فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 17 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حامد مرادی * صفحات 1-13

    اولتراسوند به دلیل ارزان، ایمن، غیرتهاجمی، فشرده و قابل حمل بودن و اینکه تقریبا در هر بافت بدن می‌تواند به صورت بلادرنگ تصویربرداری کند یک روش تصویربرداری جذاب و محبوب است و به همین دلایل، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در زمینه‌‌هایی مانند تصویربرداری با عمل جراحی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. اولتراسوند متداول یک حالت 2 بعدی است و اولتراسوند 3بعدی یک فناوری نسبتا جدید است که مزایای زیادی نسبت به تصویربرداری 2 بعدی داشته و امکان تجسم مستقیم آناتومی 3 بعدی را فراهم می‌کند. کالیبراسیون صحیح یا اندازه‌گیری موقعیت صفحه اسکن با توجه به سنسور موقعیت، برای اولتراسوند  3 بعدی ضروری است. با اسکن جسمی که به عنوان فانتوم با مشخصات هندسی مشخصی شناخته می‌شود، کالیبراسیون دقیق‌تری بدست می‌آید. ایده این است که از فانتوم تصویر گرفته و ویژگی‌‌های آن را در تصاویر اولتراسوند شناسایی کرد. در این مطالعه انواع فانتوم‌های رایج کالیبراسیون معرفی و بررسی شده و کارایی آن‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرد. فانتوم‌های مختلف با معیارهای ساده‌ترین کاربری، سریع‌ترین پاسخ و دارای صحیح‌ترین نتیجه معرفی می‌شوند. شرایط فانتوم برتر مورد ارزیابی قرار گرفته و با مقایسه معیارهای مختلف 4 دسته اصلی از فانتوم‌ها، از قبیل فاکتورهای صحت، دقت، سرعت و قابلیت اطمینان، فانتوم‌های برتر معرفی می‌شوند.

    کلیدواژگان: اولتراسوند، کالیبراسیون، تصویربرداری پزشکی، فانتوم، فانتوم های تصویربرداری، فانتوم کالیبراسیون
  • رسول کافی موسوی * صفحات 14-26

    در این مقاله روی اثر متر ساساکی بر فضاهای تانژانت کره کار خواهد شد، به این صورت که برای یک خمینه ریمانی M بعضی خواص انحنای کلاف کروی مماسی T_r M را که با متر القایی ساساکی (Sasaki Metric) تجهیز شده است بررسی می نماییم. این بررسی بازای مقادیر به اندازه کافی کوچک و به اندازه کافی بزرگ r>0 ، شعاع کره های مماسی، صورت خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: خمینه ریمانی، فضای تانژانت مماسی، کلاف کروی، متر ساساکی، الصاق لوی چیویتا، میدان برداری افقی و قائم، بالابری افقی، قائم و مماسی، انحنای مقطعی، ریچی و عددی، دو-صفحه مماسی
  • سارا سارونی *، محمدرضا تقوا، کامران فیضی صفحات 27-47

    موفقیت سازمان ها در پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع بنگاه، در گرو انتخاب سیستمی است که بیشترین همسویی را با فرهنگ، اهداف، زیرساخت موجود و نیازمندی های آن سازمان داشته باشد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر انتخاب نرم افزار برنامه ریزی منابع بنگاه با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای در شرکت گروه فولاد الماسان می باشد. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی بوده و از جنبه گردآوری اطلاعات، توصیفی و با رویکرد پیمایشی می باشد. به منظور گردآوری اظلاعات توصیفی و معیارهای تاثیرگذار، از مطالعات میدانی و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، کمک گرفته شد. برای گردآوری داده ها، از دو پرسشنامه استفاده شد که پرسشنامه اول به منظور تعیین درجه اهمیت و انتخاب معیارها و پرسشنامه دوم به منظور انجام مقایسات زوجی در اختیار خبرگان موضوع قرار گرفت. پرسشنامه اول در بین 25 خبره از متخصصین و مشاوران صنایع فولاد توزیع شد که در نهایت 22 خبره در پاسخگویی آن همکاری نمودند. پرسشنامه دوم که به منظور انجام مقایسات زوجی تدوین شده بود، در بین 20 نفر از متخصصان و مشاوران صنایع فولاد که با توجه به تجربه آن ها در زمینه صنعت فولاد، سیستم های اطلاعاتی بکار رفته در این صنعت و همچنین نیازمندی های موجود، می توانستند مقایسات مناسبی میان هر یک از گزینه های محتمل صورت دهند، قرار گرفت.در پاسخگویی به پرسشنامه دوم ، 16 خبره همکاری نمودند و درنهایت به کمک روش فرایند تحلیل شبکه ای، وزن مربوط به معیارها، زیرمعیارها و همچنین گزینه های موجود استخراج گردید و در نتیجه نهایی، محصول شرکت " برنامه ریزی منابع سازمان کرانه" برای پیاده سازی در شرکت نمونه فولاد پیشنهاد گردید.

