فهرست مطالب

پایش - سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 103، خرداد و تیر 1401)

مجله پایش
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 103، خرداد و تیر 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آزاده مجیری*، کامبیز احمدی صفحات 227-236
    مقدمه

    یکی از مهمترین اهداف نظام های سلامت برابری در دسترسی به خدمات سلامت و توزیع عادلانه منابع این بخش است. هدف این پژوهش سنجش نابرابری توزیع منابع انسانی، بهداشتی و درمانی در بین 14 شهرستان استان سیستان و بلوچستان است.

    مواد و روش کار:

    مطالعه حاضر از نوع مطالعات کاربردی است که به روش توصیفی-تحلیلی اجرا شد. سنجش نابرابری در توزیع منابع بخش سلامت با توجه به عواملی مانند تعداد پزشکان (پزشک عمومی، داروساز و دندانپزشک)، پزشک متخصص، پیراپزشکان، بیمارستان، تخت فعال، آزمایشگاه و داروخانه صورت گرفت. داده های مورد نیاز از سالنامه های آماری استان جمع آوری شد و برای سنجش نابرابری از ضریب جینی و منحنی لورنز استفاده گردید. تحلیل داده ها و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزار R انجام شد.

    یافته ها:

    بر اساس نتایج در طول پنج سال مورد مطالعه، تعداد پزشکان، پزشک متخصص، بیمارستان و تخت فعال به ازای هر ده هزار نفر در سال 1398 در مقایسه با سال 1393 افزایش یافته است و برای سایر شاخص های سلامت افزایش قابل توجهی مشاهده نگردید. متوسط ضریب جینی برای پزشکان، پزشک متخصص، پیراپزشکان، بیمارستان، تخت فعال، آزمایشگاه و داروخانه به ترتیب برابر 106/0، 324/0، 132/0، 317/0، 336/0، 12/0 و 299/0 به دست آمد. بیشترین نابرابری در توزیع مربوط به پزشک متخصص و تخت فعال و کمترین نابرابری در توزیع، مربوط به پزشکان و آزمایشگاه ها است.

    نتیجه گیری:

    با توجه به یافته های پژوهش، ضرایب جینی برای پزشک متخصص و تخت فعال در سال 1398 نسبت به سال 1393 به طور قابل توجهی کاهش یافته است ولی همچنان نابرابری در توزیع این دو شاخص زیاد است. در سایر منابع نیز روند کاهشی محسوسی در ضریب جینی مشاهده نشد. لذا پیشنهاد می شود علاوه بر حفظ پزشکان متخصص و سیاست افزایش آن ها جهت کاهش نابرابری در توزیع پزشک متخصص، منابع فیزیکی سلامت (مانند بیمارستان، تخت فعال و داروخانه) در شهرستان ها به نحو مقتضی توزیع شود.

    کلیدواژگان: ضریب جینی، منابع سلامت، منحنی لورنز، نابرابری
  • علی محمد مصدق راد*، ابراهیم جعفری پویان، حامد دهنوی صفحات 237-253
    مقدمه

    عوامل کلیدی موفقیت، مجموعه عوامل محدودی هستند که بکارگیری و تقویت آنها، منجر به دستیابی به نتایجی می شود که سازمان را به مزیت برتری می رساند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بیمارستان های استان تهران است.

    مواد و روش کار:

    این پژوهش کیفی به روش پدیدارشناسی انجام شد. از مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق برای جمع آوری داده ها استفاده شد. مصاحبه شوندگان شامل 93 نفر از مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شاغل در 30 بیمارستان استان تهران بودند. تحلیل داده ها با روش تحلیل موضوعی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد.

    یافته ها:

    تعداد 51 عامل موفقیت عملکردی برای بیمارستان ها شناسایی شد که در قالب 8 تم اصلی و 22 تم فرعی طبقه بندی شد. تم های اصلی عبارتند از مدیریت و رهبری، برنامه ریزی، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت کارکنان، مدیریت بیماران، مدیریت منابع و مدیریت فرایندها. رهبری تحول گرا، برنامه محوری، اعتماد سازمانی، وجود پزشکان صاحب نام، جلب رضایت بیماران و وجود منابع و امکانات از عوامل کلیدی مهم موفقیت بیمارستان ها بود.

