فهرست مطالب

مجله بیمارستان
سال بیست و یکم شماره 1 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مسلم محسن بیگی، محمد زارع زاده*، خدیجه نصیریانی، محمد رنجبر، محمدرضا وفایی نسب صفحات 1-12
    زمینه و هدف

    با وجود چالش های متعدد، مشارکت عمومی-خصوصی در بیمارستان ها به عنوان یکی از جذاب ترین بسترهای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی شناخته می شود. پژوهش حاضر با هدف تبیین چالش های مشارکت بخش خصوصی با بیمارستان های دولتی با استفاده از مدل مشارکت دولتی- خصوصی در بیمارستان های دولتی شهر یزد انجام گرفت.

    مواد و روش ها

     پژوهش کیفی حاضر در سال 1400 انجام شد. دیدگاه 15 نفر از اعضای هییت علمی، روسا، مدیران و کارشناسان عملیاتی در خصوص مشارکت بخش های خصوصی و امور مرتبط با واگذاری و انعقاد قراردادها و طرفین بخش خصوصی از طریق راهنمای مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استخراج و با روش تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری تحلیل شد.

    نتایج

    در مجموع 10 طبقه اصلی شامل مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری، آمادگی ناکافی نیروی انسانی، کمبود مرجع پشتیبان، ضعف قوانین در زمینه مشارکت ، کمبود دانش و تجربه در مدیران در زمینه مشارکت ، کمبود شفافیت مالی، تعارض منافع، ضعف هماهنگی، کمبود آمادگی فرهنگی و اعتمادسازی و کمبود برنامه و نظارت در زمینه مشارکت و 28 زیر طبقه استخراج شد.

    نتیجه گیری

    چالش های مرتبط با مسایل سیاستی و عدم ثبات ناشی از آن، ناهماهنگی واحدهای مختلف، عدم آمادگی نیروی انسانی و جزییات قرارداد در به کارگیری مدل های مختلف مشارکت عمومی خصوصی در بیمارستان ها وجود داشته که در این زمینه استفاده از رویه های یکسان، شفاف سازی شرایط و الزامات بخش خصوصی جهت مشارکت و تدوین قوانین و قراردادهای عاری از هرگونه کاستی و ضعف که به زیان بخش دولتی منجر شود توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: مشارکت عمومی-خصوصی، چالش، بیمارستان، یزد
  • یحیی سلیمی، علی کاظمی کریانی، شاهین سلطانی، فرید نجفی، ژیلا عظیمی، بهمن روشنی، سینا احمدی، ستار رضایی* صفحات 13-21
    زمینه و هدف

    هدف مطالعه حاضر ارزیابی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر شیوع سزارین و زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی استان کرمانشاه می باشد.

    مواد و روش ها

    در مطالعه حاضر داده های سزارین و زایمان طبیعی در 17 بیمارستان دولتی در دوره ی زمانی 1388 تا 1398 جمع آ وری و مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای اصلی این مطالعه شامل شیوع سزارین و شیوع زایمان طبیعی برای یک دوره ی 121 ماه بود که هر دو متغیر از تقسیم تعداد زایمان های به صورت سزارین و طبیعی بر کل تعداد زایمان ها به دست آمد. برای ارزیابی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر روی شیوع سزارین و زایمان طبیعی از رویکرد سری زمانی منقطع و رگرسیون قطعه ای استفاده شد.

    نتایج

    میانگین شیوع سزارین در دوره ی زمانی قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت به ترتیب برابر با 5/42 و 2/43 درصد بود. در ماه های قبل از شروع مداخله میزان سزارین 13/0 درصد در حال افزایش بود که از نظر آماری معنی دار بود. در اولین ماه بعد از اجرای مداخله، شیوع سزارین 6/3 درصد کاهش معنی دار یافت. سهم سزارین در ماه های بعد از اجرا طرح تحول نظام سلامت در مقایسه با قبل از مداخله به صورت ماهیانه 12/0 درصد افزایش را نشان داد که از لحاظ آماری هم معنی دار بود.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که در کوتاه مدت طرح تحول نظام سلامت منجر به کاهش معنی دار سزارین شده است اما در ماه های بعد از اجرای طرح شیوع سزارین دوباره افزایش یافته است.

