فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 36، خرداد 1401)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1401/05/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد محمدی صفحات 1-15
    هدف پژوهش

    هدف پژوهش، بررسی نقش تعدیلکننده تمرکز مالکیت بر رابطه بین ویژگیهای کمیته حسابرسی و ریسک پذیری مدیر عامل شرکت میباشد.

    روش شناسی پژوهش

    جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1392 تا 1399 میباشد. از نرم افزارهای استتا 16 و ایویوز 10 به منظور تجزیه و تحلیلهای مورد نظر استفاده شده است.

    یافته های پژوهش

    نتایج نشان داد که استقالل، اندازه و تخصص کمیته حسابرسی، تاثیرمعناداری بر ریسک پذیری مدیر عامل ندارد. همچنین سایر نتایج نشان داد که تمرکز مالکیت تاثیر معناداری بر ریسک پذیری مدیر عامل ندارد در نهایت نتایج نشان داد که تمرکز مالکیت بر رابطه بین استقالل، اندازه و تخصص کمیته حسابرسی و ریسک پذیری مدیر عامل تاثیر معناداری ندارد.

    بحث و نتیجه گیری

    بر مبنای فرضیه نمایندگی، یک کمیته حسابرسی فعال، میتواند نقش بسیار تاثیرگذاری در پیاده سازی درست و دقیق شاخصهای حاکمیت شرکتی و به دنبال آن ارتقای ارزش و عملکرد شرکت، از طریق ارتقای کیفیت اطالعات، ایفا کند. اما با توجه به این مسیله مهم که تا رسیدن به نقطه مطلوب و بهینه از یک کمیته حسابرسی استاندارد و اثرگذار در ایران، فاصله زیادی در پیش است. همچنین بر مبنای نظریه بر مبنای »نظریه پلکانهای باالتر« مدیران مدیرعامل، افکار و ارزشهای خود را تا حد زیادی در یک شرکت منعکس میکنند.

    کلیدواژگان: ریسک پذیری مدیر عامل، تمرکز مالکیت، کمیته حسابرسی
  • مهدی شهبازی، بهمن سعیدی پور* صفحات 17-28

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق کار اسلامی با ابعاد تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسالم آیاد غرب پرداخته است. این پژوهش از پژوهشهای کاربردی میباشد که با استفاده از روش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب شامل 130 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری 371 نفر تعیین شده است. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده و داده های پژوهش با استفاده از 1 پرسشنامه استاندارد، اخلاق کار اسلامی درویش (2000) تعهد سازمانی آلن و می یر (1991) و رضایت شغلی (JID)جمع آوری گردید و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی دادها تجزیه و تحلیل شده است. یافته های به دست آمده نشان میدهد که بین اخلاق کار اسلامی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری و همچنین بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق کار اسلامی، تعهد سازمانی، سازمان، رضایت شغلی
  • فاطمه سادات میر*، زهره دهدشتی شاهرخ صفحات 29-38

    تفاوت میان حقیقت و برداشت های ما از آن که واقعیت نام دارد، از دیرباز مورد توجه دانشمندان و فیلسوفان بزرگ بوده است. از آنجا که انسان، موجودی چندبعدی، هوشمند و پیچیده است، انجام تحقیقات در علوم مرتبط با او که معمولا در علوم انسانی با آن سروکار داریم، کار دشواری است. متاسفانه این دشواری از سوی اغلب محققان نادیده گرفته شده و به همین سبب سبک تحقیقات در حوزه علوم انسانی و مدیریت مانند علوم تجربی و علوم پایه بیشتر به روش کمی و با درنظر گرفتن انجام می گیرد. این درحالی است که در عصر سرعت و تکنولوژی با توجه به سرعت بالای تغییرات محیط، ضرورت تبیین جایگاه نگرش انسان و ذهن پیچیده آدمی نسبت به پدیده های پیرامون، با روش های کیفی امری ضروری است. این مقاله با تمرکز بر ماهیت و فلسفه ی پدیدارشناسی، انواع روش های پدیدارشناسانه را بررسی و به طور خاص دو نوع پدیدارشناسی توصیفی و پدیدارشناسی تفسیری و مراحل آن را به طور تطبیقی را مورد بررسی عمیق قرار می دهد. در این نوشتار با واکاوی تفکر پدیدارشناسانه، استراتژی تحقیق پدیدارشناسی ، مراحل و شیوه های کاربردی آن به این نتیجه رسیدیم که انتخاب نوع و روش پدیدارشناسی بستگی به نگرش محقق و برداشت او از حقیقت دارد. و هرچه این نگاه رهاتر از کلیشه ها باشد، سهم بیشتری از حقیقت جوهر پدیده خواهد داشت.