    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعاتی، برنامه ریزی منابع سازمان، عوامل کلیدی موفقیت، ANP
  • کوثر مرادی * صفحات 48-61

    سرطان یک جمعیت ناهمگن بافتی و ژنتیکی از سلول های تومور است که مشخصات مولکولی متمایزی را که با تغییرات اپی ژنتیکی تعیین می شود، نشان می دهد.piRNA ها به عنوان نشانگرهای زیستی در سرطان تشخیص و درمان زود هنگام برای پیش آگهی سرطان مفید است، از آنجا که piRNA ها عمدتا به عنوان ناظر عمل می کنند، اهمیت بسیار بالایی در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان دارند. Piwi مولکولهای کوچک RNA غیر کد کننده جدیدی با طول تقریبی 24 تا 31 نوکلیوتید را تشکیل می دهند که اغلب به اعضای خانواده پروتیین پیوی متصل می شوند تا نقش تنظیم کننده را ایفا کنند. در این مقاله، ما به بررسی نقش piRNA/piwi ، در سرطان پرداختیم و بینش جدیدی در مورد کاربردهای بالقوه piRNA ها و پروتیین های piwi در تشخیص سرطان و درمان بالینی ارایه می دهیم. اگرچه بیان piRNA ها را می توان از طریق توسعه فناوری توالی یابی نسل بعدی به راحتی تشخیص داد، اما بسیاری از piRNA های ناشناخته به دلیل مکانیسم های پیچیده ای که از طریق آنها ایجاد میشود، مشکل در شناسایی آنها ، عدم وجود قوانین جهانی برای نامگذاری piRNA ، همچنان وجود دارد. نتایج نشان داده که پروتیین های piRNA و PIWI ، که به طور غیرطبیعی در سرطان های مختلف بیان می شوند، ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی جدید و اهداف درمانی برای تشخیص و درمان تومور عمل کنند. با این حال، عملکرد piRNA ها در سرطان و مکانیسم های زمینه ای آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

    کلیدواژگان: piRNA، PIWI، سرطان
  • سمیه زینالی *، عباس صداقتی صفحات 62-67

    با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک شهر ارومیه و اهمیت آن بخصوص نزدیکی به سه کشور، کیفیت سطح آموزش برای اقشار مختلف آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. گذشته از اهمیت امر آموزش، وجود مراکز آموزشی مکفی و با کیفیت که پاسخگوی نیاز سرانه این شهر باشد، مقوله ای درخور اهمیت و نیازمند توجه جدی است. این پژوهش بر آن است با طراحی یک مجتمع آموزشی، بخشی از این نیاز را تامین کند. هدف از این پژوهش طراحی مجتمعی آموزشی است که در ساخت آن به تکنولوژی های روز صنعت ساختمان توجه ویژه ای شده است و به پیش نیازها و همچنین تکنولوزی و فناوری های نوین ساختمانی پرداخته شده است که هدف آن طراحی بر مبنای تکنولوژی و پایداری معماری و کاهش مصرف سوخت و انرژی و به سبب آن کاهش هزینه های جاری ساختمان و آسیب کمتر به محیط زیست نایل آید. پژوهش حاضر به روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی، بررسی نمونه های مشابه و مراجعه به سازمانهای مرتبط با موضوع پروژه به گرد آوری اطلاعات برای دستیابی به مبانی نظری پرداخته و فناوری های نوین ساختمانی در ایران نام برده و درباره هرکدام توضیح مختصری داده شده و مزایا و معایب آنها برشمرده شده است سپس نمونه های موردی داخلی و خارجی بررسی گشته و در نهایت سایت و زمینه طراحی معرفی گردیده است. با تجزیه و تحلیل سایت و نمونه های موردی در رابطه با موضوع پژوهش به تحلیل موارد دست یافته و در نهایت در بخش آخر پژوهش با پردازش و جمع بندی دادها، از یافته های پژوهش برای طراحی مجتمع آموزشی فنی و مهندسی استفاده نموده است.