    نتیجه گیری:

    توجه مدیران بیمارستان ها به عوامل کلیدی موفقیت و بکارگیری آنها امکان تحقق اهداف سازمانی و رسیدن به مزیت رقابتی را افزایش می دهد.

    کلیدواژگان: بیمارستان، عوامل کلیدی موفقیت، مزیت رقابتی، عملکرد
  • حسین درگاهی*، محمود بیگلر، مهناز مهدی صفحات 255-272
    مقدمه

    مدیریت استعداد روش مناسبی برای شناسایی، جذب، آموزش، تعلیم و تربیت و نگهداشت نیروی انسانی از طریق توانمند سازی ذهنی، مهارتی، شناختی و رفتاری کارکنان به حساب می آید که می تواند منجر به دستیابی به یکی از مهمترین اهداف سازمان ها یعنی بهره وری نیروی انسانی و در نهایت سازمانی گردد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مدیریت استعداد بر توانمندسازی کارکنان و بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

    مواد و روش کار

    پژوهش حاضر یک مطالعه (توصیفی- تحلیلی) که بین تعداد 304 نفر از کارکنان ستادی معاونت های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. حجم نمونه از نوع تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم جامعه پژوهش تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های مدیریت استعداد Oehley، توان مندسازی کارکنان  Spritzer و  بهره وری نیروی انسانی Hersey و Goldsmith به همراه اطلاعات دموگرافیک کارکنان بود که روایی صوری و محتوا آن ها با اندازه گیری CVR و CVI  و تعیین بار عاملی و میانگین واریانس استخراج شده و در نهایت روایی همگرا و واگرا یا تشخیصی با استفاده از آزمون KMO و پایایی پرسشنامه ها با بهره وری از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمد. از روش های آماری توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آزمون های استنباطی مانند مدل سازی معادلات ساختاری، تی استیودنت و آنوا در نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و PLS استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین متغیرهای مدیریت استعداد، توان مندسازی کارکنان و بهره وری نیروی انسانی در حد متوسط رو به بالا بود. بین مولفه های هر یک از متغیرها همبستگی وجود داشت و درنتیجه مدل ساختاری هر یک از متغیرها و مولفه های مربوط به آن تایید گردید. درنهایت وجود همبستگی بین متغیرهای مدیریت استعداد با توان مندسازی کارکنان و بهره وری نیروی انسانی و همچنین بین متغیر توان مندسازی کارکنان با بهره وری نیروی انسانی به اثبات رسید.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد کشف نیروی انسانی مستعد و سپس توان مند سازی آنها از طریق آموزش های مرتبط با توان مند سازی ذهنی، مهارتی، شناختی و رفتاری کارکنان منتهی به ارتقای بهره وری کارکنان می گردد. اگرچه برای رسیدن به این هدف، انجام آزمون استعداد قبل از استخدام و سپس استفاده از روش های سطح بندی توان مندسازی با توجه به نتایج آزمون استعداد مورد توصیه می شود.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، توان مندسازی کارکنان، بهره وری نیروی انسانی، مدل ساختاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • امیر میرشفیعی، حمید شهرستانی*، عباس معمارنژاد، فرهاد غفاری صفحات 273-285
    مقدمه

    با مرور بر شاخص های اقتصادی سلامت در هر جامعه، می توان به اهمیت شاخص های اقتصادی از جمله نرخ بیکاری و مخارج مصرفی پی برد. شرایط تورمی و نوسانات زیاد آن، از طریق تاثیر بر شاخص های اقتصادی، شاخص های سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف این مطالعه، بررسی آثار نوسانات تورمی بر مخارج مصرفی بخش خصوصی  و نرخ بیکاری به عنوان شاخص های اقتصادی کلیدی موثر بر سلامت جامعه بود.