    کلیدواژگان: استراتژی تحقیق، پدیدارشناسی، دیدگاه توصیفی، دیدگاه تفسیری، جوهر پدیده
  • علیرضا داداشی جو کندان*، مجید فتاحی، علیرضا غفاری، سید مقداد موسوی ازنی صفحات 39-48

    محیط کسب و کار امروز بشدت تحت تاثیر رقابت میان شرکتها و تغییرات سریع تکنولوژی و تغییر مداوم خواسته ها و نیازهای مشتریان است. امروزه شرکتها به منظور موفقیت در بازار و افزایش فروش، نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژیهایی هستند تا بهتر بتوانند نسبت به رقبا، رضایت مصرف کنندگان را تامین کنند. پژوهش حاضر در پی بررسی جهت گیری بازارگرایی، گرایش به فناوری و بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد ارتباط با مشتری در زمینه شرکت های صنعتی شهر ساری است. روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صنعتی شهر ساری میباشد. روش نمونه گیری، تصادفی ساده میباشد. مدل پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS تحلیل شد. یافته ها نشان میدهد که بازارگرایی و گرایش به فناوری؛ به قابلیت بازاریابی الکترونیکی منتهی میشود بطوریکه این قابلیت بر عملکرد ارتباط با مشتری شرکتها تاثیر مثبتی دارد.

    کلیدواژگان: بازارگرایی، گرایش به فناوری، بازاریابی الکترونیکی، عملکرد ارتباط با مشتری
  • اصغر زارع بنادکوکی* صفحات 49-56

    اهمیت موضوع رهبری دیجیتال غیرقابل کتمان است چراکه دیجیتالی شدن صرفا موضوعی پیرامون فناوری نیست بلکه همه کارکنان و سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو هر اقدام دیجیتال نیازمند هماهنگی و هم راستایی میان فناوری، فرآیند و کارکنان است. لذا این پژوهش قصد دارد تا به بررسی نقش رهبری دیجیتال بر عملکرد شهرداری یزد بپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران شهرداری یزد تشکیل دادند که تعدادشان 44 نفر بود. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.835 بدست آمد. فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل معادالت ساختاری و نرم افزار PLS آزمون شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به شرح زیر می باشد. نگرش دیجیتال، سواد دیجیتال، سازگاری و انعطاف پذیری رهبران، چابکی و تجربه گرایی رهبران و تفکر داده محور رهبران بر عملکرد شهرداری یزد تاثیر گذار است. در نتیجه رهبری دیجیتال بر عملکرد شهرداری یزد تاثیر گذار است. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: رهبری، رهبری دیجیتال، عملکرد، شهرداری، یزد
  • بهنام مظاهری* صفحات 57-65
    هدف

    بررسی رابطه بین مهارت کوانتومی مدیریت و کیفیت تصمیم گیری با نقش میانجی کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی استان اردبیل است.

    روش

    این پژوهش به روش پیمایشی، توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و از پرسشنامه تصحیح شده مهارتهای کوانتومی مدیریت عظیمی ثانوی و رضوی (1399)پرسشنامه کیفیت تصمیم گیری اخباری زاده (1398)و پرسشنامه کیفیت خدمات سروکوال (پاراسورامان و همکاران، 1991) استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان (380نف) و با استفاده از جدول کرجسی مورگان، تعداد تقریبی 181 پرسشنامه توزیع شده، 181 پرسشنامه برگردانده شده (نرخ پاسخ 100 درصد) و کار تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و برای تعیین معناداری رابطه از آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی) استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های توصیفی منتج از پژوهش نشان داد ضریب الفای کرونباخ کیفیت خدمات ، مهارتهای کوانتومی مدیریت و کیفیت تصمیم گیری مدیران به ترتیب برابر با 77/5 ، 07/5 ،71/5 و در سطح نرمال و مطلوب است. در این پژوهش به نقش سه متغیر کیفیت خدمات مهارتهای کوانتومی مدیریت و کیفیت تصمیم گیری پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل"مهارتهای کوانتومی مدیریت" در بین باشگاه های مختلف و سن با توجه به سطح معناداری 50/5 رابطه معناداری وجود دارد.یافته های پژوهش نشان میدهد که فرضیه اول تایید میشود مهارتهای کوانتومی مدیریت بر کیفیت خدمات تاثیر مثبت معنیداری دارد و ضریب بتا نشان میدهد که مهارتهای کوانتومی مدیریت 70 /5 تغییرات کیفیت خدمات را پیشبینی میکند همچنین یافته های پژوهش نشان میدهد که فرضیه دوم تایید میشود و کیفیت تصمیم گیری مدیران بر کیفیت خدمات تاثیر مثبت معنیداری دارد و ضریب بتا نشان میدهد که کیفیت تصمیم گیری مدیران 01/5 تغییرات کیفیت خدمات را پیشبینی میکند.

    نتیجه گیری

    وضعیت "مهارتهای کوانتومی مدیریت" مدیران در باشگاه های ورزشی استان اردبیل در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. که بایستی خدمات و کارگاه هایی در جهت آگاهی بهتر نسبت به ابزارهایی جهت مهارتهای کوانتومی مدیریت و ارتقاء مهارتهای کوانتومی مدیران برگزار شود. برای بهبود کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی استان اردبیل با جلسات منظم با کارکنان باشگاه شاخصهای مهارتهای کوانتومی مدیریت را مطرح نمایند. با برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان باشگاه های ورزشی از اساتید مطرح بهره برده و منجر به ارتقای این مهارتها شود و زمینه های بهبود کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی فراهم شود.

    کلیدواژگان: مهارتهای کوانتومی، کیفیت تصمیمگیری، کیفیت خدمات، باشگاه های ورزشی