    کلیدواژگان: طراحی مجتمع آموزشی، فن آوری های نوین ساختمانی، نانو فن آوری
  • آرین طالع *، احمد مصلی نژاد صفحات 68-77

    امروزه، شرکت‌ها به دنبال فرآیندهای کسب‌وکار کارآمدتر و خلاقانه‌تری هستند که بتوانند راه حل‌ها و خدمات را در زمان بهتر و هزینه کمتر ارایه کنند. یکی از محبوب‌ترین و مستندترین مداخلات تغییر، مهندسی مجدد فرآیند کسب‌وکار (BPR) ‏بوده‌است. که در مطالعه حاضر سعی شده است تا مهندسی مجدد فرآیندها را در چند شغل گوناگون از جمله عملیات لوکوموتیو راه‌آهن، صنعت هواپیمایی، صنعت ماشین‌سازی و بانکداری بررسی کنیم و تاثیر آن‌ها در حل مشکلات موجود مقایسه کنیم. مراحل BPR در هر یک از این مشاغل بررسی شده و نتایج نشان میدهد BPR در بهبود روند و حل مشکلات موجود در این مشاغل کارساز بوده و همچنین IT میتواند در تسریع و بهبود نتایج حاصله از BPR اثر بگذارد.

    کلیدواژگان: مهندسی مجدد فرآیند، فرآیند، کسب وکار، BPR
  • مجید عابدینی * صفحات 78-92

    کلمه تومور به یک توده اشاره دارد که می تواند به صورت خوش خیم (بی خطر) یا بدخیم (سرطانی) باشد.بنابراین سرطان نوعی تومور تهدید آمیز است که در آن سلول ها در هر جای بدن به صورت غیرقابل کنترلی امکان رشد دارند اما تومورها در بافت هایی مانند استخوان، ماهیچه رشد می کنند و تومورها قابلیت حرکت از سیستم لنفاوی به دیگر اعضای بدن را دارند. لازم به ذکر می باشد که تومور ها توده هایی از سلول هستند که در اثر اختلال در تقسیم سلولی ایجاد می شوند و تومور یک اصطلاح معمولی برای نیوپلاسم است.در این مقاله ما برخی از فرمولهای مدلسازی ریاضی رشد تومور را توصیف می کنیم. مدل های ریاضی که اغلب برای توصیف رشد تومور استفاده می شوند را ارایه می دهیم همچنین توسعه یک مدل، بر اساس برخی از مفروضات بیولوژیکی نیز توسط یک نمونه نشان داده می شود. مدل های شرح داده آزمایش می شوند و توانایی آنها برای توصیف داده های تجربی مقایسه می شوند.

    کلیدواژگان: مدلسازی ریاضی، رشد تومور، تومور خوش خیم، تومور بد خیم، شبه کره های تومور چند سلولی
  • بتول عادلی، محمدکاظم بشکنی * صفحات 93-102

    بصورت کلی Docker یک محصول Open Source است که فرایند ایجاد ، توسعه و اجرا کردن Application ها با استفاده از Container ها در قسمت OS Level Virtualization را بسیار ساده می کند. Container ها به یک برنامه نویس این اجازه را می دهد که application خود را با تمامی اجزای مورد نیاز آن اعم از فایل های dll و کلیه library ها ، کلیه وابستگی ها در قالب یک بسته نرم افزاری ارایه بدهد به شکلی که از بیرون یک نرم افزار واحد به نظر برسد. داکر پلتفرمی است برای ساخت، اجرا انواع اپلیکیشن ها مدیریت کانتینرها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین مفاهیم در داکر کانتینر است که با استفاده از آن به مراتب ساده تر از ماشین های مجازی می تواند نرم افزار های خود را روی پلتفرم های مختلفی اجرا کند . داکر علاوه بر لینوکس روی سیستم عامل ویندوز و سایر سیستم عامل های دیگر قابل اجرا است. داکر یکی از موفق ترین پروژه های متن باز در تاریخ فناوری اطلاعات است. که توسعه های نرم افزارهای کاربردی را درون کانتینر نرم افزاری به وسیله فراهم کردن لایه انتزاعی اضافه ای فراهم می کند.سازمان ها همواره در تلاش برای افزودن قابلیت حمل برنامه های کاربردی خود از طریق کانتینرها هستند.فرآیند استقرار نرم افزارها و سرویس ها رو با معرفی مفهوم کانتینرها سرعت می بخشد .در این مقاله به طورکلی مجازی سازی با داکر کانتینر مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: داکر، ماشین مجازی، کانتینر، SWARM