    مواد و روش کار

    این پژوهش از نوع تحلیلی توصیفی بود که با استفاده از الگوی خود رگرسیو برداری (SVAR) و داده های فصلی 1380 تا 1399 کشور ایران استخراج شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شامل متغیر نوسانات تورم، متغیر های نرخ بیکاری و مخارج مصرفی، مدلسازی و مورد تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    نتایج حاکی از آن بود که نوسانات تورمی با ضریب (073/0-) با سطح معنی داری 99 درصد،  آثار منفی و معنی دار بر مخارج مصرف حقیقی بخش خصوصی و در نتیجه، سلامت جامعه دارد. همچنین، این نوسانات، اثری مثبت و معنی دار با ضریب  04/0 بر نرخ بیکاری داشته و از طریق آثار درآمدی، اجتماعی، ذهنی و روانی، سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
     

    نتیجه گیری

    بر مبنای یافته ها، می توان نتیجه گیری کرد که نوسانات تورمی شامل مخارج مصرفی و نرخ بیکاری بر سلامت جامعه اثرگذار است، بر همین اساس هدفگذاری توزیعی و حمایتی از کالاها و مصارف مرتبط با سلامت و تقویت نهادهای بیمه ای توصیه شده است.

    کلیدواژگان: نوسانات تورم، اقتصاد سلامت، معادلات دیفرانسیل تصادفی (SDE)، مدل خود رگرسیو برداری ساختاری (SVAR)
  • مهشید زمانی، پریساسادات سیدموسوی* صفحات 287-297
    مواد و روش کار

    روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران بارداری بود که به اینترنت دسترسی داشتند. 357 نفر نمونه به شکل در دسترس انتخاب شدند که پس از حذف مواردی که ملاک های ورود را نداشتند تعداد 317 نفر در مطالعه شرکت داده شدند؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد بود که همراه پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک بر روی گروه نمونه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقه ای (ICC) و توسط نرم افزارهای21SPSS و 8/8LISREL تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 متخصص تایید شد. در بررسی همسانی درونی، نتایج ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل سازگاری مادرانه در دوران بارداری 935/. و برای زیرمقیاس ها همگی بالای 0/79 بود و همچنین ضریب پایایی بازآزمایی نشان دهنده ثبات نمرات در فاصله 3 ماه بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمامی خرده مقیاس ها (به جز خرده مقیاس آمادگی برای زایمان) بار عاملی معنادار و بالاتر از 0/30 روی سازگاری بارداری دارند. با بررسی روایی نیز ضریب همبستگی پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد با پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک بین 0/32 تا 0/459 به دست آمد. علاوه بر تایید روایی ملاک، همبستگی بالای زیرمقیاس ها با نمره کل، روایی سازه پرسشنامه را تایید کرد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج به دست آمده نسخه ایرانی پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب بوده و برای ارزیابی سازگاری مادرانه در زنان باردار ایرانی معتبر و قابل اعتماد است.

    کلیدواژگان: پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد، سازگاری مادرانه، بارداری، اعتبار، پایایی
  • فاطمه عسکریان، وحید قوامی، محمدتقی شاکری، جمشید جمالی* صفحات 299-307
    مقدمه

    در کنار مزایای فراوان اینترنت، آثار مخرب آن خصوصا در حوزه سلامت مورد بحث است. پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ (Internet Addiction Test -IAT) از کاربردی ترین ابزارهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت است. تحلیل عملکرد افتراقی گویه‎ها، بخش مهمی از توسعه ابزار و اعتبارسنجی یک پرسشنامه محسوب می گردد. تحلیل عملکرد افتراقی با هدف جلوگیری از نتایج نادرست، به بررسی یکسان بودن درک افراد از گویه‎های پرسش نامه در زیرگروه های مختلف می پردازد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسش نامه IAT در میان دانشجویان علوم پزشکی مشهد بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مقطعی که به بررسی عملکرد افتراقی پرسش نامه IAT می پردازد، 317 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمه دوم سال تحصیلی 98-1397 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه IAT و اطلاعات جمعیت شناختی و ویژگیهای رفتاری جمع آوری شد. جهت بررسی افتراق سوالات از مدل های مدل چند شاخصی چند علیتی (MIMIC) و مدل چند شاخصی چند علیتی چندگروهی (MG-MIMIC) استفاده گردید.

