فهرست مطالب

قالب سازان - پیاپی 35 (اسفند 1383)

دو ماهنامه قالب سازان
پیاپی 35 (اسفند 1383)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/12/01
  • تعداد عناوین: 19
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • گفتگو با عبدالمهدی بهین فر، رئیس هیات مدیره جامعه قالبسازان
    صفحه 3
    صنعت قالبسازی را می توان یک صنعت پنهان دانست زیرا آثار تلاش قالبسازان به رویت و دید مصرف کننده نمی رسد اما به عنوان یک کالای سرمایه ای واسطه ای نقشی بی بدیل در تولید محصولات صنعتی دارد. عبدالمهدی بهین فر، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و رئیس هیات مدیره جامعه قالبسازان ایران در گفت و گو با جهان صنعت، از چالش ها و پتانسیلهای پیرامون این صنعت می گوید. وی در مرکز آموزشی این جامعه پذیرای ما بود و ترجیع بند سخنانش این جمله را تکرار می کرد که قالبسازی ممکن است که یک صنعت مادر نباشد اما به طور یقین مادر صنایع است.
  • طراحی برنامه های آموزشی پودمانی در دانشگاه علمی - کاربردی
    صفحه 5
    جایگاه آموزش و مهارت ها بخصوص با رویکرد پودمانی، در سیر تحول برنامه ریزی درسی به سال های پس از جنگ جهانی باز می گردد. این رویکرد آن جهت که نیاز مبرم به آموزش مهارت ها در کوتاه ترین زمان و با مطلوب ترین بازدهی احساس می شد مورد تورجه قرار گفت. در نظام آموزش پودمانی، نگرش سیستمی کاربرد قابل ملاحظه ای داراست. براساس این نگرش قبل از هر چیز برای آموزش مهارت ها نیازهای آموزشی تعیین شده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند...
  • تکنولوژی نمونه سازی، قالبسازی و تولید سریع
    مجید درزی صفحه 8
    تکنولوژی نمونه سازی قالبسازی و قطعه سازی سریع فرایندی نوین جهت تولید سریع قطعات و ارائه محصولات در کمترین زمان ممکن به بازار مصرف است که کاربردآن در جهان رو به گسترش می باشد و روز به روز بر تنوع آن نیز افزوده و فرآیندهای این تکنولوژی در حال تکاملند، لذا اگاهی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مبحث معرفی کلی تکنولوژی، مزایا و معایب آن می پردازیم و همچنین شرکت این فناوری را در جهان مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: نمونه سازی سریع، قالبسازی سریع، ساخت و تولید سریع، RPTM
  • کاربرد فنون مدلسازی سه بعدی در طراحی قالب
    شهرام فرقانی صفحه 12
    در مدلسازی سه بعدی، ساده کردن هندسه قطعه باعث کاهش پیچیدگی و نیزکاهش زمان مورد نیاز جهت ایجاد خط و سطح جدایش می گردد. ترکیب نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی اتوماسیون طراحی، یک مدلساز به بعدی قدرتمند ایجاد می کند و این امکان را به طراحان می دهد که طرح و قطعات قالب را بهینه نمایند.
    کلیدواژگان: اتوماسیون طراحی، مدلسازی سه بعدی، ساده سازی طراحی، نواحی حرفه ای
  • قالب های میکرونی قطعات میکرونی تولید می کنند
    صفحه 15
    به منظور تامین تقاضاها در زمینه های داروسازی، پزشکی، فیبرنوری، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر و... پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت قالب های میکرونی به وجود آمده، افزایش تقاضا در این زمینه ها باعث شده که اندازه قطعات نسبت به قبل مرتبا کوچک تر شوند.
    کلیدواژگان: فرزکاری میکرونی، ماشین کاری میکرونی، اسپارک در ابزارسازی میکرونی، سایش لیزری
  • «ایران پتک» از منظر قالبسازی
    صفحه 20
  • معرفی کتاب
    صفحه 25
  • اقلام موجود در شرکت تعاونی قالبسازان
    صفحه 26
  • تقویم آموزش بهاره جامعه ریخته گران ایران
    صفحه 30
  • هیدروفرمینگ لوله و ورق برای قطعات خودرو
    محمد امیری، مهدی قربانی صفحه 31
    هیدروفرمینگ یک نوع فرآیندشکل دهی است که در آن سیال موجب جریان مواد به داخل حفره قالب و شکل گیری آن می شود. از این روش برای تولید قطعات دقیق، پیچیده و با خواص مکانیکی بالا نظیر قعطات هواپیما استفاده می شود. درکل هیدروفرمینگ شامل فرم دهی لوله، فرم دهی بالشتکی و هیدرواستاتیکی ورقه فلزی می باشد. درفرم دهی لوله، با استفاده از هیدروفرمینگ می توان قطعات پیچیده را نیز طراحی و تولید کرد، زیرا دراین فرایند تنش به صورت یکنواخت بر قطعه توزیع می شود. در شرکت های فولادسازی نیز جهت تولید، پروفیل های با قطرهای متفاوت از این روش استفاده می کنند. در این مقاله با توضیح اجمالی در رابطه با هیدروفرم پرداخته و سپس تعدادی با هیدروفرم پرداخته و سپس تعدادی از کاربردهای آن در تولید قطعات خودرو را تشریح می کنیم.