    کلیدواژگان: شیوع سزارین، طرح تحول نظام سلامت، سری زمانی منقطع، بیمارستان
  • حمید محمدی، شهرام توفیقی*، مصطفی رجبی، حمیدرضا ایزدبخش، بهار حافظی صفحات 22-30
    زمینه و هدف

    استفاده از مدل های شبیه سازی می توانند به روشن کردن رفتار غیرشهودی مشکلات پیچیده مراقبت های سلامت کمک کنند. امروزه پیچیدگی مسایل بسیار فراتر از ظرفیت ما برای حل دستی آن ها است. شبیه سازی سیستم به عنوان یک گزینه عاقلانه در نظر گرفته می شود که با رویکرد به مسایل ساختاری و درک تعاملات پیچیده درون مسایل و تغییرات آن ها است. هدف از این مقاله بررسی پیشرفته ترین کاربردهای دینامیک سیستم در مراقبت های سلامت است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه برگزیده ای سیستماتیک از مقالاتی است که کاربردهای پویایی سیستم در مراقبت های سلامت را در 11 پایگاه اطلاعاتی بین سال های 1999 تا 2019 جستجو کرد. تمرکز این تحقیق بر مقالاتی با کلیدواژه های پویایی سیستم در مراقبت های سلامت، تحلیل دینامیک مراقبت های سلامت، شبیه سازی مراقبت های سلامت مداوم یا شبیه سازی پویا مراقبت های سلامت بود.

    نتایج

    79 مقاله مرتبط با کاربردهای پویایی سیستم در مراقبت های سلامت در پایگاه های اطلاعاتی شناسایی شد. 85 درصد از مقالات تمرکز خود را بر امور مالی، سیاست، حکومت، مقررات، بهداشت عمومی و برنامه ریزی در مراقبت های سلامت قرار دادند. در میان مقالات مسیر درمانی بیمار، چاقی و تقاضای نیروی کار درمان از موضوعات بررسی شده بود.

    نتیجه گیری

    تمایل به استفاده از شبیه سازی مداوم در مراقبت های سلامت افزایش یافته است. با این حال، قدرت شبیه سازی ترکیبی می تواند از قدرت ذاتی دیدگاه کل نگر پویایی سیستم بهره برداری کند و در یک مدل ترکیبی از دیدگاه جامع برای مدیریت سیستم های مراقبت های سلامت بهره برداری کند. از زمینه های بالقوه با کاربرد پویایی سیستم ها در تحقیقات آینده می توان به برنامه ریزی و سیاست گزاری در تصمیمات بهداشت عمومی، خرید راهبردی مدیریت کیفیت، کارکنان و ریسک، اشاره کرد.

    کلیدواژگان: بهداشت و درمان، مدل شبیه سازی، دینامیک سیستم
  • شیما خسروی، ملیکه بهشتی فر*، امین نیک پور صفحات 31-43
    زمینه و هدف

     تغییر و نوآوری برای کسب مزیت رقابتی در نظام سلامت منجر به تداوم و استمرار فعالیت سازمان ها در حوزه بهداشت و درمان خواهد شد؛ بنابراین جهت گیری کارآفرینانه مدیران برای پیشبرد اهداف سازمانی در صنعت متلاطم بهداشت و درمان از الزامات اهداف اجرایی مدیران سرمایه انسانی است.

    مواد و روش ها

     در این مطالعه با مصاحبه های نیمه ساختاریافته به شناسایی پیش برنده ها و مداخله گرها در عامل کارآفرینی سازمانی جهت طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه پرداخته و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. جامعه پژوهش را مدیران پایه و میانی در حوزه سلامت تشکیل می دهند که از این میان 20 نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

     یافته ها

    نتایج پژوهش حاکی از آن بود که سازمان ها در حوزه بهداشت و درمان با تاثیرپذیری از سوی سه عامل مدیران، کارکنان و محیط سازمان، متغیر کارآفرینی سازمانی را در مدیریت سرمایه انسانی تحت الشعاع قرار می دهند. در خصوص مداخله گرها یا موانع، عامل کارکنان و در خصوص پیش برنده ها عامل مدیران، بیشترین تعداد کدها (واحد معنا) را به لحاظ فراوانی به خود اختصاص داده اند.

    نتیجه گیری

     مدیران سرمایه انسانی در حوزه سلامت با ایجاد زمینه لازم در تقویت عوامل پیش برنده و فایق آمدن بر عوامل مداخله گر کارآفرینی سازمانی در جزءبه جزء فرآیندها و راهبردهای مدیریتی خود، عملکرد مطلوب کارکنان صف و ستاد را قوام بخشیده و به تبع آن نقش بسزایی در تامین سلامت آحاد جامعه ایفا می نمایند.