    یافته ها:

    میانگین نمره پرسشنامه IAT در این مطالعه 11/70±40/92 بود که براساس نقطه برش 46، 5/29 درصد از دانشجویان اعتیاد به اینترنت داشتند. نتایج مدل های MIMIC بیانگرعدم وجود افتراق در هر یک از سوالات پرسش نامه IAT است. همچنین در نظر گرفتن ساختار گروه بندی تاثیر چندانی در تشخیص سوالات فاقد هم نداشته است، چرا که در مدل MG-MIMIC، نتایج تقریبا مشابه با مدل MIMIC بدست آمد.

    نتیجه گیری:

    با توجه به عدم وجود افتراق قابل توجه در سوالات پرسش نامه IAT و برقراری فرض مقیاس آن، مقایسه نمرات بین افراد در دو گروه از اعتبار کافی برخوردار است و می توان این مطالعه را  پشتیبانی تجربی از پرسش نامه IAT به عنوان ابزاری معتبر و از نظر ساختاری با ثبات، دانست.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، مدل چند شاخصی چند علیتی، مدل چند شاخصی چند علیتی چندگروهی، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • محمود طاووسی، علی اصغر حائری مهریزی، ژیلا صدیقی، علی منتظری، سمیرا محمدی، منا سادات اردستانی، فرشید رضایی، غلام حسین ویسی، رامین مظفری کرمانی، راحله رستمی، مژگان جوادی، فاطمه سربندی* صفحات 309-319
    مقدمه

    ابزارهای سنجش و غربالگری سواد سلامت باید بتوانند این شاخص را در محیط های پیچیده ارایه مراقبت سلامت اندازه گیری کنند. این مطالعه با هدف تدوین و روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه سنجش سواد سلامت بزرگسالان (Health Literacy for Adults-Short Form: HELIA-SF) انجام شد.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه روش شناختی، از بین گویه های هر یک از سازه های پرسشنامه اصلی (HELIA)، گویه هایی که بیشترین قابلیت نمایندگی از آن سازه، و نیز پوشش حداکثری متغیرها را داشتند به عنوان گویه های نسخه کوتاه، انتخاب شدند. روایی محتوایی با پانل خبرگان، و روایی صوری با تعدادی از افراد گروه هدف مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش روایی ساختاری از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از همبستگی داخلی (ضریب آلفای کرونباخ) و همبستگی درون رده ای (ICC) محاسبه شد.

    یافته ها

    روایی محتوایی گویه های پرسشنامه از نظر کیفی مطلوب تشخیص داده شد، مقادیر مطلوب (بیشتر از 56/0 برای نسبت روایی محتوایی، و بیشتر از 79/0 برای شاخص روایی محتوایی) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که گویه های پرسشنامه (9 گویه) با دو عامل مهارت های پایه ای (5 گویه) و مهارت های تصمیم گیری (4 گویه) حدود 61 درصد تغییرات را پوشش داده و الگوی حاصل از تحلیل عاملی تاییدی از برازش قابل قبول برخوردار شد: [X2/df=20/2, GFI=95/0, CFI=97/0, NFI=95/0, NNFI=96/0, SRMR=068/0, RMSEA=074/0]. ضریب آلفای کرونباخ و ICC برای هر یک از دو بعد (به ترتیب 84/0 ، 81/0 و 85/0 ، 82/0) و برای کل گویه ها (به ترتیب 91/0 ، 81/0) مقادیر مورد تایید به دست آمد.

    نتیجه گیری

    نسخه کوتاه پرسشنامه سنجش سواد سلامت بزرگسالان (HELIA-SF) ابزاری پایا و روا است. این نسخه به علت کوتاه و مختصر بودن، و در نتیجه سرعت تکمیل بالاتر نسبت به نسخه اصلی، برای اندازه گیری سطح سواد سلامت در گروه های مختلف جمعیتی شهری و روستایی مناسب است.