    کلیدواژگان: هیدروفرمینگ، ورق، پروفیل، بدنه خودرو
  • تحلیل و بررسی کشش عمیق لیوان
    احمدرضا فاضلی نهرجلفی صفحه 39
    مقاله حاضر گزیده کوچکی از علم بزرگ ورق کاری می باشد که در آن هدفی جز آشنایی با این علم بزرگ و آگاهی دادن به جنبه های گوناگون آن وجود ندارد. در این مقاله سعی شده است تا نتایجی که از طریق آزمایشات تجربی در مورد قالب های کشش قطعات استوانه ای شکل به دست آمده است، نشان داده شود. نتایج به دست آمده در نمودارها و شکل ها تنها در مورد عمیق لیوان می باشد که می توان به راحتی در مورد سایر قطعات کششی همانند، بسط داد...
    کلیدواژگان: کشش عمیق، کشش استوانه، فرم دهی کششی، پارامتر خم کاری، مراحل کشش، چروکیدگی، پیش کشش
  • راهنمای صنعتی
    صفحه 49
  • نقاله های درون قالبی باعث تداوم کار پرس ها و عدم وقفه کاری می گردند
    شهرام فرقانی ترجمه: شهرام فرقانی صفحه 58
    ریخت و پاش مقدار زیادی ضایعات دورریز و قطعات در اطراف پرس ها باعث می شود که کارگران مجبور شوند هر چند ساعت پرس ها را متوقف نموده و به صورت دستی قطعات را جمع آوری و خارج نمایند. شرکت Omni با نصب نقاله های قطعات و دورریزها در درون قالب بر روی پرس های خودکار، بر این مشکل فائق آمده است.
    کلیدواژگان: نقاله، انتقال دهنده، پرس، پرس کاری، تولید خودرو، حسگر (سنسور)، اتاق ابزار
  • لیزر و کاربردهای صنعتی آن
    حمید بهزادیان نیا، سیروس آقانجفی صفحه 62
    در سال های اخیر رشد قابل توجهی در استفاده از تکنولوژی لیزر در فرآوری مواد ملاحظه می شود که در این مقاله برخی از کاربردهای لیزر در صنعت از قبیل: برشکاری با لیزر، ماشین کاری ظریف با لیزر، جوشکاری با لیزر و لحیم کاری با لیزر مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: لیزر، برش کاری با لیزر، ماشینکاری ظریف با لیزر، جوشکاری با لیزر، لحیم کاری با لیزر
  • نرم افزار اجازه می دهد که سازندگان فروش را دو برابر نمایند بدون اینکه کارکنان دو برابر شوند
    صفحه 66
    با این نرم افزار جدید، اطلاعات از قسمت ساخت سریعا به بخش های مختلف شرکت یعنی قسمت های کیفیت، مالی، فهرست موجودی و... منتقل می شود، ضمنا درج مطالبات، پرداخت ها، سفارشات و سایر گزارشات بر روی کاغذ نیز منسوخ گردیده و کارمندان از کامپیوتر به عنوان نخستین منبع اطلاعاتی شان استفاده می کنند.
    کلیدواژگان: نزم افزار تولید، حذف کاغذ، تقلیل زمان
  • اگر دستگاه تراش عمودی بود
    صفحه 70
    استعداد یک دستگاه با اسپیندل وارونه عبارت از بارگذاری و باربرداری از روق دستگاه توسط اسپیندل می باشد. فرق نمی کند که شما یک کارگاه کوچک داشته باشید و یا یک تولید کننده بزرگ باشید، این دستگاه برای شما مفید و با ارزش خواهد بود. دستگاه اسپیندل وارونه با نام Hardinge-Emag با مشارکت Emag Maschinenfabrik و شرکت Hardinge در کشور آلمان ساخته شده است.
    کلیدواژگان: تراش عمودی، اسپیندل وارونه
  • مدل سازی فیزیکی سازه ماشین تراش عمودی و آزمایش سفتی آن
    محمد جواد ناطق، علیرضا کدخدازاده صفحه 82
    استفاده از روش اجزاء محدود در طراحی سازه ماشین های ابزار و همچنین تخمین سفتی آنها یک روش معمول و پراستفاده می باشد اما به دلایلی از قبیل: الف) عدم امکان تعریف دقیق شرایط مرزی ساده مورد طراحی، ب) عدم امکان تعریف دقیق سیستم نیروئی عمل کننده بر سازه مورد مطالعه و همچنین ساده سازی های مربوط به مدل هندسی سازه، نتایج حاصل همراه با خطا خواهند بود. در این شرایط مدل سازی فیزیکی سازه ماشین ابزار مورد طراحی بایک ماده مناسب کاملا توجیه پذیر است...
    کلیدواژگان: سفتی، مدل سازی فیزیکی، روش اجزاء محدود، چدن خاکستری، پلی اتیلن
  • روش آهنگری کراس برای تولید قطعات آهنگری متقارن با نیروی فورج کم
    حمید منصوری، محسن کریمی صفحه 87
    فرآیند Cross Die Forging یک روش جدید در زمینه صنعت آهنگری می باشد که بر پایه مینیموم کردن نیروی مورد نیاز شکل دهی قطعات و در نتیجه کاهش در هزینه تولید ابداع شده است. در روش فوق قالب به گونه ای طراحی می گردد که فاقد کانال پلیسه بوده و به همین دلیل نیروی مورد نیاز به کمترین مقدار ممکن رسیده و تولید قطعات سنگین با پرس های تناژ پایین امکان پذیر می گردد. البته به دلیل حذف کانال پلیسه، احتمال پر شدن خلل و فرج قالب توسط مواد کاهش می یابد...
    کلیدواژگان: فورج آهنگری کراس، فورج آهنگری باز، فورج آهنگری بسته، Croos Die Forging