    کلیدواژگان: مدیریت سرمایه انسانی، موانع و پیش برنده های کارآفرینی، تحلیل محتوا
  • زینب شاکر، زهره شاکر*، محسن بارونی، اسما صابرماهانی صفحات 44-51
    زمینه و هدف

    بیمارستان سازمان است که ارتقای عملکرد آن بسیار حایز اهمیت است. برای این کار باید میزان توزیع منابع و عملکرد بیمارستان ها را ارزیابی کنیم. یکی از راه های ارزیابی عملکرد بیمارستان ها محاسبه کارایی آن ها است. در این مطالعه کارایی توزیع منابع مالی و انسانی بیمارستان های دولتی به تفکیک استان ها مورد بررسی قرار می دهیم.

    مواد و روش ها

     در این مطالعه داده های 31 استان، کشور ایران جمع آوری شد. نهاده (شامل: تعداد پزشک، تعداد پرستار و تعداد تخت فعال تعدیل شده به ازای ده هزار نفر جمعیت) و ستانده (تعداد موارد بستری و تعداد موارد سرپایی به ازای هر ده هزار نفر) بود. داده ها از سالنامه های و مطالعات جمع آوری شد. کارایی بخش درمان استان ها با نرم افزار DEAP انجام شد.

    نتایج

    بیشترین میزان نهاده (پرستار، پزشک، تخت) مربوط به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی استان های سمنان، یزد، مازندران می باشد؛ و کمترین میزان نهاده مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان شمالی بود. بیشترین ستاده (بستری و سرپایی) مربوط به استان آذربایجان شرقی است و کمترین ستاده، مربوط به استان همدان بود. میانگین کارایی مقیاس، کارایی متغیر نسبت به مقیاس و کارایی ثابت نسبت به مقیاس برای کل بیمارستان های کشور به ترتیب 0.565، 0.813 و 0.47 می باشد.

    نتیجه گیری

    با توزیع مناسب و صحیح منابع بین استان ها می توانند کارایی توزیع منابع را افزایش دهیم.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، کارایی فنی، بیمارستان، منابع انسانی، بازدهی نسبت به مقیاس
  • مرضیه خراسانی گرده کوهی، سید محمود طاهری، محمدعلی چراغی* صفحات 52-65
    زمینه و هدف

    شناسایی صلاحیت ها، مبانی بسیار بااهمیتی برای طراحی یک برنامه جانشین پروری و مدیریت کارآمد منابع انسانی است. بررسی ها نشان می دهد این امر مهم با استفاده از مدل صلاحیت در سطح مدیران میانی مغفول واقع شده است. روش های مبتنی بر منطق فازی امکان صورت بندی ریاضی مفاهیم مبهم، همچون صلاحیت را فراهم می نماید؛ مطالعه حاضر باهدف طراحی مدل صلاحیت مدیران میانی پرستاری با استفاده از دلفی فازی در نیمه دوم 1399 انجام شد.

    روش کار

    مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و از نوع مطالعات مدیریت سیستم بهداشتی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران خدمات پرستاری (مترون ها) بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. روش نمونه گیری سرشماری و نمونه های پژوهش، شامل 14 نفر از مدیران خدمات پرستاری (خبرگان) بودند. پس از بررسی متون، مدل مفهومی اولیه طراحی شد. در گام اول مطالعه جهت دریافت نظرات خبرگان مبنی بر تایید سطح بندی مدل از فرم نظرخواهی استفاده شد. در گام دوم شاخص ها، به روش دلفی فازی غربالگری شدند.

    نتایج

    تمامی شرکت کنندگان خانم و 9 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. میزان موافقت خبرگان با سطح بندی مدل، 90 درصد بود که دلالت بر تایید آن داشت. در روش دلفی فازی، شاخص ها با مقادیر قطعی بالاتر از 7/0 توسط خبرگان تایید شد. مدل طراحی شده مشتمل بر 3 بعد فنی، ارتباطی، ادراکی، 6 مولفه، 14 شاخص و 28 زیر شاخص بود.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد معیارهای لازم جهت انتخاب مدیران میانی پرستاری، ابعاد یا حیطه های مختلف صلاحیت ازجمله فنی، ارتباطی و ادراکی را شامل می شوند. مدیران ارشد می توانند جهت دستیابی به طرح ریزی مناسب برای برنامه جانشین پروری از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: توسعه کارکنان، صلاحیت، مدیر پرستاری، منطق فازی
  • سید محمدمهدی باکی هاشمی* صفحات 66-75
    زمینه و هدف

    هر ساله هزاران نفر بدلیل عدم ارایه خدمات به موقع و کافی در مراکز درمانی جان خود را از دست داده یا دچار ضایعات غیرقابل برگشت می شوند. این پژوهش به دنبال شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تقاضای انتقال بیماران و ارایه اثربخش ترین اقدامات جهت تسهیل این فرآیند است.

