". ولهذا اعد هذا المقال لیدرس الاستعاره المضمونیه الاتجاهیه دراسه مقارنه فی اول ثلاثه اجزاء من روایه "کلیدر" لمحمود دولت آبادی، واربع روایات لیوسف إدریس، وهی: "البیضاء، والعسکری الاسود، والحرام، والعیب". والمنهج البحثی المتبع هو المقارنه علی اساس جمع البیانات. وتمت مقارنه البیانات وتحلیلها بناء علی المدرسه الامریکیه. وقد ظفرنا فی دراستنا حول الاستعارات الاتجاهیه فی النصوص المذکوره ب125 جمله من الاستعارات المضمونیه الاتجاهیه علی شکل 23 رسما (الربط/العلاقه)، علی اساس توجیهات (الفوق والتحت، والیمین والیسار، والامام والخلف، والمرکز والهامش، والبعید والقریب) وجاءت الحصیله کما یلی: المستشهدات الفارسیه تحتوی علی 89 جمله، والعربیه تشمل 36 جمله. إن اوجه التشابه بین الاستعارات المضمونیه القایمه علی فهم الإنسان ل "الجهه" بین اللغتین الفارسیه والعربیه هی اکثر بکثیر من اوجه الاختلاف. إذ إن التشابهات تدل علی القرابه الثقافیه والفکریه فی اللغتین حول تصور المفاهیم المجرده، ومن ناحیه اخری تشیر الاختلافات إلی میزات ثقافیه خاصه لکل من اللغتین الفارسیه والعربیه وتاثیرهما علی بناء الاستعارات المضمونیه الاتجاهیه؛ إن اشکال تعبیر التصورات فی النثر الفارسی اکثر تنوعا منه فی النثر العربی وهذا ما نشاهده فی الصور الکثیره  للنثر الفارسی مقارنه مع النثر العربی.

    کلیدواژگان: الاستعارات المضمونیه، الاتجاهیه، الاشتراکات، الافتراقات، المقارنه، محمود دولت آبادی، یوسف إدریس
  • سیده مریم میرحسینی، فاطمه حیدری صفحات 145-165

    تستخدم کلمه البطل غالبا فی الادب الفارسی بمعناها الکلاسیکی فی القصص الملحمیه والمناهضه للبطل کشخصیه معاکسه للشخصیه الرییسه فی القصه، ویستند السرد علی مواجهه الشخصیات المتعارضه. القی فولفغانغ إیزر، المفکر الالمانی الذی طور نظریه لقراءه النصوص الادبیه فی النصف الثانی من القرن العشرین، نظره خاصه علی عمل الشخصیات وعناصر النص فی السرد، من خلال لفت انتباه القاری إلی الدراسات الادبیه بدلا من الکاتب، وتطرق إلی اسالیب قراءه النص، معتقدا انه مع قراءه مختلفه للعمل الادبی، ستتغیر العناصر الداخلیه للنص ایضا. یسلط هذا البحث الضوء علی مسیره بناء شخصیه البطل والبطل المضاد فی مسرحیه مصرع یزدجرد لبهرام بیضایی معتمدا المنهج الوصفی- التحلیلی. هدفنا فی هذ البحث، هو ان نقوم بدراسه هذا العمل الادبی من منظور تمحور القاری لإیزر، لنری ای شخصیه تعتبر البطل وای شخصیه هی البطل المضاد فی هذاا لعمل الادبی. تظهر نتیجه هذا البحث ان البطل والبطل المضاد من وجهه نظر القاری، لا یتبعان بالضروره معتقدات الکاتب، وجمیع الشخصیات فی العمل یمکن ان تکون محور البطوله او مضادا للبطوله.