    کلیدواژگان: سواد سلامت، پرسشنامه، بزرگسالان
  • سیدعباس حسینعلی پور*، عابدین ثقفی پور صفحات 321-323

    سردبیر محترم
    با وجود پیشرفت های به دست آمده در زمینه تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی بیماری کووید-19، هنوز درمان موثری برای این بیماری کشف نشده است و متاسفانه تاکنون میلیون ها نفر در جهان بر اثر ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست داده اند. از آنجا که وضعیت انتشار جهانی بیماری، سلامت عمومی جوامع مختلف را مورد تهدید قرار می داد و پیشگیری و کنترل آن نیازمند یک پاسخ هماهنگ بین المللی بود؛ سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی اعلام کرد. در همین راستا، انجام مراقبت فعال، تشخیص زودهنگام، قرنطینه، جداسازی و مدیریت موارد و رهگیری موارد تماس مورد تاکید قرار گرفت. در حال حاضر چندین واکسن در دنیا تولید و با بازار مصرف عرضه شده است. لذا از آنجا که واکسن ها مهمترین ابزار برای پایان دادن به پاندمی کووید-19 و تغییر وضعیت کنونی به حساب می آیند در این مقاله به عواملی که مانع افزایش پوشش واکسیناسیون کووید-19 می باشد؛ اشاره می گردد که تاثیر آن ها بر پوشش حداکثری برنامه واکسیناسیون کووید-19، در مطالعات گوناگون به اثبات رسیده است. بنابراین انتظار می رود سیاستگذاران حوزه سلامت برای دستیابی به هدف پیشگیری و کنترل شیوع بیماری، نسبت به شناسایی و رفع موانع پیش روی برنامه گسترش واکسیناسیون، اقدام نمایند...

    کلیدواژگان: کووید، واکسیناسیون، پوشش
|
  • Azadeh Mojiri*, Kambiz Ahmadi Pages 227-236
    Objective(s)

    One of the most important goals of health systems is to provide equal access to health care services and fair distribution of their indicators. The aim of this study was to evaluate the inequality in access to human resources, health care, and hygienic services in 14 cities of Sistan and Baluchestan province.

    Methods

    This was a descriptive study. Unequal access to health care services was assessed according to several items such as the number of physicians (general practitioner, pharmacist, and dentist), specialist physicians, paramedics, hospitals, active beds, laboratories, and pharmacies. The data was collected from the statistical yearbooks of the province. The Gini coefficient and Lorenz curve were the criteria to measure inequality. Data analysis and visualizations are performed in R software.

    Results

    Based on the five years studied (2014-2019), the number of physicians, specialist physicians, hospitals, and active beds per ten thousand persons in 2019 has increased compared to 2014. There was no significant increase in other measures. The mean Gini coefficient for physicians, specialists, paramedics, hospitals, active beds, laboratories, and pharmacies was 0.106, 0.324, 0.132, 0.317, 0.336, 0.12, and 0.299, respectively. The highest rate of unequal access was related to specialist physicians and active beds. Furthermore, the lowest rate was related to physicians and laboratories.

    Conclusion

    Gini coefficients for specialist physicians and active beds in 2019 compared to 2014 have decreased significantly over time. However, inequality in the distribution of these two health indicators was high. For other measures there were no significant decrease in the Gini coefficient. Thus, the finding suggests that the policy, by which the number of specialist physicians and physical resources of health (such as hospitals, active beds, and pharmacies) were increased, should be continued.

    Keywords: Gini coefficient, Health resources, Inequality, Lorenz curve
  • Ali Mosadeghrad*, Ebrahim Jaafaripooyan, Hamed Dehnavi Pages 237-253

    Objective (s):

    Critical success factors (CSF) are a set of limited factors that, when applied and reinforced in an organization, give competitive advantage. The purpose of this study was to identify the critical success factors of hospitals in Tehran province.

    Methods

    This qualitative research was conducted by phenomenological method. Semi-structured and in-depth interviews were used to collect data. The interviewees included 93 senior, middle and front-line managers working in 30 hospitals in Tehran province. Data analysis was performed by thematic analysis method using MAXQDA software.