    روش ها

    این تحقیق از نظر روش، ترکیبی و از نظر نوع پژوهش، تحقیقی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران عالی و میانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. در ابتدا با استفاده از داده های کیفی به دست آمده از مطالعات اکتشافی عوامل موثر بر تقاضای انتقال بیماران مشخص گردید، سپس با استفاده از روش دلفی فازی این عوامل اولویت بندی شد.

    نتایج

    در بخش اول مجموعه ای از عوامل موثر بر تقاضای انتقال بیماران شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این عوامل مشخص شد. نتایج پژوهش چهارده عامل اصلی از جمله توزیع نامتناسب نیروی انسانی متخصص، برنامه ریزی غیر اثربخش، مدیریت ناکارآمد و ناکارآمدی نیروی انسانی را نشان می دهد.

    نتیجه گیری

    توزیع نامناسب نیروی انسانی متخصص، برنامه ریزی غیر اثربخش و مدیریت ناکارآمد، به عنوان دلایل تقاضای انتقال بیماران شناسایی شده است که توجه ویژه مدیران نظارتی و مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه را طلب می نماید. به نظر می رسد تشکیل کارگروه ویژه نظارت و برنامه ریزی رفع موانع به صورت متمرکز در بالاترین سطح سازمانی و نگاه ویژه به گزارشات مرکز پایش مراقبت ها به عنوان اثربخش ترین اقدام، می تواند نسبت به مدیریت فرآیند اعزام، برنامه ریزی، نظارت و حذف موانع عمل نماید.

    کلیدواژگان: ستاد هدایت، مرکز پایش مراقبت های درمانی، انتقال بیمار، روش دلفی فازی
  • سراج الدین گری*، سعید بینات صفحات 76-78