    کلیدواژگان: البطل، البطل المضاد، بهرام بیضایی، مصرع یزدجرد، ولفغانغ إیزر، نظریه قراءه النص، القارئ المثالی
|
  • Ali Sayadani, Abdolahad Gheibi, Atefeh Rahmani Pages 9-32

    Critical Discourse Analysis (CDA) plays an important part in finding insights into a discourse. CDA runs a contentious examination of texts and plays a significant part in expression of textual implications and connotations. It helps going over the formalistic gloss of the text which poses barriers to capturing its true sense. It helps discover underlying discourse and latent layers of meanings. CDA differs from discourse analysis in terms of its methodology of examination. It is not pure examination of text or discourse within the textual framework. Boshra albostani, a renowned contemporary Iraqi poetess with a prominent poetic status. The distinctive linguistic structures of her poems have captured the attention of researchers. Employing Laclau and Mouffe approach, this research attempts to examine Al Bostani’s Ode of “Andalusian wounds of Iraq”. As one of her notable works, this ode signals a civilizational attitude as it was composed during years of Iraq’s occupation. The theme of resistance is the centralsignifier of this work while betrayal and handing the keys to the country to outsiders form other signifiers around which other secondary signifiers are articulated. Chain of Equivalence takes shape to breaks the discourse of others. In an ideological foray, it attempts to unveil the actual, consistence identity of the other party. Here, the poet relies on an inspiring, dynamic poetic language to enchantingly portray the exposition of the actual identity of the other party.

    Keywords: Boshra alBostani, Andalusian Wounds of Iraq, Critical Discourse Analysis, Laclau, Mouffe
  • Maryam Akbarimousaabadi * Pages 33-65
    For the analysis of a literary text, there are several critical approaches, each of which approaches the text from a particular angle, and it is the text that invites the critic to choose the method of critique; Because each text, although it can be examined in different ways, but it is more consistent with the method than the others. Stylistics is an intra-textual method that focuses on the structure of the text, the text being both a tool and a goal. Numerous perspectives on stylistics eventually lead to the text, which consists of levels. The three levels of phonetics, composition and semantics are the most important, although other categories can be encountered. Stylistics as a branch of linguistics that considers language as a systematic set of signs and relations, defines the text as a systematic structure consisting of related components. The results of the stylistic study of Nizar's poetry indicate that the poet's choices are implied in three levels of the text and have an aesthetic burden. The stylistic features of the poem as well as the type of the poet's attitude can be seen in the choice of letters and the rhythm of the poem, the types of sentences and semantic domains, as well as in the use of the mythical symbol.
    Keywords: stylistics, Nizar Qabbani, Poem, Ya Set Al-Dunya Ya Beirut, phonetic level, Combined level, semantic level, Mythical symbol
  • Omid Jahanbakht Layli *, Shahram Delshad, Mojtaba Elyasi Pages 67-89
    Polyphonic narrative is a new type of narrative used by some postmodernist literary historians in the late 1970s to the last decade. In this type of literature, the author uses several narrators for narration and avoids the use of a single narrator.Yusuf Al-Qa'id(1944), a prominent Egyptian novelist, has used this method in some of his novels to demonstrate his approach to innovation. The purpose of this article is to examine the functions of polyphonic narration in the novel "War on the Land of Egypt ". It is important to examine this approach in order to identify novels that are modeled on practices appropriate to the age of democracy and civilization; The methods that have been used in conjunction with the development of societies as well as their social and political transformation to convey effective functions to the Arabic reader. The findings indicate that this narrative method is used in the novel to induce three basic functions, namely,dramatic and thematic struggle, explanation and communityization of events and subjects, creating equality, and establishing equal dialogue among fictional characters.I Yusuf al-Qa'id has chosen this narrative style for his narrative plot and through it he intends to reject with this new kind of monotheism and tyranny in the narration and presentation of ideas so that all the characters are equally Be present in the arena of narration, and on the other hand, the reader should be aware of the crisis of democracy and equality in the Arab society in a tangible and realistic way.
    Keywords: Narration, the polyphonic narration, Postmodern novel, Yusef al-Qaid, the war in mainland Egypt
  • Sayedeh Mohtaram Shabpabisheh, Sayed Babak Farzaneh *, Marzieh Gholitabar, Alireza Bagher Pages 91-112
    Comparative Study in Elegies of Andalusia and the Arabic EastAbstract Lamentation of cities in Arabic literature means crying over cities that have been ruined following wars and seditions or all kinds of natural disasters. This kind of lamentation always in Andalusia and the Arabic East has been one of the most important poetic goals, because has been consistent to the song of political events and transformations, and has reread the events. This research using descriptive-analytical method is seeking for introduction of some of these elegies, and review of the contents existing in the poets of both regions and explaining the common and distinction points of them. According to the findings of this research, there are deep commonalities in the thoughts of Andalusian and the Arabic East poets that its origin is sociopolitical status. On the other side, upon study on the lamentation of cities, it is observed that description of civil, glory and prosperity of cities before destruction, implies on the compassion and regret over the loss of blessings and religious emotion including the common themes in the lamentation of poems of these two lands. Yet, there are differences between them, for example in the elegies of Andalusia against Arabic East elegies, we observe supplication and passion and longing for the homeland. Altogether, it is said diversity of contents in the poems of Andalusians is deeper and more effective, although in this issue, the Easterners have priority.
    Keywords: Lamentation of Cities in Arabic East, Lamentation of Cities in Andalusia, Arabic East Poets, Andalusian Poets
  • Mehran Gholamalizadeh, Alireza Mohammad Rezaei, Sadegh Fathi Dehkordi Pages 113-143