    Results

    A total of 51 critical success factors were identified for hospitals, which were classified into 8 main themes and 22 sub-themes. Key themes include management and leadership, planning, organizational learning, organizational culture, employee management, patient management, resource management, and process management. Transformational leadership, plan-oriented, organizational trust, the presence of renowned physicians, patient satisfaction, and the availability of resources and facilities were key factors in the success of hospitals.

    Conclusion

    Hospital managers should strengthen these critical success factors. Their application increases the possibility of achieving organizational goals and achieving competitive advantage.

    Keywords: Hospital, Critical success factors, Competitive advantage, Performance
  • Hossein Dargahi*, Mahmoud Biglar, Mahnaz Mahdi Pages 255-272

    Objective (s):

    Talent management is the appropriate technique for identification, selection, education and retainment of human resources through mental, skill, cognitive, and behavioral empowerment. This might improve organizational productivity as the most important of organizational goals. This study aimed to determine the impression of talent management on employees’ empowerment and human resource productivity in Tehran University of Medical Sciences.

    Methods

    This was a cross-section study conducted among 304 headquarters’ employees of Tehran University of Medical Sciences. To collect the data, we used the Oehley’s talent management, Spreitzer’s staff empowerment, and Hersey and Goldsmith’s human resource productivity questionnaires. Descriptive statistics were used to explore the data. T-test, ANOVA and the structural equation modeling (SEM) were performed to examines associations.

    Results

    The average of talent management, staffs’ empowerment and human resource productivity of the employees were medium to desire levels. As a result, there was regression between the components of three variables studied. Also, the regression between each variable and its components were confirmed.

    Conclusions

    It seems, selection of talented employees and empowerment through mental, skill, cognitive, and behavioral training might lead to human resource productivity in medical universities.

    Keywords: Talent Management, Employees’ Empowernment, Human Resource Productivity, Structural Equation Model, Tehran University of Medical Sciences
  • Amir Mirshafiee, Hamid Shahrestani*, Abas Memarnezhad, Farhad Ghaffari Pages 273-285

    Objective (s):

    Consumption expenses and unemployment can be considered as macroeconomic indicators that affect in health. Therefore, considering the inflationary conditions and its fluctuation which leads to uncertainty in the economy, the purpose of this study was to investigate the effects of inflation fluctuation on consumption and unemployment as key indicators in public’s health.

    Methods

    In this study, the fluctuation and uncertainty of inflation was estimated using Stochastic Differential Equation (SDE). For surveying the shocks of inflation fluctuation on consumption and unemployment, the impulse respond (IR) that is so useful in structural Vector Auto Regressive (SVAR) models were used. The source of quarterly data was Statistical Center of Iran (S.C.I) from 2001 to 2020.

    Results

    The results indicated the fluctuation of inflation was effective and meaningful on unemployment by 0.04 and consumption by (-0073).

    Conclusion

    Based on these two indicators, it can be concluded that inflation fluctuation reduces health in the community.

    Keywords: Inflation Fluctuation, Health Economy, Stochastic Differential Equation (SDE), Structural Vector Auto Regressive (SVAR)
  • Mahshid Zamani, Parisa Sadat Seyed Mousavi* Pages 287-297
    Objective(s)

    The aim of this study was to determine the psychometric properties of the prenatal self-assessment questionnaire in a sample of Iranian pregnant mothers.

    Methods

    The Prenatal Self-Assessment Questionnaire which was administered to a sample of pregnant women along with the Experiences in Close Relationships Questionnaire (ECR-RS). Exploratory factor analysis, Cronbach's alpha and Interclass Correlation Coefficient, LISREL 8.8 and SPSS 21 softwares.

    Results

    In all 317 pregnant mothers participated in the study. The results of confirmatory factor analysis showed actable fit indexes for the data. The convergent validity showed good correlation coefficient of the Prenatal Self-Assessment Questionnaire with the Experience in Close Relationships Questionnaire ranging from 0.32 and 0.459. In addition, the high correlation of the subscales with the total score confirmed the construct validity of the questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by 5 experts. The internal consistency as estimated by Cronbach's alpha coefficients for the total maternal adjustment score during pregnancy was 0.935. Also the stability of the questionnaire with interval of 3 months showed satisfactory result.