    سردبیر محترم ارایه خدمات تمام سازمان های حوزه سلامت نیازمند یک سیستم هدفمند و ناظر بر کیفیت خدمات است. در صنایع مختلف، اعتباربخشی به عنوان نماد کیفیت شناخته می شود که از طریق آن، سازمان به استانداردهای عملکردی مشخصی دست می یابد و فرصتی برای سازمان مهیا می شود که عملیات خود را در برابر استانداردهای ملی یا بین المللی ارتقا دهد[1]. با عنایت به تاثیر مدیران اجرایی هر سازمان در اداره و اخذ تصمیم گیری های سازمانی، مدیران و دیدگاه اجرایی آنان به استانداردها، نقش به سزایی در روند اجرایی این فرآیند خواهد داشت. لذا در بخشی از مطالعه ای که با هدف «تدوین چارچوب اعتباربخش برای درمانگاه های مستقل نظامی» انجام شد[2]، پس از انتخاب اولیه 95 استاندارد از طریق مرور نظامند، لازم بود تا نظرات مدیران باسابقه کاری مرتبط (میانگین سابقه کار 14.5 سال) در خصوص ضرورت هر یک از استانداردها اخذ گردد. همه افراد مشارکت کننده در این قسمت، مدیران ستادی یا مدیران ارشد درمانگاه های مستقل نظامی بودند. از میان 95 گویه 57 گویه مورد توافق متخصصین قرار گرفت. تیم پژوهشگر گویه های «تایید نشده» را نیز مورد بررسی قرار دادند. با وجود اینکه هدف از مطالعه و فلسفه اعتباربخشی به صراحت برای افراد مشارکت کننده شرح داده شده بود ولی با این حال استانداردهایی در نظرخواهی رد شده بودند که به مقولات مهم و ارزشمندی مانند آموزش و بررسی وضعیت سلامت افراد تحت پوشش درمانگاه ها اشاره داشتند. از گویه های حذف شده می توان به این موارد اشاره کرد. «در درمانگاه در بازه های زمانی مختلف کلاس های آموزشی متناسب با بیماری های شایع منطقه برای بیماران مزمن و دایمی برگزار می گردد.»؛ «درمانگاه گزارش بیماری های واگیر و غیر واگیر مشخص شده توسط سازمان های بالادست را به موقع گزارش می کند.»؛ «در درمانگاه بسته های آموزشی عمومی متناسب با تخصص های موجود و بیماری های شایع منطقه تهیه شده است (تصاویر، پمفلت،...).» و «شواهد نشان می دهد که اطلاعات مربوط به کیفیت و ایمنی بیمار در این درمانگاه ثبت، تحلیل و در اختیار مسیولین مربوطه قرار گرفته و برای بهبود مستمر استفاده می شود.» به طور کلی، تیوری های مربوط به عملکرد سازمان ها که مبتنی بر «رویکرد سازمان محور» هستند تایید می کنند که ویژگی ها و نگاه افراد در خطوط تولید مختلف و یا سازمان های مختلف می تواند بر میزان و کیفیت تولید سازمان اثرگذار باشد[3]. به عبارت دیگر این گروه از مطالعات بیان می کنند که سازمان های مشابه با مدیران متفاوت می توانند نتایج متفاوت به دست آورند که ناشی از ویژگی های فکری و شخصی مدیران است. نتایج مطالعه ما نشان داد که توافق افراد در مورد استانداردهایی که برای ارتقا و سلامت محوری جامعه تحت پوشش مهم هستند پایین است و این یعنی از نظر این افراد این استانداردها اهمیت کم تری دارند. در حالی که مجموعه اقدامات این مدیران در مراکز خود، سمت و سوی خدمات مراکز درمانی تحت مدیریت آن ها را مشخص می کند 4 و ترکیب این دو در بلند مدت می تواند سلامت افراد تحت پوشش مراکز را تحت تاثیر قرار دهد. تامین منابع کشور در حال و آینده منوط به پیاده سازی طرح ها و برنامه های دقیق راهبردی بر اساس یک دوراندیشی، آینده نگری و روشن بینی عمیق است*. به طور خلاصه اگر استراتژی کلان یک سازمان سلامت محور شدن اقدامات مراکز وابسته باشد، لازم است تا دیدگاه مدیران میانی به واسطه آموزش های لازم تصحیح گردد و بدین وسیله سلامت افراد تحت پوشش ارتقا یابد.   [1] Safdari, R. and Z. Meidani (2007). "Health Services Accreditation Standards for information management in Canada, New Zealand and USA: a comparative study." Qazvin Uni Med Sci 11(1): 73-78. [2] Gray, S. and S. Bayyenat (2021). "Accreditation framework for military independent clinical centers in Iran." Hospital 19(4): 65-76. [3] Bloom, N., & Van Reenen, J. (2007). Measuring and explaining management practices across firms and countries. The quarterly journal of Economics, 122(4), 1351-1408. * مهدیان و ترکاشوند. (1399). تبیین نظام مند اندیشه ی دفاعی مقام معظم فرماندهی کل قوا (حفظ الله تعالی). فصلنامه مدیریت نظامی, 20(80), 1-30

    کلیدواژگان: سلامت محور، درمانگاه، نظامی، آموزش، مدیران
|
  • Moslem Mohsenbeigi, Mohamad Zarezade*, Khadije Nasiiani, Mohamad Ranjbar, MohammadReza Vafaeenasab Pages 1-12
    Introduction

    Despite many challenges, public-private partnership in hospitals is recognized as one of the most attractive investment platforms for the private sector. This study conducted to assess the challenges of private sector partnership with public hospitals using the public-private partnership model in public hospitals in Yazd.

    Methods

    The present qualitative research conducted in 2021. The viewpoints of 15 faculty members, directors, managers and operational experts on the participation of the private sector, those related to the transfer and contracts and the parties of the private sector are extracted through a semi-structured interview guide and analyzed using content analysis in three stages.

    Results

    A total of 10 main themes including economic and policymaking problems, insufficient manpower readiness, lack of support authority, weak partnership laws, lack of knowledge and experience of managers in partnership, lack of financial transparency, conflict of interest, poor coordination, lack of cultural readiness and trust-building and lack of plans and supervision in the field of partnership in 28 sub-themes extracted.