    (Based on the theory of conceptual metaphors by George Likoff and Mark Johnson)Contemporary achievements of linguistics indicate that language, in addition to conveying referential themes, reflects cognitive themes and induces mental themes. Based on this, cognitive semantists have conducted studies in this field and have proposed theories that can be referred to the theory of conceptual metaphors of George Lycoff and Mark Johnson. The present article has been written with the aim of comparatively examining the conceptual metaphor of direction in the first three volumes of Mahmoud Dolatabadi's key novel and the four novels (Al-Bayda, Al-Askari Al-Aswad, Al-Haram and Al-Aib) by Yusuf Idris. The research method is comparative and data collection, which is based on the American school in the comparison and analysis of data. Analysis of 125 examples of conceptual metaphors of direction in the form of 23 mapping names, which were extracted from the aforementioned works of two writers, concluded that the similarities between conceptual metaphors based on human understanding of "direction" between the two languages are far greater than There are differences. On the other hand, the differences between the two writers indicate the influence of culture on the construction of conceptual metaphors. According to Likoff and Johnson's views on the foundations of directional conceptual metaphors, frequencies indicate that in the works of the two writers, conceptualizations are based on top-down spatial orientations, mostly on a physical basis, and in other directions, conceptualizations. Also on a physical basis;

    Keywords: cognitive linguistics, Directional Conceptual Metaphors, Mahmoud Dolatabadi, Yousef Idris
  • Sayedeh Maryam Mirhosseini, Fatemeh Heidari Pages 145-165

    In Persian literature, the word hero is mostly used in its classical sense in epic stories, and the anti-hero is used as the opposite of the main character of the story. And it is the encounter of opposing characters that shapes the narrative. Wolfgang Iser,,a German theorician who developed a theory for reading literary texts in the second half of the twentieth century, took a special look at the action of characters and intra-textual elements in the narrative. By shifting the focus of literary studies from author to reader, he turned to the methods of reading the text and believed that with a different reading of the literary work, the elements within the text would also change. In this descriptive and analytical method, we deal with the features of characters, anti-hero and heroism in the play "Death of Yazdgerd" by Bahram Beizai. Our aim in this study is to look as a perspective of the reader-centered Iser which character considers the hero and which the anti-hero. The results of this study show that the protagonist and the anti-hero paid for the ellipse do not necessarily follow the author's beliefs from the reader's point of view, and all the characters in the work can be of heroism or anti-heroism.

    Keywords: hero, Anti-Hero, Bahram Beizai, Wolfgang Iser, The Death Of Yazdgerd, Reader Response Theory, Ideal Reader