    Conclusion

    The findings suggest that the Iranian version of the Prenatal Self-Assessment Questionnaire has sufficient psychometric properties and is valid and reliable instrument for assessing maternal adjustment in Iranian pregnant women.

    Keywords: Prenatal self-assessment questionnaire, Maternal adjustment, Pregnancy, Validation, Reliability
  • Fatemeh Askarian, Vahid Ghavami, Mohammad Taghi Shakeri, Jamshid Jamali* Pages 299-307
    Objective(s)

    It is believed that frequent use of Interne might be harmful for health. The Internet Addiction Test (IAT) is one of the most practical tools for diagnosing Internet addiction. The aim of the present study was to investigate validation of the Persian version of the questionnaire using Differential Item Functioning (DIF) analysis. DIF evaluates how people in different subgroups comprehend the same questionnaire item.

    Methods

    A cross section study on a sample of 317 students of Mashhad University of Medical was conducted. To collect data, the Internet Addiction Questionnaire and demographic information and Behavioral Features Checklist were administered. Multiple Indicator Multiple Causal Model (MIMIC) and Multiple Group Multiple Indicator Multiple Causal Model (MG-MIMIC) were used to investigate the differentiating of items. 

    Results

    The mean score of the IAT questionnaire was 40.92±11.70, which based on the cut-off point of 46, 29.5% of students were addicted to the Internet. The results of the MIMIC models indicated that there was no difference in each of the IAT questionnaire items. Also, considering the grouping structure did not have much effect on identifying DIF, because the results of the MG-MIMIC model were almost the same as the MIMIC model.

    Conclusion

    Due to the lack of significant DIF in IAT questions and having measurement invariance this study can be considered as empirical support for the IAT questionnaire as a valid and structurally stable tool.

    Keywords: Internet Addiction, Differential Item Functioning, Multiple Indicator Multiple Causal Model (MIMIC), Multiple Group Multiple Indicator Multiple Causal Model (MG-MIMIC), Student, Mashhad University of Medical Sciences
  • Mahmoud Tavousi, Ali Asghar Haeri-Mehrizi, Jila Sedighi, Ali Montazeri, Samira Mohammadi, Mona Sadat Ardestani, Farshid Rezaei, Gholamhossein Veysi, Ramin Mozafari Kermani, Rahele Rostami, Mozhgan Javadi, Fatemeh Sarbandi* Pages 309-319
    Objective(s)

    Since usually health literacy should be assessed in complex health care settings, this study aimed to develop a short version of the Health Literacy Instrument for Adults (HELIA-SF).

    Methods

    In this methodological study, the research team selected a number of items from the main instrument covering the main constructs of the HELIA. The selection was based on the most relevant items to each construct. A group of 12 experts and ten adults assessed content and face validity respectively. Exploratory and confirmatory factor analysis was performed to assess structural validity. The reliability of the instruments was evaluated by internal correlation (Cronbach's alpha coefficient) and intraclass correlation (ICC).

    Results

    A nine-item questionnaire was developed. Experts identified the content validity of the short version as desirable (the CVR was more than 0.56 the CVI was more than 0.79). Also, the face validity as assessed by ten adults was satisfactory. The results obtained from exploratory factor analysis showed a two-factor structure for the questionnaire namely basic skills and decision-making skills that jointly accounted for about 61% of variance observed. Furthermore, the confirmatory factor analysis indicated acceptable fit indexes for the data: X2/df =20/2, GFI=95/0, CFI=97/0, NFI=95/0, NNFI=96/0, SRMR=068/0, and RMSEA=074/0. The Cronbach's alpha coefficient and ICC for each of the two dimensions were satisfactory (alpha = 0.84 and 0.81 and ICC = 0.85 and 0.82). The values for the whole items were 0.91 and 0.81, respectively.

    Conclusion

    The HELIA-SF, including nine items and two subscales (basic skills and decision-making skills) was found to be reliable and valid instrument to measure health literacy in adults. This version is suitable for measuring health literacy in different urban and rural population groups due to its short and concise nature.

    Keywords: Health Literacy, Questionnaire, Adults
  • Seyed Abbas Hosseinalipour*, Abedin Saghafipour Pages 321-323