    Conclusion

    There are challenges related to policymaking issues and the resulting instability, incoordination of different units, unpreparedness of manpower and contract details in using different models of public-private partnership in hospitals, in which the use of the same procedures, transparency and the meeting requirements of the private sector are recommended for partnership and the formulation of laws and contracts free from any shortcomings and weaknesses that could lead to the loss of the public sector.

    Keywords: Public-Private Partnership, Challenge, Hospital, Yazd
  • Yahya Salimi, Ali Kazemi-Karyani, Shahin Soltani, Farid Najafi, Zhila Azimi, Bahman Roshani, Sina Ahmadi, Satar Rezaei* Pages 13-21
    Background

    The aim of this study was to evaluate the effect of health sector evolution plan (HSEP) on the prevalence of cesarean section and vaginal delivery in public hospitals in Kermanshah province.

    Methods

    In the present study, cesarean section (C-section) and vaginal delivery data were collected and evaluated in 17 public hospitals from 2009 to 2019. The main variables of this study included the prevalence of C-section and the prevalence of vaginal delivery for 121 months, both were obtained by dividing the number of deliveries by C-section and vaginal delivery by the total number. Interrupted time series analysis was used to examine the effect of HSEP on the prevalence of cesarean and vaginal delivery rates.

    Results

    The prevalence of C-section before and after the HSEP was 42.5% and 43.2%, respectively. Months before the intervention, the rate of C-section was increasing by 0.13%, which was statistically significant. In the first month after the intervention, the prevalence of     C-section decreased by 3.6% that was statistically significant. The share of C-section in the months after the implementation of the HSEP showed a monthly increase of 0.12% compared to before the intervention, which was statistically significant.

    Conclusions

    The results of the study showed that the HSEP has led to a significant reduction in C-section in short term, but in the months after the implementation of the plan, the prevalence of C-section has increased again.

    Keywords: Prevalence of cesarean section (C-section), Health sector evolution plan, Interrupted time series analysis, Hospital
  • Hamid Mohammadi, Shahram Tofighi*, Mostafa Rajabi, Hamidreza Izadbakhsh, Bahar Hafezi Pages 22-30
    Background

    The use of simulation models can help elucidate the intuitive behavior of complex health care problems. Today, the complexity of problems goes far beyond our capacity to solve them manually. System simulation is considered as a wise option by approaching structural problems and understanding the complex interactions within the problems and their changes. The purpose of this study is to review the most advanced applications of system dynamics in healthcare.

    Materials and methods

    This study is a systematic selection of articles that explored the applications of system dynamics in health care in 11 databases between 1999 and 2019. The focus of this research was on articles with the keywords including system dynamics in health care, dynamic health care analysis, continuous health care simulation or dynamic health care simulation.

    Results

    79 articles related to system dynamics applications in healthcare were identified in databases. Eighty-five percent of the articles focused on finance, politics, government, regulation, public health, and health care planning. Among the articles, the patient's treatment path, obesity and demand for healthcare workforce were examined.

    Conclusion

    The tendency to use continuous simulation in healthcare has increased. However, the power of hybrid simulation can take advantage of the inherent strength of the system dynamics overview perspective, and in a hybrid model it can utilize a holistic perspective for managing health care systems. Potential areas with the application of systems dynamics in future research include planning and policy-making in public health decision-making, purchasing quality management, care and risk.

    Keywords: Healthcare, Simulation modeling, System Dynamics
  • Shima Khosravi, Malikeh Beheshtifar*, Amin Nikpoor Pages 31-43
    Introduction

    change and innovation for gaining competitive advantage in health system will lead to the continuation of activities in health care. Therefore, managers ' entrepreneurial orientation to promote organizational goals in the turbulent health industry is one of the requirements of human capital managers.

    Materials and Methods

    In this study , semi-structured interviews were conducted to identify promoting and obstacles in the organizational entrepreneurship factor to design entrepreneurial human resource management model and were analyzed by content analysis method . The population of the study consisted of operational and middle managers in the field of health, among which 20 were selected by non-probability and snowball sampling methods .

    Results

    The results showed that organizations in health care areas are influenced by three factors of managers , employees and environment of the organization and have an impact on the organizational entrepreneurship variable in human capital management. In the case of obstacles and promoting factors, employees and managers had the highest number of codes (meaning unit) respectively.

    Conclusion

    Human capital managers in the field of health by creating the necessary ground in strengthening the driving factors and overcoming the confounding factors of corporate entrepreneurship in their management strategies and processes promote the performance of the staff and personnel  and consequently play a significant role in the health of the entire society .

    Keywords: Human capital management, Promoting, hampering factors in entrepreneurship, Content analysis
  • Zinab Shaker, Zohreh Shaker*, Mohsen Barouni, Asma Sabermahany Pages 44-51
    Background and Aim

    Hospital is organization which its performance improvement is very important. In order to do this, we must evaluate the allocated resources and performance of hospitals. Calculating hospitals efficiency is one of the possible ways to evaluate the performance of them. In this study, the efficiency of allocated financial and human resources of public hospitals by provinces is examined.

    Materials and Methods

    This study was conducted in 2017-2018. Data were collected from 31 provinces of Iran. Input (including: number of physicians, number of nurses and number of active beds per ten thousand population) and output (number of hospitalizations and number of outpatients per ten thousand people). Data were collected from studies. The efficiency analyzing of the provincial treatment department was performed with DEAP software.

    Results

    The input population (nurse, doctor, bed) is related to hospitals and health centers in Semnan, Yazd and Mazandaran provinces And the least amount of input was related to Sistan and Baluchestan, Khuzestan, North Khorasan provinces. The highest output (inpatient and outpatient) belongs to East Azarbaijan province and the lowest output belonged to Hamedan province. Efficiency score, variable return to scale and constant return to scale for all hospitals in the country are 0.565, 0.813 and 0.47, respectively.

    Conclusion

    proper and correct distribution of resources between provinces may increase efficiency of resource distribution.

    Keywords: Data envelopment analysis, Technical efficiency, Hospital, Human resources, Returns compared to scale
  • Marzieh Khorasani-Gerdehkouhi, Seyed Mahmoud Taheri, MohammadAli Cheraghi* Pages 52-65
    Background

    Identification of competencies is necessary base for a succession plan and efficient human resource management. Studies show that this important issue has been neglected by using the competency model at the middle-level nurse managers.
    Since, the methods based on fuzzy logic provide the possibility of mathematical formulation of ambiguous concepts, such as competence. The aim of this study was to design a competency model for middle-level nurse managers using FDM in the second half of 1399.

    Materials & Methods

    This study was conducted according to health system management studies. The population included all managers of nursing services (matrons) of hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Census sampling used and research samples included 14 nursing service managers (as experts). After reviewing literatures, an initial conceptual model was designed. In the following, two next steps were conducted as a survey form was used to receive the opinions of experts confirming the model leveling. In the second step, the indicators were screened using the FDM.

    Results

    All participants were female and 9 people had a master degree. The experts' agreement with the model leveling was 90%, which indicated that it was approved. In FDM, the indicators with crisp values higher than 0/7 were confirmed by experts. The design model consisted of 3 dimensions technical, relational, perceptual, 6 components, 14 indicators and 28 sub-indicators.

    Conclusion

    This study showed that the criteria for selecting middle-level nurse managers include various dimensions of competence including technical, relational and perceptual. Senior managers can use the results of this research to achieve an appropriate planning for succession plan.

    Keywords: Staff development, Competence, Nurse Executive, Fuzzy Logic
  • Seyyed MohammadMehdi Baki Hashemi* Pages 66-75
    Background

    thousands of people die or suffer from irreversible damage due to lack of timely and adequate services in medical centers. This research seeks to identify and prioritize factors affecting the demand for patient transfer and provide the most effective measures to facilitate this process.

    Materials and Methods

    This research is combined in terms of method and inductive research in terms of type of research. The population of study is the senior and middle managers of Guilan University of Medical Sciences who were selected as a sample member using purposive sampling method. The factors affecting patient transfer demand were identified using qualitative data obtained from exploratory studies, then these factors were prioritized using fuzzy Delphi method.

    Results

    In the first part, a set of factors affecting the demand for patient transfer were identified, and in the second part, the importance and priority of these factors were determined. The results of the research showed fourteen main factors, including disproportionate distribution of specialized human resources, ineffective planning, inefficient management, and inefficiency of human resources.

    Conclusion

    Inefficient organizational processes and organizational structures along with real needs have been identified as reasons for patient transfer demand,which requires special attention of supervisors and management of organizational development and administrative transformation of universities. It seems that the formation of a special monitoring and planning working group to remove obstacles in a centralized manner at the highest organizational level and a special look at the reports of the care monitoring center as the most effective measure can be used to manage the dispatch process, planning, Monitor and remove obstacles.

    Keywords: guidance staff, medical care monitoring office, patient transfer, Fuzzy Delphi method